Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İlmihal Bölümü (https://www.forum.medineweb.net/654-ilmihal-bolumu)
-   -   Abdestle İlgili Meseleler (https://www.forum.medineweb.net/ilmihal-bolumu/33151-abdestle-ilgili-meseleler.html)

sivilce 07Haziran 2016 16:32

Abdestle İlgili Meseleler
 
İlmihalde Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlık var.
Bu edebleri kısmı da sünnet değil midir? Neden ayrı bir başlıkta ele alınmış?


Abdestin Sıhhatine Engel Olmayan Şeyler başlığı altında:
"146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir." yazmakta.
Burada bir basım hatası mı var? Hem başlığa ters hem zaruret olan bir durum olduğu belirtilmesine rağmen abdeste manidir denmiş.

FECR 07Haziran 2016 17:15

146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği abdestlerine zarar vermez.Fakat bir zarurete bağlı olmayıp tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir."

İlmihalin aslı bu şekildedir. O bölüme baktım, bu şekilde yazıyor

sivilce 08Haziran 2016 14:02

Alıntı:

FECR Üyemizden Alıntı (Mesaj 400615)
146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği abdestlerine zarar vermez.Fakat bir zarurete bağlı olmayıp tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir."

İlmihalin aslı bu şekildedir. O bölüme baktım, bu şekilde yazıyor

Teşekkürler hocam. Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlıkta l alınmasının sebebini de biliyor musunuz?

FECR 08Haziran 2016 16:19

Alıntı:

sivilce Üyemizden Alıntı (Mesaj 400635)
Teşekkürler hocam. Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlıkta l alınmasının sebebini de biliyor musunuz?

Çünkü sünnet ile âdab/edep aynı değildir. Eğer iki başlık altında toplanmasa idi, insanlar abdestin edeplerini sünnet sanırlardı. O zaman da sünnet olmayan bir şey sünnet kabul edilmiş olurdu. Sünnet olmayan bir şeyi de sünnet kabul etmek, dinde bid'at ortaya çıkarmaktır.
Abdestin edepleri bahsedilen şeyleri sünnet kabul etmek, peygamberimiz öyle yapardı demekle aynıdır.
Ayrıca iklim şartlarının farklı olan yerlerde edepler farklı olabilir/değişebilir. Ama sünnetler değişmez.

sivilce 09Haziran 2016 08:36

Alıntı:

FECR Üyemizden Alıntı (Mesaj 400636)
Çünkü sünnet ile âdab/edep aynı değildir. Eğer iki başlık altında toplanmasa idi, insanlar abdestin edeplerini sünnet sanırlardı. O zaman da sünnet olmayan bir şey sünnet kabul edilmiş olurdu. Sünnet olmayan bir şeyi de sünnet kabul etmek, dinde bid'at ortaya çıkarmaktır.
Abdestin edepleri bahsedilen şeyleri sünnet kabul etmek, peygamberimiz öyle yapardı demekle aynıdır.
Ayrıca iklim şartlarının farklı olan yerlerde edepler farklı olabilir/değişebilir. Ama sünnetler değişmez.


Edebi, sünnetten ayrı düşünemiyorum. Eğer bunlar edebse Peygamberimiz bunları yapmamıştır diyemeyiz. Peygamberimiz bunları yapmış olmasaydı, asıl o zaman bunlar bidat olmaz mıydı?


Alıntı:

Abdestin Edebleri
1) Henüz vakit girmemişken abdest alıp namaza hazır bulunmak. Ancak özür sahibleri abdestlerini vakit girdikten sonra alırlar.
2) Kıbleye yönelerek abdesti almak.
3) Abdest sularının elbiseye sıçramaması için, yüksek bir yerde durmak.
4) Abdest için başkasından yardım istememek. Ancak bir özür sebebi ile başkasından yardım istemelidir. Başkasının kendi arzusu ile abdest suyunu hazırlaması veya abdest alana su dökmesi edebe aykırı olmaz.
5) Abdest alma sırasında zaruret olmadıkça dünya lakırdısı yapmamak.
6) Abdestin başından sonuna kadar niyeti unutmayıp kalbde tutmak ve her organı abdest niyeti ile yıkarken Besmele çekmek ve dua etmek. Salat ve selam getirmek.
7) Elleri yıkarken dar olmayan yüzükleri oynatmak. Eğer yüzük dar ise, muhakkak suretle yüzükleri oynatıp altına su geçmesini sağlamak gerekir.
8) Abdest alırken ağıza ve buruna sağ el ile su vermek ve sol el ile sümkürmek.
9) Yüzü yıkarken göz pınarlarını yoklamak, abdest suyunu dirseklerin ve topukların yukarlarına eriştirmek.
10) Abdest için yeterinden fazla su harcamamak. Organlardan su damlamayacak kadar da kısıntı yapmamak. Deniz kenarında bulunulsa bile, gereksiz su harcamak kerahet olur.
11) Abdest suyu güneşte ısıtılmış olmamalıdır.
12) Abdest için toprak ibrik kullanmak ve bunu sol tarafta bulundurmak. Kullanırken de, ağzından değil, kulpundun tutmak ve ibriği kendine özel yapmamak. Destiyi boş bırakmayıp diğer bir abdest için dolu bulundurmak.
13) Abdest tamamlanınca kıbleye karşı şehadet kelimelerini okumak. Bir hadis-i şerifin anlamı şöyle: "Sizden biriniz abdest alırda, abdestini noksansız tamamlar ve sonra: "Şahidlik ederim ki, Yüce Allah'dan başka ibadet edilecek varlık yoktur; Hazret-i Muhammed de 0'nun kulu ve Resulüdür; derse ona cennetin sekiz kapısı açılır. Artık dilediği kapıdan cennete girer."
14) Artan abdest suyundan ayakta kıbleye karşı biraz içip: "Ya Rabbî! Beni, her günah işledikçe tevbe eden ve günahdan kaçınıp tertemiz bulunan iyi kullarından et." diye dua etmek. Şöyle de dua edilebilir. "Allah'ım! Senin şifanla beni şifalandır, senin ilacınla beni tedavi et. Beni korkudan, hastalıklardan ve ağrılardan koru."
15) Abdestin sonunda bir veya birkaç defa "Kadir" suresini okumak.
16) Abdest aldıktan sonra, eğer kerahet vakti değilse, iki rekat namaz kılmak. Bu saydıklarımız, din ve sağlık yönünden çok yararlı oldukları için abdestin edebleri olmuşlardır. Abdestin sünnet ve edeblerine aykırı olan şeyler ya tahrimen, ya da tenzihen mekruhtur.
Bunların iklim şartları ve farklı olan yerlerle pek alakası olduğunu düşünmüyorum.

FECR 09Haziran 2016 09:55

Alıntı:

sivilce Üyemizden Alıntı (Mesaj 400643)
Edebi, sünnetten ayrı düşünemiyorum. Eğer bunlar edebse Peygamberimiz bunları yapmamıştır diyemeyiz. Peygamberimiz bunları yapmış olmasaydı, asıl o zaman bunlar bidat olmaz mıydı?




Bunların iklim şartları ve farklı olan yerlerle pek alakası olduğunu düşünmüyorum.


Edeple sünnete aynı kabul etmek için Allah Rasulu a.s'ın hadislerinde o edeplerin geçmesi /anlatılması gerekir. Fıkıh alimleri bile aynı kabul etmiyor ki edep ve sünneti ayrı kategoride ele almıştır. Sizin aynı kabul etmemiz edebin sünnet olduğu anlamına gelmez.Abdestin edep şartlarına bakın bakalım, hangisiyle ilgili hadis bulacaksınız.
Bunlar edeptir , bidat sayılmaz. Bidat sayılabilmesi için dinin bir kuralı gibi kabul edilmesi lazımdır. Mesela bu abdestin edeplerini siz sünnet kabul etmiş olursanız siz bidat ortaya koymuş olursunuz. Çünkü onlar kitap ve sünnette yoktur. Kitap ve sünnette olmayan bir şeyi Allah Rasulunun sünneti kabul etmek bidattır.
İslam Fıkıh alimlerinin dahi abdestin edeplerine sünnet deme cesareti gösteremediği yerde edeplere "sünnet" demek büyük cesarettir. Bu düşüncenizi tekrardan gözden geçirmenizi tavsiye ederim
Dini konularda herkes istediğini sünnet, helal , haram , mubah, mekruh ortaya koyamaz. Her toplumun kendine göre adetleri olabilir, o adetleri devam ettirebilir ama adetlerini dinin emri gibi lanse etmeye kalkışmak , dine ilave etmek demektir ki bu bidattır. Dinde olmayan bir şeyi dinin emri saymak ise bidattır ve haramdır

sivilce 09Haziran 2016 16:27

Belki bir nev'i olamaz mı?
Kesin bir kanaatte olmadığım ve bu durum kafama oturmadığı için soruyorum.
Çünkü dediğiniz gibi hadislerde geçmeyen şeyler değil. Mesela sağ elle su vermek, suyu israf etmemek bu minvalde hadisler yok mu?

FECR 10Haziran 2016 09:53

Alıntı:

sivilce Üyemizden Alıntı (Mesaj 400648)
Belki bir nev'i olamaz mı?
Kesin bir kanaatte olmadığım ve bu durum kafama oturmadığı için soruyorum.
Çünkü dediğiniz gibi hadislerde geçmeyen şeyler değil. Mesela sağ elle su vermek, suyu israf etmemek bu minvalde hadisler yok mu?

Hadisler olsaydı zaten Fıkıh Alimleri sünnet kategorisinde ele alırlardı. Peygamberimiz bir hadisinde "Akan su da bile abdest alırken israf etmeyin" diye buyururken bunun sünnet olduğunu belirtmiyor, müminlere bir adabı öğretiyor.
Abdest alırken kıbleye doğru dönmek sünnet değil, bir adaptır.Eğer sünnet olsaydı bütün abdest şadırvanlarının kıbleye doğru yapılması lazımdı. Sünnet kabul ettiğimizde onun zıddını yapmak mekruh olur.
Abdestten önce veya sonra dua okumak sünnet değildir, adaptır. Sünnet kabul edersek o duaları yapmamak abdestte eksiklik olmuş olur.
Bu tür örnekler daha çok verilebilir.

sivilce 11Haziran 2016 04:18

Alıntı:

FECR Üyemizden Alıntı (Mesaj 400660)
Hadisler olsaydı zaten Fıkıh Alimleri sünnet kategorisinde ele alırlardı. Peygamberimiz bir hadisinde "Akan su da bile abdest alırken israf etmeyin" diye buyururken bunun sünnet olduğunu belirtmiyor, müminlere bir adabı öğretiyor.
Abdest alırken kıbleye doğru dönmek sünnet değil, bir adaptır.Eğer sünnet olsaydı bütün abdest şadırvanlarının kıbleye doğru yapılması lazımdı. Sünnet kabul ettiğimizde onun zıddını yapmak mekruh olur.
Abdestten önce veya sonra dua okumak sünnet değildir, adaptır. Sünnet kabul edersek o duaları yapmamak abdestte eksiklik olmuş olur.
Bu tür örnekler daha çok verilebilir.

Peygamber Efendimizin her hali sözü sünnettir diye öğrenmiştik. Bu sünnettir ya da değildir diye belirttiğini bilmiyordum. Az yapıp çok yapmasına göre müekked, gayri müekked diye kısımlara ayrıldığını biliyordum. Bugün tekrar baktım. Müstehabın diğer adının edeb olduğunu farkettim. Müstehab için de bir nevi gayri müekked sünnettir denmiş. Fakat bu bahsedilenle bu abdestteki aynı şey mi emin değilim. Siz kesin emin misiniz sünnet sayılmadığına?

FECR 11Haziran 2016 10:07

Alıntı:

sivilce Üyemizden Alıntı (Mesaj 400674)
Peygamber Efendimizin her hali sözü sünnettir diye öğrenmiştik. Bu sünnettir ya da değildir diye belirttiğini bilmiyordum. Az yapıp çok yapmasına göre müekked, gayri müekked diye kısımlara ayrıldığını biliyordum. Bugün tekrar baktım. Müstehabın diğer adının edeb olduğunu farkettim. Müstehab için de bir nevi gayri müekked sünnettir denmiş. Fakat bu bahsedilenle bu abdestteki aynı şey mi emin değilim. Siz kesin emin misiniz sünnet sayılmadığına?

Mesele de bu zaten. Allah Rasulu a.s'dan sahih bir rivayetle gelmiş olanlar sünnet kategorisinde değerlendirilir. Ama uydurma hadisler, zayıf hadisler sünnet sayılmaz. İslam Fıkıhçıları hadisleri inceleyerek abdestle ilgili Allah Rasulunun yaptığına abdestin sünnetleri demişlerdir. Diğer yapılan tertip ve güzel sayılabilecek şeyleri de edep/mustehap gibi kategorilere ayırmıştır. Mezhepler arasında bu konuda farklılıklar vardır. Bu konuyu dikkate almak gerekir. Kimi mezhebin sünnet dediğine , başkası mustehap diyebiliyor, kiminin müstehap dediğine sünnet diyebiliyor


SAAT: 10:36

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306