Tekil Mesaj gösterimi
Alt 09 Ocak 2009, 03:10   Mesaj No:2

Şuara

Medineweb Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:Şuara isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 686
Üyelik T.: 27 Aralık 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 90
Konular: 52
Beğenildi:1
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cvp: Kadınlara özel durumun çeşitleri

ADETLİNİN CİNSEL İLİŞKİ İLE İLGİLİ MESELELERİ
Âdet süresinden önce kanaması kesilen kadının yıkanarak cinsel İlişkide bulunmasının hükmü nedir?
Bu durumda yıkanmış olsa bile âdet suresi dolmadıkça cinsel ilişkide bulunması t ah n men mekruhtur
Kişinin âdetin en uzun süresi olan on günü geçmeden kanaması kesilen kitap ehil olan karısıyla cinsel İlişkide
bulunması caiz midir?
Bu konuda ihtilâf edilmiştir Sahih olan goruşe göre caizdir Çunku kitap ehli olan kadın gusul yapmakla yukumlu değildir
Cünüplüye helâl olup da adetliye haram olan şeyler nelerdir?
Cunupluye helâl olup da adetliye haram olan şeyler şunlardır
1)Oruç tutmak
2)Cınsel ilişkide bulunmak
Bir kadının adetli olup olmadığı konusunda kocasına yanlış bilgi vermesi caiz midir?
Hayır, caiz değildir Zira adetli olduğu halde adetli olmadığını söylemesi, bir taraftan yalan olur, diğer taraftan da haram olan bir ilişkide bulunmalarına sebep olabilir Adetli olmadığı halde adetli olduğunu söylemesi ise yine hem yalan olur hem de eşinin başka haramlara yönelmesine sebep olabilir
Örtü olmaksızın adetli kadının göbeği İle diz kapağı arasından yararlanmak caiz midir?
Hayır, caiz değıldır(lmam Muhammed'e göre cinsel organın dışında diz ile göbek arasından yararlanmak caizdir )
Adetli kadın İle cinsel İlişkide bulunmak caizdir diyen kimse küfre gider mi?
Bu konuda ihtilâf edilmiştir Tercih edilen goruşe göre haramun lıgaynhı(dolaylı haram) olduğu için küfre gitmez
On günden önce bir namaz vakti İçinde kadın âdetten kesilirse ve bir gusül yapacak ve ift it ah tekbiri alacak kadar
zaman geçse cinsel İlişki helâl olur mu?
Hayır, bu durumda yıkanmadan veya üzerinden bir namaz vakti geçmeden cinsel ilişki helâl olmaz
Kadın, kuşluk vaktinin başında âdetten kesilirse yıkanmadan önce cinsel İlişki ne zaman helâl olur
Öğle vakti bitince helâl olur
Âdet kanaması on günden önce kesilen kadına yıkanmadan önce neden üzerinden bir namaz vakti geçmesiyle
cinsel İlişki helâl olur?
Çunku üzerinde bir vakit namaz kazaya kalan kadın hükmen temiz sayılır
Kanama devam ederken cinsel İlişkide bulunmakla kanama âdetten önce kesildiğinde cinsel İlişkide bulunmak
arasında fark var mıdır?
Evet, fark vardır Birincisinde cinsel ilişkide bulunmak haram, ikincisinde ise, bir goruşe göre haram diğer bir goruşe göre tanrı m en mekruhtur
ADETLİNİN NİKÂH ve TALÂKLA İLE İLGİLİ MESELELERİ
Âdet halinde kadın boşamanın hükmü nedir?
Âdet halinde kadın boşamak haramdır Çunku bu durumda kadının ıddetı uzamış olur
Adetli kadının nikâhı kıyılablllr mi?
Evet, kıyılabılır Fakat âdet halı geçmedikçe cinsel ilişki caiz olmaz
Adetten kesilen veya henüz erginlik çağına gelmeyen bir kadın aylarla Iddet beklerken yeniden kan görmeye
başlasa ne yapması gerekir?
Yeniden adetle iddet beklmeye baslamasi gerekir
Boşanıp da İki defa âdet gördükten sonra temizlik süresi uzayan kadının ne yapması gerekir?
Bu durumda kadının ya uçuncu defa âdet gormuş olması veya âdetten kesılınceye kadar beklemesi ve âdetten kesildikten sonra yemden aylarla ıddet beklemesi gerekir
Kanamanın kesilmesinden sonra ve gusülden önce kadını boşamak caiz midir?
Kanaması on günden sonra kesilen kadını boşamak caizdir On günden önce kanaması kesilen kadın yıkanmadan veya üzerinden bir namaz vakti geçmeden boşamak caiz değildir
LOHUSALIK İLE İLGİLİ MESELELER
Âdet İle lohusalık arasındaki temizliğin en kısa süresi ne kadardır?
En kısa suresi on beş gundur(Şafıı mezhebine göre eğer adet lohusalık suresi içinde görülüyorsa lohusalık ile adet arasındaki sure on beş günden aşağı olmaz Şayet lohusalık adet suresi dışında ise ister lohusalıktan önce ister sonra olsun temizlik suresi on beş günden az olabilir)
Lohusalık halinde kadın boşamanın hükmü nedir?
Lohusalık halinde kadın boşamak haramdır
İki lohusalık arasındaki en az temizlik süresi ne kadardır?
İki lohusalık arasındaki en az temizlik suresi altı aydır
Doğumdan sonra gelen kanamaya niçin nlfas denilmiştir?
Doğumla rahımın nefes aldığı veya doğumla bir nefs (çocuk) meydana geldiği için lohusalık denilmiştir
Doğumdan önce veya doğum sırasında (henüz çocuğun bedeninin çoğu çıkmadan) gelen kan hangi tür kandır?
Bu durumda gelen kan ozur kanıdır
Lohusalık kanı nereden geliyor?
Lohusalık kanı âdet kanı gibi rahimden geliyor
Çocuğun çoğunun çıkmasıyla gelen kan lohusalık kanı sayılır mi?
imami azam ile imam ebu yusufa gore sayilir imam muhammede gore sayilmaz (Safi mezhebine görede sayilmaz)
İlk doğum yapan bir kadın bir saat kan görse daha sonra da kırkıncı gününde tekrar kan görse hepsi lohusalık
sayılır mi?
Imam-ı Azam'a göre hepsi lohusalık sayılır Çunku ona göre lohusalık suresi içindeki temizlik suresi az olsun çok olsun hepsi lohusalık sayılır İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre ise sadece doğumdan sonraki ilk saai lohusalık sayılır Çunku onlara göre lohusalık
suresinde ıkı kanama arasındaki temizlik on beş gun veya daha fazla olursa fasıla sayılır(Şafıı mezhebine göre de fasıla sayılır)
Lohusalık kanı İlâç vb bir şeyle kesildiğinde lohusalık hükmü kalkar mı?
Hayır, kalkmaz
Lohusalıkta âdet kaç defa İle belirlenir ve kaç defa İle değişir? Lohusalıkta âdet, bir defa ile belirlenir ve bir defa ile değişir
Kadının lohusa olup olmaması bakımından düşük İle kürtaj arasında fark var mıdır? Hayır herhangi bir fark yoktur
Kefaret orucunu tutmakta olan bir kadın lohusa olsa orucunu yeni baştan tutması gerekir mi? Evet, gerekir
ISTIHAZE İLE İLGİLİ MESELELERİ
İstlhaze kanı kesilince kadının gusül yapmasının hükmü nedir?
Mustehaptır
Müstehaze kadınla cinsel İlişkide bulunmakta bir sakınca var mıdır?
Hayır, yoktur Fakat bu durumda da cinsel ilişkide bulunmamak mustehaptır
Bozuk(faslt) kan neye denir?
Istıhaze kanına denir Dokuz yaşından kuçuk kızın gorduğu kana denir goruşu zayıftır
İstlhaze kanının diğer adı nedir?
Fasit (bozuk) kandır
Âdet İle İstlhaze kelimelerinin sözlük anlamları arasında fark var mıdır?
Hayır, yoktur İkisinin de sozluk anlamı akmak demektir
İstlhaze kanı nereden geliyor?
İstihaze kanı kadının cinsel organının iç kısmındaki bir damardan geliyor
İstihaze kanı İlâç vb bir şeyle kesildiği takdirde İstihaze hükmü kalkar mı?
Evet, kalkar
Âdet ve lohusalık kanı dışında kadının cinsel organından gelen her çeşit kan İstihaze kanı mıdır?
Evet, istihaze kanıdır
Âdet süresi İçinde gelip de on gün İçinde kesilen kan İstihaze kanı olabilir mi?
Hayır, olamaz
Âdetin en uzun süresi olan on gün İçinde gelen hangi kan İstihaze kanıdır?
On gunu aşması durumunda âdetten fazla gelen kan istihaze kanıdır
Kadının cinsel organının dışından gelen kana da İstihaze kanı denir mi?
Hayır, denmez
Âdet kanı İle İstihaze kanı arasındaki fark nedir?
Âdet kanı ağır kokulu ve yakıcıdır İstihaze kanı ise kokusuz ve yakıcı değildir
Özür kanı İle İstihaze kanı arasındaki fark nedir?
İstihaze kanı sadece kadının cinsel organından gelen kana denir Ozur kanı ise, vücudun herhangi bir yerinden gelebilir
Her İstihaze kanı özür kanı mıdır?
Hayır, her istihaze kanı ozur kanı değildir
İstihaze kanının kesilmesinin belli bir yaşı var mıdır?
Hayır, yoktur Kadın hangi yaşta olursa olsun istihaze kanı görebilir
Her müstehaze olan kadın özür sahibi sayılır mi?
Hayır, sayılmaz
Özür sahibinin gücü nispetinde kanamayı durdurması veya aza İndirmesi gerekir mi?
Evet, gerekir
Özürlünün abdestl vaktin çıkmasından mi yoksa hadesten mi bozulur?
Vaktin çıkması şartıyla hadesten bozulur
Özür sahibinin her vakit İçin mi yoksa her namaz İçin mi abdest alması gerekir?
Her namaz vakti için abdest alması gerekır(Şafıı mezhebine göre her namaz için abdest alması gerekir)
Özrü kesilmiş İken abdest alan bir kimse özür sebebiyle de abdestl bozulmadan o namaz vakti çıksa abdestl
geçerli sayılır mi?
Evet geçerli sayılır
Akıntısı sadece secde halinde gelen özürlü, namazını secde yaparak mı, yoksa İma İle mi kılacak?
İma ile kılacak Sadece ayağa kalktığında akıntısı gelen ozurlu de oturduğu yerde namazını kılar Çunku secdeyi veya ayakta durmayı terk etmek namazı abdestsız kılmaktan daha iyidir
İstlhaze kanı İle fasit kan arasında fark var mıdır?
Sahih olan goruşe göre fark yoktur
Bir fıkıh terimi olarak İstlhaze kanını gören kadına ne denir
Mustehaze denir
İHTİLAFLI KONULAR
Bu risalede geçen konularda İmamlar arasındaki İhtilâflar nelerdir?
Bu risalede geçen konularda imamlar arasındaki ihtilâflar şunlardır
1)Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre kadının âdet kanının cinsel organının iç kısmına geldiğini hıssetmesıyle âdet başlamaz, İmam Muhammed'e göre ise başlar(Şafıı mezhebine göre de başlamaz)
2)Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre altı renk kandan herhangi birinin gelmesiyle âdet başlar, İmam Ebu Yusuf'a göre ise âdet bulanık kanın gelmesiyle başlamaz (Şafii mezhebine göre de başlar)
3)Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre âdet ıkı defa ile, İmam Ebu Yusuf'a göre ise, bir defa ile değış,ır(Şafıı mezhebine göre de bir defa ile değişir)
4)Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre âdetin en kısa suresi uç gun uç gecedir, İmam Ebu Yusuf'a göre ise ıkı tam gun ile uçuncu gunun yansından çoğudur(Şafıı mezhebine göre bir gun bir gecedir)
5)Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre ikiz doğumlarda lohusalık birinci doğumla, İmam Muhammed'e göre ise ikinci doğumla başlar (Şafii mezhebine göre de ikinci doğumla başlar)
6)Imam-ı Azam'a göre doğumda kan görülmese de kadının yıkanması gerekir, İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre ise gere km ez (Şafii mezhebine göre de gerekir)
7)Imam-ı Azam'a göre lohusalık suresi içindeki ara temizlik lohusalıktan sayılır İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre ise bu sure on beş gun veya daha fazla olursa lohusalıkian s ayı I m az (Ş af ıı mezhebine göre de sayılmaz)
8)Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre çocuğun çoğunun çıkmasıyla, İmam Muhammed'e göre ise, tamamının çıkmasıyla lohusalık kanı başlar(Ş,afıı mezhebine göre de tamamının çıkmasıyla lohusalık başlar)
9)Imam-ı Azam'a göre âdet görmeyen bir kız on yedi yaşını bit irmesiyle, İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre on beş yaşını bıtırmesıyle ergin sayılırfŞafıı mezhebine göre de on beş yaşını bıtırmesıyle ergin sayılır)
10)Imam-ı Azam, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre kanaması on günden önce kesilen kadına, üzerinden bir namaz vakti geçince cinsel ilişki helâl olur İmam Zufer'e göre ise bu durumda kadın yıkanmadıkça cinsel ilişki helâl olmaz(Şafıı mezhebine göre de helal olmaz)
11)Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre üzerinde ortu olmaksızın adetli kadının göbeği ile dızkapağı arasından yararlanmak caiz değildir İmam Muhammed'e göre ise, (cinsel organı hariç) caızdır(Şafıı mezhebine göre de caiz değildir)
12)Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre özürlünün abdestı vaktin çıkmasıyla, İmam Ebu Yusuf'a göre ise hem vaktin girmesiyle hem de vaktin çıkmasıyla bozulur(Şafıı mezhebine göre özürlünün abdestı namazın bitimiyle bozulur)
13)Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ozurlu, ozru devam ederken aldığı abdest ile giydiği mestler üzerine o vakit içinde tekrar abdest alması gerektiğinde meshedebılır Ancak vaktin çıkmasıyla bu mestler üzerine meshedemez İmam Zufer'e göre ise, bu durumda da suresi içinde meshedebılır(Şafıı mezhebine göre de meshedemez)
14)Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre ozurlu, kuşluk namazı için aldığı abdest ile öğle namazını da kılabilir, İmam Ebu Yusuf'a göre ise kılanı az (Safı ı mezhebine göre de kılamaz)
KAYNAKLAR
1)Bedaı's-Sanâı fî Tertıbı'ş-Şerâı', Alauddin Ebû Bekr bin Mes'ud el-Kâsâni, Dâru'l-Kıtabı'l-Arabî, Beyrut, 1932(1402 H )
2)el-Bınaye Fİ Şerhı'l-Hıdâye, Bedruddin Ebû Muhammed b Mamud b Ahmed el-Aynî, Dâru'l-Fıkr, I Baskı, 1981
3)el-Câmıu's-Sahîh, Ebû Abdıllah Muhammed b İsmail el-Buhâri, el-Mektebetu'l-lslâmıyye, İstanbul
4)el-Câmıu's-Sahih, ebu'l-Huseyn Müslim b Haccac el-Kuşeyri, el-Mektebetu'l-lslamıyye İstanbul
5)Cevheretu'l-lklil, Salih Abdussamı, el-Ezheri, Daru'l-Fıkr, Beyrut
6)Dureru'l-Hukkam fî Şerhi Guran'l-Ahkâm, Molla Husrev, Muhammed b Ferâmûz, Fazilet Neşriyat, İstanbul
7)ed-Durru'l-Muniekâ fi Şerhı'l-Muntekâ (Mecmau'l-Enhur kenarında), Al âu d din Muhammed b Alı b Abdurrahman el-Has kefî, Dâru Ihvaı't-Turâsı'l-ArabT İstanbul 1319
8)el-Envar lı A'mâlıl-Ebrâr, Tûsuf el-Erdebilî, el-Mektebetu't-Tıcârıyye, Mısır
9)el-Fetâva'l-Hındıyye Şeyh Nazzâm, Dâru ıhyaı't-Turâsı'1-ArabT, Beyrut
10)Fetvalar, Diyanet İşlen Başkanlığı Tayını, Ankara 1995
11)Fetvalar, Türkiye Diyanet Vakfı Tayını, Ankara 1996
12)Fethu'l-Kadîr, Şerhu'1-Hıdaye, Ibnu'l-Humâm Kemaluddin Muhammed b Abdılvâhıd, Dâru ıhyâı'l-Turâsı'l-Arabi, Beyrut
13)el-Fıkhu'l-lslâmî ve Edılletuh, Velıbe ez-Zuhayli, Dımaşk, 2 Baskı 1985/14Ü5
14)el-Fıkhu ale'l-Mezâhıbı'l-Erbaa, Abdurrahman el-Ceziri, Dâru'l-Fıkr, Beyrut
15)lanetu't-Tâlıbîn ala Halli Elfâzı'l-Muin, Ebû Bekr b Muhammed Şatâ ed-Dımyâtî, Matbaatu Mustafa el-Bâbî el-Halebî, Mısır 1938/1357
16)el-lhtıyar Iıta'lıh'l-Muhtar, Abdullah b Mahmud ıl-Musıli, Çağrı Tayınları, İstanbul
17)Mecmau'l-Enhur fî Şerhi Multeka'l-Ebhur, Dâmad Efendi Abdullahb Muhammed b Süleyman, Dâru Ihyaı'l-Turâsı'l-Arabî, İstanbul 1319
18)Menhelu'l-Vandin, ala Zehn'l-Mutehhılîn, Muhammed Ibn Abıdın, v 1252/1836 (Mecmua'tu Resaıl ile birlikte)
19)el-Muğni, Ebi Muhammed Abdullah bin Ahmet bin Muhammed bin Kuddam, v 620 h Mektebetu'r-Rıyad
20)Muğm'l-Muhtâc ilâ ma'rıfetı M e ânı Elfâzı'l-Mınhâc, Şemsuddin Muhammed b Ahmed el-Hâtib eş-Şırbini, Matbaatu Mustafa el-Bâbi el-Halebî, Mısır
21)Neylu'l-Evtâr Şerhu Munteka'l-Ahbar, Muhammed b Alı eş-Şevkâni, Matbaatu Mustafa el-Bâbi el-Halebî, Mısır 1967/13S5
22)Reddu'l-Muhtâr ale'd-Dum'l-Muhtâr, Ibn âbıdîn Muhammed Emin, Matbaatu Mustafa el-Bâbı el-Halebî, Mısır 2 Baskı 1966/1386
23)es-Sunen, Ebu Davud Süleyman es-Sıcıstanl, el-Mektebetu'l-lslâmıyye, İstanbul
24)es-Sunen, Ebu Abdıllah Muhammed bin mâce, el-Kazvınî, el-Mektebetu'l-lslâmıyye, İstanbul
25)et-Tahtâvî alâ Merâık'l-Felâh, Ahmed b Muhammed et-Tahtâvî, Temel Neşriyat, İstanbul, 1985
26)Tebyînu'l-Hakaık Şerhu Kenzı'd-Dekaık, Fahruddîn Osman b Alı ez-Zeylaî, Daru'l-Ma'nfe, Beyrut
Alıntı ile Cevapla