![]() |
B ) Mutlakın Taklidi: Mesela Allah Teala ( c.c ) “Namazda Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyunuz.” Ayetiyle , namazda Kur’an kıraatını emretmiş ama ne okunacağını belirtilmemiştir. “ Fatiha okumayanın namazı yoktur.” Buyurarak namazlarda Fatiha suresinin okunmasının gereğine işaret etmiş mutlak olarak gelen kıraat emrini taklit etmiştir. C ) Umumun Tahsisi: Hz. Peygamber ( S.A.V ) Fatiha suresinde umum olarak geçen ( Allah ‘ın gazabına uğrayanların ) Yahudiler, Hak yoldan sapanların ise Hristiyanlar olduğunu söyleyerek umumu tahsis etmiştir. |
D ) Mübhemin Beyanı : Hz. Peygamber ( S.A.V ) Bakara 2/238 ayette “ Namazlara ve orta namaza devam edin Allah’a gönülden boyun eğerek namaza durun.” geçmekte olan orta namazın ikindi namazı olduğunu Peygamberimiz ( S.A.V ) bildirmiştir. |
E ) Müşkili Tavzih : Allah Teala ( c.c ) birçok ayette iman edip iyi iş yapanları kendi yolunda dosdoğru yürüyenleri cennete sokacağını söylerken diğer ayette içinizden oraya uğramayacak hiç kimse yoktur demiştir. Hz. Peygamber ( S.A.V ) de önce herkesin gideceğini sonra mü’minleri kurtarıp cennete koyacağını belirtmiştir. F ) Ayetin Manasını Tekit : İlk etapta içki ve benzeri şeylerden kaçınılmasını emrederken , Maide suresiyle “ İçki haram kılındı” demek suretiyle ayetin hükmünü tekit etmiştir. |
Rivâyet Tefsîri: Kur’ân’ı, Fatiha Sûresinden başlayarak, Nas Sûresine kadar, âyet âyet, sûre sûre; Kur’ân-ı Kerîm, Resûlüllah’ın (asm) sünneti, Sahabe ve Tâbiûn sözlerine (kaynaklarına) dayanarak yapılan tefsire, Rivayet tefsiri” denmektedir. Buna “naklî tefsîr” veya “me’sur tefsîr” de denilir. Rivâyet tefsîrlerinde, âyetlerin anlamları, kırâat, yani okuma yönleri, hüküm veya teşbih olmaları, nüzul, indiriliş sebepleri, nâsih ve mensûh (hükmünün devam edip etmediği) hususları da bildirilir. Ayrıca, geçmiş ümmetler ve onlarla ilgili âyetler hakkında da teferruatlı bilgiler verilir. |
Meşhur rivâyet müfessirleri ve tefsîrlerinin isimleri şöyledir: 1- İbn Cerîr et-Taberî: Câmiu’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân. 2- Ebu’l-Leys Semerkandî: Tefsîru Ebi’l-Leys. 3- El-Vâhidî: El-Vecîz fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîz. 4- El-Begavî: Meâlimu’t-Tenzîl. 5- İbn Atiyye: El-Muharraru’l-Vecîz fî Tefsîri Kitâbi’l-Azîz. 6- İbn Kesîr: Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. 7- Celâleddin es-Suyutî: Ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr. |
Dirâyet Tefsîri: Dirâyet tefsîri, yalnızca rivâyetlerle sınırlı kalmayıp Arap dili ve edebiyâtı, dinî, felsefî, fenni, sosyal ilimler ile çeşitli müsbet ilimlere dayanılarak yapılan tefsîrdir. Buna, “işari, rey ile tefsir, ma’kûl tefsîr” de denir. Müfessir; bir âyeti açıklayan bir âyet veya bir hadîs bulunmadığında, gayet tabiî olarak kendi re’y, görüşü ve içtihadıyla tefsir eder. Ve yine gayet tabiî ki, müfessirin, tefsîr usûlüne göre, tefsir için şart olan ilimleri öğrenmiş olmalıdır. |
Bazı Meşhur Dirayet Tefsirleri: 1. Fahruddin er-Râzî, Mefâtihu’l-ğayb. 2. El-Beydâvî, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vil. 3. En-Nesefî, Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vil. 4. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-Akli’s-Selim ila Mezâye’l-Kitâbi’l-Kerim. 5. El-Alûsî, Ruhu’l-Maânî fi Tefsiri’l-Kur’an’il-Azîm. |
Besmele nedir? Ayet olup olmadığındaki görüşleri açıklayınız. CEVAP: Besmele Yüce yaratıcınınen kapsamlı ismi olan "allah adını rahmet ve merhametinin genişliğini ve sonsuzluğunu ifade eden rahman ve rahim sıfatlarını bir arada toplayan veciz bir ibaredir. Neml suresinin 30. ayetinde geçmesi nedeniyle besmelenin Kurânın bir ayeti olduğunda bir ihtilaf yokur. Fatiha ile diğer surelerin başındaki besmelelerin bir ayet olup olmadığı ise ihtilaflıdır. -Hanefilere göre surelerin başında bulunan besmeleler bulunduğu süreden ayrı olarak başlı başına birer ayettir. -İmam Şafii ye göre besmele Fatihanın başından bir ayettir. Ayrıca diğer surelerin başında bulunan besmelelerin de o süreden bir ayet olduğu şeklinde İmam Şafiiden rivayet vardır. -İmam Malike göre sure başlarındaki besmeleler Kurandan değildir. bunlar sureleri birbirinden ayırmak ve teberrük için yazılmışlardır. |
burda paylaştığım mutlakın takyidi müşkilin tavzihi gibi konuları başka kaynaktan paylaşacağım daha iyi pekişsin diye Mücmelin tebyîni:Peygamberin ,kendisinden ne kastedildiği anlaşılamayacak kadar kapalı olan ayetleri açıklaması. Bunların bir kısmı Yüce Allah, bir kısmı da Hz. Peygamber tarafından açıklanmıştır. Allah Resulü’nün açıkladığı nasların başında ahkâm,gayb,yaratılış,kader,kıyamet vb.konuları içeren ayetler gelir. Mübhemin tafsili:Peygamberin anlam bakımından belirsiz ve anlaşılmaz ayetleri açıklaması. Bu ayetlerde kelimeler;ismi işaretler,ismi mevsuller,zamirler,cins isimleri,belirsiz zaman zarfları ve belirsiz mekan isimleriyle zikredilmiştir. |
Mutlakın takyidi:mutlak:herhangi bir lafzın anlam yönüyle kayıt altına alınmaması,bir başka kelime ya da niteleme ile belirginleştirilmemesi demektir.Böylesi ayetler bazen sünnetle takyid(belirginleştirme) edilmiştir. Müşkilin tavzihi:Peygamberin ayetler arasındaki çelişki zannını ortadan kaldırmak için yaptığı açıklamadır. |
SAAT: 11:23 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.