www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi Yitiksevda,Al Tarihi: 12 Ocak 2010 (01:41), Konuya Son Cevap : 24 Ocak 2019 (14:14). Konuya 11 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:1 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]() Kuranda cehennem'in isimleri Cehennem Cehennem kelimesi yetmi yedi ayette gemektedir. Kur’an-i Kerim’de cehennem, insann dnyada Yaratanna, hem cinslerine,dier yaratlmlara ve kendine kars yapm olduu gnahlarn cezasn ekmek zere ahirette atlaca yerin addr. Cehennem kelimesi Ahiret alemindeki azap mekanlarnn tamamnn ismidir. Kur’an, bu mekann her defasnda baz zelliklerini ne kararak onu tasvir etmektedir. “Bylesine (mnafa) ‘Allah'tan kork!’ denilince benlik ve gurur kendisini gnaha sevk eder. (Ceza ve azap olarak) ona cehennem yeter. O ne kt yerdir!” (Bakara 206) “Onlar (inkarclar) iin cehennem ateinden dekler, stlerine de (ateten) rtler vardr. ite zalimleri byle cezalandrrz!” (A’rf 41) “Ardndan da (o inat zorbaya) cehennem vardr; kendisine irinli su iirilecektir!” (brahim 16) “Ve de ki: Hak, Rabbinizdendir. yle ise dileyen iman etsin, dileyen inkar etsin. Biz, zalimlere yle bir cehennem hazrladk ki, onun duvarlar kendilerini epe evre kuatmtr. (Susuzluktan) imdat dileyecek olsalar imdatlarna, erimi maden gibi yzleri halayan bir su ile cevap verilir. Ne fena bir iecek ve ne kt bir kalma yeri!” (Kehf 29) Cahim “Cahim” kelimesi lgatte, “Kor halinde ok kzgn ate veya har ok iddetli olan ve ukurda yanan byk ate, atei ok iddetli olan mekan” olarak aklanmtr .Atein sesli ve iddetli bir ekilde yanmasndan dolay “cahim” dendii belirtilmitir.Kur’an’da bu kelime, yirmi alt yerde gemektedir.Kelimenin getigi ayetlerin sadece birinde Hz. brahim’in atld atei (Saffat 97)ifade ederken dier ayetlerin tamamnda cehennem anlamnda kullanlmaktadr. Cahim kelimesinin getigi ayetlerden birkan rnek olarak verelim. “nkar edip, ayetlerimizi yalanlayanlar ise iste onlar cahim (cehennem) halkdr.” (Maide 86) “Ama yalanlayc ve yoldan sapm olanlardan ise, iste ona da kaynar sudan bir ziyafet vardr! Ve onun sonu cahim (cehenneme)e atlmaktr.” (Vaka 92-93-94) “Her eyi alt st eden o byk felaket geldii zaman, insann yapp ettiklerini hatrlayaca gn, gren (kimseye) cahim (cehennem) apak gsterildii zaman; azana ve dnya hayatn tercih edene, kuskusuz cahim (cehennem) tek barnaktr.” (Naziat 34-35-36-37-38–39) Bu ayetlerin dnda cahim kelimesinin getigi ayetlerde (Maide 10) (Hac 51)(Hadid 19) (Naziat 39) (Hakka 31-34) Allah’a, peygamberlere ve Ahiret gnne inanmayanlarn, ilahi mesajlar engellemeye alanlarn, hakikatleri alaya alanlarn, dnya hayatnda zulm ve hakszlk yapanlarn ahirette cahime atlarak cezalandrlacaklar bildirilmektedir. Haviye Yksek bir yerden ukur bir yere doru dmek, anlamna gelen, “hviy” kelimesinden tretilmi bir isimdir.Buna gre “haviye” kelimesine, “uurum ve derin ukur” demek mmkndr.Haviyenin “atein yand mekan” manasna geldii de belirtilmektedir. “Kimin tartlar hafif gelirse, onun anas (gidecei yer) haviye (uurum)dur.” Nedir o (Haviye) bilir misin? Kzgn ate (Karia 8-9-10-11) Hutame Ahirette sulularn cezalandrlaca mekann bir dier ad da “hutame”dir. “Hutame” kelimesi, “hatame” fiilinden treyen ve mbalaa ifade eden bir sfat isimdir.Szlkte, “ok iddetli ate”anlamna geldii gibi,“krp paralamak, un ufak etmek ve ufalayp tahrip etmek” anlamlarna da gelmektedir. “(nsanlar) diliyle ekitiren, kas ve gz iareti yapp alay eden herkesin vay haline! O ki mal toplam ve onu sayp durmutur. O malnn kendisini ebedi klacan zanneder, Hayr, Andolsun ki o, hutameye atlacaktr. Hutame nin ne olduunu bilir misin? Yandka gnllere (yreklere) isleyen, Allah’n tututurulmu ateidir. Hutame onlarn zerine kapatlp, kilitlenecektir…” (Hmeze 1-8) Leza “Leza” kelimesi “leziye” fiilinden tremi bir isimdir. “iddetli ate , dumansz ate , halis ate” anlamlarna gelmektedir.“Lez” kelimesini Taberi “cehennemin isimlerinden bir isim” olarak aklamtr.Kurtubi de kelimeyi cehennemin bir ismi olarak ifade etmekle birlikte “Leza”nn gnahkarlarn cezalandrlaca cehennemin ikinci tabakas olduunu belirtmitir. “Hayr! Kukusuz o (cehennem) Leza (kor halinde saf bir ate)tir. Derileri kavurur, soyar.” (Mearic 15-16) Sair “Sa’ir” kelimesi, “tututurmak, kartrmak suretiyle alevlendirmek” anlamna gelen “se’ara” fiilinden tremi sfat isimdir.“Sa’ir” szc, Kur’an’da biri fiil seklinde (et-Tekvir 12) olmak zere onyedi ayette yer almaktadr.Bu kelime, Kur’an’da genellikle cehennemin bir ad olarak kullanlmtr. Bazen de “sa’ir” szcnn “tututurulmu alevli, lgn bir ate” anlamnda getigi grlmektedir. Kelimenin getigi ayetlerden bazlar yledir: “Kendilerine, ‘Allah’n indirdiine uyun!’ dendii zaman, ‘hayr, biz, babalarmz zerinde bulduumuz eye uyarz!’ derler. eytan kendilerini cehennem azabna (azabi’s-sair) aryor olsa da m?” (Lokman 21) “eytan hakknda syle yazlmtr: ‘Kim onu dost edinirse, muhakkak eytan o kimseyi saptrr ve onu cehennem azabna (azabi’s-sair)srkler.” (Hac 4) “Hakszlkla yetimlerin mallarn yiyenler, kuskusuz karnlarna ancak ate tknm olurlar; zaten onlar lgn atee (sairan) gireceklerdir.” (Nisa 10) “Allah kafirlere lanet etmi ve onlara lgn bir ate (sa’iran) hazrlamtr.” (Ahzab 64) Sekar “Sekar” kelimesi szlkte, “yakc, kavurucu, gne gibi kzartc ve bunaltc, ok iddetli ssyla elem ve eza veren” anlamlarna gelmektedir.“Sekara” fiilinden tremi bir isim olan “Sekar” szc, Kur’an’da drt ayette gemektedir.Kelime getigi ayetlerin tamamnda cehennem yerine kullanlmtr. Bu ayetlerden bazlar yledir: “O gn yzst atee srklendiklerinde, ‘Sekar (Cehennem)in dokunuunu tadn!’ denir.” (Kamer 48) “Ben onu “sekar”a (cehenneme) sokacam. Sekarn ne olduunu sen nereden bileceksin? "Sizi Sekar'a srkleyen nedir?" (Mddessir 26-27-42) Nar “Nar” kelimesi, gzleri kamatran k,parlt,ate anlamlarna gelmektedir.“Nar” szc,“nara”fiilinden treyen bir isimdir.“Cehennem atei ve gzle alglanan alevli ate” anlamnda da kullanlmtr.“Nar” kelimesi Kur’an’da 126 yerde gemekte olup, zikredilen bu yerlerin101’inde cehennem ve oradaki azab belirtmek zere kullanlmaktadr. Bu ayetlerden bazlar yledir: “Yakt insanlar ve taslar olan nar (cehennem)den saknn.” (Bakara 4) “inkar edenlerin ne mallar ne de evlatlar, mstahak olmalar sebebiyle Allah’n verecei cezay nlemede, kendilerine asla fayda veremezler. ite onlar nar (cehennem)in yaktdrlar.” (Ali mran 10) “Nar” szc,Kuran’da tek bana getigi gibi, Azabu’n-nar (Bakara 126-201) (Ali mran 16-191)(Enfal 14) (Secde 20) (Sebe 42) (Har 3) Ashabu’n-Nar (Bakara39-91) (Ali mran 116) (Maide 29) (A’raf 36) Naru’l-Kbra (A’la 12), Narun Hamiyeh (Gaiye 4) (Karia 11) Naru Cehennem (Tevbe 35-63-68-81-109) (Fatr 36) (Cin 23) (Beyyine 6) eklinde terkip halinde de gemektedir. O, byk atee(Naru’l-Kbra ) girecektir. (A’la 12) Kzgn atee (Narun hamiyeh) girerler. (Gaiye 4) “Onlardan bazlar da; Rabbimiz, bize dnyada da ahirette de gzellik ver, bizi atein azabndan (azabe’n nar) koru, derler.” (el-Bakara 201) “inkar edip ayetlerimizi yalanlayanlar ise ate (cehennem) halkdr (eshabu’n nar), onlar orada ebedi kalacaklardr.” (Bakara 2/39) “Hala unu anlayp grenmedilermi ki, kim Allah’a ve Resulne kars kp dmanlk ederse, ona muhakkak cehennem atei (Naru cehennem) var…” (Tevbe 63)[/align] |
![]() |
![]() | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
![]() | Makale ve Ke Yazlar | Medine-web | 1 | 2429 | 20Haziran 2017 00:11 |
![]() | Makale ve Ke Yazlar | Yitiksevda | 0 | 2334 | 24 Mays 2016 16:24 |
![]() | Makale ve Ke Yazlar | slaminesil | 1 | 2203 | 19 Mays 2016 22:06 |
![]() | Makale ve Ke Yazlar | slaminesil | 1 | 2109 | 19 Mays 2016 22:02 |
![]() | Makale ve Ke Yazlar | Yitiksevda | 0 | 2090 | 19 Mays 2016 21:59 |
![]() | Mesaj No:2 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]() Siccin “Siccin” kelimesi, hapsetmek anlamnda olan “seene” fiilinden tretilmi bir isimdir.“Siccin” szc Kur’an’da iki yerde gemektedir: “Hayr. Dorusu hile yapp sapanlarn yazs muhakkak siccinde olmaktr. Siccn ne dir, bilir misin? Amellerin saylp yazld bir kitaptr.” (Mutaffifn 7-8) Semum “Semme” kknden tremi bir kelime olan “Semum” szc “scak rzgar ,estii zaman temas ettii her eyi zehir gibi etkileyip dokularna isleyen, yakp kavuran samyeli” anlamlarna gelmektedir.“Semum” kelimesi Kur’an’da yerde gemektedir. Bunlardan cehennem ve onun azabn ifade eden ayetler unlardr: “(Cennetlikler ) Allah bize ltfetti de bizi Semum (cehennem) azabndan korudu” ( Tur 27). “Dokulara isleyen bir ate ve kaynar su iinde (f semmin)” ( Vaka 42). Bu Ayette ise Cinlerin neden yaratld anlatlmaktadr. Grnmeyen yaratklar ise, ondan (ok) nce, yakc/bunaltc yellerin ateinden narissemumdan yaratmtk. (Hicr 27) Daru’l-Bevar “Dar” kelimesi daha nce de ifade edildii zere, “ev, yurt, konak, saray, arsa ve binalarn bulunduu mahalle ve vatan” manalarnda olup, “Bevar” ise “helak olma, yok olma” anlamlarna gelmektedir. “Daru’l-Bevar” tamlamas ise “yok olma, helak olma yeri, yurdu” manasnda bir isimdir. Kur’an’da bir yerde gemekte olan bu terkip, cehennem anlamnda kullanlmaktadr: “Allah’n nimetine nankrlkle karlk veren ve sonunda da halklarn helak yurduna (daru’l bevar) srkleyenleri grmedin mi? O yurt, girecekleri cehennemdir. O ne kt bir yerdir” (brahim 28, 29) Suu’d-Dar “Su’” kelimesi kt, irkin, fena bir is yapmak, hezimet ve ser anlamndaki “sae” fiilinden tremi bir isimdir.Firuzabadi, “su’” kelimesinin anlamlar arasnda “ate” anlamn da belirtmektedir.“Suu’d-Dar” terkibi cehennem iin kullanlan terkiplerdendir (Topaloglu). Bu tamlama Kur’an’da bir ayette gemektedir: “Allah’a verdikleri sz kuvvetle pekitirdikten sonra bozanlar, Allah’n uyulmasn emrettii eyleri (akrabalk balarn) terk edenler ve yeryznde fesat karanlar; iste lnet onlar iindir. Ve cehennem (Suu’d-Dar) onlar iindir” (Ra’d 25). Cehennemin bu isimlerin dnda Kuran’da Cehennem iin Kullanld sylenen Azabu’l Harik Esfele Safilin Hamim Yahmum Veyl Saud Akabe vb terkiplerde vardr: Azabu’l harik (Ali mran 181)(Enfal 50) (Hac 9-22)(Buruc 10) Esfele saflin (Nisa 145) (Tin 5) Hamim (En’am 70) (Yunus 4) (Hac 19) Yahmum (Vaka 43) Veyl (Bakara 79)(brahim 2) (Meryem 37) Saud (Mddessir 17) Akabe (Beled 11, 12.) Cehennem iin kullanlan bu isimlerin hepsi, yeryznde Allah’a inanmayan, O’nun emirlerine boyun emeyen ve insanln yararna gzel isler yaparak hayatn anlamlandrmayan gnahkarlara yaplacak ikenceyi, acy, elemi, strab ve azab niteleyen ve o grnmeyen aleme ait azab bu dnyada bilinen sembollerle anlatan sfat isimlerdir.Allah insanlar Mjde ve t verdii kadar Kendi emir ve yasaklarna uymayanlarnda ac biz azab ile cezalandracan buyurmaktadr. Bu almada faydalandm kaynaklar : (Er-Ragb El-Firuzabadi Abdulbaki Et-Taberi El-Kurtubi bn Manzur Ez-Zebidi ) YitikSevda [Linkler Ziyaretilere Kapaldr.Giri Yap Veya ye Olmak iin TIKLAYIN...] 12/01/2010[/align] |
![]() |
![]() | Mesaj No:3 |
Durumu: ![]() Medine No : 6969 yelik T.:
10 ubat 2009 | ![]() Paylam okurken aklma taklan bir soru var yitiksevda kardeim cehennem ka tabakadr ? 7 olarak biliyordum paylam aydnlatc Allah c.c. raz ve honut olsun insAllah... |
![]() |
![]() | Mesaj No:4 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]()
Kuran’i kerimde cehennemin yapsal zellikleri olan saylar kat ve tabakalar konusunda u ayeti kerimeden yola klarak cehennemin 7 kaps zerinde yorumlar yaplmtr: o cehennem ki, yedi kapdan girilir; her kapdan onlardan (gnahlarnn niteliine gre) ayr bir kafile halinde".(Hicr 44) Bu ayeti kerimeden yola klarak bir ok mfessir bu 7 kap hususunda bir ok yorum yapmlardr.Bu yorumlarn bir ksmna gre Cehennemin saysnn 7 olduu .Baz yorumlara gre ise Ayeti kerimede zikredilen 7 rakam Cehennemin says deil onun katmanlarn tabakalarn ifade ettii grne varmlardr. phe yok ki, ikiyzller (Mnafklar) atein en dibine atlacaklar ve sen onlara yardm edebilecek birini bulamayacaksn. (Nisa 145) “Elleri boyunlarna bal olarak cehennemin dar bir yerine (mekanen dayyikan) atldklar zaman orada yok olmay isterler.” (Furkan 13) Bu ayetler cehennemin belli blmlerinin ve katlarnn olduunu bize haber vermektedir. Taberi (Nisa 145). ayette geen “esfel” kelimesini “cehennemin tabakalarndan en alt tabaka” olarak tefsir etmi ve bu tabakalardan her birini “dereke” olarak aklamtr. Cehennemin derekelerini ise (Hicr suresinin 44). ayetinden yola karak 7 olduunu belirtmitir. Bylece o, cehennemi yedi katl ve her bir katnda bir kap olan st ste bir yap olarak izah etmitir. |
![]() |
![]() | Mesaj No:5 |
Durumu: ![]() Medine No : 16627 yelik T.:
11 ubat 2012 | ![]()
smme radednahu esfele safilinden aklmda kalan tek isimdir aalarn aas cehennem... gzel bir alma olmu... sen veya fecr abiden kuran kerimin enleri adnda bir makale tarz yaz bekliyoruz ben dnyordum ama stadlar varken talebelere laf dmez ![]() |
![]() |
![]() | Mesaj No:6 |
Durumu: ![]() Medine No : 6969 yelik T.:
10 ubat 2009 | ![]()
Allah c.c. bizi insan eyleye raz ve homut olduu uralarla zamanmz geirmeyi nasip eylesin .Allah c.c. raz olsun deerli bir konuydu...
|
![]() |
![]() | Mesaj No:7 |
Durumu: ![]() Medine No : 16627 yelik T.:
11 ubat 2012 | ![]()
akabe dikkatimi ekti mustafa islamolu vakfna cehennem ismimi vermi diye aratrdm sarp yoku olarak geiyor cehenemle alakas yok
|
![]() |
![]() | Mesaj No:8 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]()
"Akabe" Kelimesi Hakknda "Akabe" de, dadaki sert (zor) yol ve sarp yoku manalarna gelir. oulu, Ukab ve kab eklindedir. Mfessirler, bu ayetteki "akabe" ile ilgili u iki izah yapmlardr: 1) Bu, ahiretteki yollar manasnadr. Bu manada mesela Ata, "Allah Tel, bu ifadeyle cehennemin yolunu-yokuunu kastetmitir" derken, Kelb, "Bu, cennetle cehennem arasnda bir yoldur" demitir. bn mer (r.a) de, "Bu kaygan bir dadr" demitir. Mchid ve Dahhk, "Bu, cehennemin stne konulan yoldur" demitir. Bu, Kelb'nin, "Bu, cennet ve cehennemin yoludur" eklindeki izihann aynsdr. Vahid yle der: "Bu, dnlmesi ve incelenmesi gereken bir izahtr. nk insan ve insan dndaki mahlukatn, cehennemin yolunu aratrmayacaklar ve oraya girmek istemeyecekleri malumdur. Binenaleyh ayeti bu manaya almak, ak olan bir eyi yeniden aklamak gibi olur. Bunun delili udur: Hak Tel, "O akabenin ne olduunu sana ne bildirdi?" (Beled, 90/12) buyurunca, bunu "kle azad etmek" ve "alar doyurma" ile tefsir etmitir. 2) Burada "akabe"nin zikredilmesi, Allah Tel'nn, iyi iler yapma hususunda, kiinin nefsi ile ve eytan ile mcadele etmesine dair getirilmi bir darb- mesel (benzetme)dir. Bu izah Hasan el-Basri ve Muktil'in grdr. Hasan el-Basri yle der: "Allah'n akabesi etindir. Bu, insann nefsi, hevas ve insan ve cin eytanlar gibi Allah dmanlaryla mcadele etmesidir." Ben de derim ki gerek tefsir budur. nk insan, madde ve hayal aleminden, ilahi nurlar aleminin doruklarna kmak ister. Ama insan ile bu doruk arasnda, ok yksek yollar, kzgn ve korkun sesler ve yldrmlar vardr. Buralar ap gitmek zordur. O zirveye ulamak etindir (Fahruddin Er-Rzi, Tefsir-i Kebir Meftihul-Gayb, Aka Yaynlar: 23/152-153.) |
![]() |
![]() | Mesaj No:9 |
Durumu: ![]() Medine No : 16627 yelik T.:
11 ubat 2012 | ![]()
hmmmmmmmm direk meale bakmamak lazm. gelek spas dikim sevdasn kaybetmi ehadet zlemi inan yanan abi. ![]() |
![]() |
![]() | Mesaj No:10 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]()
kei ablam her durumda ehadete atf yapyon ama bir gn nasip olacak naallah.
|
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
arapada parmak isimleri | sakafi | Genel Arapa | 4 | 18 Mart 2023 15:50 |
komik ky isimleri | Ulu'l Emr | Resim/Karikatr | 11 | 15 Austos 2022 17:51 |
Nebimizin isimleri | _blbl_ | lahiler/Ezgiler | 2 | 11 Austos 2014 21:57 |
Kur'an'n isimleri | KuM TaNeSi | Kur'n- Kerim Genel | 6 | 02 Kasm 2009 00:08 |
ocuklarnza koyabileceiniz kz isimleri | MERVE DEMR | ocuk ve Aile Sal | 16 | 13 Nisan 2009 08:55 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|