Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kelama Giriş (https://www.forum.medineweb.net/556-kelama-giris)
-   -   kelama giriş notlarımız (https://www.forum.medineweb.net/kelama-giris/24658-kelama-giris-notlarimiz.html)

ceyl 08 Nisan 2014 23:07

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
sadece bu testlere çalışsak faydası olur mu? ArO*

nisazeynep 11 Nisan 2014 01:08

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
çok teşekkürler.emeği geçenlerden Allah razı olsun

sultan5 03 Mart 2015 15:06

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
tanrı insanın idealize ettiği kendi imajından başka bir şey değildir.yani insan kendinin olması gereken halini tanrı olarak ifade etmiştir ki bu hayali bir tasvirden başka bir şey değildir?sözü kme aittir?
a-comte
b-marx
c-hegel

bunun cvabi b olmali c yani hegel degil


Read more: [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]

nurşen35 06Haziran 2015 16:42

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
Alıntı:

sultan5 Üyemizden Alıntı (Mesaj 375074)
tanrı insanın idealize ettiği kendi imajından başka bir şey değildir.yani insan kendinin olması gereken halini tanrı olarak ifade etmiştir ki bu hayali bir tasvirden başka bir şey değildir?sözü kme aittir?
a-comte
b-marx
c-hegel

bunun cvabi b olmali c yani hegel degil


6. Ünitedeki sorunun cevabı Marx olarak düzenlenmiştir...

nurşen35 06Haziran 2015 17:31

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
1. Ünite TARİF , İSİM ve KAPSAM



1. Hangi seçenekte Usul-i Selase ile kastedilen birarada doğru verilmiştir?


a. İlahiyyat , Nübüvvet ve Semiyyat
b. Ukubat , Muamelat ve İbadat
c. Muamelat , Nebüvvet ve Kitabiyyat
d. Semiyyat , İbadat ve Ukubat
e. İbadat , Nübüvvet ve Tahsiniyyat


2. Kelam ilminde melek , cin, şeytan gibi görünmeyen varlıkların yanında bu dünya hayatının geçiciliği ölümün bir son olmayıp yeni bir hayatın , bir dirilişin başlangıcı olduğu , ebedi hayatın ahirette yaşanacağı bu hayatın kıyamet denilen bir hadise ile başlatılacağı gibi konular hangi başlık altında incelenir?


a. İlahiyyat
b. Nübüvvet
c. Tahsiniyyat
d. Kitabiyyat
e. Sem'iyyat


3. aşağıdaki ilimlerden hangisi müteahhirin döneminde Kelam ilmine dahil edilmiştir?


a. Mantık
b. Dinler Tarihi
c. Hadis
d. Felsefe
e. Tefsir



4. Hangisi Gazali'ye göre kelam ilmini öğrenmenin hükmüdür?


a. Vacib
b. Sünnet-i müekkede
c. Farz-ı kifaye
d. Müstehab
e. Mübah


5. Sözlükte gönülden gönüle bağlanılan kesinlikle karar verilen düğümlenmişcesine sağlam şekilde katiyetle inanılan şey olarak tanımlanan kavram hangisidir?


a. Akide
b. Fıkhı ekber
c. Vacibu'l- vücud
d. Asıl
e. Tevhid



6. Kelam ilmi dinin amel, ahlak gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel , yani imana , itikada taalluk eden konuları ele alması nedeni ile bu ilim hangisi ile anılmıştır?


a. Sıfatlar ilmi
b. Fıkh-ı ekber
c. Usulü'd-din
d. Nazar ve İstidlal ilmi
e. Kelam


7. Kelam ilmi ele aldığı problemlerin çözümünde metot itibariyle tefekkürü düşünmeyi ve akıl yürütmeyi esas aldığı için hangi isimle adlandırılmıştır?


a. Usulü'd-din
b. Kelam
c. Fıkh-ı ekber
d. Nazar ve İstidlal ilmi
e. Sıfatlar ilmi


8. Kelam ilmine Kelam isminin verilmesinin asıl nedeni hangisidir?


a. Selef ulemasının bu ismi vermesi
b. Bu ilimle ilgili eserlerde konuya el-kelam fi keza gibi ifadelerle başlaması
c. Kur'an'ın Allah'ın sözü olması
d. Fıkıh ilminden farkının ortaya konulmak istenmesi
e. Bu ilmin konu ve yöntem itibariyle Mantık ilmine benzemesi


9. Hangisine göre kelam ilmi havassa ait entellektüel bir bilgidir?

a. Farabi
b. Kindi
c. İmam Eş'ari
d. Ebu Hanife
e. İmam Gazali



10. Hangisi Kelam'ın konusudur?


a. Mebde ve mead
b. Sebeb-i nüzul
c. Edille-i şer'iyye
d. Ef'ali mükellefin
e. Muhkem ve müteşabih



11. Hangisi el-İbane an Usuli'd-Diyane isimli eserin müellifidir?


a. İmam Maturidi
b. Gazali
c. Cüveyni
d. Bakıllani
e. İmam Eş'ari


12. İmam Gazali'ye göre Kelam İlmi hangi kategoridedir?


a. Cüz'i ilim
b. Akli ilim
c. Külli ilim
d. Şer'i ilim
e. Felsefi ilim


13. Usulü'd-Din isimli eser kime aittir?


a. Pezdevi
b. Cürcani
c. Cüveyni
d. Taftazani
e. Bakıllani


14. Yalnızca Allah'a (cc) ait olan diğer varlıklarda bulunmayan sıfatlar hangisi ile ifade edilir?


a. Subuti sıfatlar
b. İlahi sıfatlar
c. Şer'i sıfatlar
d. Kelami sıfatlar
e. Zati sıfatlar



15. Hangisi Kelam ilminin amaçları arasında değildir?


a. İslam inancını savunmak
b. Yaratılmışlara karşı görev ve sorumluluklarını bilen insanlar yetiştirmek
c. Dünya ve ahiret mutluluğuna ulaştırmak
d. Kişiyi taklidi imandan tahkiki imana yükseltmek
e. Muamelat konularında kişilerin ihtiyaçlarına uygun hükümler vermek


16. İlimler tasnifinde öncelikli akli ve dini ilimler şeklinde bir tasnife giden ve dini ilimleri külli ve fer'i ilimler olarak ikiye ayırarak kelam ilmini külli ilim oarak nitelendiren İslam bilgini kimdir?


a. Gazali
b. İbn Rüşd
c. İbn Haldun
d. İbn Miskeveyh
e. İmam Eş'ari



17. Hangisi Kelam ilminin diğer isimlerinden değildir?


a. Nazar ve İstidlal ilmi
b. Usulü'd-Din
c. Tevhid ve Sıfatlar ilmi
d. Akaid
e. Usul-ı Fıkıh



18. Mesail ne demektir?


a. Allah'ın varlığı ve birliği ile ilgili konular
b. Ana konuları anlamaya yardımcı konular
c. Ahiretle ilgili konular
d. Dini akideleri oluşturan konular
e. Vahiyle alakalı konular



19. Kelam ilmi için kullanılan ilk isimlerden olan el- Fıkhu'l - ekber ismini hangi İslam alimi koymuştur?


a.Ebu Mansur el- Maturidi
b.Ebu Hanife
c. Ebu'l Hasan el-Eş'ari
d. Ebu'l Yusr Muhammed el* Pezdevi
e. İbn Huzeyme



20. Müteahhirin dönemi kiminle başlamıştır?


a. Gazali
b. İbn Rüşd
c. İbn Mikeveyh
d. İbn Haldun
e. İmam Eş'ari



21. Lügatta hangisi Kelam kavramının karşılıklı olarak yer almaz?



a. Bir fikri anlatan söz
b. İbare
c. Lafız
d. Nutuk
e. Düşünce


22. Kelam ilmini elde etmenin sonucunda peşin ve hazır bir takım dünyevi menfaatler elde edemeyeceklerini görenler bu ilme iltifat etmedikleri gibi onunla uğraşanları da tenkid etmekten geri durmamışlardır.
Bu düşüncehangi İslam bilginine aittir?


a. Gazali
b. Sadüddin et- Taftazani
c. Adudiddin el- İci
d. Eş'ari
e. İbn Asakir





Alıntı...

nurşen35 07Haziran 2015 14:08

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
2. Ünite KELAM'IN DOĞUŞU




1. Kelam ilminin en temel iki kaynağı hangisidir?


a. Kur'an ve Sünnet
b. Vahiy ve akıl
c. Mütevatir haber ve Haber-i vahid
d. Akıl ve duyu organları
e. Mütevatir haber ve havas-ı selime


2. Hangisi kelam ilminin doğuşuna zemin hazırlayan etkenlerden biri değildir?


a. Müteşabih ayetlerin varlığı
b. Siyasi görüş ayrılıkları
c. Farklı kültürlerle karşılaşma
d. Nassların açık ifadeleri
e. İnsanların farklı kişilik özellikleri


3. Kırtas hadisesi kelami meselelerden hangisi ile ilişkilidir?


a. Hilafet
b. Halku'l Kur'an
c.. Kaza- kader
d. Hidayet dalalet
e. Sıfatlar


4. Cemel ve Sıffin savaşları sonrası ortaya çıkan kelami problemlerden biridir?


a. Allah'ın sıfatları meselesi
b. Halku'l Kur'an meselesi
c. Husun - kubuh meselesi
d. Mürtekib-i kebire meselesi
e. Ru'yetullah meselesi



5. Büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kafir olmaz. İman ile küfür arasında kalır. Ölünceye kadar tevbe etmesi beklenir. Tevbe etmeden ölürse ebedi olarak Cehennemde kalır, fakat azabı inkarcılarınkinden hafif olur.

Bu görüş hangi mezhebe aittir?


a. Maturidiyye
b. Eş'ariyye
c. Haricilik
d. Mürcie
e. Mu'tezile



6. Kur'an'daki manası açık anlaşılması noktasında herhangi bir ihtilaf olmayan ve ilahi muradın ne olduğu kolaylıkla anlaşılan ayetler için kullanılan kavram hangisidir?


a. Muhkem
b. Müteşabih
c. Mukayyed
d. Mübeyyen
e. Müfesser



7. Abbasiler döneminde yapılan tercüme faaliyetlerin sonucunda yetişen ilk dönem filozoflarındandır?


a. İbn Rüşd
b. Gazali
c. İbn Tufeyl
d. Zemahşeri
e. Kindi


8. Mu'tezile mezhebinin fikir önderi ve imamıdır?


a. İbn Kuteybe
b. Cehm b. Safvan
c. Cüveyni
d. Vasıl b. Ata
e. Hasan el- Basri



9. Mezheplerden hangisine göre büyük günah işleyen kimse dinden çıkmıştır?


a. Maturidilik
b. Eş'arilik
c. Mu'tezile
d. Mürcie
e. Haricilik


10. İslam tarihnde düalistler ( ikili tanrı inancına sahip olanlar ) hangi kavram ile ifade edilmiştir?


a. Seneviye
b. Sümeniye
c. Laedriyyün
d. İrfaniye
e. Meşşaiye



11. Mezheplerden hangisi nasları te'vil etmeye karşıdır?


a. Kaderiyye
b. Mu'tezile
c. Selefiyye
d. Mürcie
e. Cebriyye



12. Hangisi kelam ilminin doğuşuna etkili olmamıştır?


a. Haken olayı
b. İmamet meselesi
c. Hilafet meselesi
d. Mihne hadisesi
e. Büyük günah meselesi



13. Hangisi Nasturi mezhebi bilginlerinin idare ettiği okullardan değildir?


a. Antakya
b. Urfa
c. Medain
d. Cundişapur
e. Nusaybin



14. Hangisi ilk dönemden itibaren oluşan kelam ekolleri arasında yer almaz?


a. Hariciler
b. Cebriyye
c. Şia
d. Zahiriler
e. Mürcie



15. İbn el- Mukaffa kimdir?


a.Mantığı Yunanca'ya tercüme eden kişidir
b. Mantığı Arapça'ya ilk tercüme eden kişidir
c. İskenderiyye Okulunun yöneticisidir
d. Mu'tezile'nin kurucusudur
e. Kimya'yı Arapça'ya ilk tercüme eden kişidir






Alıntı...

nurşen35 08Haziran 2015 19:49

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
3. Ünite İLK DÖNEM KELAMİ ŞAHSİYETLER



1. Öyle görünüyor ki, onun kaderi yok saymasının ardında yatan neden Emevilerin keyfi yönetim şekli ve haksız uygulamalarıdır. Çünkü onlar bu haksız uygulamalarının sorumluluğunu kadere yükleyerek işten sıyrılmak istiyorlardı. Buna karşılık o, hangi konumda olursa olsun insanların kendi yapıp ettiklerinden sorumlu olduğunu söylüyordu.

Hakkında bilgi verilen kişi kimdir?


a. Ma'bed el- Cüheni
b. Cehm b. Safvan
c. Haris el- Muhasibi
d. Amr b. Ubeyd
e. Alkame b. Kays



2. Cehmiyye mezhebi ile Mu'tezile mezhebi aşağıdaki meselelerden hangisinde birbirine zıt fikirleri benimsemiştir?


a. Sıfatlar
b. Ru'yetullah
c. Akıl-Nakil
d. Kaza - Kader
e. Halku'l Kur'an


3. Hangisi insanın gücünün olmadığını fiillerini icra ederken hiç bir iradesinin bulunmadığını onları Allah'ın yarattığını ileri süren, fiillerin insana izafe edilmesinin mecazi olduğunu iddia eden mezheptir?


a. Kaderiyye
b. Mürcie
c. Cebriyye
d. Maturidiyye
e. Eş'ariyye



4. Görüşlerden hangisi Ebu Hanife'nin uluhiyet anlayışını yansıtmaz?


a. Allah'a isnad edilen yed, nefs, vech , nüzul gibi sıfatları tevil edilir
b. Her insan mahlukat üzerinde düşünerek Allah'ın var olduğunu idrak edebilir
c. Allah'ın ilim , irade , hayat , kudret , kelam , sem'i , basar gibi zati yaratma , rızık verme , diriltme , öldürme gibi fiili sıfatları vardır.
d. Allah'ın bütün isim ve sıfatları ezeli olup hiçbiri hadis değildir
e. Allah Teala sayı itibariyle değil, eşi ve benzeri bulunmaması itibariyle birdir.



5. Hangi alime göre kişi mümin veya kafir olarak doğmaz, bilakis kendi iradesi ve kudreti ile mümin iken kafir, kafir iken de mümin olabilir?


a. Cehm b. Safvan
b. Cüveyni
c. İmam Eş'ari
d. Bakıllani
e. Ebu Hanife


6. Alimlerden hangisinin görüşleri Kaderiyye mezhebine dayanak oluşturmuş ve Mu'tezile mezhebinin adalet prensibine , insan hürriyeti ile ilgili görüşleri temel oluşturmuştur?


a. Cehm b. Safvan
b. Gaylan b. Dımaşki
c. Ebu Hanife
d. Haris el- Muhasibi
e. İbn Küllab


7. Alimlerden hangisine göre Cennet ve Cehennem fanidir ve oraya girecek olanlar bir süre sonra yok olacaktır?


a. Nesefi
b. Cüveyni
c. İbn Külab
d. Gazali
e. Cehm b. Safvan



8. Hangisi Ebu Hanife'ye ait bir görüş değildir?


a. Ehli beyt Emevilere ve Abbasilere yönelik mücadelesinde haklıdır
b. Hz. Ali ile Muaviye arasında cereyan eden hadisede Hz. Ali haklıdır
c. Hilafet konusunda Hz. Ali ve onun soyundan gelenler Emevi ailesinden daha layıktır
d. Halife istişare ile belirlenir
e. Hakem olayında Muaviye haklıdır


9. Hangisi Ehl-i Sünnet tarafından bi'dat düşüncelerin öncüleri olarak kabul edilen şahsiyetler arasında yer almamakta ve Emevi halifesi Abdülmelik b. Mervan'a yazdığı kaza - kader içerikli mektupta Selefin inancına aykırı olarak ortaya çıkan cebir telakkisini eleştiren hangisidir?


a. Hasan-ı Basri
b. Ca'd b. Dirhem
c. Cehm b. Safvan
d. Gaylan ed- Dımaşki
e. Ma'bed el- Cüheni



10. Müslümanların mallarını Allah'ın malı olarak kabul ettikleri ve bu maların tasarruf hakkının ve yönetimin kendilerine ilahi kader ile geçtiğini iddia etmeleri sebebiyle Emevileri ser bir şekilde eleştiren sahabi kimdir?


a. Osman bin Affan
b. Zeyd İbn Sabit
c. Mervan bin Hakem
d. Ali bin Ebu Talip
e. Ebu Zer el- Gıfari


11. Hangisi Ma'bed el-Cüheni'yi hadis rivayetinde güvenilir kişilerden kabul eden isimler arasında yer almaz?


a. Abdullah b. Abbas
b. İbn Hacer
c. Darekutni
d. Yahya b. Main
e. Ebu Hatim



12. Hangisi kaynaklarda Gaylan'ın mensup olduğu iddia edilen mezhepler arasında yer almamaktadır?


a. Kaderiyye
b. Mürcie
c. Eş'arilik
d. Kaderi Mürcie
e. Mu'tezile



13. Cehm b. Safvan'a ilahi sıfatların reddi ve Kur'an'ın yaratılmış olduğu konusunda tesir eden isim hangisidir?


a. Vasıl b. Ata
b. Ca'd b. Dirhem
c. Gaylan ed- Dımaşki
d. Yahya b. Main
e. Darekutni





Alıntı...


nurşen35 09Haziran 2015 01:06

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
4. Ünite MU'TEZİLE KELAMI




1. Mu'tezile mezhebinin ilk olarak nerede ve hicri kaçıncı asırda ortaya çıktığı kabul edilmektedir?


a. Mısır'da III. asırda
b. Basra'da II. asırda
c. Küfe'de II. asırda
d. Bağdat'ta IV. asırda
e. Yemen'de III. asırda


2. Mu'tezile kelimesinin sözlük anlamı hangisidir?


a. Yeni yol açanlar
b. İdrak edenler
c. İtaat edenler
d. Uzaklaşanlar
e. Yön verenler



3. M'tezile kurucusu olan Vasıl b. Ata'nın ilk hocası kimdir?


a. Hasan el- Basri
b. Süfyan b. Uyeyne
c. Urve b. Zübeyr
d. Said İbnu'l Müseyyeb
e. Ca'd b. Dirhem


4. Mu'tezile kendisini hangisi ile tanımlamaktadır?


a. İslam'ın savunucuları
b. İyiliği emredenler
c. Akıl ve düşünce ehli
d. Kur'an ehli
e. Tevhid ve adalet ehli



5. Sahabe arasında cereyan etmiş olaylar özellikle hangi kelami meselenin ortaya çıkmasına neden olmuştur?


a. Sıfatlar
b. Ru'yetullah
c. Mürtekib-i kebire
d. Halku'l-Kur'an
e. Husun-Kubuh


6. Mu'tezile'ye göre büyük günah işleyen kimse için hangi kavram kullanılmalıdır?


a. Kafir
b. Münafık
c. Mücrim
d. Mümin
e. Fasık



7. Mu'tezile mezhebi kelami meselelerden özellikle hangisini halka zorla kabul ettirmeye çalışmıştır?


a. Halku'l - Kur'an
b. Ru'yetullah
c. Husun- Kubuh
d. Mürtekib-i kebire
e. Hilafet


8. Mu'tezile mezhebi hangi halife döneminde devlet çevresinden uzaklaştırılmaya başlanmıştır?


a. Vasık
b. Me'mun
c. Mu'tasım
d. Mütevekkil
e. Muntasır



9. Hangisi Cemel ve Sıffin savaşlarına karışan kimselerin durumları hakkında Mu'tezile'nin geliştirdiği formüldür?


a. el- va'd ve'l vaid
b. el- emrubil maruf ve'n -nehyu anil -minker
c. İcra
d. Tekfir
e. el- menzile beyne'l -menzileteyn


10. Mu'tezile mezhebine göre '' teaddüd-i kudema'' aşağıdakilerden hangisini aykırı olduğu için kabul edilmemiştir?


a. Tevhid ilkesine
b. Kader anlayışına
c. Allah'ın adalet sıfatına
d. Büyük günah meselesine
e. Hilafet anlayışına



11. Mu'tezile Yüce Allah'ın sıfatlarından hangisini kabul eder?


a. Kelam
b. İlim
c. Kadim
d. Kudret
e. Hayat


12. Allah'ın kullara ait fiilleri yaratmaması , kulun işlediği fiili bizzat kendisinin varlık alanına çıkarması şeklindeki görüş Mu'tezile'nin özellikle hangi ilkesinin bir uzantısıdır?


a. Adalet
b. el-va'd ve'l vaid
c. el- menzile beyne'l -menzileteyn
d. el- emrubi'l ma'ruf ve'n -nehyuani'l -münker
e. Tevhid


13. Hangi görüş Mu'tezile'ye ait değildir?


a. Allah ahirette gözle görülemez
b. Kur'an mahluktur
c. Allah'ın eli , yüzü , istiva etmesi gibi ifadeler tevil edilmelidir
d. Allah zatıyla Hay'dır , zatıyla Semi'dir
e. Allah'ın zatının dışında kelam sıfatı vardır



14. Alimlerden hangisi Bağdat Mu'tezilesi temsilcilerinden biri değildir?


a. Bişr b. Mu'temir
b. Sümame b. Eşras
c. Ahmed b. Ebi Duad
d. Ebü'l Hüzeyl el_Allaf
e. Ebü'l Hüseyin el- Hayyat



15. Hangisi Basra Mu'tezile ekolüne mensup değildir?


a. Cafer b. Harb
b. Cahız
c. Vasıl b. Ata
d. Zemahşeri
e. Ebu Ali el- Cübbai



16. Mezheplerden hangisine göre büyük günah işleyen kimse iman sahibi ise , bu günah onun imanına zarar vermez?


a. Kaderiyye
b. Cebriyye
c. Mürcie
d. Selefiyye
e. Mu'tezile



17. Hasan-ı Basri'nin meclisinden ayrılan Vasıl b. Ata'ya katılarak halk arasında '' ümmetin görüşünden ayrılanlar'' olarak isimlendirilen diğer isin hangisidir?


a. Amr b. Ubeyd
b. Bişr b. Mu'temir
c. Sümame b. Eşras
d. Ebu Ali el- Cübbai
e. Zemahşeri



18. Mu'tezile hangi iki sıfat dışında Allah'a kadim sıfatlar isnadını caiz görmez?


a. Hayat ve kıdem
b. Hayat ve beka
c. Vahdaniyet ve kıdem
d. Vahdaniyet ve beka
e. İrade ve kıdem



19. Hangisi Mihne döneminde eziyet ve işkence gören alimlerdendir?


a. Ahmed b. Hanbel
b. Ebu Bekir el- Esamm
c. Ahmed b. Ebi Duad
d. Zemahşeri
e. Ebü'l -Hüseyin el-Hayyat



20. Mu'tezile'nin adalet prensibiyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


a. Allah Teala'nın bazı yüce ve iyi prensiplere göre hareket etmesi zaruridir
b. Allah'ın ölen müşrik çocuklarına azap etmesi caiz değildir
c. Allah itaatkar kulunu cezalandırmayacaktır
d. Allah'ın kullarına güçlerinin yetmeyeceği bir şeyi teklif etmesi caiz değildir
e. Mu'tezile adalet konusunda Cebriyye'yle yakın görüştedir.







Alıntı...


a.

nurşen35 09Haziran 2015 16:48

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
5. Ünite EHL-İ SÜNNET KELAMI




1. Hangisi Eş'ariliğin görüşlerinden biri değildir?


a. Allah bir ilimle alim, bir kudretle kadir ve bir irade ile mürittir
b. Allah'ın fiilleri bir hikmete bağlıdır ve bir sebebe dayanır
c. Var olan her şey görülebilir, Allah vardır, öyleyse Allah'da görülebilir
d. Yüce Allah insanda fiillerini kendisiyle kesbedeceği/ kazanacağı bir kudret yaratır insan da bu kudretle fiillerini kesb eder
e. Kafirler iman etmekle yükümlü oldukları gibi, ibadet etmekle de yükümlüdürler



2. İlkelerden hangisi Ehl-i Sünnet ekolünün İslam toplumunu birleştirme , ayrılığı ortadan kaldırma , hoşgörü ve diyalog ortamı oluşturma hedeflerine hizmet etmiştir?


a. Yüce Allah'ın zatından ayrı sıfatlarının olması
b. Kur'an'ın mahluk olması
c. Büyük günah işleyen kimsenin tekfir edilmemesi
d. İyiliği emir, kötülükten nehyetmenin dini bir vecibe olması
e. Kulların fiillerinin yaratıcısı olmaması



3. Hangisi Fırka-i -Naciye kavramını açıklar?


a. En büyük fırka
b. Kaderi inkar etmeyen fırka
c. En doğru görüşe sahip fırka
d. Kurtuluşa eren fırka
e. Çoğunluğunun oluşturduğu fırka



4. Kelam ilmi alanında yazdığı Tebsıratu'l-edille adlı eserlerle Maturidilik mezhebinin ekolleşmesinde ve bir ekol olarak yerini almasında önemli katkılarda bulunmuş alim hangisidir?


a. Ali b. Osman el-Üşi
b. Nureddin es-Sabuni
c. Seyyid Şerif Cürcani
d. Cüveyni
e. Ebu'l -Muin en-Nesefi



5. Hangisi Ehl-i Sünnet kelamının öncülerinden kabul edilmektedir?


a. İbn Küllab
b. Bakıllani
c. Cüveyni
d. Ahmed b. Hanbel
e. Amr b. Ubeyd



6. İsferani'ye göre ehl-i sünnet aşağıdakilerden hangisini red konusunda ittifak etmiştir?


a. Ashabu'l-hadis
b. Eş'arilik
c. Maturidilik
d. Mürcie
e. Kaderiler



7. Hangisi imametin nass ve ittifakla olması esasını benimseyen mezheplerden biridir?


a. Mu'tezile
b. Hariciler
c. Şia
d. Eş'ariler
e. Maturidiler



8. Hangisi Müteahhirin dönemi Eş'ari kelamcılarından biri değildir?


a. Fahreddin er-Razi
b. Sayfullah Amidi
c. Seyyid Şerif Cürcani
d. Teftazani
e. Bakıllani


9. Maturidilik hangi mezhebinin görüşlerinden esinlenerek ve ondan etkilenerek ortaya çıktığı kabul edilmektedir?



a. Hanefilik
b. Şafilik
c. Mu'tezile
d. Malikilik
e. Ashabu'l-hadis



10. Eserlerden hangisi İmam Maturidi'ye aittir?


a. Makalatü'l-İslamiyye
b. el-Fıkh-ı -ekber
c. el-Ümm
d.er-Risale
e. Tevilatu'l-Kur'an



11. Eş'ari mezhebi, muhalifleri tarafından hangi isimle tanımlanmıştır?


a. Mücbire
b. Mürcie
c. Selefiyye
d. Ehl-i hadis
e. Ehl-i -adl



12. Ebu'l hasan el-Eş'ari hayatının büyük bölümünü mezheplerden hangisinde geçirmiştir?



a. Mürcie
b. Rafızilik
c. Mu'tezile
d. Haricilik
e. Şia



13. Esrelerden hangisi İmam Eş'ari'ye aittir?


a. el-İbane an usuli'ddiyane
b. makalatü's-İslamiyye
c. tebsıratü'l- edille
d. Kitabü't-tevhid
e. el-Ümm



14. Hangisi Gazali'nin eserlerinden biri değildir?



a. el-İktisad fi'l i'tikad
b. İlcamu'l-avam an ilm'il kelam
c. Makasidu'l- felasife
d. Tehafütü'l-felasife
e. el-ibane an usuli'ddiyane



15. Alimlerden hangisi vahdet-i vücud görüşü ile Eş'ariliği uzlaştırmak istemiştir?


a. Hallac-ı Mansur
b. Şehristani
c. Celaleddin Devvani
d. İbn Rüşd
e. İbn Sina



16. Hangisi es-Sevadu'l azam'ın müellifidir?



a. Hakim es- Semarkandi
b. Adududdin el-İci
c. Seyfeddin el-Amidi
d. Kuşeyri
e. Cürcani










Alıntı...

nurşen35 09Haziran 2015 18:18

Cevap: kelama giriş notlarımız
 
6. Ünite YENİ İLM-İ KELAM




1. Hangisi klasik kelam argümanlarıyla çağın pozitivist , materyalist akımlarına karşı konulamayacağını düşünen alimlerden değildir?


a. Ebu's-Suud Efendi
b. Muhammed Abduh
c. Seyyid Ahmed Han
d. Filibeli Ahmed Hilmi
e. Şibli Nu'mani



2. Metafiziğin bilmeye çalıştığı şeyleri bilmenin imkanı yoktur. Zira metafizik bilginin dayandığı aklın tabiat olaylarını , kainatın dayandığı aslı amaç ve planını bilme imkanı yoktur. Ona göre bir duyu algısının olması zorunludur.

Bu görüş hangisine aittir?


a. David Hume
b. İmanuel Kant
c. Francis Bacon
d. Descartes
e. Kepler




3. Sisteminin gereği olarak bütün dinleri inkar etmesine rağmen kültürel boşluğu doldurmak amacıyla yeni bir din ortaya koyma ihtiyacı hissetmiş ve insanlık dini adını verdiği bir din ortaya koyduğunu iddia etmişti. Bu dinin esası bilim, temel hedefi düzen ve ilerleme idi.

Bu bilgiler hangisi hakkında verilmiştir ve insanlık tarihini dini, metafizik, ve pozitif olmak üzere üç evreye ayıran kimdir?



a. Charles Darwin
b. Bergson
c. Marx
d. Auguste Comte
e. Pascal



4. Hangisi her alanda kullanılan tümden gelim yöntemini eleştirerek bilimde takip edilmesi gereken yöntemin gözlem ve tecrübe olması gerektiğini savunan düşünürdür?


a. Bacon
b. Kopernik
c. Newton
d. Galile
e. Kepler



5. İnsan sadece bilen bir varlık değildir, aynı zamanda yapıp eden bir varlıktır. İnsana ne yapması gerektiğini bildiren şey de pratik akıldır. Dünyada mutlak iyinin var olması ancak ahlaka uygun bir gücün varlığı ile mümkündür. Bu varlık da Tanrı'dır..
Bu görüş kime aittir?



a. Imanuel Kant
b. David Hume
c. Francis Bacon
d. Descartes
e. Kepler



6. Hangisi Hint alt kıtasında son dönemde yetişen Müslüman bilginler arasında yer almaz?



a. Seyyid Ahmed Han
b. Şibli Nu'mani
c. Emir Ali
d. Muhammed İkbal
e. Reşid Rıza



7. Tarih-i İlm-i Kelam ve Tenkihu'l-Kelam fi Akadi Ehl'il -İslam isimli eserlerin müellifi ayrıca Kelam ilminde Mütekaddimin ve Müteahhirin döneminden sonra üçüncü dönemi kendisinin başlattığını iddia eden Müslüman düşünür kimdir?



a. Şibli Nu'mani
b. Muhammed Abduh
c. Filibeli Ahmed Hilmi
d. Abdüllatif el-Harputi
e. İzmirli İsmail Hakkı




8. Yeni kelam hareketinin Hindistan kıtasındaki asıl teorisyeni olarak bilinir. Kelam tarihi alanında yazdığı İlmu'l Kelam adlı kitabının önsözünde eski kelamın faydasız ve yetersiz olduğunu ifade etmiş ve yeni bir kelama duyulan ihtiyacı dile getirmiştir. İlmi-Kela-ı Cedid adlı eseriyle ihtiyaç duyulan kelamı yazmıştır.
Hangisi hakkında bilgi verilmiştir?


a. Seyyid Ahmed Han
b. Reşid Rıza
c. Şibli Nu'mani
d. Emir Ali
e. Muhammed İkbal



9. Son dönem düşünürlerinden hangisi geleneksel Kelam anlayışından farklı olarak peygamberliği Allah vergisi değil, çalışıp kazanma ile gerçekleşen bir şey olarak görmüştür ayrıca tabiatçı kelam anlayışına sahiptir görüşünü savunandır?


a. Seyyid Ahmed Han
b. Filibeli Ahmed Hilmi
c. Muhammed Abduh
d. Reşid Rıza
e. İzmirli İsmail Hakkı



10. Düşünürlerden hangisi duyuların ötesindeki alana '' numen'' tecrübe ile bilinen dış dünyaya da '' fenomen'' adını vermiştir?


a. Darwin
b. Newton
c. Kant
d. Bacon
e. Marx



11. Muhammed Abduh Allah'ın varlığını ispat etmek amacı ile aşağıdaki delillerden hangisine başvurmuştur?


a. İmkan
b. Hudus
c. Temanu
d. Kemal
e. Gaye




12. Hangisi maddeyi değişmez, aktif ve dinamik bir prensip olarak kabul eden , ruh ve düşünce gibi cevherlerin bu maddenin bir tezahürü olduğunu iddia eden düşünce akımıdır?


a. Darwinizm
b. Pozitivizm
c. Kapitalizm
d. Materyalizm
e. Sosyalizm.





Alıntı...


SAAT: 06:30

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306