Tekil Mesaj gösterimi
Alt 01 Aralık 2008, 20:48   Mesaj No:1

EcelBekcisi

Medineweb Usta Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:EcelBekcisi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 1109
Üyelik T.: 29 Mart 2008
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 285
Konular: 144
Beğenildi:2
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Efendimiz (s.a.v) 40 öğretim Usulü

Efendimiz (s.a.v) 40 öğretim Usulü

Hz.Muhammed, evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütünkalpleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufkayükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O’nun getirdiği sistemdir kihem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktayaulaştırmıştır.
Efendimizin

1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir.

2. Dinî yükümlülükleri tedrîcî (yavaş yavaş, basamak basamak) bir sistemle öğretmiştir.

3. Öğretmede orta yolda durmaya ve insanları bıktırmaktan uzak durmaya riayet etmiştir.

4. Öğrenenler arasındaki kişisel farklılıkları göz önünde bulundurmuştur.

5. Karşılıklı konuşma ve soru-cevap şeklini kullanmıştır.

6. Yanlış düşünceyi söküp atmak ve gerçek doğru bilgiyi net bir şekildemuhatabın kafasına yerleştirmek için aklî ölçüleri kullanmıştır.

7. Muhataplarına soru yöneltmiş, böylece onların zeka ve bilgi seviyelerini ölçmüştür.

8. Mukayese ve örneklendirme metodunu kullanmıştır.

9. Benzetme ve halk arasında yaygın olarak kullanılan örnekleri kullanmıştır.

10.Anlattığı hususu, elinde herhangi bir şey ile yere ve toprağa çizerek bizzat göstermiştir.

11. Sözle beraber jest ve mimiklerini kullanmış ve el ile işaretlerde bulunmuştur.

12. Önemine binaen, halin mümkün kıldığı bir nesneyi bizzat elinealmış, eliyle kaldırmış ve arkasından söyleyeceği hususu söylemiştir.

13. Muhataplarından bir soru gelmeden söze önce kendileri başlamıştır.

14. Muhatabının sorusuna eksik ve fazla olmadan cevap vermiştir.

15. Muhatabının sorusuna, onun ihtiyacına binaen sorduğundan daha fazlasıyla cevap vermiştir.

16. Muhatabını, güzel bir hikmete binaen, sorduğu sorudan daha önemli bir hususa yönlendirdiği de olmuştur.

17. Soru soranın sorduğu soruyu tekrarlamasını istemiştir.

18. Muhatabın aldığı cevabı tekrar etmesini istemiştir. Böylece cevap unutulmayacaktır.

19. Bildiği bir husustan dolayı kişiyi imtihan etmiştir ki bununladoğru cevap vereceği için kişiyi sena etmek, övmek istemiştir.

20. Önünde olan bir olaya karşı susma yolunu tercih etmiştir.

21. Öğretme esnasında meydana gelebilecek imkan ve fırsatları değerlendirmiştir.

22. Latife ve şaka yoluyla öğretmeyi tercih etmiştir.

23. Öğrettiği hususu yeminle tekit etmiş perçinlemiştir.

24. Öğretilen hususun önemine binaen sözü üç kere tekrar etmiştir.

25. Konunun önemini oturuşunu ve duruşunu değiştirerek ve sözü tekrar ederek göstermiştir.

26. Cevabı geciktirerek muhatabın sorusunu tekrar etmesini sağlayarak onu uyarmıştır.

27. Muhatabı intibaha sevk etmek için, onu omzundan veya elinden tutmuştur.

28. Muhatabı teşvik için veya onu sıkıntıya sokacak bir durumdan dolayı, bazı hususların gizli kalmasını yeğlemiştir.

29. Söyleyeceği hususun hafızalarda daha iyi yer etmesi veyaezberlenmesi için, sözü kısa ve öz bir şekilde ifade etmiş, daha sonraise ayrıntılarına geçmiştir.

30. Cevabın birkaç madde ile verileceği durumlarda önce cevabın kaçmaddeden oluştuğunu bildirmek için sayıyı söylemiş daha sonra saymıştır.

31. Va’z etme, nasihat etme ve öğüt verme metodunu kullanmıştır.

32. İnsanların şevklerini kamçılama veya neticesi elem vericihususlardan şiddetle uzaklaştırma (Tergib ve terhib) metodunukullanmıştır.

33. Kıssa ve geçmiş ümmetlere ve insanlara dair haberlerle öğretme metodunu uygulamıştır.

34. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda öncenazik bir hazırlık süreci hazırlamış ve soruyu öyle cevaplandırmıştır.

35. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda üstükapalı olarak kinaye yoluyla ve işaret ederek yetinmiştir.

36. Kadınlara öğretmeyi ve nasihat etmeyi de asla ihmal etmemiştir.

37. Halin gerektirdiği durumlarda öğretme hususunda azarlayıp paylamayı(ta’nif) ve kızmayı (gadab) da ihmal etmemiştir. Ne var ki onunpaylaması ve kızması da merhamet yörüngesinde ve ümmetinin selametiiçin olmuştur.

38. Talim ve tebliğde, kitabeti (yazma metodunu) da kullanmıştır.

39. Yabancı dilleri (mesela Süryaniceyi) öğrenmesi için bazı sahabelerigörevlendirmiştir ki bu husus da günümüzde dünyanın dört bir tarafındaİslam’ın güzelliklerini öğrenmek isteyenlere karşı yapılacak vazifeninçok önemli bir basamağını teşkil etmektedir.

40. Bizzat kendi mübarek zatıyla talimde bulunmuştur.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi EcelBekcisi 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
100 Sünnet Hadis-i Şerif dua dilencisi 2 2005 11 Temmuz 2009 00:07
Efendimiz s.a.v Kimler Zehirlemişti Hz.Muhammed(s.a.v) EcelBekcisi 0 2076 29 Aralık 2008 19:44
Ben Kim,Dünya Kim Peygamberler(a.s) su damlası 2 2135 05 Aralık 2008 18:53
ZİNET BÖLÜMÜ Hadis-i Şerif EcelBekcisi 0 1899 03 Aralık 2008 12:33
ZÜHD VE FAKR BÖLÜMÜ Hadis-i Şerif EcelBekcisi 0 1888 03 Aralık 2008 12:29