Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Ölüm-Ahiret-Sırat-Mizan-Kader (https://www.forum.medineweb.net/656-olum-ahiret-sirat-mizan-kader)
-   -   İslam ve reform (https://www.forum.medineweb.net/olum-ahiret-sirat-mizan-kader/13248-islam-ve-reform.html)

_bülbül_ 13 Nisan 2009 14:01

İslam ve reform
 
İslam ve reform

İslam'ın yeniden şekillendirilmesini, çağdaş düşünce, hayat tarzı ve taleplere göre değiştirilmesini, bu manada çağa uydurulmasını (yani İslam'da reform) isteyenler, dini yaşadıkları, yaşarken bazı güçlükler ve çıkmazlarla karşılaştıkları, bunları aşamadıkları, aşamadıkları için de -insanlığın içine düştüğü rezilliklerde değil- fazilet yarışında geri kaldıkları için; bütün bunlar olduğu için istemiyorlar; İslam dışı hayatlarını yaşarken müslümanca yaşayanlardan rahatsız oldukları, onlardan elde etmek istediklerini kolayca elde edemedikleri ve buna da kısmen din mani olduğu için reform istiyorlar

İslam'da reform isteyenlerin din, dindar ve reform kavramları ile ilgili anlayışları da ilgi çekici ve çelişkili Mesela köşe yazarı bir öğretim üyesinin şu sözlerine bakalım: "Dinde reform hem olur, hem olmaz! Bu, biraz da dini ve reformu nasıl tanımladığınıza bağlıdır Dini, teolojik düzeyde ve İslam'da olduğu gibi Tanrı'nın kelamı olarak alırsanız reform olmaz Böyle bir şeyi tartışmak bile abestir Ama dini sosyolojik bir olgu olarak ele alırsanız, kutsal metinleri Tanrı'nın kelamı olarak görmezseniz, reform mümkündür"

Bu yaklaşımda dini tanımlayan ve bir tanıma göre reformun mümkün olduğunu söyleyen (sözde) ilim adamı, dine dışarıdan bakarken onu yaşayanları unutuyor, kale almıyor, planın içine sokmuyor Evet dini Allah'ın vahyi değil, insanların ortaya koyduğu/uydurduğu sosyal bir olgu" olarak görenler, böyle tanımlayanlar vardır, ama bunların dini yoktur; yani bunlar, tanımladıkları manada bir dine de mensup ve onunla amil (hayatlarında uygulayan) değillerdir Müminlerin yaşadıkları din hakkında ahkâm kesmekte, olmayacak teklifler ileri sürmektedirler

Niçin olmayacak teklifler?

Çünkü dine inanan ve onu yaşayanlar, onsuz hayatı anlamsız bulanların dinleri -istisnasız olarak- beşer üstü (kutsal) bir kaynağa dayanır; İslam'da ise bu kaynak Allah'tır; peygamber bile değildir Peygamber, sünnet yoluyla da olsa kendiliğinden bir din hükmü koyamaz, Allah'tan bir şekilde alıp tebliğ eder ve açıklar Şu halde, reform isteyen ama ne dediğini bilmeyen yazarın tanımladığı, kaynağı bakımından da "sosyal ve beşeri" olan din, yaşanan ve özellikle adına semavi, ilahi denen dinler arasında mevcut değildir ve dünyada yaşayan ve bir dine inanan insanların tamamına yakını da işte bu "kutsal kaynaktan gelen" dine inanırlar Birileri kalkıp bu dinin tanımını değiştirirse, "siz buna ilâhî diyorsunuz ama o beşerîdir, insanlar tarafından var edilmiştir, siz de insansınız, onu dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz" derlerse dindarların onlara karşı tepkileri şunlar olabilir: Şiddet gösterirler, tekfir ederler (dinlerine inanmadığını, kâfir olduğunu söylerler), techil ederler (sen dini bilmiyorsun, cahilsin, hariçten gazel okuyorsun derler)

Yazarın "vahye dayalı (Allah'ın kelamı olan) dinlerde reform olmaz" şeklindeki hükmü doğru olmakla beraber bunun manası, bu dinlerde hiçbir değişiklik yapılamaz, tarih içinde nasıl şekillenmiş ve uygulanmış ise öyle devam eder demek değildir; bu mana kastediliyorsa hüküm yanlıştır "Dinin değişmezleri vardır, onları değiştiren reform yapılamaz" manası kastediliyorsa hüküm doğrudur

İslam'da reform yoktur, ama tecdid ve ictihad vardır; dinimizin asırlara cevap vermesini bu iki kurum ve faaliyet sağlar Tecdid "dinde beşer tarafından bozulan, saptırılan, batıl olan ile değiştirilen kısımları ayıklar, dini özüne, saf haline döndürür" İctihad ise vahyi hayata uygulayanların yaptıkları yorumları, müminlerin yeni hayatlarına ve bu hayatın meşru ihtiyaçlarına bakarak yeniler, değiştirir, yeni yorumlar ve uygulama şekilleri ortaya koyar Dine ait kuralda bir eskime, hayatla çelişme olmadığı halde "normal ve iyi" olmayan değişim bir vakıa haline gelebilir (cemiyette İslam'a göre bir bozulma olabilir) Böyle durumlarda ve müminlerin de kaçınamadığı alanlarda ictihad, "zaruret" kuralını işletir (durum normalleşinceye kadar, normal hallerde haram ve yasak olanın mübah, serbest hale geldiğini açıklar)

Tecdid ve ictihad var oldukça ve müslümanları, din dışı hayatları için bir engel, rahatsız edici bir unsur olarak görenlerin engellemeleri olmadıkça İslam ile hayat arasında bir tıkanma ve bir çelişme olmaz

14 Ağustos 2005
Pazar

kaynak: http://www.hayrettinkaraman.net/yazi...zen/4/0167.htm


SAAT: 01:49

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306