![]() |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 7. ÜNİTE SORULARI SÖZÜN estetik ahengi için ........ KULAĞIN estetik ahengi için ...... EYLEMLERİN estetik ahengi için ...... yukarıdaki boşluklara sırasıyla ne gelmelidir a-şiir-musıki-ahlak b-ahlak-musıki-şiir osmanlı Düşünürleri Platoncu .............. ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürürler. a-)doğru-yanlış b-)asıl-kopya Duraklama döneminde bölünmüş bilinç farklı unsurları eski yeni şekliyle tarihsel yani .........Organize etmeye başlanmıştır. a-yatay b-dikey osmanlı düşünürleri yükselme döneminde ilk defa hangi sorunla yüzleştiler osmanlının çöküş döneminde de düşünürlerin sorunu budur a-kaos b-gelişme c-gerileme Son dönem osm. Düşünürlerinin temel özelliği ........... ikilemi içinde düşünce üretmektir. a-kaos-kozmos b-kaos-kozmo politik birbirine zıt felsefi akımların aynı anda osmanlı sınırları içinde taraftar bulması ...........sorunuyla yakından ilgilidir. a-asıl-kopya b-kaos-kozmos Düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve ittihatlar geliştirmeye bağladığı için eserlerinde şahsi yaklaşım ön plandadır. yukarıda kimden bahsedilmektedir a-molla fenari b-bedreddin simavi şerhi isagoci kimin eseridir a-kayserili davud b-molla fenari Osmanlı döneminde hangi padişah tehafüt geleneğini devam ettirmiştir. a-fatih sultan mehmet b-kanuni sultan süleyman Risale fi tahkiki vucudil-vacip eseri ile ibn sinanın görüşlerini özetlemesi ve eski ve yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi tehafüt geleneğine katkı olarak görülür. yukarıda kimden bahsedilmiştir a-bedreddin simavi b-molla fenari c-molla lütfi d-taşköprülü zade Osmanlı entelektüellerinin gözünde en en büyük türk filozoflarından ......sayılır a-hocazade b-tusi c-bedreddin simavi İlimlerin tasnifi MEVZUATÜL ULUM eseri kim yazmıştır a-molla fenari b-molla lütfi c-taşköprülü zade kimin için nakli ilimlerin kavranmasının temelinde akli ilimler vardır a-molla lütfi b-katip çelebi ....... Osmanlı düşünürlerini **** fizik olarak felsefeye yönlendiren etken Osmanlı toplumunun sorunlarına genel bir çözüm yolu bulabilmektir. a-duraklama b-gelişme c-son anokranizm açılımı? a-Günümüze göre Osmanlıyı yorumlamak b-batı düşüncesine göre osmanlıyıyorumlamak c-Osmanlılardaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları altında alıgılamak Osmanlıda mimari anlayışın en önemli kaygısı? a-Estetik b-Sağlamlık c-büyüklük -yükseliş dönemi olarak bilinir -nihilist ataist faaliyetler görülmemektedir -zemin mekan sorunu yoktur Yukarıda hangi dönemin özellikleri verilmiştir? a-estetik imar b-bölünmüş yatay(duraklama) c-Zemin mekan kaybı çöküş Osmanlı düşünürlerin kısmen eğitim bilim askerlik hukuk gibi alanlarda yenilik arayışına girdikleri kendi dünyalarını yeni eski iki farklı açıdan algılanamaya başlama bilincine ...denir? a-İçinde bölünmesi sorunu b-dışında bölünmesi durumu c-kendini yenilemesi durumu Osmanlı ilk şeyhülislamı? a-Molla Lütfi b-Molla Fenari c-Hocazade Msulihiddin Varidat adlı eserinde Allahın varlığının zuhurunu açıklamaya çalışan kişi? a-Molla Fenari b-Kemal Paşazade c-Bedreddin Simavi d-Yahya Nevi e-Mestcizade Abdullah Tasavvuf geleneği ile ilgilenmiş Akıl nakil bilgi yolları ile sorunlara yaklaşmışlar Felsefi Kelam geleneği içinde tutum geliştirmişler Aşğıdakilerden hangisi yukarıda ortak özellikleri verilen kişilerden değildir? a-Hocazade-Yahya Nevi b-Kemalpaşazade-Muhammed Karabaği c-Mestcizade Abdullah-Müeyyedzade Abdullah d-Katip Çelebi-Gelibolulu Mustafa Koçi Anakronizm nasıl ortaya çıkar ? a-günümüz için geçerli olan kavram ya da anlayışları ,bunların söz konusu olmadığı zaman dilimlerinde aramakla ortaya çıkar b-günümüz için geçerli olmayan kavram ve anlayışları,söz konusu oldukları zamanlarda ortaya çıkarırlar. Osmanlıdaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları içinde algılamaya çalışmakla ortaya çıkan bir yöntem sıkıntısıdır… a-terkipçilik b-tarihsellik c-tasnif d-tahlil Osmanlı düşünürlerin genel tutumu ..............yoluyla fikir üretmektir. a-gruplama b-sentezleme c-ayrıştırma Osmanlı toplumunun .............. ve ............ döneminde Felsefe sorun olarak algılanmaz. a-yükselme-duraklama b-kurluş-yükselme c-yükselme-yıkılış Osmanlı düşünürlerin çoğunluğu için düşüncenin kendisine dayanacağı ...........yada........... sorunu yoktur. a-zemin -mekan b-bölünmüş bilinç c-estetik-imar - sentez faaliyetinin kurallarını veren bir disiplindir. -estetik imar çabasının zorunlu bir unsurudur. -Mimar anlayışında kaygılar estetiktir. -Beşeri faaliyet alanlarının ALLAH’ın kainatta kurduğu nizama göre estetik bir ahenk içinde İmar edilmesidir *yukarıda bilgi hangi kavramın tanımlamasıdır? a-imar b-mantık c-estetik Osmanlı düşünürleri sentez işlemini belli bir amaç ideal hedef kavram doğrultusunda yapar.bu doğrultuda fizik ve ****fizik araştırmalarına ........... adını verir. a-erdem b-estetik c-hikmet d-imar hangisi estetik sürecine katkıda bulunmamıştır? a-kayserili davut b-molla fenari c-hocazade d-katip çelebi -Orhan gazi tarafından iznikte kurulan Osmanlı devletinin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmıştır. -İbn.Arabi’nin vahdeti vucut(varlığın birliği)öğretisini felsefi kavramlarla yorumlayarak sentezlemesi yani kelam tasavvuf ve felsefeyi ortak bir dil içinde buluşturmuştr. -Selçuklu medreselerinde ortaya çıkmış birikimi Osmanlı medreselerine aktardığı için iki farklı dönem arasında köprü şeklinde görülür. -Farabi İbn.Sina Müslüman meşşai filozofların varlık ve zaman görüşlerini eleştiren ebul berekat bağdadi nin yaklaşımlarını kendi açısından eleştirerek farklı zaman anlayışı geliştirmiştir. - Zaman anlayışını nihayetül beyan fi dirayetiz-zaman adlı eserinde dile getirmiştir. -İbn.Arabi’nin füsusul-hikem adlı eserine yazdığı matlau hususilkilem fi mania fususil-hikem adlı eseriyle ünlenmiştir. -ibn Arabinin varlığın birliği öğretisini felsefi kavramlarla savunmuştur * yukarıda verilen açıklamalar hangi islam düşünürüne aittir? a-molla fenari b-gazali c-hocazede d-bedrettin simavi e-kayserili davud Risale fi tahkiki vucudil-vacip eseri ile ibn sinanın görüşlerini özetlemesi ve eski ve yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi tehafüt geleneğine katkı sağlayan düşünür? a-molla lütfü b-molla fenari c-molla ahmet d-bedrettin simavi osmanlının ilk şeyhüslamı? a-molla bedrettin b-molla fenari c-bedreettin simavi d-hocazede bedrettin simavinin Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan eseri.............tır. a-Nurü'l-kulub b-varidat c-Vahdet-i Vücud ’’ maddeci panteizm ‘’e yaklaşan çözümler getirdiği kanaatiyle değerlendirilen düşünür? a-hocazade b-bedrettin simavi c-molla fenari. En önemli disiplin mantıktır sözü kime aiitr? a-aristo b-gazali c-ibn kind d-reşit rıza Akıl-nakil yöntemiyle sorunlara yaklaşmışan düşünür? a-hocazade b-bedrettn simavi c-molla fenari Osmanlı topraklarında ilk ................... matbayı kurdu. a-ibrahim müteferrika b-taşköprülüzade c-hocazade d-f.sultan mehmet Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 8. ÜNİTE SORULARI “benim amacım varlıkların hakikatini bilmektir. bunun için önce bilginin hakikatini onun ne olduğunu araştırmak gerekir” bu söz kime aittir a-farabi b-ibn sina c-gazali Selçuklular döneminde sırf felsefecilik yapan ......... siyasal anlamda sorunlara neden oldular bundan dolayı felsefeye de tepki oluşmuştur. a-batıniler b-zahiriler c-şia aşağıdakilerden hangisi başta tamamen reddenler arasında değildir -Hanbeli - İlk dönem şia - İlk Şafii - Malikiler - Klasik selefiyye -hanefiler – zahiri fıkıh ve hadis ekolü Tehafütül felasife nin açılımı? a-Filozofların tutarlılığı b-Filozofların tutarsızlığı Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi? a-Nizamülmülk b-Gazali c-Hasan Sabbah d-Farabi Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ? a-İbn Sina b-İbn Haldun c-İbn Rüşd Tehafüler....... eserlerdir? a-Kelami b-Fıkhi b-Sosyal d-Felsefi Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır? a-İlahiyat-Tabiyat b-Riyaziyat c-Mantık d-Matematik Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir? a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak b-Hakikati bilmek bildirmek c-Eşariliği güçlendirmek d-Mutezile ye cevap vermek e-İlmini ve ismini yaymak f-Ezher şiasına rekabet g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı? a-20 b-17 c-19 Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır? a-Mantık b-Matematik c-****fizik Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur? a-Riyaziyat b-İlahiyat c-Fizik d-Mantık e-Tabiayat Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.? a-Burhani-Zanni b-Zanni-burhani aşağıdakilerden hangisiKelamcılar ve filozofların telif etmek istedikleri unsurlar arasında değildir - alem ezeli ve ebedi midir? - İki ALLAH mümkün müdür? - ALLAH ın zatı ve sıfatları nedir? -üç ALLAH mümkün müdür? - ALLAH tarif edilebilir mi? - Gök canlımıdır? - Gök ruhları cüz’i leri bilirmi? - Ruh nedir? - Cesetler dirilir mi? - Mucize mümkün müdür. Tehafütler kelami eserler değil ......... eserler kategorisindedirler a-dini b-felsefi Gazali filozofları eleştirmek işine felsefe öğrenmekle başladı. bir yıl okuma bir yılda müteal sonunda ......... eserini yazmıştır a-makasidul-felasife b-tehafütül felasife - Gazali filozofları sadece **** fizik ve tabiiyyat alanında yirmi konuda eleştirmiştir. -bu meselelerin üçünde küfürle .......etmiş -on yedi meselede filozofların ...... içinde olduklarını vurgulamıştır. a-)itham-bidat b-)bidat-itham .......aristotelesi şerh eden ve onu en iyi bilen kişidir. a-ibn rüşd b-gazali Tehafütül felasife nin açılımı? a-Filozofların tutarlılığı b-Filozofların tutarsızlığı Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi? a-Nizamülmülk b-Gazali c-Hasan Sabbah d-Farabi Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ? a-İbn Sina b-İbn Haldun c-İbn Rüşd Tehafüler....... eserlerdir? a-Kelami b-Fıkhi b-Sosyal d-Felsefi Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır? a-İlahiyat-Tabiyat b-Riyaziyat c-Mantık d-Matematik Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir? a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak b-Hakikati bilmek bildirmek c-Eşariliği güçlendirmek d-Mutezile ye cevap vermek e-İlmini ve ismini yaymak f-Ezher şiasına rekabet g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı? a-20 b-17 c-19 Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır? a-Mantık b-Matematik c-****fizik Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur? a-Riyaziyat b-İlahiyat c-Fizik d-Mantık e-Tabiayat Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.? a-Burhani-Zanni b-Zanni-burhani İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr? a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri b-Cesetlerin haşri c-Alemin kıdemi Yaklaşık 200 yıl aradan sonra tefahüt geleneği hangi padişah ile tekrar gündeme geldi? a-Fatih Sultan Mehmed b-II .Selim c-Kanuni d-Yavuz Sultan Selim Gazali ile başlayan tehafüt geleneği"İbn Rüşd ün Felsefi metodu ve İmam Gazali ile Bazı konuarda Münazarası"eseri ile Osmanlının son şeyhülislamlarından.........'a.kadar devam etmiştir? a-Muslihiddin Abdullah b-İbn Kemal Paşa c-Musa Kazım Efendi Hangisi Fatihin tehafüt ile görevlendirdiği kişilerden değildir? a-Ali tusi b-Hocazade c-Kemal Paşazade Gazali den sonra felsefe ile kelamı birleştiren? a-Musa Kazım b-Fahreddin Razi c-Yahya Nevi Tehafüt-it Tehafüt kimin eseridir? a-İbn Haldun b-İbn Rüşd c-Gazali d-İbn Sina Gazalinin eleştirileri İbn Sina ve Farabi üzerinden hangi filozofadır? a-Platon b-Eflatun c-Spinoza d-Aristo İmam Gazalinin kelam ve felsefi düşünce ile tanışması Eşari ekolünün büyük üstadı......ile olmuştur? a-ibni Baz ve el-Kahtani b-Ebul meali el-Cüveyni felsefe müslüman düşünürler arsında 3e ayrılmıştır.bunlardan hangisi yanlıştır a.sırf felsefe yapanlar b.tasavvufla felsefeyi uzlaştıranlar c.felsefi metodla dini savunanlar d.felsefeyi dinle uzlaştıranlar eleştiri kelimesi dilimize hangi dilden geçmiştir a.san itçe b.arapça c.çince d.yunanca kindi-farabi-ibni sinanın ortak özellikleinden biridir a.batınıliği savunmuşlardır b.tehafüt geleneği onlarla başlar c.felsefeyi tamamen reddetmişler d.felsefeyi dinle uzlaştırmaya çalışmışlar hanbeli -zahiri fıkıh ve hadis ekolü,klasik selefiyye,ilk dönem şia,malikiler ve ilk şafiiler.. bunların felsefi bakış açısıyla ilgili özellikleri nedir a.felsefeyi dinle uzlaştırmışlar b.kuran ve sünnet dışında yorum yapılabilir c.insanın ihtiyaç duyduğu herşey kuranda ve hadislerde bulmak mümkün değildir d.başlangıçta felsefeyi tamamen reddetmişlerdir hangisi tehafüt kelimesinin gazzalinin kullandığı şeklinde, anlamlar arasında yoktur a.tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları b.arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek c.pervanenin lambaya çarpması d.filozofların dinsiz olması ibni rüşd ve gazzalinin tehafütlerinde asıl maksatları nedir a.felsefe yapmak b.allahın varlığını ispat c.hakikate ulaşma d.birbirlerini kıskanmışlar tehafütlerle ilgili hangisi yanlış bilgidir a.tarafgir bir yaklaşımla yazılmışlardır b.sorgulayıcı eleştiri anlayışla yazılmıştır c.eleştirinin yanında tastik içinde yazılmışlardır d.hepsi dini terminolojinin gazzaliyle birlikte felsefeye girişi nasıl olmuştur a.eserinde tekfir,küfürle itham vardır b.ilmihal bilgilerine değinmiştir c.hadis rivayetinde bulunmuştur d.tefsir yapmıştır gazalinin filozoflara karşı getirmiş olduğu eleştiriler, art niyetli kişiler tarafından,filozofların düşüncelerine değilde doğrudan felsefeye yapıldı sanısını oluşturmuştur.bu durumun yarattığı sonuç ne olmuştur a.felsefe ve tehafüt geleneği yankı bulmuş,herkes tehafüt eserleri yazmaya başlamış,felsefenin önü osmanlıya kadar açılmıştır b.felsefenin bidat,dine katkısı olmayan, faydasız,zararlı bir ürün olduğu düşüncesi taraftar bulmuştur filozoflara göre alemin kıdemi ne demektir a.alemden önce zamanın bulunmamış olması b.alemden önce bir zaman vardır c.alemden sonra zaman araştırılıyordu kişiyi, düşünceyi, eseri, görüşleri belirterek bir incelemeye tabi tutmak a) eleştiri b) acelecilik dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar, dinden felsefeye doğru olmak üzere ……………….la, felsefeden dine doğru olmak üzere …………… dır a) filozoflar - kelamcılar b) kelamcılar - filozoflar felsefeyi tamamen reddedenler göre, Kuran ve sünnet dışındaki dinle ilgili yorum ve görüşler a)bidat b)caiz …………….., tehafütü’l felasife isimli eserini kaleme almış ve tehafüt geleneği başlamıştır a) ibn rüşd b) gazzali tehafüt kelimesinin anlamlarından değildir yıkım çöküntü acelecilik istikrarsızlık gerileme düşüncesiz sonuç Tehafüt geleneğinin ortaya çıkış nedenin başında …………. görülür a) felsefe-din ilişkisi b) tanrı-alem ilişkisi İbn Rüşd’ün eser yazmasındaki amacı değildir a) gerçeğe ulaşabilmek b) din-felsefe ilişkisini incelemek tehafütler, sorgulayıcı yeni yeni fikirlerin doğmasına zemin hazırlayan bir eleştiri anlayışıyla yazılmıştır doğru yanlış Gazzali’nin Tehafütü’l Felasife’sini yazdığı dönem hangisidir a) mantığın ve felsefi yöntemlerin kelam ilmine girmeye başladığı dönem b) felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönem tehafüt geleneğinin başlamasında siyasi otoritenin etkisini inceleyerek, Gazzali’yi bu konuda eser yazmaya teşvik eden devlet adamı a) Nizamülmülk b) Hocazade Aristoteles’i şerh eden ve onu en iyi bilen filozof olarak kabul edilen a) Gazzali b) İbn Rüşd İbn Rüşd sonrası tehafütlerin kaleme alınmasının nedenlerindendir *devlet yöneticilerinin akli ve felsefi ilimlere ilgisi *felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği *din-felsefe ilişkisinin incelenmesi *gazzali ve ibn rüşdün tehafütlerinin incelenip karşılaştırma yapılararak değerlendirilmesi *fıkhi alanda dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu *düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak taklitten uzak orijinal fikirlerle çözümün üretilmesi. *Hepsi Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 9. ÜNİTE EBDA82'YE AİT KODLAMA BİRUNİ NİN BİLDİĞİ DİLLER HArizmce SANitçe SOğdca FArsça İBranice ARapça (ibar-e-) SÜRyanice gREKçe |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 9. ÜNİTE SORULARI biruni Birikimin arka planı İslam kültüründen hint medeniyetinden ......... ........... geleneğinden yararlanmıştır a-yunan helenistik b-yunan felsefe TECARİBÜL-ÜMEM kimin eseridir a-biruni b-ibn miskeveyh ibn miskeveyh hangi felsefede öncü olmuştur a-ahlak b-me ta fi zik İbn miskevey tecaribül-ümem eserinde peygamber efendimiz dahil hiçbir peygamberin tarihine yer vermemiş midir a-evet b-hayır ...........filozofların doğaya uyguladıkları sebep-sonuç ilişkisini daha soyut olarak ele alır a-biruni b-ibn haldun İbn Haldun iki türlü varlık alanından bahseder aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir a-unsurlar alemi b-sınırlar ötesi alem c-havadis(olaylar) alemi havadis(olaylar) aleminde hangi unsur ele alınır a-me ta fi zi k b-insan asabiyet ne demektir a-sinirlilik b-toplumsal dayanışma ......tarihi olaylarda sebep-sonuç ilişkisi kurmaz ......... tarihi Olaylarda sebep-sonuç ilişkisi kurar a-rivayet-ümran b-ümran-rivayet ........ilminin amacı insanları taklitten kurtarıp daha önce olmuş bitmiş olanla daha sonra olacak olanın anlaşılması konusunda bakış açısı kazandırmaktadır a-ümran b-asabiyet insanoğlu çevresi ve içinde bulunduğu doğayı akıl tarihsel birikim ve iradesi aracılığıyla yeniden inşa eder ibn Haldun bunu .......şeklinde isimlendirir a-imar b-inşa etmek aşağıdakilerden hangisi ibn halduna göre hadari yaşamın temel özellikleri arasında yer almaz 1- bağımlılık ve sınırlanmışlık 2- zayıf asabiyet 3-rahat yaşamaya alışılmışlık kırılganlık ve tembellik 4- iş bölümü ve uzmanlık 5- korkaklık 6-cesaret 7- iyiliklere duyarsızlık İbn Miskeveyh hangi alanda eser vermemiştir? a-Tarih b-Edebiyat c-Matematik d-Tıb e-Felsefe -Tarih dinamik bir süreçtir -Tarih Canlı bir organizmadır -Eleştiri yöntemi kullanılmalıdır -Rivayetleri aktaran tarihçileri ciddi şekilde eleştirir -Tabiatta olduğu gibi tarihte de tesadüfe yer yoktur -Bir belge yorumlanırken devrn ahlak,iktsisat,toplum psikolojisi ile yorumlanmalıdır -Determinist bir anlayış sergilemez Yukarıdaki tanımlar kime ait? a-Biruni b-İbn Haldun c-İbn Miskeveyh İbn Haldun İlminden yararlandığı alim ve ilmi hangi şıkda yanlış verilmiştir? a-Zevavi-kıraat b-Satti-fıkıh c-Abili-fıkıh usulu-kelam-mantık-felsefe-matematik d-Fahreddin razi—tefsir İnsan unsurlar aleminden hangi sebeble ayrılır? a-Akıl ve irade b-Nefs ve ruh c-Görme-İşitme İbn Haldununn yaşam formları arasında hangisi yoktur? a-Bedevi b-Hadari c-Medeni İbn Haldun ihtiyaçları 3 e ayırırır hangisi bunlardan değildir? a-Umrî b-Zaruri b-Hâci c-Kemali Hangisi Umran ilmine sahip bir tarhçinin özelliklerinden değildir? a-Rivayetleri umran zemininde tahkik eder b-Tarihi olalar arasında sebeb-sonuç ilişkisi kurar c-Tarihi hikemi ilimler içinde değerlendirir d-Genel ilkeleri tespite çalışır e-Tarihi olayları tikel ele alır Gelecekte ihtiyaçlarını karşılma hususunda belli bir noktaya gelmiş insanların estetik ve başka kaygılarla geliştirdiği hususlar? a-Zaruri ihtiyaçlar b-Haci ihtiyaçlar c-Kemali ihitiyaçlar Hangisi göçebe yaşamın özelliklerinden değildir? a-Özgürlük b-Güçlü asabiyet c-Doğal ve dayanıklı olmaları d-İşlerini kendileri yapmaları e-Cesaret f-Rahat yaşama alışmışlığı g-İyiliğe meyyal olmaları Hangisi İbn Haldunun tavırlar nazariyesi bölümlerinden değildir? a-Kuruluş zafer aşaması b-Gücün şahsileşmesi aşaması c-İmar Dönemi d-Yıkım Dönemi e-Sulh ve istikrar dönemi f-Çözülme ve yokoluş devresi biruninin zamanında pencap-keşmir bölgeleriin incelemesine sebep olan seferler hengisidir a.malazgirt-çalduran b.dandanakan-malazgirt c.sümenat-mültan tarih yazıcılığında 10. ve11 yy da hakim anlayış neydi a.bilimsel anlayış b.akılcı anlayış c.rivayetçi anlayış d.hiçbiri bir belge yorumlanırken devrin ahlak, iktisat ve toplum pskolojisiyle ilişkileri kurulmalıdır.kimin tarih anlayışıdır a.biruni b.farabi c.miskeveyh hangisi ibn haldunun eserleridir a.tahkik malil hind-patanjali b.tecaribül ümem-mukaddime c.mukaddie-el iber ümran ilmiyle ilgili hangisi yanlıştır a.konusu,amacı ve yöntemiyle yeni birbilim olarak inşa edilir b.toplumun zorunluhallerinin ele alır c.insanın tarih içinde toplumsal varlık olşunu konu edinir d.olayları dış görünüşüyle tasvir eder hangisi bn halduna göre birlikte yaşama özelliğinden kaynaklanan ortak olgu değildir a.asabiyet b.mülk c.devlet d.bedevi ile şehirli yaşam e.sanatlar f.yeme-içme ibn haldunun ilgi alanına girmeyen konu hangisidir a.bedevi ve şehir yaşamının getiri ve götürüleri b.göçebe hayatlar c.bu hayatları etkileyen asabiyet duygusu d.yöneticilerden kaynaklanan zulüm ibn haldunun asabiyet kavramıyla bahsettiği bağlılık ve dayanışma ,18 yy dan sonra ve günümüzde hangi kavramlarla karşılığını bulmuştur a.sabır-cesaret b.türkçülük-siyasetçilik c.milliyetçilik-ideoliji-kimlik hangisi ibn halduna göre felsefi ilimler arasında değildir a.mantık b.fizik c.matematik d.ilmi ilahi e.astronomi ibn halduna göre felsefeye değer veren miletler kimlerdir a.yunan-italyan b.iran-endülüs c.yunan- iran İslam tarih düşüncesinin önemli isimleri arasında saymamız gereken ilk kişi kimdir? a-BİRUNİ b-ibn Haldun c-ibn muskeveyn aşağıdakılerden hangisi Biruninin bildiği dillerden değildir? a-harizmce, b- Soğdca, c-Arapça, d- Farsça, e- Grekçe, f- İbranice, g-Süryanice, ı-ingilizce i-Sankritçe Biruninin Sanrttçeden Arapçaya yaptığı çevirilerden elimizde kalan tek örnek hangisidir? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind biruni nin Geçmiş olayları sadece kronolojik olarak değil,toplum yapısı,dinsel inanç ve uygarlık bakımından da incelediği eseri hangisidir? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind Biruninin antropolojik bir yapısı olan,Grek dini,Hıristiyan mezhepleri,Manihaizm ve hinduizm arasında mukayeseler yaptığı eseri ? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind Aşağıdakılerden hangisi .Biruni nin tarih düşüncesinin köşe taşlarından değildir? a-tarihi akli bir birikim ve çerçeve içinde anlar. b- tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… c- İslam kültüründen, Hint medeniyetinden, Yunan felsefe geleneğinden ve bunların İslam dünyasındaki temsilcisi Farabi’den istifade etmiştir. d- yöntem olarak mukayeseli tarih anlayışını kullanır, mukayesede gözlemlerine başvurur. Tarihsel olgularda sebep-sonuç ilişkisi kurar… e- Akılcılık, tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan tarihçilikte amaç geçmiş olayları tespit etmek İslam düşünce geleneğinin tarih düşüncesinin önemli ikinci ismi kimdir? a-İBN MİSKEVEYH b-biruni c-ibn sina e-ibn Haldun ibn miskevnin tarihçilik anlayışını hangi eserinde görüyoruz? a-Tecaribül ümem b-patanjali c-mukaddime aşağıdakılerden hangisi .İbn miskeveyh in tarih anlayışının dışında kalır? a-Sadece rivayetleri nakletmek değildir, aynı zamanda yorumlar b-Akılcılık, tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan tarihçilikte amaç geçmiş olayları tespit etmek, c-sebepleriyle açıklamak, gelecek için varsayımlar üretmektir d-. Tarih, dinamik bir süreçtir, canlı bir organizmadır e- tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… İbn miskeveyh hangi tarihçileri eleştirir? a-Hurafe ve aslı astarı olmayan rivayetleri aktaran tarihçiler b-sahih hadislere dayanarak eleştiren tarihçiler c-geçmiş kaynaklara dayanarak eleştirenler İslam ilim geleneğinde tarih düşüncesi olarak en meşhur ve etkili isim hangisidir? a-İBN HALDUN b-BİRUNİ C-ibn MİSKEVEY İbn haldunun tarih düşüncesindeki analizlerinde belirleyici olan nedir? A-Devletlerin yükseliş ve düşüşüyle ilgili kişisel tecrübeleri B-devletler arası ekonomik ilişkiler c-halkın refah ve mutluluğuna verilen önem .İbn Haldun felsefeye direk eleştirisini hangi eserinde yapar? a-Mukaddimesinde b-tahkik malil hind patanjali c-mukaddie –el iber ibn haldunun eserinin isminde kullandığı İBER kelimesi ne anlama gelmektedir? a-Düşünme, akıl yürütme, ibret b-eleştirmek,akıl yürütme,ders c-düşünme,sevme,sevilme İbn haldunun ümran ilmi ile ilgili verilen hangi disiplin yalnıştr? a-Kelam-fıkıh-siyaset felsefesi-İran nasihatname geleneği… b- Temelde ise tarih disiplininin bir uzantısıdır c-insnalara mutluluğu ve disiplini aynı anda verebilmek ibn haldunun Rivayetçi tarihçilerin özellikleriNDEN DEĞİLDİR? J .a-rivayetleri tahkik etmeden aktarır. b-.tarihi olaylarda sebep sonuç ilişkisi kurmaz. c-.tarihi rivayet ilimleri içinde ele alır. d-. Tarihi olayları tikel olarak ele alır, ilkeleri soruşturmaz e.-tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… Göçebe yaşamın temel özelliklerinden değildir? a- özgürlüğe düşkünlük b- güçlü asabiyet c-doğal ve dayanıklı olmaları d-işlerini kendileri görmeleri e- cesaret f- iyiliğe meyyal olmaları g-bağımlılık ve sınırlandırılmışlık şehirli yaşamın temel özelliklerinden değildir? a- Bağımlılık ve sınırlandırılmışlık b- zayıf asabiyet c- rahat yaşama alışmışlık, kırılganlık ve tembellik d-iş bölümü ve uzmanlık e- korkaklık f-özgürlüğe düşkünlük g- iyiliklere duyarsızlık İbn Haldun asabiyeti kan bağıyla sınırlamaz. bu bilgi; a-doğru b-yalnış Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 10. ÜNİTE BAZI KODLAMALAR Descartes öncülüğünü yaptığı(ibn rüşdcülüğün uzantısı aslında) akım KARTEZYANİZM -------------- - kindiden etkilenen ilk batılı filozoflar: Kodlama: (al-m-a) albertus magnusguillaume auvergne latince olarak çeviri yapmışlardır. --------------------------- İSLAM FELSEFESİNİN BATI FELSEFESİNE KATKISI ŞU ALANLARDA OLMUŞTUR MET afizik MANtık MUSİKİ AHlak felsefesi BİLİM felsefesi PSKOLOJİ --------------------------------------------- FARABİNİN KATALANCAYA ÇEVRİLEN ESERİ De ortu sicientarum ----------------------- PASCAL; gazalinin KALP GÖZÜ TEORİSİ ve BAHSE GİRME yoluyla ALLAHın ispatı görüşünden etkilenmiştir. ------------ pascal-allahın ispatı görüşünden descartes-metodik şüpheciliğnden gazaliden etkilenmiştir. ------------------- |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 10. ÜNİTE SORULARI tercüme faaliyetleri aydınlanma devrinde kimle başlamıştır a-hegel b-descartes XVII. yy. .......... fikirlerinin batıda tutulmasıyla AYDINLANMA DEVRİ başlar. a-ibn sina b-ibn tufeyl aşağıdakilerden hangisi kindiden etkilenen ilk batılı filozoflar arasında değildir a-descartes b-albertus c-magnusguillaume d-auvergne kindinin ibraniceye çevrilen eseri hangisidir a-kitabut-tuffaha b-risale fi mahiyetin nevm ve rüya aşağıdakilerden hangisi kindinin latinceye çevrilen eserleri arasında değildir - risale fi mahiyetil-akl - fil-cevahiril-hamse - risale fi mahiyetin nevm ve rüya - risale fi icaz ve ihtisar fi burhanil mantıki - kitabut-tuffaha farabinin 3 kez latinceye ve ibraniceye de çevrilen eseri hangisidir a-kitabu ihsail ulum b-kitabu meratibi ulum farabinin sadece ibraniceye çevrilen eseri hangisidir a-kitab fi hatabe b-kitab fi fusulil münteze farabinin katalancaya çevrilen eseri hangisidir a-kitabul mizaç b-De ortu sicientarum Latince ismi AVİCENNA İbranice ismi AVENSİNA olan kimdir a-farabi b-ibn sina Bonaventura albertus magnus ve descartes "......... "misalini aynen kullanmıştır a-uçan adam b-koşan adam gazalinin eserleri kaçıncı yüzyıldan itibaren eserleri Latince ve İbraniceye çevrilmiştir. a-XI. yy b-XII. yy kim gazalinin KALP GÖZÜ TEORİSİ ve BAHSE GİRME yoluyla ALLAHın ispatı görüşünden etkilenmiştir a-pascal b-descartes ABUBACER veya ABENTOFAL olarak tanınan kimdir a-ibn bacce b-ibn tufeyl İbn rüşde göre iki ayrı hakikat vardır aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir a-din hakikatı b-bilim hakikatı c-insan-toplum hakikatı çifte hakikat kuramı kime aittir a-ibn rüşd b-gazali hay b. yakzanı türkçeye kim çevirmiştir a-babanzade reşit b-babanzade naim İngilteredeki KUAKER MEZHEBİ hay b. yakzanı ....... kitap olarak kabul etmişlerdir. a-felsefi b-dini ittisal teorisi kime aittir a-gazali b-ibn bacce ........... 'yi en çok benimseyen Yahudi filozofu MUİSE DE NARBONNE. a-ibn tufeyl b-ibn rüşd c-ibn bacce islam felsefesinin batı felsefesine katısı bazı alanlarda olmuştur ,hangisi bu alanlar arsında değildir a.mantık b.****fizik c.musiki d.bilim fel e.matematik f.pskoloji bizim medereselerimizin taklidi niteliğinde olan batıda kurulan ilk üniversite veya mektep hangisidir ve nerede kurulmuştur a.sicilyada-iskenderun mek. b.castilla krallığı-solomon mek. c.napolyon krallığı-salerno mektebi d.hepsi islam düşüncesinin batıya geçiş yollarından değildir a.haçlı savaşları b.diplomatik ilişkiler c.arapçadan yapılan tercüme hareketleri d.is.eğitim kurumlarının taklit edilmesi e.zaten geri kalmış olna batıya acımış olmamız İSLAM FELSEFESİNİN BATI FELSEFESİNE KATKISI ŞU ALANLARDA OLMUŞTUR MET afizik MANtık MUSİKİ AHlak felsefesi BİLİM felsefesi PSKOLOJİ ibn rüşdün fikirlerinin kilise üzerinde etkili olmasının üzerine bazı filozoflar rahatsız oldular,rüşdçülüğe karşı neyi kulandılar a.ibni sinacılığı b.gazzaliciliği c.kindi d.hepsi sicilya kralı nın sarayında uzun zaman hocalık yapmış alim kimdir a.kindi b.gazali c.el idrisi d.beyhaki yahudi filozoflar,farabinin hangi eseri için undan lokma gibidir tabirini kullanmışlardır a.hatabe b.kitabu fil akl c.mebadiul mevcuat d.hiçbiri ingilizce-almanca-fransızca-rusça-farsça-ispanyolca ve daha birçok dile çevrilen esr ve yazarı kimdir a.makasidul felasife-gazali b.mişkatül envar-gazali c.hak bin yekzan-tufeyl d.kitabü şifa-ibni sina gazzalinin bazı yahudi ve hristiyan düşüürlerce tercih edilme sebesi hangisidir a.felsefede dini konuları akılcı bir yöntemle savunması b.büyük bir fiozof olması ve etrafında kitleler oluşması c.ibn rüşte karşı kullnılan bir silah olduğunda çok merak uyandırması d.hiçbiri ortaçağda batılılaraca bilinmeyen müslüman düşünür kimdir a.ibn rüşd b.biruni c.ibn bacce d.ibn sina e.gazali islam felsefesinin batıya tesiri iki yönde olmuştur.hangisi bunlar arasında değildir a.islam felsefesi yoluyla klasik yunan felsefesi nin batıya geçmesi b.batılılar unutulmuş yunan felsefesini islam filozoflarından öğrendiler c.müslüman filozofların kendilerine has düşünceleri d.batılılar bu anlamda zaten ilerdeydiler onlar müslüman filoofları etkilemişler descartes öncülüğünü yaptığın akımın adı nedir a-cartelizm b-kartezyanizm Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 1. ünite soruları hz ömerin çevirisini emrettiği daha sonra beğenmeyip durdurduru iran tarihinin krallarından bahseden eser? hüdayi name el maktül hangisi sokrat sonrası sistem filozoflarından değildir eflatun aristo potinus proclus galen, pisagor eflatuncu felsefe eğitimi nerede verildi urfa nusaybin cündişapur mektebi nerede kuruldu nusaybin iran antakya mektebinde hristiyanlığın yanı sıra hangi felsefeler okutuldu eflatuncu-fisagorcu astronomi-astroloji hermenötik öğretinin son temsilcisi hangi okuldur cündişapur [COLOR="Red"]harran harran mektebinin en ünlü temsilcisi kimdir sabit ibn kurra harise islam felsefesi tabiri hangi yüzyılda kimler tarafından başlatıldı 19. yy. oryantalistler 19. yy. rasyonalistler felsefe için külli mahiyet sebep diyen düşünür kindi farabi ibn rüşd felsefe için hangi tanımı yapmıştı allahı ve onun sanatını bilmek ilim ve amelle ruh terbiyesi hangisi 12. yy. da endülüste yetişen büyük filozoflardan değildir? ibn bace ibn tüfeyl ibn rüşd ibn haldun islam felsefesi adına osmanlıda ilk adım kim zamanında atıldı fatih kanuni el mukaddime eseriyle şöhret bulan uzviyetçi veya biyolojik anlayışı benimseyen düşünür ibn tüfeyl ibn haldun hangisi meşşailiği eleştiren filozoflardan değildir aristo gazali el berekat el bağdadi el berekat el bağdadinin en önemli eseri muteber fi'l hikme ihya tarih felsefesini ilk temellendiren filozof ibn haldun ibn bace din felsefesinin temelleri kimler zamanında atılmış maturidiler mutezililer |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ ÜNİTE-1 1-Düşünce hareketlerinin sistemleşmesi hangi dönemde olmuştur emeviler abbasiler 2-Emeviler dönemindeki düşünce hareketlerine.............. Abbasiler döneminde.................. denilmiştir. fırka-mezhep mezhep -fırka 3-İskenderiyye kütüphanesinin Antakya ya taşınması hangi devirde olmuştur_ ömer b Abdulaziz 1. Abdulmecid 4-Antakya mektebinde hocalık yapan en önemli bilgin? süryani probus s. proclus 5-hangisi iskenderiyye şehrinde kurulan iki mektepten değilidr? ilahiyat mektebi tasavvuf mektebi felsefe mektebi 6-Aristo nun hermenötik kitabı arapçaya hangi isimle çevrilmiştir? kitabül ibare kitabüt tevhid 7-Felsefe kelimesinin karşılığı olan Filosofia ne anlama gelir? ruh terbiyesi hikmet sevgisi 8-Hikmeti bir fazilet,iyi olanın tatbiki olarak gören filozof? farabi kindi 9-Felsefe,nesnelerin mahiyet ve nedenlerinin bilinmesi diye tanımlayan düşünür? farabi kindi ibn rüşd 10-hakikatin ölçüsü inasandır,herşey dili kullanmaya bağlıdır görüşü hangi akıma aittir? sofistaiyye reybiyye şüphecilik 11-Hangisi Meşşailerin düşüncelerinden ayrılır? Tanrı da varlık öz anlamı yapmazlar varlık özden önce gelir mantık ve psikoloji de tümden gelimi benimserler 12-Meşşailer varlığı 3 kısma ayırırlar.bunlar arasında hangisi yoktur? zorunlu deruni mümkün mümteni 13-Meşşailerin Aristo yu takip etmelerindeki 4 neden hangileridir? I-fail IIşekli III-zorunlu IV-maddi V-gaye 14-işrakiyye nin kurucusu kimdir? şehabeddin sühreverdi ebul berekat el bağdadi 15-İşrak kavramı hangi düşünürle otaya çıkmıştır* kindi farabi gazali 16-Sühreverdi nin en temel metafizik kavramı nedir? hey'e cevher nur 17-Sezgi nin ön planda olduğu akım? İşrakiyye rivakiyye Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 1-İnanma eylemi en üst değerden en alt değere ve sonrasında değersize doğru bir ………………. Biçimini tercih ederken düşünme eylemi düşünülebilir olanı doğrudan tecrübe etme anlamında ……………………. Biçiminde yaklaşır. a dikey/yatay b yatay/dikey 2-hangisi inanma eylemi grubuna girmez? a)anlama b) itaat c)olması gereken d)mutlak neden e)düşünülebilir muhteva 3-Allahın kainatta olup biten herşeyi ezelde belirlediği ve insanın adeta rüzgar önündeki yaprak gibi hareket etmek zorunda olduğu düşüncesi hangi mezhebe aittir? mutezile cebriya 4-islam düşünce tarihinde bilinçli itaat anlamında genelde ........... ve kör itaat anlamında ..................kelimeleri kullanılır tahkiki iman/taklidi iman taklidi iman/tahkiki iman 5-dilleri dünyaya ve varlığa yönelen perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda islam düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme algılama düşünme ve ona yaklaşma imkanlarına kavuştuğunu söyleyebiliriz düşüncesi kime aittir wilhelm von humboldt aristo 6-aşağıdaki dillerden hangisi arapçanın kendini yenilemesine katkıda bulunmamıştır yunan süryani farsça türkçe 6-türkçedinin düşünce önce din diline göre varlık ve şekil kazanan birşey ise bu durumda islam düşüncesi doğrudan kuran ve hadislerdeyer alan din dilinin açıkça bilinebiliranlamlarına göre varlık veşekil kazanmalıdır düşüncesi kime aittir farabi ibn hazm 7-ibn hazm hangi metoda karşı çıkmış kıyas nass 8-hükmün yalnızca allaha ait olduğunu kuranın kendi başına anlaşılır olduğuna inanan düşünce akımı hangisi hariciler mutezile 9-]insan aklı saf ( fıtrata uygun) ve mantıklı kullanırsa dini nassların anlamlarına erişebilir hangi düşünceye ait mutezile zahiri 10-bu dünyayı ilgilendiren hususlarda hangi yaklaşımı benimsemek gerekir dinden düşünceye düşünceden dine 11-islam düşüncesinin mistik ve hikemi görünüm kazandığı yer iran hint alt kıtası 12-hangi düşünürlere göre islam düşüncesi gerçek rasyonalitesini kuranda yalnızca işaret edilen felsefi hakikatleri tecrübe ederek kazanabilir farabi ibni sina 13-dil oyunları sorununu geliştiren filozof [COLOR="red"]ludwig wittgenstein aristo 14-el- munkız mine'd-dalal eseri kime aittir gazali ibni sina 15-islam düşüncesinin asıl rasyonalitesini felsefi düşünme tarzı içinde aramak gerekmektedir diyen düşünürler ibni sina-farabi gazali-ibn rüşd 16-]yabancı kültürler sorununa değinen felsede ve islam dini arasında temelde bir zıtlık olmadığını kanıtlamak için çaba gösteren filozof ibni sina ibn rüşd 17-bir şeyi yaparken kendisi olabilmesini, kendisini gerçekleştirebilmesini ifade eden kavram fiiliyat heyula 18-islam düşünürlerinin eserlerini yazma amaçları rasyonel bilincin gelişmesi islam dinine olan bağlılıkları 19-kuran ayetlerine bakarak insanın adaletli davranması gerektiğini belirlemek .............. pratik hayat ortamında adaletli olmakise ........... tefsir/yorum yorum/tefsir 20-ıssız bir adada büyüyüp tabiatı gözlemleyerek kendi teorik ve ontolojik rasyonel bilincini geliştiren bir çocuğun hikayesini anlatan eser kime aittir ibn tufeyl gazali 21-islam filozofları rasyonel bilincin pratik gelişim sorununu hangi eserlerde ele almışlar siyaset ahlak matematik geometri 22-pratik bilinci şehir halkı içinde yaşayan filozofların özelliklerinden biri olarak yansıtan filozoflar ibn bacce ibn tufeyl ibn rüşd ibni sina 23-pratik bilinci toplumun siyasi filozof liderinin temel özelliklerinden biri olarak ele alan filozoflar farabi ibni sina ibn bacce ibn tufeyl 24-islam düşüncesinin en temel alanı ve sorunu nedir şehir insan 25-islam düşüncesinin temel alanı neden köyler değildir köylerde sınırlı sayıda kelime hazinesi vardır ve köklü bilimsel araştırmalar için yeterli değildir köy diyalojik bir ortamdır 26-hangi filozoflar şehir için dijalojik ortam tabirini kullanmış sokrat/platon gazzali/ ibni rüşd 27-islam düşüncesinin ve özel olarak felsefi düşüncenin asli hedefi nedir hakikati keşfedebilme hakikat tecrübesine erişebilmek ve bu tecrübeyi bilgi düzeyindeinsnaların ilgisine sunmaktır islam felsefesi alanı oluşturmak 28-islam düşünürleri varlığın dış dünyada kendi başına bir gerçeklik olarak bulunması ............. bu varlığın zihnimizde bir kavram ve imge aracılığıyla farklı bir gerçeklik olarak yer alması ............ ontik /ontolojik ontolojik/ontik 29-hangi filozof hak ve hakikati açıklarken zulmün varlığı hakikattir ama hak değildir demiş ibn hazm ibn rüşd 30-........... kavramı daha çok kuran metnini dilsel ve tarihsel boyutlarıyla anlamayı ifade ederken ...................... kavramı müslümanların içinde yaşadıkları tarihsel ortam ile kuran metni arasında bağlantı kurma çabasına işaret eder tefsir/ yorum yorum/tefsir |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız ÜNİTE-4 1-Grek ve iran felsefe ve bilim eserlerinden Arapça ya yapılan tercüme faaliyetlerinde etkin rol alan filozof? Farabi kindi 2-Kindi ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır? -Kufe de doğmuştur. -İlk islam filozofudur. -Kura’an eğitiminin yanında felsefe dersi de görmüştür (dil ve edebiyat tahsili olmalıydı) -yaklaşık 277 eseri vardır 3-Kindi hakkında verilen hangi bilgi doğru değildir. Arapça’ya doğrudan tercümeler yapmıştır Arapça da geliştirdiği bilim ve felsefe kavramları yoluyla ,Yunanca felsefi düşüncenin Arapça konuşulan dünyada kabulünü belirlemede etkin rol oynamıştır 4-Kindi nin eserleri hakkında en son çalışmayı yapan kimdir? Mehmet kaya Mahmut kaya 5-Kindi’nin çok eser telif etmesinin sebebi nedir? Farklı kültürlerle yoğun ilişki sonrası ,hem eski kültürleri aanlamada hem de düşünürleri tarafından islam kültürüne gelecek olan eleştirilere bilimsel ve düşünsel donanım için. Memun un kurdurduğu Beytül Hikme de bilgin kaşif ve mütercim olduğu için 6-Fil Felsefetil Ula isimli eser kimindir ve özelliği nedir? Kindi---Felsefe alanında yazdığı en hacimli eserdir İbn-i Sina---Felsefi bazı terimlerin açıklamasını içerir. 7-Kindi nin bilimler tasnifinde Yanlış olan bilgi hangisidir? İlk önce ilimleri dini ve akli(insani) olmak üzere ikiye ayırır Dini ilimlerin kaynağı vahiydir İlk bilim tasnifi yapanlardandır 8-Aşağıdakilerden hangisi Kindi nin bilimler tasnifinde yer almaz? Doğrudan ilim Teorik Arketip Pratik Siyaset 9-“Allah :nefsi,latif olmayan madde ile latif olan metafizik arasında bir mertebeye koymuştur.Böylece fizikten metafizik bilgiye geçmek mümkün olmaktadır.’’ görüşü hangi filozofa aittir? Kindi Gazali Farabi El kavl fin nefs 10-Kelam fin nefs el muhtasar isimli eserleri kindi hangi alanda yazmıştır? Fizik Psikoloji Metafizik Reddiye 11-Kindi ye göre felsefe nedir? İlk sebebin bilgisine götüren bilimsel bakış açısıdır. İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir. 12-Kindi nin felsefe si hakkında yanlış olan hangisidir? Felsefe yi akli ,ruhi ve ahlaki etkinlikler alanında insanı disipline edip olgunlaştıran bilgi dalı olarak görür İnsan sanatlarının en üstünü ve en değerlisi felsefedir. Felsefe yi felsefi ve bilimsel bir bakış açısı ile ele alır Felsefi düşünceyi bütün bir sistem olarak değil de bazı analizler ile ele alma eğilimindeydi 13-Metafiziğin en çok ele aldığı konulardan hangisi Kindi yi çok meşgul etmiştir? Varlık problem Mantık problemi 14-Hangisi Kindi nin savunduğu bilgi kaynaklarından değildir? Duyu algıları Akıl Formel Sezgi Vahiy 15-İnsana dışardan etki eden bir güç olmayıp,nefsin fonksiyonu olan tümel kavramlardan ibaret olan akıl hangisidir? Güç halindeki akıl Sürekli fiil halindeki akıl 16-Nefsin mahiyet ve işlevlerini -Arınmasının yol ve yöntemlerini -Ölümden sonraki durumunu Felsefi açıdan irdeleyip temellendiren ilk filozof? Kindi Farabi İbn sina 17-Dini telakkinin dışına çıkarak ahlakı, bir felsefe problemi olarak tartışan ilk meşşai filozof…………….. Farabi Kindi İbn rüşd 18-Din ile felsefeyi uzlaştırma çabalarına derinlik kazandıran filozof? Kindi Farabi 19-Farabi hakkında hangi bilgi doğru değildir? Türk kökenlidir Birinci muallim ünvanıdır Müzik alanında eser yazmıştır Bir süre kadılık yapmıştır 20-Farabi en büyük başarısını hangi alanda göstermiştir? Sezgi Mantık Nefis 21-Eserleri kabaca 3 ana başlık altında toplanır.Hangisi bunlar arasında yoktur? Popüler nitelikli olanlar Bilimsel incelemerden sonraki sonuçların derlemeleri Mantık alanında çalışmalar 22-Farabinin ilim tasnifi arasında yer almaz? a-Din b-Matematik c-Mantık d-Fizik ve m e t a f i zi k e-medeni ilimler 23-Farabi ye göre Taşıdıkları değer açısından ilimler 3 kategoridir.Bunlar nelerdir? Astronomi-geometri-dini ilimler Ahlak-siyaset –dini ilimler 24-Mantığı tasavvurat ve tasdikat şeklinde iki kısma ayıran filozof? Kindi Farabi İbn sina 25-Farabi nin evren şemasında hangisi bulunmaz? İlk sebep Faal akıl Nefis Form Siret 26-Aşağıdaki verilenlerden hangisiFarabi nin görüşlerine uymaz? Faal aklı Cebrail olarak isimlendirir Bilginin kaynağının duyular olduğunu söyler Varlığı zorunlu olan ve zorunlu olmayan şeklinde 2 ye ayırır Bilginin kaynağını doğuştan bilgi teorisi ile ilişkilendirir 27-Farabi nin,aklın anlamlarını tartıştığı risalesi hangisidir? Meanil akl Uyun el-mesail 28-Farabi aklı 2 ye ayırmıştır.. …………….insan davranışlarını belirler …………….duyularla gelen bilgilerin nefs aracılığıyla mükemmelleşmesini sağlar. Ameli--bilfiil Ameli –nazari Nazari—ameli 29-Faziletleri Nazari/fikri/ahlaki/ameli/ şekilde 4 kategoriye ayıran filozof? İbn sina Farabi 30-Farabi nin el medine tül fazıla(erdemli devlet) iisimli eserinde 4 görüş ortaya çıkar..hangisi bunlardan değildir? Ontolojik teori Fıtrat teorisi Onkolojik teori Adalet teorisi 31-Farabi ye göre devletler erdemli ve erdemsiz olarak 2 ye ayrılır..aşağıdakilerden hangisi erdemsiz devlet sınıfına girmez? Sapık Fasık Bilgisiz Cahil Değişebilen 32-hangileri Farabi nin etkilediği düşüncelerdir? İslam felsefesi---yahudi İslam felsefesi—hristiyan -yahudi 33-farabi nin nübüvvetle ilgili tezinden etkilenmeyen? İbn sina ibn rüşd kindi ibn meymun Albertus magnus Spinoza 34-Tıp ve felsefe alanında büyük otorite manasında Eş-şeyhur Reis ünvanıyla,Batı da ise Avennic olarak bilinen filozof? İbn sina Farabi 35-İbn sina hangi çağda büyük filozoflardan kabul ediliyordu? Latin orta çağında grit ilk çağında 36-Felsefe alanında Farsça olarak yazılmış ilk ansiklopedik eser? uyunul hikme danişname i alai 37-Arapça bilim ve felsefe dili olarak hangi filozofun eserlerinde zirveye ulaşmıştır? farabi kindi ibn sina 38-ibni sina nın tıp kitabının ismi nedir eş-şifa el-Kanun üt-tıp 39-ibn- i sina nın felsefeye dair en önemli eseri? eş-şifa el felsefiyye Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur GÜl:)) |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 5.ÜNİTE 1- Batı İslam dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir? kindi ibn bacce 2- Batı literatüründe genellikle Avempace diye anılan filozof kimdir? ibn bacce ibn tufeyl 3-Müzikte otorite olarak kabul edilen filozof kimdir? ibn rüşd ibn bacce 4-İbn Bacce şerh yazım tekniklerinde kimlerin eserlerine şerh yazmıştır? Aristo-farabi Aristo-ibn sina 5-İbn bacce şerh yazım tekniklerinde kimi model almıştır? ibn sina Farabi 6-İbn bacce şerh şeklinde yazım tarzında kimin üzerinde etkili olacaktır? ibn rüşd ibn tufeyl 7-ibn baccenin Aristocu plan üzerinden nefs ve güçlerini ele alan eseri hangisidir? risaletül veda kitabün nefs risaletül nefs 8-hangisi ibn baccenin eseri değildir? tedbirül mütevahhid faslul makal |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 9- Endülüslü Müslüman filozoflarda akıl,ittisal,mutluluk,sosyal ve siyasal yaşamla ilişkileri konularının merkezde olduğunu görmekteyiz.bunun en önemli sebebi...... filozofların çok sıkıntılı dönemler yaşaması ibn bacce döneminde endülüste yaşanan iç karışıklık ve siyasal birliğin bölünmüşlüğüdür 10-ibn baccenin felsefesinin temel konusu nedir? şehir insan insan ve insan mutluluğu 11-ibn baccenin felsefesinde insan neye benzetilir? evren toprak cevher 12-insanda kaç boyut vardır ve nasıldır? a)2;tabi ve akli boyut b)3;tabi,duygusal ve akli 13-insanın idrak süreci kaça ayrılır? duyusal ve akli duyusal,hayali ve akli 14-insanın en yüksek ve yetkin boyutu nedir? kalp duygu akıl 15-ibn bacce gerçek bilginin ne olduğunu belirtmiştir? tümel olanın bilgisi düşüncenin bilgisi 16-ibn bacce insanları akli suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre nasıl derecelendirir? cumhur-nuzzar-su'eda cumhur-su'eda 17-ibn baccenin derecelendirmesinde tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşanlar hangi gruptadır?? nuzzar su'eda 18-ibn baccenin derecelendirmesinde filozoflar hangi gruba girer? su'eda cumhur 19-ibn bacce yönetim çeşitlerini kaça ayırır? 3 e:bireyin kendisini yönetmesi,bireyin ailesi yönetmesi,şehir yönetimi 2ye:bireyin kendini yönetmesi,allahın evreni yönetmesi 20-ibn baccenin bozuk bir toplumda yaşayan entelektüel kabiliyetleri gelişmiş bir filozof nasıl erdemli kalabilir ve mutluluğa ulşabilir? sorusunun cevabı olan eseri hangisidir? fil gayetil insaniyye tedbirül-mütevahhid |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 6. ÜNİTE 1-aşağıdakilerden hangisi afganinin bildiği dillerden değildir? Arapça Farsça Fransızca İngilizce Rusça İspanyolca 2-cemaleddin afgani ve Muhammed abduhun birlikte çıkardığı agzete El-urvet el-vuska Takvim-i vakayi 3-cemaleddin afgani ve Muhammed abduhun çıkardığı gazetenin amacı neydi Müslümanları batının sömürgeciliğine karşı harekete geçirmek Milleti felsefe ve din konusunda bilgilendirmek 4-afganiyi 1892 de istanbula davet eden padişah 2. abdülhamid Abdülaziz 5-afganinin materyalistlere karşı yazdığı eserin adı nedir Er- redd ale’d dehriyyin Urvetül vuska 6-afganiye politik pan islamizmin kahramanı diyenler kimlerdir Doğulu yazarlar Batılı yazarlar 7-müslüman hayırseverler cemiyeti ve arapça eserleri canlandırma cemiyeti bu iki semiyeti kim kurmuştur Afgani Abduh 8-muhammed abduha göre felsefi tefekkür insanı neye yöneltmeli Daha çok düşünmeye Varlığımızı tam bir tecrübe ve şuurla kavramamız için aktif olçarak dünada yerimizi almaya sorumluluklarımızı yerine getirmeye 9-muhammed abduha göre en önemli mesele nedir Felsefeyi anlamak Kuranın lafzi anlamında takılıp kalmayıp özünü ve genel anlamını açıklamak 10-abduhun mutezilileri andıran düşüncesi neydi Akıl nassın yardımı olmaksızın iyiyi kötüden ayırabilir Nass insan için tek başına yeterlidir 11-hangisi ismail hakkı İzmirlinin çalıştığı tercüme kurumlarından değildir Encümeni teftiş Muayene heyeti Tercümanu ahval 12-izmirli hangi tarihte medreselerin ıslahını amaçlayan darül hilafet i aliye müfettişliğine getirildi 1914 1924 13-izmirli 1931 yılında hangi göreve atandı Edebiyat fakültesi hocalığı İlahiyat fakültesi reisliği 14-mehmet akif Ersoyun İslamcı düşünceye geçişi kim vasıtasıyla olmuştur? Muallim naci Nurettin topçu 15-İslam Milletinin içine düştüğü problemleri şöyle sıralar; teknik yetersizlik, ilerlemeye ayak uydurmama, gevşeklik ve tembellik, ilme gereken önemin verilmemesi, kardeşlik ve dayanışmanın bozulması, idarecilerin yetersizliği, iktidar ihtirası, batı taklitçiliği. Bütün bunlara çözüm ise İslam ilkelerine sarılmaktır. yukarıda kimden bahsedilmiştir? a-ismail hakkı izmirli b-muhammed abduh c-babanzade ahmed naim 16-muhammed abduhun manevi mürşitliği kimin aktif bir insan olmasını sağlamıştır İsmail hakkı Cemaleddin afgani 17-roger garaudy’nin faustçu bir toplum yolunda ilerlediğimizi söylediği eserinin adı nedir Yaşayanlara çağrı Medeniyetlerin diyaloğu 18-kim şiir mistizmalanlarında en büyük etkiyi Mevlana celaleddin rumiden gördüğünü belirtir Muhammed ikbal Celaleddin afgani 19-…………..musikiye de aşinadır. Sanatçı kişiliği daha çok hattatlığında ortaya çıkar. Elmalılı Hamdi yazır Nurettin topçu 20-muhammed ikbal 1922 yılında hangi eserinde Türklerin kurtuluş mücadelesini islamın şahlanışıolarak ele alır Tulu-i İslam İslamda dini düşüncenin yeniden teşekkülü 21-hilmi ziya ülkenin Selahattin Eyüboğlu ve Cemalettin Ezine il birlikte çıkardığı; bir dönemin aydın dünyasında hümanist yaklaşımıyla büyük etki bırakan derginin adı nedir? İnsan Varlık 22-hilmi ziya ülken hangi yazısında tarihimizdeki düşüncenin önemini ve onun toplum sorunlarıyla ilişkisini saptamıştı İnsani vatanseverlik Bizdeki fikir cereyanları 23-kime göre sosyoloji ve felsefe birlikte, Beraber, aynı paralelde yürümelidir sosyolojinin ancak felsefe temeline dayanılarak kurulabileceğini kabul eder Nurettin topçu Hilmi ziya ülken 24-milletimizin 20. Asırda yetiştirdiği en önemli fikir ve hareket adamı kimdir Hilmi ziya ülken Nurettin topçu 25-nurettin topçunun vefatına kadar yayınlanan hareket felsefesinden esinlendiği dergisinin adı nedir Fikir ve sanatta harekeT İsyan ahlakı 26-nurettin topçu hangi yılda ve nerede fikir ve sanatta hareket dergisini çıkarmaya başlamış 1939 izmir 1939 istanbul 27-nurettin topçunun düşüncelerinin şekillenmesinde aşağıdaki isimlerden hangisi etkili olmamıştır Blondel Bergson Massignon Abdülaziz bekine Hallacı Mansur Yunus emre Mevlana Afgani 28-islamın vaat ettikleri adlı eserin yazarı kimdir Nurettin topçu Roger garaudy |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 5. ünitenin devamı 21-endülüslü felsefe okulunun 2.önemli ismi kimdir? ibn rüşd ibn tufeyl 22-meşhur filozof ibn rüşdümuvahhidi halifesine takdim eden kişi kimdir? ibn tufeyl ibn bacce 23-hakikate ve mutluluğa ulaşmada gazzaliyi model alan kimdir? ibn tufeyl ibn rüşd 24-bir filozof olarak felsefi araştırma yönteminin keşf ve müşahede yoluyla desteklenmesini öneren kimdir? ibn bacce ibn tufeyl 25-ibn tufeylin bilgi edindiğimiz tek eseri...... ibn tufeyl bu eser üzerinden evrenin ortaya çıkışını ....... ile açıklar. hay b yakzan -farabinin sudur teorisi kevn vel fesad-kuran hay b yakzan-kuran 26-aristonun felsefi doktrinine sadık kalarak eserlerini şerh ettiğinden islam aleminde 'şarih' , latin dünyasında 'commenter' ünvanıyla tanınan kimdir? a.ibn rüşd b.ibn tufeyl 27-ibn rüşd hakkında hangisi yanlıştır? a. meşşai okulunun son temsilcisidir. b.aristonun eserlerini şerh eder. c.kadılık yapmıştır. d.çağdaşları ve sonrakiler tarafından bir fakih olarak çok ilgi görmüştür. 28-ibn rüşdün, gazalinin tehafütül felasifesine reddiye olarak yazdığı eser hangisidir? a.bidayetül müçtehid ve nihayetül muktesid b.tehafütü tehafütül felasife 29-ibni rüşdün fıkha dair mukayeseli bir hukuk kitabı ve felsefi analiz kabiliyetini fıkıh alanında sergilemiş olduğu eser hangisidir? a.bidayetül müctehid ve nihayetül muktesid b.faslul makal 30-.....kısmı öfke ve şehvet kısmının idare ettiği oranda kişi akıllıdır;öfkelenen kısım aklın kontrolüne girdiği,doğru oranda ve doğru zamanda işlev gördüğü kadarıyla kişi ...... dir. a. adil-erdem b. akli-cesaret 31-adil insan ...... hem kendinde ,hemde diğer insanlarla olan ilişkisinde gösterir. a. erdemi b.iffeti |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Azra bunlar 5. ünitenin devamıysa başına yaz canım |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 7. ÜNİTE OSMANLI DÜŞÜNCESİ 1-Osmanlı dönemindeki şartlarla günümüz şartlarının farklılaşması sonucu oluşan düşünme hatasına ne denir? Tarihselcilik Anakronizm 2-Anakronizm den kurtulmak için Osmanlıdaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları içinde algılamaya çalışmak hangi sıkıntıya yol açar? Ayrımcılık Tarihselcilik 3-Mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması geleneğine ne denir? Şerh ve haşiye Teşhir 4-Batı düşünce tariihini “Platon a düşülen notlar” şeklinde gören kimdir? Roger garaudy Alfred N.Whitehead 5-‘Osmanlı düşünürü’ sıfatını hak eden felsefeci,mutasavvıf,kelamcı,fıkıhçı vs. bilginlerin genel tutumu neydi? Mevcut bir genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir. Terihte yaşamış bir takım düşünürlerin fikirlerini öğrenmektir. 6-osmanlı da Mantık ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır? Osmanlı düşünce tarzında en az önem arzeden disiplinlerden biridir Allah ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzıdır Estetik imar çabasının zorunlu bir unsurudur 7-Osmalı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket etmelerinde ki en önemli kaygı nedir? Mantık Estetik 8-Osmanlı düşünürlerinin estetik ahengi ile ilgili eşleştirmelerden hangisi yanlıştır? İnanç –kelam Ekonomi-mimariyye Zihin-felsefe Toplum –siyaset 9-Osmanlı düşünürlerinin kabaca ………………………’asıl-kopya’ ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürdükleri söylenebilir. Platoncu Aristocu 10-Osmanlı nın yükseliş ve duraklama dömenlerinde verilen eserlerin genel karakteristiği nedir? Soyutlamaya dayanması-düşünülür olması Felsefeye dayanması-düşünülür olması 11-Osmanlı düşünürleri miras aldıkları farklı birikimleri sentezleme yaparken dünyayı estetik olarak……………. Ve ……………. Şeklinde ikiye ayrılır.. İç-dış Toplum-teşhir 12-yükseliş döneminin genel karekterist iği olan estetik imar kaygısı ,duraklama döneminde yerini neye bırakmıştır? Kendi kendine yetmezlik kaygısı Sabit mekan kaygısı 13-Farklı unsurları eski ve yeni şeklinde tarihsel(yatay) olarak organize eden bilinç türü? Bölünmüş bilinç Estetik imar bilinci 14-Osmanlı devleti nin sürekli kayıplara ve güçsüzlüğe maruz kalması, yükseliş döneminde hakim olan hangi algıyı büyük aranda ortadan kaldırmıştır? Estetik İmar sabit mekan 15-Osmanlı Devleti nin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmış olan düşünür kimdir? Davu-el kayseri Molla fenari 16-hangisi estetik imar sürecine katkıda bulunan düşünür değildir? İbn arabi Kayserili davud Muhiddin el- acemi Molla fenari 17-Osmanlı dönemin de devam eden tehafüt geleneğinin temsilcilerinden olmayan düşünür? İbn Kemal Molla ali Hocazade Molla lütfi 18-tehafüt geleneği ilk önce hangi düşünür ve eseriyle başlamıştır? Gazali-Tehafitül Felasife Farabi-tehafitül Felsefiyye 19-Akli ilimlere olan düşkünlüğü sebebiyle Gazali ve Meşşai filozofların fikirlerinin tartışılmasını talep eden padişah hangidsidir? Kanuni Sultan Süleyman Fatih Sultan Mehmet 20-felsefe,tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan varidat isimli eser kime aittir? İbn arabi Molla fenari Bedreddin simavi 21-Osmanlı devleti nin ilk şeyhülislamı hangisidir? Molla fenari Molla lütfi 22-Molla lütfi nin mizahi yolla aklaki eleştiri düşüncesini pekiştiren eseri? Ahlak –ı kebir Harname 23-Osmanlı da ilk matbaayı kuran,Hristiyanlık ve islamı karşılaştırabilen,dinler tarihi alanında risale-i islamiyye adlı eseri olan kimdir? İbrahim müteferrika Ahmet Cevdet paşa 24-Osmanlı da reform(yenileşme) hareketine destek veren düşünürlerden olmayan isim? Ali macit Mustafa sami Safvet paşa Şinasi 25-Aşağıdakilerderden hangisi zemin arayışı ekseninde ortaya çıkan yaklaşımlardan değildir? Pozitivizim Metaryelizim Ateizim Feminizm Sezgicilik 26-……………………..Tüm varlık alanını tek bir zeminde anlama/temellendirme çabasıdır. Sosyolozim Metafizik 27-Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasını savunan düşünceler? Materyalizim-pozitivizim-tabiatçılık Materyalizim-sezgicilik-tabiatçılık 28- Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasına direnen düşünceler? Ruhçuluk-sezgicilik-panteizim-monizm Ruhçuluk- feminizm-sezgicilik 29-materyalist yaklaşım en belirgin şekliyle……………….tarafından temsil edilmiştir? Baha Tevfik Rıza Tevfik 30-sezgici yaklaşım en temel şekliyle ………………….. tarafından temsil edilmiştir? Ziya Gökalp Mustafa şekip Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. __________________ |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 8. ünite 1- Yunanca yargılama ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden kelen kelime hangisidir? Eleştiri Yorum 2-Bir kişiyi, düşünceyi, eseri, sistemi alternatif görüşleri belirterek titiz bir incelemeye tabi tutmak ……….….’nin terim anlamıdır İstidlal Eleştiri 3-yunan felsefesinin tercümesiyle birlikte , Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri 3’e ayırdı a)Sırf felsefe yapanlar b)Felsefeyi dinle uzlaştıranlar…………………. c)Felsefi metodla dini savunanlar………………. B ve c grubunun temsilcileri kimlerdir? Filozoflar- kelamcılar Kelamcılar-filozoflar 4-müslüman toplumlarda felsefenin kabulu kimler tarafından nasıl olmuştur? Kindi farabi ve ibni sinanın felsefeyi dinle uzlaştırma çabaları sonucu….. Kindi farabi ve ibni sinanın kendilerini topluma sevdirmeleriyle 5-aşağıdakilerden hangileri başlangıçta felsefeyi tamamen reddedenler arasında değildir? Hanbeli-zahiri fıkıh ve hadis ekolu Klasik selefiyye, ilk dönem şia Malikiler ve ilk Şafiiler Hanefiler 6-islamiyette dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar dinden felsefeye doğru…………………….., felsefeden dine doğru olmak üzere …………………’ dır Kelamcılar- filozoflar Filozoflar-kelamccılar 7- a- felsefi fikirlerin dini siyasi hareketler tarafından kullanılması b-felsefi fikirlerin dine alternatif olduğunun düşünülmesi c-yunancadan tercüme edilen eserlerde İslam inancına aykırı şeylerin dulunması d-kuran ve sünnetin bütün bilgileri kapsadığına olan inancın felsefi düşünceyi dışlaması yukarıdaki maddeler neye sebep olmuştur? İslam dünyasında felsefi eleştirileri ortaya çıkarmıştır İslam dünyasını felsefeden uzaklaştırmıştır 8-bugün tükçede tehafüt kelimesini karşılayan terim ve anlamlar nelerdir? Tutarsızlık, yıkım, çöküntü, acelecilik, düşüncesiz sonuç, istikrarsızlık Tutarlılık, ağırdan alma, düşünceli sonuç 9-‘’tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları,arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak, pervanenin lambaya çarpması gibi, filozofların hatalara düşmesi’’ tehafüt terimine karşılık söylenmiş bu sözleri kim söylemiştir? İbn rüşd Gazali 10-‘’tehafütül felasife ……………………. Anlamında yaygın olarak kullanılmaktadır Filozofların tutatrsızlığı Filozofların eleştirileri 11-nizamiye medreselerinin kuruluş amacı nedir? İstenmeyen fikir akımlarıyla mücadele Halkı dini açıdan eğitmek 12-……………… tehafütünü yazma nedenlerinden biri de filozofların ehli sünnet inancıyla bağdaşmayan fikirlerini eleştirerek, eşariliği güçlendirme olduğu söylenebilir Hocazade Gazali 13-gazzali tehafüt eserini yazmadaki gayesini nasıl açıklar Hakikati bilmek ve bildirmek Filozofları yola getirmek 14-tehafüt geleneği içinde ikinci eseri kim yazmıştır? Biruni İbn rüşd 15-gazzalinin tehafütül felasifesini yazdığı dönem, mantığın ve felsefi yöntemlerin ……………. İlmine girmeye başladığı dönemdir Psikoloji Kelam Not:ikinci tehafütü yazan ibn rüşdün döneminde ise bu felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönemdir. 16-ilimleri mantık matematik fizik metafizik ahlak ve siyaset olarak ayıran kimdir İbn Haldun Gazali Not:gazali nizamülmülkün sarayında 28 yaşında iken saiyasi danışman olarak görevlendirilmiştir. Bu görevin amaçları şunlardır; 1-hasan sabahın başkanlığını yaptığı siyasi cinayetler işleyen Batıniliği düşünce düzeyinde durdurmak 2-mısır’da el-ezheri kuran ezher şiasının kültürel gelişmesiyle rekabet etmek 3-nişabur’da insanlara inançlarından dolayı zulmeden mutezileye cevap vermek 17-gazzalinin nizamülmülk tarafından Bağdat nizamiye medresesine müderris olarak tayini hangi yıl gerçekleşti? 1191 1091 18-gazzali birinci dönem hocalığına ne demiştir? Mevki kazandıran ilim hayatı Mevki terk ettiren ilme çağrı 19- gazali ikinci dönem hocalığı için ne demiştir? Mevki kazandıran ilim hayatı Mevki terk ettiren ilme çağrı 20-gazzali filozofları eleştirmek için önce felsefeyi öğrendi . iki yıl süren mütalaanın sonunda hangi eseri kaleme aldı? Tehafütül felasife Mekasidül felasife 21-gazali ilimleri hangi eserde 4 başlıkda incelemiştir ( ta- m-i-r tabiayat mantık ilahiyat riyazat) Makasıt İhya 22-gazzalinin filozoflara yönelttiği eleştirilere ilk ciddi karşı koyuş hangi Endülüslü filozof tarafından olmuştur? İbn rüşd İbn tufeyl 23-ibn rüşdün gazzaliyi eleştirdiği eserinin adı nedir Tehafütü tehafüt…. Tehafütü menafüt 24- İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr? a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri b-Cesetlerin haşri c-Alemin kıdemi 25-tehafüt geleneğini tekrar gündeme getiren padişah Abdülhamit Fatih sultan Mehmet 26-felsefe ile kelamı birleştiren filozof kimdir İbn rüşd fahreddin razi 27-fatih sultan mehmetin emriyle ali tusi ve hocazade gazalinin tehafütüne benzer kitap yazarlar Ali tusinin gazzaliye yaklaşımı nedir? Aynen takip eder Bazı konularda muhalefet eder 28-Hocazadenin gazzaliye yaklaşımı nasıldır? Aynen takip eder Bazı konularda muhalefet eder 29-yaklaşık 800 yıllık süre içerisinde ( gazzaliden son Osmanlı şeyhülislamlarına kadar) İslam dünyasında gerek müstakil tehafüt gerekse mevcut olan bir tehafütün yorumu tarzında, bu gelenek kapsamında ……………… eser yazılmıştır 12 14 30-gazzali ve ibn rüşdün tehafütleri ekseninde kaleme alınan bu eserlerin konularını 4 kategoride değerlendirmek mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu kategorilerden değildir? Tabiyyat ilahiyat alem gök matematik 31-gazzali eleştirilerinin merkezine hangi ilimleri koymuş? Din felsefe Matematik geometri 32- ibn rüşd sonrası felsefi bir düşünce hareketi olarakda değerlendirebileceğimiz tehafüt geleneği, genelde ……………… özelde ……………………………. Felsefi düşünüş tarzının devamını sağlamada etkili olmuştur Osmanlı türk düşüncesi/İslam dünyasında İslam dünyasında/Osmanlı türk düşüncesinde |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 9. ÜNİTE 1- Biruniyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? a- İbni Sina ile çağdaştır. b- Matematik ve fizik ilimlerine çok fazla önem vermiştir. c- Sanskritçe den Arapçaya yaptığı çevirilirden günümüze ulaşan bir örnek, Tercümetü el-Asarül-Bakiye isimli eserdir. d- Gazneli mahmud’un seferi sırasında yazdığı Tahkik ma li’l Hind adlı eserdir. 2-Eserinde hz. Muhammed dahil,hiçbir peygamberin tarihine yer vermeyen kimdir? a-İbn Miskeveyn b- Biruni 3-Hangi eşleştirme yanlıştır? a-Tecaribül Ümem- İbn Miskeveyn b-Tecaribül Ümem-Biruni c-el Asarül bakiye anil kurunil haliye- Biruni 4-İslam ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim kimdir? a-Biruni b-İbn Miskeveyn c-İbn Haldun 5-İbn Halduna göre umran ilmine sahip tarihçinin özellikleri arasında yer almaz? a-Rivayetleri umran ilmi zemininde tahkik eder. b-tarihi olaylar arasında sebeb sonuç ilişkisi kurar. c-Tarihi rivayet ilimleri içerisinde değerlendirir. d-Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tesbit etmeye çalışır. 6-İbn Haldun ihtiyaçlar şemasında en alttan üste doğru sıralama nasıldır? a-zaruri ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-kemali ihtiyaçlar b-kemali ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-zaruri ihtiyaçlar 7-Hangisi göçebe yaşamın temel özelliklerinden değildir? a-güçlü asabiyet b-doğal ve dayanıklı olmaları c-işlerini kendileri görmeleri d-iyiliklere duyarsızlık 8-hangisi şehirlilerin temel özelliklerinden değildir? a-bağımlılık ve sınırlanmışlık b-zayıf asabiyet c-cesaret d-rahat yaşama alışmışlık,kırılganlık,tembellik 9-İbn halduna göre aşağıdakilerden hangisi göçebe/bedevi yaşamın özelliklerinden biridir? a-rahatlığa alışma b-kırılganlık c-iş bölümü d-özgürlük 10-aşağıdakilerden hangidi İbn Halduna göre,bir toplumun geçirdiği aşamalardan biridir? a-medeniyet aşaması b-tarım aşaması c-imar aşaması 11-İbn Haldun a göre insanların toplum halinde yaşayışlarını ,devletlerin yükseliş ve düşüşlerini dolayısıylada tarihin oluşumunda açıklayıcı kavramlardan birisihangisidir? a-tarihdaşlık b-asabiye c-dindaşlık 12-İbn Haldunun kurduğunu iddia ettiği ilim dalının adı nedir? a-asabiye ilmi b-insani ilim c-ümran ilmi 13-İbn Miskeveynin tarih anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? a- Tarih yalnız geçmişle ilgilenir. b- Tarihte tesadüfe yer yoktur. c- Tarih yalnız rivayetleri nakletmek değildir. d- Tarih dinamik bir süreçtir. Not:geçmiş sınav sorularından 14-Biruniye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir? a-tarih ilmini ihmal etmeleri. b-Hint bilginlerinin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları. (bu da sınav sorusu 15-İbn haldunun tarihte var olan toplumları tasnif ederken kullandığ ıkriter nedir? a-insanın ihtiyaçları ve bu ihtiyaçları karşılama ve yöntemleri. b-insanların dindarlık seviyeleri ve oluşturdukları yaşam biçimleri. 16-İbn Haldun un gözüyle felsefeye en çok fazla önem veren İslam öncesi iki millet kimdir? a-Hintliler-Yunanlılar b-İranlılar-yunanlılar 17-İbn Haldun un Meşşai filozofların taksimini takip ederek, felsefi ilimleri kaç ana kısma ayırır? a-mantık-fizik-metafizik-matematik b-mantık-fizik-ilahiyat-matematik |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 10.ÜNİTE 1-İslam felsefesinin batı felsefesine katkıları arasında hangisi yoktur? -İslam felsefesi yoluyla klasik yunan felsefesinin Batı ya geçmesi -Batılıların çoğu Müslüman olmuştur -Metafizik-psikoloji-ahlak felsefesi -müslüman filozofların kendilerine has felsefi düşünceleri 2-Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin batıya geçiş yollarından değildir? -Hristiyanların Müslümanlarla fetihlerde doğrudan teması -Diplomatik ilişkiler -İslam eğitim kurumlarının taklit edilmesi -Batılıların eğitim için İslam ülkelerine gitmeleri -Akrabalık ilişkileri -Haçlı savaşları -Arapça dan yapılan tercüme hareketleri 3-İslam medereselerinin taklidi ile yapılan ilk mektep hangisidir? Castille krallığı-saneto mektebi Napoli krallığı-salerno mektebi 4-Aristonun eserlerini Arapça dan Latinceye tercüme ettiren kral kimdir? -Scilya Kralı-II.Frederik -Lyon Kralı –II.castille 5-İslam ilmi hangi ülkenin vasıtasıyla Fransa ve diğer Avrupa ülkelerine girmiştir? Yunanistan İtalya İngiltere 6-İslam memleketlerin giderek ilk defa şahsi araştırma başlatan iki isim? Afrikalı costantin-Adelard Amerikalı Napoli-Adelaks 7-Batılılar ile ilk diplomatik ilişkiler kimler arasında gerçekleşmiştir? Aristo-Frederik Harun Reşid-Şarlman 8-Özellikle tercüme yoluyla,İslam felsefesi …………….yy. da batıya aktarılmaya başlandı. X yy. XII.yy XX. yy 9-Aşağıdakilerden hangisi Arapça dan batı ya yapılan tercüme faaliyetlerinin olumlu etkilerinden biri değildir? -Tecümelerle unutulmuş olan Aristo canlandırılması ve Müslüman filozofların felsefesinin öğrenilmesi. -Özellikle 17. Yy da İbn Tufeyl in fikirlerinin batıya revaç bulmasıyla Batı da aydınlanma devrinin başlaması -Bazı Hristiyanların ve Batı da yaşayan Yahudilerin çoğunun İbn Rüştçülüğe eğilmesi -müslüman filozoflara hiçbir zaman ilgi duymamaları 10-Arap dilinin tedrisi ,İslam bilim ve felsefesinin daha geniş çapta öğretilmesi açısından yeni mekteplerde sürdürüldü.Bunların en önemlileri nelerdir? I-Fransa daki-Montpellier II-İngilteredeki –Oxford III-İtalya daki-kolegne I-II I-II-III II-III 11-Batı da bilim ve felsefe nin yeniden doğuşu tamamen İslam ın tesiri ile olmuştur? Doğru Yanlış 12-Batı felsefesine etki eden Müslüman filozoflar J Farabi İbn Bacce İbn Tufeyl Kindi İbn Rüşd Gazzali İbn sina 13-Kindi nin; kendi devrinde gelip geçen dünyanın en meşhur oniki harkasından biri olduğunu söyleyen kimdir? G.Cardano M.Dunlop 14-Kindi nin Latince ye çevrilen eserlerinden hangisi latinler arasında çok meşhurdur? Risale fi mahiyetil akl Risale fi icaz ve ihtisar fil burhanil mantıki Kitabut tuffaha 15-aşağıdakilerden hangisi Farabi nin Latinler ve batılı Yahudiler arasında meşhur olan isimlerinden biridir? Alkindus Avennasar 16-Farabi nin latince ye üç kez çevrilen eseri hangisidir? Kitabul mizaç Kitabül ,ihsanil ulum Kitab fil akl 17-Farabi nin ,İbranice y 3 kez çevrilen eseri? Kitabu fil akl Risale fis safsata 18-Hıristiyan filozoflar Farabi den özellikle …………..konusunda etkilenmişlerdir? Akıl Ontoloji 19-İbn sina nın Kitabüş şifa isimli eserinden hangi felsefi kısımların tercümeleri yapılmamıştır? Metafizik Fizik Sosyoloji Mantık Psikoloji 20-Gazali ye akıl konusunda müracat eden batılı Hristiyan filozof kimdir? Alexandre Guillame 21-Gazali nin –Kalp gözü teorisi- sezgiciliği ve –bahse girme- yoluyla ALLAH ın ispatı görüşünden etkilenen kimdir? Pascal Leibniz 22-Batılı filozoflarca -ruhların ittisali teorisi- görüşü en çok tanınan filozof ? Gazali İbn bacce 23-Hayy b. Yekzan İngilizce ye kaç kez tercüme edilmiştir? 1 2 3 24-Hayy b. Yakzen i Türkçe ye kim tercüme etmiştir? Babanzade reşid Babanzade ahmed 25-Hayy b. Yakzen i İbranice ye ilk çeviren ve üzerine İbranice şerh yazan düşünür? M.Meijer Moise de Narbonne 26-Batı felsefesinin oluşumunda en çok payı olan İslam filozofu kimdir? Gazali İbn rüşd 27-İbn rüşd e göre iki ayrı hakikat vardır;birisi,din hakikati,diğeri akıl veya bilim hakikati.Bu iki hakikat de birbirinden ayrı diyen düşünürler? Latin ibn Rüşdçüler Yahudi ibn Rüşdçüler 28-Aşağıdaki filozof ve bilginlerden eserleri Ortaçağ da Latince ye hiç çevrilmeyenler? Biruni Suhreverdi İbn sina İbn miskeveyh |
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı:
|
SAAT: 17:28 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.