![]() |
Sigara içmek haram mi? Bu meselenin tamamen benzeri ne Kur'an'da vardir, ne de sünnette. Bu son devirlerde ortaya çikan bir durumdur. Bu konuda en hafif konusanlar mekruh demisler. Fakat bu durum islâm'in bu meseleye bakis açisini tam yansitmamaktadir. Çünkü insan sigara içmekle hem israf, hem vücuda zarar, hem de baskasina zarar vermektedir. Mekruh diyenler bir sigara içmekle bu üç zarar ayni anda olmadigi için diyorlar. Oysa insan tiryaki olunca bu üç zarar bir arada ve artarak olur ve mesele haram görünümü kazanir. Bu görüs fikihtan biraz anlayan kimselerinin kabul edecegi bir görüstür. Bu hükme nasil bir kiyas ile ulasiyoruz bir de ona bakalim. Bir seye haram hükmünü vermek için illa naslarda (Kur'an ve Sünnette) lafzen (kelime olarak) geçmesi sart degildir. Mesela eroin de naslarda lafzen geçmez ama eroinin zararlarini gerek tipçilar gerek se fikihçilar çok açik bir sekilde ortaya koyuyorlar. Nefse zarar veriyor, mala zarar veriyor ve baskalarina da zarari dokunuyorsa, bu üç zarari bir arada ve sürekli olarak veren her sey bütün fukahaya göre haramdir. Karsimiza çikan yeni meselelere de bu ölçüyle bakip hüküm vermeli. Bu sayilan unsurlar bir çok açik nasla haram olduguna göre, ayni zararlara götüren seylere deharam diyoruz. Ayni seyi sigaraya tatbik etmekle sigaranin da haram oldugu hükmüne variyoruz. Sigaranin mubah ve mekruh oldugu üzere fetva verenler - zamanlarinin sartlari içinde - sihhate ne ölçüde zarar verdigini bilemedikleri için böyle yapmis olabilirler. Sigaraya mekruh diyenler Bu gün sihhate zarari bilindigi halde hala mekruh diyen hocalarimizda malesef vardir. Bu insanlari aldatan zararin az az, uzun vadede ve birden olmamasidir . Eger her sigara içen bir hafta içinde ölseydi veya bir organi bir hafta içinde islemez hale gelip kesilseydi. Acaba ona hala kim mekruh diyebilirdi? Gelecek bu zararlarin geç gelmesi ve azar azar gelmesi, mekruh diyenlerin mekruh demesine, onlara muhalif olanlarin da olaya yumusak bakmasina neden oluyor. Ama bir gerçek hiç bir zaman unutulmamali. Eger zararin uzun zamanda ve geç gelmesi bir harama helal görünümü kazandiracaksa içki, kumar, hirsizlik, intihar, eroin ve daha kesin haram olan bir çok seyde -Allah muhafaza- helal veya mekruh olabilir. Yani bir kimse; zehir) kullanarak intihar edecegim dese acaba ona cevabimiz ne olurdu? Haram olan içkiyi her gün az az alan, zararini uzun vadede gören veya görmeyen, sarhos olmayacak kadar içen kimseye, içkide az zarar veriyor veya sarhos etmiyorsa, diye hangi hoca efendi "mekruhtur" diyebilir. Haydi içki ayet ve hadisle haram oldugu açik olan bir sey, ona mekruh diyemiyoruz. Ya eroine, biraya ne demeli? Bunlar ayet ve hadiste açik olarak geçmiyor. Bunlara ayette ve hadisde geçmiyor, zararida uzun vadede görülürse bunlari kullanmak haram degil mekruhtur diye kim fetva verirse o kisiler sigaraya da ayni fetvayi verebilirler. Kimse darilmasin Hala sigaraya mekruh diye fetva veren veya duydugu bu fetvalarla amele devam eden olacaksa veya sigaraya kadar daha neler var deyip olayi geçistirmeye çalisanlar bulunacaksa, onlar bilsinler ki, bu satirlarin yazari onlardan daha çok onlarin yüce divanda sorumlu olmamalarina "dua"cidir. Bu satilarida kimseyi rahatsiz etmek ve içtigi sigaranin zevkini burnundan getirmek amaciyla yazmiyorum. Hatta çok daha büyük yanlislar varken, onlara göre ufak bir yanlis ( ufak gibi görünen) olan sigara ile birinci derece ugrasmayi da gereksiz görüyorum. Bu satirlardan dolayi kendilerine cevap hakki dogan tiryakileride kendi vicdanlariyla bas basa birakiyorum, vicdanini tatmin eden ..... |
Cvp: Sigara içmek haram mi? çok güzel tesbitler.Allah razı olsun.evet bazı alimler sigaraya mekruh fetvası veriyorlar.günümüzde bilim de kanıtlamıştır ki sigaranın verdiği zarar kalıcı ve sonu ölümdür.bize kıyamet günü rabbimiz soracak:gençliğini nerede tükettin?malını nereden kazanıp nereye harcadın?vücudunu nerede yıprattın? sigara tiryakileri!son soruya nasıl cevap vereceksiniz? sigara hem dine, hem cana ,hem mala, hem de sevdiklerinize zarar... |
Cvp: Sigara içmek haram mi? evet ne cevap verilecek. Elhamdülillah bu gibi alışkanlığımız yok ama pasif içici durumunda kalıyoruz bâzen. içmesekde içenler gibi o ortamda zarar görüyoruz. bu durumda içmeyen için çok zararlı. aslında içen bunun bilincide olmalı. |
Cvp: Sigara içmek haram mi? Gerçekten de sigara ile ilgili tespitler çok doğru olmuş.Hamd olsun ki hiçbir zaman böyle bir hatanın kahramanı olmadım ama kahraman olanlara da manı olamadım. Bana sorulduğunda mekruhtur dedim.Allah affetsin... |
Cvp: Sigara içmek haram mi? Alıntı:
katlıyorum aynen. |
Dini Açıdan Sigara [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] DİNİ AÇIDAN SİGARA Dini meseleleri incelemekte mahareti bulunan ilim erbabı, tütünün insan sağlığında yaptığı maddi ve manevi tahribatı,dikkate alarak haram olduğu neticesine varmışlardır. Devri Saadette ve müctehidlerin devrinde sigara yoktu. Bu sebeple sigara içmenin hükmünde farklılıklar yapmaktadır.İslam alimlerinin görüşlerinde ortaya çıkan değişik hükümler meselenin tetkikinde seçilen noktayı hareketin birbirinden farklı olmasında ileri gelişmiştir. Geçmişte fukaradan bir kısmının sigaranın mubah ya da mekruh olduğunu söyleyenlere gelince; bu konuda onları mazur görebiliriz. Çünkü o yıllarda tıbbi araştırmalar sigaranın zararları tespit edememiştir. Fukaha bu görüş ve hükmünü "Eşyada asıl olan ibahadır." kaidesine bağlıyor idi. Ama tıp bunun bedene olan zararlarına keşfedip ortaya koydurtan sonra artık aynı hükmü verenleri maruz göremeyiz. Uzmanların yaptığı ciddi araştırmayla sigaranın doruğa yükselen zararlarının ferdi ve cemiyeti menfi yönde tesir aldığı ortaya çıkınca artık sigaranın mekruh yada mubah olduğu hakkında bir tereddüde gerek ve yer kalmamıştır. Sigara içmenin haram olduğu bugün çok açık ortaya çıkmıştır. Onu itiyat etmenin günah olduğu tahakkuk etmiştir. Sigara kullanmakta İslam dininde haram olduğu bilinen israf başkasına zara verme uyuşturucu vardır. İSLAM ALİMLERİNİN SİGARA VE TÜTÜNLE ALAKALI BAZI NAKİLLERİ Büyük alim ve mutasavvıflardan İsmail Hakkı Bursevi (K.S.) Hazretleri Ruhu-l Beyan Tefsiri'nin 1. Cildinin sonunda teracimi ahvalini verirken Türkçe olarak şöyle yazıyor. Biraz sadeleştirerek aşağıda naklediyoruz: Şam'da iken Şeyh Ekber (K.S.) bir kaç kere temessül (Bir şekil ve surete girerek gözükme) edip; öyle ki halk ona yaprak (tütün) der. O bizim yanımızda pis ve haramdır. buyurdu. ve şeyhimden de duydum ki; "Tütün içen nefsani ve şeytanidir." Yine İsmail Hakkı Hazretleri hazzırladığı Hadisi Erbaiyn'in 6. Hadisi Şerifinin Şerhinde şöyle buyuruyor: "Bir şeyin zararı asli fıtrata ( yaratılışa) dokunuyorsa diğer zararlılardan daha çirkindir. Mesela tütün gibi ki bunun zararı doğrudan fıtrat-ı asliyedir. İbadetlere karşı bir ağırlık ve isteksizlik meydana getirir." Ruhul Beyan'da Vakıa sursinin 43. ayet-i kerimesinin tefsirinde ise "Diğer tefsirlerde tarif edildiği gibi bu tütün haramdır." buruluyor. " ﻮﻈﻞﱡ ﻣﻦﯾﺣﻣﻮﻢ " Ayetinin manası: "Ve bir de kapkara dumandan bir gölge içindedirler." Alacasız, düz siyah yani kapkara dumandan bir gölge var. "yahmum" dumandır. Kamusta olduğu gibi: "Humme" den müştak yef'ulün vezninde, her şeyden siyah manasınadır ki bu da kömürdür. Nitekim Arap, siyahlık şiddetli olduğu zaman; "eşyede yahmumun" der. Dahhak buyudu ki: "- Cehennem ve cehennem ehli simsiyahdırlar. Ve orada her şey simsiyahdır... Bundan dolayı, cennette vücuttaki ben, kirpiklerin bittiği yer ve kaşlardan başka siyahlık yoktur." Fakir (İsmail Hakkı Bursevi Hz. k.s.) der ki: -Burada şu asrımızda yayılmış olan tütüne içmekten tahzir (sakındırma) vardır. Çünkü bu içildiğinde, dumanı yükselir ve içinin üzerinde gölge gibi olur. Bununla beraber içinde çokça gaileler yani sıkıntı verici şeyler meydana gelir.. Gerçi bunun burada anlatılmasının yeri değildir. Biz müptela olana Allah (c.c.)'tan afiyet dileriz. (Mevla o kişiyi ondan kurtarsın). Çünkü bu tab-ı Selimenin pis ve çirkin gördüğü bir şeydir ki diğer tefsirlerde de inceden inceye anlatıldığı gibi haramdır. Büyük hadis alimlerinden Mahmud Muhammed Hattab Es-Subki, El-Menhelü'l-Azbü'l-Mevrud Şerhu Süneni'l-imam Ebi Davut isimli eserinde sigaranın zararlı ve aramlığı ile alakalı geniş izahlarda bulunur ve hulasa olarak şöyle der: "Sigaranın haram olduğu bir gerçektir... Bunun haramlılığı, doktorların raporlarına göre, sıhhatte zararlı olduğundandır. Şüphesiz zararlı bir şey, alimlerin ittifakı ile haramdır. Sigara, yalnız içenlere değil, içmeyenlere de eza (sıkıntı) verir... Melekler de çok rahatsız olur..." Son devrin büyük alim ve fazıllarından Mehmet Zihni Efendi merhum da Ni'met-i İslam isimli eserinde şöyle bahseder: "Öyle şeyler vardır ki, onlar vücuda faydalı olmak şöle dursun netice itibari ile bedeni harap ettiği halde fazlaca iştah ve istek duyulur. Bundan dolayıdır ki bu gibi şeyler oruçlu iken kullanılırsa hem kaza hemde keffaret lazım gelir. Mesela tütün gibi... Esrar içmek ve afyon yutmak da bu nev'i dendir... Ve hepsi haramdır. Müslümana yakışan ise, haram, mekruh ve şüphelilerden kaçınmaktır. Zira dinimide yasaklardan kaçınmak emirleri yerine getirmekten bile üstündür." Şafii mezhebi alimlerinden Kalyubi bir din alimi olduğu kadar tabib idi. Bu muhterem zaat iki ilimdeki dirayeti ile tütün içmenin haramlığına hükmetmiş bulunmaktadır. |
Cvp: Dini Açıdan Sigara a- Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir. Bunusöyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri' (Şeriatı koyan, yani Allah) tarafından yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir. Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır. Zararsız olduğu söylenemez. Şâri'nin yasaklamadığını söylemek de doğru olmasa gerektir. Zira Sâri', her haramı ismen tek tek zikretmemiştir. Hüküm, sadece sarih ve hususî naslarla değil, nas-larda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan kıyas ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir. Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında kıyas ve istidlal yoluyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur. b- Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir. Bunlar, kıyasla sabit bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında kesin bilgi sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir. c- Bâzıları da sigara içmek, özellikle tiryakisi olmak haramdır, demişlerdir. Bunların dayanağı ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, israf olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir. Bu 3 sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır. Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur. Özellikle dindar ve uzman bir hekimin vereceği bir karar çok önemlidir. Böyle bir doktor bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz. |
Cvp: Dini Açıdan Sigara Burada asıl olan maddeler vardır. 1- İnsanın vucuduna zarar vermesi haramdır. 2- İsraf Haramdır. Nice insanlar vardır ki aldığı asgari ücretin yarısıyla sigara alan. 3- Başkalarına zarar vermek veya verilmesine mani olmamak ile günahkar oluyoruz. Buna kul hakkı deniyor ve affı ancak helalleşerek oluyor. 4- Ülkeye sigara yoluyla trilyonlarca zarar veriliyor ki, buda kafirlere müslümanları öldürmeleri için fırsat veriliyor. 5- İntihar eden günahkardır. şimdi bu dellillerin ışığında bir çok alimimiz sigaranın haram olduğu hükmüne varmışlardır. |
Cvp: Dini Açıdan Sigara Allah razı olsun Seleme ve NUR editörlerimiz bir ibretlik resimde biz ekleyelim [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
Cvp: Sigara içmek haram mi? haram - külliyen haram kendine cebine başkasına sağlığına haram.. külliyen ..!!! |
Cvp: Sigara içmek haram mi? ben bi kitapta sigarayla ilgili bi yazı okumuştum.efendimiz birgün yolda giderken bir ot görmüş ve üzüntülye yanındakı sahabiye şöyle demiş yazık ne yazık ki gelecekte insanlar şu otu kağıta sarıp içecekler demiş ne kadar doğru olduğunu bilmesemde yinede okuduğumu payaşmak istedim sadece |
Cvp: Sigara içmek haram mi? Sigaranın haram olduğunu bilmek için din bilgini olmaya ihtiyaç yoktur..” Meseleyi sadece israf boyutuyla ele alsanız dahi haramlığı aşikardır.. Yok eğer ilmi cevaplar isteniyorsa bu da kolay.. Usulü fıkıh ta ve mecellenin külli kaidelerinde bu ve benzeri mefhumlar üzerine ana kaideler mevcut. Fıkıh ve usul üzerine biraz çalışmış biri bunları bilirr. Mesela Külli kaidelerden ; “BÎR İŞTEN MAKSAT NE İSE HÜKÜM ONA GÖREDİR” hükmü bunu açıklar.. diyelim ki bunu bir faydaya binaen içiyorlar; (kafa tütsüleme, dinlenme stres atma vs..) şu hüküm gösteriyor ki, “DEFİ MEFÂSİD, CELBİ MENFAATTEN EVLÂDIR..” bu da gösteriyor ki, önce kötülüğün defi gerekir..bu ise o zararlıyı uzaklaştırmakla mümkün.. diyelim ki, buna alıştık bırakamıyoruz diyorsunuz..ve hemen her yerde içiyorsunuz bunu ki, bu da kul hakkına tecavüz demektir. Ben yanımda sigara içildiğinde çok ama çok rahatsız oluyorum. Elimde değil.. nefesim kesiliyor, menfi olarak etkileniyorum. Hatta açık havada bile bu böyle. Durakta beklerken içenler oluyor açık havada bile tesir altında kalıyorum. Bu da kul hakkı demek değilmidir. Peki bu nesneyi kullananlar kul hakkına girmekle sorumlu değiller mi? Onların; “alıştık ne yapalım, idare edin veya ne olacak birazda halimizi anlasınlar gibi ızdırar ifade sözleri kendilerini kurtarır mı?? Hayır Çünkü Mecellenin 32. maddesi “İZTİRAR GAYRİN HAKKINI ÎBTAL ETMEZ “ diyerek sizin mazeretinizin başkasının hakkını iptal etmeyeceğini söylüyor. Hem geçmişte sigara üzerine verilen fetvalar herhangi bir nassa dayanmadığına ve sadece kıyas yoluyla yapılan ictihada dayandığına veya şu güne göre zararları tespit edilemediğinden mübahlık kavramı içinde mütalaa edildiğine göre, haliyle helal yahut mekruh denilmiştir. Ama şu güne göre ve usulü fıkhın ana kaidelerinden “EZMANIN TEĞAYYÜRÜ İLE AHKAMIN TEGAYYÜRÜ İNKAR EDİLEMEZ” kaidesini de nazara alınca, bu zamanda fennin, tıbbın ve biyoloğların yeni tespitleriyle bu madde zararlı olarak ispatlanmışsa, değişen fıkıh kaideleri içinde bunun hükmü de HARAM olacaktır elbet.. “BURHAN İLE SABİT OLAN ŞEY AYNEN SABİT GİBİDİR “ hükmü, kesinlik ifâde eden mukaddemelerden meydana gelen veya bey-yine-i âdile ile sabit olan şeye «burhan» denilir. Buna kuvvetli ve kesin delil de denilebilir. Burhan ile sabit olan şey, ilm-i istidlalidir; gerçeğe dayanmakta üm-i zarurîye benzer. Bu itibarla burhan ile sabit olan şey, muayene ve müşâhade ile sabit olan şey gibi kesinlik ifâde eder. Kaç türlü bedehatle ispatlanmıştır ki “SİGARA İNSAN SAĞLIĞINA ZARARLIDIR.” İşin maddi israfı, “HAK MUHTEREMDİR VE KORUNMASI VÂCÎBDİR” hükmüne bakan yönüyle insan haklarına taalluk eden tarafı, çoluk çocuğunuzun ev halkının sofrasından çaldığınız rızkı müstesna. Kısaca şunu arz etmek isterim ki, bir şey hakkında NASS yok diye o şey hakkında hüküm verilemez diyemeyiz. Sigara hakkında nass yoktur bu sebeple haramdır denemez diyenler soruyorum. O zaman sigara hakkında helal olduğuna dair nas bulsunlar. Onlar ‘EŞYADA ASLOLAN İBAHADIR’ diyerek kendilerini kurtaracaklarını mı sanıyorlar. Bu sorumsuzlukla ancak bir büyük hesap gününe kadar avunabilirler. İslam hukukuna vakıf olanlar bilirler ki, edillei şeriyye 4 değil, Hanefi fıkhına göre 11 dir. Bunlar arasında KIYAS, İSTİHSAN, SEDD-E ZERAYİ, MESALİHİ MÜRSELE, İSTİSHAP gibi kaideler var.. bunları gözden geçirenler asıl hükme ulaşacaklardır.. selam ve dua ile.. |
Cvp: Sigara içmek haram mi? “Tedricî intihar olduğu için sigara haramdır” Sigaranın sebep olduğu çok çeşitli rahatsızlıklar var. Bu rahatsızlıkların yanısıra sebep olduğu ailevî, iktisadî ve içtimaî problemler var. Sigaraya verilen para tamamen israf olduğu için haramdır hem de çoluk çocuğun rızkından kesilerek verildiğinden, doğrudan kul hakkı ihlali söz konusudur. Sigara içilen kapalı mekânlarda, kahvelerde pasif içiciler dumanaltı oluyor, bundan çok olumsuz etkileniyor. Bu, hem içenler hem de pasif içiciler için tedricî bir intihardır. Sigarayı içen, zehirlediği insanın da hakkına girmektedir. Sayısını tahmin edemediğimiz binlerce gencecik insan bir hiç uğruna telef olup gidiyor. Bu gerekçeler göz önüne alındığında sigara haramdır. Selef ulemasının bu mevzuda net bir fetva vermemiş olması ihtimal o dönemde sigaranın zararlarının bu derece bilinmeyişindendir. Eğer onlar da sigaranın zararlarının bu derece olduğunu bilselerdi fetvaları daha farklı olurdu. PROF. HAYRETTİN KARAMAN : “Sigara, 3 sebepten dolayı dinen haramdır” Üç sebepten dolayı sigara tiryakiliği ve sigara dinen haramdır. Birinci olarak sağlığa zararlıdır. İkincisi çevreye ve insanlara zarar vermektedir. Şeran boşa para vermek israftır. Sigaraya verilen ise boşa verilmenin yanında sağlığa zarar veren bir şeye verilmesinden dolayı israftır. Bunlar tek başlarına bile haramken üçü bir arada olduğunda sigaraya ve tiryakiliğine haram hükmü verilir. Geçmişte İslam alimlerinin bir kısmı sigaraya mekruh veya mubah hükmünü vermeleri tamamen bilgisizlikten kaynaklanmaktadır. Tıbbi tahliller ortada yokken zararının bu kadar tehlikeli olduğu bilinmezken mubah veya mekruh hükmü verilmiştir. |
Sigara Içmenin Dînî Hükmü Günümüz müslümanlarının önemli problemlerinden biri hiç şühe yok ki sigara içmektir Zira dînî öğrenim görmüş olup müftü, vaiz, imam-hatip gibi din göervlileri veya din bilgisi öğretmenlerinin yanı sıra belli başlı dînî vecibelerini yerine getiren müslümanlardan en azından bir kısmının sigara içtiğini üzülerek görmekteyiz Bunun sebebi, muhtemelen sigara içmenin haram olmadığını zannetmektir Klasik dönem İslam alimleri sigara içmenin mekruh olduğuna hükmetmeleri bu zannın kaynağını teşkil eder Ancak çağdaş tıp araştırmalarının ortaya koyduğu bilgileri dikkate alarak ve İslam dîninin ana kaynaklarına başvurarak sigara içmenin dînî hükmünün yeniden belirlenmesi gerektiği kanaatindeyim Tıp biliminin verilerine göre sigara içmek insan sağlığına son derece zararlıdır Bu zararların başında ölümcül bir hastalık olan akciğer kanserine ve kalp yetmezliğine kesinlikle yolaçması gelmektedir Bunların dışında insan sağlığı üzerinde daha başka olumsuz etkiler yaptığı da kesinlikle belirlenmiştir Bilimin bu tespitleri ışığında sigara içmenin dînî hükmünü belirlemek için Kur’an-ı Kerîm’e baş vurduğumuz zaman onu, insan sağlığına zararlı olan içki içmekle kıyas etmemiz gerekmektedir Çünkü ikisi arasında inasan sağlığına zarar vermek ortak bir özelliktir İçki içmenin yasklanma sebebi insan sağlığına zararlı olmasıdır Her ne kadar insanı geçiçi olarak rahatlatmak gibi bir faydası varsa da içki içmek insanın beden ve zihin sağlığına son derece zararlıdr Kur’an’da temas edilen bu zararı tıp bilimi de günümüzde kanıtlamıştır Aynı durum sigara için söz konusu olduğuna göre sigara içmenin de tıpkı içki içmek gibi yasak olduğu açık bir şekilde ortaya çıkar Kıyas İslam fıkhının temel bir ilkesi ve dînî hükümleri belirlemekte baş vurulması gereken bir hüküm kaynağıdır Ayrıca İslamda şyle bir temel ilke vardır:”Zararlı olan şeyler haram, faydalı olan şeyler ise helaldır, aksine bir hüküm bulunmadıkça” Nitekim Kur’nda HzPeygamber’in insanlara faydalı ve iyi şeyleri helal, zrarlı ve pis şeyleri haram kıldığı açıklanmıştır (el-A’râf 7/157) Bu itibarla sigara içmenin dînen caiz olduğunu söylemek mümkün değildir, aksine sigara içmenin kesinlikle haram olduğuna hükmetmek zorunludur Sigara içmenin zararları dikkate alınarak beşerî hukuk tarafından da kapalı mekanlarda içilmesine sınrlama getirilmiştir |
Sigara Haram mı Mekruh mu? Sigara Haram mı Mekruh mu? Soru: Sigara hakkında bazı kimseler mubah derken, bazı kimseler ise mekruh demekte ve bu hükmü harama kadar götürmektedir Doğrusu nedir? Cevap: Peygamber (sav) Efendimiz'in şereflendirdiği asırda ve müctehidlerin devrinde sigara yoktu Bu sebeple, sigara içmenin hükmünde farklılıklar göze çarpmaktadır İslam alimlerinin görüşlerinde ortaya çıkan değişik hükümler, meselenin tetkikinde seçilen nokta-i hareketin birbirinden farklı olmasından ileri gelmektedir İlim sahiplerinden bir kısmı, "Eşyada aslolan ibahadır" fıkıh kaidesi ile tütün kullanmakta bir mahzur bulunmadığı görüşünü müdafaa etmiş ve bu istikamette fetva vermişlerdir Bir kısım din alimleri de bu nebatı, hoşa gitmeyen kokuSu yönünden tetkike koyulmuş, sarmısak, soğan ile tütünün kerih kokuları arasında bir benzeyiş yönü olduğu iddiası ile, onlar hakkında verilmiş bulunan "kerahat-i tenzihiye" hükmünü tütüne de teşmil etmişlerdir Bazı ilim adamları ise bu hususu biraz daha geniş olarak tahlil etmiş, çeşitli zararlara yol açmasını dikkate alarak, tütün içmenin harama yakın mekruh olduğu neticesine varmışlardır Dini meseleleri incelemekte mahareti bulunan ilim erbabı, tütünün insan sağlığında yaptığı tahribatı dikkate alarak, meseleyi üç bu'dLu ve mukayeseli olarak ele almışlar; tütünün insan sağlığındaki menfi tesirine dair tabip raporlarını nazar -ı dikkate alıp haram olduğu neticesine varmışlardır Sigara içmenin haram olduğu fikrinİ müdafaa eden ilim sahipleri, Şehr bin Havşeb'in Ümmü Seleme validemizden naklettiği "Resulullah (sav) müskir ve müftir her şeyi yasakladı" Hadis-i Şerifini, verdikleri hükmün delili olarak göstermişlerdir Hadis-i Şerifin metnindeki "Müftir" kelimesini, İbni Esir, "İçildiği zaman vücuda hararet veren; uzuvlarda kırıklık, güç azalması, göz kapaklarında mahmurluk ve zayıflama meydana getiren şey" diye açıklamaktadır Bilhassa tiryakisi olmayanların üzerinde tütünün tesiri incelendiği zaman, vücutta bir gerginlik, göz kapaklarında ağırlık ve mahmurluk hali, gerilen uzuvlarda bir gevşeme olduğu açıkça anlaşılmaktadır Şafii mezhebi alimlerinden Kalyubi, bir din alimi olduğu kadar tabip idi Bahsi geçen muhterem zat, her iki ilimdeki dirayeti ile tütün içmenin haramlılığına hükmetmiş bulunmaktadır Doktorların ifade ve beyanları ile zararları ve insan vücudundaki tahribatı gün ışığına çıkmış bulunan tütünü, birbirine ikram etmenin -zararı daha yaygın bulunduğundan-haram olduğu sarahatle ifade edilmektedir Bu alışkanlığın zararını yakinen anlamış birçok sigara müptelası, tütünü terketmeyi devamlı olarak temenni etmektedirler Bu hal, onların tütünden gördükleri zararın acı itirafı olmaktadır Son devrin ilim adamlarından Muhammed el-Hamid, "Hiç şüphe yok ki tütün, habis bir şeydir Onu içmeye devam, eliyle kendini tehlikeye atmaktır Bu sebeple kendimi onu haram olması hükmüne meyletmiş görüyorum" demiştir Bu zat, Muhaddis Şeyh Bedreddin el-Haseni ed-Dimeşki'nin, Şeyh Haşim el-Hatib'in ve Şeyh Ali Dark'ın, halka yapmış oldukları derslerde tütünün haram olduğu fıkrini açıkça ifade ettiklerini eserlerinde nakletmektedir Hiç tereddüt etmeden ifade edebiliriz ki, tütün ne besleyici ne de onarıcı bir vitamini ihtiva etmektedir Keçi ve benzeri canlıların, çalı yapraklarını tütüne tercih etmeleri, onda besleyici bir değer bulunmadığına işaret edici ve dikkat çekici bir husustur Nikotin, bazı haşeratın itlafında koruyucu ilaç imal etmekte kullanılmakta ise de, ağrıları dindiren, yaraları tedavi eden, tek kelime ile şifa verici bir hassayı içinde bulunduran ilaç imalatında kullanılmamaktadır Sigara, gıda değilse, şifa vermiyorsa ve hiçbir derde deva olamıyorsa ona verilecek para elbette israftır Peygamber (sav) Efendimiz, boş yere para harcamayı ve malını zarara uğratmayı yasaklamıştır Karnı doyduktan sonra yemeğe devam etmekte kerahet bulunduğu ve zararlı olacak derecede fazla bir şey yemenin haram olduğu bir gerçektir Bu hakikat karşısında çocuklarının ekmek parasını sigaraya vermek israf değil ise ya nedir? İslam dini, ağız kokularını gidermek için misvak kullanmanın sünnet olduğunu hükme bağlamıştır Ayrıca, çok olarak sarmısak, soğan ve pırasa yiyenlerin cemaate eza vermemek için, camiye gelmelerine müsaade edilmemektedir Sarmısak ve soğan kokusuna rahmet okutacak kadar fena bir kokusu bulunan tütünü içmek, misvak sünnetinin teşriindeki hikmete tamamen aykırıdır Efendimiz (sav)'in ve ashabının yoluna aykırı bulunduğu için bid'attır Sigara müptelası bulunan bir şahıs ile camide aynı safta, yanyana durma bahtsızlığına uğramış bir mü'mine sorunuz! Onun yanında geçirdiği sıkıntılı dakikalar ne kadar uzun ve çektiği işkence ne derece büyüktür? İnsanların eza duydukları şeylerden, meleklerin de eza duyacağı bir Hadis-i Şerifte ifade edilmektedir Peygamber (sav) Efendimiz'in bu beyanı karşısında tütün kokusundan meleklerin rahatsız kalacağında kimsenin şüphesi olmamalıdır Bir mesele hakkında helal ve haramlık hükümleri toplanacak olursa, haramlık hükmünden galip olacağına dair kaadie-i külliye dikkate alındığı zaman, sigara içmekle ilgili olan değişik hükümler arasından haramlığı tercih, ihtiyata muvafık bir davranış olur Bu ihtilafların ortaya çıkardığı bir durum vardır: Şüphe Zira kimi mubah, kimi tenzihen mekruh, kimi de tahrimen mekruh veya haram demektir Bu çekişmeler karşısında, istemeyerek insanda bir şek ve şüphe doğmaktadır Hadis-i Şerifte, "Kim şüpheye düşecek olursa harama da düşer" buyurulmuştur Bunun gibi, haramlıkla mübahlık hükmü bir meselede içtima ederse, haramlık yönü tercih edilmeli ve müteverri alimin sözü öne alınmalıdır Kendisi fakir, nüfusu kesir, yatağı hasır bulunan kimselerin, çocuğu ateşler içinde kıvranırken ona alacağı ilaca para bulamayan, kışın ortasında efradı ailesi soğukta titreşirken, sobada tüttüreceği dumanı ağzındaki sigara ile tüttüren kimsenin irtikap ettiği bu hal haramın katmerlisidir Çağımız ve Günümüz Meselelerine Fetvalar | Mehmed Emre |
Cevap: Sigara içmek haram mi? kişi kendi bedenine zulmediyo sonuçda..çevremdeki bazı insanlara söyleyince atın ölümü arpadan olsun diyolar..çok yaygındır bunu söyleyenler..yazıkki Allah ın kendilerine insan olarak verdiği değeri insan kendine vermiyo hayvanla misalleniyor... evli bir erkeği düşünürsek adam inşaatlarda çalışarak zar zor kazandığı parayla günde bir paket sigara içiyo..hadi maddi durumu iyi olsa bile aynıdır sonuçda..evde çocukların eşinin rızkından kısıyo bu bile yeterli değilmidir günah olamsı için.. yada bayanlar..hamileyken bile içen bayanlar var..daha karnındaki bebeğe zarar veriyor..örnekleri çoğaltmak mümkün..böyle bi konuda insanın çok bilgili olmasına bile gerek yok.düşünüp araştırmak yeterli.. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Şüphesiz hamd yalnız Allah'adır. O'na hamd eder, O'ndan yardım ve mağfiret dileriz. Nefislerimizin şerlerinden, amellerimizin kötülüklerinden Allah'a sığınırız. Allah'ın hidayet verdiğini kimse saptıramaz. O'nun saptırdığını da kimse doğru yola iletemez. Şehadet ederim ki, Allah'tan başka hiçbir ilâh yoktur. O, bir ve tektir, O'nun ortağı yoktur. Yine şehadet ederim ki, Muhammed Allah'ın kulu ve Rasûlüdür. "Ey iman edenler! Allah'tan nasıl korkmak gerekirse öyle korkun ve siz ancak müslümanlar olarak ölünüz." (Al-i İmran; 3/103) "Ey insanlar! Sizi tek bir candan yaratan ve ondan da eşini var eden, her ikisinden birçok erkek ve kadın türeten Rabbinizden korkun. Kendisi adına birbirinizden dileklerde bulunduğunuz Allah'tan ve akrabalık bağlarını kesmekten de sakının. Şüphesiz Allah üzerinizde tam bir gözetleyicidir." (en-Nisâ; 4/1), "Ey iman edenler! Allah'tan korkun ve dosdoğru söz söyleyin. O da amellerinizi lehinize olmak üzere düzeltsin, günahlarınızı da mağfiret etsin. Kim Allah'a ve Rasûlüne itaat ederse büyük bir kurtuluşla kurtulmuş olur." (el-Ahzâb; 33/70-71) Bundan sonra, Şüphesiz sözlerin en güzeli Allah‟ın Kelam‟ı, yolların en hayırlısı Muhammed Sallallahu aleyhi ve sellem‟in yoludur. İşlerin en kötüsü sonradan çıkarılanlarıdır. Her sonradan çıkarılan şey bid‟attir ve her bid‟at sapıklıktır. Her sapıklık ta ateştedir. Allah Azze ve Celle şöyle buyurmaktadır: “Allah, yemek zorunda kaldıklarınız dışında size neleri haram kıldığını tek tek açıklamışken, üzerine adının anıldığı hayvanları yememenizin sebebi nedir? Gerçekten birçokları nefislerinin arzularına uyarak bilmeden (halkı) saptırıyorlar. Şüphesiz senin Rabbin, haddi aşanları çok iyi bilir” (En‟am 119) “Dilleriniz yalana alıştığı için “bu helaldir”, “şu haramdır” demeyiniz. Sonra Allah’a karşı yalan uydurmuş olursunuz. Allah’a karşı yalan uyduranlar ise kurtuluşa eremez” (Nahl 116) “De ki. Gelin Rabbinizin size neyi haram kıldığını okuyayım…” (En‟am 151) “Allah’ın size indirdiğinin bir kısmını haram bir kısmını helal kıldığınızı görüyor musunuz? Size Allah mı izin verdi, yoksa Allah hakkında yalan mı uyduruyorsunuz?” (Yunus 59) “De ki Haydi Allah şunu haram kıldı diye şehadet edecek şahitlerinizi getirin….” (En‟am 150) “Ne oluyor size? Nasıl hüküm veriyorsunuz? Yoksa sizin bir kitabınız var da oradan mı okuyorsunuz?” (Kalem 36 ve 37) Şimdi dinde birşeyin helal yada haram olduğuna hüküm vermek için elimizde sağlam nasların olması gerekmektedir.bir takım yorumlarla şuna helal buna haram dememizi cenabbi allah bizden istmemektedir. Bu günün insanların başına müptela olan sigaranın zararlarını saymakla bitiremeyiz.hiçbir aklı selim zigaranın iyi birşey olduğunu söylemsi düşünülemez.Fakat iş helal haram mevzusuna gelince bende acizane fikirlerimi sunma ihtiyacı hisettim. Baın arkadaşlar günümüzde sağlığa zaralı çok şeyler gösterebiliriz.örenğin: deri fabrikalaroında çalışan insanların ciğerlerine çektikleri havayı ancak o fabriklarda çalışanlar bilir. Bugün mobilya cilacılarının imalathanelerinde alışık olmayan kişi dakika duramaz.Bugün mermer atölyelerindeki toz zerreciklerinin insan vucuduna verdiği zarar had safhadadır. Ben istanbulda araba egsozlarından çıkan gazların hem insana hem doğaya verdiği zararın ne olduğunu çok iyi bilmekteyim. Belki diyeceksinizki bunları yapanlar mecburi yapıyorlar işleri icabı yapıyorlar.Bakın haram olan şeyler haramdır bunu ister iş icabı yapsın ister keyfi yapsın.Şunu diyorum haram demek farklı birşey fakat bu kötüdür buna yapmamak lazım gelir demekte ayır birşey. Rasulullah sallAllahu aleyhi ve selem; “Allah Azze ve Celle birtakım farzlar kılmıştır, onları zayi etmeyin. Birtakım sınırlar koymuştur, onları aşmayın. Bazı şeyler hakkında da unuttuğu için değil, merhametinden dolayı susmuştur. Onları da araştırmayın”1 buyurmuştur. Bazıları bu yazımı büyük bir cüret olarak değerlendirebilir. Ama bu yazıyı yazmamın sebebi, Allah ve rasulünden açık bir delili olmadan bir şeye haram demenin daha büyük bir cüret olmasıdır. Yukarıda kaydettiğim ayetlerle tespit edilen, “Eşyada asıl ibaha (mubahlık) helallıktır” kaidesi gereğince, sigaranın da haram olduğunu söyleyebilmek için ancak Kitap ve sahih sünnetten delil getirilmesi gerekmektedir. Bu yüzden sigaranın icat edildiği dönemlerden sonra haramlığa yakın hükmeden bir çok alimin yanısıra; 1 Taberani(22/222) Hakim(2/375) İbni Kayyım İ’lamul Muvakkiin(1/71) Elbani Gayetul Meram(s.14) Elbani haram değil fakat iyi bişey olmadığını belirtmişlerdir. İşte bu büyük alimler dahi hakkında açık nas olmayan meselelerde temkinli hüküm beyan etmişlerdir. Bu konuyla ilgili alimlerin görüşlerine bakılabilinir. Haram hükmünü verilmediği müddetçe bu konu fıkhi bir konudur. saygılarımla |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Öncelikle haramlar ve farzlar dinimizde zikredilmişlerdir. Bunların içinde tütünü kurutarak dumanını içmek yoktur. Örneğin, üzümün suyunu çıkarıp ekşiterek şarap yapıp içömek haramdır ama, tütün için böyle bir haramlılık bildirilmemiştir. Ha, içenin hem sağlığına ve hem de ekonomisine zararı dokunuyor o başka bir durum. Yani, bu noktada her hangi bir yiyecek ve içecek ki fazla yenilir-içilir bu dahi, yiyenin-içenin sağlığına zararı dokunur. Herşeyin fazlasını tüketmek hem sağlığa ve hem de ev ekonomisine zarardır. İllâ sigara olması şart değildir. Ayrıca, sigara içmeyenlerin bir çoğu, içenlere karşı sanki kendilerinde bir fazilet ve rüçhaniyet olduğunu sanmaktadırlar ! Bu çok çocukça bir düşünüş ve davranıştır. Sigara içmemek, insanlara bir fazilet kazandırmaz ! Halka-avama şeriat ve ruhsat (fetvalarıyla) hitba etmek lazımdır. Takva ve azimet amelleri mü sümanlara dayatılıp-dikte edilemez. Çünkü, onlar kişilerin kendi arzu ve isteklerine bırakılmıştır. Şeriatın zahirini tebliği etmek gerekir. Herkes, kendi noksan ve yanlışlıklarıyla meşgul olursa, etrafta hiç sigara içen görülmez Vesselâm. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? sigara ile ilgili tek şey söylemek istiyorum. İçilmese tabiki çok iyi olur fkt bırakmakda o kdr kolay değil benım tek ricam ltfn hnmlar özellikle tesettürlü hnmlar duraklarda okul bahçelerinde sokakda bi kenarda çarşıda bi cafe veya restorantta inanın hiç yakışmıyor ...heleki tesettürlü olunca vel haya vel iman ltfn o anda o sigarayı siz tek başınıza içiyorsunuz ama karşıdan sizi gören bütün bynları baz alıp ortaya konusuyor havalar ısınmasıyla ortaya bu tür manzaralar fazlasıyle çıkmaya başladı dile getirmek istedim. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Sigara konusunda İmam Humeyni'nin şöyle bir fetvasını hatırlıyorum: Sigara içmeyene HARAM,içene de BIRAKIN tavsiyesi |
Sigara Bağımlılıkların en yaygını ve belki de üzerinde en çok konuşulanı sigara bağımlılığıdır. Batı'da yaklaşık on asırlık bir geçmişi bulunan tütün ve sigara, XV. yüzyıldan itibaren yeni dünyadan İslâm dünyasına da sirayet etmiş, sigara alışkanlığının toplumda yayılmaya başlamasıyla birlikte sigara içmenin dinî hükmü, dinen sakıncalı olup olmadığı da tartışılır olmuştur. Tıp ve pozitif bilimlerdeki son gelişmeler artık sigaranın zararını şüphe ve tereddütlü bir konu olmaktan çıkarmıştır. Sigaranın yol açtığı hastalıklar, zararlar ve kirlenme konusunu ele alan birçok araştırma sonuçları yayımlanmış, bu konuda müstakil eserler kaleme alınmıştır. Bu araştırmalarda belirtildiğine göre sigara, insan vücudunda bağımlılık (tiryakilik) meydana getirmekte, kurtulunması giderek güçleşen bir alışkanlık halini almaktadır. Ağız, boğaz ve üst solunum yollarında tahribata, mide ve kalp hastalıklarına, damarlarda, sinirlerde fonksiyonel bozukluklara yol açmakta olan sigaranın kanserle de yakın bağlantısının olduğu iddiası giderek kuvvet kazanmaktadır. Sigara içmenin meydana getirdiği ağız, beden ve çevre kirliliği, diğer şahıslara verdiği eziyet de çok ciddi boyuttadır. Örnek kabilinden sayılabilecek bu zararlar, haliyle sigara içmenin dinî hükmünü araştırmayı da gerekli kılmaktadır. Sigara, on dört asırlık fıkıh tarihi içinde nisbeten yeni bir mesele olduğundan ilk devir müctehidlerinin konuyla alâkalı görüşünün bulunmayacağı açıktır. Çağdaş sayılabilecek son dönem İslâm bilginleri de sigaranın dinî hükmü konusunda üç gruba ayrılmışlardır. 1. Sigaranın zararlarını bilmeyen veya önemsemeyen bir grup bilgin, tütün kullanma (pipo, nargile vb. de dahil), sigara içme hakkında dinde açık bir hüküm bulunmadığını, şâri` tarafından açık bir yasak gelmediğini ileri sürerek sigara içmenin mubah olduğu görüşünü ileri sürmüştür. 2. Diğer bir grup İslâm bilgini ise, sigara içmeyi doğru bulmamakla birlikte, "haram" da diyemedikleri için "mekruh" olarak nitelendirmişlerdir. 3. Üçüncü bir grup ise, sigara içmeyi, özellikle tiryakilik derecesinde sigara alışkanlığını sağlık açısından zarara ve ekonomik yönden israfa yol açtığı, nafaka yükümlülüğünü ihlâl ettiği gerekçesiyle "haram" saymışlardır. Günümüz İslâm bilginlerinin genel eğilimini yansıtan bir değerlendirme yapmak gerekirse şunlar söylenebilir: Her şeyden önce, sigara içme hakkında dinî bir hükmün ve şâriin yasağının bulunmadığını söylemek doğru olmaz. Şer`î hükümler belli ilkelere dayalıdır ve birtakım gayelere yöneliktir. Naslar her mesele hakkında ayrıntılı ve münferit hüküm vermek yerine genel kurallar ve ölçüler koymuş olup, müslümanlar önlerine çıkan meseleleri nasların koyduğu bu ilke ve ölçülere, gözettiği gayelere göre anlamak ve değerlendirmek zorundadırlar. Bu itibarla sigara hakkında muhtemel fıkhî hükmü, belli açılardan ele alıp tartışmak ve çıkan sonuca paralel bir değerlendirmeye gitmek gerekmektedir. a) Zarar.Sigaranın zararsız olduğunu söylemek, artık bugün ilmen ve tıbben imkânsız olduğuna göre, konunun dinî yasaklar çerçevesinin tamamen dışında düşünülemeyeceği şüphesizdir. Bilim adamları sigaranın ihtiva ettiği nikotinin ve sigara dumanının bünyede kanserden, sinir sistemlerinde bozukluğa kadar bir dizi zarar ve hastalığa yol açtığından söz etmektedir. Kur'an'da, "Kendinizi elinizle tehlikeye atmayın..." (el-Bakara 2/195)buyurulmuş, Hz. Peygamber de, "Ne doğrudan zarar verme ne de zarara zararla karşılık verme vardır" (İbn Mâce, "Ahkâm", 17; el-Muvatta', "Akzıye", 31) diyerek bir kimsenin kendine ve başkalarına zarar vermemesinin temel bir dinî ilke olduğunu vurgulamıştır. Sigaranın hem içene hem de çevresinde bulunan kimselere zarar verdiği göz önüne alınınca hem Allah hakkının hem de kul hakkının birlikte ihlâl edildiği söylenebilir. b) İsraf. İsraf malı boş yere harcamaktır. Kur'an'da, "Yiyiniz, içiniz, fakat israf etmeyiniz" (el-A`râf 7/31)buyurulmuş, Resûl-i Ekrem de daima mutedil, ölçülü davranmayı emretmiş, malın boşa harcanmasını yasaklamıştır. Sigara için yapılan harcamanın, sigara bağımlısı şahsın bu bağımlılığı göz önünde bulundurulursa israf olmayacağı, hatta önemli bir bünyesel ihtiyacının karşılanması sayılabileceği görüşü -harcama boşa olmanın ötesinde zararlı da olduğu için- tutarlı değildir. Harcama yapan kişinin zengin olması da bu harcamanın israf olmasını önlemez. c) Nafaka Yükümlülüğü. Aile reisi erkekler eşinin, çocuklarının ve aile fertlerinin, muhtaç yakınlarına bakan erkekler de onların nafakalarını karşılamakla yükümlüdür. Böyle bir malî yükümlülük altında bulunan kimselerin nafaka yükümlülüğünü aksatacak şekilde sigaraya para vermesi de dinî olduğu kadar insanî ve ahlâkî açıdan da kabul edilemez bir durumdur. Sigara içmenin fıkhî hükmü başta zarar, israf ve nafaka yükümlülüğü olmak üzere çeşitli açılardan ele alınabilir. Böyle olunca sigara içmenin hükmü hakkında kesin ve genel bir hüküm vererek "haram" demek yerine, bu konuda bu açılardan bazı ayırımlar yaparak farklı durumlarda farklı hükümler vermek, her bir durumu kendi şartları içerisinde değerlendirmek daha doğru görünmektedir. Hem içene hem de o ortamda bulunan şahıslara ve çevreye verdiği zararlar, israf ve hakların ihlâline yol açabileceğinin kuvvetle muhtemel olması dikkate alınarak, sigara içmenin kural olarak dinen "harama yakın mekruh" sayılması gerekir. Ancak bedene verdiği zarar ilmen ve tıbben açıklık ve kesinlik kazanmışsa, açık bir israfa ve kişinin nafaka yükümlülüğünü etkileyip aile fertlerinin ve bakmakla yükümlü bulunduğu kimselerin nafakasını kısmasına yol açıyorsa, zorunlu harcamalardan ve aslî ihtiyaçlarından bile fedakârlık yapmaya zorluyorsa, o takdirde sigara içmenin dinen de "haram" olduğu söylenebilir. Nargile ve enfiye gibi alışkanlıklar da bu çerçevede değerlendirilebilir. Not: Sonuç olarak Alimlerimiz şimdi rahatlıkla sigara için "HARAMDIR" diyebiliyor. Diyanet İlmihali 2. Cilt Haramlar ve Helaller Bölümü'nden ravzayahasret.com'dan ALINTI |
Cevap: Sigara içmek haram mi? SİGARA ile ilgili daha önceki yazımda da belirtmiştim.hiç bir aklı selim kişin sigaranın içilebilceğini düşünmesi olmaması gerekmektedir. Fakat iş helal haram hükmüne gelince konu değişir. İslam hükümlerinin hakim olduğu bir idari şekli üzerine bin aedildiğinde bu konu islam uleması tarafından karara bağlanacğını umuyorum. mesle bir takım yaklaşımlara baktım bazı yaklaşımların islamdan uzak olduğunu gördüğümden bir kaç satır daha yazmak istedim. SEYYİD adlı üyemizn cümlesi üzerinde biraz düşünelim. Kısaca şunu arz etmek isterim ki, bir şey hakkında NASS yok diye o şey hakkında hüküm verilemez diyemeyiz. Sigara hakkında nass yoktur bu sebeple haramdır denemez diyenler soruyorum. O zaman sigara hakkında helal olduğuna dair nas bulsunlar. Onlar ‘EŞYADA ASLOLAN İBAHADIR’ diyerek kendilerini kurtaracaklarını mı sanıyorlar. Bu sorumsuzlukla ancak bir büyük hesap gününe kadar avunabilirler. İslam hukukuna vakıf olanlar bilirler ki, edillei şeriyye 4 değil, Hanefi fıkhına göre 11 dir. Bunlar arasında KIYAS, İSTİHSAN, SEDD-E ZERAYİ, MESALİHİ MÜRSELE, İSTİSHAP gibi kaideler var.. bunları gözden geçirenler asıl hükme ulaşacaklardır.. selam ve dua ile SEYYİD üyemiz Sigara hakkında nass yoktur bu sebeple haramdır denemez diyenler soruyorum. O zaman sigara hakkında helal olduğuna dair nas bulsunlar diyor. Daha sonrada İmam Azmanın fıkıh bakış bakıçısını delil göstermektedir. Bakın ister kabul edelim ister kabul etmeyelim eşyada asl olan helaliktiir. İşe böyle baktığınızda size soru olarak ekmeğin portakalın elmanın dometesin kosacası tüm yiyeceklerin helal olduğuna dair delil getirmelisiniz denilir. Bu mantık yanlıştır islam dininde asl olan haramların belirtilnmiş olmasıdır.Haramların dışında kalan tüm yiyecekler ve içecekler helaldir. Hanefi fıkıh anlayışında bu mantığa bir delil teşkil etmemektedir. Numan hocanın konuyu ele alış usulu daha efdal olup üzerine daha çok düşünülebilinir. Numan hocam diyelimki meselenin önce israf olarak boyutunu ele alalım. Günlük yaşantımızda israf konusunu baktığımızda ele aldığımızda şöyle özetleyebiliriz. 1- Zaman israfı ( Günlük zamanımızın allahın rızası dışında değerlendirmek filmlere dizilere eğlencelere maçlara boş işlerle uğraşmalara vs vs gibi hatta boş konuşmaların hepsini israf olarak değendirebiliriz.) 2- Eşyada israf ( Bugün zaruri ihtiyaç olarak gördüğümüz ev eşyalarımızın bir çoğu kendi kendimize bçitiğimiz bir ihtiyaç mantığından başka birşey değildir.evlermiz tıka basa mobilyalar halılar eşyalar çeşit çeşit kap kaşıklar vs vs gibi şeylerle doludur. öyle bir hale gelmişiz eşya bize değil biz tüm gün eşyalarımzı temiz tutma dına eşyaya hizmet beder hale gelmişiz.işin neresinden bakarsınız bakın bu eşyaların fazlası israf kapsamında değerlendirilebilinizr. 3- Binelkerimiz ( 10 yaşındaki hatta 15 yaşındaki bir araç ile günlük ihtiyaçlarımızı karşılayabileceiğimiz halde bizler son model araçlara bir dünya para vererek onları satın alıyoruz üstüne üstlük günlük fuzili işlerle yaktığımız yakıtıda buna eklersek nice büyük israflar meydana çıkmaktadır.bugün istanbulda çpe atılan içecek ve yiyecekleride düşünürsek işin içinden çıkılmaz bir hal alır. Velahasıl sigara iyi birşey değildir hele başı örtülü olduğu halde sokakta parklarda araçlarda sigara içenleri gördüğümde onları tabir yerindeyse boğasım gelmektedir. İslam da kadın erkek gibi değildir kadın eğer tesettür takıyor ise bu doğrudan islamın bir nişanesini temsil etmektedir. Bu bayanlara bu vesile ile bir çağrım olacak siz gelin allahtan korkun sokağa çıkarken allahın sizi için olan emirlerini bir okuyun ona göre davranın.sizler bu hareketlernizle müslümanlara ve islama zarar cerdiğiniz lütfen idrak edin. Bir üyemizin şöyle yazmıştı "haya güzeldir hele kadında olunca dahada güzeldir." bende diyorumki bu söz çok güzel bir sözdür.Mer müslümanım diyen kadın bu anlayışta olması gerekmektedir. Not: Kur'an'da, "Kendinizi elinizle tehlikeye atmayın..."(el-Bakara 2/195 Numan hocam bu ayetin nuzül sebebi şu islam devleti genişleyip büyüdüğünde bazı müslümanlara refavet çökmüş ve şöyle bir mantık oluşmaya başlamıştı. "nasıl olsa islam devleti büyüdü artık bize ihtiyacı yok bizlerde kendimize mallar biriktirmeye başlayalım" dediler alla onlara böyle düşünerek kendi kendinizi tehlikeye atmayın diye ihtarda bulunmuştur allaha emanet olunuz |
Allah razı olsun hocam... Açıklamanız ve yaklaşımınız çok güzel daha fazla israf ve haramı ortaya çıkaracak nitelikte... Ancak, bazı haramların işleniyor olması sigaranın haram olmayacağı anlamını çıkarmaz. Tehlike ayeti ile sağlığımızı tehylikeye atmanın önemine dikkat çekilmiştir.... Doğrudan zararı olmayan yiyecek veya kullanım eşyalarına haram diyemeyiz. Ancak helal olan bir madde kişinin sağlığına zarar verecekse ve hayati tehlike olacağından doktor tarafından o kişiye kesin olarak yasaklanmışsa, artık o kimsenin bu yiyeceği yemesi caiz olmaz. Hocam bu mesele tartışılıyor ama tartışanların kaçtanesi haramdır diyen Alimlerden ilim olarak fazla bunu da tartışmak şlazım... Alimlerin görüşü bizim tartışmamız için değil yolumuzu çizmemiz içindir. Biz Alimlerimize güvenmez ve sağalığa zararlı olduğu kesin olan ve hiçbir doktorun zararı yoktur diyemeyeceği sigarayı dahi tartışıyorsak kendimizi sorgulamalıyız. Ve siz konuyu bu yönden hiç ele almamışsınız. Birazda mantıklı düşünelim. Şimdi sigara içenlerin çoğunluğu bunu kabullenemiyor. Tabii biz kabullensekde kabullenmesek de durum değişmeyecektir. Sağlığa zararlı olan her şey harammıdır değilmidir? Sigara sağlığsa zararlımıdır değilmidir? Diğer haramların işlenmesi sigarayı haram olamktan çıkarır mı? Bence bunları mantıklı düşünürsek haram olup olmadığına kendi aklımızla bile karar veririz... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Arkadaşlar, , Biz konu hakkında diyeceğimizi dedik te, bir de sigara içenlerin dayandıkları menakıbları buraya nakledeyim dedim...Bakınız bu tütün otu hakkında hangi menkıbeler yaşanmış ? 1- Abdülhakim Efendi sigara içmez; ama tiryakileri de ezdirmezdi. Yemek sonrası bir süre dışarı çıkardı. O arada tiryakiler sigaralarını rahatça içerlerdi. O günlerde sofu geçinenler, tütün saran bir garibi yakaladılar mı azarlamaya başlar, adamı canından bezdirirlerdi. Öyle ya adamcağızı sigaraya müptela diye sohbetten mahrum bırakmaya değer miydi? Zaten dergahın devamlıları sayıyı azaltır, azaltır ve gün gelir hepten vazgeçerlerdi. A. Sırrı Arvas 2- Seyyid Fehim Arvasi- (Bir gün camide sigaranın haram olduğuna dair bir fetva savunan hocaya karşı, camiden çıkar çıkmaz müritlerine emrediyorlar) Bu sözler üzerine hepiniz birer sigara yakıp için!.. N.F.Kısakürek , Başbuğ Velilerden 33, BD yayınları, Beşinci basım,Ocak 1996,s:2. , 3- DÂRENDELİ MUHAMMED HİLMİ EFENDİ Bir gün huzûrunda bir tânesi; "Falan kişi sigara içiyor, haram işliyor." diye konuştu. Hilmi Efendi sigara içmek âdeti olmadığı hâlde bu sözü işitince yanındaki birisine; "Evlâdım bana bir sigara sarıver." dedi. Sonra o sigarayı yaktırıp içti. Böylece sigaranın harâm olmadığını fiilen herkese göstermiş oldu. Ayrıca böyle yerli yersiz konuşanlara, herhangi bir mesele hakkında kafasından hüküm verenlere; "İslâmiyet ilimsiz olmaz. Biz kırk sene şer'î ve tasavvufî ilimlere çalıştık." derdi. 4- Anadolu'da yetişen evliyâlardan. Tokat'ın Erbaa ilçesine bağlı Eksel (Koçak) köyündendir. Behrullah Efendi tütün kullanırdı. Sohbetine gelen Ahmed isimli zât, onun tütün kullandığını görünce, kalbinden; "Keşke sigara içmeseydi." diye geçirdi. Behrullah Efendi ona doğru dönerek; "Ahmed Efendi siz sigara kullanmıyorsunuz değil mi?" diye sordu. O da; "Kullanmıyorum efendim." dedi. O kişi yine kalbinden; "Firavunun bahçesinde yetişen tütünü ne diye içiyor." diye geçirir geçirmez; "Firavunun bahçesinde tütünün yetiştiğini sen ne biliyorsun? Firavunun bahçıvanı mı idin?" deyince, o zât tövbe ederek sâdık talebesi olmakla şereflendi. 5- ALİ OSMAN EFENDİ Son devir Anadolu velîlerinden. Tokat'ın Erbaa ilçesi Holay köyünde 1877 yılında doğdu. Ali Osman Efendi tütün kullanırdı. Huzûruna gelen bir fakir dilenci onun tütün yaktığını görünce; "Siz sigara içiyor muydunuz?" diye sordu. Cevâben; "Biz içmiyoruz yakıyoruz." buyurdu. O fakir; "Peygamber efendimiz hiç içmedi, sen niye içiyorsun?" diye sorduğunda, AliOsman Efendi kızmadan; "Peygamber efendimiz sırtında heybe, senin gibi dolaştı mı?" deyince, adam söyleyecek bir şey bulamadı. 5- Diyarbakır'dan başlayıp Palu'ya uzanan yolun sonunda, Mahmut Samini Hazretlerinin kapısına varırlar. Önce arkadaşı, sonra da imam Efendi şeyhin elini öper. îmanı Efendi, Samini Hazretleri'nin yanına zahiri ve batini ilimlerle dolu olarak gelmiştir. Bu sebeple Mahmut Samini Hazretleri'ni incelemeye başlar. Uzun bir yol katederek geldikleri Şeyh Mahmut Samini Hazretleri, kara kuru, dişleri dökülmüş ve çürümüş biridir. Üstelik içtiği tütünden dolayı sakalı ve bıyığı sarıya dönmüştür. O, içinden "Tütün içen §eyh olur mu?" diye düşünür. Bir müddet sonra kahve gelir, tmam Efendi kahvesini içerken her nasılsa beyaz olan cübbesine bir miktar kahve dökülür. Üzgün bir şekilde: "Mahvoldu cübbe." diye düşünür. Mahmut Samini Hazretleri: "Hafız, cübbeni çıkar da Mustafa temizlesin." der. O, cübbenin temizleneceğine inanmaz ama, yine de çıkarıp verir. Cübbe birkaç dakika sonra geri geldiği zaman bakar ki, kahve lekesinden eser kalmamıştır. O gece imam Efendi garip bir rüya görür. Rüyasında dünyadaki bütün nebatlar yüce Allah'a ibadet etmektedirler. Ne var ki tanımadığı bir bitki Allaha bir türlü secde etmez. Sabah uyandığı zaman Samini Hazretleri kahvesini içmektedir. Bir süre sonra imam Efendi'ye: "Hafız bîr ateş getir de şu Allaha ibadet etmeyen otu yakalım" deyip ateş ister, imam Efendi rüyasında gördüğü nebatın tütün olduğunu anlar, iş bununla da bitmez, imam Efendi'ye: "Hafız,biz bu tütünü şunun için içiyoruz: buraya tütün içen birçok ih¬van gelmektedir. Şayet ben içmemiş olsam, tütün içen ihvanların çoğu beni dinlemeyip tütün içmek için dışarı çıkacaklar. Halbuki şimdi hem tütünlerini içiyor, hem de oturup beni dinliyorlar. Bunun keyifçisi değilim. Sırf bunun için içiyorum." der. Bu yazı Günerkan AYDOĞMUŞ' un yazmış olduğu. Harput Kültüründe DİN ALİMLERİ kitabından alınmıştır. Katkılarından dolayı Teşekkür ederiz. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? "Selamum Aleykum" Numan hocam sağlığa zararlı olan her yiyecek ve içeceği harm hükmünde değerlendirirsek işin içinden çıkılmaz bir hal alacağını vurgulamak amacı ile açıklamaya çalıştım.Ben acizane diyorumki bazı konular vardırki islam devleti vuku bulduğunda ancak ortak bir fetva çıkabilir.Çünkü bu mesele fıkhi bir meseledir. Mesela ÇAY KAHVE KAKAO türü içeceklerinde nikotin taşıdığı bağımlılık meydana getirdiği ve sağlığa zararlı bir takım maddeleri içerdiği bugün anlaşılmaktadır. Fakat ben bı tarz içecekleri bir takım yorumlarla haram olarak kabul edilebilceğine doğrusu sakıncalı buluyorum. ŞİMDİ şağıya muteber alimlerimizin bu konu hakkındaki fetvalarını alıyorum. Hanefilerden: Abdulgani Nablusi (es-Sulhu Beyne‟l-İhvan risalesinde), Şeyhulislam Altıparmak, Haskefi (Durru‟l-Muhtar sahibi), İbn Abidin, Muhammed el-Abbasi el-Mehdi (Fetava‟l-Mehdiyye adlı eserin sahibi), Malikilerden Ali el-Echuri (Gayetu‟l- Beyan adlı risalesinde dört mezhebden muteber imamların tütünün mubahlığına dair fetvalarını nakleder) ed-Dusuki, es-Savi, el-Emir (Tehzibu‟l-Furuk sahibi), Muhammed Tahir b. Aşur (Mekasıdu‟ş-Şeria adlı eserinde), Şafiilerden; el-Hıfni, el-Halebi, er-Reşidi, eş- Şebramellisi, el-Babili, Abdulkadir b. Muhammed b. Yahya el-Huseyni et-Taberi el-Mekki (Ref‟ul-İştibak An Tenavuli‟t-Tenbak risalesinde), Hanbeli‟lerden; Delilu‟t-Talib adlı eserin sahibi Mer‟î b. Yusuf el-Kermi (el-Burhan Fi Şe‟ni Şurbi‟d-Duhan risalesinde) Selefî ulemadan Muhammed b. Ali eş-Şevkani ve Şeyh Mukbil b. Hadi el-Vadiî gibi ilim ehli sigaranın mubah olduğunu söylemişler, Vehbe Zuhayli ile er-Ruheybani; “Sigara hakkında haram ya da helal demek için kat‟î bir nas yoktur” demiştir. İbn Abidin (5/295) Fetava’l-Hindiyye (5/298) el-Hamevi Ale’l-Eşbah (1/98) Muhammed Uleyş Fethu’l-Aliyyi’l-Malik (1/189-190) Tehzibu’l-Furuk (1/217-219) ed-Dusuki (1/50) Şerhu’s-Sagir (1/19, 323) eş-Şirvani Ala Tuhfetu’l-Muhtac (8/309) Haşiyetu’l-Cemel (1/170) Mer’i Yusuf el-Kermi Gayetu’l-Munteha (3/331) er-Ruheybani ****libu Uli’n-Nuha (6/217) el-Fevakihu’l-Adide (2/80-81) Şevkani İrşadu’s-Sail (s.50, 51) İbn Useymin Şerhu Erbaini‟n-Neveviye‟de sigarayı bazılarının haram, bazılarının mubah, bazılarının mekruh saydığını, bazılarına göre namaz esnasında zihni meşgul etmemesi için namazdan önce içilmesinin vacip olduğunu ve bazılarının da ona teşvik ettiğini zikreder. Bazı ilim ehli, dinde herhangi bir delil ifade etmemesine rağmen gayri Müslim tabiplerin ve onları takliden söz söyleyen Müslüman tabiplerin sigara aleyhindeki sözlerine dayanarak sigaranın haram olduğuna fetva vermişler, bu konuda bazı nasları delil getirmeye çalışmışlardır. Bazıları da kıyas yoluyla sigaranın haramlığını ispatlamaya çalışmışlardır. Kıyas yoluyla konulan hükümler makbul değildir. Zira dinde şer‟î delil ancak Kur‟an ve sahih sünnettir. Kıyas hakkında ise şu hadisi zikretmekle yetinerek, bu konuda geniş malumatı “Kıyas ve Taklid‟in İptali” adlı risaleme bırakıyorum: Avf bin Malik el-Eşcai radıyAllahu anhden gelen bir rivayette, Allah Rasulu sallAllahu aleyhi ve sellem Seyyid Muhammed el-Huseyni Ebu^’s-Suud Umdetu’n-Nazir (175) ’Ümmetim yetmiş küsur fırkaya ayrılır, onların fitne bakımından en büyükleri; meseleleri kendi şahsi görüşleriyle kıyas eden, Allah’ın helal kıldığını haram kılan ve haram kıldığını helal kılan bir kavimdir.‟‟ Hadisin Sıhhatinin İspatı: Ebu Zur‟a dedi ki: “Nuaym‟ın bu rivayetini Yahya b. Main‟e sordum. Karşı çıktı ve: “Bunu kim getirdi? O karıştırmıştır” dedi. İbn Abdilber dedi ki: “İlim ehline göre bu hadis sahih değildir. Bununla Nuaym b. Hammad‟a yüklenmişlerdir.” Ahmed ve Yahya b. Main: “Bu hadisin aslı yoktur” dediler. İbn Adiy aşırı giderek “Nuaym b. Hammad re‟y ehline karşı çok sert olduğu için bunu uydurmakla itham edildi” dedi. Allah İbn Adiy‟e rahmet etsin. Nuaym b. Hammad saduktur, lakin Takrib‟de de belirtildiği gibi çok hata eder. Nuaym‟ın hata ettiği söylense bile uydurmakla itham edilemez. Nuaym bundan uzaktır. Bu hadisi rivayet ettikten sonra Beyhaki: “Nuaym bu rivayette tek kaldı” demiştir. Fakat durum böyle değildir. bilakis bir topluluk buna mutabaat etmiştir: Hatib Tarih‟inde (13/308) Ali b. Ahmed er-Razzaz4 – Ahmed b. Süleyman en-Neccad5 – Hilal b. el-A‟la6 – Abdullah Sahihtir. Ebu Zur’a ed-Dımeşki Tarih (1/622) Hakim (3/457, 4/430) Bezzar (7/186)Taberani (18/50) İbn Ebi Asım es-Sunne (68) el-Lalkai (149) Ebu Said en-Nakkaş Fevaidu’l-Irakiyyin (s.46) Hatib (13/307) İbn Abdilberr Cami (2/891) İbn Batta el-İbane (272) Beyhaki Medhal (207)İbn Asakir (62/151) Herevi Zemmu’l-Kelam (261) Mecmau’z-Zevaid (1/179) İbn Hazm Muhalla (1/62) heysemi dedi ki: “Taberani ve Bezzar Sahihin ricali ile rivayet ettiler.” Hakim: “Buhari ve Müslim’in şartlarına göre sahih” demiştir.Ali b. Ahmed er-Razzaz saduktur. Bkz.: Zehebi Mizan (4/33) İbn Hacer Lisan (4/196) Ahmed b. Süleyman en-Neccad da saduktur. Bkz.: Zehebi Mizan (1/101) “Fıkıhta ve rivayette önder idi… derim ki: o saduktur” demiştir. Lisanu’l-Mizan (1/180) Hatib Tarihinde b. Cafer (er-Rakkî)7 – İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. bu isnad hasendir. Hatib der ki: “Bu rivayette Nuaym‟a Abdullah b. Cafer er-Rakki ve Suveyd b. Said el-Hadesani muvafakat etmiştir. Amr b. İsa b. Yunus‟dan da geldiği söylenmiştir. Hepsi de İsa‟dan rivayet etmişlerdir. ” Hadisin başka mutabileri de vardır. Suveyd b. Said‟den mutabisini: İbn Adiy el-Kamil‟de (3/429) Hatib Tarih‟inde (13/308) rivayet etmişlerdir. Abdulvehhab b. ed-Dahhak el-Faradi‟den mutabisini: Hatib Tarih‟inde (13/309-310) ve Ebu Said en-Nakkaş Fevaidu‟l-Irakiyyin‟de (30) rivayet etmiştir. İbn Adiy dördüncü ve beşinci mutabilerinin en-Nadr b. Tahir ve el-Hakem b. el-Mubarek yoluyla geldiğini söylemiştir. İbn Adiy “el-Hakem b. el-Mubarek hakkında sakınca yoktur” dendiğini zikretmiştir. Altıncı mutabisi: İbn Adiy el-Kamil‟de (1/185) ve Hatib Tarih‟inde (13/310) İsa b. Ahmed es-Sadefi – Ebu Ubeydullah ibn Ahi İbn Vehb (ismi Ahmed b. Abdirrahman b. Vehb‟dir) yoluyla rivayet etmişlerdir. Ahmed b. Abdirrahman b. Vehb saduktur, ömrünün sonlarında hafızası karışmıştır.8 Ahmed b. İsa es-Sadefi; İbn Adiy‟in şeyhi olup hali bilinmemektedir. Diğer ravileri sahihin ricalidir. (4/188) onun hakkında: “Saduk ve arif idi” demiştir 6 Hilal b. el-A’la er-Rakkî de saduktur. Bkz.: Ebu Hatim er-Razi saduk demiştir: el-Cerh ve’t-Ta’dil (c.9 no:318) Hafız İbn Hacer de et-Takrib’de saduk olduğunu söylemiştir. Ebu Abdirrahman Abdullah b. Cafer b. Gaylan er-Rakkî el-Kuraşi güvenilirdir. Lakin ömrünün sonlarında ihtilata uğramıştır. Et-Takrib’de belirtildiği gibi ağır bir karıştırması olmamıştır. İbn Hibban es-Sikât’ta (8/351-352) şöyle demiştir: “Bazen muhalefet etse de onun ağır bir karıştırması olmamıştır.” Onun hafıza karışıklığına uğraması vefatından iki sene önce olmuş, Hilal b. A’la er-Rakki de buna işaret etmiştir. bkz.: Tehzibu’l-Kemal (14/378) 8 Bkz.: Zehebi Mizan (1/113) Hadisin yedinci mutabisi: Hatib Tarih‟inde (13/309) Amr b. İsa – babası İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. isnadında Muhammed b. Abdilaziz b. Cafer el-Berzai vardır. Hatib onun hakkında: “Ondan hadis yazdım fakat onda şüphe vardır” dedi. Amr b. İsa ve ondan sonraki raviler tanınmamaktadır. Hadisin sekizinci mutabisi: Hatib Tarih‟inde (13/310) Muhammed b. Selam el-Menbeci – İsa b. Yunus yoluyla rivayet etmiştir. Hatib bunu şeyhi Yusuf b. Rabah el-Basri‟den rivayet etmiştir. Zehebi: “Onda bir sakınca bilmiyorum” demiştir.9 Hatib Tarih‟inde (13/311) “Muhammed b. Selam huccet değildir” demiştir. Diğer ravileri güvenilirdir. Rivayet yollarının toplamı ile hadis sahihtir. Şeyhulislam İbn Teymiyye bu hadisin sahih olmadığını söyleyenlere Fetava‟l-Kubra‟da (6/143-144) şöyle demiştir: “Bu hadis Nuaym b. Hammad el-Mervezi‟den meşhurdur. O güvenilir bir imamdır. Ancak İbn Main‟den “Bu hadis batıldır, aslı yoktur, bunu karıştırmıştır” dediği rivayet edilmiştir. Bu İbn Main‟den başkasından da rivayet edilmiştir. Bazı insanlar İsa b. Yunus‟tan rivayet eden diğer topluluğun ise bunu Nuaym‟dan çaldıklarını söylemiştir. Bunu söyleyen insanların bir delili yoktur. İsa b. Yunus‟tan rivayet edenlerden biri olan Suveyd b. Said‟i imam Ahmed överdi. Yine babası da onu övmüştür. Müslim ve başkaları ondan rivayette bulunmuştur. İbn Main hadisin tek yoldan geldiği gerekçesiyle karşı çıkmıştı. Sonra başkasından rivayetin bir aslı bulunmuştur…” Sonra İbn Teymiyye hadisin rivayet yollarından bir kaçını zikrederek isnadının ceyyid olduğunu söyler. Allah‟tan yardım isteyerek aşağıda sigaranın haramlığına dair icma vaki olmadığını ve şimdiye kadar haramlığına dair getirilen delillerin tutarlı olmadığını beyan edeceğim. Bkz.: Siyeru A’lami’n-Nubela (16/464) 10 İbn Makula el-İkmal’de (7/322) es-Sem’ani el-Ensab’da (11/476) cerh ve tadilde bulunmadan zikretmişlerdir. Sonuç: Olarak sigara ve benzeri içecekler üzerinde kesin nas olmamakla birlikte icmada bulunmamaktadır. Bu sebeple sigara içememek kanımca işlerin en hayırlısıdır. Şüpheli şeylerden kaçınmak Allah'a daha yakın olmak anlamına gelir demekten başka birşey diyemiyorum. Allaha Emanet Olunuz |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Sigara ve Ruh Sağlığı Günümüzde, sigara kullanımı bağımlılığa neden olmasından dolayı bir hastalık olarak kabul edilmekte ve ruhsal hastalıklarla ilişkili olduğu bilinmektedir. Şizofreni, depresyon ve anksiyete bozukluğu gibi psikiyatrik sorunlara sahip bireylerde sigara bağımlılığının daha fazla oranda bulunduğu vurgulanmaktadır. Bu nedenle, ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesinde sigaranın bırakılması son derece önemli bir aktivitedir. Sigarayı bırakma aktivitesi “sigara bağımlılığı” hastalığından kurtulma anlamına gelmektedir. Sigaranın bırakılması, bağımlılığın neden olabileceği gerginlik, anksiyete, bağımlılık, başarısızlık ve hastalanma korkusu gibi olumsuz duyguların ortadan kalkmasını sağlayarak bireyin ruh sağlığını olumlu yönde etkileyebilmektedir. Sigarayı bırakmayı başarabilen bireyin, kendine güven duygusu artmakta ve bir maddeye bağımlı olma düşüncesinden kurtularak stresli durumlarla başa çıkmada daha etkin yollar kullanmayı öğrenmektedir. Ayrıca, sigarayı bırakmayı başarabilen bireylere yönelik yapılan gözlemler ve çalışmalarda bireylerin çoğunluğunun sigarayı bıraktıktan sonra daha sağlıklı bir yaşam tarzını benimsedikleri belirlenmiştir. Ayrıca ilmi açıdan insanı aydınlatan açıklamalar yapılmış ArO* MUHTEREMLER |
Cevap: Sigara içmek haram mi? İnsan beyni ve bedeni teknoloji icatlarıyla dolu zaten birde ektradan damarlara kana kalbe zehir gönüllü vermek acımasızca son zamlar bile caydırıcı gelmedi ne yazık.... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Nasslarda olmayan birşey hakkında haram hükmü veremezsiniz. Haram ve Helal sadece Nass ile sabit olur. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? en güzeli içmemek... elhmiçmiyorum... erkeklere yakışmadığı gibi bayanlarada hiç yakışmıyor... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Alıntı:
ne kadar güzel tespit...ArO* |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Ailemde de içen yok ben de içmiyorum.Ama sokakta,sıra beklerken vvs hep o pis dumana maruz kalıyorum ve çok sinirleniyorum.Bari bizi zehirlemeyin. Hükmü ise evet haram.Bedene zarar veren herşey haramdır,ayrıca malı israf olduğu için yine haram |
Cevap: Sigara içmek haram mi? bayanların dışarıda sigara içmeleri gerçekten hiç hoş görünmüyor.nefis terbiyesi ile alakalı bi durum.bide sigara içen insanın belli bi kokusu oluyor oda özellikle bayanda hiç hoş olmuyor.tabi bide parfümle kokuyu sindirmeye çalışanlar var ki onu hiç sormayın.kesinlikle kimse içmesin karşıyım diyemem.bu bi tercih meselesi.ben evimde içirmem buda benim tercihim.ama sosyal yönünü düşündüğümüzde iletişimi engelliyor bence.bide evlilikte eşlerin biri sigara içiyorsa diğerinden helallik istemeli.etrafımızda çok duyuyoruz adam sigara içiyor kadın sigaradan dolayı hastanede sebeb ne?eşinin yanında sigara içmesinden dolayı hastalık çekiyor kadıncaz.örnekleri çoğaltabiliriz ama inanın bana olumlu yönde tek bi örnek veremem.bunun da bi sebebi var tabi.bu sebepleri düşünmeli insan.sonra tekrar sigaraya atarsa elini orası da onun tercihi... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? yaklaşık beş altı sene önce bi araştırma yazısı okumuştum.sigarayı içenlerle ilgili.sigara içen insanlar strese iyi geliyor derler ya hep.üzüntülerinde sarılırlar ona.sigaranın üzüntüyü daha da artırdığıyla ilgili bi yazıydı.hastane tedavilerinin çoğu sigarayla ilgili.devletede yazık bence.durum ne kadar da vahimmiş insan düşününce şükrediyor haline.bence sigara içmeyenler şükretmeli haline..Rabbim inşallah içen kardeşlerimizi bu illetten kurtaracak nefis terbiyesini verir onlara.inşaallah geç olmadan farkına varırlar.dua ile inşaallah... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? alimler arasında tartışmalı bir konu kimisi haram diyor kimisi tahrimen mekruh ama herhalde canına malına nesline zararı varken içmek doğru olamaz [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
Cevap: Sigara içmek haram mi? ben cevat akşit i çok severim.çok iyi oldu paylaşımınız.Allah razı olsun.. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Alıntı:
|
Cevap: Sigara içmek haram mi? Atıyye İbni Urve es–Sa’dî radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir kul günaha girerim korkusuyla, yapılması sakıncalı olmayan bazı şeylerden bile uzak durmadıkça, müttakîler derecesine çıkamaz.” Al-i İmran: 3/102’de belirtildiği gibi müslüman sadece günahlardan değil günah ihtimali olan davranışlardan uzak durmalıdır. Nu’mân İbni Beşîr radıyallahu anhümâ Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken dinledim, dedi: “Helâl olan şeyler belli, haram olan şeyler bellidir. Bu ikisinin arasında, halkın birçoğunun helâl mi, haram mı olduğunu bilmediği şüpheli konular vardır. Şüpheli konulardan sakınanlar, dinini ve ırzını korumuş olur. Şüpheli konulardan sakınmayanlar ise gitgide harama dalar. Tıpkı sürüsünü başkasına ait bir arâzinin etrafında otlatan çoban gibi ki, onun bu arâziye girme tehlikesi vardır. |
Cevap: Sigara içmek haram mi? SİGARA İÇMENİN HÜKMÜ Bu konuyu aklî, sıhhî, kamusal, malî ve asıl önemlisi dinî olmak üzere çok yönlü ele almakta fayda vardır. Aklî yönden: Bir insan düşünün, her gün sabah cebinden on lira çıkarıp sobaya atıyor ve yakıyor. Bu kişi hakkında ne düşünülür? Sigara içen kişi de aynı parayı yakıyor ama kendisine ve etrafındakilere zarar vererek. Hangisi daha akıllıca hareket ediyor? Düşünelim. Oksijenle temizlenmesi gereken akciğerimizdeki kana karbon monoksit gazı göndermek akıl karı bir iş olabilir mi? Temiz havadan rahatsız olmak anlamına gelmekte değil midir? Sigara içen insanımız bir gün sigara içmeyip sigaraya verdikleri para bir fonda toplansa, toplanan trilyonlarca liraya devasa fabrikalar yaptırılıp, istihdam ve ülke üretimine sağladığı katkıyı düşünebiliyor muyuz? Ayda bir gün bu işlem tekrar edilse hem insanımız daha sağlıklı yaşar hem de ülkemizin en önemli sorunu işsizliğe katkı sağladığı görülür. Sıhhî yönden: “İnsanların çoğunun aldandığı (ve kıymetini takdiredemediği) iki nimet vardır. Vücut sıhhati ve boş vakit”. (Buhari, Tirmizi) “İman müstesna, hiç bir kimseye sıhhatten daha hayırlı bir nimet verilmemiştir”. (Tirmizi, Hadis No: 3553) Bu gün sigaranın 2000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur. Sağlık Bakanlığı’nın çocuklar üzerinde yaptığı bir araştırmaya göre 13-15 yaş grubundaki çocukların yüzde 35’i alkol kullanırken, yüzde 50’si sigara içiyor. Gençlerin yüzde 29,3ü en az bir kere sigara içmeyi denediğini söylüyor. Araştırmada, sigara, alkol ve uyuşturucu kullanımının özellikle çocuklar arasında yaygınlaştığı ve önemli bir toplumsal soruna dönüştüğü vurgulanıyor. Sigara, akciğer, mide ve prostat kanserleriyle kalp damar hastalıklarının en önemli sebebi. Akciğer ve gırtlak kanserlerinin yüzde 90’ı, tüm kanserlerin yüzde 30’u, bronşit ölümlerinin yüzde 75’i ve kalp krizlerinin yüzde 25’i sigaradan kaynaklanıyor. Bu da beyin, kalp ve damarların tahribine sebep oluyor. Sigara içenler, içmeyenlerden daha hızlı yaşlanırken, sigara erkek ve kadınlarda kısırlık ihtimalini 10 kat artırıyor. Doktorların tespitlerine göre, sigara içen bir kişi ile bir evde 4 saat kalan sigara içmeyen bir kişi, 10 adet sigara içmiş gibi zehirlenecektir. Kamusal yönden: Araştırmalara göre her yıl 100 bin kişi sigaradan hayatını kaybediyor. Çocukların yüzde 75i ise pasif içici konumunda. Türkiye’de geçen yıl sigaraya 9 milyar dolar harcandı. Parasını tütüne yatıran 25 milyon tiryaki, karşılığında ölüm ve hastalık aldı. Sigara şirketleri kârına kâr katarken, her yıl 100 binden fazla insan sigaranın yol açtığı hastalıklar sebebiyle hayatını kaybetti. Yüz binlercesi de astım, kronik bronşit ve kalp damar rahatsızlıklarına yakalandı. Sigaranın dumanı atmosferi kirletme özelliğine sahip olduğundan onu içen kişi en başta eşi ve çocukları olmak üzere, çevresinde bulunanlara, içinde yaşadığı topluma ve nihayet bütün dünyaya zarar vermektedir. Yaklaşık 30 milyon kişi ülkemizde sigara kullanmakta. Bütün sigaraya verilen paralar muhtaç insanlarımıza verilse hem bu sigara içen insanlar sağlıklı yaşar, hem hayır yaptıkları için cennete giden yolda mesafe alırlar hem de fakir diye bir halk kalmaz. Suç işleme oranları daha aşağıya çekilmiş olur. Ayrıca, bir hadislerinde Hz. Peygamber (s.a.v.) Efendimiz; “Müslüman elinden ve dilinden, Müslümanların incinmediği insandır” diye buyurmaktadır. Umumî bir toplantıda sigara içen bir şahıs, diğer sigara içmeyenleri de belli bir nispette zehirlemektedir. Bu sigara içmeyen diğer mü’min kardeşlerine eziyet etmek değil de nedir? Sigara içen şahıs, farkında olmadan başkalarının kul hakkını almış olmaktadır. Kul hakkının ‘’ahirette hesabını vermenin en zor bir hak olduğu hepimizce malumdur. Malî yönden: Yıllık ilaç harcaması 8 milyar dolar olarak gerçekleşen Türkiye’de sigaraya 9 milyar dolar ödeniyor. Günlük sigaraya 10 tl veren bir insan ayda 300 tl, yılda 3600 tl veriyor. 30 yıl sigara içen bir insan (eşi içmiyorsa) yaklaşık 100 000 tl ödüyor. Bu parayla insana hem dünyada hem de ahiret’te fayda sağlayacak neler yapılmaz ki? Dinî yönden: Yukarda işaret edilen hususlar elbette önemli ama bir mü’min için belki de en önemli olan bu konunun dinî yönüdür. İsraf yönü, sağlık emanetine ihanet yönü, başkalarına zarar verme ve kötü örnek olma konusu bunların tamamı sigarayla beraber gündeme gelmektedir. Kur’an ve sünnette adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için İslam’ın bazı genel kuralları vardır. Bunlardan birisi şudur: “Eşyada aslolan, ibahadır”. Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır. Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır demektir. Bir diğeri de şudur: “…işte o Peygamber onlara iyiliği emreder, onları kötülükten meneder, onlara temiz şeyleri helâl, pis şeyleri haram kılar…(Araf, 7/157) Yani pis ve zararlı olan şeylerin haram oluşu. Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa helal olduğuna hükmetmeliyiz. Sigaranın pis ve zararlı olduğu konusunda bugün ihtilaf yoktur. Sigaranın çok zararlı olduğunu ve ölümcül olduğunu bütün tıp otoriteleri beyan etmektedir. Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: “Kıyasa/kurallara göre haram olan, ancak Kuran-ı Kerim’de ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur. Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allah’a (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kur’an’da haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir.” Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için “tahrimen mekruh” hükmünü tercih etmişlerdir. “Tahrîmen mekruh”, kanun hükmünde kararname gibi, haram hükmünde mekruh demektir. Allah Teâla şöyle demiştir: “Yakınına, düşküne, yolcuya hakkını ver; elindekileri saçıp savurma. Saçıp savuranlar, şüphesiz şeytanlarla kardeş olmuş olurlar; şeytan ise Rabbine karşı pek nankördür.”. (İsra, 17/26-27) Sigara içmek malı saçıp savurma ve israf kapsamında bir eylemdir. “Zarar görme de yoktur. Zarar verme de yoktur”. (Ahmed b. Hanbel, 1/313) Sigara içen kişinin kendisi başta olmak üzere etrafında bulunanlara zararlı olduğu aşikârdır. Allah’ın elçisi şöyle demiştir: “Kim Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsa çevresine eziyet vermesin.” (Buhari, Rikak, 23, Nikâh, 80, Edeb, 31, 85; İbnMace, Edeb, 4; Ahmed b. Hanbel, 2/267) Sigara içen kişinin sigara dumanı ile eşine, çocuklarına ve etrafında bulunanlara, namaz kılarken yanında duran cemaate eziyet vereceği açıktır. Bu aynı zamanda bir kul hakkı ihlalidir. O halde kıymetli okuyucu; insan hangi gerekçeyle sigara içebilir....? Rabbim bu illetten sigara içen kardeşleri kurtarsın. Âmin yâ Muîn... Alıntıdır... |
Cevap: Sigara içmek haram mi? paylaşım için teşekkürler çok güzel vede önemli bir konu kendileri içiyorlar haram veya mekruh hesabını bir şekilde verecekler ya pasif içicilerin hakkını nasıl verecekler, babam kardeşim dedelerim ailemden içen yok elhamdülillah ama küçük çocukların yanında bari içmeyin içenler lütfen onların akciğerleri ve diğer organları çok küçük, görüyorum balkonda terasta içyorlar ama kokusu ağızlarındayken gelip çocuklarını öpüyorlar kendi sağlığınız sizin bileceğiniz bişey ama çocuğunuza bunu yapamazsınız...uzgn |
Cevap: Sigara içmek haram mi? Sigarayı içmeseler çok iyi ama içerken de çevresindeki insanları da rahatsız etmeseler daha iyi olur...Rabbim kardeşlerimi bu illetten kurtarsın... |
SAAT: 16:43 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.