Tekil Mesaj gösterimi
Alt 23 Aralık 2013, 13:07   Mesaj No:4

Medineweb

Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: sakarya ilitam İslam Felsefesi Sınav Soruları

FELSEFE TARİHİ VİZELER
1) Aşağıdaki hangisi Abbasi dönemi tercüme hareketlerinin sebeplerinden bir tanesi değildir?
*** Kuran metninin lafzının daha iyi anlaşılması için aklî ilimlere olan ihtiyaç
Abbasi hükümdarlarının Bağdat’ta bir dünya imparatorluğunun yöneticileri olmayı hedeflemeleri
Bir imparatorluğun başşehri olan Bağdat toplumunun ihtiyaçları Abbasi imparatorluk devletinin ihtiyaçları Hiçbiri

2 ) Yunan felsefesinin İslam dünyasına ulaşma yolları hangisidir?
*** Beraber yaşama ve tercüme yolu Arap bilim adamlarının Bizansa eğitim için gönderilmeleri
İskenderiye’de tercüme bürosu kurulması Bizanstan gelen bilim adamlarının eğitim kurumları kurması Hiçbiri

3 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk dönemlerde İslam dünyasında kabul edilen felsefe tanımlarından biri değildir?
*** Özgür bir şekilde eleştirme sanatıdır. Felsefe hikmet sevgisidir. İnsanın kendini bilmesidir.
İnsanın gücü ölçüsünde ebedî ve küllî olan varlıkların hakikatini mahiyet ve sebeplerini bilmesidir.
İnsanın gücü yettiği ölçüde yüce ALLAH'ın fiillerine benzemesidir.

4 ) İslam Kelamının (Mutezile, Eşari ve Maturidi) fizik tasavvurunda kullanmış olduğu model aşağıdakilerden hangisidir?
*** Atomcu fizik modeli Pythogarasçı fizik modeli Empedoklesçi fizik modeli Aristo fizik modeli Hiçbiri

5) Emeviler döneminde tercüme hareketlerini destekleyen emir kimdir?
*** Halid b. Yezid Amr b. As Memun Hiçbiri Muaviye

1) Zekeriyya Razi’nin ahlaki yaşamda model aldığı kişi kimdir?
*** Sokrat Hermes Aristo Hz. Muhammed Hiçbiri

2) Zekeriyya Razi Aristo’ya hangi konuda eleştiri yöneltmektedir?
*** Evrenin atomlardan oluştuğu ve de boşluğun bulunduğu konusunda, Zamanın, başlangıcı ve sonu olmayan bir süreç olup evrendeki hareketin sayacı olduğu hususunda, Vahyin imkanı, Tanrı’nın ilk muharrikliği konusunda, Hiçbiri

3- Aşağıdakilerden hangisi Zekeriyya Razi’nin eserlerinden biridir?
*** Filozofça Yaşam Medinetül Fazıla Enneadlar Devlet Hiçbiri

1) İbn Ravendi’nin Kuranı Kerim hakkındaki ilhadi görüşü aşağıdakilerden hangisidir?
*** Kuranda çelişkiler bulunmaktadır.

2) İbn Ravendi ve Zekeriyya Razi’nin eleştirilerinin felsefe geleneği üzerinde etkisi olmuş mudur? Nasıl?
*** Evet olmuştur. Müslüman filozoflar bu iki filozofun eleştirilerine rasyonel cevap vermeye çalışmıştır.
Evet olmuştur. Fakat filozoflar değil de sadece kelamcılar cevap vermeye çalışmışlardır.
Hayır hiçbir etkisi olmamıştır. Çünkü eserleri ve fikirleri hiç yayılmamıştır. Hayır hiçbir etkisi olmamıştır. Hiçbiri

1- İhvan’a göre iyi ahlak nasıl ortaya çıkar?
*** Erdemlerin meleke haline gelmesiyle Kötülükten Kaçınmayla İyi insanlarla birlikte olmak suretiyle
Tanrı’nın lutfuna mazhariyetle Nazari Yetkinlikle

2- İhvan-ı Safa aşağıdaki şehirlerden hangisinde ortaya çıkmıştır?
*** Basra Bağdat Buhara Kufe Kahire

3- İhvan’a göre felsefenin amacı nedir?
*** Ruhu arındırma Doğru bilgiye ulaştırma Ailenin refahı ve esenliği Toplumu mutluluğa kavuşturma Akli birliği sağlama

4) Aşağıdakilerden hangisi İhvan-ı Safa’nın kaynakları arasında yer almaz?
*** Zenon Pisagor Plotinus Aristo Platon

1- Kindî aşağıdakilerden hangi ifadeyi nefs tanımında kullanmamıştır?
*** Canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.
* Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi iken ikincisi tabi değildir
Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi değil iken ikincisi tabidir. Hiçbiri
Evren ay üstü ve ay altı olmak üzere iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş ve bozuluşa tabi olup ikincisi oluş ve bozuluşa tabi değildir

2- Kindi’nin metafiziğinde çelişkiye sebep olduğundan dolayı eleştirdiği temel kavram hangisidir?
*** Sonsuzluk Sınırlılık İlk Muharrik Gök Akılları Hiçbiri


3) Kindi ilimleri nasıl tasnif etmektedir?
*** 1) Dini ilimler, 2) İnsani ilimler: a) Teorik ilimler: Fizik, Metafizik, İlmün nefs (Psikoloji), b) Pratik ilimler: ahlak ve siyaset
1) Vahyi ilimler, 2) Kültürel ilimler: a) Tarih, sosyal bilimler, 3) Akli ilimler: Fizik, Metafizik, b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset Felsefi ilimler: Fizik, Metafizik, Mitoloji,
1) Tarih ilimleri, 2) Doğrudan ilimler: Fizik, Metafizik, b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset Hiçbiri

4- Kindi din-felsefe ilişkisini çözümlemesine dair aşağıdaki önermelerden hangisi doğrudur?
I) Felsefe ile dinin her ikisi de hakikati ifade eder.
II) Din ile felsefenin konuları benzerdir.
III) Din ile felsefenin ikisinin de amacı aynıdır.
IV) Din ile felsefe arasında uzlaşım vardır.
*** I, II, III, IV I, II I, III II, III I, II, III

5- Kindi’ye göre en şerefli ilim hangisidir?
** Metafizik Siyer Tarih Fizik Matematik

6-) “İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü felsefedir. Felsefenin tarifi İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir. Çünkü filozofun bilgiden amacı gerçeğin bilgisini yakalama, davranışının amacı ise sürekli fiil değil, gerçeğe uygun davranmaktır. Çünkü biz gerçeğe ulaşınca o yöndeki fiilimiz sona erer.” diyen Kindi hangi anlamı kast etmemiştir.
*** Felsefe gerçekliğin bilgisine ulaşmada başka bir kaynağa muhtaç değildir
Felsefe aklı kullanarak gerçekliğin bilgisine ulaşmaya çalışır Gerçekliğin bilgisine sadece en şerefli sanat olan felsefe ile ulaşabiliriz
Felsefe insani sanatlardan bir tanesi olup en şereflisidir Filozof gerçekliğin bilgisini elde ettikten sonra buna uygun davranmaya çalışır.

1) Aşağıdakilerden hangisi tercümeler döneminin mütercimlerinden değildir?
*** Farabi Abdullah ibn Mukaffa Huneyn b. İshak İshak b. Huneyn Hiçbiri

2) Farabi’ye göre ortak duyunun işlevi nedir?
*** Vehim ve hafızanın ortak olarak kullandığı güçtür Hayal ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür.
Hayal ve vehmin ortak olarak kullandıkları güçtür Hafıza ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür
Dış duyuların tamamına verilen addır

3) Aşağıdaki sebeplerden hangileri Farabi’nin sudur teorisine başvurmasının bir sebebi olarak sayılabilir.
I) Birden ancak bir çıkar ilkesinden taviz vermeden çokluğun ortaya çıkışını açıklama,
II) Varlığın zamansal açıdan sonra olmadığını temellendirme,
III) Şer kavramına makul bir yorum getirme ve varlıktaki kötülüğün Tanrı ile bir ilgisinin bulunmadığını ispat etme
*** I, II, III II III, I I II, III

4) Farabi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
*** İslam dünyasında ilk defa mantık hakkında eser yazan filozoftur.
Mantık külliyatının bölümleri ile ilgili müstakil eserler yazmıştır. Aristo’nun mantık külliyatının her eseri üzerine şerh yazmıştır.
Tasavvurat-Tasdikat ayrımını getirmiştir. İslam mantık geleneği daha sonra bu ayrımı takip etmiştir.
Mantıktaki başarısı dolayısıyla muallim-i sani ünvanını almıştır.

5- Farabi’ye göre düşüncenin kurallarını belirleyen disiplin hangisidir?
*** Mantık Matematik Hiçbiri Kelam Gramer

6) Farabi’nin ilimler tasnifine dair eseri aşağıdakilerden hangisidir?
*** İhsau’l-ulum Medinetu’l-Fazıla Kitabu’l-mille El-Cem beyne re’yeyi’l-hakimeyn Hiçbiri

1- İbn Sina psikolojisinde tikel yargıların kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
*** Hayal Ortak Duyu Hafıza Vehim Hiçbiri

2) Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?
*** Beyani Akıl Bilmeleke akıl Bil kuvve akıl Müstefad Akıl Hiçbiri

3- İbn Sina’nın kavramsal sisteminde varlığı başkasından olmayıp kendisinden gelen mevcuda ne ad verilir?
*** Vacibu’l-vücud bi-zatihi Mümkinu’l-vücud bi-gayrihi Mümkinu’l-vücud bi-zatihi Vacibu’l-vücud bi-gayrihi Hiçbiri

4) Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?
*** Beyani Akıl Bilmeleke akıl Bil kuvve akıl Müstefad Akıl Hiçbiri Hiçbiri

6- İlk dönem fetihleriyle beraber Müslümanların akli ilimlerden istifade etmek için irtibata geçmediği kültür aşağıdakilerden hangisidir?
*** Türk kültürü Hint kültürü İran kültürü Yunan kültürü Hellenistik kültür

1- Aşağıdakilerden hangisi İslam felsefesinin teşekkül döneminde etkili olmamıştır?
*** Aquinasçılık Dehrilik Mecusilik Batınılik Tabiatçılık

2- Aşağıdakilerden hangisi İlk dönem sufilerinden biri sayılamaz?
*** İbn Arabi Haris el-Muhasibi Kuşeyri Hasan el-Basri Hiçbiri

3- Abbasi devletinin katip sınıfı tercüme hareketlerine niçin ihtiyaç duymaktadır?
*** Katipler muhasabe, tahrir, mühendislik, süre kaydı gibi, pratik ihtiyaçtan dolayı matematik geometri, cebir bilimlerine ihtiyaçları vardı
Kâtip sınıfı varlıklı sınıf olduğundan dolayı metafizik meselelere ilgi duyduklarından tercüme hareketlerine ihtiyaç duymuşlardır.
Katip sınıfı sahip oldukları öte dünya anlayışından dolayı, sevap kazanmak amacıyla tercüme hareketlerini desteklemişlerdir.
Kâtip sınıfı genelde iranlı ve yunanlı oldukları için ailelerinden gelen ilgilerini devam ettirmek istemişlerdir Hiçbiri

4- Aşağıdakilerden hangisi İslam Felsefesinin özelliklerinden değildir?
*** Ortaçağ bilimlerinden bağımsız olma Süreklilik Birikimsellik Evrensellik Hiçbiri

5) Aşağıdakilerden hangisi İslam Felsefesi hakkında söylenemez?
*** İslam Felsefesi sadece Kuran ve sünnetin müslüman filozoflarca yorumlanmasından oluşmuştur.
İslam Felsefesi evrensel özellikleri bünyesinde taşır İslam felsefesi kendisinden önceki felsefi birikimlerle çok sıkı ilişkisi vardır.
İslam felsefesi Orta Çağ bilim geleneklerini de bünyesinde ihtiva eder Hepsi

6) Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
*** İslam düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır. İslam düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.
İslam düşünce geleneği Hıristiyanların teslis inancına cevap vermiştir. İslam düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslam düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.

7) Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
I) Akli ilimlere dair birikim zirveye çıktığından dolayı 11 yy.dan sonra tercüme hareketine rastlamayız
II) Me’mun’u felsefe eserlerini tercümeye sevk eden şey akli kıyasa eğilimi ve mutezile ekolünün etkisinde kalmış olmasıdır.
III) Tercüme çalışmalarının İslamın evrenselleşme süreçleriyle de yakından alakalı olduğu gözükmektedir.
IV) İlk dönemlerde Beytülhikme bir tercüme bürosu ve bir kütüphane idi daha sonra özellikle pozitif bilimlerin araştırıldığı ve astronomik gözlemlerin yapıldığı bir merkez ve bir eğitim kurumu haline gelmişti.
*** I II, IV I, V IV II

1) Hıristiyanlıkla ve Yahudilikle mukayeseli olarak düşünüldüğünde İslam dünyasında felsefi ilim geleneklerinin kısa zamanda oluşmasının sebeplerinden bir tanesi aşağıdakilerden hangisidir?
I.) İslam dinin devletle beraber yayılması
II.) Kur’an ve hadislerin genel anlamda ilim öğrenmeyi teşvik etmesi
III.) İslamın ortaya çıktığı yüzyılda Arap toplumunun güçlü ilmi geleneklere sahip olması
*** I I, II, III II III I,II

2) İslam Felsefesinin doğup geliştiği dönemde siyasi yönetim ölçeği aşağıdakilerden hangisidir?
*** İmparatorluk Devleti Şehir Devleti Ulus Devlet Din temelli aşiret devleti Hiçbiri

3- Mürteki kebire sorunu .................. sebebıyle ortaya çıkmıştır?
a) büyuk günah sebebiyle b) cemel-sıffın savaşı ***

4- Bir cevherin, yeni bir cismin ortaya çıkışını sağlayan hareket çeşidine ne ad verilir?
*** Niteliksel Hareket Oluş bozuluş Hareketi Niceliksel Hareket Mekansal Hareket Hiçbiri

5) Kelamî fırkaların ortaya çıkışında etkili olan ilk sebep hangisidir?
*** Hilafet meselesi Peygamberliğin zorunlu oluşu Ganimetlerin paylaşılması ALLAH’ın birliği Hiçbiri

6- Mülhidlikle suçlanan filozof kimdir?
*** İbni Ravendi ve Ebu Bekir (Zekeriya) er-Razi


tekrarsız
Alıntı ile Cevapla