Kadın İçin Kayın, Enişte, Kuzen Yabancı mıdır?
- Özellikle evde yalnız kaldığımızda kayınbirader, enişte, baldız, kuzen mahrem midir?
Yabancı deyince aklımıza hep uzak insanlar gelir. Yaşadığımız toplumda ve coğrafyada örf, adet adı altında çokça bu sıkıntıyla karşılaşıyoruz. Kadın erkek mahremiyet noktasında algı mı önemli din mi önemli ? Algı ve adetler önemli hale getirilmiştir.
Allah Rasulü'nün şu sözü tam da bu konu içindir.
Rasulullah sav şöyle buyuruyor:
"
Kadınların yanına girmekten sakının" Ensardan biri dediki "
Ya Rasulullah kayın için ne söylersin?" Allah Rasulu "
Kayın ölümdür."( Buhari Nikah 112)
Toplum olarak hepimiz aileyiz, kardeşiz, o benim bacım, abim algısı dinin önüne geçmiş durumda. Allah Rasulü'nün sözleriyle kardeş, akraba olmadığını, böyle bir samimiyetin olamayacağını anlıyoruz.
Kayınbirader namahremdir. Kadın için yabancı bir erkekten farkı yoktur. Tek farkı akraba olması. O da namahremliği ortadan kaldırmıyor.
Onun yanında rahat konuşamaz, rahat giyinemez, rahat davranamaz. Yabancı bir erkek ne ise kayınbirader odur.
Küçük olsun büyük olsun, birlikte büyüsünler farketmez. Biz birlikte büyüdük, amcam kızıdır, halam dayım oğludur kardeşim gibidir, baldizımdır demek hafife almak büyük yanlıştır. Enişte, kayın, baldız, yenge hepsi bu kategoridedir. Yaşadığımız toplumda ne sapkınlıklar görüyoruz. Hergün neler neler duyuyoruz. Sapkınlıklar önce yakın akraba denilen dini sınırlar konulmayan kişilerden çıkıyor. Öldüğü veya boşandığı zaman baldizla, kayinla evlenebiliyorusnuz. Kuzen dedikleriniz amca, dayı, hala oğulları kızlarıyla nikahlanabiliyorsunuz. O yüzden başbaşa kalmak namahremdir.
"
Kayın ölümdür" demek; toplum olarak örf adet, baskı gereği kardeş, akraba diyerek gevşeklik göstermek, fitneye, helake sürüklenmektir. Başkası için göstermeyeceği gevşekliği kaynı, baldızı, eniştesi, için gösterebiliyorlar. Aynı ortamda büyüyen geniş ailelerde özellikle bu durum var. Kardeşinin eşiyle başbaşa kalmakta bir sakınca görmüyorlar.Bu durum kadının kayınlari, eniştesi ile başbaşa kalması fitne ve helake sebep olacağı için Allah Rasulu tarafından ölüm olarak nitelendirilmiştir.
Bu hususa özellikle dikkat edelim.
A. Ateş