Tekil Mesaj gösterimi
Alt 07 Şubat 2009, 17:53   Mesaj No:12

AŞK'ÜL İSLAM

Medineweb Sadık Üyesi
AŞK'ÜL İSLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:AŞK'ÜL İSLAM isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 38
Üyelik T.: 30Haziran 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:43
Mesaj: 984
Konular: 245
Beğenildi:29
Beğendi:0
Takdirleri:146
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ?

ABDÜLMELİK ABİMİN DİKKATİNE :

Cuma namazıyla ilgili sorulan soruya Mustafa İslamoğlu kendi sitesinde bakın nasıl cevap vermiş



1-Bir fıkıh kitabında Cuma Namazının şartları ve kılınmaması ile ilgili bilgiler okudum.. Cuma meselesinde sizin bizi aydınlatacağınızı düşündük.. Şimdiden vereceğiniz cevap için teşekkür ederiz..

2- Cuma namazı kadınlara da farz mıdır? Hz. Peygamber dönemindeki uygulama nasıldı? İlmihallerde sayılan şartlar ne kadar islamidir.

3-Eğer Cuma kadınlara farz değildir diyene soru: Peki, bir kadın Cuma kılarsa, onun boynuna farz olan öğle namazı ondan düşer mi?

CEVAP:


1-Cuma namazı... Bu konuda bazı hocaların 80'lerde açtıkları tartışma yanlıştı. Yanlış bir zeminde yanlış bir fıkıh anlayışına dayanıyordu. Sonucu da acı oldu.

a. Cuma'yı farz kılan Kur'an'dır. Cuma suresinden önce Medine'de cumanın kılınmış olması gerçeği bunu değiştirmez.

b. Usul kuralıdır: Nasla sabit olan içtihatla sakıt olmaz.

c. Cuma konusunda menfi tutum takınan hocalar özellikle Hanefilerin "izn-i imam" şartını ileri sürerler. Bu şart istidlal yoluyla delillerden çıkarılmış içtihadi bir şarttır. Şafii'nin 40 kişi şartı, yine müşterek olan bir beldede tek mescid şartı, büyük yerleşim birimi şartı gibi tüm şartlar cumanın "sıhhat şartı" olamazlar. İçtihadidirler. İçtihadi hiç bir şart cuma gibi bir farzı mümin kulun boynundan düşürmez. Bununla birlikte elbette imamın şuurlusunu seçme hakkı, cumanın ruhunu katleden bir hutbe ve hatiple karşılaştığımızda camiden çıkma hakkı, protesto etme hakkı bakidir ve vardır. Bu hakların yukarıdaki tartışmayla bir ilgisi yoktur.

2- Kadın erkek her mümine farzdır. Bu farzı diğer farzlardan ayıran "ikameli" farz olmasıdır; yani cuma herhangi bir mazeretle kılınamadığında yerini öğle namazı alır. Kadınlar mazeretleri varsa öğleyi ikame ederler. Allah Rasulü onlara bu konuda ruhsatı genişletmiştir. Ama kılmalıdırlar. Bunu ruhsattan çıkarıp kılmamayı azimet yapmamalıdırlar.

3- Bu sorunun tüm otoritelerce tek cevabı vardır: Evet, düşer. O zaman bu cevabın sahibine şu soru sorulur: Peki be mübarek, bir nafile bir farzı mükellefin boynundan sakıt kılar mı? Bu sorunun cevabı da ilim, ittifakla “bir nafile bir farzı mükellefin boynundan düşürmez” şeklindedir. Şu halde dönüp sormamız lazım: O halde, Cuma namazının her mükellef mümin kadına da farz olduğunu sen kendin söylemiş oluyorsun. Netice: Cuma farzı öğle fazıyla niyabet ilişkisine sahiptir. Kılanın boynundan öğle düşer, kılamayana öğlenin farzını kılmak farz olur. Sefer vö. gibi Mazereti olanlara Cuma’yı kılmama ruhsatı verilmiştir. Kadınların üstlendikleri yük, onların ruhsatının daha geniş kılınmasına yol açmıştır. Bu ruhsatın geniş olarak kullanılması Cuma’yı farz kılan ayetin kapsamına kadınların girmediği sonucunu getirmez. “Siz ey iman edenler” diye başlayan A-ayet umum ifade eder. Hanımlar Cuma kılmama ruhsatını ruhsattan çıkarıp azimete dönüştürmemelidirler.
Alıntı ile Cevapla