www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda....

Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDNEWEB FORUM GENEL.::. > Edebiyat > Makale ve Ke Yazlar

Konu Kimlii: Konu Sahibi Yitiksevda,Al Tarihi:  26 Nisan 2011 (23:10), Konuya Son Cevap : 08 Aralk 2012 (00:32). Konuya 1 Mesaj yazld

Yeni Konu a  Cevapla
 
LinkBack Seenekler Deerlendirme
Alt 26 Nisan 2011, 23:10   Mesaj No:1
Medineweb Emekdar
Yitiksevda - ait Kullanc Resmi (Avatar)
Durumu:Yitiksevda isimli ye imdilik offline konumundadr
Medine No : 2
yelik T.: 10 Nisan 2008
Arkadalar:3
Cinsiyet:Erkek
Memleket:MALAZGIRT
Ya:48
Mesaj : 5.077
Konular: 295
Beenildi:129
Beendi:24
Takdirleri:153
Takdir Et:
Konu Bu  yemize Aittir!
Standart Kur'an'i Kerim'de krah Kavramnn Analizi / Mevlt Hnl

Kur'an'i Kerim'de krah Kavramnn Analizi / Mevlt Hnl

znde merhametli, iinde merhametli آلله ad ile. Tm batl ideoloji anlay ve fikirlerden Allah'a snarak sze balamak imani vasfmzdandr.

Kur’ani bir kavram olan krah kelime kkeni olarak K-R-H den gelmektedir Kuranda 23 hal ve hal anlamlar olarak 41 yerde geer…

Kelime anlam ile: Bir kiiyi holanmad, tiksinti duyabilecei bir ii yapmaya zorlamak, bask ve tehdit ile mkellef olmad bir ii yapmaya zorlamak demektir. Zorlayc gce

‘’ Mkrih ’’ Zorlama, bask altnda olana da ‘’ Mkreh ’’ denir.

Kerihe كَرِهَ: 8/8. 9/32-33 10/82. 40/14. 61/8-9 Burada arzu etmemek manas verilmitir…9/49
(Allah onlarn savaa kmalarn irade etmemitir.)

Kerihtumuhفَكَرِهْتُمُوهُ 49/12 : (l kardeinin etini yemekten tabiatlar icab tiksinecekleri bildirilmektedir.)

Yekrahune يَكْرَهُونَ 16/62 (Bu ayette bildirildii zere) 16/58 kendilerinin kz ocuklar olmasndan holanmadklar halde, melekleri dii varlklar olarak kabul ederek: Onlar Allah’n kzlardr, demek suretiyle kzlar Allah’a nispet etmektedirler.)

Kerha كَرْهًا Holanmamak, isteksiz olma 4/19 ister istemez 3/83.13/15 istekli yahut isteksiz 9/53.41/11

Kurhul كُرْهٌ 2/216 (Holanlmayan, sevilmeyen husus)

Kurha كُرْهًا 46/15 Meakkatli anlamnda

La Karihun لَكَارِهُونَ 8/5 (Mminlerden byk bir frka ise, senin aralarndan karlndan holanmamlard mealinde ) 9/48.54 11/28.23/70.43/78

Mekruha مَكْرُوهًا 17/38 (irkin grlen, rza gsterilmeyen mekruh)

Kerreha : كَرَّهَ Fiili irkin gstermek, tiksindirmek 49/7 (irkin gstermek, tiksindirmek)

Ukrihe اُكْرِهَ 6/106 (Kfre inkra) zorlamak, mecbur klmak

krahe اِكْرَاهَ cbar, zorlama, zorla yaptrma 2/256.24/33

Kerih szc ‘’krah’’ yoluyla (yapmaya) zorland eylerde, insana dardan erien zahmet meakkati ifade eder…

Akl veya eriat bakmndan holanlmayan ya da tiksinti duyulan ey. Bundan tr bir insann ayn nesne ilgili ‘’tabiat, seciye bakmndan onu istiyorum, arzuluyorum, akl veya eriat bakmndan ondan holanyorum ya da tiksiniyorum’’ anlamnda ya da ‘’ Akl veya eriat bakmndan onu istiyorum, arzuluyorum, tabiat, seciye bakmndan ondan holanyorum ya da tiksiniyorum’’ anlamnda demesi sahih olur…

Tekrahu
‘’Bazen bir eyi kerih grrsnz hlbuki o ey sizin iin hayrdr.(Bakara-216)

nsann bir eyle ilgili, onun durumunu bilmeden, holanmayn veya tiksintisini, yada sevgisini gz nnde bulundurmas itibara almas gerekmez.

’Kerihtu’ (fiili) her ikisiyle ilgilide kullanlr. Fakat ‘’Kur’tun’’ anlamndaki kullanm daha fazladr…
( Tevbe-32 -33) (Enfal-5)

Bir baka ayeti kerime’de ‘’kerihtumuh’’

‘’...Sizden biri hi arzu edermi ki kardeinin etini yesin? Demek ki tiksindiniz!
(Hucurat-12)

Ayeti kerime’de ‘’Kardeinin etini yemenin’’ yani insan buna alrsa nefsin/tabiatnn, kendisinden tiksinmek zere yaratld bir ey olduuna dikkat ekilmekte…

Bir baka ayeti kerime’de ‘’ kerha’’ ‘’kerihtumuhunne’’

Siz ey imana ermi olanlar! Hanmlarnza, onlarn arzusu hilafna (bask yaparak) miras olma(ya alma)nz helal deildir. Ve ak bir ekilde hayszca davranma suu ilemedike vermi olduunuz herhangi bir eyi geri almak amacyla onlara bask yapmayn. Ve hanmlarnzla gzel bir ekilde geinin; nk onlardan holanmyor olsanz bile, olabilir ki holanmadnz bir eyi Allah byk bir hayra vesile klm olabilir.
(Nisa-19)

Bask ve zorlama anlamnda kullanlmtr.

‘’…Cariyelerinizi fuha ikrah etmeyin...’’(Nur-33)

Burada cariyelerin zorlanmalar nehyedilmitir…

Bakara 256 ayeti kerimede ise ‘’Dinde ikrah yok’’

1: Szc islamn ilk yllarnda bir kimseye tebli edilir ya kabul eder ya da etmezdi

2:Bu Ehli kitapla alakaldr, nk onlar cizye vermeyi setiklerinde ve artlara uyduklarnda terk edilirlerdi.

3:Batl bir din (i kabul etmey)e ikrah edilip bunun sonucunda o dini kabul eden ve o dine giren kimselerle ilgili bir hkm yoktur’’ (anlamndadr)

Allah azze ve celle bu hususta yle buyurmaktadr…

man ettikten sonra kfir olanlar, Allah'n gazabna urarlar, onun iin byk bir azap vardr. Yalnz bu hkm, kalpleri kesin bir imann hazz ile donanm olduu halde bask altnda kalanlar iin deil, fakat gnllerinin kapsn inkrcla aanlar iin geerlidir.
(Nahl-106)

4:nsann dnyada kerhen gerekletirdii itaatin ahirette nemi yoktur

nk Allah azze ve celle her eye hkim olandr iimizi dmz bilendir. Allah’n raz olaca en nemli olan HLS’TIR. Allah Resul Muhammed (s.a.a) bu hususta yle buyurmaktadr…

‘’A’melu Binniyyeti’’ Ameller niyetlere gredir.

(Hadis Mttefekun Aleyhtir) Buhari ve Mslim tahri edilmitir.

Allah resul Muhammed (s.a.a) yle buyurmaktadr:

‘’hlsl ol, amelin az dahi sana kfi gelecektir.’’
(Muaz B. Cebelden Nakledilmektedir.)

krah, sz ve fiillerin sonularna etki yapar, fakat ehliyetin asln ortadan kaldrmaz. Geerli olan ikrah, tam olsun, eksik bulunsun, szleri hkmden drr. Bu nedenle, ikrah altnda yaplan ikrarlar geerli olmaz. Ancak, ikrah hali kalktktan sonra rza gsterilmesi hali mstesnadr. Tam ikrah da, eksik ikrah da rzay yok eder. Balayc akid ve szlerde ise karlkl rza esastr.

Allah azze ve celle yle buyurmaktadr:

Siz ey imana ermi olanlar! Birbirinizin mallarn haksz yollarla -karlkl rzaya dayanan ticaret yoluyla da olsa- heba etmeyin ve birbirinizi mahvetmeyin; zira Allah, sizin iin bir rahmet kaynadr.
(Nisa-29)

Allah Resul Muhammed (s.a.a) yle Buyurduu Rivayet edilmektedir:

" Bir kimsenin mal, ancak onun gnl holuu ile hell olur "
(Ahmed bin Hanbel, Msned, V, 72)

nsan kinattaki yaratklarn en olgunu ve ereflisidir. Canl cansz btn varlklarn hepsi insann hizmetine sunulmutur. Bu verilen stnln bedeli olarak ‘’Allah’a ibadet/kulluk slah ve imar etmek ile elde edilir. nsan dier varlklardan stn klan Akl, ruh, irade ve ihtiyar (seme hakk) gibi emanetler ile yeni eyler kef edip kesb etmek kudretine sahiptir. nsann yapaca herhangi bir ite yapp/yapmama tercihi kendisinde mevcuttur.

nsan bir ii yapmak istediinde kendince gzel grmedike kimsenin yaptrabilmesi dnlemez. Lakin bu ihtiyar hakk her zaman salam olmayabilir, insann iradesini ve seme hakkn kullanmak isteyipte kullanamad durumlara genel ad ile ikrah denilir.

iada var olan Takiyyeye eletirel bir adan bakan ehid dr Ali eriati, “Takiyye, benim ve atalarmn dinidir” seklindeki mam Cafer’e atfedilen rivayeti eletirir ve Takiyyenin bir din deil, pratik bir taktik olduunu syler. Ayrca eriati, konunun ironik hale geliini u misalle anlatr: “Takiyyeye inanm bir adam, o kadar “takiyye-zade”dir ki, “Baym, evinizin adresi nedir?” diye sorulduunda rengi umu, son derece takiyye yapm, inancn gizlemi, grn sylememitir. Artk grsnn ne olduunu, ne gibi bir inan tadn bile hatrlamaz.”
( Ali eriati, s. 219 )

Tefsir-i Kurtubi'de: mam Hasan el-Basri'nin: "Mslmanlar iin takiyye Ruhsatn kullanmak kyamete kadar caizdir. Ancak bu ruhsatn kfirlere mdahane (dalkavukluk) ve irin grnmek iin kullanlmas haram olur."

(el-Cesss, Ebu Bekr Ahmed b. Ali er-Rz, Ahkmu’l-Kur’n, Beyrut, 1335, c. II, sh. 9)

Kuran-i Kerim'in yaratldn varsayan (Halku’l-Kur’an) Mutezile grn devlet eliyle zorla kabul ettirilmeye alld dnem, slm Mezhepleri tarihinde "mihne" olarak bilinmektedir.

Basta Ahmed b. Hanbel Olmak zere, resmi dnceye kars kan pek ok slm limi, bu tutumlarndan dolay mahkm edilip ikenceye maruz kaldlar.

Kendisini hapishanede Ziyaret eden amcas shak b. Hanbel ile aralarnda su diyalog geer.

“- Ebu Abdullah! (Ahmed bni Hanbel) arkadalarn seninle Allah arasnda Olan hususta istenileni sylediler. Hapiste, zorlukta yalnz sen kaldn! -Amca! lim takiyye tariki ile cahil cehlinden tr (bu trl) cevap verirse,Hakikat ne zaman ortaya kacak?” Amcas der ki bu cevap zerine ben sustum ve onu kna etmekten vazgetim.
(lhan, a.g.m. s. 165.)

Muhammed Ebu Zehra su ifadelerinde limler iin takiyye’nin caiz Olamayacan isabetli bir ekilde tespit etmitir: “slam diyarnda takiyye uygulamak, islam hkmlerin istikrar kazanm olmasndan, farz olan ma’rufu emretmek ve mnkeri yasaklamak prensibi ile tenakuz tekil eder. Hadis ve fetvada Ahmed’in mevkiinde olan biri iin, en iddetli ikencelere urasa bile, susmak doru olmaz. Rey’inde sebat etmesi gerekir. Takiyye arkasndan gidilen imamlar iin caiz olmaz. Yoksa halk yanltabilirler. nk halk imamlarn zahirine tabi olduklar ve derunlarnda gizlediklerini bilemedikleri iin syledikleri her eyin apak gerekler olduunu dnrler.

Benzer dnceyi ia limlerden Mfd, “takiyyeyi tartrken bunun limler in geerli olmadn, ulemann takiyye yapmas durumunda hakikatin kaybolacan. Belirterek, takiyyenin ancak avam iin geerli olabileceini aklamtr.

Konuyu net bir bak ile sonulandrmak adna ncelikle Nahl suresi 106 ayeti kerimesinin nzuln verelim:

mana eritikten sonra Allah' inkr eden kimseye gelince -ki, bundan kast, kalbi imanla dolu olduu halde bask altnda inkr etmi grnen kimse deil, fakat kalbini bile isteye hakkn inkrna aan kimsedir- ite bylelerinin zerine Allah katndan bir hm kecek ve onlarn payna ok byk bir azap decektir:

btn bunlar, onlarn dnya hayatn ahirette yelemelerinden ve Allah'n da hakk inkr eden kimseleri doru yola yneltmemesinden trdr.

te, Allah'n kalplerini, iitme ve grme duyularn mhrledii kimseler bunlardr; ite, umursamazlk iinde dalp giden kimseler bunlardr!

Hi phe yok, ahirette kaybedecek olanlar da bunlardr!
(Nahl-106-107-108-109)

Allah’ inkar iin zorlanmak byledir. Tam ikrah ile Allah’ inkra zorlanan kii, bunun tesiriyle, kalbinden inanmakszn Allah’ inkr ederse kfir olmaz.Cevaz verilmesine ramen kar koyup inkar etmez ise de Mkafat Allah’a aittir.

Mekke’deki ilk Mslmanlar eziyet, zulm ve pek ok ikenceye maruz kaldklar bir dnemde kfre dnmek cahiliye hkmleri ile hkmedilmektense ahadeti tercih etmekte idiler.

bn-i Cerir, bn-i Yasir'in olu Ebu Ubeyd’e, Hz. Muhammed'den yle rivayet eder:

Mrikler Ammar bn-i Yasir'i yakalam ve istediklerine yakn eyler syleyinceye kadar ona srekli ikence etmilerdi. Daha sonra Allah resul Muhammed’e (s.a.a) gelen Ammar durumu arz eder Allah Resul ‘’Kalbini nasl buluyorsun’’ diye sorar. o da ‘’man ile dolu’’ karln verir. Allah resul bu karl alnca "Eer onlar tekrar ikence ederlerse sen de tekrar o szleri sylersin" diye buyurur. te kfr eylemine ve mriklerin dediini yapmaya ilikin ruhsat byle durumlar iin geerlidir.

slam tarihi boyunca dilleri ile dahi kfir olduklarn sylemektense lmeyi tercih edenlere rnek olarak: Ammar’n annesi, babas Bilalin ‘’Ahed-Ahed’’ sylemleri ile inlettii Mekke sokaklar ahidlik etmitir. Seyyid Kutub, mer Muhtar, Ebu Hanife, mam afi, mam Malik, mam Ahmed, Ehlibeyt mamlar ve bu kutlu mesaj daima diri tutan Mminler rnek ahsiyetler olarak tarihe inandklar gibi yaamn adn yazmlardr.

Ensar'dan Zeyd'in olu Habib de, Mseylemetu-l Kezzab tarafndan yakalanp "Sen Muhammed'in Allah'n elisi olduuma ahitlik ediyor musun?" diye sorduunda "Evet" karln vermi, bu sefer Mseyleme "Benim Allah'n elisi olduuna ahitlik ediyor musun?" dediinde ise o "Ben duymuyorum" demiti. Mseyleme onun etlerini lime-lime koparrken o sonuna kadar bu tavrnda diretmiti.

Hafz bni Asakir -Abdullah bni Huzeyfe es Sehmi'nin biyografisinde diyor ki

Bizansllar Abdullah' esir almlard, onu krallarna getirdiler.

Kral: "Hristiyan ol, seni mlkme ortak eder ve kzmla evlendiririm"

Abdullah: "Eer sen kendinin sahip olduun her eyi versen buna bir de tm Araplarn sahip olduklarn ilave etsen Allah resul Muhammed'in (s.a.a) dininden bir saniyeliine ayrlmam istesen ben yine ayrlmam."

Kral: "O zaman seni ldreceim" deyince

Abdullah: "Ne yaparsan yap, dedi."

Kral emretti. Abdullah' ellerinden ve kollarndan baladlar, okularn ard, yakndan ellerine ve ayaklarna oklar sapladlar. O bu arada hala Hristiyanlk dinini Abdullah'a alyor, O'da hep reddediyordu. Sonra emretti O'nu indirdiler. Bir kazan getirilmesini istedi. Mslmanlardan bir esiri getirip iine attlar. Abdullah bu Mslman’a bakyordu. Ksa bir sre sonra bu Mslman orada, kzgn kapta parlayan kemiklere dnt. Yine Abdullah'a Hristiyan olmas teklif edildi. O yine reddetti. Kral onun da kazana atlmasn emretti. Kaldrlp atlaca zaman, alad. Kral biraz umutland ve kendisini ard, Abdullah niin aladn u ekilde izah etti:

"Ben Allah yolunda verecek tek bir canm olduu iin ve bu canm da Allah yolunda ksa zamanda bu kazana atlmakla elimden alnaca iin aladm. sterdim ki, vcudumdaki kllarn saysnca canm olsayd ve her biri Allah yolunda ikence ekerek verilse idi."

slam tarihi boyunca bu ve benzeri binlerce milyonlarca biyografi sunulabilir lakin vermi olduum birka rnek ile ikrah kavramnn ok basit bir olgu olmadn en ufak bir zaafiyette hemen taviz verilmemesi ve gerektiinde sonucunun lm ile sonulanmasna kadar varabilmesinin ehemmiyetini izah etmeye altm...

O, size yalnz lei, kan, domuz etini ve zerinde Allah'n adndan baka bir adn anld eyi yasaklad. Ama kim onlara mecbur kalrsa -bir arzu ve itah duymamak ve zaruri ihtiyacnn stne kmamak artyla- gnaha girmi olmaz: nk unutmayn, Allah ok balaycdr, rahmet kaynadr.
(Bakara-173)

rnein sunmu olduum ayeti kerimede haram klnan yiyeceklerin mecburiyet halinde lmemek kadar yenileceine cevaz verilmekte bu halde olduumuzu dnelim ve bu cevaza ramen o eti yemeyelim ve neticesinde lelim bu Allah’n vermi olduu cevaza kar gelme saylaca iin yapmayan kiinin gnaha girmesine vesile olur…

krah’tan sz edilebilmesi iin, zorlayann yapm olduu zorlamay yerine getirebilecek gte olmas gerekir, eer bu zorlamay yerine getiremeyecek gte ise o hukuken itibara alnmaz. Tehdit eden kiiye kar konulacak gce sahip olmasna ramen kar koymayp kabullenmek ikrah deil korkakl ile teslim olmaktr.

krah kavramn u ekil anlamak ve ona gre yaamak zorundayz:

tikadi hususta hibir ekilde taviz verilmeden zalimin/zorbann dayatmasna kar dik durmak zorundayz velev ki sonucu lm ile neticelenecek olursa da Mmin dik duruundan taviz veremez. Allah resul Muhammed (s.a.a) ‘in hayatn her daim rnek aldmz iddia ettiimizi syleriz lakin Mekke Mriklerinin yapm olduklar zorbalk, zulm ve eziyetlere ya da dininden dnmesi iin yapm olduklar tekliflere kar Allah’a olan inancndan zerre taviz vermeyiini neden hayatmza aktaramyoruz sorusunu vicdan sahibi isek kendimize sormamz gerekir.

Gnmzde batl ideolojileri urunda canla bala alanlar grdmde. Mslman’m diyenlerin sahip olduklar hakk dine ramen neden bu direnii gsteremediklerine her zaman kzmmdr ve hibir zaman taviz vermeyi uygun grmemiimdir. Batl olan ideolojileri urunda hapis, ikence, lme dahi varacak sonulara katlananlarn ballnn aslnda Mslman’larda olmas gereklidir.

MEVLT HNL
MALAZGRT

[Linkler Ziyaretilere Kapaldr.Giri Yap Veya ye Olmak iin TIKLAYIN...]
Alnt ile Cevapla

Konu Sahibi Yitiksevda 'in am olduu son Konular Aada Listelenmitir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Aklsz Bedenler Makale ve Ke Yazlar Medine-web 1 2429 20Haziran 2017 00:11
Kibir hastal / mevlt hnl Makale ve Ke Yazlar Yitiksevda 0 2334 24 Mays 2016 16:24
Hainler! Dokuzlu ete ve Karakter(siz)leri /... Makale ve Ke Yazlar slaminesil 1 2203 19 Mays 2016 22:06
ocuk stismar ve Ensest Modern Lt Toplumu /... Makale ve Ke Yazlar slaminesil 1 2109 19 Mays 2016 22:02
Vicdanla Czdan Arasnda / MEVLT HNL Makale ve Ke Yazlar Yitiksevda 0 2090 19 Mays 2016 21:59

Alt 08 Aralk 2012, 00:32   Mesaj No:2
Medineweb Sadk yesi
suhtem - ait Kullanc Resmi (Avatar)
Durumu:suhtem isimli ye imdilik offline konumundadr
Medine No : 17229
yelik T.: 10 Mart 2012
Arkadalar:27
Cinsiyet:
Memleket:......
Ya:39
Mesaj : 975
Konular: 69
Beenildi:97
Beendi:40
Takdirleri:695
Takdir Et:
Standart Cevap: Kur'an'i Kerim'de krah Kavramnn Analizi

..Allah raz olsun emnze slk..
..bu gzl mlrnz bzmde istifademize sundnz in tkkrler ..
__________________
"..insann ruhunu ycelten bir ac,
ucuz bir mutluluktan daha deerlidir..."
Alnt ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Balklar Konuyu Balatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Irk Ayrm /Mevlt Hnl Yitiksevda Makale ve Ke Yazlar 4 08 Eyll 2021 08:08
Dinin z: Dua/ Mevlt HNL Mevlt HNL Makale ve Ke Yazlar 1 02 Mart 2015 17:53
Kur'an'da Vesile-Tevessl Kavramnn Analizi Yitiksevda Makale ve Ke Yazlar 2 09 Ocak 2012 13:07
Sorguluyorum!!/Mevlt Hnl Mevlt HNL Makale ve Ke Yazlar 2 05Haziran 2010 21:40
Hakk ve batl/Mevlt Hnl Mevlt HNL Makale ve Ke Yazlar 0 05Haziran 2010 15:01

.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Þerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarýmýz:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularýný Kullanýyoruz.