Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM GENEL.::. > Genel Konular > Serbest Kürsü

Konu Kimliği: Konu Sahibi Arın,Açılış Tarihi:  06 Ocak 2009 (18:06), Konuya Son Cevap : 06 Ocak 2009 (18:06). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 06 Ocak 2009, 18:06   Mesaj No:1
Medineweb Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:Arın isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 2647
Üyelik T.: 15 Temmuz 2008
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 143
Konular: 54
Beğenildi:7
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart ''PASİF İYİ''; ''AKTİF KÖTÜ'' NÜN TEŞVİKÇİSİDİR!..

''PASİF İYİ''; ''AKTİF KÖTÜ'' NÜN TEŞVİKÇİSİDİR!..

Dünyanın her yanında iyiler kıt değil. Aksine iyilerin sayısı küçümsenmeyecek bir yekûn tutar. Zira insan özünde iyi bir varlık.
[JUSTIFY]Fakat asıl kıt olan “aktif iyi”ler. Çünkü iyilerin çoğu “pasif iyi”. Aktif iyiler iyilerin içinde devede kulak değil. Pasif iyileri “kendine iyi” olarak da tanımlayabiliriz. Pasif oldukları için iyiliği yaymak gibi bir dertleri yok. Böyle birdertleri olmadığı için de iyiliğin çoğalmasına katkıda bulunmuyorlar.[/JUSTIFY]

Dahası, kötüler aktif iyilerden rahatsız oldukları halde pasif iyilerden rahatsız olmuyorlar. Hatta bırakın rahatsız olmayı, onlardan hoşnut ve razılar. Çünkü pasif iyiler kötülerin kötülüğüne ses çıkarmıyorlar. Onların kötülüğü yaymalarına aldırmıyorlar. Onların kötü olmasından rahatsızlık duymuyorlar.!!!!


[SIZE=3]Pasif iyilerin göz ardı ettikleri bir gerçek var: İyiliğin pasif olduğu her yerde, kötülük kendiliğinden aktif hale geliyor. Bu kötülüğün tabiatı icabıdır. Kötülük karanlık gibidir. Bizatihi var değildir. Aydınlığın yokluğu halidir. Demek ki, iyiler sönük veya patlak lamba gibi değil, ışık veren açık bir lamba gibi olmalıdır.

İlk inen vahiylerden olan Müddessir suresi, daha yeni risalet görevini üstlenmiş olan Hz. Peygamber’i inşa eden surelerin başında gelir. Bu surenin giriş ayeti, “bilkuvve/potansiyel” iyiliği “bilfiil/kinatize”hale getirmeyi amaçlar. Onun için de ilk muhatabına yekten seslenir:

Ey yatan kişi, kalk ve uyar!


Bunun açılımı şudur:


“Ey yatan iyi! Yatan iyi iyi değildir! Kalk ve uyar! Yani, pasif halden aktif hale geç ve iyiliği yay!

Bu emri alan Hz. Peygamber, emrin gereğini yapmak için kalkmış ve iyiliği de ayağa kaldırma çabasına girişmiştir. İşte ne olmuşsa ondan sonra olmuş, o güne kadar Kureyş’in en güvenilir, en akıllı, en barışçıl insanı, birden bire “yalancı”, “deli”, “bozguncu”oluvermiştir. Önceki hayatında ona ilişmeyi aklından dahi geçirmeyenler, o “aktif iyi” haline gelince varlığını ortadan kaldırmak için sıraya girmişlerdir.

Neden?


Nedeni açıktır.
Zira vahiy, pasif iyiyi aktif hale getirmiştir.Yatan iyiyi ayağa kaldırmış, sokağa çıkarmıştır. Sönük lambaya bitimsizbir enerji vererek, onu bütün bir cihanı aydınlatan güçlü ışık kaynağı kılmıştır.

Dünyanın en munis, en sakin, en kendi halinde, en halim-selim insanını yeniden inşa etmiş, onu insanlığın en büyük iman hamlelerinden birini başlatan bir insanlık önderine dönüştürmüştür.

Bu vahyin en büyük mucizesi, hak sözün gücüdür.

[SIZE=3]Soruyorum kendi kendime: İyilerin tümünün pasif olduğu bir dünyada iyilik yaşar mıydı?
[SIZE=3]Cevabım “asla” oluyor. Zira dünyanın en kötüleri bile anasından kötü doğmaz. Fıtrat iyi üzerine formatlanmıştır. Hazreti insan, en iyidir. En iyi bozulunca en kötü olur. Canavarlaşan, dünyayı çirkinleştiren,insanlığın yüz karaları da başında “iyi” idiler.

İşte bu yüzden iyilerin tümünün pasif olduğu bir dünya kötülerin dünyası olurdu. Her çağda Allah’ın rahmet ve merhametinin bir eseri olan aktif iyiler olmasaydı, öylesi bir dünyada kötülük iyiliğe yer bırakmaz, pasif iyiler pasifliklerinin cezasını aktif kötülerin elleriyle yok edilerek çekerlerdi.


Tüm peygamberler peygamber olmadan önce en azından pasif iyi idiler. Allah peygamberlik kurumunu, insanlığın fıtratına yerleştirdiği bilkuvve iyiliği bilfiil hale getirmek için ihdas etti. İki hal arasındaki farkı bu müessese ve insanlığın ufuk şahsiyetleri olan peygamberler eliyle gösterdi. Fetret dönemlerine de, iyilerin pasif olduğu bir dünyada insanın nasıl ıslah edici olmaktan çıkıp ifsat edici olduğunu görmemiz için izin verdi.


Kur’an, el-Emr bi’l-ma’ruf ve’n-nehy ani’l-münker’i (iyiliğiyaygınlaştırıp kötülüğü önlemeye çalışmak) işte bunun için farz kıldı.


İşbu nedenle, aktif iyilerin olmadığı bir dünyanın geleceği korkunçnoktayı hayal bile edemiyorum. Böyle bir dünya gerçekten yaşanılabilirbir dünya olmazdı. Böyle bir dünyada iyilik Zümrüdüanka olur Kaf dağınagiderdi. Böyle bir dünya kendi kendini imha eden bir dünya olurdu.


Sözün özü şu: Yatan iyi olmak yetmez. Pasif iyi iyi değildir. Ziraher pasif iyi, aktif kötünün teşvikçisidir. Kötüleri kötülüğeyüreklendiren kendileri gibilerden daha çok, pasif iyilerdir. Onlariyiliği özneleştirmeyip nesneleştirmenin cezasını, bir müddet sonrasessiz kaldıkları kötüler tarafından yok edilmekle çekerler. Bu yokedilme varlıklarını ortadan kaldırma biçiminde değil, onlardaki zatenpasif duran iyiliği de kurutma biçiminde olur.

En yaman çelişkilerden biri de ne, biliyor musunuz: Pasif iyilerin aktif kötülerden şikayet etmeye kalkması?
Onlara birileri “Sayenizde beyim” demeli.

[JUSTIFY]
Aktif iyi olmak için sorumluluk ahlâkı
[/JUSTIFY]
Doğrudur: Pasif iyi aktif kötünün teşvikçisidir. Bu da şu demektir:Pasif iyilerin varlığından iyilikten daha çok kötülük kazançlı çıkmaktadır. Yani pasif iyiler, istemeden de olsa, aktif kötülerin teşvik primi olmaktadırlar. Sonuçta pasif iyinin varlığı iyiliği çoğaltacağı yerde, dolaylı yoldan kötülüğü çoğaltmaktadır. Bunu önlemenin en iyi yolu pasif iyiyi aktif iyi haline getirmektir.

Soru şu: Peki, pasif iyiyi aktif iyi haline getirmenin yolu nedir?

Cevap kısa: Sorumluluk ahlakı.
[SIZE=3]
Buradan şu sonuç çıkmakta: İyilerin pasifliği, sorumluluk bilincininyetersizliğinden veya yokluğundan kaynaklanmaktadır. Bu da bir türsorumsuzluktur. Demek ki pasif iyiyi “sorumsuz iyi” olarak da niteleyebiliriz. İyi birinden bahsedildiğinde “İyi, ama iyiliği kendine” demekle, “İyi, ama sorumsuz” demek aynı kapıya çıkmaktadır.

İnsan sorumlulukla doğar. Pavlusyen Hıristiyanlık’ta, sorumluluğun yerini “orijinal günah” almıştır. Bu da “hasbi ahlak”ın yerini “hesaplı ahlak”ın almasına neden olmuştur. Bu, sömürgecilik, soykırım,asimilasyon, ötekini şeytanlaştırma gibi kötülüklerin neden Batı’da ortaya çıktığını açıklayabilir.


İnsanlığın değişmez değerlerinin öbür adı olan İslam, insanlığın sonçevriminde Kur’an vahyinde tezahür etmiştir. Kur’an vahyinin en temel kavramlarından biri de “takva”dır.


Takva’nın tam olarak ne demeye geldiğini anlamak için, ilahi vahyin kullandığı dilin kavramlarına ne muamele yaptığını bilmek lazım.

[SIZE=3]
Kur’an vahyi, kendini ifşa ettiği Arap dilinin kelime ve kavramları üzerinde üç tür tasarrufta bulunmuştur.

Birincisi, kelimeyi mevcut anlamından tamamen soyutlayarak onun içini yeniden doldurmuştur. Bu türden tasarruf yaptığı kelimeleri genellikle kavramlaştırmıştır.
İkincisi, kelimeyi mütedavel anlamından tamamen koparmadan onunanlamını daraltmış veya genişletmiştir.
Üçüncüsü, kelimeyi aynen kullanmıştır. Bu üçüncü türe genellikle kavramlaşmamış olan sıradan kelimeler girmektedirler.

Takva, vahyin birinci türden tasarrufta bulunduğu kelimeler arasına girmektedir.

[SIZE=3]Takva, Muhammedi davet öncesinde “maddi” bir nitelik arzetmektedir.Erdemlerle alakalı bir bağlamda kullanılmamaktadır. Hatta lafzi anlamda kullanıldığı bir rivayete rastlamaktayız. Sözün sahibi sahabi,savaşlarda Rasulullah’ın ardına sığınarak korunduklarını ifade sadedinde “İttekayna bi-rasulillah” demektedir.

Kur’an vahyinin inşa ettiği dünyada takva kavramının işgal ettiği merkezi yeri cahiliyye döneminde “muruet” (mürüvvet) kavramı işgalediyordu. Takva’ya “kişinin korktuğundan korunması” anlamı yüklemekkavramı tam karşılamıyor. Kavramı semantik bir tahlile tabi tutan Japonalimi Toshihiko İzutsu, bu kavram için “Sorumluluk bilinci” karşılığınıöneriyordu. Benzer anlamı daha sonra Fazlur Rahman da önerecekti. Ne kibu anlam Türkiye’de merhum Muhammed Esed’le yaygınlık kazandığı içinhep ona mal edildi.

Merhum İzutsu, işin hakkını vererek yaptığı semantik tahlillersonucu tam isabet kaydetmişti.
Takva, gerçekten de “sorumluluk bilinci”anlamına kullanılıyordu.


Neye karşı sorumluluk bilinci?


Tüm varlığa. Sorumluluğun en büyüğü varlığın zirvesi Allah’a karşı duyulan sorumluluk bilinciydi. Kur’an kavramı asıl bu anlamda kullanıyordu. Zira insan sorumluluk ahlakıyla hareket edecekse, bu ahlakın aşkın bir referansı olmalıydı. Bu da Allah idi. Diğer tüm varlıklara karşı duyulan sorumluluk, temelde Allah’a karşı duyulan sorumluluğun uzantısıydı.

[SIZE=3]İnsan, bizzat var oluşu dâhil, sahip olduğu her şeyi Allah’a borçlu olarak doğar. Zaten “borç” anlamındaki “deyn”den türetilen din ve dindarlık da borçluluk bilincinden başkası değildir. Allah’a borçlu olmanın bilincine varmanın sonucu, O’na bu borcu ödemek değildir. Zirabu mümkün değildir. Zaten O da kullarından bunu beklememektedir.Beklediği “emanete sadakat”tir. Emanete sadakat ise, sorumluluk bilinciyle hareket etmeyi gerekli kılar.
[SIZE=3]
Bakara suresinin girişindeki “Kaynağı hakkında hiçbir şüpheye mahal bulunmayan bu kitap muttakiler için bir hidayettir” ayeti, takvanın hidayetin temelinde yer aldığını gösterir. Yani, hidayet takvayı değil,takva hidayeti getirir.
Biliyorum soracaksınız; hidayetten önceki takva da ne ola ki?
[SIZE=3]
O ahlaktır; “sorumluluk ahlakı”. Tıpkı “sen bundan önce kitap nedir iman nedir bilmezdin” denilen Hz. Peygamber’e “sen muhteşem bir ahlaka sahipsin” denilmesi gibi. İbadet, iman, teslimiyet hep hidayetten sonraki kavramlar. Ama takva hidayetten öncesini de kapsıyor. Yani sorumluluk kişiyi iman dairesine yaklaştırırken, sorumsuzluk kişiyi o daireden çıkarabiliyor.

İşte bunun için iyi olmak yetmiyor. Eğer aktif iyi değilse, iyi olmanın sorumluluğunu kuşanmamış demektir.


KAYNAK:

03/08/2007 ve 10/08/2007 Tarihli Yeni Şafak Sami Hocaoğlu (Nam-ı Diğer Mustafa İslamoğlu) Makaleleri
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Arın 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Azerinin aşkı :) Serbest Kürsü Filistin 6 2489 21 Mayıs 2009 17:27
Futbol dini !.. Serbest Kürsü NUR 2 1977 21 Mayıs 2009 17:24
ZİMEN DEFTERİ NEDİR BİLİYOR MUSUNUZ ? Serbest Kürsü Arın 0 1724 21 Mayıs 2009 16:08
DUALARINIZ KABUL OLMUYORSA.. Serbest Kürsü inzar 1 1730 21 Mayıs 2009 11:03
MEŞHURLARIN OKUMA ALIŞKANLIKLARI Serbest Kürsü Arın 0 1643 21 Mayıs 2009 10:56

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
İYİ mi Kazanır KÖTÜ mü? Mihrinaz Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler 2 13 Temmuz 2022 23:46
Sağ El İYİ, Sol El KÖTÜ Kara Kartal Bilgi Dağarcığı 5 17 Mart 2021 13:35
Her kötü huyunu bir diken bil EyMeN&TaLhA Makale ve Köşe Yazıları 0 03 Temmuz 2013 11:42
Kur'an'da Kötü Arkadaş FECR Kur'ân-ı Kerim Genel 0 16Haziran 2013 12:08
en kötü espiriler :)))) KuM TaNeSi Komik Paylaşımlar 8 12 Ekim 2010 21:11

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.