Tekil Mesaj gösterimi
Alt 15 Kasım 2016, 08:05   Mesaj No:2

Mihrinaz

Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.442
Konular: 1275
Beğenildi:11921
Beğendi:9021
Takdirleri:26452
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

*****************************

İSLAM FELSEFESİ 9.ÜNİTE ÇALIŞMA SORU VE CEVAPLARI
1-islam düşünürlerinin en asli hadefi hangisidir?
a)ontik
b)ontolojik
c)sistematik
d)hakikat
e)metin
2-hangisi hakikatin tanımı olamaz?
a)dışarıda bulunan şeyin kendisi
b)ontik-ontolojik düzeyler arasındaki ilişki sorusu
c)ontolojik düzeydeki varlığı tecrube etmek
d)insanın kendini geliştirme çabası insanın kendi hakikatidir
e)kuranın bizde ortaya çıkan bilgisidir
3-Aşağıdakilerden hangisi ontik olamaz?
a)insanın bedeni
b)insanın yer ve mekan işgal etmesi
c)insanın belli bir zamanda bulunması d)dış dünyadaki kendi başına olan gerçeklik
e)insanın kanatları
4-Aşağıdakilerden hangisi ontolojik olamaz?
a)insanın doğrudan bilgisi
b)rüya
c)Mushaf
d)insanın tasavvurları
e)insanın kendini geliştirmesi
5-“1.Dış dünyada kendi başına bir gerçeklik olarak bulunur.
2.dışarda bulunan şeyin bizde ortaya çıkan bilgisi ve ilişkisidir
3.dışarda bulunan şeyin zihnimizde bir kavram ve imge aracılığı ile farklı bir gerçeklik olarak yer almasıdır” Tanımlar sırasıyla hangisidir? a)hakikat-ontolojik hakikat-ontoloji b)ontik-hakikat-ontoloji
c)hakikat-ontolojik hakikat-ontik d)ontoloji-hakikat-ontik
e)ontolojik hakikat-hakikat-ontoloj
6-Hangi bilgi felsefi bilgilere göre yanlıştır?
a)kuran Mushaf değil,ontolojiktir
b)dış dünyadaki gerçeklik ile zihinde ortaya çıkan bilgi arasında ayrım vardır
c)hiç kimse kuranın anlamını başkalarının anladığı gibi tümüyle anlamak zorunda değildir
d)kuran toplumda cerayan eden ve edecek olayları yorumlayan,yönlendiren hemde olayların üstünde kalan bir üst bilinçtir.
e)kişi, kurana başkalarından ayrı kendi başına bir anlam yükleyebilir
7-Kur’an metninin şifahi(sözlü)bir metin olabilmesi için hangisinin gereği yoktur?
a)ontik-ontolojik ayrım yapılması
b)toplumda yaygınlaşması
c)ibadette kıraat edilmesi
d)ezberlenip anlaşılması
e)zahiri ile Batıni anlamların birlikte ele alınması
8-“fiili metin—zihni metin—sembolik metin—sözlü metin”aşağıdakilerle karşılaştırıldığında hangi şık boşta kalır?
a)kuranın ezberlenip anlaşılması
b)kuranın olağan dil içinde ortaya çıkmasından dolayı anlaşılır ve aktarılabilir olması
c)kuran için müslümanın kendisine özgü iletişim tarzı geliştirmeleri
d)kuranın ibadet esnasında kıraat edilmesi,toplumda yaygınlaşması e)kuranın toplumun hayat tarzında ve bireysel eylemlerde somutlaşması
9-zahiri anlam hakkında hangisi yanlıştır?
a)başkalarına aktarılabilir
b)taklide dayalıdır
c)gündelik anlamlıdır,kuranda bireyin kendisini metnin içinde görmesine izin vermez
d)sosyal anlamlıdır ve bireyselleşmeye imkan vermez
e)ontolojiktir
10-batıni anlam hakkında hangisi yanlıştır?
a)kuranın ortaya konan anlamlarının savunulması
b)sürekli insanda merak uyandıran anlamdır
c)devlete karşı olanların savunduğu anlamdır
d)yeni bir inanç biçimi ortaya koymadır
e) kuranda ve hadis de dile getirilmeyen anlamdır
11-Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
a)toplumlar zahiri anlam düzeyinde yaşarlar
b)zahiri anlam kendisi dışında gerçekliğe izin vermemektedir
c)zahiri anlam Allah ile bireysel farklılıkları göz ardı eder
d)zahiri anlam kuranın her şeyi açık,herkese karşı söylememesidir
e)zahiri anlam düşünme hayal etme gücünü yok eder
12-“Metin işarete dönüşerek veya en iyi şekliye sembolleşerek,kriterini dışarıdan alır ve zahir-batın şeklinde tabakalaşır”bunun nedeni hangisi olabilir?
a)anlama düzeyi
b)tarihsel ortam
c)anlam ayrışması
d)ontik-ontolojik birlikteliği
e)inanç
13-Aşağıdaki bilgilerden yanlış olan hangisidir?
a)Batıni anlam alevilerin savunduğu bir tür hayalci anlamdır
b) batını anlam kuranın anlamını insanın kendi yorumlarına indirgenmemesini ister
c)batını anlam bireyselliğe önem vererek insanın başka insanlarla bir şey anlamasına zarar verir
d)batını anlam insanı kendi içinde soyutlar
e) batını anlam metni evrensel olmaktan çıkarır,gerçeklerin tikel şifresi durumuna düşürür
14-gazzali ve hocaya göre yapılması gerekenlerden, savunulan görüşlerden değildir?
a)anlamı kendi başına ele almamak gerekir
b)metin kişiler kendi konumlarını yükselttiğinde onlara cevap vermektedir
c)yorumun bir varoluş ve hayat tarzı olduğu
d) ontik ve ontolojik gerçeklik birbirinden ayrı olarak ele alınmalıdır e) insanlar konumlarına,sosyal,dini ve siyasi ortama göre bazen zahiri anlamı bazende Batıni anlamı tercih etmelidir
15-1.her zaman ve mekanda mevcut olan,tarihsellik arzeden anlam zahiri anlamdır
2.insanın kendini geliştirme çabası ontolojik hakikattir
3.batıni anlam ontolojiktir
4.ehli sünnet zahiri anlamı savunur Yukarıdakilerden hangisi yada hangileri yanlıştır?
a)1
b)2-3
c)2
d)4
e)hiçbiri
16.Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır
a.Ontik bizim dışımızdaki varlıkların görselliğidir
b.Ontolojik, varlıkların bizim zihnimizde oluşturduğu görsellerdir
c.İslam düşünürleri kuranı hem ontik hem ontolojik olarak değerlendirir
d.İslam düşünürlerinin hedefi ontiğin ontolojik olarak algılanmasına sağlamaktır.
e.Kuran haricindeki her metinin ontik ve ontolojik yönü vardır
17.İslam düşünce tarihinde düşünürler kurana ……………. Olarak bakmıştır.Boşluğa hangisi gelemez
a.Şifahi metin
b.Yazılı metin
c.Zahiri metin
d.Fiili metin
e.Sembolik metin
18.Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır
a.İlk müminlere Vahiyle gelen kuran şifahi metindir
b.cenazede kıraat edilen kuran şifahi metindir
c.mısırda yapılan dünya kuranı güzel okuma yarışması şifahi metindir.
d.kitap haline getirilmemiş ,papirüslere yazılı kuran ayetlerine yazılı metin denilmez
e.namaz kılmak Oruç tutmak hacca gitmek fiili metindir
19.Aşağıdaki eşleştirilmiş ifadelerden hangisi yanlıştır ?
a.kuran fiiili metindir hariciler
b.kuran zihni metindir şiiler
c.kuran sembolik metindir bütün Müslümanlar
d.kuran hem zihni hem fiili metindir sufiler
e.kuran sembolik ve fiili metindir ibni hazm
20.aşağıdaki tanımlardan hangisi yanlıştır
a.gazaliye göre metin herkese hitap etmesi gerekmemesinin yanında yine de evrensel dir
b.sufiler:zahiri anlam şeriat.batini anlam tasavvuf
c.zahiri anlam .olağan dil içinde bir metinden o toplumun anladığı anlama denir
d.batini anlam .olağan dilin dışında bireyin kendi zihninde söylenmeyene verdiği anlam
e.batini anlam socratese göre bireyleri zahiri anlam üzerinde düşünmeye zorlar
21.zahiri anlamın sakıncalarından değildir
a.metni durağanlaştırır
b. herkesi tek tip olmaya iter
c.Birilerinin diğerlerine otoritesini kurar
d.Gruplaşmalara vesile olur
e.Batini anlama kapı acar
22.Batini anlam hakkında yanlış olan hangisidir
a.kişilere göre metin oluşturur
b.felsefeyi geliştirir
c.toplumda herkese bir din sağlar
d.metni evrenselleştirir
e.metin işaret ve şifrelere dönüşür
23-Bildiğim tek şey hiçbirşey bilmediğimdir sözü kime aittir?
a-Gazali
B-Mevlana
c-Sokrates
D-İbn-i hazm
24-Herhangi bir roman filme çevrildiğindeki durumu ne ile ifade edilir
a-film metni
b-yazılı metin
c-sözlü metin
d- fiili metin
24.-Aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur
1-Zahiri anlam ontolojik anlamı ifade eder
2-Mushaf ontiktir
3-Batını anlamı savunanlar genelde devletle karşı karşıya kalmış bir grubtur 4-Zahiri anlamı savunanlar Kuranın şifrelerden ibaret olduğunu söyler
a-1-2-3
b-1-4
c-hepsi
d-2-3
25-Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır
a-Aleviler-batıni anlam
b-Ehli sünnet-zahiri anlam
c-Şia-zahiri anlam
d-Hurifilik-batıni anlam
26.Aşağısdakilerden hangisi yanlıştır
a-Batıni anlam insanda sürekli bir merak uyandırır,sosyal anlamın ötesinde bireysel anlamlara ulaştırır
b-Toplumlar daima zahiri anlamlar üzerinde yaşarlar
c-Batını anlamı savunanlar genelde mistik bi hayat yaşamış devlet işine karışmamışlardır
d-İslam devletleri hep zahiri anlamı kabul etmişlerdir …
27-Müslüman kimliğinin oluşumunda Müslümanların birbirlerini anlamalarında ayırt etmelerinde ve kendilerine özgü iletişim tarzı geliştirmelerinde rol oynadığı zaman metin nasıl isimlendirlir ?
a-fiili
b-sözlü
c-sembolik
d-zihni
28.Aşağıdakilerden eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
a)Ezberlenip anlaşıldığında=Zihni metin
b)Muhtelif nesnelere yazılıp korunduğunda=Yazılı metin
c)Hastalara okunup dertlere deva olduğunda=Şifahi metin
d)Toplumsal hayat tarzı,bireysel eylemlerde somutlaştığında=Fiili metin
e)Müslümanlar arası iletişim ve ayırt edilebilmede=Sembolik metin
29.I.toplumu bir amaca yönlendirmeyi hedefleyen cevap
II.eleştirel sorular doğrultusunda ortaya çıkan cevap
III.Tarihi olaylar içinde karşılaşılanlara ilahi cevap
IV.mevcut sorunlara ve bunların kaynağına bağlı kalarak verilen cevap
hangisi veya hangileri Kur'an metinin cevabı niteliğinde sayılamaz?
a)I-II
b)I-II-III
c)III-IV
d)IV
e)hiçbiri
30-Şıklardan hangileri doğrudur.
A)Filozoflar: Mantıksal ve metafiziksel tahliller ile kavramların sınırlarını genişleterek aşmaya
çalışmışlardır.
B)Zahiriler: Metin-içi bağlam ve metin-dışı bağlam anlayışının geliştirilmesine katkıda
bulunmuşlardır.
C)Sufiler: Kur’an’ın fiili metninin onun gerçek
yorumunun kaynağı olduğunu ileri sürmüşlerdir.
D)Gazalli: Kuranın ancak duyu, hayal, akıl ve kalp gibi yetilerde
farklı derecelerde soyutlanarak anlam boyutundaki metne dönüştüğünü savunmuştur.
A) A-B-D
B) B-C-D
C) C-B-A
D) A-B-C-D
31.İslam felsefesinde metin yorum ilişkisinde bizi ilgilendiren Kuran ile yorum arasındaki ilişki sorunlarından biri değildir?
A) Zihni metin,
B) Fiili metin,
C) Yazılı metin,
D) Sembolik metin.
32.Ontik ve Ontolojik açısından bakarsak İslam düşünürlerinin asli hedefi olan hakikat nedir?
a)Ontik düzeydeki varlığı tecrübe etmek(ontolojik olarak zihnimizde açığa çıkmasını sağlamak)
b)Eşyayı kendinden farklı şekilde görmek
c)Ontolojik olarak yorumlama yetisi kazanmak
d)Ontik düzeyden farklı düşünmemek
33.Aşağıda yanlış verilen şık hangisidir
A- Dış dünyada kendi başına bir gerçek olarak bulunan varlığa Ontik denir
B- Dış dünyadaki varlığın zihnimizde kendisini açmışlık durumuna ontolojik denir
C- Eşyayı olduğu gibi bilmek Hakikat anlayışıdır
D- Kuran metni gayri şahsi bir metin sayılmaz
34. aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın sözlü metin formunun dışındaki diğer metin formları ile yorum arasındaki
ilişki sorununun sebeblerinden değildir
A) Hz. Ali’nin hilafeti esnasında vuku bulan dini ve
siyasi ihtilaflar
B) Muaviye ordusunun mızrakların
ucuna Kur’an’ın yazılı metnini takması, Haricilerin, “Hüküm Allah’ındır”
sözleriyle Kur’an’ın fiili metni üzerinde ısrar etmeleri
C) fırkaların karşılıklı
küfür ithamlarıyla Kur’an’ın sembolik metnini kendilerine özgü kılmaya çalışmaları
D) Şia’nın
anlam boyutundaki zihni metin olarak Kur’an’ın gerçekte ancak İmam aracılığıyla
ortaya çıkabileceği üzerindeki vurgusu
E)Kuran’ın Kerimin tüm insanlığa bir uyarıcı olması
35. aşağıdakilerden yanlış olan hangisidir
A) Hz. Peygamber döneminden itibaren Kur’an metninin, ‘yorumcular topluluğu’ diye
adlandırılabilecek insanlarla olan ilişkisi içinde ortaya çıkan varlık tarzlarını ayırt
etmek, metin-yorum ilişkisinin farklı boyutlarının anlaşılmasında yarar sağlayabilir
B) Şifahi olarak topluma aktarılıp yaygınlaştığı ve ibadet esnasında kıraat edildiği
sürece Kur’an metni ‘şifahi (sözlü) metin’dir
C) Ezberlenip anlaşıldığında ‘zihni metin’
haline gelmektedir.
D) Kur’an, muhtelif nesneler üzerine yazılarak korunduğunda ‘yazılı metin’
formunu almaktadır.
E) Toplumun hayat tarzında ve bireysel eylemlerde somutlaştığında
‘uygulamalı metin’ formunu almaktadır
36:Aşağıdaki tanımlardan yerleri değiştirilen şıklar hangileridir?
A)Şifahi (sözlü) Metin: Şifahi olarak topluma aktarılıp yaygınlaştığı ve ibadet esnasında kıraat edildiği
sürece Kur’an.
B)Zihni Metin: Ezberlemek ile anlamak arasındaki farklılık göz önünde
tutulduğunda Kur’an.
C)Sembolik Metin: Toplumun hayat tarzında ve bireysel eylemlerde somutlaştığında.
D)Fiili Metin: Müslüman kimliğinin oluşumunda, müslümanların
birbirlerini anlamalarında, ayırt etmelerinde ve kendilerine özgü iletişim
tarzı geliştirmelerinde rol oynadığı zaman.
E)Yazılı Metin: Kur’an, muhtelif nesneler üzerine yazılarak korunduğunda.
A) A-B,
B)B-C,
C)C-D,
D)D-E.
37.İslâm düşünürleri, varlığın dış dünyada kendi başına bir gerçeklik olarak bulunması ile bu varlığın zihnimizde bir kavram ve imge aracılığı ile farklı bir gerçeklik olarak yer alması arasında ayrım yapmışlardır
buna göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a.bu gerçekliğin ilkine (dış dünyadaki haline)
ontik denir
b) zihnimizde kendisini açmışlık durumuna ontolojik adı veririlir
c) Sözgelimi, dışarıdaki bir ağaç ontik gerçekliktir
d) Sözgelimi, dışarıdaki bir ağaç ontolojik gerçekliktir
e) bu ağacın zihnimizde kendisini ifşa
etmiş hali (onunla ilgili bilgimiz) ontolojiktir
38.Yorumun temelde yazılı metnin anlam boyutundaki zihni metin haline dönüştürülmesi gibi teknik bir sorun olmayıp, bir var oluş sorunu ve hayat tarzı olduğudur.
Zahiri-batıni anlam mevzunda görüşünü yukarıda belirttiğimiz islam filizofu aşağıdakilerden hangisidir?
a)İbn-i Bacce
b)İbn-i Tufeyl
c)Gazzali
d)İbn Hazm
e)Farabi
**************************************

İSLAM FELSEFESİ 10.ÜNİTE ÇALIŞMA SORU VE CEVAPLARI.

1- Mekke döneminin dini inancın mahiyeti bakımından temel sorusu nedir?
a) Mü’minler inanmayan bir toplumda nasıl varolabilirler ?
b) Müslüman toplumu inanmayan bir toplumda nasıl varolabilirler ?
c) Mü’min inanmayan bir toplumda nasıl varolabilir ?
d) Dini inanç toplumu farklı inanç grupları artasında varlığını sürdürbilme imkanı var mıdır?
e) İnan mayan bir toplum nasıl inanabilir?
2- Medine dönemi ile alakalı dini inancın mahiyeti bakımından temel sorunlarından değildir?
a) Müslüman toplumu inanmayan bir toplumda nasıl varolabilirler ?
b) Müslümanlar medinede artık bir topluluk oluşturmuşlardır
c) Medine dönemi Müslüman toplumunun inanmayanlar arasında varlığını sürdürbilmesiyle alakalıdır
d) Müslüman bir kimsenin inanmayanlar arasında dinini yaşayabilme imkanı sorgulanması sorunu e) Hiçbiri
3- Hz Peygamber döneminde “mucize” nasıl algılanmıştır?
a) İnsanların bildiklerinin sorgulanması b) Kesin bilgiye olan bakış açısının değişmesi
c) İnsanların varlığa bakış açısının bir nevi eleştirilmesi
d) Bilgiye eleştirel düşünce getirilmesi
e) İnsanların topyekün bilgiye bakış açısının değişmesi
4- Hz Peygember dönemi ile O’ndan sonrası Sözgelimi Gazalinin düşünce dünyasındaki “mucize” kavramı farklılıklarından değildir?
a) İnsanların bilgiye bakış açısının topyekün değişmesi
b) daha genelleştirilmiş
c) daha felsefileştirilmiş
d) Hz Peygamber dön. Varlığa bakış açısı değişirken sonrasında bilgiye bakış açısı değişmiş
e) Olağanüstü olarak kavranmıştır
5- İslam’ın ilk yıllarında pratik düşüncenin varlık hakkındaki yarı bilinçli tasarımının bir eleştirisi olarak ortaya hangi kavram çıkmıştır?
a) Paradoks
b) Sırat-ı müstakım
c) Dini inanç
d) Mucize
e) Eleştiri
6- Bir kavram olarak “mucize” ele alındığında bu kavramın ortaya çıkmasında insanın hangi eylemi etkili olmamıştır?
a) İnsan düşüncesinin merkezden marjinale kayması
b) İnsanın varlığı pratik hayat içinde ontolojik olarak algılaması
c) insanın kendini varlığın merkezinde görmesi
d) İnsan varlığı algıladığı şekliyle görmesi e) İnsan algısının zayıf ve güçsüz olarak görmesi
7- Sosyolojik anlamda mucize aşşağıdakilerden hangisi değildir?
a) Bilali habeşinin kabe damında ezan okuması
b) Ebu Lehebin Bedir savaşından sonra kahrından ölmesi
c) Birçok sahabinin anne babasına rağmen Müslüman olması
d) Hz Peygamberin hendek savaşı hazırlığında kayadan çıkan kıvılcımlarla gelecekten haber vermesi e) Mekke toplumunun kurulu düzenin islamiyetle birlikte değişmesi
8- Gazali’ye göre mucizenin merkezde olması ne demektir?
a) Nedensellik ilkesini benimsememesi
b) Herşeyin bir nedeni olursa bunu ilerlettiğimizde gelecekte ne olabiliri bulma imkanı doğar
c) Merkezi temsil iddasında bulunana her türlü felsefi, dini ve siyasi görüşü merkezden uzaklaştırdığı
d) Allahütealanın her an müdahil olduğu hakikatı tümüyle açıklamaya çalışan tüm ilimlerin bundan uzak olduğu e) Mucizenin marjinallikten merkeze alınması
9- Bilimsel bilginin dayandığı ve temel olarak aldığı, varlığı açıklamada kullandığı şey nedir?
1-Mucize 2- Zaman 3-Mekan
a) 1 b) 2 c) 3 d) 2-3 e) Hepsi
10- Mucizenin paradoksal tarafı nedir? a) Zaman ve mekan dışı olması
b) Alışagelmişin dışında olması
c) Kendi içinde bir döngüsü olması
d) Zaman ve mekan dahilinde anlaşılmaya çalışılması
e) Hiçbiri
11- İnanma eyleminin paradoksal yönü nedir?
a) Hakikat olmasıyla birlikte şüpheninde varlığı
b) Zaman ve mekan dahilinde olmasıyla beraber zaman ve mekan dışına işaret etmesi
c) Dini ilimlerin ilgilenmesiyle birlikte bilimsel bilgi yönünün olması
d) Varlığı bilinmekle birlikte zamn ve mekan dahilinde sınanabilirliği olmaması e) hiçbiri
12- İslam felsefesi 10. Üniteye çalışan bir öğrenci sonuç olarak aşağıdakilerden hangisine ulaşır?
a) İslam düşüncesinin kendine özgü bir düşünce sistemi olduğuna
b) Diğer ilimlerin hakikat (zaman ve mekan) ekseninde çalıştığına
c) İslami bilimlerin değer (zaman ve mekandan bağımsız) kavramı ekseninde çalıştığına
d) Mucize kavramının epistemolojik bilgisine
e) Konuyu anlamadığı için hiçbirine
13- İslam düşüncesi ile bilimsel düşünce arasındaki fark nedir
a) Bilimsel düşünce değer ekseninde yer alırken İslami düşünce hakikat ekseninde yer alır
b) Bilimsel dünce hakikat ekseninde İslami düşünce ise hakikatla birlikte değer ekseninde paradoksal bir sistemi vardır
c) Bilimsel düşünce hakikat ekseninde İslami düşünce değer ekseninde yer alır d) Bilimsel düşünce değer ve hakikat ekseninde yer alırken İslami düşünce kendine özgü düşünce sistemi vardır e) hiçbiri
14-Temel İslam bilimlerinin temelinde hangisi vardır?
a)hakikat
b)mucize
c)doğru
d)zaman ve mekan
e)paradoksal düşünme
15.-islamda değer ve hakikat tabirine denk gelen şey aşağıdakilerden hangisidir?
a)düşünme
b)mucize
c)inanç
d)merkez
e)çevre
16-islamda hakikat tabirine denk gelen şey aşağıdakilerden hangisidir?
a)düşünme
b)mucize
c)inanç
d)merkez
e)çevre
17-hz.peygamber dönemi düşünce ve mucize hakkında hangisi yanlıştır?
a)felsefi anlamda düşünce yerine pratik düşünce hakimdi
b) mucize merkezin kendisi idi
c)mucize toplumsal,siyasi,ekonomikti
d)algılanan zaman ve mekanın parçalanması veya yarılması şeklidir
e) mucize valığa bakış tarzı eleştirisi idi
18-peygamber dönemi mucize hakkında hangisi doğru değildir?
a)düşünme gücünün kuvvetliliğinin göstergesidir
b)insanın düşüncesini merkeze yönlendiren şeydir
c)merkez çevre diyaloğudu ve genelde ezilen halkın yanında olandır
d)insanın gündelik hayatta varlığını sınırlandırmasıdır
e)insana ümit veren onları baskıdan kurtarmayı amaçlayandır
19-hz.peygamber dönemimde mucizenin en temel görevi hangisidir?
a)hakikat
b)merkez çevre diyaloğu
c)düşünceyi felsefi anlama dönüştürme
d)merkezi gücü pratik olarak sarsmak
e)merkezi otoritenin kurumsallaştırılması
20-“gazzali nedenselliği islama aykırı görmüştür ve varlığın özünün beşeri düşünceye hep kapalı kalacağını göstermek için onun yerine başka bir sistem ortaya koymuştur.hangisi bu sistemdir?
a)hakikat
b)zaman ve mekan
c)mucize
d)merkez
e)çevre
20- Hangisi gazzali sonrası mucize tanımlarından değildir?
a)merkezi temsil edendir
b)islam düncesinin merkezidir
c)yaratıcı gerçeklik sorusudur
d)varlığın özünün bize kapalı olacağını hatırlatan sorudur
e)merkez çevre diyaloğudur
21-“ mucize algılanan zaman ve mekanın parçalanması veya yarılması şeklindedir”burada alıgılanan zaman ve mekan neyi ifade eder?
a)yaşam modelini
b)varlığın sınırı
c)mucize
d)merkez
e)çevre
22.-dini düşüncenin bilimsel düşünme tarzını geliştirmeye çalışırken mucize kavramından asla vazgeçmemesinin en temel nedeni hangisidir?
a)ilahi olması
b)vahiyle gelmesi
c)mesaj içermesi
d)açıklık ve imkan hali
e)hurufilik
23-“mucize,kendi yıktığı zemin üzerinde kendi anlamını kazanabilmektedir;bu nedenle temel islam bilimleri’de bu yöntemi düşünce biçimlerine allmışlardır”bu düşünce biçimi hangisidir?
a)pratik
b)teorik
c)paradoksal
d)hakikat
e)tevhid
24.Aşağıdaki bilgilerden yanlış olan hangisidir?
a)dini inanç,mucizeyi daima zaman ve mekan algılarımızın köklü bir eleştirisi olarak kabül eder
b)bilim zaman ve mekanı sınır kabül eder
c)islam bilimleri zaman ve mekanı daima öteye çıkan açık olarak kabül ederler d)insan düşüncede ne yaptığını, yaptığının anlamını,tanrıyı kendi zamanı ve mekanı dışında anlar
e)inanmanın temelinde paradoksallık vardır
25- Aşağıdaki bilgilerden yanlış olan hangisidir?
a)islam bilimleri olguyu ön plana çıkaran,zaman ve mekanı esas alan bilimlerdir
b)bütün temel islam bilimlerinin zaman ve mekanla ilişkileri aynı değildir
c)temel islam bilimleri kendi bilimsel karekterini paradoksal düşünme tarzından alırlar
d)mushaf kendini oluşturan maddi unsurlardan oluştuğundan, sınırı belli olduğundan ve kendi başına sessiz olduğu için bir olgudur
e) islam bilimleri paradoksun bir taraf lehine çözülmesini kabül etmez
26-islam dışı ilimler hangi düşünce biçimi üzerinde dururlar?
a)paradoksal
b)doğru
c)hakikat
d)pratik
e)olay
27-bütün islam bilimlerinin karakterini belirleyen kişi ve düşüncesi hangisidir?
a)gazzali-pratik
b)gazzali-teorik
c)gazzali-çevre
d)gazzali-hakikat
e)gazzali-olgu
28.Dini inanç ''...............................''yi daima zaman ve makan algılarımızın köklü bir eleştirisi olarak kabul etmiştir.
CEVAP:MUCİZE
29-Hz.Peygamberin Mekke döneminde dini inancın mahiyeti sorusu daha çok hangi boyutta anlaşılmıştır?
a)Dini inancın pratik düşünmeye sevkettiği
b)köklü değişime sebebiyet vermediği c)Dini inancın doğruluğu ve meşruluğu d)Bilimsel gelişme tarzını benimsetmek 30-)İslamın ilk yıllarında mucize kavramı dini inancın.....................bir sorunu iken Gazalinin düşünce atmosfari içinde............................ bir konum elde etmiştir.
CEVAP:pratik-merkezi
31.Dini düşünce sisteminin en merkezi yapısına gazali hangi kavramı yerleştirmiştir.
a. Tanrı inancı
b. Tevhid
c. Peygamber
d. Mucize
e. felsefe
32. gazaliye göre mucize kavramı beşeri düşünceye neyi hatırlatmaktadır
a. varlığın ontik varlığını
b. varlığın özünü kavrayamayacağını
c. hakikatin kavranabilirliğini
d. sıratı müstakimin ne olduğnu
e. kuranın ilahini mesajını
33.gazaliye göre mucizenin amacı nedir
a. kenardaki insanları merkeze getirmek
b. kuranı merkeze koymak
c. peygamberi herşeyin üstünde görmek
d. beşeri düşünceyi öncelemek
e. felsefi düşünceleri eleştirmek
34.tanrı kelam içinde açığa çıkarılamayacak bir hakikattir ifadesini ima eden islam düşünürü kimdir
a. Farabi
b. İbni rüşd
c. Kindi
d. İbnihazm
e. Gazali
35.İslam düşüncesine göre (gazaliye göre) zaman ve mekan kavramları hakkında yanlış olan hangisidir.
a. Zaman ve mekan varlık tecrübesinin sınırlarını belirleyemez
b. Mucize, zaman ve mekan algılarımızın eleştirisidir
c. Mucize, zaman ve mekanın eleştirisi olsa da mucizeyi kavramak içinde zamana ve mekana ihtiyaç vardır
d. Mucize, algılanan zaman ve mekanın varlıktan çokvarlık algısının sınırını gösterir
e. Gazalinin mucize kavramından vazgeçmemesinin nedeni zaman ve mekan olgusunu asla kabul etmemesidir.

36.Gazalinin nedensellik kuramına karşı çıkışının gerisinde aşağıdakilerden hangisi vardır
a. Sebeb –sonuç ilişkisine inanmaması
b. bir şeyin basit bir zaman-mekan algısı içinde beliren bir olgu olamayacağı
c. nedenselliğin pozitif bilimlerce kullanılması
d. nedenselliğin batı düşüncesi tarafından kullanılması
37.olgu(zahir),olay(batın)arasındaki anlamsız gerilimaşağıdakilrin hangisinde açıkça görülür.
a)mucize
b)hak-hakikat
c)adalet
d)halkul Kur'an
38.Varlığın özünün beşeri düşünceye hep kapalı kalacağını göstermek için mucizeyi merkeze yerleştiren ünlü İslam düşünürü kimdir?
a)Farabi b)Gazali c)İbn sina d)ibn Rüşt
39.Mucize kavramı ve fonksiyonu ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? a) Mucize beşeri düşüncenin varlığın özünü ortaya çıkarmada yetersiz kalacağını gösterir.
b) Mucize toplumda yıllarca ezici güç olarak varolan merkezi sarsmıştır.
c) Mucize bir takım olağanüstü olaylardır.
d) Mucize kendinden daha çok sırat-t müstakimi işaret eder. e) Mucize sosyolojik bir kavramdır.
40.Her şeyin açıklandığını düşündüğümüz yerde inanmaya dolasıyla …………gerek kalmaz değer ve hakikate Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) mucize toplumda egemen olan güçler ile daima ezilmekte olan insanlar arsındaki dengeyi ezilenlerin lehine değiştirmektir
B) peygamberimiz zamanında ezilenlerin kuranı bir umut olarak görmeleri
C) gazaliye gore mucize kavramı merkezi temsil eder
D) temel islam bilimleri zaman ve mekanı sonsuza açılan bir kapı olarak görmezler
E) gazali hakikat araştırmalarından sonra tasavvufa yönelir
41.Zaman ve Mekan ilişkilerine en yakın ve en uzak ve en yakın ilim dalları nelerdir?
a)Matematik-Osmanlıca
b)Tarih-Felsefe
c)Tasavvuf,Felsefe,Kelam-Fıkıh
d)Fıkıh -Tasavvuf,Felsefe,Kelam e)Tasavvuf-Kelam
42.islami ilimlerden zaman ve mekan ilişkisi bakımından biribirine en yakın ve en uzak olan aşağıdakilerden hangileridir?
A)fıkıh -hadis
b)hadis -kelam
c)tasavvuf -felsefe
d)kelam- tasavvuf e)fıkıh-kelam
43.Bilimsel düşünme tarzının esaslı kavramı nedir?
a)Olgu b)Mucize c)Olay d)Paradoks
44.gazaliye göre mucize artık sınırın uyanışını degil.........temsil etmektedir. a.marjinal
b.metafizik
c.merkezi
d.nubüvveti
45.Temel İslam bilimlerinin temelinde niçin paradoksal düşünme tarzı bulunur?
a)Burhanettin Tatar hoca istediği için b)Tarihsellik İslam bilimlerinin temelidir c)Batınilik ve Hurufilik İslam düşüncesinin sınırlarını genişlettiği için d)Zaman ve mekanın temelinde bir açıklık ve imkan hali olduğu için
46.Gazali..........İslama aykırı görür
a.öznellik
b.nedensellik
c.mucizeyi
d.kelamı
47.Aşağıdakilerden hangileri yanlıştır?
1- Mekke Döneminde dini inancın mahiyeti onun doğruluğu ve meşruluğu, varlığı varoluşsal ve siyasi açıdan kavranmıştır.
2- Mekke döneminde birey olarak inançsız toplumda nasıl varolunacağı sorgulanmıştır.
3- Medine döneminde birey olarak inançsız toplumda nasıl varolunacağı sorgulanmıştır.
a) Yalnız 1
b) Yalnız 3
c) 1-2
d) 1-3
e) 2-3
48.İslamda siyaset kuramlarının en temel sorusu ......................dur
CEVAP:varoluş ve siyasal boyut
49.Dini inancın her zaman kritik(uç,sınır) boyutlarından biri olan kavram hangisidir?
a)zaman
b)ihtiyaç
c)mucize
d)inanç
50.Doğru olmayan Şık Hangisidir?
A-Gazali kendinden önceki İslam düşünürlerin düşüncelerini derleyip sistematize etmiştir,Ve büyük bir Açıklıkla Sunmuştur
B- Gazali demek Şahısdan çok bir Gelenektir
C-Gazali Merkez kavramını Klasik İslam dönemine Sadık kalarak aynen sürdürmüştür
D-Düşünürler Yunan ve Hint felsefesi etkisi altında Nedensellik Teorisini İslam düşüncesine tatbik etmek istemişlerdi

***************************************

İSLAM FELSEFESİ 11.ÜNİTE ÇALIŞMA SORU VE CEVAPLARI

1-osmanlı döneminin mevcut bir dünya görüşü içerisinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması olayının adı hangisidir?
a)sentez
b)şerh-haşiye
c)şerh
d)mantık
e)estetik
2-osmanlı ilk dönemleri felsefesi hakkında hangisi yanlıştır?
a)mekan ve hareket eden zemin sorunu yoktur-genel çerçeve sorunu vardır
b)var olan bir mekan varsayılmaktadır c)sadece varolan unsurlar kabül edilmektedir
d)neye inanmam gerekir sorusu yoktur
e)bütün düşüncenin neye dayandırılması gerektiği anlaşılmaya çalışılır
3-osmanlı ilk döneminde temel sorun hangisidir?
a)var olanı oduğu gibi kabül etme
b)bilgileri birbirinden ayrıştırma c)değişen çağda forum üretmeme d)varlığın insan algısına göre yeniden düzenleme
e)mantık
4-Hangisi osmanlı ilk döneminde bilginin temel sorunlarından değildir? a)akla,algıya ve ruha varlığı bulmada fırsat vermeme
b)sentezleme
c)birleştirme
d)forum üretme-estetik ahenk
e)dünya algısını topyekün bir dönüşüme uğratmama
5-osmanlının ilk dönemleri ile ilgili doğru olmayan hangisidir? a)düşünürler dünyayı ikiye böler
b)farklı unsurlar bir araya getirilir
c)ilim dedikleri pratik hayat dedikleri şey kabullenmedir
d)var olanları sentezleme fikriyle çözerler
e)düşüncede en fazla önemli dsiplin mantıktır
6-ilk dönem Osmanlısında düşünme aşağıdakilerden hangisiyle ortaya çıkmaktadır?
a)tümel
b)tikel
c)tasavvuf
d)birleştirme
e)açıklama
7-ilk dönem Osmanlısında dünya kozmoz ve kaos diye ikiye ayrılmaktadır.buradaki 1.kozmoz ve 2.kaos neyi ifade etmektedir?
a)şerh-haşiye
b)haşiye-şerh
c)dışarısı-içerisi
d)içerisi-dışarısı
e)varlık-felsefe
8-hangi bilgi yanlıştır?
a)Osmanlı öncesinde ve ilk dönemlerinde ilimler ayrı ayrı varlık olarak kalmışlardır
b)Osmanlı döneminde ansiklopedik bilgi türü üretilmiştir
c)Osmanlı dönemi düşünürlerinden şeyh bedrettin bedensel dirilişi kabül etmez d)günümüz tarikatlerininin düşünce tarzı insanları bölen mimari düşünce tarzındadır
e)Osmanlı düşünürlerinin ilim dedikleri pratik hayat dedikleri şey estetiktir
9-1.bilgilerinde orijinallik vardır
2.sentez yaparken kendi düşüncelerinde ortaya koymuştur
Yukarıda özellikleri verilen Osmanlı ilk dönem düşünülerindendir?
a)molla fenari
b)Davut el-kayseri
c)şeyh Bedrettin
d)gazali
e)fatih sultan Mehmet
10-vahdet-i vücud nazariyesi ve kapsamı hakkında hangisi doğru değildir?
a)her şeyin varlığın zuhurundan ibaret olmasıdır
b)tanrıdan başka gerçek ayrı bir varlığa sahip varlık olmamasıdır
c)şeyh bedrettinin nazariyesidir
d)ruhun beden ayrı ve yalnızca ruhun dirilecek olması düşüncesidir
e)kişinin tanrının dışında gerçek ayrı bir varlığa sahip olmasıdır
11-“Şeyh Bedrettin genel kabül görmüş dini inançları, sembolik olarak değerlendirerek tevile gitmiştir”bu bilgi öncülüğünde ve sonucunda hangi bilgilerin bu görüşler doğrultusunda olduğu varsayılamaz?
a)ruhun bedenden ayrı olmalıdır b)yeniden diriliş ruhani olmalıdır
c)kainat zamansal olarak sonsuzdur d)ataistler bu görüşle ilgilenmelidir
e)her şey varlığın zuhurundan ibaret olmalıdır
12-“Tehafüt geleneğinde yer alan düşünürler daha çok akıl ve nakil diye adlandırılan bilgi yolları açısından sorunlara yaklaşmışlar ve felsefi kelam geleneği içinde konumlandırılabilecek bir tutum geliştirmişlerdir”burada felsefi kelam ifadesi ile söylenmek istenen hangisidir?
a)dini algıya dayalı ilim
b)kutsal metne dayalı ilim
c)tek başına beşeri düşünceye dayalı ilim d)kelamcılardan oluşan ilim
e)insan aklının kendi yorumlaması kavramına dayalı ilim
13-ilimlerin tasnifinin yapılmasının amaç ve gayesi hakkında hangisi yanlıştır?
a)bu sayede kainatın temel yapısını gösterirler
b)özgün düşünmenin önünü açarlar c)yeni olmayan ilimleri öğretmek amacı vardır
d)yeni olan ilimlere katkı sağlamayı reddetme amacı vardır
e)varolan ilimlere katkı amacı vardır
14-Taşköprülüzadenin kendinden önceki düşünürlerden faklı olmasının en önemli yanı hangisidir?
a)Osmanlı ilim geleneğini yansıtması
b) selefi ve gelenekçi eleştirilere destek vermesi
c)bilimin anlamının sadece kendi muhtevasında olduğunu vurgulaması
d) ilmi konumlandırması ve çizgisinin belli olması
e)bilimi konumlanan bir şeye dönüştürmesi
15-“FELSEFİ ANLAM—ESTETİK—ESTETİK AHENK—TEHAFÜT” aşağıdakilerle karşılaştırıldığında hangi şık boşta kalır?
a)ilimlerin tasnifi-birleştirilmesi
b) tutarsızlık
c)konumlandırma
d)beşeri düşünce ile kutsal arasına sentez oluşturma çabası
e)varolan unsurlar arasında insanın aklına,ruhuna ve duygularına form üretme
16-gazzalinin yazdığı tehafütül felasife eserinin temel fikri hangisidir?
a)iradenin ret edilmesidir
b)evren tanrı gibi baştan varolmuştur düşüncesi
c)ahretin varlığındaki şüphenin doğruluğu
d)her şeyi tanrının kendi iradesi ile yapması
e)bu günün geri ve batının kölesi olan İslam dünyasını yeniden geriye itmesi
17-İlimlerin tasnif edilmesi birleştirilmesi onlara genel çerçeve çizilmesi hangi olumsuz durumu ortaya çıkarır?
a)ilimlerin sorgulanması
b)ilimlerin konumlanması
c)ilmin anlamını kendi muhtevasından alması
d)ilim geleneğinin sürekliliğini sağlaması,kurumsal tartışmaların anlam alanının sınırlanması
e)ilmin konumlandırılan şeye dönüşmesi
18.Şerh ve Haşiye geleneği ile ilgili hangileri yanlıştır?
1- Osmanlı düşünürlerinin takip ettiği bir gelenektir.
2- Bazı metinlerin yorumlanması ve açıklayıcı notlar eklenmesidir.
3- Bazı metinlerin ve konularının genel bir dünya görüşü içinde konuların yeniden konumlandırılmasıdır.
a) Yalnız 1
b) Yalnız 2
c) Yalnız 3
d) 1-2
e) 2-3
19.Osmanlı düşünürleri ve düşünce üretme sistemleri ile ilgili olarak hangisi yanlıştır?
a) Osmanlı düşünürleri sentezleme yoluyla fikir üretirler.
b) Bu sistemle üretilen düşünceler radikal görüşlerdir.
c) Osmanlı düşünürlerinin çoğunda düşüncenin dayanacağı zemin yada mekan sorunu yoktur.
d) Osmanlı düşünürleri mekanı sabit olarak algılarlar.
e) Osmanlı düşünürleri mekanı sabit mekan algılarından dolayı dünyayı iç ve dış şeklinde ikiye bölerler.
20.Estetik kavramı hakkında hangileri doğrudur?
1- Osmanlı düşünürleri estetik kaygı ile hareket etmişlerdir.
2- Estetik ilim,pratik hayat ve varoluşun unsurları arasında insan aklına,ruhuna,duygularına en uygun formlar üretme çabasıdır.
3- Estetik yapılar kendi içlerinde mükemmele öre kurgulandıkları için kendi dışlarındakini kaos olarak görürler.
a) Yalnız 1
b) Yalnız 2
c) 1-2
d) 2-3
e) Hepsi
21.Osmanlı düşünürleri hakkında hangisi yanlıştır?
a) İlk Osmanlı düşünürleri bütün ilimleri kendilerinde birleştirmiştir.
b) Kayserili Davud Osmanlı- Selçuklu düşünce dünyasında bir eşik görevi görür.
c) Kayserili Davud tarihsel entelektüel birikimi sentez ederken kendi kavramları ile de güncellemiştir.
d) Bedreddin Simavi’ye göre düşünür olmak bilgi aktarımına bağlıdır.
e) Bedreddin Simavi her şeyi Vahdet-i Vücud Nazariyesi ile açıklamıştır.

22.Osmanlı düşünürleri hakkında hangisi yanlıştır?
a) Varidat Bedreddin Simavinin felsefe, hukuk ve tasavvuf alanında yazdığı eserinin adıdır.
b) Bedreddin Simavi .vahdet-i Vucud nazariyesini savunmuştur.
c) Molla Fenari ilk Osmanlı Şeyhül İslamıdır.
d) Tehafüt geleneğine ilgi Fatih Sultan Mehmet döneminde canlanmıştır.
e) Osmanlıda İbn Rüşd düşüncesi daha yaygın olarak görülmektedir.
23.İlimlerin tasnifi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri doğrudur değildir?
a) Molla Lütfi yazdığı eserlerle hem tehafüt geleneğine hem de ilimlerin tasnifine hizmet etmiştir.
b) Molla Lütfi tarihsel ilim zihniyetini tasnif ederken yaşadığı dönemi ihmal etmemiştir.
c) Taşköprülüzade ilimlerin kuramsal alanını belirlemiştir.
d) Kuramsal tartışmalar ilimlere pragmatik bir tavır ile yaklaşılmasına,araç olarak görülmesine neden olmuştur.
e) İlimler tasnif edilirken belirlenen çerçeve herkes tarafından kabul görmüş sorgulanmamıştır.
24. Osmanlı toplumu genel olarak imparatorluk sınırları içinde ortaya çıkan her türlü ilmi, felsefi, kelami, fıkhi ve sanatsal etkinlikleri bir çerçeve içinde konumlandırmalarının sebebi hangisidir
a. .hepsinin kökenin dini olması
b. İlim sahiplerinin bu ilimleri birleştirmesi
c. pratik dini hayatı dünya görüşünün çerçevesi haline getirmesi
d. içe kapalı bir toplum olması
e. hepsi
25.Osmanlı düşünürleri aşağıdaki hangi ilim veya ilimlerle ilgilenmiştir
a. felsefe-tasavvuf
b. tasavvuf-kelam
c. kelam-felsefe
d. fıkıh-felsefe
e. hepsi
26.Osmanlı tarihinde ilk medrese………….zamanında …………..teaçılmış ilk müderris………dir
Yukarıdaki boşluklara uygun gelecek şekilde hangi şık doldurmaktadır
a. osman bey …bursa …davud el kayseri
b. osman bey…iznik….. davud el kayseri
c. orhan bey… bursa …davud el kayseri
d. orhan bey… iznik …davud el kayseri
e. fatih……... iznik… …davud el kayseri
27. Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettiklerini görebiliriz. Bu anlayışın en önemli kaygısı ‘estetik’tir. Beşeri faaliyet alanının Allah’ın kainatta kurduğu nizama, düzene göre estetik bir ahenk içinde imar edilmesidir .bu estetiğe aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
a. zihnin estetik ahengi için felsefeye,
b. ruhun estetik ahengi için tasavvufa,
c.inancın estetik ahengi için dine
d.sözün estetik ahengi için şiire,
e.eylemlerin estetik ahengi için ahlaka,

28..aşağıdaki eşleştirmelerden yanlış olan hangisidir
a. zihnin estetik ahengi için felsefeye,
b. inancın estetik ahengi için kelama,
c. , kulağın estetik ahengi için musikiye
d. , eylemlerin estetik ahengi için salih amele,
e. toplumun estetik ahengi için siyaset, ekonomi ve hukuka
29. AŞAĞIDAKİ KİTAP- YAZAR EŞLEŞTİRMELERİNDEN HANGİSİ YANLIŞTIR?
A.Gazali-tehafetül felasife
b.İbni rüşd-tehafetül tehafül
c.molla lütfi-mevzuatül-ulum
d.kınalı zade -ahlakı ala
e.bedrettin semavi-varidat
f.sadrettin konevi- miftahul gayb
g.molla fenari-er Risaletüleseriyyetü felasife


düzenleme yapılacaktır
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla