Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Serbest Kürsü (https://www.forum.medineweb.net/658-serbest-kursu)
-   -   Birlik ve beraberlik ahlakýmýz (https://www.forum.medineweb.net/serbest-kursu/28578-birlik-ve-beraberlik-ahlakimiz.html)

aslýý 04 Mart 2014 00:22

Birlik ve beraberlik ahlakýmýz
 
BÝRLÝK VE BERABERLÝK AHLAKIMIZ

Ýnsanoðlunun tabiatýnda olumlu-olumsuz birçok özellik vardýr. Bu özellikler sadece kiþilerde deðil, milletler, kavimler, kabileler ve cemaatler de çeþitlilik arz eder. Hatta öz kardeþler arasýnda bile zýt özellikler görülebilmektedir.
Bir yaradýlýþ tecellisi olarak insanlarýn dýþ görünüþü nasýl farklý farklý ise, manevi, ruhi yapýsý itibarýyla da her bir insan bir baþkasýndan farklýözelliklere sahiptir. Buna bir de içinde bulunduðu aile ve çevre etkileri ilave olduðunda insanlar arasý bireysel farklýlýklar kaçýnýlmaz olur.
Kiminin mizac
ý sert, kiminin yumuþaktýr. Kimisi aceleci, kimisi yavaþ, kimisi mutedildir. Bir yanda saatlerce konuþmaktan usanmayanlar, diðer yanda saatlerce dinlemekten býkmayanlar… Bir tarafta karýncayý bile incitmekten çekinenler, diðer tarafta her davranýþý bir yýkým olan canavar ruhlular… Bir yanda sevgi dolu yüreklerle mütebessim yüzler, diðer yanda katýlaþmýþ gönüllerle asýk suratlar… Kýsaca, çeþit çe þit, farklý farklýþahsiyetler, karakterler…
Ýnsanlarýn bu farklýlýklarý tabii olarak sevgi ve nefrette, duygu ve düþüncede, anlayýþ ve fikirlerde de farklýlýk demektir. O kadar ki, ayný fikir akýmýna, ayný meþreb ve cemaate mensup olanlar arasýnda bile farklý tavýr ve düþünceler, yaklaþýmlar görülebilir.
Zek
â, feraset, akýl, basiret, tecrübe, bilgi ve kültür farklýlýklarý göz önünde bulundurulduðunda bir kýsým yaklaþým farklýlýklarý ve ihtilaflarýn olmasý tabiidir, hatta gerektiði gibi deðerlendirildiðinde zenginlik ve dinamizmdir. Görüþ farklýlýðý tefrika ve fitneye dönüþmediði, hak ve hakikatin zuhuruna mani olmadýðý müddetçe kesinlikle bir tehlike, bir sorun yoktur. Ama durum bunun aksine olursa, iþte asýl tehlike ve sorun o zaman baþlamýþ olur.
G
örüþ farklýlýðý fitneye, oradan da tefrikaya dönüþtüðünde birlik ve beraberliði yok etmekte, düþmanlýk ve kin ateþini tutuþturmakta, bir tefrika bir diðerini, bir fitne de baþka bir fitneyi doðurmaktadýr. Türlü sapmalar, doðru yoldan ayrýlmalar iþte böyle olmuþtur. Ýnsanlýk tarihi bu gibi fitne ve tefrikalarýn acýörnekleri ile doludur.
Bun
dan dolayýdýr ki müberra dinimiz Ýslâm, Cahiliyye Devri insaný ve toplumunun sýfat ve iþlerinden olan ayrýlýkçýlýk ve fitneyi þiddetle yasaklamýþ ve inananlarý “…fitne çýkarmak ise öldürmekten daha büyüktür.” (Bakara, 217) ayet-i celilesiyle uyarmýþtýr.
Ta
rih kitaplarýnda yer alan adýný bildiðimiz-bilmediðimiz pek çok millet ve devlet bugün artýk yok. Bunlarýn tarih sahnesinden silinmelerinin birçok muhtelif sebepleri var. Ancak bu sebeplerin biri var ki, açýk bir þekilde diðerlerinin önüne geçmekte, en önemli çöküþ sebebi olarak öne çýkmaktadýr. Ýþte bu sebep tefrikadýr. Yani ayrýlýk, ayrýlýkçýlýk, birbirine düþme, bir ve beraber olmamadýr. Elmanýn içine girmiþ kurt gibi toplumu ve milletleri içten içe çürüten tefrika, devletlerin yýkýlmasýna ve hatta milletlerin yok olmasýna sebep olmuþtur.
Kendi tarihimize bakt
ýðýmýzda da ayný durumu çok net bir biçimde görürüz. Dýþ saldýrýlar, savaþlar, tabii afetler, göçler, açlýk, kýtlýk gibi felaketler karþýsýnda dimdik ayakta kalmayý baþaran ecdadýmýz, ne hazindir ki tefrika sebebiyle birbirlerine düþmüþlerdir. Birliði saðlayamadýklarý için sonunda devletleri de yýkýlýp gitmiþtir.
Bazen de ayn
ý kavimden, ayný dinden olan insanlar savaþ meydanlarýnda karþý karþýya gelmi þ ler , birbirlerinin kanýný akýtmýþlardýr.
Tefrik
a, ayrýlýk, ayrýlýkçýlýk sadece geçmiþte kalmýþ bir hastalýk deðildir. Yakýn tarihte yaþanan pek çok hadise, bizim toplum bünyemizdeki bu zaafý baþkalarýnýn nasýl aleyhimize kullandýklarýný göstermeye yeter. Geriye dönüp baktýðýmýzda ýrk, coðrafya, mezhep, ideoloji, siyasi fikir, dünya görüþü gibi konularýn insanlarýmýzý kýþkýrtýp çatýþmaya dönüþtürecek bir araç, malzeme olarak kullanýldýðýný açýkça görmekteyiz. Hatta ne gülünçtür ki, bu zaafýmýz bazen spor, müzik, sanat gibi alanlarda bile kendisini göstermektedir.
Toplum b
ünyesini kolayca sarýp zayýf düþüren, hatta öldüren tefrika mikrobunu yok edecek, açtýðý yarayý onaracak tek deva mücella dinimiz Ýslâm’dýr. Kelime manasý bile barýþ olan ve insanlýða dünya saadeti de saðlamak için gönderilen Ýslâm, bu konuda olabilecek en radikal, en ileri adýmla “Müminler kardeþtir.” hükmü koymu þtur. Zira yeryüzünde birbirine zarar verme ihtimali en düþük insanlar, ayný kandan gelen kardeþlerdir. Dinimiz bu hükmüyle gerçek sevgi ve muhabbete dayalý toplumsal barýþý kurarken, bir taraftan da bütün müslümanlarý bir aile olarak tarif etmiþtir.
. . .
Din, toplum hayat
ýnýn en derin ve en güçlü gerçekliðidir. Ýlk insanýn bir peygamber olmasý, her topluma bir hidayet rehberi gönderilmesi hasebiyle insanlýðýn asýl geleneði ilâhi vahiydir, yani dindir. Dinin akýl, duygu ve sezgi yönüyle insaný kuþatýcýlýðý hem kiþiliðine hem topluma yön verir, istikamet kazandýrýr.
Ýlâhi vahyin son noktasý olan Ýslâm, layýkýnca yaþandýðýnda insan ruhunun en derin taraflarýna sirayet ederek gerçek ve fýtrî bir hayat anlayýþý, yaþama sevinci ve zorluklara mukavemet gücü verir. Fertleri, sýnýflarý, toplumlarý, ýrklarý ve kavimleri gerçek anlamda birleþtirecek deðerler düzenini ancak Ýslâm dini sunar. Bu sadece bir çýkar ortaklýðý biçiminde þekillenen bir düzen deðil, insanlýk onuruna yaraþýr yetkinlikte sevgi, saygý ve huzur ortamýdýr.
M
ücella dinimiz Ýslâm’ýn öngördüðü insanlarýn ortak noktalarda birleþmesini temin edecek esaslar, Allah ve Rasulü s.a.v.’in emir ve yasaklarýdýr. Bunlar bütün insanlýðýn müþtereken baðlanabilecekleri kaidelerdir. Ancak onlara riayet sayesinde birlik saðlanabilir, tefrikaya düþülmez. “Hep birlikte Allah’ýn ipine sýmsýký sarýlýn, tefrikaya düþmeyin.” ( Âl -i Ýmran, 103) buyurularak , birlik ve beraberliðin korunmasý vurgulanmaktadýr.
Ger
çekten Allah’ýn emirlerine uyulmayan cemiyetlerde huzur olmaz. Belki görünürde bir düzen vardýr. Fakat bu çýkar ortaklýðýndan kaynaklanmaktadýr ve ortam müsait olduðunda, kolayca düzenin yerini kaos alabilmektedir. Yüzeydeki huzurun altýnda sürekli bir dip kaynama vardýr. O kadar ki, çocuklar ancak yetiþkin nezaretinde sokaða çýkabilir, komþu komþudan emin deðildir.
Baz
ý organlarý hasta olan bir vücut nasýl zayýf ve güçsüz düþer, direncini kaybederse, düþmanlýðýn çoðaldýðý ve birlik beraberliðin olmadýðý toplumlar, ne kadar güçlü gözükürse gözüksün, kýsa zamanda güçsüzleþir.
. . .
Bir toplumun kendi i
çinde ayrýlýða düþmesi düþmanlar için bulunmaz fýrsattýr. Hatta eðer tefrika yoksa oluþacak zemin hazýrlamak, küçük kývýlcýmlardan büyük yangýnlarçýkarmak dün de bugün de netice veren bir stratejidir ve yaygýn olarak uygulanmaktadýr. Birlik ve dirliðimizi bozacak bu tür tuzaklara karþý uyanýk olmak, müslüman ferasetinin gereðidir.
G
ünümüzde de kanayan bir yara olarak devam eden tefrika arýzasýný tamir için bakýnýz kendilerini din yolunda insanlýðýn hizmetine adayan büyük insanlar nasýl bir reçete sunmuþtur:
Benim fikir ve g
örüþüm doðrudur veya daha güzeldir demeye hakkýnýz var, fakat sadece benim görüþüm doðrudur demeye hakkýnýz yoktur.
Her s
öylediðiniz doðru olsun. Fakat baþkalarý hakkýnda bildiðiniz her doðruyu söylemeniz doðru deðildir. Baþkalarýnýn kusurlarýný görmemek ve müsamahakâr olmak gerekir.
D
üþmanlýk etmek isterseniz, kalbinizdeki düþmanlýða düþmanlýk edin. Onu kalbinizden kaldýrmaya, çýkarmaya çalýþýn.
Kendi elimizle y
ýkýlýþýmýzý, tükeniþimizi hazýrlamak istemiyorsak, düþmanýmýzýn, nefs ve þeytanýn oyununa gelmememiz gerekir. Farklý düþünce ve anlayýþ, farklý olarak yaratýlýþýn neticesidir. Böyle oluþunda bizim fark edemediðimiz çok gizli hayýrlar ve hikmetler vardýr. Ýnsanlarýn ittifaký müsamahanýn, gönüllerde mürüvvet ve sevginin mayalanmasýyla olacaktýr.
Ayn
ý dinin mensuplarý, ayný kaynaktan beslenen kardeþler olarak, tenkitlerimiz yýkýcý, kýrýcý ve küstürücü deðil, yapýcý olmalý ve diðer kardeþlerinizin meziyetlerini takdirle karþýlamalý ve bu hasletleriyle sevinmeliyiz.
Tefrikadan uzak birlik ve beraberli
ðimizin aleme ilan edildiði zamanlardan biri de bayramlarýmýzdýr. Bayramlar Ýslâm kardeþliðinin canlanmasýna, birlik ve beraberliðin pekiþmesine, sevinç ve kederlerin paylaþýlarak toplumca el ele, gönül gönüle dirlik ve düzenimizin devamýna vesile olmaktadýrlar. Ýþte bu þuur içinde bayramlarýmýzýn idrakine varmamýz gerekir.
Rahmetli
þairimiz M. Akif’in mýsralarýyla noktalarken, mübarek Ramazan Bayramýnýzý tebrik ediyorum.
“Girmeden tefrika, bir millete d
üþman giremez,
Toplu vurduk
ça yürekler, onu top sindiremez.”
Rabbimiz’in tevfik ve inayeti ile…

Mübarek Erol
Kaynak: [Linkler Ziyaretçilere Kapalýdýr.Giriþ Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


SAAT: 22:25

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306