Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM DİNİ KONULAR.::. > Muhtelif Dini Konular > İlmihal Bölümü

Konu Kimliği: Konu Sahibi sivilce,Açılış Tarihi:  07Haziran 2016 (16:32), Konuya Son Cevap : 11Haziran 2016 (10:07). Konuya 9 Mesaj yazıldı

Beğeni Aldı3Kez Beğenildi
  • 1 Beğenilen FECR
  • 2 Beğenilen FECR
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 07Haziran 2016, 16:32   Mesaj No:1
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:sivilce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54866
Üyelik T.: 05Haziran 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 14
Konular: 5
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Question Abdestle İlgili Meseleler

Abdestle İlgili Meseleler

İlmihalde Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlık var.
Bu edebleri kısmı da sünnet değil midir? Neden ayrı bir başlıkta ele alınmış?


Abdestin Sıhhatine Engel Olmayan Şeyler başlığı altında:
"146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir." yazmakta.
Burada bir basım hatası mı var? Hem başlığa ters hem zaruret olan bir durum olduğu belirtilmesine rağmen abdeste manidir denmiş.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi sivilce 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Mini Seccade Namaz-Abdest-Teyemmüm sivilce 0 1189 26Haziran 2016 17:01
Bayanlarda son teşehhüd Namaz-Abdest-Teyemmüm sivilce 2 1396 25Haziran 2016 06:36
Abdestle İlgili Meseleler İlmihal Bölümü FECR 9 2132 07Haziran 2016 16:32
Forumun Hocaları? Duyurular/Öneriler/Şikayetler mehmet akif2 5 1846 06Haziran 2016 18:42
Hayızla İlgili Meseleler İlmihal Bölümü sivilce 4 1798 06Haziran 2016 12:23

Alt 07Haziran 2016, 17:15   Mesaj No:2
Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği abdestlerine zarar vermez.Fakat bir zarurete bağlı olmayıp tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir."

İlmihalin aslı bu şekildedir. O bölüme baktım, bu şekilde yazıyor
sivilce beğendi.
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla
Alt 08Haziran 2016, 14:02   Mesaj No:3
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:sivilce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54866
Üyelik T.: 05Haziran 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 14
Konular: 5
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Alıntı:
FECR Üyemizden Alıntı Mesajı göster
146- Boyacıların tımaklarında kalan boyalar, zaruret gereği abdestlerine zarar vermez.Fakat bir zarurete bağlı olmayıp tırnakların üzerinde ince bir tabaka teşkil eden ve altlarına su işlemesine engel olan boyalar, abdeste manidir. Abdest organlarına yapışan hamur, mum, çapak, balık pulu gibi şeyler de böyledir."

İlmihalin aslı bu şekildedir. O bölüme baktım, bu şekilde yazıyor
Teşekkürler hocam. Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlıkta l alınmasının sebebini de biliyor musunuz?
Alıntı ile Cevapla
Alt 08Haziran 2016, 16:19   Mesaj No:4
Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
sivilce Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Teşekkürler hocam. Abdestin Sünnetleri ve Abdestin Edebleri olarak iki ayrı başlıkta l alınmasının sebebini de biliyor musunuz?
Çünkü sünnet ile âdab/edep aynı değildir. Eğer iki başlık altında toplanmasa idi, insanlar abdestin edeplerini sünnet sanırlardı. O zaman da sünnet olmayan bir şey sünnet kabul edilmiş olurdu. Sünnet olmayan bir şeyi de sünnet kabul etmek, dinde bid'at ortaya çıkarmaktır.
Abdestin edepleri bahsedilen şeyleri sünnet kabul etmek, peygamberimiz öyle yapardı demekle aynıdır.
Ayrıca iklim şartlarının farklı olan yerlerde edepler farklı olabilir/değişebilir. Ama sünnetler değişmez.
Esma_Nur ve Mihrinaz beğendiler.
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2016, 08:36   Mesaj No:5
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:sivilce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54866
Üyelik T.: 05Haziran 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 14
Konular: 5
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Alıntı:
FECR Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Çünkü sünnet ile âdab/edep aynı değildir. Eğer iki başlık altında toplanmasa idi, insanlar abdestin edeplerini sünnet sanırlardı. O zaman da sünnet olmayan bir şey sünnet kabul edilmiş olurdu. Sünnet olmayan bir şeyi de sünnet kabul etmek, dinde bid'at ortaya çıkarmaktır.
Abdestin edepleri bahsedilen şeyleri sünnet kabul etmek, peygamberimiz öyle yapardı demekle aynıdır.
Ayrıca iklim şartlarının farklı olan yerlerde edepler farklı olabilir/değişebilir. Ama sünnetler değişmez.

Edebi, sünnetten ayrı düşünemiyorum. Eğer bunlar edebse Peygamberimiz bunları yapmamıştır diyemeyiz. Peygamberimiz bunları yapmış olmasaydı, asıl o zaman bunlar bidat olmaz mıydı?


Alıntı:
Abdestin Edebleri
1) Henüz vakit girmemişken abdest alıp namaza hazır bulunmak. Ancak özür sahibleri abdestlerini vakit girdikten sonra alırlar.
2) Kıbleye yönelerek abdesti almak.
3) Abdest sularının elbiseye sıçramaması için, yüksek bir yerde durmak.
4) Abdest için başkasından yardım istememek. Ancak bir özür sebebi ile başkasından yardım istemelidir. Başkasının kendi arzusu ile abdest suyunu hazırlaması veya abdest alana su dökmesi edebe aykırı olmaz.
5) Abdest alma sırasında zaruret olmadıkça dünya lakırdısı yapmamak.
6) Abdestin başından sonuna kadar niyeti unutmayıp kalbde tutmak ve her organı abdest niyeti ile yıkarken Besmele çekmek ve dua etmek. Salat ve selam getirmek.
7) Elleri yıkarken dar olmayan yüzükleri oynatmak. Eğer yüzük dar ise, muhakkak suretle yüzükleri oynatıp altına su geçmesini sağlamak gerekir.
8) Abdest alırken ağıza ve buruna sağ el ile su vermek ve sol el ile sümkürmek.
9) Yüzü yıkarken göz pınarlarını yoklamak, abdest suyunu dirseklerin ve topukların yukarlarına eriştirmek.
10) Abdest için yeterinden fazla su harcamamak. Organlardan su damlamayacak kadar da kısıntı yapmamak. Deniz kenarında bulunulsa bile, gereksiz su harcamak kerahet olur.
11) Abdest suyu güneşte ısıtılmış olmamalıdır.
12) Abdest için toprak ibrik kullanmak ve bunu sol tarafta bulundurmak. Kullanırken de, ağzından değil, kulpundun tutmak ve ibriği kendine özel yapmamak. Destiyi boş bırakmayıp diğer bir abdest için dolu bulundurmak.
13) Abdest tamamlanınca kıbleye karşı şehadet kelimelerini okumak. Bir hadis-i şerifin anlamı şöyle: "Sizden biriniz abdest alırda, abdestini noksansız tamamlar ve sonra: "Şahidlik ederim ki, Yüce Allah'dan başka ibadet edilecek varlık yoktur; Hazret-i Muhammed de 0'nun kulu ve Resulüdür; derse ona cennetin sekiz kapısı açılır. Artık dilediği kapıdan cennete girer."
14) Artan abdest suyundan ayakta kıbleye karşı biraz içip: "Ya Rabbî! Beni, her günah işledikçe tevbe eden ve günahdan kaçınıp tertemiz bulunan iyi kullarından et." diye dua etmek. Şöyle de dua edilebilir. "Allah'ım! Senin şifanla beni şifalandır, senin ilacınla beni tedavi et. Beni korkudan, hastalıklardan ve ağrılardan koru."
15) Abdestin sonunda bir veya birkaç defa "Kadir" suresini okumak.
16) Abdest aldıktan sonra, eğer kerahet vakti değilse, iki rekat namaz kılmak. Bu saydıklarımız, din ve sağlık yönünden çok yararlı oldukları için abdestin edebleri olmuşlardır. Abdestin sünnet ve edeblerine aykırı olan şeyler ya tahrimen, ya da tenzihen mekruhtur.
Bunların iklim şartları ve farklı olan yerlerle pek alakası olduğunu düşünmüyorum.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2016, 09:55   Mesaj No:6
Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
sivilce Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Edebi, sünnetten ayrı düşünemiyorum. Eğer bunlar edebse Peygamberimiz bunları yapmamıştır diyemeyiz. Peygamberimiz bunları yapmış olmasaydı, asıl o zaman bunlar bidat olmaz mıydı?




Bunların iklim şartları ve farklı olan yerlerle pek alakası olduğunu düşünmüyorum.

Edeple sünnete aynı kabul etmek için Allah Rasulu a.s'ın hadislerinde o edeplerin geçmesi /anlatılması gerekir. Fıkıh alimleri bile aynı kabul etmiyor ki edep ve sünneti ayrı kategoride ele almıştır. Sizin aynı kabul etmemiz edebin sünnet olduğu anlamına gelmez.Abdestin edep şartlarına bakın bakalım, hangisiyle ilgili hadis bulacaksınız.
Bunlar edeptir , bidat sayılmaz. Bidat sayılabilmesi için dinin bir kuralı gibi kabul edilmesi lazımdır. Mesela bu abdestin edeplerini siz sünnet kabul etmiş olursanız siz bidat ortaya koymuş olursunuz. Çünkü onlar kitap ve sünnette yoktur. Kitap ve sünnette olmayan bir şeyi Allah Rasulunun sünneti kabul etmek bidattır.
İslam Fıkıh alimlerinin dahi abdestin edeplerine sünnet deme cesareti gösteremediği yerde edeplere "sünnet" demek büyük cesarettir. Bu düşüncenizi tekrardan gözden geçirmenizi tavsiye ederim
Dini konularda herkes istediğini sünnet, helal , haram , mubah, mekruh ortaya koyamaz. Her toplumun kendine göre adetleri olabilir, o adetleri devam ettirebilir ama adetlerini dinin emri gibi lanse etmeye kalkışmak , dine ilave etmek demektir ki bu bidattır. Dinde olmayan bir şeyi dinin emri saymak ise bidattır ve haramdır
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2016, 16:27   Mesaj No:7
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:sivilce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54866
Üyelik T.: 05Haziran 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 14
Konular: 5
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Belki bir nev'i olamaz mı?
Kesin bir kanaatte olmadığım ve bu durum kafama oturmadığı için soruyorum.
Çünkü dediğiniz gibi hadislerde geçmeyen şeyler değil. Mesela sağ elle su vermek, suyu israf etmemek bu minvalde hadisler yok mu?
Alıntı ile Cevapla
Alt 10Haziran 2016, 09:53   Mesaj No:8
Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
sivilce Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Belki bir nev'i olamaz mı?
Kesin bir kanaatte olmadığım ve bu durum kafama oturmadığı için soruyorum.
Çünkü dediğiniz gibi hadislerde geçmeyen şeyler değil. Mesela sağ elle su vermek, suyu israf etmemek bu minvalde hadisler yok mu?
Hadisler olsaydı zaten Fıkıh Alimleri sünnet kategorisinde ele alırlardı. Peygamberimiz bir hadisinde "Akan su da bile abdest alırken israf etmeyin" diye buyururken bunun sünnet olduğunu belirtmiyor, müminlere bir adabı öğretiyor.
Abdest alırken kıbleye doğru dönmek sünnet değil, bir adaptır.Eğer sünnet olsaydı bütün abdest şadırvanlarının kıbleye doğru yapılması lazımdı. Sünnet kabul ettiğimizde onun zıddını yapmak mekruh olur.
Abdestten önce veya sonra dua okumak sünnet değildir, adaptır. Sünnet kabul edersek o duaları yapmamak abdestte eksiklik olmuş olur.
Bu tür örnekler daha çok verilebilir.
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla
Alt 11Haziran 2016, 04:18   Mesaj No:9
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:sivilce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54866
Üyelik T.: 05Haziran 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 14
Konular: 5
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Alıntı:
FECR Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Hadisler olsaydı zaten Fıkıh Alimleri sünnet kategorisinde ele alırlardı. Peygamberimiz bir hadisinde "Akan su da bile abdest alırken israf etmeyin" diye buyururken bunun sünnet olduğunu belirtmiyor, müminlere bir adabı öğretiyor.
Abdest alırken kıbleye doğru dönmek sünnet değil, bir adaptır.Eğer sünnet olsaydı bütün abdest şadırvanlarının kıbleye doğru yapılması lazımdı. Sünnet kabul ettiğimizde onun zıddını yapmak mekruh olur.
Abdestten önce veya sonra dua okumak sünnet değildir, adaptır. Sünnet kabul edersek o duaları yapmamak abdestte eksiklik olmuş olur.
Bu tür örnekler daha çok verilebilir.
Peygamber Efendimizin her hali sözü sünnettir diye öğrenmiştik. Bu sünnettir ya da değildir diye belirttiğini bilmiyordum. Az yapıp çok yapmasına göre müekked, gayri müekked diye kısımlara ayrıldığını biliyordum. Bugün tekrar baktım. Müstehabın diğer adının edeb olduğunu farkettim. Müstehab için de bir nevi gayri müekked sünnettir denmiş. Fakat bu bahsedilenle bu abdestteki aynı şey mi emin değilim. Siz kesin emin misiniz sünnet sayılmadığına?
Alıntı ile Cevapla
Alt 11Haziran 2016, 10:07   Mesaj No:10
Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
sivilce Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Peygamber Efendimizin her hali sözü sünnettir diye öğrenmiştik. Bu sünnettir ya da değildir diye belirttiğini bilmiyordum. Az yapıp çok yapmasına göre müekked, gayri müekked diye kısımlara ayrıldığını biliyordum. Bugün tekrar baktım. Müstehabın diğer adının edeb olduğunu farkettim. Müstehab için de bir nevi gayri müekked sünnettir denmiş. Fakat bu bahsedilenle bu abdestteki aynı şey mi emin değilim. Siz kesin emin misiniz sünnet sayılmadığına?
Mesele de bu zaten. Allah Rasulu a.s'dan sahih bir rivayetle gelmiş olanlar sünnet kategorisinde değerlendirilir. Ama uydurma hadisler, zayıf hadisler sünnet sayılmaz. İslam Fıkıhçıları hadisleri inceleyerek abdestle ilgili Allah Rasulunun yaptığına abdestin sünnetleri demişlerdir. Diğer yapılan tertip ve güzel sayılabilecek şeyleri de edep/mustehap gibi kategorilere ayırmıştır. Mezhepler arasında bu konuda farklılıklar vardır. Bu konuyu dikkate almak gerekir. Kimi mezhebin sünnet dediğine , başkası mustehap diyebiliyor, kiminin müstehap dediğine sünnet diyebiliyor
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Hayızla İlgili Meseleler sivilce İlmihal Bölümü 4 07Haziran 2016 04:21
Ezan İle İlgili Meseleler iklimya Ezan-Kamet-Camii 0 13 Şubat 2013 20:50
Zekata Ait Meseleler NUR Zekat-İnfak 1 28 Temmuz 2012 10:22
Dinizmide Mehir Verilmesi İle İlgili Meseleler MERVE DEMİR Soru Cevap Arşivi 3 07 Şubat 2009 11:30
Dinimizde Miras İle İlgili Meseleler MERVE DEMİR Soru Cevap Arşivi 0 07 Şubat 2009 11:23

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.