Her Günah İlahi Emanete İhanettir.
Allah, size emanet edilen şeyleri mutlaka eline vermenizi ve insanlar arasında hüküm verecek olursanız adaletle hüküm vermenizi emrediyor. Allah size ne de güzel öğüt veriyor; zira Allah akıl sır ermez bir biçimde her şeyi işiten, her şeyi görendir.
Nisa Suresi 58 Emaneh "bir şeyin sorumluluğunu geçici olarak birine tevdi etmek"anlamına gelir. Bu âyetin üç tür muhatabı vardır. Biri doğrudan muhataptır, diğer ikisi dolaylı muhataplardır:
1) Seçme ve tayin etme makamında olan kimseler.
2) Ehliyet ve liyakate sahip olmadığı halde emanete talip olan kimseler
3) Ehliyet ve liyakat sahibi olduğu halde emaneti üstlenmekten kaçınan kimseler.
İbn Ömer, üreme organlarına varana dek, tüm organları "emanetler" arasında saymıştır.
Ayette en geniş anlamıyla kullanılmıştır. Maddi, manevi,siyasal, sosyal ve ekonomik tüm sorumluluklar buna dahildir. İkinci cümleden, âyette özellikle kastedilen emanetin yönetim ve otoriteyle ilgili tüm makam ve mevkiler olduğu anlaşılmaktadır.
Ehliyet ve liyakatin olmazsa olmaz şartı dörttür:
1) Kişinin Allah'a nispetle liyakat ve ehliyet şartı: Allah'a karşı sorumluluk bilincidir.
2) Kişinin kendisine nispetle liyakat ve ehliyet şartı: Yetenek ve Yeterliliktir
3) Kişinin emanete nispetle liyakat ve ehliyet şartı: Meşruluktur.
4)Kişinin insanlara nispetle liyakat ve ehliyet şartı: İnsanlara yararlı olmaktır.
Emaneti ehline vermemek üç kat zulümdür:
1) Emanetin kendisine
2) Emanetin verildiği ehliyetsiz kişiye
3) Emanet kendisine verilmesi gerekirken verilmeyen liyakatli kişiye.
Kur'an'ın inşa ettiği akıl, kendisine bahşedilen bütün nimetlere birer emanet gözüyle bakar.
Emanet eden, emanet edilene ya güvenmiştir, ya da güvenilir olup olmadığını sınamaktadır. Emanet edilen kimse emanete ya sadâkat gösterir ya da ihanet eder. Allah'ın insana emanet ettiği her değer için her iki kategorideki her iki şıkta ihtimal dahilindedir.
Emanetin Allah-insan ilişkisine ve insan-insan ilişkisine taalluk eden boyutları vardır.
İnsan her günahı Allah'ın kendisine emanet ettiği bir imkan, organ ve güçle işler. Bu yüzden;
" Her günah ilahi emanete ihanet anlamı taşır."
Günahtan dolayı, hiç bir günahın kendisine hiçbir zarar veremediği Allah'a tevbe etme şartının gerekçesi budur....