www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi nuren35,Al Tarihi: 12 Nisan 2018 (18:41), Konuya Son Cevap : 20 ubat 2019 (18:21). Konuya 10 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:1 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]() Tefsir Tarihi ve Usul Tm zetler/MEDNEWEB 1.NTE ZET slm Dininin en nemli kavramlarndan olan vahyi tanmlayabilmek Szlkte, gizli ve sratli bir ekilde bildirmek, bir eyi bakasna intikal ettirmek, eli gndermek gibi manalara gelen vahiy terim olarak, Yce Allahn insanlara ulatrmak istedii mesajlarn peygamberlerine, allmn dnda gizli bir yolla sratli bir ekilde bildirmesidir. nsanlarn keyfiyetini bilemedii vahiy olay, Allah ile Resl arasnda, ok ksa bir srede hzlca gerekleen bir iletiim hdisesidir. Vahiy Reslullaha ilk nce, Hir danda Alak sresinin ilk be yetinin inmesiyle balam, sonra bir mddet kesilmitir (fetret devri). Daha sonra Mddessir sresinin ba tarafnn inmesiyle vahyin gelii devam etmitir. Metlv ve gayr-i metlv ksmlarna ayrlan vahiy, Reslullaha eitli ekillerde gelmitir. Mrikler ve zellikle de oryantalistler tarafndan vahiy hakknda ne srlen aslsz iddialarn yanl olduklarn kantlayabilmek Reslullaha vahiy geldii esnada onda bir takm sra d haller meydana gelmitir. Bu nedenle mrikler ona khin, ir ve deli gibi menf sfatlar isnat etmilerdir. Bunun zerine, onda bu tr olumsuz sfatlarn olmadna dair yetler inmitir. Tpk mrikler gibi msterikler de vahiy esnasnda grlen bu olaan d hallerin, sara hastalnn belirtileri olduunu iddia etmilerdir. Ancak bu iddiann da aslsz olduu mspet ilimlerle ortaya kmtr. Vahiy hdisesi, ilham, kef, mkefe, basret, ferset, ilm-i ledn, marifet, tecell ve sezgi gibi olaylardan tamamen farkldr. Vahiy olgusu, sadece peygamberlere mahsustur. Kurnn, vahyedildii gibi korunduunun ispatn yapabilmek nce Levh-i Mahfza, sonra toplu halde Beytul-zzeye, oradan da Reslullaha, eitli hikmetlere binn yaklak 23 ylda peyderpey inen Kurnn yet ve sreleri, bata kendisi olmak zere ashb tarafndan hem ezberlenerek ve hem de eitli yaz malzemelerine yazlarak titizlikle korunmutur. Bylece Kurnn, indii gibi bize kadar ulamas salanmtr. Kurnn, nuzlnden Hz. Osman dneminde oaltlmasna kadar geen srecini zetleyebilmek Satrlarda ve sadrlarda byk bir hassasiyet ve itina ile muhafaza edilen Kurna kar bu ilgi, Reslullahn vefatndan sonra da devam etmitir. lk halife Hz. Eb Bekir dneminde Kurn, en kk bir parasnn dahi kaybolmamas iin bir cilt halinde toplanmtr. Hz. Osman dneminde, Kurnn krat konusunda meydana gelen bir takm ihtilaflar neticesinde Kurn, Hz. Eb Bekir dneminde toplanan Mushaf esas alnp oaltlarak belli bal ehirlere gnderilmitir. Bylece Kurnn krat zerinde birliktelik salanmtr. nsanlarn Kurn doru okuyabilmeleri iin yaplan almalar aklayabilmek Sonra Kurnn doru olarak okunmasna ynelik almalar yaplmtr. Ona, nce hareke grevi yapacak, sonra, ekilleri birbirine benzeyen harfleri birbirlerinden ayrmak iin noktalar konmutur. stelik, iltibas nlemek iin, hareke yerine konan noktalarla ekilleri birbirine benzeyen harfleri birbirinden ayrmak iin konan noktalar, farkl renklerde mrekkeple konmutur. Daha sonra ise bu gnk harekeler konarak bu konuya son ekil verilmitir. Bu ekilde onun yanl okunmasnn da nne geilmitir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
![]() | Gndem/ Manetler | Esma_Nur | 6 | 1638 | 10 Aralk 2020 12:20 |
![]() | DHBT-Hazrlk/Notlar/zetler | nuren35 | 4 | 2436 | 08 Aralk 2020 18:40 |
![]() | Kssalar-Hikayeler-Nasihatler | nuren35 | 1 | 1100 | 08 Aralk 2020 17:46 |
![]() | Serbest Krs | nuren35 | 0 | 974 | 08 Aralk 2020 12:44 |
![]() | Namaz-Abdest-Teyemmm | nuren35 | 0 | 1109 | 04 Aralk 2020 13:56 |
![]() | Mesaj No:2 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
2.NTE ZET -Kurnn Tanm ve Unsurlar Kurn terim olarak doru bir ekilde tanmlayabilmek Kurn lafznn kk hakknda, slm limleri ve oryantalistlerin farkl grleri vardr. slm limleri bu kelimenin hemzeli veya hemzesiz, tremi ya da trememi olduunu savunurlar. Bu grler arasnda en doru olan, Kurn lafznn, okumak anlamndaki karaeden trediini savunan grtr. Kurnn terim anlam ise yledir: Kurn, Hz. Muhammede vahiyle indirilmi, tevtrle nakledilmi, mushaflarda yazlm, tilvetiyle ibdet edilen, bir sresinin dahi olsa- meydana getirilmesi iin meydan okuyan, Ftiha sresiyle balayp Ns sresiyle sona eren, Allahn kelmdr. Asl hedefi, btnyle insanlar hidyete getirmek olan Kurn, insanlar doru yola getirecek ve her iki dnyada da onlar huzur ve mutlulua kavuturacak tm emir ve tavsiyeleri iermektedir. Oryantalistlerin, Kurn lafznn etimolojisi hakknda ileri srdkleri maksatl grlerin doru olmadn kantlayabilmek Oryantalistler, Kurn lafznnn kknn, brnice veya Sryanice olan keryani ya da kiryaniden tretmektedirler. Ancak bunun hibir tutarl taraf yoktur. nk Arapa, Srynice ve brnice, Smi dilleri ailesindendir. Bu dil ailesinin en eskisi, gelimii ve zengin olan Arapadr. O halde, bu dillerden Arapaya deil, Arapadan o dillere kelime gemesi lazmdr. slmiyet ncesi Araplar, mm bir toplum idi. Byle bir toplumda diller arasnda kelime geilerinin tespiti salkl olmaz. Ayrca, ortaya kan yeni eyalara yeni isimler koyulur. Olmayan bir ey ise isimlendirilemez. Chiliyye devrinde Kurn yoktu. O halde oryantalistlerin iddialar temelden yanltr. Kurn, nceden nzil olmu ilh kitaplarla karlatrabilmek Kurn, hem lafz ve hem de manas Yce Allahtan olan muciz bir kitaptr. Ne nceki semv kitaplara ve ne de btn eitleriyle hadislere benzemektedir. Kurnn, -aralarnda baz benzerlikler olsa da- indirilii, hedefi, tertibi, korunmas, muhtevs, olaylara bak, konular anlat ve ileyii, ierdii prensipler vb. bakmdan dier ilh kitaplardan ok farkl ve ok daha stn vasflar vardr. Mekk ve Meden srelerin zelliklerini karlatrarak Kurnn, tedrc bir metot uyguladn farkedebilmek Kurn, yet ve srelerden meydana gelmektedir. yet, Kurnn sreleri iinde, bir veya birka kelime ya da cmleden meydana gelen ve bandan ve sonundan ayrlm olan blmlerdir. yetlerin tertbi vahye dayanmaktadr. Saylar hakknda ihtilaf edilmitir. lk nce, Alak sresinin ilk be yeti, en son ise Bakarann 281. yeti inmitir. Sre, yetlerden meydana gelen, ba ve sonu bulunan mstakil Kurn parasdr. Srelerin tertibi konusu ihtilafldr. Fakat tevkf olduu gr daha arlkldr. Srelerin isimlendirilmesinin de tevkf olup olmad tartmaldr. Bunun da tevkf olduu gr arlkldr. Srelerin, Mekk ve Meden eklinde taksiminde en muteber gr, hicretten nce inenlerin Mekk, sonra inenlerin de Meden olduu grdr. Tam bir sre olarak ilk nce Ftiha, en son da Nasr sresi inmitir. Kurn doru ve anlamna uygun olarak okumann metot ve kurallarn uygulayabilmek Kurnn kelimelerinin eda keyfiyetlerini ve ihtilaflarn nakledenlerine isnat ederek bilmek eklinde tanmlanan kratn mtevtir, mehur, hd ve z gibi eitleri bulunmaktadr. Bunlar arasnda sadece mtevtir ve mehur kratla Kurn okunur. Bu gn sadece, Hafs rivyetine gre sm, Ver rivyetine gre Nfi ve Eb Amrn krat okunmaktadr. Kelime zerinde, krata tekrar balamak niyetiyle nefes alacak kadar bir zaman sesi kesmekten ibaret olan vakf ve ilk defa okumaya balamaya veya vakftan sonra krata devam etmek iin tekrar balama anlamndaki ibtidnn Kurn, manasna gre okuma asndan byk nemi vardr. Kurn okuyu ekilleri unlardr: Tahkk, tecvd kurallarn yerine getirmede, okuyu hassasiyetinin en son imknn kullanarak okuma; tertl, acele etmeden, dura dura, anlaya anlaya okuma; hadr, tecvid kidelerine uymak suretiyle hzl bir ekilde okuma; tedvr ise, tahkk ile hadr arasnda bir okuma tarzdr.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:3 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
3.NTE ZET Tefsirin Tanm ve Nitelii Tefsrle ilgili kavramlar tanmlayabilmek Kurnn anlalmas iin gelitirilen disiplinin ad tefsrdir. Bu disiplin iin kullanlan bir baka kavram da tevl kavramdr. Sz konusu iki kavram anlam yaknlndan dolay ilk dnemlerde birbirinin yerine kullanlm olsa da mam Mtridnin tefsr, Hz. Peygamberin ve ashbn szlerine dayal olmas sebebiyle hakikat, tevl ise bireysel tercihin bir sonucu olmas hasebiyle zan ifade eder, eklindeki yaklam nedeniyle sz konusu kavramlar yeniden tanmlanmlardr. te bu tanmlamann ardndan artk bu kavramlar birbirinin yerine kullanlmamlardr. Bylece tefsr Kurn retisini deiik zamanlara tayan aktiviteye isim olarak verilmitir. Ancak tefsr bu alanda yeterli olamaynca devreye tercme faaliyeti sokulmutur. nk tercme ile sonuca daha pratik yolla ulamak mmkndr. Halbuki bu zellik tefsrde yoktur. Tabii burada tercmesi sz konusu olan metin Kurn olunca onun iin de lafz deil tefsr tercmeden sz etmek kanlmaz olmutur. Zira lafz tercme tarz, beer szler iin bile ok skntlar ortaya karrken, onun ilh kelam iin uygun bir yntem olduunu sylemek imknsz grnmektedir. in bir baka boyutu da tefsr tercmenin bile Kurnn btn mana ve maksatlarn aktaramad ynndedir. Esasen byle olduu iindir ki yaplan Kurn tercmelerine mel denilmitir. Tefsrin konusunu, gayesini ve nemini aklayabilmek Tefsr ilimler iinde ok nemli bir yere sahiptir; nk onun konusu Kurndr. Gayesi ise, Yce Allahn insanla gndermi olduu ilh kelmn hakikatlerini ortaya karp, ona gnl verenlerin manev kurtuluunu gerekletirmektir. Bu bakmdan tefsr kanlmaz derecede nemli bir faaliyettir. nk ondaki nasslar sadece muhkem deildir, bilakis onda antropomorfik (insan biimci) ve sembolik ifadelere yer veren mtebih yetler de mevcuttur. Ayrca mecazlar, kinyeler tebihler vb. edebi sanatlar yannda, manalar henz anlalan bir takm kozmolojik yetler de bulunmaktadr. Kurn farkl yorumlamann nedenlerini farkedebilmek Tefsrde iki ynl bir znellik sz konusudur. Bunlardan biri Kurndan dieri de mfessirlerin bilgi birikimlerinden, donanmlarndan ve yetlere farkl yaklamalarndan kaynaklanmaktadr. Ancak btn bunlara ramen tefsr yine de ilh hakikatleri yanstmaktadr. Ondaki ihtilaflar ise Mslmanlar iin bir zenginlikten ibarettir. Mfessir iin gerekli donanmn neler olduunu listeleyebilmek Bir mfessirin tefsr yapabilmesi iin u ilimlerde bilgi ve birikimi olmas gerekir: Arap dili ve Edebiyat, Kurn limleri, Fkh, Fkh Usl, Hadis, Nzl Sebepleri, Sosyo-Kltrel Tarih, Sosyal-Psikoloji, Astronomi. Grld gibi bu snflandrmada temel iki zellik ne kmaktadr. Birincisi, Arap dili dieri de Kurnn nzil olduu tarih arka plan bilgisidir. nk dil bakmndan ortaya kan eksiklik, Kurnn lafz ynden doru anlalmasna mni olacak; tarihsel balam konusundaki eksiklik ya da yetersizlik de Kurn mesajnn doru anlalmasn zorlatracak hatta yerine gre imknszlatracaktr. Bu bakmdan tefsrci ncelikle Arap dili ile ilgili gerekli bilgi birikimi ve donanmna sahip olmaldr. Zira Arap dili ile ilgili bilgiler, lafzlarn anlamlarna ulamada nemli birer aratr. Arap dili konusunda kendisini yeterli duruma getirmi olan tefsrci, ayn zamanda yeterli bir tarih bilgisi de edinmelidir. Tefsre neden ihtiya duyulduunun sebeplerini tespit edebilmek Kurnda muhkemlerin yannda mtebih, mutlak, mkil ve mcmel yetler yannda mecz, kinye, istire gibi eitli sanatlarn yer almas; ayrca kozmolojik nasslarda farkl bir slubun kullanlm olmas, daha da nemlisi, ibdet, hukuk ve mumelatla ilgili nasslarn tafsilatna ihtiya duyulmas gibi sebeplerden dolay Kurnn tefsri gereklidir. Tefsri dier slm ilimlerle karlatrabilmek Tefsr yetlere ynelik aklamalar getirirken dier slm ilimlerle bir iliki ierisine girmektedir. Bu ilikide iki yn vardr. Birisi tefsrin sz konusu ilimlerden yardm almas, dieri de onlara katk salamasdr. Yararland ilimler hadis ve tarih; katk saladklar ise, fkh ve kelmdr. Hadis ve tarih ilminden Hz. Peygamberin yetlere getirdii aklamalar, yetlerin indii nuzl ortamn yani ini koullarn, Kurn kssalarnn ayrntlarn ve Mekke-Medine tarihini renmek iin yararlanr. Fkh ve kelm disiplinlerine de, Kurn nasslarna doru bir ekilde yaklamalar iin katk salar. Bylece tefsr bir taraftan hadis ve tarih gibi disiplinlerden yardm grrken, dier taraftan da fkha ve kelma yardm etmi olur. Ancak normatif bir ilim olmad iin tefsrin katk anlamnda rettii bilgilerin bir yaptrm sz konusu deildir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:4 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
4.NTE ZET Tefsirin Douu ve Tedvni Hz. Peygamber dneminde tefsrin nasl baladn aklayabilmek Kurn tefsri Hz. Peygamber ile balamtr. Dolaysyla Kurnn ilk hfz ve ilk teblicisi olan Hz. Muhammed ayn zamanda onun ilk mfessiridir. Hz. Peygamberin tefsri vahye dayal olduu iin en doru, en isabetli ve en gvenilir bir tefsrdir. nk Peygamberimiz ya kendisine bildirilen manalarla ya da kendi bilgi birikimiyle Kurn tefsr ediyordu. Cebril tarafndan kendisine nakledilen anlamlara dayal olarak yapm olduu tefsr zaten vahiydir. Dolaysyla gvenililirlik asndan burada herhangi bir problem yoktur. ctihdda bulunarak yapt tefsre gelince, ayet bu noktada bir isabetsizlik sz konusu olursa, o zaman yeni bir vahiyle bu husus da tashih ediliyordu. Bu da esasen onun ahsi tecrbesine dayal tefsrinin Allahn onayndan gemesi anlamna geliyordu. Yani bu erevedeki tefsri de vahye dayal bir tefsr demekti. Bu bakmdan en doru ve en gvenilir tefsr Peygamberin tefsridir. Byle olduu iindir ki Peygamberimizin tefsri balayc kabul edilmitir. zellikle Kurnda hkm belirtilmeyen konularda yapt ictihadlarda mutlak olarak balaycdr. Ancak Hz. Peygamber szl olarak Kurnn tamamn tefsr etmi deildi. nk Kurnn nemli bir ksm (muhkem yetler) ilk muhataplar tarafndan anlalyordu. Bu yzden o, sadece mutlak, mcmel, mtebih ve mbhem yetleri zaman zaman ihtiya orannda tefsr etmiti. Szl snnetle (hadis) tefsr noktasnda durum byle olmakla beraber, Allah Resl yaant itibariyle Kurn esas ald iin, fiil snnet anlamnda Kurnn tamamnn Peygamber tarafndan tefsr edildii de sylenebilir. Sahbenin tefsre katklarnn neler olduunu listeleyebilmek Hz. Peygamberden sonra Kurn tefsri grevini stlenen sahbiler bu alanda zerlerine deni fazlasyla yapmlardr. zellikle Kurnn mphem yetlerini aklamlar, gayb konularda Hz. Peygamberden rendiklerini nakletmiler, vahiy dneminde yaadklar iin yetlerin nzl sebepleriyle ilgili mhedelerini aktarmlar ve Kurn yetleri arasnda gerekletii ifade edilen nesih konusunda aydnlatc bilgiler vermilerdir. Esasen bu hususlarda akl yrtme ve yorum yapma imkn olmad iin onlarn bu alandaki nakilleri, slm bilginlerinin ekserisi tarafndan balayc olarak grlmtr. Sz konusu nitelikte olmayanlar ise ki onlara mevkuf haber denilmektedir- balayc deil etkileyicidir. Tbiiler zamannda tefsrin hangi dzeyde olduunu tespit edebilmek Szl nakil dneminde Kurn tefsrine nemli katk salayan bir kuak da hi kukusuz tbilerdir. Bu kuak Kurn tefsrinde ya dorudan ashaptan nakilde bulunmu ya da kendi znel tecrbeleriyle yetleri aklamtr. Her iki durumda da tbin limlerinin ittifak ettikleri hususlar kendilerinden sonrakiler iin gvenilir bilgi olarak kabul edilip nakledilmi; ihtilaf ettikleri ise tercihe konu olmutur. Tbinun ileri gelen mfessirleri, baz sahbiler tarafndan oluturulan ekollerde/mekteplerde yetierek tefsre dair rivyetleri, szl nakil dneminin bir gelenei olarak nakletmilerdir. Tedvin dneminde tefsrin geirdii merhaleleri zetleyebilmek Yaklak bir buuk asr sren szl nakil dneminin ardndan Hz. Peygamberin hadislerini toplamak zere deiik slm beldelerini dolaan baz muhaddisler, hadislerle birlikte tefsr rivyetlerini de toplayp yazya geirmiler, bylece tefsre ait birikim ilk olarak hadis ilmiyle birlikte tedvn edilmitir. Bu dneme etbut-tbin dnemi ad verilmektedir. Buraya kadar hadiscilerin nezretinde meydana gelen tefsr faaliyeti, bundan sonra gerek sahiplerinin eliyle istiklaline kavuturulmutur. Sz konusu merhale, filolojik bir mahiyet arzetmi olsa da Kurn tefsrinin mstakil olarak yazya geirildii en nemli bir merhaledir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:5 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
5.NTE ZET Temel Tefsir Yntemleri Tefsrde yntemin gereklilik ve nemini saptayabilmek Maksada ulamada yntemin byk nemi vardr. Kurn da dahil her kitab okuyup anlamann ve yorumlamann bir yntemi bulunmaktadr. Yntem bireyi hata yapmaktan ve keyfi davranmaktan korur. Rivyet ve diryet tefsr yntemlerindeki temel esaslar ile Tefsr Usul tr eserlerde belirtilen dier ilkeler Kurnn salkl olarak anlalp tefsr edilmesine yardmc olurlar. Tefsr tarihindeki temel yntemleri tanmlayabilmek Tema itibariyle zengin bir muhtevaya sahip olan Kurn tefsr eden limler, onun farkl ynlerini n plana karan tefsr almalar yapmlardr. Genel olarak tefsrlerinde rivyet ve diryet adyla bilinen iki temel yntemi kullanmlardr. Rivyet ve diryet tefsrleri kavramlarn aklayabilmek Rivyet tefsr metodunda yetler, Kurn, Hz. Peygamberin hadisleri, sahabe ve tbin kavilleri ile tefsr edilmektedir. Rivyet tefsri balangta hadis ilminin bir dal olarak ortaya km, sonradan mstakil ilim haline gelerek varln srdrmtr. Diryet tefsri ise mfessirin dil, edebiyat, tarih, mantk ve msbet bilim gibi alanlara kendi bilgi birikimini de katarak Kurn tefsr etmesi olarak tanmlanabilir. Bu ekol, balangta yoktur ve daha nceki dnemlerde olmayan eitli meselelerin ortaya kmasyla beraber balam, bir anlamda ihtiyatan domutur. Rivyet ve diryet tefsrlerinin olumlu ve zaaf ynlerini tartabilmek Rivyet tefsr ekolne, zayf ve uydurma haberler ihtiva etmesi, isnatlar drmesi ve israiliyat haberlerine ska yer vermesi gibi ynlerden eletiriler yneltilmitir. Salkl bir diryet tefsri ise rivyet tefsrinin malzemelerini de dikkate almak durumundadr. Bu yzden salt kiisel gr veya keyfi yaklam ile Kurn tefsr etmek ho karlanmam, makbul saylmamtr. Her iki yntemin baz nemli temsilcilerini ve bunlarn eserlerini birbirleriyle karlatrabilmek Rivyet tefsri alanna mensup en nemli tefsr, Tabernin Cmiul-Beyn adl eseridir. Buna karn Taber tefsrinde akl muhakeme, tercihte bulunma, deerlendirme yapma gibi baz diryet nitelikleri de bulunmaktadr. Bu yzden Taber tefsri iin rivyet alannda bir diryet eklindeki tespit mmkn grnmektedir. Diryet tefsri alannn en nemli tefsrleri arasnda ise Fahreddn Rznin Meftihul-Gayb ile Zemahernin Kef adl tefsirlerini saymak mmkndr. Bu tefsirler de rivyet tefsrinin temel esaslarndan yararlanm, bu esaslara kar kaytsz kalmamlardr. Bu zelliklerinden dolay da ok deerli ve nemli grlmlerdir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:6 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
6.NTE ZET Tefsr Ekolleri Klasik ve ada tefsr ekollerini eitleriyle tanmlayabilmek Klasik tefsr ekolleri, 19. yzyl ncesi tefsr ekollerdir. eittir: ari, Mezheb ve Fkh. Mezheb ekoller de eittir: Mutezil, ve Hric ekol. Mutezile tefsr ekol, akla youn ekilde nem veren ve Kurn tefsrinde kendi mezheb grleri dorultusunda yorum yapan bir ekoldr. a (immiye) ekol, immet doktrininden dolay immlarn yapt tefsrleri sahih gren ekoldr. Hricye ekol ise sadece Kurn metninin lafz dzeyini nemseyen ve yetleri kendi mezhebi dorultusunda tefsr eden ekoldr. r tefsr ekol ise, kef ve ilham yoluyla elde ettikleri lednni ilimle Kurn yetlerinin btn ynn tefsr eden sufi bir ekoldr. Fkh tefsr ekol ise, sadece Kurndaki ahkm yetlerini tefsr eden ekoldr. ada tefsr ekolleri, 19. yzyl sonras sistemleen tefsr ekolleridir. eittir: Konulu, ctim ve Bilimsel. Konulu tefsr ekol, Kurndaki bir konuyu gayesine uygun bir ekilde btncl olarak ortaya koymay hedefleyen bir ekoldr. ctim tefsr ekol, Kurnn mesajn dorudan anlatmay ve ictim hayatta meydana gelen problemlere Kurn erevesinde zmeyi amalayan bir ekoldr. Bilimsel tefsr ekol ise Kurndaki kevn yetleri pozitif ilimlerin verileriyle tefsr eden bir ekoldr. Her bir ekol, tarihe, yntem, rnekleme, temsilci ve literatr dzeyinde aklayabilmek Temelde kelam ekol olan Mutezili tefsr ekolnn konusu, itikad yetleridir. Be prensibe uygun bir tefsr yntemi gelitirmi, akla nihai bir zgrlk vermitir. yetleri mezhepleri dorultusunda tefsr etmi, zahir anlam veremedikleri yetlere mecazi ve sembolik yorumlar getirmilerdir. tikadi ve siyasi ekol olan mamiye i tefsr ekol, tefsr yntemini immet ve teki doktrinel prensiplerine ynelik yapmaktadr. Tefsrde tek yetkin unsur, imamlardr. Kurnn zahir ve batn bilgisine onlar sahip olduklarndan sadece onlarn tefsrine itimad ederler. Zahiri yorumdan daha ziyade batini yorumu benimserler. teki tefsr unsurlarn dikkate almazlar. iadan kopan Hric tefsr ekol, Kurn, lafzyla kesin bir kanun olarak grr; tevl veya tefsre ihtiya gstermeksizin lafzi hviyetiyle deimez bir ekilde hem itikd hem de amel hayat iin yegane bir nizam olarak deerlendirir. Kurn lafzlarnn tek anlamllna inanrlar. r tefsr ekol, sufilerin tefsr yntemidir. ki ksma ayrlmaktadr: r sufi tefsr ve nazar sufi tefsr. Sufilere gre, Kurnn bir zhiri bir de btn vardr. Zhir anlam Arapay bilen limler; btn anlam ise lednni bilgiye sahip arifler bilir. Nazar sufi tefsr, mezheb grlerini desteklemek iin Kurnn zhirini aan ar btn ve ilhad yorum yaptklar ve btn anlam nemseyip zhir anlam kabul etmedikleri iin reddedilmitir. r sufi tefsr ise btn anlamn zhire ters dmemesi ve btn yorumun zhirin nne geirilmemesi kaydyla kabul edilmitir. Fkh tefsr ekol, fakhlerin ahkmla ilgili yetleri tefsr yntemidir. Ahkm tefsrleri, iki ksmdr: Bandan sonuna kadar tefsr yaplp ahkm yetlerine younluk verenler ve sadece ahkm yetlerini tefsr edenler. Konulu tefsr ekol, pratik olarak Hz. Peygamberden beri basit dzeyde yaplmasna ramen 19. yzyl sonras sistemlemitir. Konulu tefsrin gelimesinde, mesajn btncl bir ekilde ulatrlmas, ada problemlere derli toplu cevap verilmesi, msteriklerin iddialarnn rtlmesi gibi etkenler rol oynamtr. ctim tefsr ekol, pozitivizme ve klasik tefsr anlayna bir tepki olarak ortaya kmtr. Bu ekol taklide sava am, islah temel perspektif olarak kabul etmitir. Bilimsel tefsr ekol, Kurndaki kevn yetleri pozitif ilimlerin kesinlemi verileriyle tefsr etmeyi hedefleyen ekoldr. lgili akmn ortaya kmasnda teknoloji ve pozitif bilimlerin gelimesi etkin olduu gibi, Kurnn pozitif ilimlerin alanna giren konularda yetlerinin mevcut olmas ve bunlarn aratrlp ibret alnmas ynndeki emir ve tavsiyeleri de etkili olmutur. Klasik ve ada tefsr ekollerini, Ehl-i Snnet mantalitesi ve temel tefsr yntemleriyle (diryet ve rivyet) karlatrabilmek Mutezil, ve Hric ekolleriyle mezheb ekoller, itikd konularyla ilgilidir; akaide ynelik yetlere younlamakta; itikd grlerine gre tefsr yapmaktadrlar. Mutezile akl nemsemesi ve insann czi iradesine ar vurgu yapmas; a, tefsri 12 immn rivyetlerine hapsetmesi; Hricler ise Kurnn lafz dzeyini kanun olarak grmesiyle birbirlerinden ayrrlar. Her ekol karsnda yer alan Ehl-i Snnet ise, Mutezileye kar nakli merkeze yerletirip akl nakli anlamann bir arac olarak kabul etmekte; mutezilenin mecz ve sembolik aklamalarn zhire aykr olmadka benimsemekte; ar yorumlarn ise reddetmektedir. ann yorumunda immlar tabusunu ve ar btn yorumlarn kabul etmemektedir. Hriclerin Kurnn lafznn tek anlamll ve kanuni olmas fikrini reddetmekte; Kurnn zhirinin zengin bir anlam ana sahip olduunu kabul etmektedir. Fkh tefsr ekol, fakhlerin ekol olup ahkm yetlerinin tefsrine younlarken, ir tefsr ekol ise mutasavvflarn ekol olup Kurnn tasavvufun kapsamna giren konulardaki yetlerini, lednni bilgi vastasyla zhirden ok btna ynelik olarak tefsr ederler. Fkh tefsr ekolnn ounluunun Ehl-i Snnet olmas hasebiyle ortada bir problem olmad halde, Ehl-i Snnet tarafndan nazar sufi tefsrin ar yorumlar reddedilirken, ir sufi tefsrin zhirin yannda, zhiri zorlamayan yorumlar artlarna uyduu srece bir zenginlik olarak telakki edilmektedir. ada tefsr akmlarna gelince, gerek konulu tefsr, gerek ictim tefsr gerekse bilimsel tefsr ekolleri hem Snni hem de dier mezhepler arasnda mterek olduu iin temelde bir problem bulunmamaktadr. Diryet ve rivyet balamnda bakldnda, ister modern isterse klasik olsun tm tefsr ekolleri diryet tefsrinin belli dzeylerinin mstakillemi halini yanstmaktadr. Mezheb tefsr ekollerinden Mutezile, akl tefsr dzeyinde diryetin en keskin izgilerini oluturur. mamiye ii tefsr, akla ehemmiyet vermekle beraber immlardan nakli nemsedii iin rivyet yn daha baskn bir ekol grnmndedir. Hariciler ise hem diryet hem de rivyet yn ok zayf ve lafz dzeyine mahkm olan bir ekoldr. Fkh tefsr, diryet tefsrindeki ahkm yetlerinin parac tefsrinin mstakillemi eklidir; hem diryet hem de rivyet yn vardr. r tefsr ise, ahlak ve ibadet yetlerine getirilen yorumlarn sf rengini temsil etmektedir. Konulu tefsr, diryet balamnda yeni btncl bir anlama yntemidir. ctimai tefsr ekol, diryet ynteminin faydasz ve ilgisiz bilgilerinden bir arnma; mesaja dnme projesidir. Bilimsel tefsr ise, diryet balamnda klasik tefsrlerin kevn yet yorumlarnn sistemlemi eklidir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:7 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
7.NTE ZET Kurn Lafzlarna Dair limler Kurnn temel ve yananlaml lafzlarn tanmlayabilmek Kurndaki kelimeler temel ve yananlamlara sahiptir. Temel anlamlara hakkat denir. Yan anlaml kelimeler ise mecz, istire, tebih ve kinyedir. Hakkat, kelimenin, ilk konulduu anlamda; mecz ise hakk anlama engel bir karine; ve hakk anlamla aralarndaki alakadan dolay hakk anlam dnda bir anlamda kullanlmasdr. stire, bir eyin anlamn mecz ve tebih yoluyla baka eyde kullanmaktr. Tebih ise bir eyi baka bir eye benzetmektir. Kinye, hakk anlam kastedilebilmekle beraber bir alakadan tr baka bir anlamda kelimeyi kullanmaktr. Kurnn dar ve geni anlaml lafzlarn aklayabilmek Hs, ilk vazda (icatta) tek bir manaya veya snrl saydaki fertlere delalet eden lafzdr. Hkm, aksine bir delil olmadka, kapsad snrl fertler iin geerli olmasdr. mm, bir kullanmda szlk anlamna uygun olarak btn fertleri istisnasz bir ekilde kapsayan lafzdr. Hkm, bir delille tahss edilmedii mddete kapsad tm fertler iin kesin olarak geerli olmasdr. Kurnn anlam kapal olan lafzlarn ayrt edebilmek Tefsrde kapallkla ilgili kavram vardr: Garb, mbhem ve mcmel. Garb, az kullanm sebebiyle veya teki lehe ve dillerden alnmas sebebiyle anlam kapal olan lafzdr; mbhem, ismi zikredilmeyip kapal ifadelerle karlanan kapal lafzdr; mcmel ise sz syleyen sz genel zikredip teferruat vermedii iin manas kapal lafzdr. Garb, Kurnn indii dnemdeki dil malzemesini kapsayan dil kaynaklaryla; mbhem, Kurn, snnet ve sahih rivyetlerle; mcmel ise yet ve hadislerle kapallktan kurtarlr. Kurndaki lafzlararas iliki trlerini karlatrabilmek Kurndaki lafzlararasnda be trl iliki vardr: 1. Lafzlarnn da anlamlarnn da ayr olmas; buna tebayn denir; bu tr lafzlara da mtebayin denir. Bu tr kelimeler, hepsi kendi anlamyla kullanlr. 2. Lafzlarnn farkl, anlamlarnn ayn olmas; buna teradf; bu tr kelimelere de mteradif denir. 3. Lafzlarnn farkl, anlamlarnn yakn olmas; buna tekrb, bu tr kelimelere de mtekrib denir. Aralarndaki farklar tespit edilerek kullanlmaldr. 4. Lafzlarnn ayn manalarnn ise farkl olmas; buna itirak, bu tr kelimelere de mterek denir. Hangi balamda hangi anlamn kullanld tespit edilmelidir. 5. Lafzlarnn ayn, manalarnn ise zt olmas; bunlara tezad; bu tr kelimelere de mtezad veya zt denir. ki zt anlamda balamda hangisinin kullanlaca tespit edilmelidir. Dil merkezli Kurn ilimlerini zetleyebilmek Dil merkezli Kurn ilimlerinin en nemlileri, Emsall-Kurn ve AksamlKurndr. Mesel, temsili anlatm karlar. Kurnn meselleri sarh, kinye ve mrsel olarak e ayrlr. Kasem, sylenen sz tekit etmek iin kullanlan bir dil unsurudur. eitli harfler ve kasem fiilleri ile yaplr.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:8 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
8.NTE ZET Kurnn Manalarna Dair limler Kurnn muhkem ve mtebih kavramlarn tanmlayabilmek Muhkem-mtebih, Kurnn harici bir delile ihtiya duymayacak derecede ak, anlalr ve kati yetleriyle anlam ak olmayan yetlerini tasnif eden iki nemli teknik kavramdr. Mtebihlerin manas ve tefsri konusunda selef ve halef ekolleri olmak zere iki temel yaklam ortaya kmtr. Selef ekol limleri, mtebihleri bilinen szlk manalar dnda tefsr etmekten kanm, mana ve tefsrlerini Allaha havale etmilerdir. Halef ekolne mensup limler ise mtebihleri Allahn zatna yakr ekilde manalandrp tefsr etmeye ynelmilerdir. Kurndaki 29 srenin banda yer alan kesik harfler, mtebih ksmdandr. Bu tr yetlerin tevllerini Allahtan baka kimsenin bilmeyeceini l-i mran sresinin 7. yeti haber vermektedir. Bu harfler zerinde eitli limlerin birok gr sz konusu olmutur. Kurnda ihtilaf vehminin sebep ve problemlerini zmleyebilmek Bazen yetler arasnda, cehaletten ve bir meselenin farkl ynlerinin ifade edilmi olduunu fark edememekten kaynaklanan eliki vehmi uyanabilmektedir. yetlerin gerek anlamlarn izah ederek ortaya kan eliki vehimlerini kaldran ilim, Mkill-Kurndr. Kurnn siyakn rnekleriyle birlikte aklayabilmek Kurn yetlerinin manalaryla ilgili ilimlerden bir dieri de siyak ilmidir. Bu ilim her metnin doru anlalmasna katk salad gibi Kurn metninin doru anlalp tefsr edilmesine de katk salamaktadr. Kurn baznda siyak ilkesinin gereine riyet edilmediinde ise pek ok yanl mana ve tefsre yol alm olmaktadr. Kurnn mucize olduu ynleri tespit edebilmek Kurn, slm dininin en byk mucizesidir. Kurn mucizesi mana zerine bina edilmitir, bu yzden de nceki peygamberlerin mucizelerinden farkl olarak evrensel ve ebeddir. Son derece salam bir nazma sahip olmas, gayb haberler iermesi, indii dnemin bilgi dzeyini ok telere tamas gibi pek ok ynyle Kurn inkarclara meydan okumutur. Allahtan geldiinin en byk iareti, Kurnn taklit edilememesi, benzeri yaplamamas olmutur. Bazlar Kurnn icz fikrini, sarfe teorisiyle aklamtr. Buna gre Allah, muarzlarn Kurnn benzerini getirme yeteneklerini kreltmitir, bu yzden de onlar Kurnn benzerini getirememilerdir. Bu yaklam zellikle de ehl-i snnet ulemas tarafndan asrlardr tartlm ve reddedilmitir. Kurnn slup zelliklerini zetleyebilmek iir ve nesir tarznn tesinde kendine has niteliiyle n plana kan bir dier husus da Kurnn slubudur. Kurnn ifadey-i meram tarz insaf ve vicdan sahibi her insan derinden etkilemi, kendine hayran brakmtr. Mana ve mesaj ileten slubu; veciz olmak, harmoni, hazifler, belagat ve fesahat artlarn yerine getirme gibi pek ok nitelik ihtiva eder. Kurnn gramer yapsn tanmann nemini ve konuyla ilgili nemli kaynaklar listeleyebilmek yetlerin manalarn en doru ekilde tespit etmeye ynelik ilimlerden birisi de onun gramer yapsn ortaya koyan ݒrabul-Kurn ilmidir. Bu ilim sayesinde Kurnn kelime ve cmlelerinin anlamlar, cmle eitleri ve nitelikleri, cmle elerinin farkl harekelendirilmeleri durumunda ne tr anlam ve yorum deiikliine sebep olduu en salkl ekilde tespit edilmektedir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:9 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
9.NTE ZET Tarih Olgularla likili Kurn limleri yetleri, nzl dneminde meydana gelen hadiselerle ilikilendirebilmek Kurn yetlerinin kahir ekseriyeti herhangi bir sebep olmakszn inmitir. Bununla birlikte baz yetler de vardr ki nzl dneminde meydana gelen hadiselerle ilgili olarak nzil olmutur. Bunlarn bir ksm Hz. Peygambere sorulan sorulara cevaben, bir ksm da toplumda iz brakan bir olay mnasebetiyle inmitir. Kurnn Hz. Peygamber dneminde belirli olaylara cevap olarak inmesi sonraki dnemde mfessirlerin Kurn yorumlarken bavurduklar nemli bir tarih referans ve anlama yntemi haline gelmitir. Kurn kssalar ile nceki semavi kitaplardaki kssalar karlatrabilmek Kurnda anlatlan kssalarn nemli bir ksm, Kitab- Mukaddeste de yer almaktadr. Ne var ki Kurn kssalarnn slubu onlardan farkldr. nceki kitaplarda yer, ahs ve mekn gibi unsurlara sk sk iaret edilse de Kurnda bu tr hususlar bulunmamaktadr. sril rivyetlerin Tefsre giri yollarn tespit edebilmek Kurnda kinat hakknda baz yetler bulunur. Bu yetler, lemin varedilii, ilk insann yaratl gibi konulara temas eder. slubu itibaryla Kurn detaylara girmediinden, mminler bu yetlerin yorumu hakknda kendi dndaki din mensuplarnn bilgisine bavurmutur. Kurnn belirli tarih artlara mnhasr olmadn, tm zaman ve meknlarda uygulanabilecek mesajlar tadn aklayabilmek Kurnda pek ok yet dorudan ahlak mesajlar ierdii gibi bazlar dolayl olarak bu mesajlar verir. Mesel Meden srelerde yer alan hemen her hkm yetinin ardndan, bu hkmn bir ahlak deer tad ve bu hkme uygun davranmann, ferd ve itima anlamda insanlarn mutluluunu temin edecei vurgulanr.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() | Mesaj No:10 |
Durumu: ![]() Medine No : 38944 yelik T.:
09 ubat 2014 | ![]()
10.NTE ZET Kurn Anlama ve Yorumlamada Yeni Yneliler Kurn anlamaya ynelik son dnem almalar zetleyebilmek slm dnyasnn birka asrdan bu yana siyas, ekonomik ve kltrel adan geri kalmas, bir ok alanda olduu gibi din alanda da kendisini sorgulamasna sebep olmutur. Bu erevede lkemizde de Kurnn, an problemlerine cevap verebilecek yeni yorum neri ve yntemleri tartlmaktadr. Batdaki yorum felsefelerini ve bunlarn slm dnyasndaki temsilcilerini tespit edebilmek Modernist yneliler erevesinde Kurn yorumlayan dnrler, Bat dncesinden ciddi biimde etkilenmiler ve buna bal olarak Batda gelitirilmi tefsr yntemlerinin Kurn zerinde de uygulanabileceini deerlendirmilerdir. Her ne kadar bu dnrler mevcut geri kalml- mzdan bir k yolu aramak gayretinde olsalar da Bat felsefesine yaslanan sylemleri slm dnyasnda ciddi eletirilere uramtr. Trke meller ile mel-tefsrleri karlatrabilmek Genelde slm dnyasnda zelde Trkiyede din meselelerde an problemlerine cevap verebilmek iin yeniden Kurna dnlmesi gerektii dncesi hkim olmu, ardndan Kurn birok dile evrilmitir. Trkede tam mellerin neredilmesi, 1920den sonra hz kazanmtr. Trkede neredilen meller ve mel-tefsrler k noktas itibaryla benzer sebeplere dayansalar da yetleri tercme ederken dayandklar ilkeler ve tercmede gzettikleri hedefler itibariyle farkllklar arzederler. Hepsinin de mterek noktas, okuyucu iin sade ve bu an problemlerine cevaplar veren bir mel ya da mel-tefsr yazmaktr. Ancak zellikle mel-tefsrlerde gndeme getirilen konular ve izah tarzlar, birbirinden olduka farkldr. Srelerin nuzl srasn dikkate alan tefsr almalarnn dier almalarla benzer ve farkl ynlerini ayrt edebilmek Kronolojik tefsrler Kurnn toplumsal ina srecini tespit etmek asndan olduka nemli almalardr. Modern dnemde ne kmalarnn sebebi de bu ilikilerin tespitinin gnmzde nem kazanm olmasdr; ancak Kurnn nihayet bir kitap olduu, bu kitabn neresinden okunursa okunsun ana mesajn elde edilebilecei hakikati, bazen bu tefsr tarznda gz ard edilmektedir.
__________________ O (cc)NA SIINMAK AYRICALIKTIR |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
tefsir tarihi ve usul notlarmz | mehmet akif2 | Tefsir Tarihi Ve Usul | 17 | 17 Nisan 2019 15:20 |
Atatrk lkeleri ve Inkilap Tarihi II 2018 Yeni zetler/MEDNEWEB | nuren35 | nkilap Tarihi 2 | 8 | 22 ubat 2019 21:43 |
Tefsir Tarihi ve Usul Ders Snav | nuren35 | Tefsir Tarihi Ve Usul | 3 | 13Haziran 2018 15:54 |
Medineweb/ Tefsir Tarihi ve Usl 5/6/7/8/9/10 zet | fani38 | Tefsir Tarihi Ve Usul | 24 | 20 Nisan 2017 20:51 |
Medineweb Tefsir tarihi ve usul 10.nite | bar | Tefsir Tarihi Ve Usul | 0 | 10 Nisan 2012 11:42 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|