haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Aklimi hep karistiran bir sorudur.organ nakli meselesi organ bagisi yaptik diyelim peki o organlar ile gunah islenmesi durumunda ne olur? Organ bekleyen onca insan varken islamiyet bu konuda ne fetha veriyor ve siz ne dusunuyorsunuz |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Ölüm ile ruh ve beden bağı kopar. Bu sebepten dolayı kişinin amel defteri kapanır. Bunun doğal bir sonucu olarak ta insan, ne sevap kazanabilir ne de günah. Çünkü defteri artık dürülmüş ve kapanmıştır. Yalnız amel defterine yazılmak üzere sevap hanesi açık kalabilir. Bunun için insanın geride hayır olarak bir şey bırakması lazım. Hayırlı bir evlat, yaptırdığı bir çeşme, diktiği bir ağaç... Organ bağışına gelince: Eğer organ tamamen kadavradan alınıyorsa mahzuru olmaz. Çünkü insanın ruhu bedeni terk edip gitmiştir. Bedenle irtibatı kalmamıştır. O organ başka bir bedene can verirse, ölüp giden ruhun sorumluluğunda olmadığından sorun olmaz. Ama bir şart var işte. İnsanın tamamen ölmesi lazım. Yani insanın tüm organlarının ölmesi lazım. Ama bildiğim kadarıyla beyin ölümü gerçekleşti diye, bütün organlar ölmeden insanın organları alınıyor. Yani kişi daha hayatta iken... Tabi bu ise bir cinayettir. Çünkü beyin ölümü gerçekleşen hastalardan geri dönüşler olmuş. Demek ki beyin ölse bile tekrar geri dönüş olabiliyor. Ama beyin ölümü gerçekleşti diye önce organlar alınıyor, sonra da fiş çekiliyor. Yani cinayet... Buna göre organ bağışı da caiz olmaz. Çünkü ortada bir cinayet var. Beyin ölümü gerçekleşti diye bir insanın fişini çekemezsiniz. Belki beyin ölümü gerçekleşen hastaları geri döndürecek teknoloji henüz icad edilmemiş olabilir. Ama çare bulunmaz da değildir. Organ bağışına sıcak bakarsak eğer ortaya daha başka etik olmayan davranışlar da çıkabilir. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? İşte bu yüzdendir ki İsrailoğulları'na şöyle yazmıştık: Kim, bir cana veya yeryüzünde bozgunculuk çıkarmaya karşılık olmaksızın (haksız yere) bir cana kıyarsa bütün insanları öldürmüş gibi olur. Her kim bir canı kurtarırsa bütün insanları kurtarmış gibi olur. Peygamberlerimiz onlara apaçık deliller getirdiler; ama bundan sonra da onlardan çoğu yine yeryüzünde aşırı gitmektedirler. (maide 32) kuranın bir dedikleri vardır bide demek istedikleri vardır prensibini göz ününde bulundurarak yukarıdaki ayet aslında çok yönlü bir yol işareti vermekte. konu ne olursa olsun bir insanı öldürmenin veya tam tersi bir insanı kurtarmanın sonucu.... Ali hocanın değindiği "ölmeden parçalamak..." Bunun gerekçesi ne olursa olsun can vermeden öldürmenin hiç bir izahı yoktur. İslam buna izin vermez; Cinayet sayar.. yukarıdaki risk var ise hiç bir islam alimi "evet parçalayabilirsiniz" fetvasını vermesi mümkün değildir. Bu risk yok ise yani bir insanın tamamen dünya değiştirmesi gerçekleşmişse organ naklinin bir insanın hayatını kurtarması gibi olarak algılamak uygulamak lazımdır.verilen organ umut edilir ki ölenin geride bıraktığı bir sadakai cariye hükmüne geçer. sorunun bir diğer alanı ise o organı alan kişi günah işlerse ne olur? İslam organları araç olarak görür. asıl fail ruhtur ruhun uzantısı akıldır ikisinin birleşimi fıtrattır. aklın ruhun ve fıtratın sorumluluğunda olan hayr ve şer meselesinde organların hiç bir sorumluluğu olamaz. Diğer bir deyişle günahı yada sevabı işleyen organlar değil fail dediğimiz üçlülerin merkezi ruhtur. organ bağışının hayırlı olduğunu, ihmal edilmemesi gerektiğini, duygusallığa kurban edilmemesi gerektiğini düşünüyorum. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? İslam ümmeti olarak bir halifemiz yok. Bunun içindir ki icma ile ilgili bir konu oldugunda dogrunun ne oldugunu tam olarak bilemiyorum. İnsanın ne zaman dogacagı ve ölecegi Allahın katında bellidir. Ne bir dakika öne ne de bir dakika arkaya atılamaz. Buna binaen ben diyorum ki organ nakli can kurtarmaz. Kişi zaten sayılı olan nefesi kadar yaşar. Ayrıca organ naklini kadere müdahale olarak adlandırıyorum. Tamamen şahsi görüşüm herhangi bir delilim yok. Afganistan diyanet kurulu organ nakline haram derken, Türkiyemin diyanet kurulu helaldir hatta o kadar sevap ki cenneti kazanırsınız diyor. Yahu birsey ya helal olur ya da haram. Ben neye göre amel edecegim .)) Organ nakli şöyle dursun bence biran önce halifemize kavusalım ki hükümler belli olsun. Vesselam. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? kader anlayışınız bu mu dur ? sizin mantıkla tedavi olmak da kadere kafa tutmak olmaz mı ? bütün hastaneleri kapatalım nasılsa ölüm saati bellidir ne gerek var tedaviye? halife gelecekmiş de fetva verecekmiş de. halife dışındaki tüm islam alimleri geri zekâlıdır da halife onlara zeka öğretecek de. elimizde halife yok maalesef Muaviye'yi verelim ? kadere bakışınız çok örtüşüyor da :) bu saatte güldürdünüz Allah da sizi güldürsün. Uykunuzu alıp yazsanız isabetli olur.gülümseyen000 Medineweb halifeleri FECR ABDULMELİK MUALLİME ALİ70 neredesiniz :) benim halifem hemşerim bilinmez sen neredesin kurban :)) |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Tamamen şahsi görüsüm demiştim. Bu benim fikrim. Hmm bu arada sizin gülmediginiz ya da dalga gecmediginiz bir konu var mı .)) Gülmek için size sebep gerekmez ki. Muaviye ile hastane ile sizden baskası alaka kuramazdı .)) Akıl hocaları yetişin .)) Subhanallah. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Iklimya kardesim organ nakli gerçekten onemli bir konu kadere mudahalemidir bilmiyorum fakat tedavi olmak yasamak ister insan dusun organ bekleyen bebeklerde varken Tip buna cozum bulmusken Neden olmasin Bize bu nefesi yuce allah verdi Sayisini o biliir Ama insana dusende tedavi olmak Sonra tevekkul etmeliyiz diye dusunuyorum Yorumlarınız icin Allah razi olsun |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Iklimya kardesimiz dusuncesini yazmis cesurca Tesekkur ederiz Lutfen kimseyi etiketlemeyelim Herkes dusundugunu yaziyor Aksini dusunen ispatlayarak yaziyor Ayinesi istir kisinin lafina bakilmaz Lutfen dikkat dilin kemigi yok |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
|
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Hastalık bir sebeptir. Kaderimdir deyip tedavi yollarını aramamak bir müslümana yakışmaz. Çünkü hastalığı veren Allah, şifasını aramamızı da söylüyor. Şifasını arayacaksınız ki, Allahu Teala'nın Şafii ismi üzerinizde tecelli etsin. Herhangi bir hastalıktan dolayı şifa aramak, Allahın Şafii ismiyle boyanmak demektir. Allahın boyasıyla boyanmak kadar güzel bir şey mi var? Rabbim inşallah ümmeti Muhammed'i tek bayrak altında toplayacak bir halife gönderir. Organ bağışı... Konu hassas. İslam alimleri çok basit herhangi bir konuda bile ihtilafa düşebiliyorlar. Örnek: Sigara... Onun için herkesin aynı fetvayı vermesi çok zor... ------------- Tıp ilerliyor. Yarın bir gün organ üretmeye/kopyalamaya başlarlarsa hiç şaşırmam. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Bu dunyaya sanki yemek icin gelmis mubarek yiyor iciyor... Karacigerini,bobrek hatta dunya ile kalbini kirletiyor sonra modern tip super kurtarici gibi imdadina yetisiyor.. Suanda ulkemizde nakiller gerceklesiyor.ben sadece vicdanen rahatsizim bu durumdan.sebebim gerekcem yok.sadece bi bedenin o sekilde parcalara ayrilmasi fitratimiza aykiri gibi geliyor... Dinen karar mercii degilim.ama bi birey olarak benim kendi fitratimin mevcut oldugu hucrelerimi kimseyle paylasmak istemem... Olur ki bende olumsuz olan bi huy vardir onu mumin kardesime aksettirmek iatemem.misal kan verdim.Rabb im her insani mizacina uygun kan ile kusatmis baskalari xegil bizzat vucudun sahibi kullansin hayatina devam etsin diye.bende mevcut bu hucre parcasinin baskasina fayda saglayacagi konusu muallak geliyor bana. Ezcumle... Dinen degil vicdanen ben boyle dusunuyorum.ama tabiki din alimlerinin olumlu olunsuz her turlu dusuncesine sonsuz saygim var... |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? İslamın temel kaidelerinden biri işin ehline danışılmasıdır.ikinci temel kaide ise herhangi bir durum için sağlıklı hükme varabilmek için bütün detayların aydınlanmasıdır. Bu durumda işin ehli 1.Tıp ilminin bütün genel yapısına vakıf olanlardır. 2.İslam ilmine vakıf olanlar. Ben kendim bir zamanlar bu konuyu araştırdığımda şu sonuca vardım.Organ nakli KALP VE BEYİN ÖLÜMÜ her ikisininde tamamen öldüğünde alındığında zaten bir işe yaramadığıdır.Bunun içinde bir kişinin tamamen ölümü gerçekleşmeden organının verilmesi caiz olmaz.Milyrda birde yaşama dönme ihtimal dahi olsa buna islam izin vermez.Zatn bu işin yaygın olmamasıda bu yüzdendir. Yalnız,karaciğer ve böbrek gibi organların ALINDIĞI KİŞİNİN HAYATINA DEVAM EDERKEN BİR SIKINTIYA DÜŞMÜYORSA CAİZDİR.SATMAMAK KAYDIYLA...Buda kişiden kişiye değişir burda doktorların vereceği cevaba bağlıdır. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Bu konuyla ilgili olmasa da gerçekte yaşanmış bir olayı size anlatmak isterim. Bir erkek vefat eder , doktorlar ölmüş oduğuna kanaat getirerek , morga götürülmesi için orada bulunan hastane hizmetlisine teslim ederler. Hastanede bir iki gün önce çalışmaya başlamış olan bu hizmetli sedyedeki ölen kişinin başında asansörün kapısında beklemeye başlar. Fakat asansörün yoğunluğundan mı nedir, asansör gelmez. Diğer asansöre ulaşmak için sedyeyi sürükleyerek uzun kolidorun diğer bir ucuna gider ve yine asansör beklemeye başlar. Nihayet asansör gelir ve meftanın bulunduğu sedyeyi asansöre yerleştirir ama bu arada çok tecrübesiz bir genç olduğu içinde içten içe biraz ürker. Asansörün morg katına basar, gitmeye başlarken birden asansör durur ve bütün ışıklar söner. Genç çocuk epey bekler ama karanlıktan dolayı gözgözü görmez. Artık o kadar korkuya kapılır ki , nefesini tutarak kımıldamaz. Bu arada kımıldamadığı halde etrafında birşeylerin kımıldadığını ama ne olacağını, tahmin bile edemez. Korkusu daha da artar. Belli bir zaman sonra birinin ona dokunduğunu hisseder ama bu arada kaçacak hiç bir yer yok. Etrafındaki varlığın ne olduğunu da bilemiyor. O karanlık içinde sedyenin üzerinde birşeylerin kımıldayıp yavaş yavaş kalktığını farkeder gibi olur. Belli bir süre korkusunun durumunun ne olduğunu söylemeye gerek yok. Bir varlığın karşısında olduğunu hissederken bir anda ışıklar yanar ve karşısında sedyede taşıdığı ve öldüğü için morga götürmek üzere asansöre bindirdiği kişiyle gözgöze gelir. İkisinin şaşkınlığını birlerine bir süre bakmakla son bulduğunda , sedyede kalbi bir süre durmuş olan kişi beni nereye götürüyorsun diye soru sorar. Hizmetli genç çocuk acaba bir ölü ile mi konuşuyor yoksa , yeniden dirilen biri mi ? olduğunu düşünürken verdiği cevap '' yat sen seni gideceğin yere götürüyorum '' Tekrar hayat bulan kişi kardeş beni nereye götürüyorsun derken çocuk bulunduğu şoktan çıkarak '' merak etme dotorun seni odana götürmemi istedi, şimdi odana çıkaracağım derken hem cesaret örneği göstermiş hem de hayata dönen hastanın moralini bozmaktan kaçınmış. Bu durumda Allah'ü Teala'nın verdiği ömür bitmemiş ve tekrar hayata dönen bu kişiyi , kalbi durdu diye ameliyata alıp , organlarını da alabilirlerdi. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Cok ilginc bir olay yasanmis Mucize iste budur Hastanin yayhigi enerji asansoru durdurmus Buyuk olasilikla Rabbim yasamasina izin vermis Icecek yiyecek gorecek gunleri varmis Ben organ bagisi konusunda baska dusunuyorum Insan mahremdir olunce de bu mahrumiyst acilacak 2. Olmeden organlarin alinmasi durumu cok ince ve titizlik gereken bir konu Ben karar veremiyorum Tibben olsemde mahrumiyetim var ozelimdir islam acisindan bu goz onunde bulundirulmali Insanin Kadavra gorulmesi hic etik degil |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Tıbbın ilerlemesine gelince... İlerlesin yaaa... Niye ilerlemesini istemiyorsunuz ki. Bakın uçuk kaçık bir fikir söylüyorum: ''Şimdi üç boyutlu yazıcılar ürettiler ya. Üstten hangi maddeyi atarsanız, istediğiniz ürünü o maddeden sizin için üç boyutlu üretiyor. İnanıyorum ki, ilerde üstten kıymayı atacaklar, alttan yazıcı kalp çıkaracak... :) '' Aynı şekilde kol ve bacakları olmayanlar için kol ve bacak üretilirse, pek çok insana umut olur. Sonuçta şifa aramanın, Allahın Şafi ismiyle boyanmak olduğuna inanıyorum. Organ nakli konusunda hemfikiriz. Ben karşıyım organ nakline. Çünkü işe duygusal olarak bakarsak, bir kere ölü de olsa namahremdir. Ayrıca ölüye saygı duymak lazım. Peygamber efendimiz(sav) önünden geçen bir cenaze için ayağa kalkmış. Demek ki cenazeye saygı lazım. Başka bir açıdan bakarsak, ölüm olayı tam gerçekleşmeden organlar alınıyor. Yani ortada bir cinayet var. Bir diğer bakış açısı ise şöyle: Diyelim ki ben öldüm. Ben o beden içinde pek çok günah işledim. Organlarımı alıp başkasına verseler, o günahların organın verildiği kişiye zarar vereceğinden korkarım. Çünkü o bedenin her milimkaresine benim halim işlemiş durumda. O günahların, organı alan bedenin sahibinin ruhunu rahatsız edip etkileyeceği muhakkak. Bu da ölüp gitsem bile kul hakkına girer. (Belki gülenler olabilir ama hassas davranmak lazım.) Olayın bir diğer boyutu etiklik: Diyelim ki organ nakli serbest. Zaten serbest ama bunun iyice yasalaştığını düşünün. Yani artık kimsenin sorgulamadığını. Ortaya şöyle olaylar mutlaka çıkacaktır: Diyelim ki bir hastane var ve bu hastanede kalp, böbrek, dalak, karaciğer, akciğer vs. organlar bekleyen insanlar var. Organ bulamasalar 6-7 kişi ölecek. Bir gece yarısı hastaneden bir kaç görevli dışarı çıkıyor ve kimsesi olmayan sağlam birini buluyorlar. Hastaneye getirip bütün organlarını alıyorlar. Neticede kimsesi olmayan fakir birisi ölüyor. Ama öte yandan zengin, çevresi olan 6-7 kişi kurtuluyor. Bir kişiye karşı 7 kişi... Böyle bir şey yaşanır mı? Yaşanır. İnsanlar öyle hızla önüne geçilemez şekilde vahşileşiyorlar ki, artık her şey mümkün. Organ nakline olumlu fetva veren din alimlerinin bütün bunları göz önünde bulundurması gerekiyor. Ortaya çıkacak olumsuz durumların sorumlusu onlar olacaktır. Dediğim gibi, tıp ilerlesin ya. O zaman kimsenin organına ihtiyaç kalmaz. Fabrikaya siparişle sıfır bir organ üretilir. :) |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? arkadaslar Prof. Dr. Nihat Hatipoğlu: "Organ bağışının dinimizce sakıncası yoktur." diyor bir panelde konusmasında ve “Zaruriyet Haramı Helal Kılar.” diyor ben Nihat Hatipoğlu hocamızın düsüncesine dikkat cekmek istiyorum delil isteyenler icin konusma yaptıqı panelin adı Dicle Üniversitesi Hastaneleri Başhekimliğince düzenlenen Organ Bağış Haftası evet000 evet000 |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Yaşayanlar için şöyle bir hassasiyet var: ''bir problem yoksa, ikisi de yaşamını sürdürebilecekse dinen bir sakıncası yoktur. '' diyor “Zaruriyet Haramı Helal Kılar.” evet000 |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? ORGAN NAKLİ Organ nakli konusunda alimler arasında bir ittifak yoktur.Bu mesele İslam Fıkhında hem tartışmalı hem de güncel olması hasebiyle çokça sorulan meselelerdendir. Konu din, hukuk ve ahlak alanını da ilgilendirir. Organ Nakli ilk olarak eski Mısır ve Hint uygarlıklarına kadar dayanıyor.Klasik Fıkıhta ise diş ve deri nakilleri gibi meselelerden bahsedildiği görülüyor. Batıda ise 19. yy.'da organ nakli başlamıştır. ORGAN NAKLİNİN İTİKADİ BOYUTU Bedenin haşir meselesi ve bedenin şahitlik edeceği inancı konusu ,dini esaslarla bağdaşıp bağdaşmadığı konusu tartışılmaktadır. 1-) Ehli Sünnet ve Kelamcılar haşirin cismani olacağını savundukları için organ naklini tereddütle karşılamışlardır. 2-)Çağdaş İslam Alimleri ise organ naklinin inancı zedeleyici yönü bulunmadığı görüşündedir. Nakledilen organın asıl sahibine geri döneceğini ,ahirette insanın bütün organlarının en ince ayrıntısına kadar toplanacağını ifade etmişlerdir. ''Organların toprakta çürümesi ,yanıp kül olması ,hayvanlar tarafından parçalanıp yenmesi durumlarında bile herkesin asli parçaları kendisiyle haşredilecektir.Nakledilen organın yeni sahibinde günah ve sevap işlemesi ise tamamen bu fiili işleyenle ilgili bir husustur.Çünkü sorumlulukta esas olan iradedir.''demişlerdir. ORGAN NAKLİNİN FIKHİ BOYUTU Organ nakli konusunun Fıkhi boyuttaki tartışmaları ; a-)Bedenin saygınlığı, hürmeti ,dokunulmazlığı b-)Yaratılışı bozma yasağı c-)Zaruret ,gibi konular temelinde yürütülmektedir. ORGAN NAKLİNE OLUMSUZ BAKANLAR Organı veren açısından ; kendi bedenine zarar verme haksız tasarrufta bulunma olarak değerlendilir. ''Ölünün kemiğini kırmak diriyken kırmak gibidir." (Ebu Davud )gibi hadislerdir. Alan Acısından ;başkasının hayat hakkına tecavüz , haram maddeyle tedavi yaratılışı bozma olarak görürler. Bu görüşte olanlar ; ileriki yıllarda İnsan bedeninin defnedilmekten parçalara ayrılarak her bir parçasındaki faydalanma yoluna gidilmesinden endişe duyarlar ve bu durum insanın saygınlığı ilkesi ile bagdaşmaz. Delil olarak ta cismani haşir ve organların şahitligi inancı ile asli yaratılışı bozmak caiz değildır görüşüdür. ''O günde ki kendi dilleri, elleri ve ayakları, yaptıkları şeylere dâir kendilerinin aleyhinde tanıklık eder. ''Nur /24 ''Derilerine: 'Aleyhimize niçin şahidlik ettiniz?' derler. 'Bizi, her şeyi konuşturan Allah konuşturdu. Sizi önce yaratan O'dur ve O'na döndürülüyorsunuz' cevabını verirler.'' Fussilet /21 ''Ve siz, kulaklarınızın, gözlerinizin, derilerinizin, aleyhinizde tanıklık edeceklerini ummuyor, onlardan hiçbir şeyinizi gizlemiyordunuz ve hattâ sanıyordunuz ki yaptıklarınızın çoğunu Allah bile, şüphe yok ki bilmez.'' Fussilet /22 ORGAN NAKLİNİ CAİZ GÖRENLER ; ü Nur suresi 24.cü ayeti şöyle yorumlamışlardır; Naslar ," organların "Lisan-ı Hal " ile konuşacağı şeklinde anlaşılabilir.Veya insanın mazeret ileri süremeyeceği ,yalan beyanda bulunamayacağı, her şeyin apaçık ortada olacağı "anlamında da yorumlanabilir demişlerdir. Yine Çağdaş alimler "Organ nakli ile kişilik transferi olmaz.Duygu ve düşünce akıl inanç gibi manevi ve ruhi özellikler organların biyolojik yapısına bağlı değildir."demişlerdir. Günümüz Fıkıh Bilgilerinin Çoğunluğu ; ''Organ nakli alıcı açısından caizdir. Meşru bir tedavi yöntemidir.'' demişlerdir. Delilleri 1.Zaruret, maslahat prensipleri 2.İnsan hayatını tehdit eden bir açlık ve zaruret durumunda haram fiillerin mühaba dönüşeceği ve günahın kalkacağı Fıkhın temel ilkeleri arasındadır. 3.Hayatı korumak dinin 5 temel gayesi içindedir.Ölmek üzere olan biri hayatta kalmak için insan etinden bile yiyebiliyorsa, tedavi maksadıyla haram ve necis şeyleri insan vücudunda kullanılabileceği, ölü kemiğinin, dişinin takılabileceğini söylemişlerdir. Bebeği kurtarmak için Anne karnının açılması ,kıymetli mücevher yutan ölünün karnının açılmasının caiz olması gibi... Organ naklini caiz görenlerin Verici açısından ;organı alınan canlı veya ölü sebebiyle farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Canlıdan > Canlıya Çağdaş İslam bilginlerinden bazıları ;Bunun caiz olmadığını söylerler. 1. Yaratılışı değistirmekdir 2.İnsan muhteremdir, dokunmazdır. 3.Zarar zararla giderilmez Caiz olduğunun söyleyenler; 1. Zaruret , hayati tehlike bulunduğu takdirde caizdir diyenler Zaruret prensibine göre ; sadece organı verene az zarar veren kan , deri gibi vücutta yenilenen doku ve organların nakline izin verir. 2. Zaruret olmasa dahi canlıdan canlıya organ nakli yapabilir diyenler. Çoğunluğa göre ; böbrek gibi insanda yedeği bulunan , vericinin yaşamını riske sokmayan ve beden bütünlüğünü bozmayan organların nakline izin verir. (Fetva kurulları da genellikle bu şekilde fetva vermişlerdir.)-1- Canlıdan Canlıya Organ Nakli için şartlar: 1-) Zaruretin bulunması 2-) Vericinin izin ve rızasının bulunması 3-) Organı alınan vericinin hayatını riske sokmayacak , sağlığının ve beden bütünlüğünü bozmayacak olması ve bu durumun tıbbı raporla belgelendirilmesi 4-) Konunun uzmanlarında; operasyon ve tedavinin başarılı olacağına dair kuvvetli kanaat bulunması 5-) Ücret karşılığı yada çıkar karşılığı olmaması 6-) Yeterli tıbbı teknik şartların bulunması Ölüden yapılan Organ nakli Çağdaş İslam Alimlerinin çoğunluğu ve bazı fetva kurumları ölüden diriye organ nakline cevaz vermişlerdir.-2- Ölüden diriye organ naklinin caiz olması için : 1-)Zaruret bulunması 2-) Hastanın bu tedaviyle kesin iyileşeceği dair uzmanların kesin kanaatlarının olması 3-) Verici olan ölünün , tıbbı ve hukuki ölümünün kesinleşmiş olması 4-) Ölümden önce kendisinin , ölümden sonra mirascısının onayının alınmış olması 5-) Ücret veya çıkar karşılığında verilmemiş olması 6-) Alıcının organ nakline razı olması Lakin bu konuda tartışmaların ana kaynağı bu beyin ölümünün tam olarak ne zaman gerçekleştiği meselesidir, Beyin ölümü gerçekleşse dahi cihazlarla kalp atışı ve kan pompalanması devam ettiği görülür. Ruh ne zaman bedeni tamamen terkeder???...Asıl soru budur . Sekerat halinin çok dehşetli bir süreç olduğu dikkate alınırsa , bir de o anda organlarının sökülerek alınması , korkunç bir ızdırap , işkence ve cinayet değil midir? Organ nakli yapan doktorun şu beyanı oldukça düşündürücüdür."Beyin ölümü gerçekleşti denilen ölüden organları sökerken bedenin kasıldığını farkettim.Bu sebeple organ nakli ameliyatlarını bıraktım." Bu mesele tartışmalıdır.İstismara açık bir meseledir. Bu konunun ticari yapıldığı bu organ nakli konusunun neredeyse bir sektör haline geldiğini de göz önünde bulundurursak ;Organ nakli meselesinin halen önümüzde çetrefilli bir mesele olarak durduğunu kabul etmek durumundayız.Belki ilerki yıllarda Teknoloji ile ölülerin neredeyse her organının işe yarar hale getirebileceğini göz önünde bulundurmak gerekir. Yine zenginlerin bu organ naklini yaptırabilirken fakirlerin yaptıramaması ,fakir ülkelerdeki insanların zengin ülkelere para karşılığı organ satması ,-devletlerin de gayrimeşru olarak desteklediği -milyar dolarlık organ mafyası sektörü vs.gibi faktörler de ''organ nakli '' konusuyla ilgilidir. Kaynaklar 1,2-Dünya İslam Birliği (Sudi Arabistan) Ezher Fetva Kurulu (Mısır) İslam Konferansı Teşkilatına bağlı İslam Fıkıh Akademisi (1988 tarihi karar fetva) ve Çağdaş islam Alimlerinin büyük bir kısmı bu şekilde fetva vermiş. 3-Diyanet İlmihali 2.cilt 4-Çağdaş Fıkıh Problemleri /Prof.Hacı Mehmet Günay 5-Dr.Ebubekir Sifil /Sana Dinden Sorarlar -1.cilt |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Yaşamak için, başka bir insanı parçalamaya kimse fetva vermesin. Bunun adı cinayettir. Peki ne yapacağız? Orhan Veli'de bu konuda son noktayı koymuş: Başın mı ağrıyor, üç çeyreğe bir aspirin. Dişin mi ağrıyor, çek kurtul. Verem misin? Üzülme. Onunda bir çaresi var: Ölür gidersin... ORHAN VELİ |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? biraz laflarınıza dikkat ederek konusursanız daha iyi olur zaruret maruret olmaz bunun adı cinayettir diyerek hocayı suçlayamazsın alimlerin bu konuda farklı görüşleri farklı fetvaları var kesin budur deyip fikrini dayatamazsın herkes görüşünü bildirir aynı fikirde olmayabilirsin ama saygı göstermek zorundasın hakaret boyutunda sözler sarfedemezsiniz ORGAN NAKLİNİN DE BELLİ ŞARTLARI VAR. onu parçalayın da diğeri yaşasın değil hangi hoca böyle fetva verebilir ki zaten ki Nihat Hatipoğlu'ndan bahsediyoruz cinayettir demek hiç yakışmıyor organ nakline olumlu bakanlar cinayeti mi benimsiyorlar ona mı olumlu bakıyorlar laflarınıza dikkat edin lütfen karsı düsüncedekileri zan altında bırakacak sözler söylemeyin fikrine katılmayabilirsin ama saygı göstermek zorundasınız hakaret boyutunda sözler sarfedemezsiniz biraz dikkat vesselam. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? fedra, 1-görüş ayrılıkları hakaret değildir.görüşlerinize aykırı ise yada hocanızın düşüncesine zıt ise bunu hakaret olarak algılamak anlama sorununu hatırlatır...yada hakaretin tanımını bilmemektir. 2-organ alınırken ."Beyin ölümü gerçekleşti denilen ölüden organları sökerken bedenin kasıldığını farkettim.Bu sebeple organ nakli ameliyatlarını bıraktım." diyen doktor...bu cinayet değil nedir? hocanız dahil dünyada gelmiş geçmiş hangi alim onay verir? 3-size özel değil genel anlamda diyorum hiç bir hocanın paneli dersi fetvası nass değildir. hoca dedi diye tamam bu doğrudur demek aklımızı kiraya vermek değil midir? her hangi bir alimin dediği nas olmadığı gibi, dedikleri nas ile uyumlu ise o hocanın dediğinden değil nas ile kaynaklandığından alınır. ve sonuncusu yazdıklarınıza bakın, hakaret etmeyin derken kendiniz dağıtmışsınız. Lütfen! |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? ben bu nassdır demiyorum ki onun görüşüdür düşüncesidir diyorum ayrıca karsı görüstekilere hicbir sayqısızlıkta bulunacak söz söylemedim görüsüne düsüncesine katılmayabilirsin ama saygı gösterilmek zorundadır diyorum ben de size katılmıyorum ama demiyorum ki organ nakline karsı cıkanlar bosuna fetva vermesin bunun adı diğer organ bekleyen icin cinayettir vb sözler söylemiyorum bu sözler hakaret boyutunda olur ikincisi ölüler icin organ naklinde tamamen öldükten sonra organ nakli yapılır organ naklinin de belli şartları var doktorun dediği gibi bisey olsa organ nakline kimse olumlu bakmazdı Kur'an-ı Kerim'de de kesin bir şekilde organ nakli caiz değildir helal ve mübah değildir ibareleri bulunurdu alimler arasında da görüş ayrılıkları olmazdı beyin ölümü kesin ölümdür tüm organların yönetimi beyindedir beyin çalısmayı durdurdu mu koordinasyon bitmiş oluyor yani kesin ölüm gerceklesiyor organ nakli yapılacaksa beyin ölümü gerceklesen hastaya oksijen verilir 72 saat daha bekletilir organlar kullanılabilir halde ancak bu kadar korur kendini daha sonra organlar da biter organ naklinin birçok şartı var bu şartlar olmadan tabi ki organ nakli yapılamaz son olarak herkes kendi görüşünü söylüyor ben bu nassdır demedim hicbir yazdıklarımda sadece saygı gösterilmelidir '' kimse böyle fetva vermesin bu cinayettir '' deyip kendi görüşünüz nass gibi dile getirilmesin diyorum bunları da tartışmak icin yazmadım kendi görüşümü belirtiyorum. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Ilahiyatta mantik diye bir ders var...Bu dersin faydasi "dogru düsünme nedir ?"Bu konuda kafa yormamizi sagliyor ,Bu ders herkese lazim :) saniyen ;Bu organ nakli konusunda arastirmalardan elde ettigimiz sonuc sudur.Bütün fetva kurumlari (1) ,Alimlerin cogunlugu organ nakline cevaz vermisler .Tereddüt edilen ,itiraz edilen nokta sartlarin yerine gelmemesi hususudur. Cogunluk caizdir derken itiraz eden alimler de göz önüne alinirsa simdilik bu konuda ittifak yoktur. Sahsen ben organ nakline caiz degildir diyenlerin safinda yer alirdim.Lakin kendi canimiza ya da cananimiza organ gerekince ne yapardik diye de sormadan edemiyorum. 1-(Dünyadaki fetva kurullari önemlidir.en azindan bizim gibi avam icin önemlidir.Onlarin bir fetvasiyla hareket ettigimizde bütün sorumluluk onlara aiittir. Bir Müctehidin görüsüyle amel eden kimse ,bu amelinden dolayi meydana gelecek uhrevi -manevi mesuliyeti,o muctehidin boynuna yükledigi icin bu ameline taklit ,kendisine de mukallit denmistir. (Kaynak : Islam Hukuku 1) |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? evet bu mantık dersinden faydalanılmalı :) bitkisel hayatta geri dönüşler olabilir beyin bütünüyle faaliyetini durdurmadıgından ölümden söz edilemez yaşama geri dönüş olabilir komada da beyin ölümü gerceklesmediğinden ölüm olusmamıstır o nedenle bu hastaların organları asla organ naklinde kullanılamaz beyin ölümü ise tam anlamıyla ölümü ifade eder bunu doktorlar söylüyor zaten organların hepsi belli bir süre icinde biyolojik canlılıgını yitirir Bu süre maksimum 72 saattir. Bu 72 saatlik süre içinde organların canlılığını koruyabilmesi için çok yoğun bir tıbbi bakımın yanında bedenin solunum cihazına da bağlı olması gerekir. Bu bakım süreci hastayı yaşatmaya yönelik değildir. Hasta kaybedilmiştir. Bu bakımdan amaçlanan; organ bağışında bulunulursa organların bir süre daha yaşatılmasıdır. ( 72 saat ). Organ bağışında bulunulmadığında beden solunum cihazından ayrılır.ben de doktorun söylediklerini paylasıyorum sizinle beynimi kiraya falan da vermedim tamam budur demiyorum arastırıyorum sonuc olarak ben olumlu bakıyorum caiz olabilme şartları yerine getirildiği takdirde tabi. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? diyanetin organ naklini tavsiye etmesi hutbelerde sık gündeme getirmesi bana ; 'var bir bildikleri dedirtiyor.' eski diyanet dese umurumda olmazdı. çünkü birilerine şirinlik derdinde idiler. ancak yeni diyanet(son 5-6 yıl) kuran ve sahih sünneti referans almakta bunu defalarca kanıtlamıştır. diyanet evet onaylıyorum diyorsa olay bitmiştir. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
1. Herkesin görüşüne saygım vardır. Sözlerimden Nihat Hatipoğlu'nun veya başka birinin görüşlerine saygı duymadığım anlamı çıkaramazsınız. 2. Kimseye hakaret etmedim. Hakaret ettiniz diyerek iftira atamazsınız. 3. Nihat Hatipoğlu hoca fetva vermiş. Siz de savunuyorsunuz. Eyvallah. Zaten organ nakli de yapılıyor. İsterseniz sizler de bağış yapabilirsiniz. Buraya kadar sorun yok. İtirazım da yok. 4. Belki anlamadınız, belki yanlış anladınız bilmiyorum. Tekrar edeyim. Benim sözlerim organ bağışı konusunda değil. Benim sözlerim, tam ölmemiş insanın organlarının alınması. ŞİMDİ SORUYORUM 1. Sizce saygı nedir? 2. Sizce hakaret nedir? 3. Sizce cinayet nedir? 4. Sizce ölmemiş bir insanı parçalamanın hükmü nedir? 5. Beyin ölümü gerçekleşen hastalardan geri dönüşler olmuş. Bunu nasıl izah edeceksiniz? 6. Peygamber efendimiz(sav) ''Ölünün kemiğini kırmak diriyken kırmak gibidir." (Ebu Davud ) buyurmuş. Bir ölüye saygı sizce nasıl olur? 7. Beyin ölümü gerçekleştiği halde bedenin ölmediğini ben söylemiyorum. Bu işi yapan uzman bir doktor söylüyor. O zaman bu işi yapan bir uzmana siz hakaret etmiş olmuyor musunuz? Diyeceksiniz ki başka doktorlar öldü diyor. Peki soruyorum, vicdanını dinleyen bir doktora mı inanayım, yoksa işi ticari boyutta yapanlara mı? 8. Nihat hocamız ilahiyat konusunda uzmandır eyvallah. Elini öperiz. Ya tıp alanında da mı uzmanlık yapmış? Sizce, vicdanının sesiyle konuşan bu doktoru dinlese, fetvasından vazgeçmez mi? Dedim ki insan hayatı söz konusuysa, zaruret maruret olmaz. Siz bu cümleyi hakaret ve saygısızlık olarak aldınız. Peki şu hikayeyi nasıl yorumlarsınız? Diyelim ki bir hastane var ve bu hastanede kalp, böbrek, dalak, karaciğer, akciğer vs. organlar bekleyen insanlar var. Organ bulamasalar 7 kişi ölecek. Bir gece yarısı hastaneden bir kaç görevli dışarı çıkıyor ve kimsesi olmayan sağlam birini buluyorlar. Hastaneye getirip bütün organlarını alıyorlar. Neticede kimsesi olmayan fakir birisi ölüyor. Ama öte yandan zengin, çevresi olan 7 kişi kurtuluyor. Bir kişiye karşı 7 kişi... Bak işte ne güzel: 7 kişinin hayatı kurtuldu. Değil mi? Bir kişi ölse ne çıkar, tam 7 kişi kurtuldu. Zaruret işte, 7 kişiyi kurtardık. 1 kişi öldürülüyor, 7 kişiyi kurtarmak için. Zaruret ama... Not: Saygısızlık ve hakaret olmadığı halde, tamamen yanlış anlayıp yanlış yorumlayarak, tanımadığınız birine ahlak dersi vermeye çalışmak ta saygısızlıktır. Sözlerinizi tamamen Nihat Hatipoğlu hocanıza sevginiz dolayısıyla bir anlık öfke anında yazdığınız şeklinde yorumluyorum. Bilmenizi isterim Nihat hocayı ben de severim. Ama siz de bilin ki hiç kimse hatasız değildir. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Cümleyi yarım almayın. Cümlenin tamamı şöyledir: ''Yaşamak için, başka bir insanı parçalamaya kimse fetva vermesin. Bunun adı cinayettir.'' Cümleyi yarım alarak kendi fikrinizi nass gibi dayatıyorsunuz. Siz okumuş insansınız lütfen... |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? kardesim, yasınızı bilmiyorum medineweb e emeklerinizden dolayı sizi kutluyorum Allah razı olsun diyorum ama cinayettir bu konuda kimse fetva vermesin gibi sözler söylediniz sizin görüşleriniz de kesin değil ki kesin konusuyorsunuz evet hickimse hatasız değildir her iki taraf da düsüncelerimizi savunurken biraz kırıcı konusmus olabiliriz ben helallik istiyorum abdulmelik hocadan da sizden de gercekten emeklerinizi takdir ediyorum bu konunun bu noktaya qeleceqini düsünmemiştim buarada son söylediğiniz hikayede de öyle zaruret olmaz caiz olma şartlarının yerine getirilmesi şartıyla organ nakli yapılabilir tabi ki. euzübillahimineşşeytanirracim diyorum ve konuyu kapatıyorum Allah'a emanet olun |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Organ bagisi cok suistimal olabilecek cok hasas bir konu... Yasanin duzensizliginden bir cok yasadisi olaylar yasaniyor... Organ mafyasi gibi... Gozunu kan bulamis hipokrst yemini unutmus deyim yerindeyse insanliktan cikmis adi doktor elleri katil bu kisiler marmara depreminde yardim amacli gelip onlarca cocuk ve yetiskini kacirmistir kayitlar belli isteyenler inceleyebilirler... Bu sinsi kara vicdanli insanlar her turlu afeti bos cevirmezler... Ister olsun ister olmesin fark etmez kimsesiz olmalari yeter... Biz disciye bile korkarak gideriz Olmus dahi olsa insan yeni bir boyuta girmistir Zedelenmemesi gerekir diye dusunuyorum Olmusde olsa nefretini alabilir ve aldigi organ ile diger organlarini rahatsiz edebilir Ancak severek organini bagislarsa baska ornegin bir anne evladi icin gozlerini vermis o hikaye beni cok etkiliyor.. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
Yaş olarak muhtemelen sizden epey bir büyüğüm. Belki de babanızın yaşındayım. Bilmiyorum. Yaş 48 oldu. Biz bu dünyadan gider oduk, kalanlara selam olsun. 22 yıllık öğretmenim. Diyeceksiniz ki ne işiniz var buralarda. Ben de bilmiyorum. Helallik konusunda içiniz rahat olsun. Niyetler kötü değildi. Varsa bir hak helal olsun... Allah'a emanet olun... |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Allah razı olsun hocam inşaAllah ben de öğretmen olmak istiyorum Rabbim izin verirse benim de hakkım varsa size helal olsun dediğiniz gibi birbirimizi yanlıs anladık görüslerimiz farklı olabilir niyet kötü değildi evet hocam evet000 |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? İnşallah sizi de öğretmen olarak aramıza bekleriz. Allah bu yolda işlerinizi kolaylaştırsın. Gönlünüze göre versin. İki dünyada da utandırmasın. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? amin sizi de utandırmasın inşaAllah |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Peki, gerçekten “Beyin ölümü” İslam'a göre “ölüm” müdür? Bu suali, ünlü bir bürokratın “fişinin çekilmesi” tartışmasında Ebubekr Muhammed el-Bakillânî'nin (ö. 403 h.) üçlü tasnifiyle cevaplamıştım: “Ruh, kalp, beyin ve ciğerde olmak üzere üç kuvvettir. Kalptekine kuvve-i hayvaniyye, beyindekine kuvve-i nefsaniyye, ciğerdekine kuvve-i nebatiyye denir.” Bu tasnifte de bilinç beyne atfediliyor. Beyin ölümü, irade, akıl ve bilinç gibi melekelerin kaynağı olan kuvvetin son bulmasıdır. Geriye iki kuvvet daha kalmaktadır. Kan dolaşımı ve solunum sisteminin çalışmasıyla varolduğu anlaşılan “hayvani” ve “nebati” kuvvetler. Şer'î ölüm tam olarak bu iki organın da işlevsiz kalmasıyla gerçekleşir. “Tek başına beyin ölümü, insanı bilinçsiz ve iradesiz bir canlı konumuna indirger. Bu noktadan sonra bu canlıya bakışınızı, varlık tasavvurunuz belirleyecektir. Eğer o canlıyı diğer canlılarla eşit görüyorsanız hükmünüz ona göre şekillenecek, yok o canlıyı henüz irade, bilinç ve akletme yeteneği gelişmemiş bir yenidoğan gibi görüyorsanız ona göre şekillenecektir. Hele ki tasavvurumuzu inşa edecek bir vahye sahibiz. İnsanı köpekler tarif etseydi, halimiz nice olurdu sonra?” Doç. Dr. Şahin Aksoy işin uzmanı. Medimagazin adlı internet sitesinde “Yüzyılın en büyük yanılgısı” dediği Beyin Ölümü hakkında yazdıklarından işte sadece birkaç satır: “Beyin ölümü kavramı 1968 yılında başarılı kalp nakli ameliyatlarının yapılmasından sonra Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından ortaya atılmış ve bugün tıp çevreleri ve hükümetler tarafından hüsnükabul görmüş, 20. yüzyılın en büyük yanılgısından birisidir. … Literatürde beyin ölümü teşhisi konulan hamile kadının aylarca bu durumda kaldığı ve sağlıklı bir bebek dünyaya getirdiği ile beyin ölümü gerçekleşen bir çocuğun 'yaşam destek makinesi'ne bağlı olarak ve gerekli beslenmesi yapılarak 14 yıla kadar hayatta kaldığı rapor edilmiştir. … Beyin ölümü kavramının organ nakillerine 'malzeme' sağlama ile yoğun bakımdaki belli hastaları 'sessiz gemi'ye vakitsizce bindirme dışında hiçbir pratik faydası bulunmamaktadır.” “Beyin ölümü” ile öldü ilan edilen gerçekten ölmüş müdür? Bu soruya İngiliz Anesteziyolog Dr. Phillip Keep cevap versin: “Beyin ölümü gerçekleşmiş kişinin organlarını alırken bıçağı vurduğunuzda nabız ve kan basıncı fırlar. Eğer hastaya anestezi vermezseniz hasta kımıldamaya başlar, kıvranır ve ameliyat etmek imkânsız bir hal alır.” Organı için, “beyin ölümü” teşhisiyle kaç yarı canlının hayatına son verilmiştir acaba? Son sözü yine Dr. Aksoy'a bırakalım: “Beyin ölümü tanısı konulan hastalardan alınan organlar, esasında halâ canlı olan, kalbi atan, yardımla bile olsa nefes alıp-veren, kan dolaşımı devam eden, insan sıcaklığını taşıyan, hatta belki de ağrı duyan insanlardan alınmaktadır.” Sahi, “vicdan ölümü” gerçekleşen sağlık sektörünün fişini kim çekti? Mustafa İslamoğlu |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Anestezi uygulanmadan yapiliyor sa bu olmus kisiyede yapilan zulumdur |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
kimi doktor beyin ölümü kesin ölümdür diyor kimi dediğiniz gibi ölmedi diyor hangisine inanalım ve niye o zaman olumlu bakan alimler var hocam neden nihat hatipoğlu gerekli şartlar oluştuğunda sakınca yoktur diyor? ben ikilemde kaldım hassas bir konu bu anlattıklarınızı biliyorlarsa niçin beyin ölümü gerceklestiğinde gerekli şartlar sağlanınca organ nakli caizdir diyor kimi alimler eğer dedikleri gibi değilse bu büyük bir vebal değil midir tartısmak icin değil hocam gercekten merak ettiğim icin soruyorum neden organ nakline olumlu bakanlar çoğunlukta ? |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
ölmüşse anesteziye ne gerek var? anestezi zorunlu ise ölmemiş demektir. anestezi canlının acı çekmemesi içindir? sorular yumağı! |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
kuran işin uzmanına(ehline) sorun der. İslam alimleri gerekli şartlar oluştuğunda organ nakli sorun olmaz der. Onlar doktor olmadıklarından çıkmaza giriyorlar. kasap olmayan güvenilir Allah korkusu taşıyan doktorlardan bilgi almak lazım. Doktorların hem fikir olmadığı İslami tabirle icma yoksa bu konuda düşünmek lazım. Araştırdıkça açıkçası tedirgin olmamak elde değil. |
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Alıntı:
|
Cevap: haftanin konusu:organ nakli caiz midir? Ben beyin ölümü gerçekleşse bile organ naklini uygun bulmayanlardanım. Ama ilgimi çektiği için başka bir açıdan merakım uyandı: Amerikalı bir doktor, kafa naklinin en büyük hayali olduğunu açıkladı geçen gün televizyonda. Kas hastası Rus bir mühendis ise bu işe gönüllü oldu. Önümüzdeki günlerde bunu gerçekleştirmeyi düşünüyorlar. Ameliyat 36 saat sürecekmiş. Operasyon başarısız olsa bile tıp bu işin peşini bırakmayacaktır. Sonunda yapacaklar yani.çay-kahve000 Şimdi kafa nakli gerçekleşirse ne olacak?düşünceli000 Ruh beyinle birlikte vücut değiştirebilir mi?düşünceli000 Bir erkeğe kadın vücudu veya bir kadına erkek vücudu nakledilebilir.çay-kahve000sopa000 Bunun sonucu ne kadar etik olur?düşünceli000 Çünkü dünyaya erkek olarak gelip kadın olarak gitmek var veya kadın olarak gelip erkek olarak gitmek var.düşünceli000 |
SAAT: 11:26 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.