Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Ölüm-Ahiret-Sırat-Mizan-Kader (https://www.forum.medineweb.net/656-olum-ahiret-sirat-mizan-kader)
-   -   İslam hukuk felsefesi (https://www.forum.medineweb.net/olum-ahiret-sirat-mizan-kader/13192-islam-hukuk-felsefesi.html)

_bülbül_ 13 Nisan 2009 12:51

İslam hukuk felsefesi
 
İslam Hukuk Felsefesi

İslâm hukuk düşüncesi sâhasında hukukun,
doğru hükmün ve adaletin kaynağının Kitab (Kur-
an) ve Sünnet'te ifâdesini bulan ilâhi beyanda
(açıklamada) aranması, yegâne hüküm vâzıının
-koyucunun (Hâkim) Allah Teâlâ olduğu noktalarında
ittifak edilmekle beraber bu inancın getirdiği
iki mesele üzerinde üç tez ileri sürülmüştür:

Meseleler:
a) Allah'ın koyduğu' hükümleri öğrenmenin
tek yolu peygamberlere yapılan vahiy midir, yok-
sa insan aklı da bu hükümleri keşfedip ortaya çı-
karabilir mi?

b) İnsan aklının, ilâhi hükümleri -vahiy ara-
cılığı olmadan- bulup ortaya koyabileceği tezi be-
nimsenirse bu hükümler bağlayıcı; dünyada övgü-
yergi ve hüküm sebebi, âhirette mükâfat-cezâ âmi-
li birer din ve hukuk normu olabilir mi?

Tezler:
1 - Mütezile'nin tezi:
Akılcılığa ağırlık vermekle tanınan Mutezile
Mezhebi mensuplarına göre fiil ve vâkıaların biz-
zat kendilerine mahsus iyilik-kötülük (hüsn-kubh)
vasıfları vardır, insan aklı fiil ve vâkıaların ço-
ğunun fayda , ve zararlarına bakarak (maslahat
ve mefsedeti göz önüne alarak) iyi veya kötü
(doğru, âdil, uygun veya bunların zıddı oldukla-
rını anlar, kendi başına bulup ortaya koyabilir
Bunun için peygamberlerin aracılık etmeleri zaru-
ri değildir Bu -vasıflar dini (dine bağlı, dinin be-
lirlediği) vasıflar olmayıp akla âittir Bu noktada
ilâhi hüküm, akılların idrâk ve hükümlerine uy-
gun olmak durumundadır; aklın iyi dediğine din
de iyi diyecek, aklın kötü dediğine din de kötü
diyecektir Buna bağlı olarak insanlar iyi olanları
yapmakla, kötü olanlardan da uzak durmakla yü-
kümlü olacaklardır Bu sebeple insanlar, peygam-
berler gelmediği, bulunmadığı yer ve zamanlarda
da aklin iyi-kötü hükmüne göre yükümlülük ta-
şırlar; iyi olanı yapmaz, kötü olanı yaparlarsa ye-
rilecek ve ceza görecekler, aksine davrandıkları
takdirde de övgü ve mükâfata mazhar olacaklar-
dır

2 - Eş'ariyye Mezhebi nin tezi:
Ehl-i sünnet müslümanlığının iman ve itikad
sâhasında muteber saydığı üç mezhebden (selef,
mâtüridiyye, eş'ariyye) biri olan Eş'ariyye'ye göre
akıl tek başına Allah'ın hükmünü keşfedemez, bu-
lamaz ve kavrayamaz; bunun için peygamberlerin
aracı olması ve ilâhi hükmü vahiy yoluyla alıp
insanlara ulaştırması zaruridir Vâkıa ve eşyanın
aslında, Allah'ın emretmesini gerektiren iyilik ve
yasaklamasını gerektiren kötülük mevcut değildir
Allah'ın irâdesi hür ve mutlak olup hiçbir şey onu
sınırlayamaz, kayıt altına alamaz Herhangi bir
şey kendinden, öz vasfından değil, Allah'ın emret-
tiğinden dolayı iyi ve güzel, yasakladığından dola-
yı da kötü ve çirkindir Buna göre Allah'ın emir
ve yasakları gelmeden şeylerin ve fiillerin <iyi> gibi bir hüküm
ve vasıf taşıdıkları da düşünülemez; peygamber-
ler gelip dini tebliğ etmeden önce Allah'ın bunlar-
la ilgili bir hükmü yoktur Hüküm olmayınca yü-
kümlülük (mûkellefiyet), bu olmayınca da hesap,
övgü, sevap, kınama ve günah olamaz

3 - Mâtüridiyye'nin tezi:
İnsanlar fiil ve eşyanın vasıflarına, durumu-
na, fayda ve zararlarına bakarak -çoğunun- iyi
veya kötü olduğunu anlayabilir, keşfedip ortaya
koyabilirler; çünkü bunların aslında iyilik ve kötü-
lük vasıfları vardır Ancak insan aklının iyi ve kö-
tüyü anlayıp ayırd etmesi başka, dinin buna göre
(aklın idrâkine ve hükmüne uygun olarak), bunla-
rı emretmesi veya yasaklaması başkadır Akıl ne
kadar gelişmiş, insan zekâsı ne ölçüde genişlemiş
olursa olsun yine de anlama, kavrama, değerlen-
dirme kaabiliyeti sınırlıdır, ek------ Bu noktada
ancak şöyle bir formül ileri sürülebilir: Herhangi
bir fiildeki -aklın görebildiği- iyi vasıf onu em-
redilmeye lâyık ve uygun, kötü vasıf ise yasaklan-
maya lâyık ve uygun kılar; fakat Allah'ı emret-
me ve yasaklamaya mecbur etmez Eşya ve fiiller-
le ilgili dini-hukuki hükümler peygamberlerin va-
hiy yoluyla alip tebliğ etmelerine bağlıdır; bundan
önce hüküm ve mükellefiyet yoktur

Özetlemek gerekirse Mütezile'ye göre iyiyi ve
kötüyü akıl idrâk eder ve bu idrâk mükellefiyet
getirir Eş'ariyye'ye göre ne aklın idraki ve ne de
bu idrâke bağlı mükellefiyet vardır Mâtüridiyye'
ye göre ise aklın idrâki var, fakat buna bağlı mü-
kellefiyet (hüküm) yoktur; mükellefiyet Allah ira-
desine bağlıdır

ProfDr Hayrettin KARAMAN


SAAT: 17:07

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320