![]() |
Bizi Allah'tan Alıkoyan Kaç Şeyi Hayatımızdan Çıkardık? Bizi Allah'tan alıkoyan kaç şeyi hayatımızdan çıkardık? Süleyman dedi ki: “Atlara olan sevgim, güneş perdenin arkasına geçip kayboluncaya kadar beni Rabbimi zikretmekten oyaladı." Sonra, "Onları bana geri getirin!” dedi. Süleyman onların ayaklarını ve boyunlarını sıvazlayıp kesmeye başladı. Sâd sûresi 32-33. Bizi Allah'tan alıkoyan kaç şeyi hayatımızdan çıkardık? Kendisiyle meşgulken Allah'ı unuttuğumuz kaç şeyi imha ettik? Bize ahireti unutturan kaç şeyi terk ettik? Kaç diziyi yatsı namazından alıkoyduğu için terk ettik? Kaç filmi sabah namazından alıkoyduğu için izlemeyi terk ettik? Kaç gezimizi namazlarımıza engel olduğu için iptal ettik? Sahi Allah'ı zikretmekten ve hatırlamaktan unutturan şeyleri ne yapıyoruz? Telefonlarımızda saatlerce oyunlara dalarken kaç namazımızı terk ettik? Hz. Süleyman, kendisini Allah'ı zikretmekten alıkoyan asil atları hiç düşünmeden kesti. Biz de bunu yapabiliyor muyuz? İleri seviyelere gelmiş oyunlarımızı telefondan silmeye cesaretimiz var mı? Saatlerce bizi karşısında tahiyyatta tutan dizileri terk etmeye cesaretimiz var mı? Bizi Allah'tan uzaklaştıran işimizden ayrılacak kadar güçlü müyüz? Onu bana getirin; onu sileyim, hayatımdan çıkarayım, onu satayım, onu bırakayım, onu başkasına vereyim... Murat Padak |
ağlayan000ağlayan000ağlayan000ağlayan000 |
Yazı genel olarak çok anlamlı ve hakka isabet. Bununla birlikte, yazar tarafından anlatıma dayanak olarak sunulan ayette "atların kesildiği ile ilgili" bir bilgi yok, bu kısım bir yorumlamadır. (İlgili ayette sadece "meshetmek" kelimesi geçmekte; ki bu da: el sürmek, okşamak, sıvazlamak anlamında bir kelime.) Hakkında delil olarak net ayet, hadis ve Arapça dilinin geleneksel kullanımı ile ilgili bir bilgi bulunmaksızın yapılan bu tür zanni yorumlamalar "bizleri haktan uzaklaştırabilme tehlikesine" sahip; buna binaen dikkatli olmak adına okuyucuları uyarmak istedim. En nihayetinde bu Allah'ın kelamıdır; Allah ne dediyse onunla yetinmek, bilinmeyen durumları ise hiçbir şekilde zanna dayanarak yorumlamamak gerek. *Aksi halde, misal bu ayet için: Süleyman (aleyhisselam) ahirette bizlerden "Hakkımda bilgileri olmadan, yapmadığım şeyleri benim için söylediler." diye davacı olacak olsa hakkıdır. |
(32-33) Onlarla ilgilenip "Ben Rabbimi hatırlattıkları için güzel şeyleri severim." dedi ve onlar gözden kayboluncaya dek onları seyredip durdu. Sonra: "Onları tekrar bana getirin!" deyip bacaklarını ve boyunlarını sıvazlamaya başladı. Onları bana geri getirin." Ardından bacaklarını ve boyunlarını sevgiyle okşamaya başladı. Mesh: Silmek, sürmek, çekmek, mesh etmek, okşamak, dokunmak, temizlemek, yağlamak, ölçmek, ölçüp biçmek, araştırmak. Geçtiği ayetlerin hiç birinde "kesti" anlamı yok. Fecr hocam, çok dikkatli ve özenlidir ayetler, çeviriler hususunda. Farketmedi veya bizim farketmemizi, dile getirmemizi istedi muhtemeln.)) Allah razı olsun Vasat düzeltmiş olduk. Konunun içeriğini sakın ola "Bizi Allah'tan alıkoyan şeyleri sevip okşama, derin bağlar kuralım olarak anlamasınlar.")) Süleyman peygamberin davranışından ve ayetten; " herşeyi yerli yerine koyma, sevdiğimiz dünyaliklari kesip atmak yerine kalbine bağlamamayı" öğreniyoruz. Allahu alem. |
Allah razı olsun sizlerden ben farkedemedim mahcup000sizlerin yorumları okuyunca aklıma şu geldi Süleyman a.s karıncayı dahi incitmemiş öyle bir ayet vardı sanırım sizler düzeltin. Güçlü ordusuyla tozu dumana katıp giderken karıncayı ve kavmini görmezden gelmezken atlarının bacaklarını kesmesi gerçekten tuhaf bi yorumlama.:) Allah razı olsuncicekver |
Alıntı:
Bu arada aynen, değer verdiğimiz caiz şeyleri hayatımızdan kesip atmak değil; onları kalbe bağlamamak ve Allah yolunda kullanmak İslam'ın temel prensibi. Bu ayeti ben olduğu haliyle ilk okuduğumdan beri, atların başına önceki hallerinden farklı herhangi bir şey geldiğini şahsen hiç düşünmedim. Süleyman (aleyhisselam), atlar hakkındaki niyetini tazelemek ve gönülden "maşaAllah, barekAllah; elhamdülillah; subhanAllah; Allahu ekber" demek için de o atları getirtmiş olabilir. Bir peygamberin şanına yakışan böyle bir ihtimal varken, bunu görmezden gelip ayette bulunmayan bir kelimeyi ekleyerek, üstelik "kesti" gibi net bir hükümle konuyu bağlamak... Cidden insanlar ne yapıyor, bazen bilemiyorum yani. Bu arada, atlar yüzünden namazı kaçırdığı söyleniyor ama buna dair bir delil de yok, bu da ancak bir yorum. Ne ayetlerde ne de hadislerde net bir delil olmaksızın böyle çıkarımlar yapmak ise malum, caiz değil. Bu, itikadi bir konuda olsa kişiyi hak yol çizgisinden çıkarır. Bir peygamber hakkında böyle konuşmak ise onun kul hakkına girmeye sebep olur, Allah muhafaza. Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla "Hakkında bilgin olmayan şeyin ardına düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp, bunların hepsi ondan sorumludur." (İsra, 17:36) Alemlerin Rabbine hamd olsun, bu vesile ile bu konu şu an daha da verimli olmuş oldu. Ki bu şekilde konuyu okuyanlar için ilk yazının verdiği mesaj daha doğru anlaşılır olmuştur ve buna göre bir yandan verilen öğütler üzerinde düşünüp günlük hayat daha dikkatli düzenlenirken, bir yandan da meallerde hata olabileceği gerçeğini de uygulamalı görmüş olduk. Hepimizin bu tür konularda her daim dikkatli olması duası ilecicekver |
Alıntı:
|
Yazı bana ait değil. Ama Murat Padak Hoca Kuran arastırmaları konusunda epey çalışmaları mevcuttur. Sad süresi 32.ve 34. ayetin meali ve tefsirlerde iki türlü anlatım/ yorum var. 1. si sizin dedigiz gibi : "Boyunlarını ve bacaklarını sıvazladı " 2.si de :" Boyunlarını ve bacaklarını kesti" şeklindedir. Ben de merak ettim Arapça sözlüklerde nasıl kullanılmış ona baktım. Gördüm ki Meani sözlükte Murat Hocanın dediği gibi kullanılmış. مسح عنقه = قطعه "onun boynunu kesti" Ayrıca bu görüşü destekleyen bazı hadis rivayetleri de vardır. Seleften yani Sahabe ve Tabiinden ve müfessirlerin beyanına göre; Süleyman a.s. atlarla meşgul iken namazın vakti geçmiş. Kasten değil unutarak geçmişti. Nakledildiğine göre; Süleyman a.s. namazdan kendini alıkoyduğu için bu atları kesmiş ve etlerini pay ederek fakirlere dağıtmıştır. Meal ve tefsirler Kuran'ın bir yorumudur. Yorumlar mutlakiyet ifade etmez ama ufuk açıcıdır. Ne tümden red ne de tümden kabul gerektirmez. Kuranın muhkem ayetlerine ya da Kuran ve Sünnete aykırı olmadıkça anlam zenginliği olarak kabul edilebilir. |
Alıntı:
İlgili rivayet ve hadislerin ise sahih olup olmaması önemli. Eğer sahihse zaten boynumuz kıldan ince kalır. Bu arada atlar kesilerek fakirlere dağıtıldıysa, bu durumu biraz daha kabul edilebilir kılıyor. Ancak savaşçı bir peygamberin bunu yapmak istemiş olması hala pek akla yatkın değil. Bir de atın kesip yenilmek için genel olarak tercih edilen bir şey olmadığı gerçeği var. Ama şunu diyebilirim: bu açıklamanız ardınca "kesilip yenilmesi" fikri, "kesti" deyip bırakanlardan daha vicdani ve bu açıdan bakınca sorun çok da sorun gibi görünmüyor. Bununla birlikte İslam'ın genel tutumu ve ayetin gidişine bakınca, ilgili sahih rivayet/hadis de olmadığı sürece bu fikir hâlâ uygun değil. Nitekim savaş atları beslemek ayetlerde sıkı sıkı öğütlenen/övülen bir şey. Ayrıca unutarak bile olsa, bir namaz kaçıracak kadar dünyalığa dalmak bir peygambere hâlâ uygun düşmüyor. Kısaca durum gayet zanni ve söz konusu zan olduğunda bilinen tek caiz zan türü: hüsnü zan. Hüsnü zan ederek, aksini düşündürecek sahih bir delil olmadığı sürece, ayetin genel anlatımına sadık kalmak en doğru olandır. "Süleyman aleyhisselam namazı unutacak kadar dünyalığa dalmamıştır, ve atlar da cihad atı olarak beslenmeye devam etmiştir." Bu şekilde cicekver |
Toplam 2 Eklenti bulunuyor. Bu arada şu kısım dikkatimden kaçmış, değinmeden geçmişim: Eğer bu kelime "kesmek" anlamında ise, "boyunlarını kesti" olarak kullanımı yeterli olurdu. Ancak ayette Allah-u Teala hem "boyunlarını" hem de "bacaklarını" ayrı ayrı zikretmiş. Kesmek için boynu tamam, peki neden bir de bacaklarını? Bu açıdan bakınca da "kesti" anlamı uygun düşmüyor. Nitekim biliriz ki biz insanlar atları, bilhassa da kasları ile gurur duyduğumuz atları severken: boyunlarını ve bacaklarını okşarız. İşte bu durum yine ayetteki meshetme kelimesi ile tam uyumlu. Kelime kelime meal sitelerinin birinden ilgili kelimeler: [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
SAAT: 13:13 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.