Hanefi Mezhebi :  Hacer-i esvedi öpmek 
  
 Sual: Hacıların hacer-i esvedi öpmesi gerekir mi?
CEVAP 
Hacer-i esvedi öpmek sünnettir Müslümanlara eziyet vermeden öpmeye çalışmalıdır! Eziyet verecekse uzaktan istilam etmelidir! 
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hacer-i esved, Cennet yakutlarındandır Kıyamette, iki gözü ve bir dili olduğu halde getirilir Tazim ve sıdk ile istilam edenin lehinde şahitlik eder Riya ve alay ile istilam edenin de aleyhine şahitlik eder) [Tirmizi] 
[İstilam: Hacer-i esvedi öpmek, elle okşamak, kalabalık dolayısıyla mümkün olmazsa, uzaktan hürmet işareti yapmak]  
Hacer-ül esved put değildir 
Sual: Hacıların Hacer-i esvede el sürmeleri, ondan bir yarar beklemeleri, şefaat ummaları putun şefaati ile aynı değil mi? Şirk değil mi bunlar? Niye o taşı Kâbe�den sökmezler ki?
CEVAP
Canlıyı konuşturan ve bazılarına şefaat yetkisi veren Allahü teâlâ, hayvanları ve cansızları konuşturamaz mı? Onlara şefaat yetkisi veremez mi? Kur'an-ı kerimde de canlı-cansız her varlığın tesbih ettiği bildiriliyor Fakat biz anlamıyoruz diye -hâşâ- Kur'an-ı kerimi mi inkâr etmek gerekir? Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Yedi kat gök ve yer ve bunların içindekiler, Allah�ı tesbih eder Hiçbir varlık yok ki, Onu hamd ile tesbih etmesin Fakat onların tesbihini anlayamazsınız!) [İsra 44] 
(Göktekiler, yerdekiler, kanatlarını çırparak uçan kuşlar, Allah�ı hep tesbih ederler) [Nur 41] 
(Göklerde ve yerde ne varsa, hepsi Allahü teâlâyı tesbih etmektedir) [Hadid 1]  
Allahü teâlâ dilerse taş da konuşur, ağaç da konuşur, hayvan da konuşur 
Bütün mahlukat Allah�ı zikrediyor Onlara zikir etme kuvvetini veren Allahü teâlâ onları konuşturamaz mı, onlara şefaat izni veremez mi? 
Hacer-ül esved denilen taş, Cennetten gelmiştir O taşı oraya Allahü teâlâ koydurdu 
Hz Ömer, tavaf ederken, Hacer-i esvede karşı, (Sen bir taşsın, bir şey yapamazsın! Ama Resulullah öptüğü için, sünnet olduğu seni öpüyorum) dedi Hz Ali, bunu işitince, Resulullahın, (Hacer-ül esved, kıyamette insanlara şefaat eder) buyurduğunu ben işittim dedi Hz Ömer, Hacer-ül Esvedin Cennetten geldiğini ve onun şefaat edeceğini elbette biliyordu Böyle söylemesi, Hz Ali�nin o hadis-i şerifi nakletmesi ve dindeki bir hükmün vesika haline gelmesi içindi 
Hacer-ül esvedle ilgili çok hadis-i vardır Bazıları şöyledir:
(Hacer-ül esvede el sürmek, günahları giderir) [İbni Hibban] 
(Hacer-ül esved, tazim ve sıdk ile istilam edenin lehinde şahitlik eder Riya ve alay ile istilam edenin de aleyhine şahitlik eder) [Tirmizi] 
(Hacer-ül esved, kıyamette insanlara şefaat eder) [İbni Hibban]
(Zulmetle kararmasaydı, Hacer-ül esvede dokunup da iyi olmayan dertli kalmazdı) [Beyheki] 
(Resulullah, Hacer-ül esvedi istilâm ettiklerinde, onu öper ve yüzünü sürerdi) [İbni Mace] 
(Hacer-ül Esvede el sürmek günahları döker) [Nesai]
(Hacer-ül Esved kardan daha beyazdı, insanların günahları onu kararttı) [Taberani] 
(Allah�a yemin ederim ki, kıyamette Hacer-ül Esved, gören gözleri ve konuşan dili olduğu halde, kendisine ihlâs ile el sürüp öpenin cennetlik olduğuna şahit edecektir) [Tirmizi] 
Şefaati inkâr edenler bile kendi kitaplarında diyor ki: 
(Gökler Allah�tan korkar, Allah göklerde his yaratır Anlarlar, Kur�anda, yerlerin ve göklerin tesbih ettikleri bildirildi Resulullahın avucuna aldığı taş parçalarının tesbih ettiklerini ve mescitteki Hannane denilen direğin inlediğini ve yemeğin tesbih ettiğini Eshab işittiler Buhari�de, İbni Mesud diyor ki, yediğimiz yemeğin tesbih sesini işitirdik Ebu Zer diyor ki, Resulullah, avucuna taş parçaları aldı Bunların tesbih sesleri işitildi Resulullahın hutbe okurken dayandığı odunun inlemesi haberi sahihtir)[Feth-ül-mecid s 200, 201] 
Netice: Allahü teâlâ dilerse taş da konuşur, ağaç da konuşur, hayvan da konuşur