Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Allah herşeyi biliyor diye insan sorumluluktan kurtulmuş olur mu (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11284-allah-herseyi-biliyor-diye-insan-sorumluluktan-kurtulmus-olur-mu.html)

MERVE DEMİR 07 Nisan 2009 23:30

Allah herşeyi biliyor diye insan sorumluluktan kurtulmuş olur mu
 
Allah, mutlak güç ve kudret sahibidir. O’nun her şeye gücünün yetmesi, bizim özgürlüğümüzü engellemez.
Atomlardan galaksilere kadar her şey, olmuş ve olacak, Allah’ın ilmindedir ve Hâfız isminin tecellisiyle her şeyi İmam-ı Mübin’de, yani kader defterinde kaydetmiştir. Her bir atomun nerede nasıl görev alacağı bellidir. Bu plân ve program çerçevesinde eşya teşkil edilirken, İmam-ı Mübin’deki düsturlar çerçevesinde, atomlar aldıkları emirle gerekli yerlere sevk edilirler ve böylece varlıklar Kitâb-ı Mübin’de, yani âlemi şahadette, yani bu âlemde yer alırlar. Ama aynı zamanda hem ilm-i İlahi’de ve hem de İmam-ı Mübin’de kayıtlıdır. Belli bir süre sonra eşya bu hayat sahnesinden çekilerek, Kitab-ı Mübin’den silinir, İmam-ı Mübin’de ve İlm-i İlahi’de varlığı devam eder. Haşir’de diriltilme ile yeniden hayat sahnesinde, yani Kitâb-ı Mübin’de yer alacaktır.1
Buradaki mesele kaderle ilgilidir. Kader ilim nevindendir. Yani, bilmeye dayanır. Bir şey nasıl olacaksa öyle bilmektedir. Bilimin düsturu ise, mevcut varlığı idare etmez. O varlığı idare etmek, şekil ve yapısını değiştirmek ise, irade ve kudreti gerektirir. Mesela, bizim güneşin doğuşunu önceden takvime yazmış olmamızdan dolayı güneş saatte doğuyor değildir. Bizim bilgimiz güneşin hareketine bağlıdır. Aynen onun gibi, Allah’ın ilmi de bizim hareket ve davranışlarımıza tâbidir. Biz nasıl yapacaksak O, öyle bilmektedir.
Aslında buradaki öncelik, ya da sonralık konusu bize göredir. Allah’a göre, öncelik ve sonralık yoktur. Bunu, masa üzerine tutulmuş bir ayna misâli ile bir derece anlamak mümkündür. Eldeki bir ayna masanın üstüne tutulunca onun görüntüsünde kalan alan hal, yani şimdiki zaman, sağında kalan geçmiş, solunda kalan alan da gelecek farz edelim. Ayna belli bir yükseklikte iken masa üstünün sadece az bir kısmı görüntü alanında olacaktır. Bu durumda görüntünün sağı geçmiş, solu gelecek zamanı ifade etmektedir. Fakat ayna yukarı kaldırılınca, bütün masanın üzeri bir anda aynanın görüntüsünde olacaktır. Bu durumda, masanın üzerinde cereyan edecek olaylar arasında artık öncelik ve sonralık yoktur. Hepsi de bir anda aynanın görüntüsündedir. İşte bunun gibi, her şey bir anda Allah’ın nazarındadır. Allah, bütün varlıkları hem vücuda gelmeden ve hem de vücuttan gittikten sonra bilmektedir. Yani, geçmiş ve gelecek her şey bir anda O’nun ilmindedir.2

Prof. Dr. Adem Tatlı

1. Nursi, B. S. Sözler. Envar Neşriyat, İstanbul, 1996, s. 548.
2. Nursi, B. S. Sözler. Envar Neşriyat, İstanbul, 1996, s. 466.

MERVE DEMİR 07 Nisan 2009 23:31

Allah herşeyi biliyor diye insanın özgürlüğü kısıtlanmazmı
 
Bu konu, felsefeciler ve teistler arasında hep tartışma mevzu olmuştur Bu özgürlüğü sağlamak için, ya Allah’ın önceden bilmesi kısıtlanmış, ya da insan özgürlüğüne karışmayan bir Allah modeli çizilmiştir
İslâmiyet ortaya koyduğu kader anlayışı ile, hem Allah’ın sıfatlarına sınırlama getirmemiş ve hem de insan özgürlünü kısıtlamamıştır İslâmiyet bunu, insandaki “Cüz-i ihtiyari”ile, yani küçük bir irade’nin varlığı ile açıklamaktadır Bu sınırlı irade, meyil, ya da arzu şeklinde ifade edilmekte ve bir emr-i itibarî, olarak vasıflandırılmaktadır Yani, soyuttur “Yazmak”, “Gelmek” ve “Gitmek” gibi, mastardan yapılan bütün manalar bu tipten bir emr-i itibaridir Bunların hariçte vücudu yoktur ve dolayısıyla varlık olarak kabul edilmezler Dolayısıyla abde, yani kula verilebilir Ferdin meyil ve arzusuna göre Allah o fiili yaratmakta, fert de, o istek ve talepte bulunduğu için fiilinden mesul tutulmaktadır
İslâm literatüründe, bu cüz-i ihtiyari dışında kalan olaylardan fert zaten sorumlu değildir Yani, niçin bu asırda dünyaya geldiğinden, niçin erkek, ya da kadın olduğundan, niçin şu anne ve babadan dünyaya geldiğinden, niçin şu ırktan olduğundan vs gibi hususlardan sorgulanmayacağı belirtilir

Prof Dr Adem Tatlı

NUR 23 Mayıs 2009 17:02

RE: Allah herşeyi biliyor diye insan sorumluluktan kurtulmuş olur mu
 
Allah affetsin, ben şöyle bir benzetme yapıyorum.Özellikle kaza- kader konusunda kafası karışıklar için:Bir öğretmen düşünelim.Sınıfında kim tembel , kim çalışkan, kim daha akıllı, zeki bunları mutlaka bilir.Ve bu öğretmen günü geldiğinde mutlaka onları imtihan edecek.Dersteki tutumlarını dikkate alarak her öğrencisinin alacağı notları tahmin de edecektir.Ama öğrenci , hocası notunu önceden tahmin ettiği için değil, çalışıp çalışmamasına göre alacaktır.


SAAT: 07:04

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320