|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 05 Eylül 2007 (21:24), Konuya Son Cevap : 11 Mayıs 2023 (22:32). Konuya 6 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
05 Eylül 2007, 21:24 | Mesaj No:1 |
Bu da benden olsun!!!Namazdaki hareketler ne anlama geliyor? Kıyamın ruhu nedir? Namazdaki hareketlerimizin manası Namazdaki hareketler ne anlama geliyor? Kıyamın ruhu nedir? İnsanın bir bedenî ve şeklî yönü vardır. Bir de ahlakî güzelliklerini, psikolojik yapısını içinde barındıran, Allah ve Rasûlü’yle aşkını perçinleyen manevî ve ruhanî bir yönü vardır. İnsanın şekli gözle görülür; görebilen her insan için çaba gerektirmez. Ancak insanın ruhundaki güzellikleri keşfetmek için, özel bir çaba ve emek gerekir. İnsanın güzelliklerini keşfe dalmak için senelerce onunla dost kalmak ya da fedakârane bir şekilde onunla bağlantı kurmak lazımdır. Namazın da canımızdan bir can gibi, herkes tarafından görülebilen bir şekli vardır; bir de derinlerde saklı huşu ve ikâme ile ortaya çıkan bir ruhu vardır. Huşu; gönlümüzü, zihnimizi ve ruhumuzun her noktasını namaza verme, odaklanma halidir. İkâme ise namazı ne dediğimizin ve yaptığımızın şuuru içerisinde dosdoğru bir şekilde kılmak; namazı Efendimiz’in kıldığı şekilde şartlarına uygun ifâ etmektir. Daha anlamlı ve huşu dolu bir namaz kılabilmek İslam dininde önemlidir. Bu noktada öncelikli tavsiyemiz namazın şeklî yönünün haricinde O’nun ruhu diyebileceğimiz manevî yönünü keşfetmektir. Mevlânâ’ya göre “Namazın özü, ruhun namazıdır. Sûreten ve şeklen kılınan namaz geçicidir, devamlı olmaz. Çünkü ruh, deniz âlemidir, sonsuzdur. Cisim ise deniz kıyısı ve karadır, sınırlı ve ölçülüdür. İşte bu yüzden devamlı namaz ancak ruhun olabilir. Ruhun da eğilmesi ve kapanması (rükû ve secde) vardır; fakat bunları açıkça şekillerle göstermek lazımdır. Çünkü mananın şekille bağlılığı vardır. İkisi bir olmadan fayda vermezler. Kızgınlık, şehvet ve hırs rüzgârları, ancak namazı olmayanlara zarar verir.” İsmail Hakkı Bursevi’ye göre, gerçek manada namaz kılanlar bu âlemin maverasında Fahr-i Âlem Efendimiz’e uyanlardır. Zira Rasûlullah’a uyma namazda perdesizdir. Vahdet mihrabında imam olan Fahr-i Âlem Rasûlullah Efendimize söz, iş ve hal bakımından tabi olup engelsiz olarak uyanların namazları hakikidir. “Huzur-ı kalp olmadan namaz olmaz.” Yani âlem-i sırda kalp Allah ile beraber olmadıkça hakiki namaza ulaşılmaz. Kıyam, Allah’ın huzurunda saygı ile ayakta duruştur Kıyam, Allah’ın huzurunda saygı ve sevgi duyguları içerisinde ayakta duruştur. Rabb’inin davetine karşı kulun davete icabet ederek ayakta O’nun huzurunda duruşudur. Kişi namaza niyetlenerek ayağa kalktığında kalbi, O’nun âlemlerin Rabb’i için ayakta durduğuna şahadet eder. Allah’a saygı ve sevgi duygusu kişinin bütün varlığına hâkim olur, her şeyi gözetimi altında tutan Allah korkusu ve sevgisi insanı içine alır. Namaz kılan kişinin Allah’ın huzurunda saygı ile durması gereği, “Allah’a itaat ederek (gönülden boyun eğerek) ayakta durun (namaza durun).” (Bakara 2/238) ayetiyle vurgulanır. Hz. Peygamber de normal durumlarda namazın ayakta kılınmasını emretmiştir. Elleri kaldırış: Sağ elle ahireti, sol elle dünyayı arkaya atış… Kıyam duruşunda insan namaza başlama tekbiriyle ellerini kaldırdığında şunları ifade etmek ister; “Ben şu anda bütün dünyevi kaygıları ve maddî düşünceleri, Hakk’ın dışındaki her şeyi elimin tersiyle arkaya atıyor ve Yüce Mevla’nın huzuruna çıkıyorum.” İsmail Hakkı Bursevi ise kıyam duruşunda iki elin kaldırılmasını şöyle yorumlar: “Sağ el ahiretten, sol el dünyadan ibarettir. Elleri kaldırmak ise, dünya ve ahiret ilgisini gönülden çıkarıp arka tarafa atmak ve her ikisi sebebiyle de büyüklenmeyi yok etmek anlamını taşır. İnsan kıyamda iki elini kaldırdığında, beden diliyle dünyayı ve ahireti arkaya atarken gönül diliyle de “Allah en büyüktür.”(Allahu Ekber); “Allah’tan başka ibadet edilecek hiçbir ilâh yoktur.” (velâ ilâhe ğayruk) diyerek Rabb’ine olan sevgi ve yakınlığını itiraf eder. Bir nevi namazda nefsinin köleliğinden kurtulan kulluk ve teslimiyetle yücelen kul, “Rabb’im, Sen’den başka Rab, kapısına gidilecek bir dost, duama ve dileklerime icabet eden sonsuz ikram sahibi Mevlâ bulamam ki… Ancak Sen varsın…” nidasıyla, dünyaya ve ahirete dair bütün isteklerini arkaya atar. Yunus Emre’nin “Bana Seni gerek Seni” sözünü bir nefes gibi içine çeker… Yunus Emre ise kıyam duruşunda yaşanan bu manevî hali şöyle anlatır: “Dünyayı bırak elden dünya gelmez bu yoldan İki aşk bir gönülden asla geçmez bu haber.” Namazın şekli bir damla ise, ruhu bir ummandır. ESMA SAYIN EKERİM | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2860 | 22 Ağustos 2013 23:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3583 | 26 Ocak 2013 21:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3241 | 06 Aralık 2012 09:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7567 | 03 Kasım 2012 22:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7072 | 02 Ekim 2012 20:16 |
25 Ekim 2007, 00:08 | Mesaj No:2 |
Namazdaki hareketlerimizin manası NAMAZDAKİ HAREKETLERİMİZİN MANASI (Çok Güzel Yaşanmış Bir Olay) Bir gün Rahmetli Haci Nazif Çelebi Suleymaniye camiinde bir öğle namazi kildirmiş, turistler de etrafini sararak imam kiyafetini daha çıkartmadan kendisine sualler sormaya başlamışlar. Ancak bunlar itirazci sualler tabiki. Kimi, insanin maymundan geldigini iddia etmek istiyor; kimi de, "seyrettiğimiz namazinizda niçin ayakta duruyor, eğiliyor, başınızı yere koyuyorsunuz. Bunun ne manasi var? Bizim gibi sandalyeye oturun, papazin duasini dinleyin yeter", diyordu. Rahmetli Haci Nazif turistlere dönerek şöyle dedi: "Biz namazimizda önce ayakta, sonra ruküda, sonra da secdede oluyoruz. Bunun bazı hikmet ve manaları vardır. İlk Olarak: Ayakta iken ilk insan ilk babamiz Adem'in (elif)ini yazariz. Bunun için (elif) harfi gibi dimdik, upuzun dururuz. Sonra rukua eğiliriz. Bununla da Adem'in (dal) ini yazmis oluruz. Geriye(mim) kalir. Onu da yere başımızı koyar, (mim) gibi olur, öyle yazariz. Boylece her namazda babamiz, Adem'in adini yazar, maymundan geldigimizi iddia edenleri fiilen reddetmiş oluruz. Bunun için maymunculuk iddiasi bizde tutunamaz. İkincisine gelince: Namazimiza ilk başladiğimizda ayakta iken Rabbimizin üzerimizde tecelli eden sayisiz nimetlerini düşünür, sonra bu nimetleri verenin huzurunda minnet ve şükranla eğiliriz. Ancak bu eğilmeyi de kafi bulmayiz, sonra kalkip başımızı yere koyar, başımızla da minnetimizi dile getirmiş oluruz. Başımızı şunun için yere koyariz. Baş bedenin tümünü de idare eden en yüce varliğimiz, en kiymetli organimizdir. Bununla demiş oluruz ki: ”Ey Rabbimiz, varliğimizin en kiymetli kısmı başımızdır. İşte huzurunda basimizi dahi yerlere suruyor, sana olan minnet ve şükrümüzü en kiymetli varligimizi yerlere koymakla ifade ediyoruz. Şayet başımızdan daha kiymetli bir organimiz olsaydi onu da huzurunda iftiharla yerlere serer, minnet ve şükrümüzü onunla da ifade etmek isterdik. Bu açiklamalardan sonra rehber turistin cevabi şöyle oldu: ”Tamam tamam. Biraz daha anlatirsan grubumuza burada namaz kildiracaksin. Bu sirada turistin biri Çelebi'ye yaklaşip sordu: ”Bundan sonraki namaziniz saat kaçta olacak? Anlattiğiniz manada bir namazi ben de araniza karışıp kilmak istiyorum. Bana çok uygun geldi bu anlayis içinde ayakta durmak, eğilmek, başı yerlere koyup Yaradan'a minnettarligini ifade etmek. Bence de ibadet budur." (Alıntı) | |
25 Ekim 2007, 08:59 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | Cvp: Namazdaki hareketlerimizin manası Kelime-i Şehadet’ten sonra İslam erkanının en yücesi namazdır. Bu yazıdada Hacı Nazif Çelebi müslüman olmayanlara, namazın güzelliğini anlatıp bir nevi onların doğru yolu bulmasını sağlamış. Allah ondan ve bize bu yazıyı ulaştırandan razı olsun.. |
25 Ekim 2007, 21:32 | Mesaj No:4 |
Cvp: Namazdaki hareketlerimizin manası
bu konu açılmışken tekbir almanın manasını da ben yazayım... Yarabbi! dünyalık ne varsa elimin tersiyle arkama attım ve senin huzurundayım...
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
03 Ağustos 2014, 17:21 | Mesaj No:5 |
Durumu: Medine No : 27691 Üyelik T.:
25 Nisan 2013 | Cevap: Namazdaki hareketlerimizin manası
Rabbim huşu içinde namaz kılabilmek, Dunyalik ne varsa geriye atabilmek nasip etsin |
03 Ağustos 2014, 19:17 | Mesaj No:6 |
Durumu: Medine No : 33478 Üyelik T.:
09 Kasım 2013 | Cevap: Namazdaki hareketlerimizin manası
__________________ Vakit namazinizi kildiniz mi? Ebu Hüreyre'den (r.a.) rivayetle: Mü'minin durumu yeşil ekin gibidir. Rüzgar ne taraftan gelse onu eğer. Rüzgar durduğunda doğrulur. Mü'min de böyledir. O da bela ve musibetlerle eğrilir. Kafirin durumu ise çam ağacı gibidir. Allah dilediği zaman sert ve dik durur. ][Bela ve musibetlere uğramaz. |
11 Mayıs 2023, 22:32 | Mesaj No:7 |
Durumu: Medine No : 13055 Üyelik T.:
18 Aralık 2010 | Namaz kılan kişinin Allah’ın huzurunda saygı ile durması gereği, “Allah’a itaat ederek (gönülden boyun eğerek) ayakta durun (namaza durun).” (Bakara 2/238) ayetiyle vurgulanır. Hz. Peygamber de normal durumlarda namazın ayakta kılınmasını emretmiştir.
__________________ "Bir yαrım αklın kuyusundα öbür yαrım αşkın kuytusundα... Cennet ve cehennem αrαsındα.Ucu sırαttαn geçen bir uçurum kenαrındα... Â'râftα..... Ârâfın dα αrαsındα...Ar ve αf yαrαsındα..." |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Konuyu değerlendir | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Namazdaki bid’atler ve bid’at namazlar | BİLAL HATTAB | Makale ve Köşe Yazıları | 1 | 05 Aralık 2010 22:33 |
köle olan kadınların namazdaki avret yerleri neresidir | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 10 Nisan 2009 09:41 |
Hafif necâsetlerde ölçüsü namazdaki manisi ne kadardır | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 10 Nisan 2009 07:03 |
Namazdaki Tesbihat Anlamları | TÜRKcan | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 05 Eylül 2008 00:56 |
Namazdaki on güzellik... | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 2 | 27 Ağustos 2008 13:06 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|