Tekil Mesaj gösterimi
Alt 16 Mart 2009, 20:38   Mesaj No:16

Emekdar Üye

Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:47
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:48
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'

İslamın reddettiği bu kavramın ana teması ibadetin kim için yapıldığı hususudur.İbadetler Allah için yapılır.Allah rızası dışında bir amaçla gösteriş olarak ibadet yapmak bu rızayı ortadan kaldırır.
Bende konuya riyanın kısımlarını belirterek iştirak edeyim.

----------

Birinci kısım:BEDEN YÖNÜNDEN DİNDE RİYA YAPMAK
Bu beden zayıflığını belirtmek ve rengin sarardığını göstermektir ki bu durum,muhataplarına ahiretten çok korktuğunu ve din hususunda çok üzüldüğünü belirtmek içindirBeden zafiyetiyle az yediğine, ve sararmaklada geceleyin uykusuz kaldığına,fazla çalıştığına ve din için pek üzüldüğüne inandırmak isterBu sebepler belirdiğinde halk bu adama güzel hasletlerinden dolayı istidlal ederRiyakarın nefside bu hasletlerinin halk tarafından bilinmesi ile zevk ve rahatlık duyar


İkinci kısım:GÖRÜNÜŞ VE KİSVE İLE RİYAKARLIK YAPMAK
Bir cemaatin arasında kabul göreceği şekilde giyinmek de riyadırKendini o cemaatin içinden biri olduğunu göstermek amacıyla aynı elbiseye peygamber kisvesi olduğunu düşünmeden bilmeden bürünmek riyaya girerHatta böyle kimseler dahada aşırıya giderlerMesela normal kumaştan sade bir cübbe giymek varken onlar parlayan bir kumaştan beyaz rengi tercih ederlerSarığı normal bir şekilde sarmak varken daha büyük ve geniş sarar ve aşırıya kaçarlarBunlarda aynı kategoriye girerDünya ehlinin riyası ise güzel elbiseler,kıymetli binekler,genişlikler,mesken,ev aşyası,mobilya,rengarenk libaslar dırBu gürüpların her biri,mertebesini giydiği kıyafette görmektedirO kiyafetten daha düşük bir kıyafet ona ağır gelirHer ne kadar o kıyafeti giymek mubah isede kötülenmek korkusundan giymez


Üçüncü kısım:SÖZ İLE YAPILAN RİYA
Din ehlinin riyası vaaz etmek,hatırlatmak,hikmetle konuşmak,hadis ve eserleri,menkıbeleri ezberlemekBunları,ilmin çokluğunu isbat etmek için yapariyiliği emretmek,kötülükten nehyetmek,münkerlere karşı kzıp reaksiyon göstermek,konuşurken sesini zayıf çıkarmak,Kuran'ı okurken mahzun olduğunu korktuğunu göstermek için ince sesle okumak,hasmını susturmak için mücadele etmek vs bunlarda din ilmindeki kuvvetini halka göstermek ve gözlere alim,bilgili olarak gözükmek için yaparDünya ehlinin sözle riyası,şiirleri ezberlemek,darb-ı meselleri hıfzetmek,ibarelerde belagat ve fesahat göstermek vsdirBunları berlirli amaçlar ile yaparlar


Dörüdüncü kısım:AMEL iLE YAPILAN RİYAİnsanların yanında iyi bir müslüman olduğunu göstemrek için namaz kılarken uzun süre ayakta durması,sırtını düzeltmesi,uzunca secdede ve rukuda kalması,başını eğmesi,sağa sola bakmayı terketmesi,sükuneti belirtmesi,ayaklarını ve ellerini düzgün tutması gibi fiillerdirAceleci bir riyakar acele iel yürürDin ehlinden birini gördüğü zaman yavaşlar va vakara bürünürAceleciliğe nisbet edilmekten korkarEğer o kişi gözden kaybolursa yine aceleyle yürümeye başlarBuna göre misallei genişçe çoğaltabilirsiniz
Burada bir gurup vardır ki bunu okuduğu ve bildiği zaman yanlız halinin,halkın arasındaki haline benzemesnden korarVe yanlız yani halvette kendisini halkın arasında olmak istediği şekle zorlarZorlar ki halkın arasında bir amellerinde bir değişiklik yapmaya muhtaç olmasınBu kişi böyle yapmakla riyadan kurtulduğunu znnederAncak riyası katmerleşmiştirÇünkü halvethanesinde de riyakar olduMisal halvet ve tenhada,halkın gözleri önünde güzel yürüyebilmek için güzel yürümeye çalışmıtırAllah'dan koktuğu veya haya ettiği için değil


Yapılan her ibadeti,ameli,yürümeyi,kalkmayı,yatmayı,kalmayı,ye meyi,çalışmayı,ilim telab etmeyi,giyinmeyi vs ALLAH için yapmalıRızasını taleb etmek için yapmalıİnsanların sana verecek ne cenneti,nede seni cezalandıracak cehennemi varRiya yapan bir insan ahirette, amellerine karşılık bir mükafat bulamayacağı gibi azar ve ceza görecektirRiyakarlık kişisizliği ve haysiyetsizliğide aynı zamanda kabul etmektir
Alıntı ile Cevapla