Arapça Fasıl (Musannıf hazretleri bu kısımda daha çok, “Bina” ve “Emsile” kitaplarında okunanları anlatmaktadır.) Bu fasıl, Sahih fiillerin tasrifi (çekilişi) hakkındadır. Fiili mazi, fiili muzari, malumda ve meçhulde 14 vecih üzeredir. Bunlardan üçü gaib, üçü gaibe, üçü muhatap, üçü de muhatabadır. İki tanesi ise Mütekellim içindir. Ancak Emir ve Nehiy’in malumlarında bu mütekellim için olan iki vecih gelmez. İsmi Fail: 10 vecih üzere gelir. Cemi müzekker 4 lafız üzeredir. Cemi müennes ise 2 lafız üzeredir. İsmi Mef’ul: 7 vecih üzere tasrif olunur. Cemi müzekker 2 lafızdır. Cemi müennes bir lafızdır. Te’kit Nun’u (Nûnu Müşeddede): Emir ve Nehiy’in malumda ve meçhul de cemisi üzerinedir. Nun’u Muhaffefe’de böyledir ama Nun’u Muhaffefe, Tesniye ve cemi müennese dâhil olmaz. Emri Gaib Nun’u Müşeddede; لِيَنْصُرَنَّ لِيَنْصُرَانِّ لِيَنْصُرُنَّ لِتَنْصُرَنَّ لِتَنْصُرَانِّ لِيَنْصُرْنَانِّ Emr-i Gaib Nun’u Muhaffefe; Müfret Müzekker: لِيَنْصُرَنْ Müfret Müennes: لِيَنْصُرُنْ Cemi Müzekker: لِتَنْصُرَنْ Emri Hazır Nun’u Müşeddede; اُنْصُرَنَّ اُنْصُرَانِّ اُنْصُرُنَّ اُنْصُرِنَّ اُنْصُرَانِّ اُنْصُرْنَانِّ Emri Hazır Nun’u Muhaffefe; Müfret Müzekker muhataba: اُنْصُرَنْ Cemi Müzekker muhataba: اُنْصُرُنْ Müfret Müennes muhataba: اُنْصُرِنْ •Sülasî Mezîdün Fîhi Rubâîlerde, Mütekellimlerde iki hemzenin cem etmemesi (bir arada gelmemesi) için, muzârinin hemzesi hazfolunur. Bu fasılda bazı kaideler vardır. Bunlardan bir kaçını örnekleri ile verelim; (اِدَّثَّرَ) nın iğlali; (اِدَّثَّرَ) aslında (تَدَثَّرَ)idi. (ت)’nin mahreci, (د)’a yakın olduğundan (ت)’yi (د) ’a idğam ettik. İdğamdan bedel, Müdğamün fîh olan (د)’a bir şedde verdik. Sakinle başlamak mümkün olmadığından evveline bir hemze getirdik ve(اِدَّثَّرَ) oldu. (اِثَّاقَلَ)’nin iğlali de bu şekilde yapılır. alıntıdır. |
Cvp: Arapça Fasıl Bu fasıl bir takım fâidelerin beyanı hakkındadır. Lazım fiilin Müteaddî olması; 1-) Evveline hemze getirilmesi. (اَخْرَجْتُهُ) 2-) Sonuna Harf-i Cer getirilmesi. ( خَرَجْتُ بِهِ) 3-) Aynel fiilinin şeddelenmesi iledir. (خَرَّجْتُهُ) 4-) "تَفَعَّلَ" ve (تَفَعْلَلَ) bablarındaki (ت) ’nin hazfi ile dir. Müteaddi fiilinin lazım olması ise; 1-) Tağdiyet sebeplerinin hazfiyle. 2-) (اِنْكَسَرَ) babına naklederek. 3-) (فََعْلَلَ) babının evveline (ت)’nin ziyadesiyle. NOT: Lazım fiilden, Mef’ulü bih ve meçhul gelmez. Çünkü lazım fiil, Mef’ulü bihe muhtaç değildir. Müteaddî ise bunu hilâfınadır. Yani, Mef’ulü bihe muhtaçtır. Burada Musannıf hazretleri bir takım kaidelerden bahsediyor idi. 1. Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde “ıdbak harfleri”nden (ص ض ط ظ) biri olursa şu misallerde ki hükümler geçerlidir; •(اِطَّرَدَ) aslında (اِطْتَرَدَ) idi. (اِطْتَرَدَ)’nin Aynel fiilinde ıdbak harflerinden (ط) bulunduğundan, (ت)’yi (ط)’ya çevirdik. İki harfide birbirine idğam ettik. İdğamdan bedel birde şedde verdik. • (اِصْطَبَرَ) aslında (اِصْتَبَرَ) idi. •(اِضْطََرَبَ) aslında (اِضْتَرَبَ) idi. • (اِطَّرَدَ) aslında (اِطْتَرَدَ) idi. Gibi… 2.Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde (ز ذ د) harflerinden biri olursa, (ت) harfi, (د) harfine çevrilir. Misal; • (اِدَّمَعَ) aslında (اِدْتَمَعَ) idi. • (اِذَّكَرَ) aslında (اِذْتَكَرَ) idi. • (اِذْدَجَرَ) aslında (اِذْتَجَرَ) idi. 3. Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde (ث ى و) harflerinden biri olursa, bu harfler (ت)’ye kalb olunur. Sonra da ( اِفْتَعَلَ)’nin (ت)’sine idğam olunurlar. Misal; • (اِتَّقَى), aslında (اِوْتَقََى) idi. • (اِتَّسَرَ), aslında (اِيْتَسَرَ) idi. • (اِتَّغَرَ), aslında (اِثْتَغَرَ) idi. İsimlere ve fiillere ziyade kılınan harfler, 10 tanedir ve (اَلْيَوْمَ تَنْسَاهُ ) harfleridir. Bir kelime üç üzerine zâid olup, kendisinde (اَلْيَوْمَ تَنْسَاهُ ) harflerinden biri varsa, bu harf zâiddir diye hükmolunur. Eğer o kelimeden, o harf çıkarıldığında bir mana ihtiva etmiyorsa, o zaman, o harf zaid değildir diye hükmolunur. Misal; (وَسْوَسَ ) gibi. Rubaî bablarının tamamı Müteaddî içindir. Ancak (دَرْبَحَ ) lazım içindir. Humâsî bablarının hepsi lazım içindir. Ancak (اِفْتَعَلَ ) (تَفَعَّلَ ) ve (تَفَاعَلَ ) babları müstesna. Bunlar müşterektir. Südâsî bablarının hepsi lazım içindir. Ancak (اِسْتَفْعَلَ ) babı müstesnadır. Çünkü (اِسْتَفْعَلَ ) babı, lazım ile Müteaddî arasında müşterektir. Ve bir istisnâi durum daha olarak, (اِفْعَنْلَى ) babından olan, (اِسْرَنْدَاهُ )=(galip geldi) ve (اِغْرَنْدَاهُ )=( |
Cvp: Arapça Fasıl ecrin muhtar eline sağlık şu sınavlara yakın açsanızda şu konuları arapçayı versek :D:D |
Cvp: Arapça Fasıl Sen sınav tarihini söyle hallederiz inşALlah hocam:) |
Cvp: Arapça Fasıl arapçaları veremedim :(:( hazırlayanlar nerden buluolar o soruları anlamıom :D:D |
SAAT: 17:25 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.