Hanefi mezhebinde ramazan orucunun sebebi
Oruçların Farz ve Vacip Olmasındaki Sebebler
Ramazan orucunun sebebi: Ramazan günlerinden herhangi birinin oruca başlamaya elverişli bir kısmına yetişmektir Bu kısım, ikinci fecirden başlayarak "Dahvetü'l-Kübra" denilen ve gündüzün yarısı bulunan kaba kuşluk (İstiva= Güneşin tam tepeye gelmesi) zamanına kadar devam eder İşte bu zamana yetişen veya bu müddet içinde oruca ehliyet kazanan her müslüman için o günün orucu farzdır
Ramazan orucunun kazasına sebeb, yine evvelce ramazan ayına yetişmiş olmaktan başka bir şey değildir
Keffaret olarak tutulan oruçların sebebleri, mahiyetlerine göre değişir Şöyle ki: Ramazan ayına ait keffaretin sebebi, bu orucu bir isyan eseri olarak kasden bozmaktır
Zihar kaffaretinin sebebi, helâl olan bir bedeni veya bir organı, haram olan bir bedene veya organa benzetmek ve sonra da cinsel ilişki kurmayı istemektir
Yemin keffaretinin sebebi, yemin üzerinde durmayıp onu bozmaktır
Adam öldürme keffaretinin sebebi, suçu olmayan bir insanı hata yolu ile ödürmektir İleride bunlar açıklanacaktır
Vacib oruçların sebebi, bunların adamak suretiyle kabullenilmiş olmasıdır Bunların kazasının sebebi de, benimsenmiş olan bir ibadetin tamamlanması gereğidir
Nafile oruçların tutulmalarını zorunlu kılacak dinde bir sebeb yoktur Bunlar, yalnız sevab kazanmak için dileyenlerin tutucaklan oruçlardır Ancak böyle bir oruç tutulmaya
başlandıktan sonra bozulacak olursa, onun kazası gerekir Bu kazanın sebebi de, böyle bir ibadete Hak rızası için başlanmış olmasıdır ki, bunu yarıda bırakmak caiz olmayacağından kaza şeklinde tamamlanması vacib olur
Büyük İslam İlmihali
Müellifi : Ömer Nasuhi Bilmen