Tekil Mesaj gösterimi
Alt 16 Kasım 2009, 13:40   Mesaj No:1736

FECR

Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart re: Kuranı Kerim Hakkında Sorular/Medineweb Çalışması

Alıntı:
F*E*R*D*İ Üyemizden Alıntı
FECR HOCAM,
BİR SORUM VAR ;"KURANDA SÜNNETE HARAMLIĞI HELALLİĞİ OLMAYAN BİR NESNE TIBBEN ZARARLI OLDUĞU KESİNLEŞMESİ HALİNDE HARAM KATEGORİSİNE ALINABİLİRMİ.?"
SİGARA İÇMEK GİBİ..
"HARAMA HELALA SON NOKTAYI KOYAN ALLAH VE RESULUDUR."PRENSİBİ DELİNEBİLİRMİ..
Sigara konusuna gelmeden önce;
Öncelikle "haram" kavramı hakkında düşüncemizde netleşmesi lazım.Haram kelime olarak yasaklanan,mahrum bırakılan anlamına gelir.Istilahi olarak;Allah'ın kullarına yapılmasını yasak kıldığı şeylere denir.Mesela;adam öldürmek,hırsızlık yapmak,yalan söylemek,faiz,zulüm yapmak,zina etmek gibi bütün toplumlarca münker-kötü görülen davranışlar.Helal kavramının zıddıdır.
Bu tür haramların sınırlarını Allah koymuştur.Bu sınırları delmeye ya da bu haramları helal kılmaya hakkı yoktur.Peygamberlerin bile bu konuda yetkisi yoktur.Yani haramı helal kılmada noktasında.Bu tür haramlara mutlak haram da dememiz mümkündür.Mutlak haramı Allahın kesin çizgileriyle ortaya koyduğu,vahiyle,Kur'an'la son noktayı koyduğu haram olarak da kabul edebiliriz.Kur'an son noktayı koyduğu için artık hiç kimse "İçki içmek,zina etmek,adam öldürmek,zulmetmek vs. şeyler haram değildir" diyemez.Dediği zaman Allah’ın haramını helal kılmış olduğundan küfre girer.
Mutlak haramda kesinlik ve süreklilik vardır.Zamana ve zemine göre değişkenlik göstermez.

Mutlak haramın dışında olan haramlar da kısımlara ayrılabilir.Öncelikle Hz.Peygamberin a.s’ın haram konusundaki konumu nasıldır?.Şöyle ki;
-Hz.Muhammedin a.s’ın peygamberlik vasfıyla Kur’an’ın genel ilkeleriyle çatışmayacak şekilde haram kıldığı-yasakladığı şeyler ki bunlar da Müminler için haramdır ki;”Allah’a ve Rasulune itaat edin” emri gereği.
-Hz.Muhammed’in liderlik-devlet başkanı sıfatıyla halkına yasakladığı işler
-Hz.Muhammed a.s’ın bir baba sıfatıyla yasakladığı işler
-Bir İslam Aliminin zamanındaki konjuktüre uygun olarak insanlara yasakladığı işler.
-Alimin sebeb ve sonuçlara dayanarak yasakladığı işler

Bütün bu haramlar aynı isimle anılmasına rağmen işlevliği aynı kategoride değildir.Yani Allah’ın Kur’an’da haram olarak kabul ettikleri ile aynı haramlıkta sayılmazlar.
İslam Alimleri haramı iki sınıfa ayırmışlardır:
1-Haram li aynihi: Haram kılınan şey veya fiil, kendisinde bulunan, hiç ayrılmayan bir zarar, kötülük ve pislik sebebiyle haram kılınmış ise buna "li-aynihî haram" denir.Domuz eti ve içki buna örnek
2-Haram li gayrihi:Kendi tabiat ve vasfından değil de kazanma şekli ve yolu gibi dıştan bir sebeple haram ise "li-gayrihî haram" denir.Hırsızlık ve gasp buna örnektir.

Bir devlet başkanının,liderin ya da bir Alimin zaman ve zemine uygun olarak “haram” olarak verdiği bir fetva,kıyamete kadar haramlığı yani yasak oluşu söz konusu olmayabilir.Mesela;konjektür olarak bir devlet başkanı,bir ülkeye islamın değerlerine hakaretten dolayı ambargo uygulayarak,o ülkenin mallarını almak haramdır diye fetva-emir verebilir.Ama bu emir kıyamete kadar geçerli bir emir olmaz.O ülkeyle yıllar sonra ilişkiler düzelirse,önceden verilen boykot işlevliğini yitirebilir.

Buradan konuyu her haramın aynı derecede haram olmadığını,Allah’ın kesin haram kıldığı haramla aynı derecede olmadığını belirtmek istiyorum.Allah’ın haram kıldığına “haram değildir,helaldir” demesi söyleyeni küfre düşürür.Ama diğer haram şekillerine helal demek o kişiyi küfre sokmaz.Bu konuda şu ayeti göz önüne almamız gerekiyor:
“Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak «Bu helâldir, şu da haramdır» demeyin, çünkü Allah'a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz. Kuşkusuz Allah'a karşı yalan uyduranlar kurtuluşa eremezler”16/Nahl-116

Yine bu konuda Allah Rasulu a.s şu hadisini göz önünde devamlı bulundurmamız gerekir:
''Şüphesiz helal belli, haram da bellidir. İkisi arasında bir takım şüpheli şeyler vardır ki, insanların çoğu onları bilmezler. Her kim şüpheli şeylerden sakınırsa ırzını ve dinini korumuş olur. Her kim şüpheli şeylere dalarsa koru etrafında sürüsünü otlatan bir çoban gibi, çok sürmez içeriye dalabilir. Dikkat edin! Her hükümdarın bir korusu vardır. Bilesiniz! Allah'ın korusu yeryüzündeki haram ettiği şeylerdir. Dikkat edin! Bedende bir et parçası vardır ki, o iyi olursa bütün beden iyi olur. O bozuk olursa bütün beden bozulur. O et parçası kalptir.'' (Buhari ,İman, 39).

Şimdi sigara konusuna değinelim:

Sigara,Allah Rasulu ve Sahabe zamanında bulunmadığı için Kur’an ve Sünnette “mutlak haram”lığına bir delil bulmak zordur.Ama kıyas yoluyla haram olduğunu söyleyen Alimlerimiz vardır.Bazı Alimler de sigarayı mekruh,tahrimen mekruh saymışlar.Delilleri üzerinde durmayacağım.

Sigara şu bir gerçek ki;
1-Kişinin malına zarardır.
2-Çevresine(pasif içici olanlara) zarar verir.Kul hakkına girebilir.
3-İsraf özelliği vardır.
4-Tabiatı kirletiyor
5-Vücudumuza zararlıdır.Ki bu tıbben ortaya konulmuştur.Hata sigara kutularında bile sigaranın zararlı,öldürücü olduğu yazılıdır.
6-Sigaranın içinde nikotin bağımlılığı yapmaktadır,bir nevi uyuşturucu görevini yürütüyor.
7-Sigaranın ortaya çıkardığı hastalıklara bulaşma ihtimali % 90’nın üzerindedir.
8-Faydası olduğunu söylenen tıbbi bir gerçeklik söz konusu değildir.
9-Sigara kullanmakla kimlerin ekmeğine yağ sürüldüğü,Müslümanlara kurşun olarak döndüğü de ayan beyan ortadadır.
Bunlara bakarak sigaraya “haram” demek daha yakındır.Ama bu haramlık Allah’ın kitabındaki haramlıkla aynı ölçüde değildir.Yani sigara haram değil dediği için kişi küfre girmez.
Bütün bulardan sonra içenler için “BIRAKMAZ MISINIZ?” demekten başka bir şey demek kalmıyor.Eğer Kur’an bu zamanda iniyor olmuş olsaydı,sigarayı tedrici olarak yasaklardı.Çünkü alışkanlıkların bir anda bırakılması çok zordur.

Sigara konusunda İmam Humeyni’nin bir sözünü hatırlıyorum:
“İÇMEYENENE HARAM,İÇENE DE BIRAKIN”

Sigara içenler,kendileri,hem de aileleri,hem de yaşadığı topluma verdiği zararlarını düşünerek bıraksınlar.İçmeyenler ise,sigara içenlerin olumsuz durumlarını göz önüne alarak hiç başlamaya niyetlenmesinler,uzak dursunlar.Hele ki İslami Davetin öncülüğünü yapan kimseler bu konuda daha dikkatli olmalıdır.Onların bu olumsuz davranışı,diğer insanların şevkini kırar,umutsuzluğa iter.

Müslüman her şeyden önce ilkelerine,prensiplerine sadık kalmalıdır.Allahın çizdiği sınırları zorlamayalım.Münkerde değil de ma’ruf olan işlerde yarışalım,öncülük edelim.Sigara ile Müslüman kimliği aynı karede uyum saplamıyor.

İnşallah meramımı anlatabilmişimdir ya da sorunuza cevap verebilmişimdir.
Alıntı ile Cevapla