www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi FECR,Al Tarihi: 20 Ocak 2010 (14:14), Konuya Son Cevap : 11 Nisan 2013 (18:47). Konuya 7 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:1 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() Kur'an ve Empati Kur'an ve Empati MURAT KAYACAN A. Giri Konuya girmeden nce emin insann yapaca Empati kavramn niin ele aldmza deinmemiz yerinde olacaktr. Zira ilgi alanmz olan “Tefsir ilmiyle bunun ne ilikisi var?” eklinde bir soru gayet yerindedir. Niyetimiz karmzdakini anlama abasna dair Kur'an’n bir ey syleyip sylemediini ortaya koymaktr. nk mminlerin birbirlerini ya da inkrclar anlamalar ve ona gre hareket etmeleri dnyev anlamda fikr ve fiil atmalar azaltacaktr. Bu kavramn nemli faydalarndan birisi de bakmzn ve inanlarmzn deimek zorunda olmaydr. Bu da empatik tavra kar ekingen davranmay gereksiz klc bir durumdur. Bu kavrama snmamz asndan empat olduunu rahatlkla syleyebileceimiz Rachel Courrie iyi bir rnektir. Kendisi Mslman deildi ancak Filistin’de Mslman bir ailenin evi igalci srail tarafndan yklmasn diye bedenini buldozere siper etti ve inanlarn paylamad insanlarn haklar iin cann feda etti. Yani Rachel Courrie bize ne kadar yaknsa bu kavram da o kadar yakn olabilir diye dnyorum. nsan haklar ve zgrlk kavramlar da bu balamda grlebilir. Empati kavramn ele alrken bu mefhumun anlamn belirlemede yardmc olacak akraba kelimelere de vurgu yapacaz. Ardndan da Kur'an’da bu kavrama anlam olarak tekabl edebilecek yetler zerinde duracaz. Bu srada Allah’n kullarla ve kullarn Allah ile empatisi zerinde de duracaz. Ancak bu noktada bizi bir tehlike bekliyor. “Biz kimiz ki haa Allah ile empati yapalm da onun ne kastettiini anlama gayretine girelim? Bu, gayb kurcalamak deil midir?” Gayb bilemeyeceimizi Allah kesin bir dille Kitab’nda zaten ifade ediyor. Ancak Kur'an- Kerim ile empati yaparak O’nun bizden istedikleri konusunda ne kastettiini anlama abasna girmemiz gayet normaldir, yeter ki anladmz mutlaklatrmayalm.[1] -------------------------------------------- 1-Zaten Kur'an, Arapa indiriliini “anlalma” gayesine balar bkz. Yusuf 12/2. ------------------DEVAM EDECEK------------------------ |
![]() |
![]() | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
![]() | Gnlden Dklen Nameler | FECR | 0 | 155 | 12 Ekim 2024 09:01 |
![]() | Muhtelif Konular | FECR | 0 | 193 | 07 Ekim 2024 19:33 |
![]() | Muhtelif Konular | FECR | 0 | 172 | 23 Eyll 2024 10:06 |
![]() | MultiMedya-zleme Vb | Esma_Nur | 1 | 209 | 03 Austos 2024 21:38 |
![]() | Kur'n- Kerim Genel | FECR | 0 | 271 | 01 Austos 2024 16:31 |
![]() | Mesaj No:2 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() B. Empati ve likili Kavramlar Empati deyince ilk akla gelen karmzdakinin yerine kendimizi koyup onun duygu ve dncelerini anlama abasdr. Empati bir hayal kurma eylemi, kendi izdmn tekinin perspektifine ve anlayna drmektir. Empatiden farkl olarak erimede[2] (fusion) konuan tekiyle, empatide ise teki adna konuur (Rees, 2003: 1). Ben-merkezci davranan bir kimsenin, karsndakinin rolne girmesi ve olaylara onun bak asndan bakmas, yani empati kurmas mmkn deildir (Dkmen, 2000: 141). Dier pek ok insan zellii gibi empatik beceri de iki yan keskin bak gibidir. Baz liderler empatik beceriden yararlanarak topluma hizmet edebildii gibi bazlar da insanlara hkmetmek iin kullanabilirler (Dkmen, 2000:146). Hatta baz empati giriimleri hakaret ve byklenme ve iftira amal da olabilir. teki ile empati kurmak onu sevmemize, kabul etmemize ve en azndan onun hakknda olumsuz grlerimizin azalmasna doal olarak katkda bulunur. Empatinin sempati ile sonulanmas bir kimsenin niin teki ile ilgilendiine baldr. Psikoanalistler ve retmenler tam empati kurmak, bununla birlikte ilerini en iyi bir ekilde yapmak durumundadrlar (Stocker, 214). Bir kimsenin kendisini nasl grd de empatiyi belirleyici bir dier unsurdur (Stocker, 215). Empatinin tanmn verdikten sonra bu kavramn anlam erevesini daha iyi anlayabilmemiz iin empatiyle ilgili kavramlar ele almak faydal olacaktr. Empati ile ilikili bir kavram olan sempati ise, birisiyle birlikte ac ekmektir. Bir insana sempati duymak o insann sahip olduu duygu ve dncelerin aynsna sahip olmak demektir. Empatide anlamak, sempatide karmzdakine hak vermek sz konusudur (Dkmen, 2000:139). Mslmann sempati gstermesi karsndaki ister inanan isterse inanmayan olsun, konu maruf kapsamnda ise beklenen bir eydir. Sempatiden konum olarak daha yksek olan dierkmlk,[3] dierini gzetme motivasyonu ya da eylemidir ve hakszl nleyen ve faydal olan tevik eden ahlaki kodlar destekleyen bir yaklamdr (Brandt, 132). Dierkm bir kimse sevgisini yz ifadesi ya da ses tonu ile gstermek zorunda deildir. Yardmsever bir kimse ya da kahraman bir itfaiyeci veyahut asker dierkm olabilir. sar[4] kavram dierkmlk olarak grlebilir. gale ve smrye kar cann ortaya koymak da bu kapsamda grlebilir. (Bakara 2/207). Empati ile ilikili olduunu dndmz hermentik yorum, psikolojik olarak sezgi ve empati (yani bir kimsesin kendisini yazarn yerine koymasnn imkn) sorunudur (Rasmussen, 2002: 7). Biz dier bir ahsn konum ya da ufkunu kefettiimiz zaman, onun fikirleri, onunla hemfikir olmakszn kavranabilir hale gelir (Tatar, 1999: 22). Bir metni anlamakla muhatap olduumuz kiiyi anlamak arasnda bir fark sz konusudur. Yazl olann sabitliini dikkate almann gerekmedii gnlk konuma esnasnda dinleyen konuann niyetini anlamak zorundadr. Biri dierinin szn kastettii ey asndan anlamaldr. Dier ahs, tabir caizse, kendisini yazl ya da bir baka sabit konuma formuyla ondan ayrmam ve anlalmas beklenen eyi, kastl ya da kastsz, yanl anlayarak muhtemelen tahrif edecek bilinmeyen bir ahsa aktarm deildir. Konuan ile dinleyen kiiler birbirlerinden fiziksel ve zamansal adan uzaklam deildir. Yazarn niyeti veya zihni szl konuma deil, yazl ifadeler ya da metinler sz konusu olduunda hermentik sorun hale gelmektedir (Tatar, 1999:24). Bu balamda hermentii yazl metin ile empati olarak tanmlamak mmkndr. Empatiyle ilikili olduunu dndmz kavramlar akladktan sonra Kur'an’da bu kavrama tekabl edecek ayetleri ele alalm: ------------------------------- 2:Erimenin yani karmzdakinde adeta yok olmay belki de tasavvuf kltrndeki “fena” anlayyla birlikte dnmek mmkndr. “eyhte, Rasul (s)’de ve nihayet Allah’ta yok olmak” eklindeki benliin kaybnn bu kavrama tekabl ettii sylenebilir. 3-Dierkml sistemletiren Fransz sosyolog ve positivist Auguste Comte (1798–1857)’tur. 4-Bu kelimenin (آيثاَر) Kur'an’da yer ald ayetler iin bkz. Yusuf 12/91; Taha 20/72; Nebe 79/38; Ala 87/16. ----------------------devam edecek----------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:3 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() C. Kur'an’da Empati Trleri 1. Mminlerin Empatisi a. Byklerle Empati “Sizden olan ocuklarnz erginlik ana girdiklerinde, kendilerinden ncekiler (bykleri) izin istedikleri gibi, onlar da izin istesinler. te Allah, ayetlerini size byle aklar. Allah her eyi bilendir, hkm ve hikmet sahibidir.” (Nur 24/59). Yani, “Ergenlik ana girmi ocuklarnz kendilerinden ncekilerin izin istedikleri gibi, yani kendilerinden nde bulunan siz byklerinin her zaman geldiini fark ettirip selam vererek izin istemeniz gibi[5] onlar da yalnz vakitte deil, her zaman yannza gireceklerinde izin istesinler.” (Yazr, 1979: b. Mminlerin Kur'an- Kerim ile Empatisi “Anlayasnz diye apak bir Arapayla indirdik.” mealindeki ayetlerin tm Kur'an ile empati kapsamnda deerlendirilebilir. Akla yle bir ey gelebilir. Empatinin amac anlamak ise, Kur'an’ anlamadan okuyup duygulanan insanlara ne diyeceiz? Onlarn ki de empati deil midir? Belki yle bir ayrm yapmak gerekir. Alglamak ile anlamak ayr eylerdir. Anlamak daha ileri bir eydir. Kur'an’da ne kastedildiini anlama abasn destekleyen bir bnu Mesud hadisi yledir: phesiz sen yle bir zamandasn ki, fukahas ok, kuras azdr. Senin bu zamannda Kur'an’n koyduu snrlar korunur, harflerine pek nem verilmez. (…) yle bir zaman gelecektir ki, o zaman fukaha az, kura ok olacaktr. Kur'an’n harfleri ezberlenecek, fakat koyduu snrlar ihmal edilecektir.[9] nsanlara gelen “Kur'an okunuyor ve aklanyor.” deseniz pek az icabet ediyor ama “Gelin dnya apnda Kur'an okuma birincileri geliyor.” deseniz rabet daha ok oluyor. Bu balamda Kur'an’ anlamaya alan Mslmanlar da “Bunlar mealci, alimleri tanmazlar.” diye mahkum ediliyor. te yandan da vefat etmi alimlerimizi (Allah hepsinden raz olsun), “5 yanda Kur'an’ ezberledi. 15 yanda dneminin bilginleriyle tartr onlar yenerdi.” diye vyoruz. c. Mminlerin Savam Mminlerle Empatisi Allah Bedir savandaki mminlerle empati kurmamz istiyor: “phesiz kar karya gelen iki toplulukta size bir yet, bir iaret ve ibret vardr. Onlardan biri Allah yolunda savayordu, br de kfirdi ve karlarndakini gz kararyla kendilerinin iki kat gryorlard. Allah da gnderdii yardmla dilediini destekliyordu. Gren gzleri olanlar iin elbette bunda apak bir ibret vardr.” (lu mran 3/13). Yce Allah'n "...Kar taraf gzleri ile kendilerinin iki kat olarak gryorlard..." ayeti iki ekilde yorumlanabilir. 1- "Gryorlard" ifadesindeki zamir kfirleri, "Kar taraf" ifadesi de Mslmanlar kastetmi olabilir. Buna gre anlam yle olur; "Kfirler o kadar kalabalk olmalarna ramen, bir avu Mslman "kendilerinin iki kat" olarak gryorlard... Bu da Allah'n bir planyd, Allah, mriklere Mslmanlar ok, kendilerini az gstermiti. Bylece kalpleri sarslm, ayaklar kaymt. 2- Ya da bunun tam tersi olmutu... Buna gre anlam yle olur: Mslmanlar -mrikler kendilerinin kat olduu halde- mrikleri kendilerinin "iki kat" olarak grmelerine ramen direnmi ve onlara kar stn gelmilerdi (S. Kutub, 1991: d. Mminlerin Kfirlerle Empatisi“Dman topluluunu takip etmede geveklik gstermeyin. Eer siz ac duyuyorsanz, kukusuz onlar da sizin ac duyduunuz gibi ac ekiyorlar. Oysa siz Allah'tan onlarn mit edemeyecekleri eyleri umuyorsunuz. Kukusuz Allah her eyi bilendir, hikmet sahibidir.” (Nisa 4/104). Yani, “Onlar az bir sermaye olan dnya hayatn ararken siz sonsuz sevap ve ahireti istersiniz. Sizin mit sahanz onlardan ok genitir. Onun iin siz onlardan ok yksek bir azim ve istekle cihat etmelisiniz. Allah her eyi bilen ve her eyi bir hikmete gre yapandr. Dolaysyla Allah'n emirlerine sarlp ilim ve hikmet dairesinde hareket ediniz ki, umduklarnza kavuasnz.” (Yazr, 1979: e. Hayvanlarla Empati “Gn boluunda Allah'n emrine boyun edirilerek uuan kulara bakmadlar m? phesiz bunda inanan bir toplum iin yetler (ibretler) vardr.” (Nahl 16/79). nsanlar kular izlediinde kendisini onlarn yerine koyduunda, kendilerini daha zgr hissediyorlar. Kuun fiziki yaps ile empati yaptklarnda uak yapmaya meylediyorlar. f. Mminlerin nceki Toplumlarla Empatisi “Allah hi kimseye gcnn yeteceinden baka yk yklemez. Herkesin kazand hayr kendisine, yapt ktln zarar yine kendisinedir. Ey Rabbimiz, eer unuttuk ya da yanldysak bizi tutup sorguya ekme! Ey Rabbimiz, bize bizden ncekilere yklediin gibi ar yk ykleme! Ey Rabbimiz, bize gcmzn yetmeyecei yk de ykleme! Bala bizi, mafiret et bizi, rahmet et bize! Sensin bizim Mevlamz, kfir kavimlere kar yardm et bize.” (Bakara 2/286). Buzaya tapnmalarnn keffareti olarak kendilerini ldrmeleri emredilmi ve "cumartesi" gn ticaret veya avlanmalar yasaklanmt. Bylece mminler, kendilerinden ncekilere Allah'n ykledii arlklar yklememesi iin Rabblerine dua etmektedirler (S. Kutub, 1991: ). Yine bu talebi, nceki mmetlerden zor imtihanlardan geenleri vahyi okuyarak haberdar olan mminlerin kendilerini onlarn yerine koyup Allah’a snp imtihanda baarl olmak iin yardm talebi olarak grmek de mmkndr. ---------------------------------------------------- 5- "Ey iman edenler! Kendi evinizden baka evlere, geldiinizi fark ettirip ev halkna selam vermeden girmeyin." (Nur 24/27) 9-Muvatta, Sefer, 88. ----------------------devam edecek------------------ |
![]() |
![]() | Mesaj No:4 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() 2. Allah’n nsanlarla Empatisi “Herhalde sana biat edenler ancak Allah'a biat etmektedirler. Allah'n eli onlarn ellerinin zerindedir. Kim ahdi bozarsa ancak kendi aleyhine bozmu olur. Kim de Allah'a verdii ahde vefa gsterirse Allah ona byk bir mkfat verecektir.” (Fetih 48/10). Halkn zerine biat ettii el, Peygamber (s)’in ahsn ifade eden el deil, Allah'n elisine ait bir el idi. Bu biat, Peygamber (s) aracl ile bizzat Allah'a yaplan bir biatt. (Mevdudi, 1986: Allah’n istedii mminlerin itaatlerini Peygamber (s)’e biat ederek gstermeleriydi. Bu ayeti empati asndan yorumladmzda haa Allah ile Peygamber (s) ayn ey olarak grdmz anlalmasn. Sadece Allah’n kendisini peygamberin yerine koyduuna ve peygambere biat ile Allah’a biat edilmi olduuna dikkat ekmek istiyoruz. Allah ile empatinin yaplabilmesi vahiy ile olabilir. Ancak bu ekilde onun kastn anlayabiliriz. Bu aba iin de muhkemler ncelikli olarak ele alnmal, mteabih ayetler onlarn muhtevasna gre anlalmaldr. Yine baz haramlarn tedricen uygulanmaya konmas da Allah’n kullaryla empatisi balamnda grlebilir.[6]Allah’n “Umulur ki…”[7] gibi ihtimal belirten ifadeleri gayb bilmeyen insanlarn kulland sluptur. Bu tavr tenezzlt- ilahi trnden olmaktadr (atb, II, 105). 3. Mriklerin Putlaryla Empatiye davet edilmesi nsann anlama tarznn somuttan soyuta doru olduunu dikkate alan Allah, irkin tutarszln anlatmak iin insanlara somut bir rnek vermektedir: “Allah, hibir eye gc yetmeyen, bakasnn mal olmu bir kle ile, kendisine gzel bir rzk verilen ve o rzktan gizli ve ak olarak harcayan hr bir insan misal verdi. Hi bunlar eit olur mu? Btn hamd Allah'a mahsustur. Dorusu insanlarn ou bilmezler. Allah u iki adam da misal verdi: Bunlardan biri dilsizdir, hibir eye gc yetmez; efendisine bir yktr. Onu nereye gnderse bir hayr getiremez. imdi, bu adamla, adaletle emreden ve doru yolda bulunan adam eit olur mu?” (Nahl 16/75-76). Yani hrriyetine sahip olmayp bakasnn mlk olan ciz kleler grubu ile hrler grubu ve zellikle gzel rzk ile rzklandrlm olup da onu muhta olanlara harcayan hr kimselerin grubu eit olur mu? Elbette eit olmazlar, deil mi? te Allah'tan bakasna tapanlar, gnll olarak Allah’tan bakasn otorite kabul edenler, bakasnn mal olan kle gibi hrriyetini verip bir yarata kul olmu kleler gibidirler. Nasl olur da bir put veya ta ile her eyi bilen, her eye gc yeten, iyilii emreden, doru yola ileten yce Allah bir tutulabilir? (fizilal) 4. Mekkelilerin nceki Toplumlarla Empatisi Allah Peygamber (s)’den Mekkelilere Hz. Nuh’un kssasn anlatmasn istiyor ki zaten halk arasnda dolaan anlatlar dzeyinde de olsa bildikleri bu peygamber ve onu yalanlayanlarn akbeti hakknda kesin bilgileri olsun: “Buna ramen yine de onu inkr ettiler. Biz de onu (Hz. Nuh) ve gemide kendisiyle beraber olanlar kurtardk. Ve onlar yeryzne halifeler yaptk. yetlerimizi inkr edenleri ise suda boduk. Bak ite uyarlanlarn akbeti nasl oldu.” (Yunus 10/73). steyen, "uyarlp da yola gelmeyen" yalanlayclarn sonuna baksn. t ve ibret almak isteyen, kurtulua eren mminlerin sonlarndan ibret[8] alsn (S. Kutub, 1991: ) -------------------------------- 6-Tedricin toplumun slah konusunda mer b. Abdlaziz’in tedrici bir kenara brakmasn tavsiye eden oluna syledikleri manidardr: “Acele etme yavrum, Allah ikiyi Kur'an’da iki defa ktledi, ncde haram kld. Hakk toptan insanlarn zerine yklediim zaman, onu toptan reddetmelerinden ve bundan bir fitne kopmasndan korkuyorum.” (atb, II, 91). 7-Zmer 39/43, Bakara 2/170, sra 17/79, Maide 5/52, Nisa 4/19. 8-Hz. Muhammed (s) hitap ettii Mekkeliler Nuh kavminin milletler tarihinde nfusunun okluu ve gcyle tannm bir toplum olduunu yaygn rivayetlerden biliyorlard; dolaysyla bu meydan okuma rnei onlarn beyninde de imekler aktrmalyd.(diyanet) --------------------devam edecek---------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:5 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() 5. Peygamberin Empatisi a. Peygamberin Mminlerle Empatisi “O'dur ki mmiler iinde, kendilerinden olan ve onlara Allah'n ayetlerini okuyan, onlar temizleyen, onlara kitap ve hikmeti reten bir Peygamber gnderdi. Oysa onlar, nceden apak bir sapklk iinde idiler.” (Cuma 62/2). Bu fedakrlk abas empatinin gzel rneklerindendir. Zira kendisini merkeze alan insan, toplumun arnmasyla ilgilenmez. Yine Peygamber (s)’den nakledilen ve “En hayrlnz” diye balayp, “Kur’an renen, reten, hanmlara kar iyi davranan.” eklinde devam eden rivayetler onun mminlerle yapt empatiye rnek verilebilir. b. Peygamber (s)’in Peygamberlerle Empatisi “Andolsun ki biz, senden nce birok peygamberleri kavimlerine gnderdik de, onlara apak delillerle vardlar. Onun zerine gnah ileyenlerden intikam aldk. Mminlere yardm ise, bizim nezdimizde bir hak oldu.” (Rum 30/47). yet, kendilerinden ncekilerin balarna gelenlerin birounu bilen ve yeryzn gezdiklerinde, kalntlarndan da onlarn balarna gelenleri anlayan mriklere, ncekilerinin bana gelen ktlklerin kendi balarna da gelmemesi konusunda uyaryor: “Yeryzn gezdiinizde grdnz gibi ayn yolu izleyenlerin akbetleri hep ayndr.” (S. Kutub, 1991: Bu anlamda tarih okumalar ve tarih meknlar ziyaret, gnmzde yaanan problemleri anlama ve zmede faydaldr diyebiliriz. c. Peygamberin Mriklerle Empatisi Allah Peygamber (s)’den kendisini Ehl-i Kitab’n mrik olanlarnn yerine koymasn tavsiye etmektedir. Bu sayede verilen rnek ile irkin tutarszl muhatap tarafndan daha rahat anlalacaktr: “Ey Muhammed! de ki: "Rahman olan Allah'n bir ocuu olsayd, ona ibdet edenlerin birincisi ben olurdum." (Zuhruf 43/81). Yani, benim hi kimseyi Allah'n ocuu olarak kabul etmemem, bir inadn sonucu deildir. Ben bu dnceyi, "hakikat olmad" iin kabul etmiyorum. Allah'n bir ocuu olsayd, onu ilk ben tasdik ederdim. nk ben, Allah'n sadk kuluyum. Fakat Allah, bu ithamdan mnezzehtir (Mevdud,1986: Byle bir slup, kar tarafn kabuln kolaylatracak, onlarn inatlarn terk etme ve ilerindeki tarafgirlik ateinin sndrlmesi konusunda daha etkin olacaktr (atb, II, 104): d. Peygamberin Putlarla Empatisi “Hani brahim, babas Azer'e dedi ki; "Sen putlar ilh m ediniyorsun? Ben gerekten gerek senin ve gerekse kavminin ak bir sapklk iinde olduunuzu gryorum. Biz brahim'e gklerin ve yerin grkemli egemenlik mekanizmasn bylece gsteriyorduk ki, o kesin inanllardan olsun. zerine gece bastrnca, bir yldz grd: ‘Rabb'im budur.’ dedi. Yldz batnca da: ‘Ben batanlar sevmem.’ dedi. Ay' doarken grd: ‘Rabb'im budur.’ dedi. O da batnca: ‘Yemin ederim ki, Rabbim bana doru yolu gstermeseydi, elbette sapkla den topluluktan olurdum.’ dedi. Gne'i doarken grnce: ‘Rabb'im budur, bu hepsinden byk.’ dedi. O da batnca dedi ki: ‘Ey kavmim! Ben sizin (Allah'a) ortak kotuunuz eylerden uzam.’Ben yzm tamamen, gkleri ve yeri yoktan var edene evirdim ve artk ben asla Allah'a ortak koanlardan deilim.’ Kavmi onunla tartmaya balad. O da onlara dedi ki: ‘Beni doru yola eritirdii halde Allah hakknda benimle mcadele mi ediyorsunuz? O'na ortak kotuklarnzdan hi korkmuyorum, ancak Rabbimin diledii ey hari. Rabbim ilmiyle her eyi kuatmtr. Hi dnmez misiniz?’ Hakknda hibir delil indirmedii halde, siz Allah'a ortak komaktan korkmuyorsunuz da, ben sizin ortak kotuklarnzdan nasl korkarm? Eer bilirseniz syleyin, bu iki topluluktan hangisi gven iinde olmaya daha layktr?” (Enam 6/74-81). Hz. brahim’in gk cisimlerine tapmay eletirirken kulland slup yalanc olduunu bildii dmanna insafl davranan kimsenin kendi grnde fanatik olmadn gsteren bir sluptur. nk bu slup hakka armada ve sorunlardan kurtulmada en iyidir (Zemaher, II, 38). --------------------devam edecek------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:6 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() 3. Kt Niyetli Empati rnekleri Vatanlarn savunan Filistinlilerin iktidara getirdii bir siyasi partinin hala terrist olduuna inanmamz isteyen buna karlk bir kiliseye saldran Yahudileri “fanatikler” olarak tanmlayan televizyon haberleri bizi igalcilerle empatiye tevik etmektedir. a. Dedikoducularn Empatisi “te dedi, (yneticinin hanm) ‘Bu grdnz, beni hakknda knadnz (gentir). Yemin ederim ki, ben bunun nefsinden yararlanmak istedim de o, namuslu davrand. Yine yemin ederim ki, emrimi yerine getirmezse, muhakkak zindana atlacak ve kesinlikle zelillerden olacaktr. ehirde baz kadnlar da, ‘Azizin kars, delikanlsndan murad almaya kalkm, sevgi yreini yakp kavuruyormu, gryoruz ki, kadn ldrm besbelli..’ dediler”. (Yusuf 12/30-32). b. Mrik Bir Devlet Bakannn Allah ile Empatisi Allah, Hz. brahim dnemindeki yneticinin kendisini yaratma konusunda Allah yerine koyduunu ifade etmektedir: "Allah, kendisine hkmdarlk verdi diye, Rabbi hakknda brahim'le tartan grmedin mi? Hani brahim, ona, "Benim Rabbim odur ki, hem diriltir, hem ldrr." dedii zaman, "Ben de diriltir ve ldrrm." demiti. brahim, "Allah gnei doudan getiriyor, haydi sen onu batdan getir!" deyince o inkr eden kimse arp kald. yle ya, Allah zalimler topluluunu doru yola iletmez.” (Bakara 2/258). Demek oluyor ki, tautun rneklerinden biri, byle, "Ben hayat veririm ve ldrrm." diye Allah ile boy lmeye kalkan kfirdir. Bununla birlikte Cenab- Allah'n gc ve hayat vermesi bir defaya mahsus deildir. O mutlak gc ile diledii gibi hayat verme gcne sahiptir. Yok olan var edip hayat verdii gibi, ly de tekrar diriltebilir ve hayat verebilir (Yazr, 1979: Hz. brahim dnemindeki mrik yneticinin bu empatisi, hakaret amal olup, iyi niyetten ve anlama abasndan uzaktr. c. Mriklerin Allah le Empatisi Allah’n neyi kastettiini biz ancak vahiy araclyla, onu okuyarak bilebiliriz. Bu tr bir empati meru grlebilir ancak delil olmakszn Allah hakknda kt zanda bulunmak grnm olarak empati olsa da aslnda kt zandan baka bir ey deildir: “Allah'a ortak koanlar dediler ki: "Allah dileseydi, ne biz, ne atalarmz O'ndan baka eye tapardk ve O'nun emri dnda hibir eyi haram klardk." Kendilerinden ncekiler de byle yaptlar. Buna kar peygamberlerin vazifesi, ancak ak-seik bir tebliden, ibarettir.” (Nahl 16/35). Yani, "Sizin itiraznz yeni deil, sizden nceki sapk kimseler de ayn eyi ne srerlerdi. Bugn siz de, onlar gibi, sapklnza ve yanl hareketlerinize "Allah'n diledii bu." diye zr gsteriyorsunuz. Bunun kendinizi aldatmak ve nasihatten kamak iin uydurduunuz bir zr olduunu biliyorsunuz." (Mevdudi, 1986: Allah hakknda zan beslemek caiz deildir. Elde vahyi bir aklama olmaldr.[10] “Allah Hz. Muhammed (s) dneminde adaleti salamak iin hrszn elini kesiyordu. Bu dnemde baka ceza olabilir.” demek caiz deildir. Zira adaletin baka trden bir ceza ile de salanabileceine dair vahyi bir veri yoktur. ----------- 10-Szgelimi, Sad 38/27 ve Duhan 44/38-39 rneinde grlebilecei gibi vahyi veriler Allah’n g ve yeri yaratmadaki niyetini aka ortaya koyduu iin Allah ile empati yapmaya imkn tanmaktadr ----------------------devam edecek--------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:7 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() d. Ehli Kitap Allah ile Empatisi “Yahudiler, "Allah'n eli ok skdr" dediler. Syledikleri sz sebebiyle onlarn elleri balansn ve lanete urasnlar! Aksine Allah'n elleri aktr, diledii gibi verir. Andolsun, Rabbinden sana indirilen, onlarn ounun azgnln ve kfrn artryor. Biz, onlarn aralarna t kyamete kadar dmanlk ve kin atmzdr. Ne zaman sava iin bir ate yakmlarsa, Allah onu sndrmtr. Onlar yeryznde bozgunculua koarlar. phesiz Allah bozguncular sevmez.” (Maide 5/64). Yahudilerin bu sz, "Allah her istediini yapamaz ve her istediini veremez, onun iin bol bol rzk da veremez, yoksa Yahudilere hi darlk ektirmez, her eyi ihsan ederdi." melinde olduu anlalyor. Yahudilerin bu sz Rasululllah'n ashbnn ok fakirlik ve ihtiya iinde bulunduklar srada: "Muhammed'in Allah' fakir, eli baldr, onun iin onlar skntdan kurtaramyor." eklinde Mslmanlarla alay etmek iin sylemi olmalar ihtimali de vardr. yette bunun zhitlerin ve bilginlerin sanatlarn knamann hemen akabinde sylenmi olmas sebebiyle szn balam bize unu iaret ediyor ki, bu szn Yahudilerin bilginleri tarafndan sylenmi olmas itibariyle hepsine nisbet edilmitir (Yazr, 1979: . e. Kafirlerin Peygamberlerle Empatisi “(Sihirbazlar daha sonra Musa ve Harun'u gstererek yle) dediler: "Bu ikisi muhakkak sihirbazdr; byleriyle sizi yurdunuzdan karmak ve en salam yolunuzdan[11] alkoymak istiyorlar." "Onun iin btn tuzaklarnz bir araya getirin, sonra hep bir sra halinde gelin. Bugn stn gelen muhakkak zafer kazanmtr." (Taha 20/63-64). Bu, onlarn Hz. Musa (a.s)'n mucizelerini tenkit etmeleridir. Sonra da, Hz. Musa (a.s)'dan alabildiine nefret ettirme abasdr. nk her salim ftratl kimse, sihirden ve sihirbaz grmekten nefret eder. nsann, sihrin devaml olmadn bilmesi ve o eyin bir sihir olduuna inanmas halinde, "Biz ona nasl uyarz? nk onun bekas; dinin ve icraatnn devamll sz konusu deildir" der. kincisi, onlarn "Size yerinizden yurdunuzdan karmak isteyen sihirbazlardr" eklindeki szleridir. nk bu sz de alabildiince nefret uyandran bir szdr.[12] Zira, insann doup byd yerden ayrlmas, kalplere zor gelen bir eydir.(Razi) Ve maalesef bazen toplumlar milli menfaatlerini dinlerinden stn tutabilmektedirler. Belki de bu nedenledir ki bycler vatan mefhumunu, “Dininizi yok etmek istiyorlar.” sznden nce zikretmilerdir. Bu yaklam toplumu etkileme gcne sahip insanlarca empatinin nasl ktye kullanlabildiine dair olduka gzel bir rnektir. “Yine onlarn iinde yleleri vardr ki, Peygamber'i incitiyorlar ve "O her syleneni dinleyen bir kulaktr." diyorlar. De ki; "Sizin iin bir hayr kuladr. Allah'a inanr, mminlere inanr, ayrca sizden iman edenlere de bir rahmettir". Allah'n Resuln incitenlere ackl bir azap vardr.” (Tevbe 9/61). Peygamber (s.a) her eyi dinler, ama sadece hayrl ve toplum yararna olan eyleri dikkate alr. nk o kt ve gnah olan eyleri dinleyen veya bunlar tevik eden bir kimse deildir. (Tefhim). yi bir kulaktr. Vahye kulak verir. Sonra onu size tebli eder, iletir. Bu sizin hayrnza ve yararnzadr. Hayrl bir kulaktr. Terbiyesini taknarak sizleri dinler. kiyzllnz yzlerinize vurmaz (S. Kutub). Batllarda bu var. Sizi iyi dinliyorlar, sanyorsunuz ki, hidayete ermesinde ramak kald. Halbuki apmz lyor, kastmz anlamaya alyorlar hepsi bu. f. Firavun’un leri Gelenleriyle Empatisi “Firavun'un kavminden ileri gelenler, "Muhakkak bu ok bilgili bir sihirbazdr." dediler. O, sizi yurdunuzdan karmak istiyor. (Firavun): "O halde siz ne emredersiniz?" dedi.” (Araf 7/109-110). Burada "siz ne dnyor, ne diyorsunuz, ne teklif ediyorsunuz?" yerine "ne emredersiniz?" denilmi olmas, ok dikkat ekicidir. D grnyle bu deyim, Firavun hkmetinin ynetim ve ileri yrtme yetkisinin bu danma meclisinin elinde bulunduunu gsterdii sylenebildii gibi (Yazr, 1979: Firavunun, ileri gelenlerine kibar davranarak kacak karar onlarn kararym gibi lanse etmek de istemi olabilir (Yazr, 1979:. Bu sayede Firavun, ileri gelenlerin muhalif sesler ykseltmelerini nlemi olmaktadr --------------------------------- 11-Bu salam yoldan kast, Firavun’un iktidar, sihir, batl dinleri olabilir bkz. Taberi. 12-Bu sz Firavun da kullanmaktadr: "Ey Musa! Sen sihrinle bizi yerimizden karmak iin mi geldin bize?" (Taha 20/57). ----------------devam edecek--------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:8 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() g. eytann nsanla Empatisi Nihayet eytan ona vesvese verdi. yle dedi: "Ey dem! Sana sonsuzluk aacn ve kmesi olmayan bir saltanat gstereyim mi?" (Taha 20/120). Allah'n onu tevik ettii ey ile blis'in tevik ettii ey ayndr. h. Mriklerin mriklerle Hud (a.s)'un uyars zerine iman ve itaat etselerdi And olsun ki, onlara size vermediimiz imknlar vermitik. Onlara kulaklar, gzler ve kalpler vermitik. Fakat kulaklar, gzleri ve kalpleri onlara hibir fayda salamad. nk onlar Allah'n yetlerini bile bile inkr ediyorlard. Alay etmekte olduklar ey de onlar sarp kuatt. (Ahkaf 46/26). Yani, Mal-mlk, g ve iktidar bakmndan hibir zaman mukayese yapamazsnz. Sizin iktidarnz sadece Mekke ehriyle snrlyken, onlar ok geni bir lkenin iktidarn ellerinde tutuyorlard. (Mevdudi, 1986: Mriklerin putlarla Empatisi Mriklerin bir tanesi hari tm putlarn krp ardndan da bu ii yapp yapmad sorulan Hz. brahim: Belki onu u bykleri yapmtr, konuabiliyorlarsa onlara sorun" dedi. Bunun zerine vicdanlarna dnp (kendi kendilerine) dediler ki: "Dorusu siz hakszsnz." Sonra yine (eski) kafalarna dndler: "And olsun ki (ey brahim!) bunlarn konumayacan (sen de) bilirsin." dediler. (brahim) dedi: "O halde, Allah' brakp da size hibir fayda ve zarar veremeyecek olan putlara m tapyorsunuz?" "Size de, Allah' brakp taptklarnza da yazklar olsun, siz hl akllanmayacak msnz?" Onlar: "Bir ey yapacaksanz, unu yakn da tanrlarnza yardm edin." dediler. (Enbiya 21/63-68). brahimin bununla yapmak istedii, onlarn, putlarn kendilerini korumak zere hi bir ey yapamam olmalarnn hatta aresiz ve gsz olduklar iin konuamamalarnn farkna varmalar ve bunu kabul etmeleriydi. . Mnafklarn Mminlerle Empatisi O srada mnafklar ve kalplerinde hastalk bulunanlar, (Mslmanlar hakknda) "u adamlar dinleri aldatt" diyorlard. Oysa her kim Allah'a tevekkl ederse bilsin ki, Allah galiptir, gldr ve hikmet sahibidir. (Enfal 8/49). yz ksur fakir fukara kalktlar da bin kiilik gl bir dmana kar ktlar. Sonu Grld gibi empati bir ksmnn sevap bir ksmnn da gnah olaca unutulmamaldr. En iyi Mslman benim gibi olur. eklinde dnp dier Mslmanlar tekfir etmek de bir empatisizlik rneidir. Empati yaparken ncelik sras Kur'ana ve Mslmanlara aittir. Bu balamda srailde len ocuklar iin zlmekten ziyade kollar krlan, ldrlen Filistinli ocuklarla; olunu askere gnderdii ve kaybettii iin Amerikal kadndan nce, tecavz edilen vatanlar ellerinden alnan Irakllarla empati yapmak nceliklidir. Empati mazlumlarla yapldnda bir erdemdir. Zalimlerle yaplan empatinin yegane amac olabilir: Onlar zulmden, ikenceden ve igalden alkoymaktr. Konumuzu bitirirken size bir hikye anlatmak istiyorum: Ar yaralanan arkadan komutandan izin alp can tehlikesine ramen kurtarmaya giden Mehmet arkadan srtlanp hayatn kaybetmi halde geri getirir ve komutan askere, "Sana demitim. Bouna hayatn kaybedecektin." deyince. Komutanm arkadam dudaklarnn kapamadan nce syledii nemliydi." der. Vefat eden askerin son sz u olur. "Mehmet, geleceini biliyordum Mehmet! Geleceini biliyordum, Mehmet. MURAT KAYACAN
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hccettir(Mslim) |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Empati | slaminesil | Bilgi Daarc | 2 | 08 Aralk 2018 16:15 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|