Dicle 2013 Bütünleme Sınavı
BÖLÜM-2 SİSTEMATİK KELAM
1. Allah’ın iradesini muhdes olarak
gören hangi ekoldür?
A) Mutezile
B) Cebriye
C) Maturîdiye
D) Eş’ariye
E) Hiçbiri
2. Cebr-i mutavassıt olarak da görülen
mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cebriyye
B) Cehmiyye
C) Eş’ariyye
D) Sufiye
E) Eş’asiyye
3. Cehm b. Safvan kimdir?
A) Kaderiyyenin kurucusu
B) Hariciyyenin temsilcisi
C) Eş’arî bir alim
D) Cebriyyenin müessisi
E) Maturîdî bir alim
4. Makalatu’l-İslamiyyîn aşağıdakilerden
hangi müellife aittir?
A) Şehristanî
B) Bakillanî
C) Cüveynî
D) Ebu’l-Hasen el-Eş’arî
E) Bağdadî
5. İbnu’l-Hümam hangi mektebe
mensuptur?
A) Maturidiyye
B) Kaderiyye
C) Eş’ariyye
D) Mutezile
E) İbaziyye
6. Kesbi ıstılahî anlamıyla ilk kullanan
kimdir?
A) İmam Şafiî
B) İmam Ebu Hanife
C) İman Malik
D) Hasan Basrî
E) Gazzalî
7. Fiilerin yaratılması konusunda iktiran
kavramını daha çok hangi mektep kullanır?
A) Eş’ariyye
B) Maturidiyye
C) Cebriyye
D) İbaziyye
E) Mutezile
8. Kesb kelimesi hangi fiillerle ilgilidir?
A) Gayr-ı iradî fiillerle
B) Izdırarî fiillerle
C) İhtiyarî fiillerle
D) Cebrî fiillerle
E) Hepsi
9. Kelam ilminde fiillerin güzellik ve
çirkinliğinin aşağıdakilerden hangisiyle bir
ilişkisi yoktur?
A) İyi-kötü
B) Hasen - Seyyi’
C) Hayır-Şerr
D) Cebir-İhtiyar
E) Husun-Kubuh
10. Bir işin Allah’a vacip olması iddiası
aşağıdakilerden hangi kavramla ilgilidir?
A) Zulüm-adalet
B) Teklif- Mükellef
C) Salah Aslah
D) Hasen –Kabih
E) Caiz-Muhal
11. Teklif-i malayutak’ı aklen caiz gören
mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cebriyye
B) Cehmiyye
C) Şia
D) Eş’ariyye
E) Maturidiyye
12. Mutezile’nin hangi okulu salah ve
aslah konusunu ağırlıklı olarak ahirete irca
etmektedir?
A) Basra okulu
B) Bağdat okulu
C) Kufe Okulu
D) Kufe-Bağdat okulu
E) Hepsi
13. Aşağıdakilerden hangileri Mutezile
mektebinin iki alimidir?
A) Cubbaî-Şehristanî
B) Cahız-Bağdadî
C) Nazzam-Cahız
D) Zemahşerî- İsferayinî
E) Hepsi
14. Hidayet’i hem yol gösterme hem de
yaratma anlamında ele alan hangi mekteptir?
A) Eş’ariyye
B) Maturidiyye
C) Mutezile
D) İbaziyye
E) Ehl-i Sünnet
15. Hidayeti yalnızca ‘yol gösterme’
şeklinde anlayan mezhep hangisidir?
A) Kaderiyye
B) Mutezile
C) Cebriyye
D) Maturîdiyye
E) Hepsi
16. Ecel konusunda Ehl-i sünnet gibi düşünen
Mutezilî alim hangisidir?
A) Ebu Haşim el-Cübbaî
B) Ebu Ali el-Cübbaî
C) Zemahşerî
D) Kadî Abdulcebbar
E) Hiçbiri
17. Ruhla alakalı müstakil bir eser ortaya
koyan alim hangisidir?
A) İbn Kayyım el-Cevziyye
B) İbn Teymiyye
C) Harputî
D) Ebu Hanife
E) Zemahşerî
18. Ahireti inkar edenlerin inkarı temelde
hangi faktöre dayanmaktadır?
A) Aklanî
B) Cismanî
C) Nefsanî
D) Fikrî
E) Hiçbiri
19. Aşağıdakilerden hangisi haşrin
karşılaştırılabilir örneklerindendir?
A) Geçmişte yaşanmış diriliş örnekleri
B) Uyku örneği
C) Ölü arzı canlandırılması
D) Uyku örneği- Ölü arzın canlandırılması
E) Temsîl-i kıyaslar
20. Kur’an ahiret hayatının gerekliliğini
aşağıdakilerden hangisine dayandırmaz?
A) Kulluğun karşılığının verilmesi
B) Mutlak adaletin gerçekleşmesi
C) İhtilafların sona erdirilmesi
D) İnsanların merakının giderilmesi
E) İlahî va’din hükmünü icra etmesi
21. Aşağıdakilerden hangisi mahşer ahvaliyle
ilgili değildir?
A) Mizan
B) Sırat
C) Berzah
D) Şefaat
E) Hesap
22. Şefaat-ı uzma ne zaman başlamaktadır?
A) Berzahta
B) Hesap ve mizandan önce
C) Amel defterleri dağıtıldıktan sonra
D) Sırattan sonra
E) Hiçbiri
23. Bir mümin şefaat inancına nasıl bakmalı?
A) Gönlünde bir ümit olarak taşımalı
B) Şirk olarak görmeli
C) İlahî adaletle telif edilemeyecek bir
zulüm olarak telakki etmeli
D) İslam inancının dışında bir inanç
görmeli
E) Bu konuda tevakkuf etmeli
24. Kaderle alakalı münakaşaların
yasaklanmasının hikmeti ne olabilir?
A) İmanî bir meseleyi münakaşa tarzında
tartışmak caiz olmadığı için
B) Kaderin cebrî kısmıyla ilgili meseleleri
münakaşanın yararı bulunmadığı için
C) İnsan bununla emrolunmadığı için
D) Bu konu insan aklının ziyadesiyle
zorlayan bir mevzu olduğu için
E) Hepsi
25. Kainatta hakim olan ilahî program;
A) Tesadüf düşüncesini ortadan kaldırır
B) İnsan zihnine nizam fikrini yerleştirir
C) Herşeyde hikmet elinin işlediğini öğretir
D) Varlıkta kaosa yer olmadığını gösterir
E) Hepsi
BÖLÜM-3 OSMANLI TÜRKÇESİ
1- Aşağıdaki harflerden hangisi hurûf-ı sakîle
harflerinden birisi değildir?
A) غ B) ص C) ش
D) ح E) ض
2-Aşağıdaki gruplardan hangisi aklâm-ı
sitteden değildir?
A) Sülüs B) Nesih C) Siyâkat
D) Muhakkak E) Rik’a
3-Aşağıdaki harflerden hangisi Arap
alfabesinde yoktur?
A) غ b) ر c) ل
d) پ e) ق
4. Aşağıdakilerden hangisi ism-i fâil değildir?
A) كاتب B) معظَّم C) ناصح
D) معلِّم E) محسِن
شاعر . 5 kelimesinin müennes şekli
aşağıdakilerden hangisidir?
A) شاعر B) شعرا C) شاعره
D) شاعری E) مشعار
6. Sesli harfleri karşılayan Osmanlı
Türkçesindeki harfler aşağıdaki şıkların
hangisinde bir arada verilmiştir?
A) ا – و - ى B) ا – و - ى - ه C) ا – و - ه
D) و - ى - ه E) Hiçbiri
7. Aşağıdaki kelimelerden hangisindeki ه
harfi ha-i resmiyye değildir?
A) كيجه B) خانه E) سرچه
D) ماه E) باغچه
8. Aşağıdakilerden hangisi Türkçe bir
kelimedir?
A) رحمان B) ثلثه C) هكذا
D) كاتب E) قويون
9. Aşağıdakilerden hangisi sadece Farsça
kelimelerden meydana gelmiş bir isim
tamlamasıdır?
A) تجديد ا B) قلم قدر C) دفع حاج
D) فرمان پادشاه E) Hiçbiri
10- Geniş zaman eki aşağıdakilerden hangisi
ile ifade edilir?
A) لرى B) را C) ار
D) كز E) جی
11- Aşağıdakilerden hangisi ile isim yapılır?
A) نجه B) در C) جی
D) ارق E) را
12- 804 sayısının eski yazıda karşılığı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) ٨۰٤ B) ٧۰٤ C) ٤۰٧ D) ٤۰٨
E)٨٧٨
13- Hangi harf kendisinden sonra bitişir?
A) ر B) ژ C) ه D) د E) ا
14- Hangisi sona gelen edattır?
A) ستان B) هم C) در
D) نا E) ناک
15-Hangisi çoğul ekidir?
A) ب B) ان C) ا
D) ف E) ناک
16. Aşağıdaki sayılardan hangisinin yazılışı
yanlıştır?
a) بيك بش يوز - Bin beş yüz
b) يكرمی ايكی – Yirmi iki
c) اوچ ميليون – Üç milyon
d) درد ميليار – Dört milyar
e) اون سكز – On sekiz
17- Hangisi ism-i tasgîrdir?
A) افعل B) مفعله C) فعيل
D) مفعال E) کذاب
18- Hangisi Cem-i Müzekker Sâlimdir?
A) مسلمون B) اشكال C) انظار
D) املاك E) کذاب
19-Aşağıdakilerden hangisi çoğuldur?
A) ظالم B) فاضل C) ارذل
D) اخبار E) اكبر
20. Geniş zaman ekleri aşağıdakilerden
hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) ار - عر B) ار - در C) عر
D) ار – ه ر e) Hiçbiri
21. Şart ekleri aşağıdaki şıklardan hangisinde
doğru yazılmıştır?
A) سه B) يور C) يه
D) صا E) جك
22. Aşağıdakilerden hangisi Arapça bir
kelimedir?
A) چيچك B) سوز C) بويوك
D) ايليق E) حقوق
كافر . 23 kelimesinin cem-i müennes-i sâlimi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) كفرة B) كفار C) افرات
D) كافرون E) كفران
24. Aşağıdakilerden hangisi kendinden sonra
gelen harfe bitişmeyip ayrı yazılan harflerden
(hurûf-ı munfasıla) değildir?
A) ه B) و C) د
D) ر E) ا
25. Aşağıdaki Arap harflerinden hangisi ince
telâffuzlu harflerden birisi değildir?
A) ز B) ك C) ظ
d) ش E) س
BÖLÜM-4 FIKIH USULÜ
1. Aşağıdakilerden hangisi Hanefilere göre
Sünnetin çeşitlerindendir?
A) Garîb Hadis
B) Müstefîd Hadis
C) Meşhur Hadis
D) Aziz Hadis
E) Mürsel Hadis
2. Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
A) Sahabe âhâd haberle amel etme konusunda
bir takım şartlar ileri sürmüştür.
B) Bütün mezhep imamları ahâd haberle amel
edilmesinde ittifak halinde değildir.
C)Hanefilere göre ahad haberle amel
edilebilmesi için hadis, çok sık rastlanan
durumlarla ilgili bir olay hakkında olmalıdır.
D) Manevî mütevâtir rivayetler arasında lafız
ve mana yönünden kısmî farklılıklar olmakla
birlikte bütün rivayetlerin ortak bir manada
buluştuğu mütevâtir haberdir.
E)Sünnetin büyük çoğunluğu Hz.
Peygamber’den âhâd yolla nakledilmiştir.
3. Ahad haberle amel konusunda çerçeveyi
en geniş tutan mezhep hangisidir?
A) Hanefi mezhebi
B) Şafii mezhebi
C) Maliki mezhebi
D) Hanbeli mezhebi
E) Hiçbiri
4. Aşağıdakilerden hangisi icma ile ilgili genel
şartlardan değildir?
A) Müçtehitlerin fikir birliği edeceği konu bir
meselenin şeri hükmüne dair olmalıdır.
B) İcma Hz. Peygamber’in vefatından sonra
meydana gelmiş olmalıdır.
C) Bütün müçtehidlerin fikir birliği etmiş
olması gerekir.
D) Fikirbirliği edenler müçtehit olmalıdır.
E) Tek müçtehidin varlığı ile de icma
gerçekleşebilir.
5. Hükmün talili ile ilgili olarak nassta yer
alan vasıflar üzerinde, illet olarak kabul
edilemeyecek olanları ayıklamak ve nassın
göstermek istediği esas illeti belirlemek
maksadıyla yapılan içtihada usul terimi olarak
ne ad verilir?
A) el-Müşebbehübihi
B) Tahkîku’l-menât
C) Tenkîhu’l-menât
D) Hükmün illeti
E) Tahricü’l-menât
6. Aksine delil bulunmadıkça bir şeyden
faydalanmanın veya bir davranışta
bulunmanın mubah olduğuna
hükmedilmesine fıkıh usulü terimi olarak ne
ad verilmektedir?
A) İbâha-yiasliyyeıstıshâbı
B) Berâet-i asliyyeıstıshâbı
C) Şer'î hüküm ıstıshâbı
D) Vasıf ıstıshâbı
E) Istıshâb
7. İçki yapımında kullanılması ihtimaline
binaen üzüm yetiştirilmesinin
yasaklanmaması aşağıdakilerden hangisine
örnek teşkil etmektedir?
A) Meşru kılınış amacının dışında bir sonucu
elde etmeye vasıta kılınan mubah fiillere
B) Hiçbir zaman mefsedet götürmeyen fiillere
C) Çoğu zaman mefsedete götüren mubah
fiillere
D) Nadiren mefsedete götüren mubah fiillere
E) Mahiyeti itibarıyla mefsedete götüren
fiillere
8. Kendi başına mubah olan bir fiilin şer'an
mefsedete götüreceğinden emin olunması
veya bunun kuvvetle muhtemel bulunması
sebebiyle yasaklanmasına ne ad verilir?
A) İstihsan
B) Tahric
C) Sedd-i zerâi‘
D) İstishab
E) Kıyas
9. "Şer'î hüküm, şâriin iktizâ, tahyîr ve vaz'
bakımından mükelleflerin fiiliyle ilgili
hitabıdır" tanımındaki “vaz'” kelimesinin
anlamı nedir?
A) Bir şeyin başka bir şey için şart, sebep ve
mani teşkil etmesi
B) Bir şeyi yapmayı talep etme
C) Bir şeyi yapmamayı talep etme
D) Bir şeyi yapma konusunda serbest bırakma
E) Bir şeyi yapmama konusunda serbest
bırakma
10. Şâriin mükelleften bir işi yapmasını veya
yapmamasını istemesine ya da yapıp
yapmama konusunda onu muhayyer
bırakmasına ne ad verilir?
A) Aklî hüküm
B) Kat’i hüküm
C) Zannî hüküm
D) Vaz’î hüküm
E) Teklifî hüküm
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi doğrudur?
A) Ebû Hanîfe'ye göre buluğ çağının başlangıcı
kız çocuklarda 7 yaştır.
B) Çoğunluk fakihlere göre buluğ çağının
başlangıcı kız çocuklarda 7 yaştır.
C) Çoğunluk fakihlere göre buluğ çağının sonu
kız ve erkek çocuklarda 15 yaştır.
D) EbûHanîfe'ye göre buluğ çağının sonu kız ve
erkek çocuklarda 18 yaştır.
E) Fakihler buluğ çağının başlangıcı için belli bir
yaş belirlememişlerdir.
12. Aşağıdaki cümlelerden hangisi doğrudur?
A) Unutma, kul haklarında her zaman makbul
bir özür sayılır.
B) Unutma, Allah haklarında her zaman
makbul bir özür sayılır.
C) Unutma, sadece vücûb ehliyetini ortadan
kaldırır.
D) Unutma, sadece eda ehliyetini ortadan
kaldırır.
E) Unutma, vücub ve eda ehliyetlerini ortadan
kaldırmaz.
13. Aşağıdaki matuhla ilgili ifadelerden
hangisi doğrudur?
A) Aklî melekeleri inkişaf etmemiş, idrak ve
anlayışları kıt, gel-git kimsedir.
B) Akıl melekesi bulunmayandır.
C) Akıl mevcut olduğu halde, aklın ve dinin
icabına aykırı bir şekilde malda tasarrufta
bulunandır.
D) Tam eda ehliyetine sahiptir.
E) Bedenî ceza uygulanır.
14. Tek vaz ile bir mana ifade etmek üzere
konmuş ve sınırsız fertleri içine alan lafza usul
terimi olarak ne ad verilir?
A) Mütevatir
B) İcma
C) Amm lafız
D) İstihsan
E)Müstefîd
15. Lafızların tasnifine ilişkin aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Vaz' olduğu mana açısından hass, âmm ve
müşterek kısımlarına ayrılır.
B) Kullanıldığı mana bakımından lafızlar
hakikat, mecaz, sarih ve kinaye kısımlarına
ayrılır.
C) Kullanıldığı mana açısından lafızlar mücmel
ve mufassal kısımlarına ayrılır.
D) Manaya delalet açısından delaleti açık ve
delaleti kapalı kısımlarına ayrılır.
E) (Cumhura göre)manaya delaletin şekli
açısından mantuk ve mefhum kısımlarına
ayrılır.
16. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi
doğrudur?
A) Öğrenciler âmm lafız.
B) Çalışkan öğrenci mutlak lafız.
C) Doğru sözlü insanlar hass lafız.
D) Çocuklar mukayyed lafız.
E) Tek sayılar mücmel lafız
17. Lafzın bir alakadan ötürü konulduğu
gerçek anlamın dışında kullanılmasına fıkıh
usulü terimi olarak ne ad verilir?
A) Hakikat
B) Mecâz
C) Amm lafız
D) Mücmel
E) Müşkil
18. Kinayeli lafızlara ilişkin aşağıdaki
yargılardan hangisi doğrudur?
A) Kinâî lafızlar söyleyenin niyetine
bakılmaksızın yorumlanır.
B) Kinâî lafızlar kendisiyle kast olunan mananın
kapalı kaldığı ve hemen zihne gelmediği
lafızlardır.
C) Kinâî lafızlar, birden fazla manaya
muhtemel olan ancak bunlardan birine daha
açık bir şekilde delalet eden lafızlardır.
D) Kinâî lafızlarda bağlam ve hâlin delâleti
yerine lafzın sarih delâleti esas alınır.
E) Kinâî lafızlarda yardımcı unsurlara ihtiyaç
duyulmaz.
19. “Gece oruca niyetlenmeyen kimsenin
orucu, oruç değildir” hadisinde "oruç"un
"kâmil manadaki oruç" şeklinde
anlaşılmasına usul terminolojisinde ne ad
verilir? oruç
A) Mücmel
B) Zahir
C) Batın
D) Müevvel
E) Kinâye
20. “Faiz yiyenler (kabirlerinden), şeytan
çarpmış kimselerin cinnet nöbetinden kalktığı
gibi kalkarlar. Bu hal onların ‘Alış-veriş tıpkı
faiz gibidir’ demeleri yüzündendir. Hâlbuki
Allah alış-veriş helâl, faizi haram kılmıştır.”
(Bakara-275) ayetinde faizle alışverişin aynilik
(misliyyet) iddiası reddedilmektedir. Bu mana
aşağıdaki terimlerden hangisinin kapsamına
girer?
A) Nassın ibaresi
B) Nassın açık işareti
C) Nassın kapalı işareti
D) Nassın iktizası
E) Nassın delâleti
21. “Onlardan (anne-baba) biri veya her ikisi
senin yanında yaşlanırlarsa onlara “öf bile
deme!” Onları kovma ve onlara güzel söz
söyle” (İsrâ-23) ayetinden anne ve babaya
“öf” demenin haram olduğu anlaşılmaktadır.
Bu hüküm aşağıdaki delâlet gruplarından
hangisine aittir?
A) Mantuk
B) Has
C) Amm
D) Müşkil
E) Mürsel Hadis
22. "Cumhura göre çelişik görünen iki nass
arasındaki tearuzu gidermek için öncelikle
……….. işlemine başvurulur" yargısını en
uygun biçimde tamamlayan kelime
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Telif
B) Tahsis
C) Takyid
D) Nesih
E) Tefsir
23. Neshe ilişkinolarak aşağıdaki yargılardan
hangisi yanlıştır?
A) Neshedilen hükmün şer'î olması gerekir.
B) Neshedici delilin neshedilen hükümden
sonra gelmiş olması gerekir.
C) Hükmün kaldırıldığını gösteren delilin şer'î
olması gerekir.
D) Aklî delillerle nesih gerçekleşir.
E) İtikadî hükümler neshe konu olmaz.
24) Aşağıdakilerden hangisi, içtihat
ehliyetinin şartlarından olan "alet bilgisi"ne
dâhildir?
A) Kur'ân’ı bilmek
B) Sünneti bilmek
C) Arapçayı bilmek
D) Fıkıh usulünü bilmek
E) İçtihat melekesine sahip olmak
25. “Mensup olunan mezhebe ait metin ve
kaidelerden şer'î hükümleri çıkarmaya ……….
denir”. Cümlede boş bırakılan yere
aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) İçtihat
B) İstidlal
C) İttiba
D) Taklit
E) Tahrîc
S.KELAM CEVAPLAR
1. A
2. C
3. D
4. D
5. A
6. B
7. A
8. C
9. D
10. C
11. D
12. A
13. C
14. E
15. B
16. D
17. A
18. C
19. D
20. D
21. C
22. B
23. A
24. E
25. E
O.TÜRKÇESİ CEVAPLAR:
1. C
2. C
3. D
4. B
5. C
6. B
7. D
8. E
9. D
10. C
11. C
12. A
13. C
14. A
15. B
16. D
17. C
18. A
19. C
20. D
21. A
22. E
23. C
24. A
25. C
F.USULÜ CEVAPLAR:
1. C
2. B
3. D
4. E
5. C
6. A
7. D
8. C
9. A
10. E
11. C
12. E
13. A
14. C
15. C
16. A
17. B
18. B
19. D
20. A
21. A
22. A
23. D
24. C
25. E