![]() |
CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? EVET, CUMA NAMAZI HANIMLARA DA FARZ MI DEĞİL Mİ ? CUMA AYETİ AYRIM MI YAPIYOR. YOKSA GENEL BİR İFADE Mİ İÇERİYOR . "EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) BAYANLARA FARZ DEĞİLDİR DEMEK. AYETE GÖRE DOĞRU BİR İFADE MİDİR ? |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? ayetlerizn zahirine göre hareket edilse,çoğu konuda çıkmaza girersiniz.. ayetlerin tartışılmaz müfessiri olan Hz Resulullah sav 23 yıllık canlı kuran yaşantısı,kavli fiili sünneti,eğittiği ashabının görüşü ,kuranı anlamak için çok önemlidir..zahiri kurancıların :"kuranı bende anlarım bende bilirim bende çözerim" direnişleri sakattır.. kuran-sünnet-mezheplerimizde kadına cuma farzdır diye bir delile nassa fetvaya rastlamadım.. saygılar.. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? AYETTEN ANLAŞILAN O Kİ, CUMA NAMAZI ERKEK- KADIN TÜMÜNE FARZDIR. FAKAT UYGULAMA VE DÜŞÜNCEDE FARKLILIK VARDIR. ŞÖYLE Kİ, Cuma namazının yolculuk, hastalık, yağmur, çamur, cana ve mala yönelik tehlike gibi mazeretlerin bulunmaması halinde büluğ çağına gelmiş erkeklere farz olduğunda ittifak vardır. Kadınlara Cuma namazının farz olmadığı hükmünde de bütün mezhebler ve müctehidler görüş birliği içindedirler AYET GAYET AÇIK VE NET OLDUĞU HALDE ACABA NEDEN BÖYLE BİR HÜKME VARMIŞLARDIR ? |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Âyetin lafzı umumi (genel) mânalı gözükmekle beraber bütün İslâm mezheblerine ve müctehidlerine göre onu açıklayan başka deliller bir kısım mü'minleri (iman edenleri) Cuma namazı yükümlülüğünden istisna etmiştir (Fıkıh usûlü ifadesiyle ayet tahsis edilmiş, bunları kapsamadığı açıklanmıştır). Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır. Tahsis ve istisna eden delillerin başında şu hadis gelmektedir: "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." ŞİMDİ BU İFADELERİ VE HADİSİ DEĞERLENDİRELİM |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? ŞİMDİ BU İFADELERİ VE HADİSİ VERİLEN AYET IŞIĞINDA DEĞERLENDİRELİM . "EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) 1- Ayet kesinlikle ayrım yapmamaktadır. Ey iman edenler ile hitap etmektedir. Şayet iddia edeildiği gibi yalnız erkeklere farz olsaydı, ey mumin erkekler diye hitap ederdi. Zaten bu şekilde yalnızca erkeklere hitap eden ayetler kuranda vardır. Örneğin Hitap öneminden dolayı her iki cinse ayrı ayrı seslenmek gerektiğinde şu ayette her iki cins için ayrı kipler kullanılmaktadır. Mesela: 'Mümin erkeklere söyle, yabancı kadınlara bakarken bakışlarını kıssınlar ve namuslarını korusunlar. Bu, onların daha çok arınmalarını sağlar. Şüphesiz Allah yaptıklarını bilr.' (Nur,30) Görüldüğü gibi burada sadece erkeklere hitap var ve sadece erkeklere seslenilmekte 'Mümin kadınlara da söyle, yabancı erkeklere bakarken bakışlarını çevirsinler ve namuslarını korusunlar....' (Nûr,31) Burada da görüldüğü gibi kadınlara hitap edilmekte ve kullanılan kip sadece kadınları kapsamaktadır |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? HAYRETTİN KARAMAN'IN BİR MAKALESİ... Cuma namazının yolculuk, hastalık, yağmur, çamur, cana ve mala yönelik tehlike gibi mazeretlerin bulunmaması halinde büluğ çağına gelmiş erkeklere farz olduğunda ittifak vardır. Kadınlara Cuma namazının farz olmadığı hükmünde de bütün mezhebler ve müctehidler görüş birliği içindedirler. Kendilerine Cuma farz olmayan kadınlar, hastalar, yolcular... imkân bulur da camiye giderler ve Cuma namazını kılarlarsa Cumaları sahih olur, artık o günün öğle namazını kılmaları gerekmez. Camilerde yer bulunduğu ve başkaca bir engel de bulunmadığı zaman kadınlarımızın cuma namazını kılmalarında büyük faydalar vardır; kendilerine ayrılan yerlerde ve erkek saflarının arkasında bu namazı kılarlar, hutbeyi dinlerler, İslâm ümmetinin bir yarısı olarak ümmet birliğine katılır, gerektiğinde düşünce ve tekliflerini dile getirirler. Bugünlerde kadınlara cuma namazının farz olduğunu ileri sürenler ilgili âyetin genellik ifade eden lafzına dayanmışlar, Hz. Peygamber zamanında kadınların da cemaat ve cumaya geldiklerine dair rivayetleri zikretmişler, bunları iddialarına delil olarak göstermişlerdir. O âyette Allah Teâlâ şöyle buyuruyor: "Ey iman edenler! Cuma günü namaz için ezan okunduğunda Allah'ı anmaya koşun, alış-verişi bırakın; sizin için hayırlı olan budur; eğer bilirseniz. Namaz kılınınca artık yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfundan isteyin, Allah'ı çokça anın, umulur ki, felah bulursunuz." (Cum'a: 62/9-10). "Cuma kadınlara farzdır" diyenlere göre "Allah Teâlâ iman edenleri cuma namazına çağırmıştır; kadınlar da buna dahildir, onları istisna etmek caiz değildir... " Âyetin lafzı umumi (genel) mânalı gözükmekle beraber bütün İslâm mezheblerine ve müctehidlerine göre onu açıklayan başka deliller bir kısım mü'minleri (iman edenleri) Cuma namazı yükümlülüğünden istisna etmiştir (Fıkıh usûlü ifadesiyle ayet tahsis edilmiş, bunları kapsamadığı açıklanmıştır). Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır. Tahsis ve istisna eden delillerin başında şu hadis gelmektedir: "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." (Bu hadisin sahih olduğu uzmanlarınca ifade edilmiştir. İçinde yolcunun da bulunduğu hadisler ise zayıf bulunmuştur). İkinci delil kadınların cemaatle namaz kılma yükümlülüğü taşımamalarıdır. Üçüncü delil uygulamadır: Hz. Peygamber ve Raşid Halifeler zamanlarında kadınlar da -imkân buldukça- beş vakit namazda ve Cumada hazır bulunur, cemaatle namaz kılarlardı. Ancak gelmedikleri zaman kınanmazlar, kendilerine "niçin gelmediniz" diye sorulmazdı. Halbuki mazereti olmadığı halde cumaya gelmeyen erkekler kınanır, niçin gelmedikleri sorulur, gelmeleri kesin bir üslûpla istenirdi. Bu dönemlerde bütün mü'min kadınların behemehal Cuma namazına katıldıklarına dair bir delil mevcut değildir. O zamandan itibaren tarih boyunca uygulama da böyle olmuştur. Kadınlara Cuma namazı farz olduğu halde bir dönemden itibaren erkeklerin -fitne çıkar korkusuyla- bunu engellediklerini, müctehidlerin de buna katıldıklarını söylemek ağır bir itham, tüyler ürperten bir bühtandır. Böyle bir engellemeye ne kadınlar razı olur, baş eğerler; ne de sahâbe zamanından beri yetişmiş binlerce faziletli, dinine bağlı, imanı uğrunda canını bezletmiş âlimler ve müctehidler. Eğer fitne yüzünden (kadınlarla erkeklerin bir arada olmaları günaha girmeye sebep olabilir diye) kadınları, kendilerine farz olan bir ibadetten engellemek caiz olsaydı, mü'minler bunu hac ibadeti için yaparlardı. Çünkü en fazla bu ibadette -yolculukta ve haccı eda ederken- kadın-erkek ihtilatı, beraberliği, izdihamı yaşanmıştır, yaşanmaktadır. Erkeklerle savaşa, öğrenim ve öğretime, hayatın çoğu faaliyetine katılan, gerektiğinde halifelere karşı haklarını savunan kadınları hiçbir güç, kendilerine farz olan bir ibadetten asırlarca alıkoyamazdı. Genellikle cumaya katılmadılar; çünkü kendilerine farz olmadığını biliyorlardı. Bize göre de kadınlarımızın cuma namazını -kendilerine farz olmadığı halde- kılmalarında faydalar vardır; ancak bu, yer darlığı vb. sebeplerle erkeklerin, kendilerine farz olan bu ibadeti yerine getirmelerine engel olmamalıdır. Hayrettin KARAMAN. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? DENİLİYOR Kİ, Alıntı Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır O HALDE TEKRAR BAKALIM AYETE, AYETİN ÜSLUB VE İFADESİ BU ANLAYIŞI DESTEKLER Mİ ? CUMA- 9 : Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman, hemen Allah'ı anmaya koşun ve alış verişi bırakın. Eğer siz gerçeği anlayan kimseler iseniz elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.. CUMA-10- Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin. Allah'ı çok zikredin, umulur ki kurtuluşa erersiniz. [COLOR=#a0a0a0] Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin Allah'ın lütfundan (rızkınızı) aramaya devam edin, İşinize gücünüze devam edin-Allah'ın lütfundan nasibinizi arayın!-Allah’ın rızkını arayın, Yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, yalnızca erkeklerin vazifeleri arasından mıdır ? Evet öncelik olarak erkeklerin vazifeleri arasındadır. Ama yalnızca öncelik olarak.. Kadınlar da evine rızık getirebilir, iş ve ticaretle meşgul olabilir, evine allahın lutfundan rızık getirebilir ve getirebiliyor da. Gerek o dönem olsun ( kuranın nuzul olduğu dönem ) gerekse bu dönem de kadın evine katkı yapmaktadır. Evine, iş- güçte çalışarak Allahın nasibi ve lutfundan rızık getirebilir ve getiriyor da... |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? 2-VERİLEN HADİSİ AYET IŞIĞINDA İNCELEDİĞİMİZDE İSE "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." HER MÜSLÜMANA FARZ VE VAZİFEDİR DENİLDİKTEN SONRA HEMEN ÖZÜR SAHİPLERİ SIRALANIYOR . EĞER KADIN ÇOCUĞUNA VEYA SAKAT OLAN BİR YAKININA BAKACAK İSE, VE EVDE BAKACAK KİMSE OLMADIĞINDAN O MECBUREN O ÖZÜR SAHİBİ OLMAKTADIR. VEYA HASTA İSE Vs gibi özürleri olan kimseler bu farzdan muaftırlar. Bir başka örnek Ülkemizde bir çalışan erkek memur çalıştığı işyerinden izin alamadığı için cuma namazı kılamıyorsa da... |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? O halde sonuç olarak diyebiliriz ki, Cuma namazının farz olduğunu ileri sürenler Hz. Peygamber zamanında da kadınların da cemaat ve cumaya geldiklerine dair kuvvetli rivayetleri zikretmişlerdir, Kadınlarımızın eğer önemli bir mazeretleri yoksa cuma namazını -kendilerine ister farz olsun veya olmasın- kılmalarında daima faydalar vardır; ancak bu, yer darlığı vb. sebeplerle erkeklerin, kendilerine farz olan bu ibadeti yerine getirmelerine engel olmamalı düşüncesiylee kadınlara mescitte yer açamamak, kılmak isteyenleri engellemek, sorumluluğu üstlenmeyi gerektirir Cuma namazı nasıl olsa Hanımlara farz değildir diyerek Cuma namazı kılmak isteyen hanımlara camilerde yer açmamak gidin evinizde kılın demek doğru bir yaklaşım değildir. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? CUMA NAMAZININ FARZ OLUŞUNUN HİKMETİ NEDİR ? HER EMREDİLEN NAMAZ FARZ OLDUĞU HALDE, CUMA NAMAZININ DAHA DA BÜYÜK BİR ÖNEM ARZ ETTİĞİ MUHAKKATIR Kİ BAKIN AYET NE DİYOR EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." Eğer bilmiş olsanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır. Bu, eğer bilir kimseler oldu iseniz sizin için çok hayırlıdır. BİLİYOR MUYUZ ? |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? CUMA, Müslümanların haftada bir defa ibadet etmek için toplandığı gündür. Müslümanların toplantı günüdür ki, bu Allahın kelamı ile farz olmuştur. Bu toplantı gününde topluca Allaha namaz kılınacak, onun adı zikredilecek, müslümanların sosyal meseleleri görüşülecek, istişarede bulunucak. FARZ OLUŞUNDAKİ EN BÜYÜK HİKMETİ HUTBEDEDİR. HUTBE ile müslümanlar Allahın kelamı ile bilinçlendirilir Bu arada müslümanları ilgilendirecek Her türlü sorunlar görüşülecek, ibadet ile ilgili sorunlar olsun, devlet ile ilgili sorunlar olsun. Müslümanlar bu vesile ile Bir araya gelecek kaynaşacak tanışacak kardeşlik duyguları ile birbirleriyle sımsıkı sarılacakcak, zaten hutbe de bu amaçlı düzenlenir. Amacı da budur. Hem Allah kelamı ile bilinçlendirilecek ve hemde sorunlar tartışılacak, değişik fikir ve düşünceler üretilecek Hem de müslümanlar kardeşlik duygularıyla birbirleriyle sımsıkı kaynaşacaktır. Bu toplantı günün apayrı özelliği olması bundandır. Herkes fikir (kadın erkek ) beyan edebilir. Sorunların çözülmesi için Çeşitli istek ve görüşlerde bulunabilir. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? ABDÜLMELİK ABİMİN DİKKATİNE : Cuma namazıyla ilgili sorulan soruya Mustafa İslamoğlu kendi sitesinde bakın nasıl cevap vermiş 1-Bir fıkıh kitabında Cuma Namazının şartları ve kılınmaması ile ilgili bilgiler okudum.. Cuma meselesinde sizin bizi aydınlatacağınızı düşündük.. Şimdiden vereceğiniz cevap için teşekkür ederiz.. 2- Cuma namazı kadınlara da farz mıdır? Hz. Peygamber dönemindeki uygulama nasıldı? İlmihallerde sayılan şartlar ne kadar islamidir. 3-Eğer Cuma kadınlara farz değildir diyene soru: Peki, bir kadın Cuma kılarsa, onun boynuna farz olan öğle namazı ondan düşer mi? CEVAP: 1-Cuma namazı... Bu konuda bazı hocaların 80'lerde açtıkları tartışma yanlıştı. Yanlış bir zeminde yanlış bir fıkıh anlayışına dayanıyordu. Sonucu da acı oldu. a. Cuma'yı farz kılan Kur'an'dır. Cuma suresinden önce Medine'de cumanın kılınmış olması gerçeği bunu değiştirmez. b. Usul kuralıdır: Nasla sabit olan içtihatla sakıt olmaz. c. Cuma konusunda menfi tutum takınan hocalar özellikle Hanefilerin "izn-i imam" şartını ileri sürerler. Bu şart istidlal yoluyla delillerden çıkarılmış içtihadi bir şarttır. Şafii'nin 40 kişi şartı, yine müşterek olan bir beldede tek mescid şartı, büyük yerleşim birimi şartı gibi tüm şartlar cumanın "sıhhat şartı" olamazlar. İçtihadidirler. İçtihadi hiç bir şart cuma gibi bir farzı mümin kulun boynundan düşürmez. Bununla birlikte elbette imamın şuurlusunu seçme hakkı, cumanın ruhunu katleden bir hutbe ve hatiple karşılaştığımızda camiden çıkma hakkı, protesto etme hakkı bakidir ve vardır. Bu hakların yukarıdaki tartışmayla bir ilgisi yoktur. 2- Kadın erkek her mümine farzdır. Bu farzı diğer farzlardan ayıran "ikameli" farz olmasıdır; yani cuma herhangi bir mazeretle kılınamadığında yerini öğle namazı alır. Kadınlar mazeretleri varsa öğleyi ikame ederler. Allah Rasulü onlara bu konuda ruhsatı genişletmiştir. Ama kılmalıdırlar. Bunu ruhsattan çıkarıp kılmamayı azimet yapmamalıdırlar. 3- Bu sorunun tüm otoritelerce tek cevabı vardır: Evet, düşer. O zaman bu cevabın sahibine şu soru sorulur: Peki be mübarek, bir nafile bir farzı mükellefin boynundan sakıt kılar mı? Bu sorunun cevabı da ilim, ittifakla “bir nafile bir farzı mükellefin boynundan düşürmez” şeklindedir. Şu halde dönüp sormamız lazım: O halde, Cuma namazının her mükellef mümin kadına da farz olduğunu sen kendin söylemiş oluyorsun. Netice: Cuma farzı öğle fazıyla niyabet ilişkisine sahiptir. Kılanın boynundan öğle düşer, kılamayana öğlenin farzını kılmak farz olur. Sefer vö. gibi Mazereti olanlara Cuma’yı kılmama ruhsatı verilmiştir. Kadınların üstlendikleri yük, onların ruhsatının daha geniş kılınmasına yol açmıştır. Bu ruhsatın geniş olarak kullanılması Cuma’yı farz kılan ayetin kapsamına kadınların girmediği sonucunu getirmez. “Siz ey iman edenler” diye başlayan A-ayet umum ifade eder. Hanımlar Cuma kılmama ruhsatını ruhsattan çıkarıp azimete dönüştürmemelidirler. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Alıntı:
bende rastlamadım duymadım |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Alıntı:
Ben de ilk kez böyle bir yaklaşım duyuyorum aysimacım, o bakımdan paylaşmak istedim |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? anladım saygılar... |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? cuma farz olması için şartlardan bi tanesi Erkek olmak Cum'a namazı kadınlara farz değildir.(es-Serahsî, II, 22, 23; İbn Abidin, Reddü'l-Muhtâr, I, 591, 851-852). islamoğlu hakkında yorum yapmam.. |
Cvp: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Kadınlar Cuma namazı kılmakla mükellef değildirler. Bu hususta icma ve ittifak vardır. Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) kimlerin Cuma namazı kılmakla mükellef olduğunu açıklamıştır: "Cuma namazı cemaat halinde kılınmak üzere her müslümanın üzerine vacip bir haktır. Ancak şu dört kimse bundan müstesnadır. Köle, kadın, çocuk ve hasta"[I] (Ebu Davud, Salat 215; Hakim, Müstedrek, 1/425; Beyhaki, Sünen-i Kübra, 3/172) Cabir'den (r.a.) rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur: "Allah'a ve ahiret gününe inanan her kimsenin Cuma günü Cuma namazı kılması gerekir. Ancak şunlar Cuma namazı kılmakla mükellef değildirler; Hasta, yolcu, kadın, çocuk ve seferî olan kimse"[I] (İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1/446; Darakutni, Sünen, 2/3) Konu ile ilgili bir başka rivayet ise şöyledir: "Kadınların Cuma namazı kılmaları farz değildir."[I] (Ebu Davud, Salat, 240; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 5/85) İslam kadını, Cuma namazı kılma meşakkatinden muaf tutmuştur. Durum böyle iken onu ille gidip camide Cuma namazı kılman gerekir gibi meşakkate sokmak isteyenlerin ne yapmak istediğini anlamak zordur. |
Cuma namazı bayanlara farz mıdır? Cuma namazı bayanlara farz mıdır? Değerli kardeşim! Cuma namazı farz-ı ayın, bayram namazları vacip, cenaze namazı ise farz-ı kifayedir Bunlardan cuma ve bayram namazları, ancak cemaatle kılınır Cenaze namazının cemaatle kılınması şart olmadığı gibi; ister erkek, ister kadın olsun tek bir müslümanın kılmasıyla kifai farz yerine gelmiş olur Görüldüğü üzere, gerek mükellefiyet gerek hüküm bakımından cenaze namazında kadın ile erkek arasında hiç bir fark yoktur Cuma namazının farziyyetiyle ilgili ayetin (Cum'a, 62/9) kadın ve erkekleri içeren umumi hükmü sünnetle tahsis edildiği için, cuma namazı ile sadece hür, mukim ve (cuma namazına katılmaya engel olacak derecede hasta ve yaşlı olmayan) sağlıklı erkek Müslümanlar mükelleftir Nitekim ayetin umumi hükmünden hür, mukim ve sağlıklı olmayanlara da cuma namazının farz olduğu anlaşılmakta ise de, ayetin hükmü bu yönden de tahsis edilmiştir Nitekim bir hadis-i şerifte, "Hürriyetine sahip olmayan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her müslüman üzerinde vacip bir haktır" (Ebu Davud, Salat, 168, Hadis No:1O67; Beyhekı, III, 172) buyurulmuştur Bu itibarla kadınlar cuma namazı ile yükümlü değildir Cuma namazının kadınlara farz olmadığı konusunda icma vardır Asr-ı saadetten beri hiçbir İslam müçtehit ve alimi bunun aksini söylememiş, bütün İslam ülkelerinde, her dönemde uygulama da böylece devam ede gelmiştir Vakıa, cuma ve bayram namazları ile yükümlü olmadıkları halde kadınlar isterlerse bu namazlara katılabilirler Bu takdirde, kendisine cuma namazı farz olmayan (mesela dinen misafir sayılan) bir kişinin cuma namazını kıldığında o günkü öğle namazını kılmasına gerek olmadığı gibi, cuma namazına katılan kadınların da ayrıca öğle namazını kılmaları gerekmez Nitekim günümüzde beş vakit namazda ve özellikle teravihte olduğu gibi, gerek asr-ı saadette, gerek sonraki dönelerde kadınlardan çok sayıda cuma ve bayram namazlarına katılanlar olmuştur Ancak ne Hz Peygamber (sa) döneminde ne de müteakip asırlarda beş vakit namazla mükellef kadınların tamamının cuma ve bayram namazlarına katıldığı sabit değildir Günümüzde de isteyen hanımların cami adabına uyarak camilerin kendilerine ayrılan bölümlerinde, cuma ve bayram namazı kılmalarında hiçbir sakınca yoktur Safların düzenlenmesine gelince: İslami hükümlere göre, sadece namaz kılarken değil, ihtiyaç ve zaruret bulunmadıkça kadınların erkekler arasına karışmayıp, uygun olan ayrı bir yerde bulunmaları uygun olur Bu itibarla ister cuma, ister bayram, ister cenaze, hangi namaz olursa olsun, kadınlar erkeklerle birlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı, uygun bir yerde namaza durmaları gerekir Nitekim Hz Peygamber (sa) namaz saflarını önce erkekler, sonra erkek çocuklar en arkada da kadınlar olmak üzere düzenlemiş; "namazda erkek saflarının en faziletlisi en önde olanı, fazileti en az olanı ise en arkada bulunanıdır Kadın safların en faziletlisi ise en arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır" (Müslim, Salat , 132;Ebu Daud, Salat, 97 Tirmizi, Mevakıt, 52; Nesai, İmame, 32; İbn Mace, İkame, 52) buyurmuştur Sünnet olan safların böyle olmasıdır Sünnete uymayarak, kadınlar erkek safları arasına karışarak imama uyarlarsa, Hanefi mezhebine göre rüku ve secdeli namazlarda kadınların arkasında ve hizasında kalan erkeklerin namazları fasit olmuş sayılır bu duruma sebep olan kadınlar da günah işlemiş olurlar |
EVET, CUMA NAMAZI HANIMLARA DA FARZ MI DEĞİL Mİ ? CUMA AYETİ AYRIM MI YAPIYOR. YOKSA GENELE Mİ HİTAP EDİYOR ? GENEL BİR İFADE Mİ İÇERİYOR ? "Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağırıldığı zaman, hemen Allah'ı anmaya koşun ve alış verişi bırakın. Eğer bilirseniz elbette bu, sizin için daha hayırlıdır." (Cuma 62/9) Bayanlara farz değildir demek. Ayete göre doğru bir ifade midir ? Evet ayetten anlaşılan o ki, Cuma namazı erkek- kadın tümüne farzdır. Fakat Kadın olsun, Erkek olsun eğer ki, mazeret sahibi olurlarsa bu farz düşer. Çok geniş ve detaylı açıklamalarda bulunacağım. Alıntı:
Alıntı:
Cuma namazının yolculuk, hastalık, yağmur, çamur, cana ve mala yönelik tehlike gibi mazeretlerin bulunmaması halinde büluğ çağına gelmiş erkeklere farz olduğunda ittifak vardır. Kadınlara Cuma namazının farz olmadığı hükmünde de bütün mezhebler ve müctehidler görüş birliği içindedirler AYET GAYET AÇIK VE NET OLDUĞU HALDE ACABA NEDEN BÖYLE BİR HÜKME VARMIŞLARDIR ? Âyetin lafzı umumi (genel) mânalı gözükmekle beraber bütün İslâm mezheblerine ve müctehidlerine göre onu açıklayan başka deliller bir kısım mü'minleri (iman edenleri) Cuma namazı yükümlülüğünden istisna etmiştir (Fıkıh usûlü ifadesiyle ayet tahsis edilmiş, bunları kapsamadığı açıklanmıştır). Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; Çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır. Tahsis ve istisna eden delillerin başında şu hadis gelmektedir: "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." ŞİMDİ BU İFADELERİ VE HADİSİ AYETLER IŞIĞINDA ELE ALIP DEĞERLENDİRELİM. Devamla yazacağım |
Alıntı:
Anlaşıldığı kadarı ile devlet islami devlet ise Cumanın farzı vardır, yoksa Farzı yoktur. Farzedelim ki, yazılanlar doğru olsun ve Devletimiz islamla yönetilsin bu durumda kadınlara farz mıdır, değil midir ? Farz olmayacak mıdır ? Not: Şayet ülkede islami bir yönetim yoksa da Müslümanlar, müslüman kimlikleri ile kendi hutbelerini kendileri düzenler ve Cumanın farzından kaçamazlar. |
Alıntı Âyetin lafzı umumi (genel) mânalı gözükmekle beraber bütün İslâm mezheblerine ve müctehidlerine göre onu açıklayan başka deliller bir kısım mü'minleri (iman edenleri) Cuma namazı yükümlülüğünden istisna etmiştir (Fıkıh usûlü ifadesiyle ayet tahsis edilmiş, bunları kapsamadığı açıklanmıştır). Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır. Tahsis ve istisna eden delillerin başında şu hadis gelmektedir: "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." ŞİMDİ BU İFADELERİ VE HADİSİ VERİLEN AYET IŞIĞINDA DEĞERLENDİRELİM . "EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) 1- Ayet kesinlikle ayrım yapmamaktadır. Ey iman edenler ile hitap etmektedir. Şayet iddia edeildiği gibi yalnız erkeklere farz olsaydı, ey mumin erkekler diye hitap ederdi. Zaten bu şekilde yalnızca erkeklere hitap eden ayetler kuranda vardır. Örneğin Hitap öneminden dolayı her iki cinse ayrı ayrı seslenmek gerektiğinde şu ayette her iki cins için ayrı kipler kullanılmaktadır. Mesela: 'Mümin erkeklere söyle, yabancı kadınlara bakarken bakışlarını kıssınlar ve namuslarını korusunlar. Bu, onların daha çok arınmalarını sağlar. Şüphesiz Allah yaptıklarını bilr.' (Nur,30) Görüldüğü gibi burada sadece erkeklere hitap var ve sadece erkeklere seslenilmekte 'Mümin kadınlara da söyle, yabancı erkeklere bakarken bakışlarını çevirsinler ve namuslarını korusunlar....' (Nûr,31) Burada da görüldüğü gibi kadınlara hitap edilmekte ve kullanılan kip sadece kadınları kapsamaktadır. DENİLİYOR Kİ, Alıntı Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü alış verişi bırakın yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır O HALDE TEKRAR BAKALIM AYETE, AYETİN ÜSLUB VE İFADESİ BU ANLAYIŞI DESTEKLER Mİ ? "CUMA- 9 : Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman, hemen Allah'ı anmaya koşun ve alış verişi bırakın. Eğer siz gerçeği anlayan kimseler iseniz elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.. CUMA-10- Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin. Allah'ı çok zikredin, umulur ki kurtuluşa erersiniz. Ayette geçene Alış verişi bırakın ifadesi sadece Ticari değil ( Mal alım satımı, Mal alıp- verme değil ) Her türlü alış veriştir. Her türlü iştir. Alış-verişi (işi-gücü) bırakın Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin Allah'ın lütfundan (rızkınızı) aramaya devam edin, İşinize gücünüze devam edin-Allah'ın lütfundan nasibinizi arayın!-Allah’ın rızkını arayın, Yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, yalnızca erkeklerin vazifeleri arasından mıdır ? Evet öncelik olarak erkeklerin vazifeleri arasındadır. Ama yalnızca öncelik olarak.. Kadınlar da evine rızık getirebilir, iş ve ticaretle meşgul olabilir, evine allahın lutfundan rızık getirebilir ve getirebiliyor da. Gerek o dönem olsun ( kuranın nuzul olduğu dönem ) gerekse bu dönem de kadın evine katkı yapmaktadır. Evine, iş- güçte çalışarak Allahın nasibi ve lutfundan rızık getirebilir ve getiriyor da... 2-VERİLEN HADİSİ AYET IŞIĞINDA İNCELEDİĞİMİZDE İSE "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." HER MÜSLÜMANA FARZ VE VAZİFEDİR DENİLDİKTEN SONRA HEMEN ÖZÜR SAHİPLERİ SIRALANIYOR . EĞER KADIN ÇOCUĞUNA VEYA SAKAT OLAN BİR YAKININA BAKACAK İSE, VE EVDE BAKACAK KİMSE OLMADIĞINDAN O MECBUREN O ÖZÜR SAHİBİ OLMAKTADIR. VEYA HASTA İSE Vs gibi özürleri olan kimseler bu farzdan muaftırlar. Bir başka örnek Ülkemizde bir çalışan erkek memur çalıştığı işyerinden izin alamadığı için cuma namazı kılamıyorsa da... veya bir özür ve mazaret sahibi olarak, hutbe dinleyemeyecek kadar, idrarını tutamayıp, kaçıranlar prostat hastalığı olanlar da... O halde diyebiliriz ki, Cuma namazının farz olduğunu ileri sürenler Hz. Peygamber zamanında da kadınların da cemaat ve cumaya geldiklerine dair kuvvetli rivayetleri zikretmişlerdir, Kadınlarımızın eğer önemli bir mazeretleri yoksa Cuma namazını -kendilerine ister farz olsun veya olmasın- kılmalarında daima faydalar vardır; ancak bu, yer darlığı vb. sebeplerle erkeklerin, kendilerine farz olan bu ibadeti yerine getirmelerine engel olmamalı düşüncesiylee kadınlara mescitte yer açamamak, kılmak isteyenleri engellemek, sorumluluğu üstlenmeyi gerektirir. Cuma namazı nasıl olsa Hanımlara farz değildir diyerek Cuma namazı kılmak isteyen hanımlara camilerde yer açmamak gidin evinizde kılın demek doğru bir yaklaşım değildir. Sorumluluk ve vebal gerektiren bir davranış biçimi olur. CUMA NAMAZININ FARZ OLUŞUNUN HİKMETİ NEDİR ? Devamı olacak |
CUMA NAMAZININ FARZ OLUŞUNUN HİKMETİ NEDİR ? HER EMREDİLEN NAMAZ FARZ OLDUĞU HALDE, CUMA NAMAZININ DAHA DA BÜYÜK BİR ÖNEM ARZ ETTİĞİ MUHAKKATIR Kİ BAKIN AYET NE DİYOR EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." Eğer bilmiş olsanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır. Bu, eğer bilir kimseler oldu iseniz sizin için çok hayırlıdır. BİLİYOR MUYUZ ? CUMA, Müslümanların haftada bir defa ibadet etmek için toplandığı gündür. Müslümanların toplantı günüdür ki, bu Allahın kelamı ile farz olmuştur. Bu toplantı gününde topluca Allaha namaz kılınacak, onun adı zikredilecek, müslümanların sosyal meseleleri görüşülecek, istişarede bulunucak. FARZ OLUŞUNDAKİ EN BÜYÜK HİKMETİ HUTBEDEDİR. HUTBE ile müslümanlar Allahın kelamı ile bilinçlendirilir Bu arada müslümanları ilgilendirecek Her türlü sorunlar görüşülecek, ibadet ile ilgili sorunlar olsun, devlet ile ilgili sorunlar olsun. Müslümanlar bu vesile ile Bir araya gelecek kaynaşacak tanışacak kardeşlik duyguları ile birbirleriyle sımsıkı sarılacakcak, zaten hutbe de bu amaçlı düzenlenir. Amacı da budur. Hem Allah kelamı ile bilinçlendirilecek ve hemde sorunlar tartışılacak, değişik fikir ve düşünceler üretilecek Hem de müslümanlar kardeşlik duygularıyla birbirleriyle sımsıkı kaynaşacaktır. Bu toplantı günün apayrı özelliği olması bundandır. Herkes fikir (kadın erkek ) beyan edebilir. Sorunların çözülmesi için Çeşitli istek ve görüşlerde bulunabilir. PEYGAMBERİMİZ Bu konuya öyle önem vermiş ki mazeretleri olan hanımların mutlaka mescide gelip bir kenarda hutbeyi dinlemelerini emretmiş olmasına rağmen EVET BU HUTBE OLAYI ÇOK ÖNEMLİDİR. -------------------------------------------------------- BİR KARDEŞİMDEN ( BİR BAŞKA SİTEDE İKEN) BANA GÖNDERİLEN BİR İLETİ DE ŞÖYLEDİR değerli abdulhamit bey kardeşim, Bu kadar önemli bir konuda araştırıp,emek harcayıp,gündemleştirdiğiniz için Rabbim razı olsun,ecrini kat kat versin.Şahsım adına teşekkür ederim. Değişik islam ülkelerinde bulunduğumda gözlemlerim; Ümmetin tek Cuma namazı,Cenaze Namazı ve Bayram Namazı kılmayı bilmeyen hanımları maalesef Türkiyeli hanımlar olduğunu üzülerek müşahade ettim. Rasul'un (sav) kadınların, ısrarla Bayram ve Cuma Namazlarına katılımını sağladığı hatta Cuma Suresinin nuzul sebeblerinde belirtilen Ticaret Kervanı geldiğinde Cuma Hutbesini terk edip büyük çoğunluğun mescitten fırladığı kalanların içinde 2 kadın toplam 12 sahabenin olduğu belirtilmesine rağmen ısrarla kadınların Cuma namazından men edilmesi çok acı.Bu konuya öyle önem vermiş ki mazeretleri olan hanımların mutlaka mescide gelip bir kenarda hutbeyi dinlemelerini emretmiş olmasına rağmen. Camilerden "kovulan" hanımlarımızın saf tutmakta bilinçsizliği,saf tutmanın şuurunu idrak edememeleri sebebiyle yer vermemek,sıkıştırdın deyip neredeyse kavgaya varan tavırları ayrıca içler acısı bir durum. Cuma Suresinde Rabbimiz kadın-erkek tüm mü'minlere cuma namazını farz kılmasına rağmen bazı "mezhepçi" taasuplar (mezhebli değil lütfen dikkat-mezhebsizliği savunmuyorum,mezhebi din edinmeyi vurguluyorum) sebebiyle kendimizce bir takım içtihatlar geliştirip bunuda dayatmak ne kadar üzücü ve düşündürücü! DEVAMI OLACAK İNŞ |
Alıntı:
Müslümanlardan arkadaşım; Ben cuma konusunu sürekli başka bir mezraya çekmeye çalışırken nedense arkadaşlar hep detaylar üzerinde yoğunlaşmaktalar Siz benim yazıma cevaben evet cuma namazı mekke de farz olmuş fakat peygamber efendimiz medine de bulunan Musab bin umeyre haber göndererek cuma namazı eda etmelerini emretmiştir, diyorsunuz... Peki siz vermiş olduğunuz bu bilginin delilinin ne kadar ihtilaflı karmaşık olduğnu biliyormunuz.Sizin söylemiş olduğunuz rivayeti ben biliyorum.O rivayet muhadisler tarafından zayıf kabul edildiği için ben o rivayete itibar etmedim.Ben sağlam bir kaynağa dayanmadan din adına konuşmaktan Allaha sığınırım... zadül mead,ın cilt bir suhuf 405 tede bu konu işlenmiştir. aynı hadisin başka bir metninde bu kişinine başka bir zat olduğu rivayet edilmekete. o yüzden hadis zayıftır Benim rivayet ettiğim peygamber efendimizin mekkeden medineye ettiğinde küba bir kaç gün kalmışıtr daha sonara medineye hareket ederken rauna vadisinde cuma namazı vakti gelmişti.o (sav) yanında ki heyetle birlikte ilk cuma namazını kıldırdığrığı siyer kitaplarında vardır birde neden böyle basit bir detay üzreinde duruyosunuz anlamak mümkün değil cuma namazını ilk kimin kıldırdığının bizim dini açıdan ağlar halimize ne gibi bir faydası var anlaşılmaz birşey bakın size o tartışmaların metinlerini ibret olsun diye aşağıya veriyorum bilgisayarımda hazır olduğu için kopyalyacağım.ilk cuma namazı kimin kıldırdığı ile ilgili yerimden kalkıp bir tek kitap bile karıştırmak istemem. Resûlüllah hicret etmeden önce cumanın kılınmasına izin verdi. Kendisi Mekke`de cumayı kılmaya Kadir olamamış ve cumayı izhar edememişti. Mus`ab b. Umeyr`e: "Yahudilerin cumartesi günleri Zebûr`u açıkça okuduklarını göz önünde bulundurarak, kadınlarınızı ve çoçuklarınızı toplayın ve cuma günü, güneş zevalden yarıyı geçince, iki rek`atle Allah`a yaklaşın." diye yazdı. (Hamidullah, Muhammed, el-Vesâiku`s-siyâsiyye s. 35; Alûsî; Rûhu`l-me`ânî XXVNI/99) Tabakât-i Ibn Sa`d`da aynı rivayete: "... ve Sa`d b. Usâme`nin evinde oniki kişi ile cuma kılındı." (Aynı kaynak Tabakât-i Ibn Sa`d`dan (NI/83) ilâvesi de mevcuttur. Tebyînü`1-hakâik hâsiyesi Selebî`nin, "cuma namazına ilk defa ‚cuma` adını veren Kâ`b b. Lueyy`dir" (Aynî, Umdetü`l-kârî VI/161) şeklindeki rivayeti buna muhalif değildir. Zira Kâ`b`ın aynı toplantıda bulunması ve bu ismin o nun buluşu olması muhtemeldir. Rivayetler arasında ihtilâflı gibi görünenler, Medine`de ilk cuma namazını Es`ad b. Zürâra; ya da Mus`ab b` Umeyr`in kıldırdığını bildiren haberlerdir. Ancak Merhum Elmalılı`nın da temas ettiği gibi (Sevkâni, Neylü`l-evtâr NI/233 (Buhari ve ·Ebûf Dâvûd)) anlaşılan Es`ad b. Zürâra, Resulullah`tan izin gelmeden önce ilk kıldıran; Mus`ab b. Umeyr ise Medine`de izinle ilk cuma namazı kıldıranlardır. Resulllah`ın ilk cuma namazı Kubâ`dan ayrıldıktan sonra Benî Sâlim Yurdu`nda, öğle vaktinde, cuma olması üzerine kıldırdıkları cuma namazıdır. Bu mescid de bu münasebetle "Cuma Mescidi" adıyla bilinmeye başlanmıştır. İşte Resulullah`ın kıldırdığı ilk cuma budur. (Aynî, age. VN/I88. ) NOT: Mavi yazı ile yazılan yazılar alıntıdır. müslümanlardan arkadaşım beni şuan da bize hiçbir faydası olmayan konuların içine çekme lütfen. İslam ciddi bir dindir. BEN DİKKATİ bugün Allahın şeriatının nasıl hakim kılnması gerektiğini vurgulamak istedim. Siz efendim ilk cuma namzını o kılmadırmamış bu kıldırmışa getiriyorsunuz. ilk cumayı kim kıldırmışsa kıldırmış banane. ha islam hükümlerei üzerine bina edlien bir yurdum olduğu zaman elbetteki dinimizin her türlü ayrıntısına kadaröğreneceğiz. bu öğretide devlet eli ile yapılacağına emin olabilirsiniz. ben her zaman söylemişimdir önemli olan 1400 sene önce de kalmak değil 1400 sene önceki verilmek istenen mesajları günümüze taşıyabilmektir. şurası bir gerçekmi cuma namazı mekkede emir edilmiş ama şartlar oluşmadığından dolayı rasulüllah bu namazı üç yıl eda etmeiştir.O halde buraya bakalım günümüzde cuma namazı kılmak için şartlar uygunmu bunu bakın siz birde bazı kurumlar tarafından cuma günü okunacak hutbeye ince ayar çekilmekte yani kafir müşrik münafık mürted gibi yada allahın siyasi rejimleri etkileyecek ayetlerini gizlemektedirler. Müslümnalardan arkadaşım bu bir zülümdür. BEN 20 SENEDİR BUNA BAŞ KALDIRMIŞIMIDIR sende baş kaldır |
Değerli kardeşlerim abilerim emin olun bu tür hususlarda ben tartışmak istemediğimden kısaca izahat yapıyorum...Ütopyalar ile uğraşacak zaman değil kadınlar neden cuma kılmaz gibi mevzular Ümmeti Muhammedin sorunu olmamalı asıl sorun zer zor ve zardır bunlara eğilelim. Yoksul komşumuzu akrabamızı ezilen sınıfları tağuti icraatleri Müslümanların yeniden Müslümanlaşabilmesi için gerekli olan İmani mevzuları haftalık konular halinde konuşalım ve ortaya elimizden ne geliyor ise Fiillerimiz ile koyalım daha güzel olmazmı. İstediğimiz kadar burda yazalım emin olun kimse kadınları cumaya götürmez ve göndermezde çünkü şartlar ve insanların imkanları buna müsaid değildir evde beş yaşında çocuğuma bakması gerekir iken ben eşimi cumaya gönderecem çocukta evde yalnız kalacak bu mantık ile bağdaşmaz doğu ve güneydoğuyu en basitinden ele alacak olursam hemen hemen her evde 5-6 çocuklu anneler mevcut bunlardan acaba kaçı cumaya gidebilir yada Halkın dininin hakim olduğu toplumlarda daha İslamın özünü anlayamayan insanlar ne kadar sağlıklı bir inanç iman üzeredir... |
Alıntı:
Müslümanlardan arkadaşım benim o sözümü yanlış anlamışsınız.ben sizin buna baş kaldırmadığınızı asla ve asla söylemedim.eğer cümle öyle anlışılmış ise bu hata bendendir hakkını helal et. Özür diliyorum. Ben şunu kast etmiştim,sen,ben,hepimiz hep birlikte bu zülme başkaldııralım demek istemiştim. CUMA KONUSU SİZİN İÇİN ÖNEMLİ OLMAYA BİLİR Müslümanlardan alıntı Cuma namazı konusu önce ki yazılarıma bakarsınız ne kadar önemli bir namaz olduğunu söylediğimi görürsünüz.BEN DETAYLARA girmeinin yanlış olduğunu eleştirdim.ve örneklendirdim dedimki Kadınların bugün cuma namazına gidip gitmemeleri ve tarihte bu namazı kimin ilk kez kıldırdığı üzerinde durmak cuma namazını anlamamaktır dedim. Müslümanlardan arkadaşım: Sizin Ercüment Özkandan akatardığınız yazıyı okudum,ki kendisini şahsen tanıyordum (hayatta iken) onunla ve Hamza Türkmen ile her nakadar aramızda cidii görüş ayrılıkları var ise de onların kaliteli insanlar olduğunu iyi biliyorum.Ercüment Özkanın cuma namazın hsusunda dikkat çekmek istediği noktaya bende dikkat çekmek istemiştim.Çünki Ercüment bey ile cuma namazı hususunda görüş ayrılığımız yoktu. ALLAHA EMANET OL VE OLUN |
Alıntı:
Mazereti olduğundan Cumaya gidemez ve kendisine farz olan bu namaz düşer. Öğle namazı kılar. Zaten ben de buna dikkat çekmiştim. Alıntı:
|
Bedii abim sizin sunduğunuz hakikatlerde sorun yok amenna baş göz üstüne ama bu imkanlarda çok az kişi var olması bu ibadete katılmak isteyen bayanların hiç iştirak etmemelerine sebep olmuştur.... |
CUMA NAMAZININ NUZUL SEBEBİNDE BİR TUTARLILIK MI YOKSA BİR ÇELİŞKİ Mİ VAR ? HANGİ RİVAYET DOĞRU. Alıntı:
Bir gün Cuma günü Peygamberimizin imamlığı etrafında namaz için toplanan Müslümanlar,Medineye gelen bir ticaret kervanını görüyorlar.Kervanı gören Müslümanlar,Peygamberin hutbesini bırakıp hurra diyerek ticaret kafilesine gidiyorlar.Peygamberimizin yanında 3-5 müslüman kalıyor.Peygamberimiz bu durumu görünce kızıyor.Allah Cuma suresini ayetlerini indirerek Müslümanları ihtar ediyor.Haftalık toplu ibadet ederken bırakın ticareti diye müslümanların Allahın zikrine koşmalarını istiyor. |
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] kardeşim Alıntı yaparak yayınladığınız görüşler bir başka sitede kendi şahsıma ait görüş ve yazılardır. Hakkımı helal ettim. Saygılar sundum |
Alıntı:
Alıntı:
|
Taberî'nin Mihrân kanalıyla Ebu Mâlik'ten rivayet ettiği bir habere göre Bakîu'z-Zübeyr denilen mahalde bir topluluk alış-veriş yaparlar, Cuma günü cuma ezanı okunmuş olmasına rağmen alış-verişe devam eder, kalkıp namaza gitmezlermiş. İşte bunun üzerine "Ey iman edenler, Cuma günü namaz için nida olunduğunda..." âyet-i kerimesi nazil olmuş.[5] CUMA 11:"Onlar bir kazanç veya bir eğlence gördüklerinde, seni ayakta bırakarak oraya yöneldiler. De ki: "Allah katında olan, eğlenceden de kazançtan da hayırlıdır. Allah, nzık verenlerin en îyisidir." Ayetin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler: 1- Kervanla ilgil rivayetler: a- Ustaz Ebû Tahir ez-Ziyadî, Ebu'l-Abbas Ali b. İbrahim'den, o Muhammed b. Müslim b. Vare'den, o Hasan b. Atiyye'den, o İsrail'den, o Husayn b. Abdirrahman'dan, o Ebû Süfyan'dan, o Cabir b. Abdullah'tan haber vererek şöyle dedi: "Rasulullah (s.a.v.) Cuma günü hutbe okurken, Şam'dan dönen bir kafile geldi. (Hutbe dinleyenlerden) on iki kişi hariç herkes Mescid'den çıkıp kafileye gitti. Bunun üzerine Allah Teala bu âyeti indirdi."[6] Bu hadisi Buhari, Hafs b. Ömer'den, o Halid b. Abdillah'tan, o da Husayn'dan rivayet etmiştir.[7] b- Muhammed b. İbrahim el-Müzekkî, Ebû Bekr (b.) Abdullah b. Yahya at-Talhî'den, o Cafer b. Ahmed b. İmran eş-Şâşî'den, o Abdullah b. Ahmed b. Yunus'tan, o Abser b. Kasim'dan, o Husayn'dan, o Salim Ebi'l-Ca'd'dan, o da Cabir b. Abdillah'tan bize şunu dediğini haber verdi: "Rasulullah (s.a.v.) ile beraber Cuma'da idik. Yiyecek taşıyan bir kafile geldi. On iki kişi hariç herkes mescidden çıkıp kafilenin yanma gittiler. Bunun üzerine Cuma âyeti indi."[8] Bu hadisi Müslim, İshak b. İbrahim'den, o da Cerir'den rivayet etmiştir. Buhari de bu hadisi "Kitabu'l-Cumua"da Muaviye b. Amr'dan, o Zaide'den, Husayn'da bu son iki raviden rivayet etmiştir.[9] c- Müfessirler şöyle dediler: "Medine halkına açlık ve pahalılık isabet etti, Dihye b. Halife el-Kelbî, bir ticaretle Şam'dan döndü. Onun dönüşünü halka duyurmak için davul çalındı. O anda Rasulullah (s.a.v.) da Cuma hutbesini veriyordu. Herkes çıktı gitti. Mescidde sadece on iki kişi kaldı. Ebû Bekr ve Ömer de bu on iki kişi arasındaydı. Bunun üzerine Allah Teala bu âyeti indirdi." Peygamber (s.a.v.) de buyurdu ki: "Eğer hepiniz onlara tabi olup gitseydiniz ve sizden hiç biriniz burada kalmasaydı üzerinize bir vadi dolusu ateş, sel gibi gelirdi."[10] d- Ebu Mâlik'ten gelen bir rivayette bu ticaret kervanının zeytin yağı yüklü olduğu ayrıntısı vardır.[11] e- Câbir ibn Abdullah'tan gelen bir rivayette Hz. Peygamber (sa)'le birlikte sadece 12 kişi ve bir kadının kaldığı; Hz. Peygamber (sa)'in: "Şayet sonuncularınız ilklerinize katılsaydılar vadi ateşle dolacaktı." buyurduğu ve bu âyet-i kerimenin bunun üzerine nazil olduğu ayrıntılarına yer verilmektedir.[12] f- Katâde'den rivayete göre ashabın, Hz. Peygamber (sa)'i bu şekilde minberde iken kervan geldi haberiyle dışarı çıkmaları ve Efendimiz (sa)'i hutbede ayakta bırakmaları üç kere vukubulmuştur.[13] 2- Düğünle ilgili rivayet: Câbir ibn Abdullah'tan gelen bir rivayete göre bir kız evlendirilmiş ve onun çalgıcılar eşliğindeki düğün alayı Mescid-i Nebevî'nin yanından geçerken orada bulunanlar, Hz. Peygamber (sa)'i minberde iken terkedip düğün alayına yönelmişler de bunun üzerine Allah Tealâ: "Onlar, bir ticaret veya bir oyun gördüklerinde seni ayakta bırakarak oraya yöneldiler..." âyet-i kerimesini indirmiş.[14] Suyûtî, her iki rivayeti verdikten sonra ticaret kervanının gelmesi ile Mescid-i Nebevî'nin yanından düğün alayının geçmesi olaylarının aynı zamanda olduğunu ve dolayısıyla her iki olayın birden bu âyetin nüzul sebebi olduğu görüşünü tercih eder.[15] ======================= [5] Taberî, age. XXVIII,66. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/880. [6] İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 357. [7] Buhari, Salat: 8, Cumua: 38 (996), Tefsîru'l-Kur'ân, Cum'a, 62/2, Buyu: 2058, 2064, Tefsir: 4899, Müslim; K. Cuma: 36/863, Tirmizi; Tefsîru'l-Kur'ân, Cum'a, 62/2, hadis no: 3311. Tirmizi bu hadis için hasen ve sahihtir dedi. Nesai; Tefsir: 615. 820 İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 357. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/880. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 427; Rûhu'I-meânî, 28/104; Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 6/434. Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 14/451. [8] Buhari, Salat: 8, Cumua 996, Buyu: 2058, 2064, Tefsir: 4899, Müslim; K. Cuma: 36/863, Tirmizi; Tefsir: 3311. Tirmizi bu hadis için hasen ve sahihtir dedi. Nesai; Tefsir: 615. 820 [9] İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 357. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/664-665. Vahidî, age. s 306. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. [10] Suyuti; ed-Dürr: 6/221. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 357. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 427. Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 14/451-452. [11] Taberî, age. XXVIII,67. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. [12] Taberî, age. XXVIII,68. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. [13] Râzî, age. XXX,11. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. [14] Taberî, age. XXVIIl,68. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. [15] Suyûtî, Lubâbun-Nukul, II168. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/881. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/665. |
Alıntı:
ELBETTE Müslüman araştırmasını yapar, elde edilen bilgileri de tahlil eder. Rivayetlerde Cuma namazı nuzulunun MEDİNEDE olduğunda ittifak vardır. Sözleriniz buna delil olacak nitelikte.ALLAH O TOPLUMDAN VEREMİYECEĞİNİ Mİ İSTEMİŞ ÜÇ YIL BOYUNCA, VE ALLAH ONLARIN NEFSİNE KALDIRAMIYACAĞINI MI YÜKLEMİŞ ÜÇ YIL BOYUNCA, Şayet CUMA AYETİ Mekkede nuzul olmuşsa Peygamberin o zamanki durum ve şartları bu namazı kıldırmaya müsait değildi. DURUM VE ŞARTLARI MÜSAİT OLMAYAN NEBİYE MEKKEDE BU AYET İNMEZ. Peşpeşe gelen 3 ayet birbirleriyle bağlantılı ayetlerdir. CUMA 9 :Ey iman edenler! Cuma günü namaz için çağrı yapıldığı zaman, hemen Allah’ın zikrine koşun ve alışverişi bırakın. Eğer bilirseniz bu, sizin için daha hayırlıdır. CUMA 10: Namaz kılınınca artık yeryüzüne dağılın ve Allah’ın lütfundan nasibinizi arayın. Allah’ı çok zikredin ki kurtuluşa eresiniz. CUMA 11: (Durum böyle iken) onlar bir ticaret veya bir oyun eğlence gördükleri zaman hemen dağılıp ona koştular ve seni ayakta bıraktılar. De ki: “Allah’ın yanında bulunan, eğlence ve ticaretten daha hayırlıdır. Allah, rızık verenlerin en hayırlısıdır.” Peşpeşe gelen ayetlerden benim anladığım şudur: Cuma namazı ayeti gelmeden önceden de RESUL muminlerle Mescidi Nebi de ( Medine de ) haftalık mutad toplantısını yapıyordu. Ve O gün Cuma günü idi. Bir düğün alayı veya bir ticaret kervanı görüldüğünde muminlerin çoğu Hutbeyi dinlemeyi bırakıp dışarı çıktılar. VE NEBİYİ HUTBEDE AYAKTA BIRAKTILAR. VE PEŞİNDEN GELEN BİR İHTAR AYETİ İNDİ CUMA 11 AYETİ BU DURUMU AÇIKLAR. CUMA 11: (Durum böyle iken) onlar bir ticaret veya bir oyun eğlence gördükleri zaman hemen dağılıp ona koştular ve seni ayakta bıraktılar. De ki: “Allah’ın yanında bulunan, eğlence ve ticaretten daha hayırlıdır. Allah, rızık verenlerin en hayırlısıdır.” |
Peygamberimizin pek büyük hassasiyeti vardı, bilhassa bayanlar için PEYGAMBERİMİZ Bu konuya öyle önem vermiş ki mazeretleri olan hanımların mutlaka mescide gelip bir kenarda hutbeyi dinlemelerini emretmiş olmasına rağmen Şayet Allahın emri ile nebiyi örnek alıyorsak, mazeretleri olmayan bayanlar neden cumaya gidip hutbeyi dinlemesin. Cuma namazıyla ilgili sorulan soruya Mustafa islamoğlu kendi sitesinde bakın nasıl cevap vermiş 1-Bir fıkıh kitabında Cuma Namazının şartları ve kılınmaması ile ilgili bilgiler okudum.. Cuma meselesinde sizin bizi aydınlatacağınızı düşündük.. Şimdiden vereceğiniz cevap için teşekkür ederiz.. 2- Cuma namazı kadınlara da farz mıdır?Hz. Peygamber dönemindeki uygulama nasıldı? İlmihallerde sayılan şartlar ne kadar islamidir. 3-Eğer Cuma kadınlara farz değildir diyene soru: Peki, bir kadın Cuma kılarsa, onun boynuna farz olan öğle namazı ondan düşer mi? CEVAP: 1-Cuma namazı... Bu konuda bazı hocaların 80'lerde açtıkları tartışma yanlıştı. Yanlış bir zeminde yanlış bir fıkıh anlayışına dayanıyordu. Sonucu da acı oldu. a. Cuma'yı farz kılan Kur'an'dır. Cuma suresinden önce Medine'de cumanın kılınmış olması gerçeği bunu değiştirmez. b. Usul kuralıdır: Nasla sabit olan içtihatla sakıt olmaz. c. Cuma konusunda menfi tutum takınan hocalar özellikle Hanefilerin "izn-i imam" şartını ileri sürerler. Bu şart istidlal yoluyla delillerden çıkarılmış içtihadi bir şarttır. Şafii'nin 40 kişi şartı, yine müşterek olan bir beldede tek mescid şartı, büyük yerleşim birimi şartı gibi tüm şartlar cumanın "sıhhat şartı" olamazlar. İçtihadidirler. İçtihadi hiç bir şart cuma gibi bir farzı mümin kulun boynundan düşürmez. Bununla birlikte elbette imamın şuurlusunu seçme hakkı, cumanın ruhunu katleden bir hutbe ve hatiple karşılaştığımızda camiden çıkma hakkı, protesto etme hakkı bakidir ve vardır. Bu hakların yukarıdaki tartışmayla bir ilgisi yoktur. 2- Kadın erkek her mümine farzdır. Bu farzı diğer farzlardan ayıran "ikameli" farz olmasıdır; yani cuma herhangi bir mazeretle kılınamadığında yerini öğle namazı alır. Kadınlar mazeretleri varsa öğleyi ikame ederler. Allah Rasulü onlara bu konuda ruhsatı genişletmiştir. Ama kılmalıdırlar. Bunu ruhsattan çıkarıp kılmamayı azimet yapmamalıdırlar. 3- Bu sorunun tüm otoritelerce tek cevabı vardır: Evet, düşer. O zaman bu cevabın sahibine şu soru sorulur: Peki be mübarek, bir nafile bir farzı mükellefin boynundan sakıt kılar mı? Bu sorunun cevabı da ilim, ittifakla “bir nafile bir farzı mükellefin boynundan düşürmez” şeklindedir. Şu halde dönüp sormamız lazım: O halde, Cuma namazının her mükellef mümin kadına da farz olduğunu sen kendin söylemiş oluyorsun. Netice: Cuma farzı öğle fazıyla niyabet ilişkisine sahiptir. Kılanın boynundan öğle düşer, kılamayana öğlenin farzını kılmak farz olur. Sefer vö. gibi Mazereti olanlara Cuma’yı kılmama ruhsatı verilmiştir. Kadınların üstlendikleri yük, onların ruhsatının daha geniş kılınmasına yol açmıştır. Bu ruhsatın geniş olarak kullanılması Cuma’yı farz kılan ayetin kapsamına kadınların girmediği sonucunu getirmez. “Siz ey iman edenler” diye başlayan A-ayet umum ifade eder. Hanımlar Cuma kılmama ruhsatını ruhsattan çıkarıp azimete dönüştürmemelidirler. |
BU SÖZLERİ DEĞERLİ ÜSTAD M .İSLAMOĞLUNDAN DUYMAKLA SORULAN SORUYA TAM AÇIKLIK GETİRİLDİ SANIRIM. Alıntı - Cuma namazı kadınlara da farz mıdır?Hz. Peygamber dönemindeki uygulama nasıldı? İlmihallerde sayılan şartlar ne kadar islamidir Alıntı - Kadın erkek her mümine farzdır. Bu farzı diğer farzlardan ayıran "ikameli" farz olmasıdır; yani cuma herhangi bir mazeretle kılınamadığında yerini öğle namazı alır. Kadınlar mazeretleri varsa öğleyi ikame ederler. Allah Rasulü onlara bu konuda ruhsatı genişletmiştir. Ama kılmalıdırlar. Bunu ruhsattan çıkarıp kılmamayı azimet yapmamalıdırlar. M.İSLAMOĞLU Mazereti olanlara Cuma’yı kılmama ruhsatı verilmiştir. Kadınların üstlendikleri yük, onların ruhsatının daha geniş kılınmasına yol açmıştır. Bu ruhsatın geniş olarak kullanılması Cuma’yı farz kılan ayetin kapsamına kadınların girmediği sonucunu getirmez. “Siz ey iman edenler” diye başlayan A-ayet umum ifade eder. Hanımlar Cuma kılmama ruhsatını ruhsattan çıkarıp azimete dönüştürmemelidirler. AYET GAYET AÇIK VE NET ANLAŞILIR Kİ, HİTAP KADIN ERKEK AYRIMI İLE DEĞİL, TÜM KADIN- ERKEK DAHİL TÜM İNANANLARADIR. SONUÇ: DEĞERLİ ALİM M.İSLAMOĞLUNUN YERİNDE BİR TESPİTİ VARDIR. GÖRÜŞLERİYLE ÇELİŞKİYE DÜŞMEMİŞTİR ( Katılan katılır , katılmayan katılmaz. Her nefs kendinden sorumludur ) BEDİİ HAMİT [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Yaw, böyle bir konu sanki İslâm Uleması tarafında gerekçeleriyle beraber açıklığa kavuşturulmamış gibi, birisi çıkmış yeniden Amerikayı Keşfetmeye çalışmış ve kadınlara da Cumayı farz kılmış !!! Kuran-ı Kerimden herkes direk manâ çıkarmaya kalkışırsa varılacak yolun snunda ancak böyle kaosla karşılaşabilirsiniz ! Başka bir şeyle değil ! Burada da o olmuş ... Şimdi efemlere şöyle söyleyeyim ki; "Ben de müslümanlardanım" diyen bütün erkekleri, sanki Cuma kılmalarını sağlayabilmişiz ve sıra kadınlarımıza gelmiş gibi komik bir durum olması dolayısıyla, konuyu çok uçuk bulduğumu söyleyerek söze başlıyorum... Evet, Cuma Sûresi 9. ayetin anlamına göre "Cuma Günü namaz için çağrıldığınız vakit, hemen Allahı zikretmeye koşun" emr-i şerifine göre kadın erkek herkes namaz için beş vakit çağrıldığımıza göre, 5 vakitte camilere koşmamız lazım gelirdi ! Çünkü, ayette vakit de bildirilmemiş ! Şu halde bizler ne yapmamız lazım geliyor ? Raslullah (s.a.v.) Efendimizin uygulamasına ve ve varsa bu konudaki açıklamalarına yani, Sünnet-i Seniyyeye ve hadislere bakmamız elveriyor. Eğer, böyle hareket etmez isek, Cuma Günü 5 vakitte de kadın-erkek bütün müslümanların camilerde cem olması gerekir ! Dolayısıyla böyler "mücmel" olan bir ayetin tefsiri sünnet-i senityyede aranmalıdır. İşte müçtehid imamlar da bunu yapmışlar ve sünnet-i seniyyeye bakarak Cumanın hem sıhhatinin ve hem de edasının şartlarını biz müslümanlara sıralamışlardır. Elbetteki bu şartlar ve içtihadlar mezhepsizleri hiç bağlamaz ! Çünkü, onlar kendi başlarını buyruk tuhaf ve ucube düşünceli şahıslardır! Kanatimizce de bu "Kadınlar da Cuma kılmalıdırlar !" şeklindeki hezeyanlar bunların ucube görüşlerinin bir neticesidir. Çünkü, "mücmel" olan Cuma Sûreisndeki 9. ayet-i celilenin açıklamsında Raslullah (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurmuştur : "Kadınlara Cum'a, cenaze namazı ve bir de cihad hariç, erkeklere farz olanların hepsi farz kılınmıştır." (Feyzu'l-Kadir-Abdurrauf Münavi) ---Bir düğer hadis-i şerifte ;" Allah-u Tealâya ve ahitret gününe iman eden bir kimseye Cuıma Namazı farzdır. Ancak, seferi halde bulunan kimseye , kadına, çocuğa, köleye ve hasta olana farz değildir. (İmam-ı Kasani- El-bediuas-Senai fi tertibiş Şerai) İşte her kim ki, ortaya çıkar da "Efendim, ben bu şartları bilmem (!) ayette "Ey iman edenler!" diye kadın erkek herkese hitab var derse; Rasulullah(s.a.v.) Efendimiz yalanlamış olur ki, onun adına İslâm Dininde "mulhid" derler. Çünkü, Rabbimiz Rasuü Ekrem Efendimize itaat etmemizi de biz müslümanlara farz kılmıştır. Bu konu, çeşitli ilmihâl kitaplarında çok ince detaylarına varıncaya kadar açıklanmış bir konudur. Lütfen bu eserlere bakarak bilginizi arttırınız. Hiç kimse bir müfessir ve müçtehid gibi, Kuran-ı Kerimden ve hadis-i şeriflerden kendi kısır aklıyla hüküm verip müslümanlara ahkâm kesmeye kalkışmasın diyorum. Müslüman olmaklığımızın bir şartı da haddimizi ve seviyemizi bilmektir vaesselâm. |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? YAKUTİ Güzel söylemişsin fakat vermiş olduğun hadislerin kaynakları noktasında sıkıntı var sanırım.İlmihal kiatplarının okunmasını tavsiye temişsiniz ama şunuda unutmamak lazım ilmihal kitapkarındaki bir çok rivayetleleri incelediğimizde muteber kabul ettiğimiz muhadislerimizin o hadisleri almadığını görmekteyiz. O halde müslümanın yapması gelen şey öyle her ilmihal denilen kitapları değil kuranı ve onun uygulaması olan sünnetti okumalardır. M.İslamoğluna ucube fikirli demişsin bu konuda size katıldığımı söyleyeyim. Çünkü kadınlarında cuma namazına gidilebileceğini o söylüyor |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? cuma namazı bayanlara fazr değildir ama kıla bilirler kılınmaz denmiyo...sizin konuyu açarken örnek verdiğiniz ayette erkek bayan ayırmıyo ama daha sonraki uazmış olduğunuz gibi Cuma namazının yolculuk, hastalık, yağmur, çamur, cana ve mala yönelik tehlike gibi mazeretlerin bulunmaması halinde büluğ çağına gelmiş erkeklere farz olduğunda ittifak vardır. Kadınlara Cuma namazının farz olmadığı hükmünde de bütün mezhebler ve müctehidler görüş birliği içindedirler ayette bu gibi özürlerdende bahs etmiyo..eğer sizin dediğiniz gibi alırsak konuyu hastada olunsa,yolculuk ve can güzenliği durumlarıda dahil hiçbiri mazeret sayılmayacak demektir..yani bazı toplumlarda hadis leri gereksiz gibi gösterip sadece ayet ler alınmakda ama Peygamber efendimizin ahlakı Kur'an ahlakıdır ı unutmakdalar...yada unutturmak çabasındalar.. ha farz kılınmamaıştır ama bayanlar kılamazda denmemiştir..yani eğer uygun şartlar sağlandığı vakitte dileyen bayan kılabilir.. "Hürriyetine sahip olmayan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her müslüman üzerinde vacip bir haktır." (Ebu Davud, Salat, 168, Hadis No:1O67; Beyhekı, III, 172) buyurulmuştur |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? ALLAH İNSANLARIN ANLAYACAĞI ŞEKİLDE KURANI İNDİRDİK DİYOR demesine de aynı Allah Al-i İmran SÛresi 7. ayeti celilesinde de ; "Kitab'ı sana indiren O'dur. Onun bir kısmı muhkem (hüküm ihtiva eden, mânâsı açık olan) âyetlerdir, onlar Kitab'ın esasıdır ve diğerleri, muteşâbihtir (yoruma açık âyetlerdir). Fakat kalplerinde eğrilik (bâtıla meyil) bulunanlar, bu sebeble muteşâbih olanlara (yorum gerektirenlere) tâbî olurlar. Ondan fitne çıkarmak için, onun te'vilini (yorumunu) yapmak isterler. Ve onun te'vilini Allah'dan başka kimse bilmez ve ilimde rusuh sahipleri ise: "Biz O'na îmân ettik, hepsi Rabbimizin katındandır" derler, onlar da tezekkür edemezler, sadece Ulûl'elbab (daimi zikrin ve sırların sahipleri) (tezekkür edebilir)." buyuruyor ..Sizin bu ayetten hiç haberiniz olmadı mı ? müslümanm kardeş, Cuma Günü müslümanları Allahımızın zikrine çağıran ayet, bu olayın hangi vakitte olacağını bildirmiş mi ? Cuma Günü neden öğle namazı vaktinde Cuma Namazı eda ediliyor ? Ayette Öğle vaktinde bu namazı eda edin diye bir şey var mı ? |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? Selamun Aleykum YAKUTİ arkadaşım sizin burada örnek verdiğiniz ayet bir önceki yazıdaki görüşünüzü tekzip etmekedir nedeni şu. Allah bu ayette açıkça beyan ederek Kur'an-ın "Rab"ça değil insanların Kur'an-ı anlaması için kolaylaştırdığını bildirmektedir.Eğer Kur'an "Rab"ça indirilmiş olsa idi o halde Kur'an-ın tamamı müteşabbih olurdu ve biz insanları onu anlamazdık. Kur'an-ın ceza hukuku helal haram günlük muamele ve müslüman kafir tanımları muhkem ayetlerle anlaşılabileceği şekilde açıkça beyan edilmiştir.Bu hükümler insan aklına ve fıtratına uygun olarak inzal olunmuştur. Kur'an da birde mütaşabbih ayetler vardır bunlar anlamları levh-i mahfuzda saklı olup anlamlarını ancak yüce Allah bilmektedir. Örneğin:"Allah bir şeye ol der o şeyde hemen oluverir." işte bu olay fizik kurallarının ve insan aklının çok üstünde bir hakikattır.İnsan aklı ile düşündüğümüzde herhangi bir monekülü olmayan bir şeyin kendisinde var olma ihtimalı varmı? Tabiki yok.Bu YOK biz insanların aklına göredir. Örneğin: Arş ve ötesindeki varlık Biz daha yaşadığımız evreni bile henüz çözmüş değiliz ötesi hakkında kafa yorduğumuzda malesef hep sonuçsuz kalmaya mahkumuz.İşte Allah onun bilgisini rabbinden başkası bilmez diyor. Kalplerinde hastalık olan insanlar bu mütaşabbih ayetlerin üzerine dininn esaslarını oturtarak yok efendim ben rüyamda şunu gördüm yok efendim ben ruhlar aleminde yolculuk yaptım diyerek kalplerinin hastalığını ortaya koymaktadırlar. Bu kalpleri hasta olanlar sonra bize dönerek sakın ha Kur'an okumayın siz gidin ilmihal kitaplarını okuyun dininizi beşer eliyle yazılmış olan kitapları okuyun derler,bizleri kimiz sahih bile olmayan şeylere yönlendirmektedirler. Bakın bu sözüm yanlış anlaşılmasın ben alimlerimizin kitaplarını okumayalım onların emeklerinizden yararlanmayalım demiyorum. O kaynakları Allah'ın kitabının peygamberin önüne geçirmeyelim diyorum. Biz sürekli Kur'an okuyalım,Kur'an okuyan bir toplum olalım,Kur'an doğru anlaşıldığında yeryüzünde adalet yeryüzünde insana halife olma vasfı vermektedir. Yeterki biz onu okuyarak yaşamaya çalışalım Allah siz bildiklerinizle amel edin biz size bilmediklerinizi öğreteceğiz diye buyurmaktadır |
Cevap: CUMA NAMAZI HANIMLARA FARZ MIDIR ? S6yn. Editör, Kuran ayetlerinin hepsinin değil, bazılarının müteşabih olduğundan bahsediyor ayet... Yani, anlayacağımzı o ki, Kuranın her ayetini hereksin anlaması asla söz konusu olamaz ! Eğer, böyle bir şey olsaydı, Arapçayı iyi bilen bütün Arapların MÜFESSİR olmaları icabederdi ki, böyle bir şey elbetteki mümkün değildir. Kaldı ki, Cuma Sûresinin 9. ayetinin "mücmel" bir ayet olduğunu beyan etmiştik...Mücmel ayetlerin müçtehidlerin içtihdları ile bizlere mezhepler şeklinde ulaştığını bilmek gerekiyor ! Hiç kimse "Ben de müçtehidler kadar içtihad yapabilirim!" diyerek yeryüzünde arz-ı endam ve sanki Amerikayı yeniden keşfediyormuş gibi hareklet edemez ! Her işin bir erbabı vardır. müslüman olarak bizler haddimizi ve seviyemizi bilmeliyiz diyorum! |
SAAT: 18:44 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.