![]() |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Alıntı:
|
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
En az iki ismin yan yana gelerek anlamca birbirini tamamlamalarına izafet denir. Eğer izafet iki isimden daha fazla isimler arasında olursa buna “tetâbu-i izafet” yani “zincirleme isim tamlaması” denir. İzafetin iki ögesi vardır. Bunlar muzaf ve muzâfun ileyhtir. Muzaf, tamlanan; muzâfun ileyh ise tamlayandır. Arapçada İzafet yapılırken Türkçeye göre ters düşünülür. Mesela “evin kapısı” demek için önce “kapı” sonra “ev” kelimeleri getirilir. Çünkü Arapçada, önemli olan yani kendisinden bahsedilen daha önce gelir. “Evin kapısı” denildiğinde; evden değil, kapıdan bahsedilmektedir. Bu sebeple “kapı” kelimesi, “ev” kelimesinden daha önce gelir. Demek, Arapçada izafet yapılırken Türkçeye göre ters düşünmelisiniz. (بَابُ الْبَيْتِ ) dediğimizde, “bâb” kelimesi “kapı” manasındadır. “beyt” ise “ev” demektir. Burada “bâb” muzaftır, “beyt” ise muzâfun ileyhtir. (قَوْمُ نُوحٍ ) “Nuh’un kavmi” demektir. Burada “kavm” kelimesi muzaftır, “Nuh” ise muzâfun ileyhtir. (لَيْلَةُ الْقَدْرِ ) “Kadir gecesi” demektir. Burada “leyletü” muzaftır, “kadr” ise muzâfun ileyhtir. (خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ) “Yaratılmışların en hayırlısı” demektir. Burada “hayr” muzaftır, “beriyye” ise muzâfun ileyhtir. (اِخْوَانُ لُوطٍ ) “Lut’un kardeşleri” demektir. Burada “ihvan” muzaftır, “lut” kelimesi ise muzâfun ileyhtir. (نَصْرُ اللَّهِ ) “Allah’ın yardımı” demektir. Burada “nasr” muzaftır, “Allah” lafzı ise muzâfun ileyhtir. TETÂBU-İ İZAFET: Tetâbu-i izafet yani zincirleme isim tamlaması, iki isimden daha fazla ismin yan yana gelerek anlamca birbirini tamamlamasıdır. Örnekler: “Allah’ın Peygamberinin sözü” manasında olan (قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ) tamlamasını inceleyelim: Bu tamlamada (قَوْل ) muzaftır ve (رَسُولِ ) kelimesi muzafun ileyhtir. Aynı zamanda (رَسُولِ ) kelimesi muzaf olup (اللَّه ) lafzı da muzafun ileyhtir. Demek (رَسُولِ ) kelimesi hem muzaf olurken hem de muzafun ileyh olmaktadır. Başka bir ifadeyle: (رَسُولِ ) kelimesi kendinden önceki kelimenin muzafun ileyhi iken, kendinden sonraki kelimenin muzafıdır. Muzafın özellikleri: 1- Muzaf olan kelime tenvin almaz. 2- Muzaf harf-i tarif almaz. 3- Muzafın irabı cümledeki yerine göre değişir. 4- Müsenna ve cem’i müzekker-i salim isimler muzaf olduklarında sonlarındaki “nun” ( ن ) düşer. Muzafun ileyhin özellikleri: 1- Muzafun ileyh harf-i tarif alabilir. Eğer alırsa “belirtili isim tamlaması” olur. Eğer almazsa “belirtisiz isim tamlaması olur. 2- Muzafun ileyhin irabı cerdir. Her zaman cer durumunda gelir. Mahellen ve lafzen konusuna gelirsek; İrab, kelimenin yapısına göre üç şekilde isimlendirilir: 1-Lafzî irab: irabın açıktan olduğu durumlardır. Yani irab işareti açıkça telaffuz edilir, yazılır veya görülür. Bütün normal isimlerde irab lafzî olur. Lafzî irab almış bir kelime için lafzen merfu, lafzen mansub veya lafzen mecrur ifadeleri kullanılır. 2- Mahallî irab: Cümle içerisindeki konumu ne olursa olsun son harekesi değişmeyen (mebni) kelimeler, diğer bir ifade ile başındaki amilin etkisi, açıkça gözükmeyen kelimelerin irabı için kullanılan bir ifadedir. Bu kelimelerin cümledeki konumları ne olursa olsun (özne, nesne vs.) son hareke şekilleri değişmez. İşte bu kelimeler için, cümle içerisinde almış oldukları irab durumlarına göre “mahallen merfû”, “mahallen mansûb”, “mahallen mecrûr” ifadeleri kullanılır. Mahallî irab, başta mebni kelimeler ve değişik durumlardaki cümleler ve cümlemsi yapılar için kullanılır. 3-Takdirî İrab: Bazı kelimelerde, telaffuzun zorluğu gibi bir nedenden dolayı irab işareti açıkça görülmez veya telaffuz edilmez. Bundan dolayı irab işareti “takdir” edilir, yani öylece var sayılır. Takdirî irab, Nâkıs isimlerde, Maksûr isimlerde ve Mütekellim (ben şahsı) için olan ي (bitişik zamiri) ile isim tamlaması yapan, yani bu zamire muzaf olan isimlerde görülür. İsim tamlamasına Kur'an'dan şöyle bir örnek verelim: الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ = Hamd alemlerin rabbi olan Allah içindir اَلْحَمْدُ kelimesi “elif-lam” takısıyla marife olmuştur. Aynı zamanda اَلْحَمْدُ kelimesi mübtedadır. Müfred bir kelime olduğu için ref hali ötre ile yapılmıştır لله kelimesindeki “lam” harfi cerdir. الله kelimesi ise “lam”ın mecrurudur. Müfred bir kelime olduğu için esre ile cer olmuştur. Aynı zamanda buradaki Cer, mecrur ile beraber, mübteda olan اَلْحَمْدُ nün haberidir. Haberin ref alameti açıkça görünmediği için “mahallen merfudur.” Aynı zamanda الله kelimesi mevsuftur. رَبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ kelimesi الله kelimesinin sıfatı olup yine dört şeyde mevsufa uyum sağlamıştır. Bunlar: Marifelik, cinsiyet, sayı ve irabdır. Müfred bir kelime olduğu için cer hali esre ile yapılmıştır. Aynı zamanda رَبِّ kelimesi muzaftır ve kendinden sonra gelen الْعَالَمِينَ kelimesi muzafun ileyhidir. الْعَالَمِينَ kelimesi muzafun ileyh olduğu için irabı cerdir. Cer alameti de cemi müzekker salim olduğu için harekesiz “ye” Sonuç olarak ; Lafzen merfu, mecrur ve mansub olması cümle içindeki harekesine göre değerlendirilir. Mahallen merfu, mansub, mecrur olması ile cümle içindeki konumuna/yerine göre değerlendirilir. Bir kelimenin harekesi esreli ise , onun esreli kılan şey harfi cer ise bu lafzen mecrurdur ama konum olarak haber ise o zaman lafzen mecrur, mahallen merfu olur.Çünkü haberin konumu merfudur. İnş. konu anlaşılmıştır.Anlaşılmayan durum varsa izah etmeye çalışalım |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Hocam soruya baktıkça bütün şıklar doğru gelmeye başladı artıkgülümseyen000 |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Bunun cevabı biraz önce açıkladığım yazıda var |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
B şkkı Hocam verdiğiniz bilgiye göre cevap veriyorum. İnşallah anlamışımdır.. |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Evet anlamışsınız A) المُدَرِّسَا المَدْرَسَةِ مَرِيضَةٌ Bu şık YANLIŞ.Çünkü mübteda haber uyumu yoktur. "Okulun iki erkek öğretmeni hastadır"Burada "meridatun" değil de "meridun" olsaydı o zaman düzgün olurdu ama şık olarak yine doğru olmazdı. Soruda "iki bayan öğretmen" diye sorulmuş B) مُدَرِّسَتَا المَدْرَسَةِ مَرِيضَتَانِ Bu şık DOĞRU . Mübteda haber uyumu var. Burada muzaf olan kelime müsenna(ikil) gelmiştir. Ama kural gereği "nun" düşmüştür. C) مُدَرِّسَتَانِ المَدْرَسَةِ مَرِيضَتَانِ Bu şık da YANLIŞ. Çünkü kural gereği muzaaftaki "nun" düşmesi gerekir D) المُدَرِّسَتَانِ المَدْرَسَةِ مَرِيضَةٌ Bu şık da YANLIŞ. Muzaaf el takısı almış burada. Kural gereği muzaaf el takısı almaz |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Aşağıdakilerden hangisi tam cümledir? A) قَلَمٌ طَوِيلٌ B) الوَلَدُ العَاقِلُ C) نَافِذَةُ الصَّفِّ D) نَافِذَةُ الصَّفِّ الكَبِيرِ E) نَافِذَةُ الصَّفِّ كَبِيرَةً |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
E şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Doğru cevap: E A) قَلَمٌ طَوِيلٌ = "Uzun kalem" anlamında sıfat tamlamasıdır. Tam cümle değildir B) الوَلَدُ العَاقِلُ = "Akıllı çocuk" anlamında sıfat tamlamadır. Tam cümle değildir C) نَافِذَةُ الصَّفِّ= "Sınıfın penceresi" anlamında isim tamlamasıdır. Tam cümle değildir D) نَافِذَةُ الصَّفِّ الكَبِيرِ = "Büyük sınıfın penceresi" anlamında zincirleme isim tamlamasıdır. Tam cümle değildir E) نَافِذَةُ الصَّفِّ كَبِيرَةً ="Sınıfın penceresi büyüktür" anlamında isim cümlesidir. Tam bir cümledir |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım يَذْهَبُ الرِّجَالُ إِلَى بُيوُتِهِمْ cümlesinin Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) Adam evine gidiyor. B) Adamlar eve gidiyor. C) Adamlar evlerine gidiyor. D) İki adam evlerine gidiyor. |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
C şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Ben de C diyorum düşünceli000 |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Alıntı:
Doğru cevap |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Aşağıdakilerden hangisi isim tamlamasıdır? A) مِفْتَاحُ الْبَابُ B) مِفْتَاحُ بَابِ الْبَيْتِ C) مِفْتَاحُ بَابٌ بَيْتٌ D) المِفْتَاحُ بَابُ البَيْتِ |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
|
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
|
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım B şıkkı mı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
A) مِفْتَاحُ الْبَابُ = Bu şık YANLIŞ. Çünkü muzafun ileyhin harekesi esre olması lazım. Burada ötre gelmiş. B) مِفْتَاحُ بَابِ الْبَيْتِ = "Evin kapısının anahtarı" Zincirleme isim tamlamasıdır. Bu şık DOĞRU C) مِفْتَاحُ بَابٌ بَيْتٌ =Bu şık YANLIŞ. Muzafun ileyhin harekesi ötre gelmiş. Esre olması lazım D) المِفْتَاحُ بَابُ البَيْتِ =Bu şık da yanlış. Muzaaf marife gelmiş yani el takısı almaz , marife olmaz. |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım “Onun güzelliği” ibaresinin Arapça karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) هُوَ جَمِيلٌ B) هُوَ جَمَالٌ C) جَمَالُهُ D) جَمِيلُهُ |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
C şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
A) هُوَ جَمِيلٌ " O güzeldir" B) هُوَ جَمَالٌ " O güzelliktir" C) جَمَالُهُ = "Onun güzelliği" D) جَمِيلُهُ =" Onun güzeli" |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım اَلْفَتَاةُ الْعَاقِلَةُ ibaresinin Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) Akıllı genç erkek B) Akıllı genç bir kız C) Akıllı genç kız D) Akıllı genç bir erkek |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım B mi hocam |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım C şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
C şıkkı diye düşünüyorum.. |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
|
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Doğru cevap اَلْفَتَاةُ الْعَاقِلَةُ = Akıllı genç kız Bu belirtili sıfat tamlaması olduğu için anlamı: Akıllı genç kız Eğer "fetatun akiletun" yani belirtisiz sıfat tamlaması olsaydı o zaman "Akıllı bir genç kız" anlamında olurdu. Dolayısıyla doğru -cevap: C ŞIKKI |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım “Sıcak bir gün” ibaresinin Arapça karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) أَيَّامٌ حَارَّةٌ B) اَلْيَوْمُ حَارٌّ C) اَلْيَوْمُ الْحَارُّ D) يَوْمٌ حَارٌّ |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
D şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Doğru cevap D A) أَيَّامٌ حَارَّةٌ = "Sıcak günler" B) اَلْيَوْمُ حَارٌّ = "Bugün sıcaktır" C) اَلْيَوْمُ الْحَارُّ = "Sıcak gün" D) يَوْمٌ حَارٌّ = "Sıcak bir gün" |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Doğru cevap D A) أَيَّامٌ حَارَّةٌ = "Sıcak günler" B) اَلْيَوْمُ حَارٌّ = "Bugün sıcaktır" C) اَلْيَوْمُ الْحَارُّ = "Sıcak gün" D) يَوْمٌ حَارٌّ = "Sıcak bir gün" |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Aşağıdakilerden hangisi muzari fiildir? A) يَسُرَ B) تَعَلَّمَ C) تَعْلَمُ D) أَكْرِمْ |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
C şıkkı |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Doğru cevap şıklar içinde son harekesi ötre/zamme tek şık C şıkkıdır. A) يَسُرَ= Kolay oldu anlamında MAZİ FİİL B) تَعَلَّمَ =Öğrenmek anlamında MAZİ FİİL C) تَعْلَمُ = Öğreniyor anlamında MUZARİ FİİL D) أَكْرِمْ = İkram et anlamında EMİR FİİL |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Aşağıdaki seçenklerden hangisiyle fiil cümlesi yapılabilir? A) زَكِيٌّ / هَذَا/ الطَّالِبُ B) وَلَدٌ/ أَتَى/ صَغِيرٌ C) هُمْ/ رِجَالُ الأَعْمَالِ D) اللَّذِي/ طَعَامُ |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
D şıkkı olabilir mi? |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
|
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Cevap bekliyoruz çay-kahve000 |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Elif Lam , harekeler ve işaret zamirleri iyice işin içinden çıkılmaz hale getirdi :) Emin olmadan B şıkkı diyorum... :):) Hocam bu cevapta yanlış ise arkadaşlardan cevap gelmezse siz cevabını verir misiniz ? |
Cevap: Arapça Soruları Cevaplayalım Alıntı:
Bu kelimelerden fiil cümlesi yapılamaz. Çünkü burada fiil geçmiyor. İsim cümlesi yapılabilir. Şöyle:هَذَا الطَّالِبُ زَكِيٌّ = "Bu öğrenci zekidir." B) وَلَدٌ/ أَتَى/ صَغِيرٌ Bu kelimelerden FİİL CÜMLESİ yapılabilir. Çünkü burada fiil olarak أَتَى vardır. Şöyle bir cümle kurabiliriz: أَتَى وَلَدٌ صَغِيرٌ = "Küçük bir çocuk geldi" C) هُمْ/ رِجَالُ الأَعْمَالِ Bu kelimelerden fiil cümlesi yapılamaz. Çünkü burada fiil geçmiyor. İsim cümlesi yapılabilir. Şöyle: هُمْ رِجَالُ الأَعْمَالِ =" Onlar iş adamlarıdır" D) اللَّذِي/ طَعَامُ Bu kelimelerden ne isim cümlesi ne de fiil cümlesi yapılabilir. Tam bir cümle çıkmaz. اللَّذِي ="Öyle ki o " anlamındadır.طَعَامُ ise "yemek" anlamındadır. Tam bir cümle oluşturulamaz Dolayısıyla doğru şık B ŞIKKI |
SAAT: 11:12 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.