Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Namazdaki hareketlerimizin manası (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/1152-namazdaki-hareketlerimizin-manasi.html)

MERVE DEMİR 05 Eylül 2007 21:24

Bu da benden olsun!!!Namazdaki hareketler ne anlama geliyor? Kıyamın ruhu nedir?
 
Namazdaki hareketler ne anlama geliyor? Kıyamın ruhu nedir?

İnsanın bir bedenî ve şeklî yönü vardır. Bir de ahlakî güzelliklerini, psikolojik yapısını içinde barındıran, Allah ve Rasûlü’yle aşkını perçinleyen manevî ve ruhanî bir yönü vardır. İnsanın şekli gözle görülür; görebilen her insan için çaba gerektirmez. Ancak insanın ruhundaki güzellikleri keşfetmek için, özel bir çaba ve emek gerekir. İnsanın güzelliklerini keşfe dalmak için senelerce onunla dost kalmak ya da fedakârane bir şekilde onunla bağlantı kurmak lazımdır. Namazın da canımızdan bir can gibi, herkes tarafından görülebilen bir şekli vardır; bir de derinlerde saklı huşu ve ikâme ile ortaya çıkan bir ruhu vardır. Huşu; gönlümüzü, zihnimizi ve ruhumuzun her noktasını namaza verme, odaklanma halidir. İkâme ise namazı ne dediğimizin ve yaptığımızın şuuru içerisinde dosdoğru bir şekilde kılmak; namazı Efendimiz’in kıldığı şekilde şartlarına uygun ifâ etmektir.

Daha anlamlı ve huşu dolu bir namaz kılabilmek İslam dininde önemlidir. Bu noktada öncelikli tavsiyemiz namazın şeklî yönünün haricinde O’nun ruhu diyebileceğimiz manevî yönünü keşfetmektir. Mevlânâ’ya göre “Namazın özü, ruhun namazıdır. Sûreten ve şeklen kılınan namaz geçicidir, devamlı olmaz. Çünkü ruh, deniz âlemidir, sonsuzdur. Cisim ise deniz kıyısı ve karadır, sınırlı ve ölçülüdür. İşte bu yüzden devamlı namaz ancak ruhun olabilir. Ruhun da eğilmesi ve kapanması (rükû ve secde) vardır; fakat bunları açıkça şekillerle göstermek lazımdır. Çünkü mananın şekille bağlılığı vardır. İkisi bir olmadan fayda vermezler. Kızgınlık, şehvet ve hırs rüzgârları, ancak namazı olmayanlara zarar verir.”


İsmail Hakkı Bursevi’ye göre, gerçek manada namaz kılanlar bu âlemin maverasında Fahr-i Âlem Efendimiz’e uyanlardır. Zira Rasûlullah’a uyma namazda perdesizdir. Vahdet mihrabında imam olan Fahr-i Âlem Rasûlullah Efendimize söz, iş ve hal bakımından tabi olup engelsiz olarak uyanların namazları hakikidir.
“Huzur-ı kalp olmadan namaz olmaz.” Yani âlem-i sırda kalp Allah ile beraber olmadıkça hakiki namaza ulaşılmaz.


Kıyam, Allah’ın huzurunda saygı ile ayakta duruştur

Kıyam, Allah’ın huzurunda saygı ve sevgi duyguları içerisinde ayakta duruştur. Rabb’inin davetine karşı kulun davete icabet ederek ayakta O’nun huzurunda duruşudur. Kişi namaza niyetlenerek ayağa kalktığında kalbi, O’nun âlemlerin Rabb’i için ayakta durduğuna şahadet eder. Allah’a saygı ve sevgi duygusu kişinin bütün varlığına hâkim olur, her şeyi gözetimi altında tutan Allah korkusu ve sevgisi insanı içine alır.

Namaz kılan kişinin Allah’ın huzurunda saygı ile durması gereği, “Allah’a itaat ederek (gönülden boyun eğerek) ayakta durun (namaza durun).” (Bakara 2/238) ayetiyle vurgulanır. Hz. Peygamber de normal durumlarda namazın ayakta kılınmasını emretmiştir.



Elleri kaldırış:
Sağ elle ahireti, sol elle dünyayı arkaya atış…
Kıyam duruşunda insan namaza başlama tekbiriyle ellerini kaldırdığında şunları ifade etmek ister; “Ben şu anda bütün dünyevi kaygıları ve maddî düşünceleri, Hakk’ın dışındaki her şeyi elimin tersiyle arkaya atıyor ve Yüce Mevla’nın huzuruna çıkıyorum.”
İsmail Hakkı Bursevi ise kıyam duruşunda iki elin kaldırılmasını şöyle yorumlar: “Sağ el ahiretten, sol el dünyadan ibarettir. Elleri kaldırmak ise, dünya ve ahiret ilgisini gönülden çıkarıp arka tarafa atmak ve her ikisi sebebiyle de büyüklenmeyi yok etmek anlamını taşır. İnsan kıyamda iki elini kaldırdığında, beden diliyle dünyayı ve ahireti arkaya atarken gönül diliyle de “Allah en büyüktür.”(Allahu Ekber); “Allah’tan başka ibadet edilecek hiçbir ilâh yoktur.” (velâ ilâhe ğayruk) diyerek Rabb’ine olan sevgi ve yakınlığını itiraf eder. Bir nevi namazda nefsinin köleliğinden kurtulan kulluk ve teslimiyetle yücelen kul, “Rabb’im, Sen’den başka Rab, kapısına gidilecek bir dost, duama ve dileklerime icabet eden sonsuz ikram sahibi Mevlâ bulamam ki… Ancak Sen varsın…” nidasıyla, dünyaya ve ahirete dair bütün isteklerini arkaya atar. Yunus Emre’nin “Bana Seni gerek Seni” sözünü bir nefes gibi içine çeker…
Yunus Emre ise kıyam duruşunda yaşanan bu manevî hali şöyle anlatır:


“Dünyayı bırak elden dünya gelmez bu yoldan
İki aşk bir gönülden asla geçmez bu haber.”



Namazın şekli bir damla ise, ruhu bir ummandır.


ESMA SAYIN EKERİM

keserim 25 Ekim 2007 00:08

Namazdaki hareketlerimizin manası
 

NAMAZDAKİ HAREKETLERİMİZİN MANASI
(Çok Güzel Yaşanmış Bir Olay)


Bir gün Rahmetli Haci Nazif Çelebi Suleymaniye camiinde bir öğle namazi kildirmiş, turistler de etrafini sararak imam kiyafetini daha çıkartmadan kendisine sualler sormaya başlamışlar. Ancak bunlar itirazci sualler tabiki. Kimi, insanin maymundan geldigini iddia etmek istiyor; kimi de, "seyrettiğimiz namazinizda niçin ayakta duruyor, eğiliyor, başınızı yere koyuyorsunuz. Bunun ne manasi var? Bizim gibi
sandalyeye oturun, papazin duasini dinleyin yeter", diyordu.

Rahmetli Haci Nazif turistlere dönerek şöyle dedi:
"Biz namazimizda önce ayakta, sonra ruküda, sonra da secdede oluyoruz. Bunun bazı hikmet ve manaları vardır. İlk Olarak:

Ayakta iken ilk insan ilk babamiz Adem'in
(elif)ini yazariz. Bunun için (elif) harfi gibi dimdik, upuzun
dururuz.

Sonra rukua eğiliriz. Bununla da Adem'in (dal) ini yazmis oluruz. Geriye(mim) kalir.

Onu da yere başımızı koyar, (mim) gibi olur, öyle yazariz.

Boylece her namazda babamiz, Adem'in adini yazar, maymundan geldigimizi iddia edenleri fiilen reddetmiş oluruz. Bunun için maymunculuk iddiasi bizde tutunamaz.

İkincisine gelince:
Namazimiza ilk başladiğimizda ayakta iken Rabbimizin
üzerimizde tecelli eden sayisiz nimetlerini düşünür, sonra bu nimetleri verenin huzurunda minnet ve şükranla eğiliriz. Ancak bu eğilmeyi de kafi bulmayiz, sonra kalkip başımızı yere koyar, başımızla da minnetimizi dile getirmiş oluruz. Başımızı şunun için yere koyariz. Baş bedenin tümünü de idare eden en yüce varliğimiz, en kiymetli organimizdir.

Bununla demiş oluruz ki:
”Ey Rabbimiz, varliğimizin en kiymetli kısmı başımızdır. İşte huzurunda basimizi dahi yerlere suruyor, sana olan minnet ve şükrümüzü en kiymetli varligimizi yerlere koymakla
ifade ediyoruz. Şayet başımızdan daha kiymetli bir organimiz olsaydi onu da huzurunda iftiharla yerlere serer, minnet ve şükrümüzü onunla da ifade etmek isterdik.

Bu açiklamalardan sonra rehber turistin cevabi şöyle oldu:
”Tamam tamam. Biraz daha anlatirsan grubumuza burada namaz kildiracaksin.

Bu sirada turistin biri Çelebi'ye yaklaşip sordu:
”Bundan sonraki namaziniz saat
kaçta olacak? Anlattiğiniz manada bir namazi ben de araniza karışıp kilmak istiyorum. Bana çok uygun geldi bu anlayis içinde ayakta durmak, eğilmek, başı yerlere koyup Yaradan'a minnettarligini ifade etmek. Bence de ibadet budur."

(Alıntı)

Yitiksevda 25 Ekim 2007 08:59

Cvp: Namazdaki hareketlerimizin manası
 

Kelime-i Şehadet’ten sonra İslam erkanının en yücesi namazdır.
Bu yazıdada Hacı Nazif Çelebi müslüman olmayanlara, namazın güzelliğini anlatıp bir nevi onların doğru yolu bulmasını sağlamış.
Allah ondan ve bize bu yazıyı ulaştırandan razı olsun..

NUR 25 Ekim 2007 21:32

Cvp: Namazdaki hareketlerimizin manası
 
bu konu açılmışken tekbir almanın manasını da ben yazayım...
Yarabbi! dünyalık ne varsa elimin tersiyle arkama attım ve senin huzurundayım...

GÖKCEN_AZRA 03 Ağustos 2014 17:21

Cevap: Namazdaki hareketlerimizin manası
 
Rabbim huşu içinde namaz kılabilmek,
Dunyalik ne varsa geriye atabilmek nasip etsin

Allahın kulu_ 03 Ağustos 2014 19:17

Cevap: Namazdaki hareketlerimizin manası
 
ArO*c*

su damlası 11 Mayıs 2023 22:32


Namaz kılan kişinin Allah’ın huzurunda saygı ile durması gereği, “Allah’a itaat ederek (gönülden boyun eğerek) ayakta durun (namaza durun).” (Bakara 2/238) ayetiyle vurgulanır. Hz. Peygamber de normal durumlarda namazın ayakta kılınmasını emretmiştir.


SAAT: 06:43

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320