| Medineweb Baş Editörü  Durumu:    Medine No :  14593  Üyelik T.:
15 Kasım 2011  Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:45 Mesaj :
13.132Konular:
1428  Beğenildi:13317 Beğendi:9684
 Takdirleri:31079 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |    
 
 
 1. Aşağıdakilerden hangisi Kelam İlmininkapsam ve yöntemini tam olarak ifade
 eder?
 A) Müslümanın zihniyet sorunlarını ele
 alan ve bunları vahye dayanarak
 temellendirmeye çalışan bir disiplindir.
 B) Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatlarını
 konu edinen, yöntem ve gerekçelerini
 Kur’ân’dan alan bir bilimdir.
 C) Dinin temel esaslarını Kur’ân’dan
 hareketle belirleyen, bunları akıl ile
 temellendiren ve karşıt fikirlere karşı
 savunan bir bilimdir.
 D) Dinin temel öğelerini vahiyden
 bağımsız olarak ele alan ve bunları
 akılda temellendiren bir disiplindir.
 E) Müslümanların Kur’ân’dan
 kaynaklanan sorunlarıyla ilgilenen ve
 bunları ayet ve hadislerle açıklamaya
 çalışan bir bilimdir.
 2. İbn Haldun, Kelam ile Fıkıh arasındaki
 ilişkiyi alanları ve yöntemleri açısından
 aşağıdaki seçeneklerden hangisiyle
 açıklamıştır?
 A) Kelam, kalbî yükümlülükleri akıl
 yöntemiyle ele alırken; Fıkıh, amelî
 yükümlülükleri kıyas yöntemiyle ele
 alır.
 B) Kelam, aslî hükümleri salt akla
 dayanarak ele alırken; Fıkıh fer’î
 hükümleri salt vahye dayanarak ele
 alır.
 C) Kelam ilmi, ele aldığı konularda icmâ
 yöntemini, fıkıh ise kıyas yöntemini
 kullanır.
 D) Kelam, âyet, hadîs ve sahabe kavline
 yer veren bir bilim; Fıkıh ise sadece
 Kur’ân, İcma ve Sünnet’e dayanan bir
 bilimdir.
 E) Kelam, inançla ilgili konuları nazar ve
 istidlâl metoduyla ele alırken; Fıkıh ise
 bu konuları kıyas yöntemiyle ele alır.
 3. Kelam’ın, içinde bulunulan koşullara ve
 ihtiyaçlara göre şekillenmiş olması,
 onun hangi niteliğini öne çıkarır?
 A) Vahye dayanmayan bir bilim olduğunu
 B) Sosyal bilim olduğunu
 C) Pozitif bir bilim olduğunu
 D) Eşref-i Ulûm oluşunu
 E) Dinî nasslara dayanan bir bilim
 olduğunu
 4. Erken dönemde sosyo-politik
 koşullarda ortaya çıkan imamet
 tartışmalarında siyaseti dinin temel
 unsuru olarak belirleyen teori aşağıdaki
 kelam sistemlerinden hangisine aittir?
 A) Maturidiye B) Mutezile
 C) Eş’ârîye D) Selefiyye
 E) Şia
 5. İslam geleneğinde ortaya çıkan
 özgürlükçü söyleme dayalı siyaset
 yapma isteği doğrudan hangi kelam
 sorunu ile ilgilidir?
 A) İman B) Vahiy C) Kader
 D) Marifetullah E) Adalet
 6. Kelamcılar, Müslüman filozofların “illetmalul”
 kavramlarına karşılık aşağıdaki
 kavramlardan hangisini kullanmışlardır?
 A) Kadîm-Muhdes
 B) Fail-Fiil
 C) Vacibu’l-Vucud-Mümkünü’l-Vucûd
 D) Vacibun bi’z-Zât-Vacibun bi’l-Ğayr
 E) Cevher-Araz
 7. Kur’ân’da geçen “Göklerde ve yerde,
 Allah’tan başka tanrılar olsaydı, gökler de
 2007-2008 Yil Sonu 2.oturum 1.SINIF
 A
 Diğer sayfaya geçiniz.
 2
 yer de bozulurdu.” anlamındaki ayet,
 Kelam’da kullanılan delillerden
 hangisine kaynaklık etmiştir?
 A) Gaye B) İhtira
 C) İnayet D) Temânü
 E) Hudus
 8. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın
 yetkinliğini gösteren zatî isimleri
 arasında yer almaz?
 A) Bakî B) Kadîr C) Adil
 D) Evvel E) Hayy
 9. Bedihî bilgiyi nazarî bilgiden ayıran en
 temel özellik aşağıdakilerden
 hangisidir?
 A) Zorunlu olması
 B) Delil getirilerek elde edilmiş olması
 C) İktisabî olması
 D) Tecrübeye dayanması
 E) Sebep-sonuç ilişkisine dayanması
 10. Aşağıdaki düşünce okullarından
 hangisi ihtilaflı sonuçlara kaynaklık
 ettiği gerekçesiyle kıyasın dinde
 kullanımını reddetmiştir?
 A) Şafiîlik B) Hanefilik
 C) Şia D) Zahirilik
 E) Eş’âriye
 11. Akıl-Vahiy ilişkisi ile ilgili aşağıda
 verilen ifadelerden hangisi Kur’ân’ın
 genel yaklaşımıyla bağdaşmaz?
 A) Akıl, vahiy gibi bir bilgi kaynağıdır.
 B) Akıl hidayet-i amme; vahiy ise hidayeti
 hasse’dir.
 C) Sorumluluk, ilkesel olarak akla, fiilî
 olarak şeriata dayanır.
 D) Vahyi anlamak ve yorumlamak aklın
 görevleri içerisinde yer alır.
 E) Vahiy, ortaya koyduğu ilkelerle insan
 aklının yerine geçer.
 12. Aşağıdaki kelam okullarından hangisi
 imanın eylemle olan ilişkisini reddetmiş
 ve imanı salt bilgi olarak tanımlamıştır?
 A) Cehmiye B) Mutezile
 C) Hariciye D) Eş’âriye
 E) Şia
 13. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân-ı
 Kerîm’de doğrudan iman edilmesi
 istenen hususlar içerisinde yer
 almamasına rağmen Temel İnanç
 İlkeleri içerisinde yer almaktadır?
 A) Allah’a İman
 B) Peygamberlere İman
 C) Kaza ve Kadere İman
 D) Meleklere İman
 E) Ahirete İman
 14. Kur’ân’a göre,
 - İlk üfürüşle birlikte dünya için belirlenen
 süre dolduğunda dünyanın düzeni
 bozulacaktır.
 - İkinci üfürüşle birlikte ise insanlar diriltilip
 hesaba çekilecektir.
 A
 Diğer sayfaya geçiniz.
 3
 Kur’ân’da bu iki olay sırasıyla
 aşağıdaki kavramlardan hangisiyle
 ifade edilmiştir?
 A) Yevmu’l-Kıyâme-Ahiret
 B) Yevmu’t-Teğâbun-es-Sa’at
 C) Yevmu’t-Talâk-Yevmu’d-Dîn
 D) es-Sa’at-Yevmu’l-Kıyâmet
 E) Yevmu’l-Kıyamet-Yevmu’t-Teğabûn
 15. “Elçilik vazifesi ile görevlendirilenlere itaat
 etmek gerekir. Çünkü onlar, Allah’ın
 ayetlerini insanlara bildirmekle
 görevlendirilmiştir. Dolayısıyla onlara itaat
 Allah’a itaattir.”
 Buna göre peygambere itaatin temel
 gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir?
 A) Masum olması
 B) Allah’ın elçisi olması
 C) Güvenilir olması
 D) Doğru olması
 E) Allah’tan vahiy alması
 16. Kelâm’daki mucize kategorisiyle ilgili
 olarak aşağıda verilen bilgilerden
 hangisi yanlıştır?
 A) Mucize, benzerini yapmaktan aciz
 kalma durumudur.
 B) Olağanüstü olay olarak mucizenin
 tekrarı mümkündür.
 C) Mucize peygamberlere özgüdür.
 D) Mucize, peygamberin meydan
 okuduğu iddiasına uygun olmalıdır.
 E) Her bir peygamber farklı mucizeler
 göstermiştir.
 17. Aşağıdakilerden hangisi vahyin
 Kur’ân’daki kullanımları arasında yer
 almaz?
 A) Allah’ın bal arısıyla olan ilişkisi
 B) Allah’ın meleklerle olan iletişimi
 C) Şeytanların birbiriyle olan
 fısıldaşmaları
 D) Allah’ın elçi olarak seçtiği kişilerle olan
 iletişimi
 E) Allah’ın velî kulları ile olan iletişimi
 18. Kur’ân’daki Müteşabih ayetler üzerinde
 durmak ve onları te’vîl etmek yerine,
 keyfiyetlerinin meçhul olduğu tezinden
 hareketle onlara olduğu şekilde iman
 etmeyi tercih eden düşünce sistemi
 aşağıdakilerden hangisidir?
 A) Ashâbu’l-Hadîs B) Şia
 C) Mutezile D) Zeydiye
 E) Maturidiye
 19. Aşağıdaki kavramlardan hangisi
 Kur’ân’da, insanın sorumluluk
 üstlenecek niteliklere sahip olarak
 yaratıldığını göstermek üzere
 kullanılmıştır?
 A) Ulû’l-Emr B) Halîfe C) Biat
 D) Velî E) Emânet
 20. İnsan fiilleri konusunda geliştirilen
 “Kesb” teorisiyle ilgili olarak
 aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
 A) Kesb, insandan sorumluluğu
 kaldırmamıştır.
 B) Kesb, kavram olarak Eş’ârî’den önce
 de kullanılmıştır.
 C) Kesb teorisine göre, Allah’ın insan
 fiillerinde doğrudan bir etkisi yoktur.
 D) Kesb, yaratma ve irade etme fiilleri
 açısından iki failli bir teoridir.
 E) Kesb teorisi insana sınırlı da olsa
 sorumluluk vermiştir.
 21. Aşağıdakilerden hangisi Eş’ârî kelam
 sisteminin savunduğu görüşlerden biri
 değildir?
 A) Kudret sadece Allah için kullanılabilir.
 B) Acz, kudretin değil istitaatın zıddıdır.
 C) Kudret, kadîm ve hadîs olarak ikiye
 ayrılır.
 D) İstitaat, bir fiili yapabilme imkanıdır.
 A
 Diğer sayfaya geçiniz.
 4
 E) İstitaat, fiille birlikte değil fiilden önce
 vardır.
 22. Din, Birey ve Toplum ilişkisiyle ilgili
 olarak aşağıda verilenlerden hangisi
 İslam’ın dayandığı ilkeler arasında yer
 almaz?
 A) İnanma ihtiyacı doğuştandır.
 B) Sorumluluk bireyseldir.
 C) Din, bireysel deneyimleri önceler.
 D) Din, ahlakî ilkelerini kolektif anlayıştan
 alır.
 E) Dinin muhatabı tek tek bireylerdir.
 23. Aşağıdakilerden hangisi Müslüman
 siyaset kültüründe otoriteye itaat’in ana
 gerekçeleri arasında yer almaz?
 A) Devletin bütünlüğünün korunması
 B) Yoksunluk, anarşi ve karışıklığın
 engellenmesi
 C) Yasaların etkili ve verimli şekilde
 uygulanması
 D) Siyasetçiler de alanlarında uzman
 olduklarından onlara itaatin
 emredilmesi
 E) Halkın siyasal muhalefet yapma
 hakkının korunması
 24. “İmamet ve hilafet Kureyşliliğe
 dayandırılamayacağı gibi nass ve tayin
 yoluyla da temellendirilemez. O, bütün
 bunların ötesinde topluma ve onun ortaya
 koyacağı iradeye dayandırılmalıdır.”
 Bu görüş aşağıdaki siyaset
 teorilerinden hangisi tarafından
 savunulmuştur?
 A) Mutezilî Siyaset öğretisi
 B) Sünnî siyaset teorisi
 C) Şiî Siyaset öğretisi
 D) Haricî siyaset öğretisi
 E) Mürciî siyaset teorisi
 25. Haricî siyaset öğretisinin ortaya çıkış
 gerekçesi aşağıdaki etmenlerden
 hangisidir?
 A) Dinî nasslarda yönetim işinin emanet
 ehline bırakılması
 B) Hilafet konusuna ayet ve hadislerde
 değinilmemiş olması
 C) Bilinç altında Kureyş kabilesine karşı
 oluşan tepki
 D) Bireyin karizmasına dayanan siyaset
 anlayışını benimsemeleri
 E) Bu konuda açık bir nassın
 bulunmaması
 26. Kelam’da kader sorununun
 açıklanamayışının temel nedeni
 aşağıdakilerden hangisidir?
 A) İlahî bilgiden ve mutlaklıktan hareket
 edilmesi
 B) Sorumluluk ilkesinden hareket
 edilmesi
 C) İnsan özgürlüğünden hareket edilmesi
 D) İnsan iradesinin esas alınması
 E) Varlık yasalarından hareket edilmesi
 27. Ehl-i Sünnet kelamcıları, genel anlamda
 “ölüm” için aşağıdaki kavramlardan
 hangisini kullanmış-lardır?
 A) Ecel-i kaza B) Ecel-i müsemma
 C) Ecel-i karîb D) Ecel-i muallak
 E) Ecel-i mevkûf
 A
 Diğer sayfaya geçiniz.
 5
 28. Aşağıdakilerden hangisi insanın
 ömrünü uzatan faktörlerden biri
 değildir?
 A) Sağlık imkanları B) Maddî koşullar
 C) Beslenme D) Çevre koşulları
 E) İlahî takdîr
 29. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın ölüm
 olgusuna yüklediği anlamlar arasında
 yer almaz?
 A) Bir varoluş alanından diğer bir varoluş
 alanına geçiştir.
 B) Her canlının kendisinden kaçamadığı
 ilahî bir kanundur.
 C) Ümitsizlik duygusuna karşı insana
 ümit vermektir.
 D) Ölümle mutlak bir yokluk aşamasına
 geçilmektedir.
 E) Denenme sürecinin tamamlanması
 için ikinci bir varoluşa geçiştir.
 30. Kur’ân’ın kıyametin kopması, sura
 üfleme, yeniden dirilme, haşredilme ve
 hesaba çekilme süreçlerinden söz
 etmesi aşağıdakilerden hangisini
 imkânsız kılmaktadır?
 A) Üçüncü bir varoluşu
 B) Dünya-Ahiret bütünlüğünü
 C) Ölümden sonra başlayan Ahiret
 gününü
 D) Dünya hayatının geçiciliğini
 E) İnsanın denenme ve sorumluluğunu
 SİSTEMATİK KELAM TESTİ BİTTİ.
 
 
 2007–2008 İLİTAM YILSONU SINAVI
 SİSTEMATİK KELAM- A KİTAPÇIĞI YANIT ANAHTARI
 1) C
 2) A
 3) B
 4) E
 5) C
 6) B
 7) D
 8) C
 9) A
 10) D
 11) E
 12) A
 13) C
 14) D
 15) B
 16) B
 17) E
 18) A
 19) B
 20) C
 21) E
 22) D
 23) E
 24) D
 25) C
 26) A
 27) B
 28) E
 29) D
 30) A
 |