![]() |
Ailemizden habersiz nikah kıyabilir miyiz? Merhaba hocam, ben ailemin yanında kalmıyorum başka şehirde okuyorum ve kız arkadaşım var o da benim gibi ailesinin yanında değil Yalnız kendisi ile benim bazı çekincelerimiz var; ele ele tutuşmak gibi Çünkü dinen evli olmadığımız için bunun sakıncaları olabileceğini düşünüyoruz İmam nikahı kıymak istiyoruz ama ailemize haber veremeyiz Okulumuz bitmeden izin vereceklerini düşünmüyoruz İmam nikahı da kıymazsak ele ele tutuşmanın doğru olmadığı düşüncesindeyiz Şimdi biz ailemizden habersiz nikah kıyabilir miyiz? Ayrıca kıyabilirsek okul bittikten sonra nikah sırasında kıyacağımız imam nikahı geçerli olur mu? Yardımcı olursanız seviniriznot: ikimizde Hanefi mezhebindeniz ve Hanefi mezhebinde aileden habersiz nikahın dinen sakıncası olmadığını yine sizin sitenizden okudum Cevap: İmam nikahı, yapılacak olan nikahın yetkili bir kişi veya kurumun bu nikahı denetlemesi demektir Tıpkı bugün nikahların belediyede kıyılması gibi Dinimize göre bu nikahı denetleme yetkisi olan ilk kişi; kızın ailesidir Dolayısıyla öncelikle onların rızası alınmak zorundadır Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur: "Hangi kız/kadın, velisinin izni olmadan nikahlanırsa onun nikahı geçersizdir!" Fakat aile sebepsiz yere sorun çıkarırsa o zaman denetim, bölgenin yetkili amirine geçer Yani bugünkü anlamı ile belediyeye İmam nikahı için sadece kız ve erkeğin anlaşmaları yeterli değildir Nikah, bir denetim altında yapılan ve halka ilan edilen bir anlaşma türüdür Asla gizli ve denetimsiz olarak yapılamaz Yapılması gereken ilk şey; öncelikle kızı ailesinden istemektir Razı oldukları taktirde usulüne uygun bir şekilde düğün yapılır, evlilik gerçekleşir Haksız gerekçelerle buna karşı çıkarlarsa ve kızın yaşı 18 den büyükse Evlendirme Dairesine başvurulur, resmi olarak evlenilir Nikah bir sözleşmedir İmam nikahı kavramı, Hırıstiyanların Kilise Nikahı kavramına karşılık icad edilmiştir Dinimizde böyle bir kavram yoktur Nikah, mutlaka "yetkili" birileri tarafından bir kayıt ve "denetim" altında kıyılmalıdır Bugün bu denetimi belediyeler yapmaktadır Hanefi mezhebinde sadece iki şahit ile yetinilen nikahın geçerli oluşu YANLIŞTIR! Bu konuda Hanefi mezhebinin görüşü ile amel edilemez! Kaldı ki Hanefi mezhebi iki şahidi yeterli görmekte fakat nikahın gizli olmasını kabul etmemektedir süleymaniyevakfi</B> |
Gençlerin ana-babalarından habersiz olarak nikah kıydırmaları VELİSİZ NİKAH Soru- Gençler ana-babalarından habersiz olarak nikah kıydırıyorlar Düzenli bir aile hayatı yaşamıyor, çoğu zaman gerdeğe girmeden ayrılıyorlar Bu olayı fı-kıh ve toplumsal açılardan nasıl değerlendiriyorsunuz? Cevap- Hz Aişe radıyallahu anha’nın bildirdiğine göre Hz Peygamber sal-lal-lahu aleyhi ve sellem üç kere “Hangi kadın velisinin onayı olmadan nikahla-nırsa nikahı batıldır” buyurdu[1] Ebu Musa radıyallahu anh’ın bildirdiğine göre Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, “Velisiz nikah olmaz” buyurmuştur[2] Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurduğu rivayet edilmiş-tir: “Veli ve iki güvenilir şahit olmadan nikah olmaz Bu şekilde kıyılmayan ni-kah ba-tıldır Anlaşamaz-larsa sultan velisi olmayanın velisidir”[3] Sultan bölgenin yetkili amiri demektir Bugün bildiğimiz kadarıyla velisiz nikah kıyılmamaktadır Nikahı onay-lama yetkisine sahip makam ister Türkiye Cumhuriyetinde olduğu gibi belediye başkan-ları, ister Hıristiyan dünyasında olduğu gibi kilise olsun onların böyle bir yetkiye sahip olmaları velilik yetkisini kullanmaları demektir Nikah memuru-nun gerekli incelemeleri yaptıktan ve tarafların onayını aldıktan sonra “Belediye başkanının verdiği yetkiyle sizleri karı koca ilan ediyorum” diyerek evliliği onaylaması bun-dandır Bugün anne-babanın onayı, reşit olmayanların evlenme-sinde aranmaktadır Evlenmek için Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin koyduğu veli şartı nikahın, eşler dışında yetkili biri tarafından onaylanması şartı demektir Eğer veli bulunmaz veya görevini yapmazsa o zaman velilik bölgenin yetkili amirine geçer İslâm’da veli yalnızca, bakire kız için aranır Peygamber sallallahu aleyhi ve sel-lem şöyle buyurmuştur: “Dulun, kendisiyle ilgili olarak velisinden önceliği vardır Bakirenin de onayı istenir Susması kabul demektir” [4] Dul olan Hansa’yı babası Hizam evlendirmiş ama o bundan hoşlanmamıştı Peygamber sal-lallahu aleyhi ve selleme başvurunca Hz Peygamber babasının kıy-dığı nikahı reddetmişti”[5] Evlilik ciddiyet isteyen bir iştir Rahatça gezip tozmak için nikah kıyılmaz Ni-kah kıyılınca evlilik gerçekleşmiş, karşılıklı hak ve sorumluluklar başlamış olur Bugün toplum olarak evlenmenin önüne yığdığımız engeller ve gençleri geç evlendirme alışkanlığı yukarıdaki sıkıntılara sebep olmaktadır Onları erken ev-lendirme ve üniversite tahsillerini evli olarak tamamlamaları için ortam ha-zır-lama zorunluluğu vardır -------------------------------------------------------------------------------- Kaynak: suleymaniyevakfi [1] Ebu Davud, Nikah 20,(2083); Tirmizi Nikah 14 (1102) [2] Ebu Davud, Nikah 20,(2085); Tirmizi Nikah 14 (1101) [3] Abdullah b Yusuf ez-Zeyla’î, Nasb’ur-raâye li ehâdis’il-Hidâye, Nikah, l hadis Kahire, c III, s 167 [4] Müslim, Nikah bab 9, HNo 66-(1421) [5] Buharî, Nikah, bab 42 |
RE: Ailemizden habersiz nikah kıyabilir miyiz? Hanefi mezhebinde sadece iki şahit ile yetinilen nikahın geçerli oluşu YANLIŞTIR! Bu konuda Hanefi mezhebinin görüşü ile amel edilemez! Kaldı ki Hanefi mezhebi iki şahidi yeterli görmekte fakat nikahın gizli olmasını kabul etmemektedir |
SAAT: 21:10 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.