Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Düşünce Tarihi (https://www.forum.medineweb.net/548-islam-dusunce-tarihi)
-   -   İslam Düşünce Tarihi Notlarımız (https://www.forum.medineweb.net/islam-dusunce-tarihi/23381-islam-dusunce-tarihi-notlarimiz.html)

azranur 01 Ocak 2014 19:28

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
5.ÜNİTE


1- Batı İslam dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir?
kindi
ibn bacce


2- Batı literatüründe genellikle Avempace diye anılan filozof kimdir?
ibn bacce
ibn tufeyl


3-Müzikte otorite olarak kabul edilen filozof kimdir?
ibn rüşd
ibn bacce


4-İbn Bacce şerh yazım tekniklerinde kimlerin eserlerine şerh yazmıştır?
Aristo-farabi
Aristo-ibn sina


5-İbn bacce şerh yazım tekniklerinde kimi model almıştır?
ibn sina
Farabi

6-İbn bacce şerh şeklinde yazım tarzında kimin üzerinde etkili olacaktır?
ibn rüşd
ibn tufeyl


7-ibn baccenin Aristocu plan üzerinden nefs ve güçlerini ele alan eseri hangisidir?
risaletül veda
kitabün nefs
risaletül nefs


8-hangisi ibn baccenin eseri değildir?
tedbirül mütevahhid
faslul makal



azranur 01 Ocak 2014 20:06

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
9- Endülüslü Müslüman filozoflarda akıl,ittisal,mutluluk,sosyal ve siyasal yaşamla ilişkileri konularının merkezde olduğunu görmekteyiz.bunun en önemli sebebi......
filozofların çok sıkıntılı dönemler yaşaması
ibn bacce döneminde endülüste yaşanan iç karışıklık ve siyasal birliğin bölünmüşlüğüdür


10-ibn baccenin felsefesinin temel konusu nedir?
şehir
insan
insan ve insan mutluluğu


11-ibn baccenin felsefesinde insan neye benzetilir?
evren
toprak
cevher


12-insanda kaç boyut vardır ve nasıldır?
a)2;tabi ve akli boyut
b)3;tabi,duygusal ve akli

13-insanın idrak süreci kaça ayrılır?
duyusal ve akli
duyusal,hayali ve akli


14-insanın en yüksek ve yetkin boyutu nedir?
kalp
duygu
akıl

15-ibn bacce gerçek bilginin ne olduğunu belirtmiştir?
tümel olanın bilgisi
düşüncenin bilgisi

16-ibn bacce insanları akli suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre nasıl derecelendirir?
cumhur-nuzzar-su'eda
cumhur-su'eda

17-ibn baccenin derecelendirmesinde tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşanlar hangi gruptadır??
nuzzar
su'eda

18-ibn baccenin derecelendirmesinde filozoflar hangi gruba girer?
su'eda
cumhur

19-ibn bacce yönetim çeşitlerini kaça ayırır?
3 e:bireyin kendisini yönetmesi,bireyin ailesi yönetmesi,şehir yönetimi
2ye:bireyin kendini yönetmesi,allahın evreni yönetmesi

20-ibn baccenin bozuk bir toplumda yaşayan entelektüel kabiliyetleri gelişmiş bir filozof nasıl erdemli kalabilir ve mutluluğa ulşabilir? sorusunun cevabı olan eseri hangisidir?
fil gayetil insaniyye
tedbirül-mütevahhid

Tuba_ 01 Ocak 2014 21:56

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
6. ÜNİTE
1-aşağıdakilerden hangisi afganinin bildiği dillerden değildir?
Arapça
Farsça
Fransızca
İngilizce
Rusça
İspanyolca


2-cemaleddin afgani ve Muhammed abduhun birlikte çıkardığı agzete
El-urvet el-vuska
Takvim-i vakayi


3-cemaleddin afgani ve Muhammed abduhun çıkardığı gazetenin amacı neydi
Müslümanları batının sömürgeciliğine karşı harekete geçirmek
Milleti felsefe ve din konusunda bilgilendirmek


4-afganiyi 1892 de istanbula davet eden padişah
2. abdülhamid
Abdülaziz


5-afganinin materyalistlere karşı yazdığı eserin adı nedir
Er- redd ale’d dehriyyin
Urvetül vuska


6-afganiye politik pan islamizmin kahramanı diyenler kimlerdir
Doğulu yazarlar
Batılı yazarlar


7-müslüman hayırseverler cemiyeti ve arapça eserleri canlandırma cemiyeti bu iki semiyeti kim kurmuştur
Afgani
Abduh


8-muhammed abduha göre felsefi tefekkür insanı neye yöneltmeli
Daha çok düşünmeye
Varlığımızı tam bir tecrübe ve şuurla kavramamız için aktif olçarak dünada yerimizi almaya sorumluluklarımızı yerine getirmeye


9-muhammed abduha göre en önemli mesele nedir
Felsefeyi anlamak
Kuranın lafzi anlamında takılıp kalmayıp özünü ve genel anlamını açıklamak

10-abduhun mutezilileri andıran düşüncesi neydi
Akıl nassın yardımı olmaksızın iyiyi kötüden ayırabilir
Nass insan için tek başına yeterlidir

11-hangisi ismail hakkı İzmirlinin çalıştığı tercüme kurumlarından değildir
Encümeni teftiş
Muayene heyeti
Tercümanu ahval



12-izmirli hangi tarihte medreselerin ıslahını amaçlayan darül hilafet i aliye müfettişliğine getirildi
1914
1924

13-izmirli 1931 yılında hangi göreve atandı
Edebiyat fakültesi hocalığı
İlahiyat fakültesi reisliği


14-mehmet akif Ersoyun İslamcı düşünceye geçişi kim vasıtasıyla olmuştur?
Muallim naci
Nurettin topçu

15-İslam Milletinin içine düştüğü problemleri şöyle sıralar;
teknik yetersizlik,
ilerlemeye ayak uydurmama,
gevşeklik ve tembellik,
ilme gereken önemin verilmemesi,
kardeşlik ve dayanışmanın bozulması,
idarecilerin yetersizliği,
iktidar ihtirası,
batı taklitçiliği.
Bütün bunlara çözüm ise İslam ilkelerine sarılmaktır.

yukarıda kimden bahsedilmiştir?

a-ismail hakkı izmirli
b-muhammed abduh
c-babanzade ahmed naim

16-muhammed abduhun manevi mürşitliği kimin aktif bir insan olmasını sağlamıştır
İsmail hakkı
Cemaleddin afgani


17-roger garaudy’nin faustçu bir toplum yolunda ilerlediğimizi söylediği eserinin adı nedir
Yaşayanlara çağrı
Medeniyetlerin diyaloğu


18-kim şiir mistizmalanlarında en büyük etkiyi Mevlana celaleddin rumiden gördüğünü belirtir
Muhammed ikbal
Celaleddin afgani


19-…………..musikiye de aşinadır. Sanatçı kişiliği daha çok hattatlığında ortaya çıkar.
Elmalılı Hamdi yazır
Nurettin topçu


20-muhammed ikbal 1922 yılında hangi eserinde Türklerin kurtuluş mücadelesini islamın şahlanışıolarak ele alır
Tulu-i İslam
İslamda dini düşüncenin yeniden teşekkülü


21-hilmi ziya ülkenin Selahattin Eyüboğlu ve Cemalettin Ezine il birlikte çıkardığı; bir dönemin aydın dünyasında hümanist yaklaşımıyla büyük etki bırakan derginin adı nedir?
İnsan
Varlık


22-hilmi ziya ülken hangi yazısında tarihimizdeki düşüncenin önemini ve onun toplum sorunlarıyla ilişkisini saptamıştı
İnsani vatanseverlik
Bizdeki fikir cereyanları


23-kime göre sosyoloji ve felsefe birlikte, Beraber, aynı paralelde yürümelidir sosyolojinin ancak felsefe temeline dayanılarak kurulabileceğini kabul eder
Nurettin topçu
Hilmi ziya ülken


24-milletimizin 20. Asırda yetiştirdiği en önemli fikir ve hareket adamı kimdir
Hilmi ziya ülken
Nurettin topçu


25-nurettin topçunun vefatına kadar yayınlanan hareket felsefesinden esinlendiği dergisinin adı nedir
Fikir ve sanatta harekeT
İsyan ahlakı


26-nurettin topçu hangi yılda ve nerede fikir ve sanatta hareket dergisini çıkarmaya başlamış
1939 izmir
1939 istanbul


27-nurettin topçunun düşüncelerinin şekillenmesinde aşağıdaki isimlerden hangisi etkili olmamıştır
Blondel
Bergson
Massignon
Abdülaziz bekine
Hallacı Mansur
Yunus emre
Mevlana
Afgani

28-islamın vaat ettikleri adlı eserin yazarı kimdir
Nurettin topçu
Roger garaudy


azranur 01 Ocak 2014 22:06

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
5. ünitenin devamı
21-endülüslü felsefe okulunun 2.önemli ismi kimdir?
ibn rüşd
ibn tufeyl


22-meşhur filozof ibn rüşdümuvahhidi halifesine takdim eden kişi kimdir?
ibn tufeyl
ibn bacce


23-hakikate ve mutluluğa ulaşmada gazzaliyi model alan kimdir?
ibn tufeyl
ibn rüşd

24-bir filozof olarak felsefi araştırma yönteminin keşf ve müşahede yoluyla desteklenmesini öneren kimdir?
ibn bacce
ibn tufeyl


25-ibn tufeylin bilgi edindiğimiz tek eseri......
ibn tufeyl bu eser üzerinden evrenin ortaya çıkışını ....... ile açıklar.

hay b yakzan -farabinin sudur teorisi
kevn vel fesad-kuran
hay b yakzan-kuran

26-aristonun felsefi doktrinine sadık kalarak eserlerini şerh ettiğinden islam aleminde 'şarih' , latin dünyasında 'commenter' ünvanıyla tanınan kimdir?
a.ibn rüşd
b.ibn tufeyl


27-ibn rüşd hakkında hangisi yanlıştır?
a. meşşai okulunun son temsilcisidir.
b.aristonun eserlerini şerh eder.
c.kadılık yapmıştır.
d.çağdaşları ve sonrakiler tarafından bir fakih olarak çok ilgi görmüştür.


28-ibn rüşdün, gazalinin tehafütül felasifesine reddiye olarak yazdığı eser hangisidir?
a.bidayetül müçtehid ve nihayetül muktesid
b.tehafütü tehafütül felasife

29-ibni rüşdün fıkha dair mukayeseli bir hukuk kitabı ve felsefi analiz kabiliyetini fıkıh alanında sergilemiş olduğu eser hangisidir?
a.bidayetül müctehid ve nihayetül muktesid
b.faslul makal


30-.....kısmı öfke ve şehvet kısmının idare ettiği oranda kişi akıllıdır;öfkelenen kısım aklın kontrolüne girdiği,doğru oranda ve doğru zamanda işlev gördüğü kadarıyla kişi ...... dir.
a. adil-erdem
b. akli-cesaret

31-adil insan ...... hem kendinde ,hemde diğer insanlarla olan ilişkisinde gösterir.
a. erdemi
b.iffeti

Tuba_ 01 Ocak 2014 22:10

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
Azra bunlar 5. ünitenin devamıysa başına yaz canım

azranur 01 Ocak 2014 22:16

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
Alıntı:

Tuba_ Üyemizden Alıntı (Mesaj 311924)
Azra bunlar 5. ünitenin devamıysa başına yaz canım

ya senin yazdığını görmemişimde ben bitirmeden maşallah hemen eklemişsin gülümseyen000

Tuba_ 01 Ocak 2014 22:44

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
Alıntı:

azranur Üyemizden Alıntı (Mesaj 311927)
ya senin yazdığını görmemişimde ben bitirmeden maşallah hemen eklemişsin gülümseyen000

Bitirmedigini bilseydim eklemezdim(:

güll 02 Ocak 2014 15:08

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
7. ÜNİTE
OSMANLI DÜŞÜNCESİ

1-Osmanlı dönemindeki şartlarla günümüz şartlarının farklılaşması sonucu oluşan düşünme hatasına ne denir?
Tarihselcilik
Anakronizm


2-Anakronizm den kurtulmak için Osmanlıdaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları içinde algılamaya çalışmak hangi sıkıntıya yol açar?
Ayrımcılık
Tarihselcilik


3-Mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması geleneğine ne denir?
Şerh ve haşiye
Teşhir


4-Batı düşünce tariihini “Platon a düşülen notlar” şeklinde gören kimdir?
Roger garaudy
Alfred N.Whitehead


5-‘Osmanlı düşünürü’ sıfatını hak eden felsefeci,mutasavvıf,kelamcı,fıkıhçı vs. bilginlerin genel tutumu neydi?
Mevcut bir genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir.
Terihte yaşamış bir takım düşünürlerin fikirlerini öğrenmektir.

6-osmanlı da Mantık ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
Osmanlı düşünce tarzında en az önem arzeden disiplinlerden biridir
Allah ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzıdır
Estetik imar çabasının zorunlu bir unsurudur

7-Osmalı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket etmelerinde ki en önemli kaygı nedir?
Mantık
Estetik

8-Osmanlı düşünürlerinin estetik ahengi ile ilgili eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
İnanç –kelam
Ekonomi-mimariyye
Zihin-felsefe
Toplum –siyaset

9-Osmanlı düşünürlerinin kabaca ………………………’asıl-kopya’ ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürdükleri söylenebilir.
Platoncu
Aristocu

10-Osmanlı nın yükseliş ve duraklama dömenlerinde verilen eserlerin genel karakteristiği nedir?
Soyutlamaya dayanması-düşünülür olması
Felsefeye dayanması-düşünülür olması

11-Osmanlı düşünürleri miras aldıkları farklı birikimleri sentezleme yaparken dünyayı estetik olarak……………. Ve ……………. Şeklinde ikiye ayrılır..
İç-dış
Toplum-teşhir

12-yükseliş döneminin genel karekterist iği olan estetik imar kaygısı ,duraklama döneminde yerini neye bırakmıştır?
Kendi kendine yetmezlik kaygısı
Sabit mekan kaygısı

13-Farklı unsurları eski ve yeni şeklinde tarihsel(yatay) olarak organize eden bilinç türü?
Bölünmüş bilinç
Estetik imar bilinci

14-Osmanlı devleti nin sürekli kayıplara ve güçsüzlüğe maruz kalması, yükseliş döneminde hakim olan hangi algıyı büyük aranda ortadan kaldırmıştır?
Estetik İmar
sabit mekan

15-Osmanlı Devleti nin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmış olan düşünür kimdir?
Davu-el kayseri
Molla fenari

16-hangisi estetik imar sürecine katkıda bulunan düşünür değildir?
İbn arabi
Kayserili davud
Muhiddin el- acemi
Molla fenari

17-Osmanlı dönemin de devam eden tehafüt geleneğinin temsilcilerinden olmayan düşünür?
İbn Kemal
Molla ali
Hocazade
Molla lütfi


18-tehafüt geleneği ilk önce hangi düşünür ve eseriyle başlamıştır?
Gazali-Tehafitül Felasife
Farabi-tehafitül Felsefiyye

19-Akli ilimlere olan düşkünlüğü sebebiyle Gazali ve Meşşai filozofların fikirlerinin tartışılmasını talep eden padişah hangidsidir?
Kanuni Sultan Süleyman
Fatih Sultan Mehmet


20-felsefe,tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan varidat isimli eser kime aittir?
İbn arabi
Molla fenari
Bedreddin simavi

21-Osmanlı devleti nin ilk şeyhülislamı hangisidir?

Molla fenari
Molla lütfi

22-Molla lütfi nin mizahi yolla aklaki eleştiri düşüncesini pekiştiren eseri?
Ahlak –ı kebir
Harname

23-Osmanlı da ilk matbaayı kuran,Hristiyanlık ve islamı karşılaştırabilen,dinler tarihi alanında risale-i islamiyye adlı eseri olan kimdir?
İbrahim müteferrika
Ahmet Cevdet paşa


24-Osmanlı da reform(yenileşme) hareketine destek veren düşünürlerden olmayan isim?
Ali macit
Mustafa sami
Safvet paşa
Şinasi

25-Aşağıdakilerderden hangisi zemin arayışı ekseninde ortaya çıkan yaklaşımlardan değildir?

Pozitivizim
Metaryelizim
Ateizim

Feminizm

Sezgicilik


26-……………………..Tüm varlık alanını tek bir zeminde anlama/temellendirme çabasıdır.

Sosyolozim
Metafizik


27-Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasını savunan düşünceler?
Materyalizim-pozitivizim-tabiatçılık
Materyalizim-sezgicilik-tabiatçılık



28- Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasına direnen düşünceler?

Ruhçuluk-sezgicilik-panteizim-monizm
Ruhçuluk- feminizm-sezgicilik


29-materyalist yaklaşım en belirgin şekliyle……………….tarafından temsil edilmiştir?
Baha Tevfik
Rıza Tevfik

30-sezgici yaklaşım en temel şekliyle ………………….. tarafından temsil edilmiştir?

Ziya Gökalp
Mustafa şekip

Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur.
__________________

Tuba_ 03 Ocak 2014 23:42

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
8. ünite

1- Yunanca yargılama ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden kelen kelime hangisidir?
Eleştiri
Yorum

2-Bir kişiyi, düşünceyi, eseri, sistemi alternatif görüşleri belirterek titiz bir incelemeye tabi tutmak ……….….’nin terim anlamıdır
İstidlal
Eleştiri

3-yunan felsefesinin tercümesiyle birlikte , Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri 3’e ayırdı
a)Sırf felsefe yapanlar
b)Felsefeyi dinle uzlaştıranlar………………….
c)Felsefi metodla dini savunanlar……………….
B ve c grubunun temsilcileri kimlerdir?
Filozoflar- kelamcılar
Kelamcılar-filozoflar

4-müslüman toplumlarda felsefenin kabulu kimler tarafından nasıl olmuştur?
Kindi farabi ve ibni sinanın felsefeyi dinle uzlaştırma çabaları sonucu…..
Kindi farabi ve ibni sinanın kendilerini topluma sevdirmeleriyle
5-aşağıdakilerden hangileri başlangıçta felsefeyi tamamen reddedenler arasında değildir?
Hanbeli-zahiri fıkıh ve hadis ekolu
Klasik selefiyye, ilk dönem şia
Malikiler ve ilk Şafiiler
Hanefiler

6-islamiyette dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar dinden felsefeye doğru…………………….., felsefeden dine doğru olmak üzere …………………’ dır
Kelamcılar- filozoflar
Filozoflar-kelamccılar

7- a- felsefi fikirlerin dini siyasi hareketler tarafından kullanılması
b-felsefi fikirlerin dine alternatif olduğunun düşünülmesi
c-yunancadan tercüme edilen eserlerde İslam inancına aykırı şeylerin dulunması
d-kuran ve sünnetin bütün bilgileri kapsadığına olan inancın felsefi düşünceyi dışlaması
yukarıdaki maddeler neye sebep olmuştur?
İslam dünyasında felsefi eleştirileri ortaya çıkarmıştır
İslam dünyasını felsefeden uzaklaştırmıştır

8-bugün tükçede tehafüt kelimesini karşılayan terim ve anlamlar nelerdir?
Tutarsızlık, yıkım, çöküntü, acelecilik, düşüncesiz sonuç, istikrarsızlık
Tutarlılık, ağırdan alma, düşünceli sonuç

9-‘’tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları,arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak, pervanenin lambaya çarpması gibi, filozofların hatalara düşmesi’’ tehafüt terimine karşılık söylenmiş bu sözleri kim söylemiştir?
İbn rüşd
Gazali

10-‘’tehafütül felasife ……………………. Anlamında yaygın olarak kullanılmaktadır
Filozofların tutatrsızlığı
Filozofların eleştirileri

11-nizamiye medreselerinin kuruluş amacı nedir?
İstenmeyen fikir akımlarıyla mücadele
Halkı dini açıdan eğitmek

12-……………… tehafütünü yazma nedenlerinden biri de filozofların ehli sünnet inancıyla bağdaşmayan fikirlerini eleştirerek, eşariliği güçlendirme olduğu söylenebilir
Hocazade
Gazali

13-gazzali tehafüt eserini yazmadaki gayesini nasıl açıklar
Hakikati bilmek ve bildirmek
Filozofları yola getirmek

14-tehafüt geleneği içinde ikinci eseri kim yazmıştır?
Biruni
İbn rüşd

15-gazzalinin tehafütül felasifesini yazdığı dönem, mantığın ve felsefi yöntemlerin ……………. İlmine girmeye başladığı dönemdir
Psikoloji
Kelam

Not:ikinci tehafütü yazan ibn rüşdün döneminde ise bu felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönemdir.

16-ilimleri mantık matematik fizik metafizik ahlak ve siyaset olarak ayıran kimdir
İbn Haldun
Gazali

Not:gazali nizamülmülkün sarayında 28 yaşında iken saiyasi danışman olarak görevlendirilmiştir. Bu görevin amaçları şunlardır;
1-hasan sabahın başkanlığını yaptığı siyasi cinayetler işleyen Batıniliği düşünce düzeyinde durdurmak
2-mısır’da el-ezheri kuran ezher şiasının kültürel gelişmesiyle rekabet etmek
3-nişabur’da insanlara inançlarından dolayı zulmeden mutezileye cevap vermek

17-gazzalinin nizamülmülk tarafından Bağdat nizamiye medresesine müderris olarak tayini hangi yıl gerçekleşti?
1191
1091

18-gazzali birinci dönem hocalığına ne demiştir?
Mevki kazandıran ilim hayatı
Mevki terk ettiren ilme çağrı

19- gazali ikinci dönem hocalığı için ne demiştir?
Mevki kazandıran ilim hayatı
Mevki terk ettiren ilme çağrı

20-gazzali filozofları eleştirmek için önce felsefeyi öğrendi . iki yıl süren mütalaanın sonunda hangi eseri kaleme aldı?
Tehafütül felasife
Mekasidül felasife

21-gazali ilimleri hangi eserde 4 başlıkda incelemiştir ( ta- m-i-r tabiayat mantık ilahiyat riyazat)
Makasıt
İhya

22-gazzalinin filozoflara yönelttiği eleştirilere ilk ciddi karşı koyuş hangi Endülüslü filozof tarafından olmuştur?
İbn rüşd
İbn tufeyl

23-ibn rüşdün gazzaliyi eleştirdiği eserinin adı nedir
Tehafütü tehafüt….
Tehafütü menafüt

24- İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr?
a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri
b-Cesetlerin haşri
c-Alemin kıdemi

25-tehafüt geleneğini tekrar gündeme getiren padişah
Abdülhamit
Fatih sultan Mehmet

26-felsefe ile kelamı birleştiren filozof kimdir
İbn rüşd
fahreddin razi

27-fatih sultan mehmetin emriyle ali tusi ve hocazade gazalinin tehafütüne benzer kitap yazarlar
Ali tusinin gazzaliye yaklaşımı nedir?
Aynen takip eder
Bazı konularda muhalefet eder

28-Hocazadenin gazzaliye yaklaşımı nasıldır?
Aynen takip eder
Bazı konularda muhalefet eder

29-yaklaşık 800 yıllık süre içerisinde ( gazzaliden son Osmanlı şeyhülislamlarına kadar) İslam dünyasında gerek müstakil tehafüt gerekse mevcut olan bir tehafütün yorumu tarzında, bu gelenek kapsamında ……………… eser yazılmıştır
12
14

30-gazzali ve ibn rüşdün tehafütleri ekseninde kaleme alınan bu eserlerin konularını 4 kategoride değerlendirmek mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu kategorilerden değildir?
Tabiyyat
ilahiyat
alem
gök
matematik

31-gazzali eleştirilerinin merkezine hangi ilimleri koymuş?
Din felsefe
Matematik geometri

32- ibn rüşd sonrası felsefi bir düşünce hareketi olarakda değerlendirebileceğimiz tehafüt geleneği, genelde ……………… özelde ……………………………. Felsefi düşünüş tarzının devamını sağlamada etkili olmuştur
Osmanlı türk düşüncesi/İslam dünyasında
İslam dünyasında/Osmanlı türk düşüncesinde

azranur 04 Ocak 2014 00:13

Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız
 
9. ÜNİTE
1- Biruniyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a- İbni Sina ile çağdaştır.
b- Matematik ve fizik ilimlerine çok fazla önem vermiştir.
c- Sanskritçe den Arapçaya yaptığı çevirilirden günümüze ulaşan bir örnek, Tercümetü el-Asarül-Bakiye isimli eserdir.
d- Gazneli mahmud’un seferi sırasında yazdığı Tahkik ma li’l Hind adlı eserdir.


2-Eserinde hz. Muhammed dahil,hiçbir peygamberin tarihine yer vermeyen kimdir?
a-İbn Miskeveyn
b- Biruni
3-Hangi eşleştirme yanlıştır?
a-Tecaribül Ümem- İbn Miskeveyn
b-Tecaribül Ümem-Biruni
c-el Asarül bakiye anil kurunil haliye- Biruni
4-İslam ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim kimdir?
a-Biruni
b-İbn Miskeveyn
c-İbn Haldun
5-İbn Halduna göre umran ilmine sahip tarihçinin özellikleri arasında yer almaz?
a-Rivayetleri umran ilmi zemininde tahkik eder.
b-tarihi olaylar arasında sebeb sonuç ilişkisi kurar.
c-Tarihi rivayet ilimleri içerisinde değerlendirir.
d-Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tesbit etmeye çalışır.
6-İbn Haldun ihtiyaçlar şemasında en alttan üste doğru sıralama nasıldır?
a-zaruri ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-kemali ihtiyaçlar
b-kemali ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-zaruri ihtiyaçlar
7-Hangisi göçebe yaşamın temel özelliklerinden değildir?
a-güçlü asabiyet b-doğal ve dayanıklı olmaları c-işlerini kendileri görmeleri
d-iyiliklere duyarsızlık
8-hangisi şehirlilerin temel özelliklerinden değildir?
a-bağımlılık ve sınırlanmışlık b-zayıf asabiyet c-cesaret
d-rahat yaşama alışmışlık,kırılganlık,tembellik
9-İbn halduna göre aşağıdakilerden hangisi göçebe/bedevi yaşamın özelliklerinden biridir?
a-rahatlığa alışma b-kırılganlık c-iş bölümü d-özgürlük
10-aşağıdakilerden hangidi İbn Halduna göre,bir toplumun geçirdiği aşamalardan biridir?
a-medeniyet aşaması b-tarım aşaması c-imar aşaması
11-İbn Haldun a göre insanların toplum halinde yaşayışlarını ,devletlerin yükseliş ve düşüşlerini dolayısıylada tarihin oluşumunda açıklayıcı kavramlardan birisihangisidir?
a-tarihdaşlık b-asabiye c-dindaşlık
12-İbn Haldunun kurduğunu iddia ettiği ilim dalının adı nedir?
a-asabiye ilmi b-insani ilim c-ümran ilmi

13-İbn Miskeveynin tarih anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
a- Tarih yalnız geçmişle ilgilenir.
b- Tarihte tesadüfe yer yoktur.
c- Tarih yalnız rivayetleri nakletmek değildir.
d- Tarih dinamik bir süreçtir.
Not:geçmiş sınav sorularından
14-Biruniye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir?
a-tarih ilmini ihmal etmeleri.
b-Hint bilginlerinin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları.
(bu da sınav sorusu


15-İbn haldunun tarihte var olan toplumları tasnif ederken kullandığ ıkriter nedir?
a-insanın ihtiyaçları ve bu ihtiyaçları karşılama ve yöntemleri.
b-insanların dindarlık seviyeleri ve oluşturdukları yaşam biçimleri.

16-İbn Haldun un gözüyle felsefeye en çok fazla önem veren İslam öncesi iki millet kimdir?
a-Hintliler-Yunanlılar
b-İranlılar-yunanlılar

17-İbn Haldun un Meşşai filozofların taksimini takip ederek, felsefi ilimleri kaç ana kısma ayırır?
a-mantık-fizik-metafizik-matematik
b-mantık-fizik-ilahiyat-matematik



SAAT: 13:39

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320