Tekil Mesaj gösterimi
Alt 15 Ocak 2015, 08:28   Mesaj No:1

EyMeN&TaLhA

Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:EyMeN&TaLhA isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 21422
Üyelik T.: 08 Kasım 2012
Arkadaşları:36
Cinsiyet:
Mesaj: 3.299
Konular: 784
Beğenildi:131
Beğendi:34
Takdirleri:141
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Atauzem 2014-2015 final çıkmış soruları

Atauzem 2014-2015 final çıkmış soruları

FIKIH USULÜ

1. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Usulü Fıkıh kişinin inancının günlük
yaşamına dair konuları da inceleyen bilim
dalıdır.
B) Ahlaki hükümler fıkıh ilminin konuları
arasındadır.
C) Bir fıkhi hükmün ilgili olduğu fıkhi mesele
hakkındaki şer’i delile tafsıli delil denir.
D) Fıkıh, şer’î ameli hükümleri icmali
delillerden istinbat ederek bilmektir.
E) Şer’i hükümlerin elde edilmesinde
kullanılan yöntem ve genel prensipler de
hüküm diye isimlendirilir.

2. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Fıkıh Usulü ilmi kitap ve sünnet kaynaklı
bir ilim dalı olduğu için, mantık ilminden
faydalanmaz.
B) Hz. Ebubekir cemaat içtihadına önem
verdiğinden fakih sahabilerin Medine
dışına çıkmalarını izne bağlamıştı.
C) Sahabe ve Tabiin döneminde uygulamada
Fıkıh usulü kaideleri bulunmaktaydı.
D) Hanefiyye metodu aynı zamanda
tümdengelim metodu olarak da
isimlendirilmiştir.
E) Karma metot hicri IV. asırda ortaya
çıkmıştır.


3. Aşağıdaki eserlerden hangisi diğerlerinden
farklıdır?

A) Cemu’l-Cevami
B) Et-Tahrir
C) Bediu’n-Nizam
D) El-Burhan
E) Fusulu’l-Bedai

4. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Hanefiler hadisleri aziz, meşhur ve garib
olarak taksim etmişlerdir.
B) Hadislerle en üst seviyede ancak sünnet
hükmü verilir.
C) İbadetlerle ilgili olarak sünnet-i gayrı
müekkedelere aynı zamanda sünnet-i
zevaid de denir.
D) Müctehidlerin çoğuna göre manevi
mütevatir hadisler ahad hadis
grubundandır.
E) Hanefilere göre ahad hadislerle,
ayetlerdeki umum ifadeler tahsis
edilebilir.

5. Aşağıdaki mezheplerden hangisine göre sünnet kaynaklı hükümlerin istinbatında “ihtiyat” önemli bir ilke olarak ön plana çıkmaktadır?

A) Hanefiler
B) Şafiiler
C) Malikiler
D) Hanbeliler
E) Zahiriler

6. Ahad hadis olup ancak bildirdiği teklifi hüküm
konusunda ………….. alimleri arasında görüş
birliği bulunan hadisler …………. içtihat
metodolojisinde sübutu kat’i rivayetlerdendir.

Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir?

A) Medine - İmam Malik’in
B) Sahabi - İmam Şafii’in
C) Tabiun - Ebu Hanife’nin
D) Sahabi - Ahmed bin Hanbel’in
E) Müctehid - Mezhep imamlarının

7. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Genel anlamda “sünnet” olması cihetiyle
bireysel boyutlu sünnetler şeairdendir.
B) Bir sahabinin “Biz, Hz. Resulullah (sav)
zamanında şöyle yapardık…” sözü hüccet
olarak sahabi kavlindendir.
C) Mevkuf hadis, senedinde sahabinin yer
almadığı hadistir.
D) Hanefilere göre sahabe kavli fer’i
delillerdendir.
E) Ahmed b. Hanbel’e göre Mürsel hadis
hüccettir.

8. “Günün şartlarının değişmesinden dolayı
hükümlerin de değişeceği” kuralı için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) İctihaden verilen hükümler değişebilir
B) Örf-adet sebebiyle verilen hükümler
değişebilir
C) Kıyasen verilen hükümler değişebilir
D) Kur’an ve Sünnet dışında elde edilen
hükümler değişebilir.
E) Sübut ve manaya delalet açısından kat’i
olan hükümler değişebilir.

9. I. Malikiler, kesin veya çok kuvvetli sebepsonuç
ilişkisi olmadan sedd-i zerâi ye
başvurmamışlardır.

II. Hanefiler ve Şafiiler, harama vesile olma
ihtimali ortaya çıkınca, sedd-i zerai delilini
işletme cihetine gitmişlerdir.
III. Sedd-i Zerâi delilini bütün fakihler prensip
olarak benimserler.
IV. Hanbeliler, hiçbir şekilde bu delili kabul
etmemektedirler.
Sedd-i Zerâi’nin kaynaklık değeri ile ilgili
olarak yukarıdaki cümlelerden hangisi ya da
hangileri yanlıştır?

A) I ve II
B) II ve III
C) I ve IV
D) I, III ve IV
E) I, II ve IV


I. Bir sahabînin görüşü kendisi gibi diğer bir
sahabe müctehidi bağlar.
II. Kur’an ve Sünnet’te bizden öncekilere
meşru olan, ancak bizim için hükmün
devamına veya kaldırıldığına dair bir ifade
yer almayan hükümler çoğunluğa göre
bizleri de bağlar.
III. Selem, İstisna, gibi akitler zaruriyat
prensibince caiz kılınmıştır.
IV. Hacî maslahatlar için meşru kılınan
hükümler zaruri maslahatlardan daha
önemlidir.

10. Fer-i delillerle ilgili olarak yukarıdakilerden
hangileri yanlıştır?
A) I ve II
B) II ve III
C) II ve IV
D) III ve IV
E) I, III ve IV


I. Mümeyyiz çocuğun aleyhine olabilecek akitler velisi
onaylarsa geçerlidir
II. Mümeyyiz çocuk yaralama suçundan dolayı diyet
ödemekle mükellef tutulmaz.
III. Buluğa ermiş akıl sahibi kimse tam eda ehliyetine
sahiptir.
IV. Gayri mümeyyiz çocuk başkasının malına verdiği
zarardan sorumlu değildir.

11. Fıkıhta ehliyet konusu ile ilgili yukarıdaki
cümlelerden hangisi yada hangileri
doğrudur.

A) I ve II
B) II ve III
C) Yalnız II
D) Yalnız III
E) I, III ve IV

12. Ehliyet arızaları ile ilgili aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?

A) Sefih, hukuki işlemleri açısından
gayrimümeyyiz çocuk gibidir.
B) Şafiilere göre sarhoşun boşaması
geçerlidir.
C) Hezl mâli olmayan tasarruflarda hükmün
meydana gelmesine sebeptir.
D) Hanefilere göre ikrah altında yapılan
boşama geçerlidir.
E) Hem Allah hakkı hem de kul hakkını
ilgilendiren hususlarda hata özürdür.

13. “Hâss” lafızlar hakkında aşağıda verilen
cümlelerden hangisi yanlıştır?

A) Hâss lafzın konulduğu manaya delaleti
kat’îdir
B) Özel isimler hâss lafız olarak kabul
edilirler
C) Üç, otuz, yüz gibi sayılar hâss lafızlardır
D) Emir ve nehiy sigaları hâss lafızlardır
E) Şart isimleri hâss lafızlardır.

14. Fıkıh Usûlünde “Emir” ile ilgili olarak
aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

A) Emir mutlak olarak gelmişse en az bir
kere yapılması gerektiği kabul
görmüştür.
B) Karineden mücerret emir vucubiyet ifade
eder.
C) Ramazan orucu emri fevren yapılması
gereken bir emir çeşididir.
D) Zekât verilmesi emri terahiyen yerine
getirilmesi gerekli bir emir çeşididir.
E) Nehiyden sonra gelen emir her zaman
vucubiyet ifade eder.

15. Fıkıh Usulünde “Nehiy” ile ilgili olarak
aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?

A) Karineden mücerret nehiy tahrim ifade
eder
B) Usulcülerin çoğuna göre nehiy fevre
delalet eder.
C) Her nehiy sığası tahrimlik bildirmez.
D) Alt rütbedekinin üst rütbedekine karşı
nehiy hitabı dua olarak kabul edilebilir.
E) Nehyin karîneye göre yorumlanacağında
ihtilaf vardır.

16. Âmmın tahsisi ile ilgili olarak aşağıdaki
cümlelerden hangisi doğrudur?

A) Cumhura göre amm aynı kuvvette bir
delil ile tahsis edilebilir.
B) Hanefilere göre tahsis olunmadıkça
ammın ferdlerine delaleti zannidir.
C) Cumhura göre ammın tahsisden önce
delaleti katidir.
D) Cumhura göre bir kısmı tahsis edilmemiş
amm yoktur.
E) “Dosdoğru namaz kılın”, “size oruç farz
kılındı” gibi şer’i mükellefiyetler
hakkındaki âmm ifadelerde küçükler ve
deliler haricindeki kimselerin tahsis
edilmesinde, muhassıs yani tahsis edici,
örftür.


17. Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?

A) Müşkil lafızlar mücmel lafızlardan bir
derece daha kapalıdır.
B) Delaletine kapalılığı açısından en kapalı
lafız mücmeldir.
C) Mücmel lafızların ne kastettiği Şari’nin
açıklaması ile anlaşılır.
D) Müşkil lafızdan kastedilen mananın ne
olduğunu asla anlaşılamaz.
E) Müşterek lafızlar aynı zamanda müşkil
lafızlardır.

18. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Zaruret halini ortadan kaldıracak kadar
sadaka vermek farz bir mükellefiyet
olabilir.
B) Bir kısım bedenî ibadetlerin ücretsiz
vekalet verilerek yaptırılması caizdir.
C) Mal ile yapılan ibadetlerde, kişinin
ibadeti bizzat kendisi yapamadığı
durumlarda vekalet caiz olur.
D) Kul hakkı galip olan davranış ve
hükümlerde kamu otoritesinin af yetkisi
vardır.
E) Mali mükellefiyetler kul hakkı olan
davranış ve hükümler kategorisindedir.


I. Nasslarda Şarinin emrettiği her fiil farzdır.
II. Hanefilerin vacip dedikleri hükümler diğer
mezheplere göre farz manasındadır.
III. Hac ibadeti zü’ş-şebeheyn vacip olarak ifade edilir.
IV. Muhayyer vacip, kişinin yükümlülüğü dilediği
zaman yapma hususunda serbest bırakıldığı
vaciptir.

19. Şer-i hükümlerle ilgili olarak
yukarıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Yalnız I
B) I ve IV
C) Yalnız III
D) III ve IV
E) I, II ve III

20. Şer-i hükümlerle ilgili aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?

A) Riba içeren bir alım satım akdi liayni
haramdır.
B) Hanefilere göre teklifi hükümlerin
tamamı azimet kapsamındandır.
C) Usulcülerin çoğunluğuna göre ahad
haberle haram hükmü verilemez.
D) Hanefilere göre vacibi inkar küfrü
gerektirir.
E) Vad-i hükümlerden sebep bir şeyin
varlığı kendi varlığına bağlı olmakla
beraber, onun varlığından bir parça teşkil
etmeyen iş veya vasftır.




cevap anahtarı=

1) C
2) C
3) D
4) D
5) A
6) C
7) E
8) E
9) E
10) E
11) C
12) D
13) E
14) E
15) E
16) D
17) C
18) A
19) C
20) B


Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi EyMeN&TaLhA 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... Erzurum Atatürk İlitam EyMeN&TaLhA 0 6061 14 Temmuz 2015 12:14
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... Erzurum Atatürk İlitam EyMeN&TaLhA 0 4084 14 Temmuz 2015 12:06
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme DİN... Erzurum Atatürk İlitam EyMeN&TaLhA 0 4938 14 Temmuz 2015 12:00
Ramazan-oruç ve çocuğa kazandırdıkları Çocuk ve Aile Sağlığı Mihrinaz 2 2671 14 Temmuz 2015 11:23
çocuk eğitiminde ceza hiç mi olmamalı? Çocuk ve Aile Sağlığı EyMeN&TaLhA 0 2370 14 Temmuz 2015 11:03