Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İlmihal Bölümü (https://www.forum.medineweb.net/654-ilmihal-bolumu)
-   -   İşçi kiralamada dikkate alınacak ölçüler (https://www.forum.medineweb.net/ilmihal-bolumu/13114-isci-kiralamada-dikkate-alinacak-olculer.html)

_bülbül_ 13 Nisan 2009 08:12

İşçi kiralamada dikkate alınacak ölçüler
 
Hayatî zaruretler, bazı işleri kiralama yoluyla tutulacak bir işçiye gördürmeyi kaçınılmaz hale getirmektedir Bu zaruret, beraberinde bazı mükellefiyetleri de getirmektedir İşçi çalıştıran veya çalışacak olan bunları dikkate alacak olurlarsa ahenkli bir çalışma ve kolayca anlaş-ma zemini meydana gelmiş olur Bu cihet ihmal edildiği zaman, birbirinin mütemmimi olması gereken iki sınıf arasında mücadele başlar Bu cedelleşmede patron galip çıkarsa kapitalizmi yeşertmiş, işçi zaferyâp olursa sosyalizmi körüklemiş olur
Gerek bir işi gördürmek, gerekse bir malı korutmak için işçi kiralamanın meşruiyeti kitap ve sünnetle sabit bulunmaktadır Bu hususları vesikalandırmak gerekirse, "Kimini derece derece diğer kiminin üstüne çıkardık ki bir kısmı bir kısmını iş adamı edinsin" (1) meâlindeki âyet-i celile delil gösterilebilir Peygamber (sav)'in "İşçinin ücretini teri kurumadan önce verin" (2) hadisi şerifinde çalışan kimseye ücretinin verilmesinin emredilmiş olması, icarenin sahih bulunduğunu göstermektedir (3)
Geçmiş ümmetler arasında da bu teâmül yürürlükte idi Bu iddiâmızı bir misal ile müşahhas hale getirmek istiyoruz Hz Musa, tafsilâtı siyer ve tefsir kitaplarında görüleceği üzere, Medyen diyarına geldiğinde Şuayb aleyhisselâmın huzuruna çıkmıştı İkisinin arasında şöyle bir konuşma ile iş akdi yapılmıştı: "Bu iki kızımdan birini -sen bana sekiz yıl ecirlik yapmak üzere- sana nikâhlamak istiyorum Eğer (hizmetini) on (yıl) a tamamlarsan o da kendinden (Bununla beraber) arzu etmem ki sana zorluk edeyim İnşaallah beni salihlerden bulacak-sın" dedi, Hz Musa da "O, seninle benim aramdadır Bu iki müddetten hangisini ödersem demek ki bana karşı bir husûmet yok" (4) diyerek yapılan teklifi kabul etti ve icâre akdini başlatmış oldular
Kâinatın yegâne efendisi ve akılların muallimi bulunan Peygamberimiz Hz Muhammed (sav), risalet vazifesini hâmil olarak gönderildiği vakit, îcâr ve istîcar muameleleri cemiyetin her kademesinde devam etmekteydi Ashâbının ve ümmetlerinin isticarla ilgili muamelelerinde, beşerî hukuka riayetkâr olmalarını hatırlatarak, onlara şu ikazda bulundu: "işveren, çalıştırdığı işçinin teri kuruduğu halde onun ücretini vermezse, Allah da ona (rahmet nazarı ile) bakmaz" (5)
Yapılan icârenin geçerli olması için, akdi yapanların akıllı ve iyiyi kötüden temyiz edecek yaşta ve başta olmaları; yapılan teklifin kabule uygunluğu ve icap ile kabulün bir mecliste vâki olması şarttır Bu izahtan açığa çıkmış olmaktadır ki, mümeyyiz olmayan bir çocuğun veya akıldan mahrum bir şahsın yapacakları İcâre akdi geçerli değildir Teklife aykırı düşen bir kabul ile de icâre muamelesi kesinleşmiş olamaz
İşveren ve işçi arasında yapılacak icârenin rüknü, bir menfaatin belirli bir bedel karşılığında muayyen br müddet için temlikini ifade eden icap ve kabulden ibarettir İcare muamelesi, satışlarda olduğu gibi, geçmiş zamanı ifade eden bir lafızla aktedilir "İcâr edeceğim", "isticâr etmeyi düşünüyorum" gibi sözlerle icâre akdi yapılamaz
Ev, arazi, elbise, kap-kacak ve hayvan gibi belirli şeylerin menfa-atleri üzerine icâre yapılabileceği gibi, insanların çalışmalarından hâsıl olan menfaatler üzerine de İcare yapmak caizdir Bir iş için kiralanan şahsa "ecîr", onu çalıştıracak olan şahsa "müste'cîr" adı verilmektedir
Hususi olarak tutulan işçiye, "ecîr-i hâs" (özel işçi) denilmektedir Bu vasıfta bulunan işçi, belirtilen müddet içinde, müstecirden başkası için iş yapamaz Aralarında tesbit edilen zaman içinde ortaya koyacağı menfaat, ancak çalıştıranın yani işverenin hakkıdır Bu itibarla, başka bir ferdin ondan faydalanması caiz olmaz Hususi olarak kiralanan işçi, icare müddeti içinde, iş göreceği yerde hazır bulunur ise ücreti haket-miş sayılır Verilen işi yapmaktan kaçınırsa konuşulan ücrete müstehak olmaz
Ecîr-i müşterek, ancak yapacağı iş ile ücrete müstehak olur Müşterek işçi durumundaki terzi, birçok müşterinin işini görmk üzere akit yapmış bulunduğu için, dikeceği elbiseyi tamamlamadıkça ücreti hak etmiş olmaz
Dinimizce yasaklanan işleri yaptırmak üzere bir müslümanın kiralanması caiz değildir İddiamızı bir misalle açıklayalım: Ölmüş bir kimse için ağıt yapmak üzere bir şahsi ücretle kiralamak, İslâmî esaslara aykırıdır
Dinimizce mâsiyet kabul edilen işlerde çalıştırmak üzere bir kim-seyi kiralamak sahih değildir Meselâ, içki sofrasında sâkîlik yapmak üzere bir kimsenin isticârı caiz değildir
İbadet ve taatler için yapılacak isticârlar, esas itibarıyla, sahih değildir Çünkü bunlar, dinî bir mükellefiyet olarak ifâ edilir ve karşılığında sevaba nail olunur İmamlık, müezzinlik, Kur'ân kursu öğreticiliği ve ilmihal bilgilerini talim etmek, vaaz ve nasihatte bulunmak gibi vazifeler, belirli bir kimse hakkında taayyün etmediği için, bu vazifeleri görmek-ten dolayı ücret alınabileceği müteahhirîn âlimleri tarafından ifade edilmiştir
Bir de mükelleflere kifâye yolu ile vacip kılınan hususlarda da icare sahih görülmüştür Cenazenin yıkanması gibi Bu hizmeti ifâ, muayyen bir kimsenin vazifesi olmadığından, vefat eden bir müslümanın gasli için münasip bir kimsenin kiralanması ve ona ücret ödenmesi caiz görülmektedir
Hayatta bulunan veya vefat etmiş bir kimse için ücret karşılığı Kur'ân-ı Kerim okumak caiz görülmemektedir Okuyucu durumundaki şahıs için sevabtan gayri bir menfaat yoktur Ecir, müste'cîr için menfaatin hâsıl olmasından sonra ücreti hak etmiş olur Sevabın hâsıl olduğu meçhul bulunduğundan, onu satmak sahih değildir (6) Para karşılığı okunan Kur'ân'dan sevap hâsıl olmaz ki başkasına hediye edilebilsin "Dünya menfaatından bir şey elde etmek için Kur'ân okumak caiz değildir Alan da veren de günahkârdır" (7)
Üzerinde akid muamelesi yapılan bir menfaatin aynı cinsten olmaması da şarttır Bir şahsın yaptığı hizmet karşılığında, diğer bir şahsın hizmet etmesi isticar olunamaz Çünkü bunda ribâ şaibesi vardır
Hâsıl olması kiralanan şeyin kudreti dahilinde bulunmayan menfaatler hakkında da îcâre sahih değildir Dişi hayvanın ilkahı için erkekhayvanı kiralamak gibi Onun aşması ile ilkahın hâsıl olduğu kesin olarak bilinemez Hal böyle olunca da beklenen menfaatin hâsıl olduğu mechul kalmış olur Mâdûm ve meçhul bir şey için ücret alınması caiz görülmemiştir
Dinimiz, şüpheden uzak ve meşru bir işten kazanç elde etmeyi helâl saymıştır Bu ölçüyü dikkatten uzak tutmayan işveren ile işçi arasında tam bir anlaşma hâsıl olursa, kendileri sırat-ı müstakim kazançları da meşruiyet çizgisi üzerinde bulunmuş olur
(1)Sûre-i Zuhruf, 32
(2) et-Terğîb veTerhib, c 3, sh 23
(3) ei-Mebsûî, c 15, sh 74
(4) Bakınız: Sûre-i Kasas, 27-28
(5) Feyzü'l-Kadir, c 3, sh 333
(6) Fetavâ-i Hâmidiyye, c 2, sh 118
(7) İbni Âbidin, c 1,sh 687


SAAT: 14:14

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306