Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.PEYGAMBERLER-ASHAB-I KİRAM-ALİMLER.::. > Peygamberler-Ashab-ı Kiram-Alimler > Hadis-i Şerif

Konu Kimliği: Konu Sahibi NUR,Açılış Tarihi:  03Haziran 2008 (14:24), Konuya Son Cevap : 03Haziran 2008 (14:24). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 03Haziran 2008, 14:24   Mesaj No:1

NUR

Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:NUR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 127
Üyelik T.: 10 Eylül 2007
Arkadaşları:4
Cinsiyet:
Memleket:ankara
Yaş:31
Mesaj: 1.805
Konular: 527
Beğenildi:30
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Zayıf Hadisle Amel Edilir mi?

Zayıf Hadisle Amel Edilir mi?

Prof. Dr. İsmail Lütfi Çakan
Hadis Usulü adlı kitabından...

Zayıf hadisle amel edilir mi?

Hemen hemen her çeşidinde birer misal verdiğimiz zayıf hadislerle ilgili iki önemli nokta daha bulunmaktadır. Zayıf Hadis rivayet etmek, zayıf hadisle amel etmek.. Biz burada zayıf hadis ile amel etmek konusundaki görüşleri, -özetle- değerlendirmek istiyoruz.

Ne var ki bundan önce "zayıf hadis" teriminin hadis tarihi içinde geçirdiği bir gelişmeye işaret etmek yerinde olacaktır. Tirmizi (v. 279/892)'ye gelinceye kadar hadisler genelde Sahih ve Sakim (zayıf) diye iki gruba ayrılırdı. Zayıf hadisler de "terkedilmiş" (metruk), "terk edilmemiş" (gayr-i metruk) olmak üzere iki kısımda değerlendirilirdi. Tirmizi'den sonra Sahih ile Zayıf arasına bir de Hasen terimi girdi. "Terk edilmeyen zayıf hadisler", hasen terimiyle "zayıf"'lar arasından ayrılmış oldu. O halde Tirmizi'den önce yaşamış bir hadisçinin dilindeki zayıf hadis teriminin Hasen hadisleri de içine aldığı dikkatten uzak tutulmamalıdır.

Zayıf hadis ile amel meselesinde üç ayrı görüş vardır :

- Zayıf Hadisle asla amel olunmaz.
- Zayıf Hadisle her konuda mutlak olarak amel olunur.
- Amellerin faziletleri konusunda özel şartlarına bağlı olarak amel olunur.

Bu üçüncü görüşte söz konusu olan şartları da İbn Hacer (v. 852/1448) şöyle belirtmektedir :

- Yalancı birinin yalnız başına rivayet etmiş olması gibi şiddetli bir zayıflık taşımamalı.

- Kendisiyle amel olunan umumi ve asli bir hükmün ihatası altına girmeli.

- Amel edilirken o hadisin sabit olduğuna inanılmamalı, aksine ihtiyaten amel edildiği bilinmelidir.

Görüldüğü gibi üçüncü görüş ve ona bağlı bu şartlar, dini konuların arasında tahlile dayalı bir ayırımı da beraberinde getirmektedir. Böylesi bir ayrıma taraftar olmayanlar ve zayıf hadisle amel edilemeyeceğini savunanlar da dün olduğu gibi bugünde bulunmaktadır. [66]

Toptan redd taraftarı olmayanlar ise daha mutedil ve daha ilmi bir yol tutmuş gibidirler. Bu görüştekilerin düşünceleri ise şöyle özetlenebilir :

Iraki, terğib - terhib, kıssalar ve faziletler gibi ahkam ve akaid konuları dışında kalan mevzularda uydurma olmayan haberlerin, zayıflığına işaret edilmeden bile nakledilebileceği kanaatinde olanlardan bahsetmekte, ancak ahkam-ı şer'iyye ve akaid gibi konularda kimsenin böyle bir hoşgörüye sahip bulunmadığını belirtmektedir.

Nevevi (v. 676/1277), "hadis uleması, fakihler ve daha başkalarının faziletler, terğib-terhib gibi konularda zayıf hadisle uydurma olmamak şartıyla -amel etmek müstehabtır; ancak, helal haram, alış-veriş, nikah-talak v.b ahkamda sadece sahih ve hasen hadisle amel olunur" görüşünde olduklarını belirtmektedir.

İbnu'l-Hümam (v.861/1457), "zayıf hadisle müstehablık sabit olur" görüşündedir. Sehavi (v. 902/1496) de şartları dahilinde faziletler hakkında zayıf hadisle amel edileceği konusunda cumhurun ittifakının bulunduğu görüştedir.

Ahmed bin Hanbel ve Ebu Davud es-sicistani'ye izafe edilen bir görüşe göre de "başka hadis bulunmadığı takdirde ahkama ait meselelerde zayıf hadisle amel edilir". [67]

Sonuç olarak, zayıf hadisle amel konusunda ulemanın farklı görüşleri paylaştıkları görülmektedir. Zayıf hadisle amel etmeyi mutlak olarak men edenlerin görüşü zayıf bir görüştür. Mutlak olarak caiz görenlerin görüşü de işi iyiden iyiye gevşetmek (tevessü') demektir. Belli bir kısımlara ayırıp belli şartlara bağlı olarak amel edilebileceğini söyleyenlerin görüşü ise orta ve doğru bir görüştür. [68]

Kaynaklar :

[66] Suphi Salih'in konuya ait görüşleri için bk: hadis ilimleri ve ıstılahları (trc, M.Y.Kandemir) s. 178
[67] Bk : A. Naim, Tecrid Tercemesi (mukaddime) , 343
[68] Leknevi, el-ecvibetü'l-fadıle, s.58
__________________
EN GÜZEL AŞK: ALLAH!
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi NUR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Hadîsi anlamak için nelere dikkat etmeli Hadis-i Şerif NUR 0 2459 10 Ağustos 2009 21:09
Allah Rızası İçin Hadis Uyduranlar/Medineweb Hadis-i Şerif Mihrinaz 1 2852 10 Ağustos 2009 21:07
18.HAFTANIN KONUSU:Çocuklar Dünya Hayatının Süsü... Hafta'nın Konusu NUR 1 2860 10 Ağustos 2009 00:05
35.Haftanın Misafiri Elifzişan Hafta'nın Misafiri kurtmehmet 11 6173 09 Ağustos 2009 23:35
Çocuklar Ümmetin Geleceğidir! Çocuk ve Aile Sağlığı NUR 0 2453 07 Ağustos 2009 23:03

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Bir Hadis Işığında Zayıf Hadislerle Amel Mevzusu Seyfan23 Muhtelif Dini Konular 4 27 Mayıs 2016 21:24
Ayetle Hadis , Hadisle Mezhebin Hükmü Çelişirse nurşen35 Konular İle İlgili Ayetler 0 25 Mayıs 2014 03:05
Zayıf hafızanın nedeni... İnceSızı Serbest Kürsü 3 12 Temmuz 2012 12:03
Zayıf ve uydurma hadisler YaŞuHa Hadis-i Şerif 0 23Haziran 2011 20:08
Zayıf dökülen saçlar için bakım Arasat Kadın Bakım-Güzellik 0 14 Nisan 2009 19:25

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.