Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır? (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/19021-dort-mezhepten-birine-uymak-sart-midir.html)

**** 05 Nisan 2011 12:04

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Her zaman dediğim gibi mezheplere değil mezhepçiliğe ayrımcılığa karşı Kuran ve Sünnet ile hareket etmeliyiz...

Muhsin beyin 4 sınırlandırması Kuran ve Sünnete aykırı bir görüştür tüm mezhepler Kuran ve Sünnet eksenli görüş beyan etmişseler kabul edilir onun dışında bu ilkelere ters düşen hangi husus olursa olsun taklitten öte tahkiki iman esas alınır...

Medine-web 05 Nisan 2011 16:28

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
hayri abi senden farklı düşünmüyorum.
yazınızı okurken aklıma yaşadığım bir espiri geldi.
okulda din derslerine giriyordum.konumuz iman ve çeşitleri.iman nedir ne değildir nasıl olmalı neyı gerektirir vs...
tahtaya yazdım iman iki çeşittir.
1-tahkiki iman
2-taklidi iman
gerilerde bir delikanlı parmak kaldırdı;
-"hocam ikinci maddeye isim buldum"
-nedir dedim.
-"kere ker iman" dedi.
hala tebesümle anımsıyorum :)
avamın ekserisi maalesef ikinci madde kapsamında iman eder.
sormaz,sorgulamaz bilmez,her söylenene kafasını sallar.hatta sizi temin edeyım ki,yıllardır namaz kıldırır din hizmetlerini yaparız.yani toplumla iç içeyız.toplumun ak sakallıları dedelerine sorsan,imam şafii kimdir? bırakın mezhebini,düşüncelerini,metotlarını,adını bile söyleyemiyecektir.ama şafii aşığıdır,onu kimseyede vermez...
hatta menzil tarikatını temsil eden biri,cemaatime ramazanda şunu anlatmış;"ramazanda,bayrama kadar eşlerinize sakın yaklaşmayınız zinadır"..
neyse..

MERVE DEMİR 05 Nisan 2011 21:49

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
bilindiği gibi içtihadi faaliyetler, dogmatik bir içeriğe sahip değildir.
eleştirilebilir, kabul veya redde açıktır. burada dinleştirme mantığı yine avamın kendi tespitler doğrultusundadır tabi onlara tabiri caizse gaz veren yine belli başlı alim(!)lerdir..

nasslar (kuran ve sünnet) miktar olarak sınırlıdır. insanların hukiki ihtiyaç ve sorunları ise sınırsız denilecek miktardadır. buda içtihadı kaçınılmaz bir çözüm olarak karşımıza çıkarıyor.

sanırım burada hocanında karşı olduğu yaklaşım tarzı, sanki içtihadın nasslar üzerinden yürütülen bir faaliyet değilmiş gibi lanse ettirilmesi.

HakikaT 05 Nisan 2011 23:32

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Onlar için hayır duada bulunun ...
Ebû Ümâme’den (radıyallahu anh):
– Allah Resûlü (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdu ki:
"İmamlara (liderlere) sövmeyin! Onlar için hayır duada bulunun. Çünkü onların salâhı (iyi olmaları) sizin salâhınızdır."
(Taberânî, Mu’cemu’l-Kebîr)
Hadiste yönetimde olanlara karşı hissi ve yıkıcı muhalefet yapılmasının uygun olmadığına dikkatler çekilmektedir. Yöneticilerin hayrı için dua edilmeli, yapıcı ve yol gösterici olunmalıdır...

kamer34 05 Nisan 2011 23:59

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Hakikat editörüm güzel abim hadis doğrudur.

İslam dininde şöyle bir kural vardır insan Kuran ve sünnetten istinbat (hüküm çıkarırken) tüm ayet ve hadisleri göz önünde bulundurmak zorunluluğu vardır.Mesala diyelim ki siz o hadisten bir yorum çıkardınız bu yorumun Kurana ve diğer hadislere muhalefet etmemiş olması gerekmektedir.

İşte bu yüzden islam dini alimlere çok önem vermiştir. ALİMLER islam kaynaklarına çok hakim oldukları için istinbat yaparken hata yapma oranları diğer insanlara göre daha azdır.Şimdi sizin hadisten çıkardığınız yoruma bakalım.Hadiste yönetimde olanlara karşı hissi ve yıkıcı muhalefet yapılmasının uygun olmadığına dikkatler çekilmektedir. Yöneticilerin hayrı için dua edilmeli, yapıcı ve yol gösterici olunmalıdır...diyorsunuz şimdi şu ayete bakalım.

NİSA/59- "Ey müminler, Allah'a itaat ediniz; Peygambere ve sizden olan devlet yetkililerine de itaat ediniz...."

HAKİKAT editörüm gördünüzmü yukarıda yapmış olduğunuz yorum bu ayete ters düştü.Allah buyuruyor ki
Allah'a itaat edin kayıtsız şartsız
Rasule itaat edin yine kayıtsız şartsız

Bunun dışında kalan insanlara şart edatı vardır oda "sizden olanlar kısmı" yani msülüman idarecilere onlar ancak Allah'ın hükümleri ile hüküm verdiklerinde itaat söz konusudur.

Şimdi diyelim ki başımızda GEORGE PUŞTAğzı-Açık000 yönetici yada onun yönetici olduğu bir ülekede yaşıyoruz şimdi biz ona itaat mı edeceğiz tabiki etmeyeceğiz.

Medineweb 06 Nisan 2011 17:48

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
imam lider halife ler için söylenmiş olmalı mezhep imamları için olduğunu sanmıyorum..idareci diyo ama her idareciyede uyulmaz tabi :) anne babaya bile Allah ın emri haricinde bişeye zorluyosa itaat edilmiyo değilki baştakine...ama mezheplerle imamiyet ayrı bence

kamer34 06 Nisan 2011 20:53

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Alıntı:

mecnun Üyemizden Alıntı (Mesaj 125498)
imam lider halife ler için söylenmiş olmalı mezhep imamları için olduğunu sanmıyorum..idareci diyo ama her idareciyede uyulmaz tabi :) anne babaya bile Allah ın emri haricinde bişeye zorluyosa itaat edilmiyo değilki baştakine...ama mezheplerle imamiyet ayrı bence

Evet hocam ayetin hükmü geneldir

Aslında tam olarak şöyle tefsir edilebilinir

Allah'a isyanda kula itaat söz konusu değildir kim olursa olsun

"Allah'a isyan söz konusu olan yerde kula itaat yoktur"
(Buharî, Ahkâm, 4; Müslim, İmâre, 39)

Allah inananlara, anne ve babaları eğer inançsız insanlar ise, dünyevi konularda iyi ve güzel davranmayı, onları hoş tutmayı buyurur, ancak din konusunda onlara itaati açıkça yasaklar:

Biz insana, anne ve babasına (karşı) güzelliği (ilke edinmesini) tavsiye ettik. Eğer onlar, hakkında bilgin olmayan şeyle Bana ortak koşman için sana karşı çaba harcayacak olurlarsa, bu durumda, onlara itaat etme. Dönüşünüz Banadır. Artık yaptıklarınızı size haber vereceğim. (Ankebut Suresi, 8)

Ayetlerden açıkça anlaşıldığı gibi anne ve babaya itaat, her konuda kayıtsız şartsız boyun eğme anlamına gelmez.

Biz insana anne ve babasını (onlara iyilikle davranmayı) tavsiye ettik. Annesi onu, zorluk üstüne zorlukla (karnında) taşımıştır. Onun (sütten) ayrılması, iki yıl içindedir. Hem Bana, hem anne ve babana şükret, dönüş yalnız Banadır. Bununla birlikte, onların ikisi (annen ve baban), hakkında bir bilgin olmayan şeyi Bana şirk koşman için, sana karşı çaba harcayacak olurlarsa, bu durumda onlara itaat etme ve dünya (hayatın) da onlara iyilikle (ma’ruf üzere) sahiplen (onlarla geçin) ve Bana ’gönülden-katıksız olarak yönelenin’ yoluna tabi ol. Sonra dönüşünüz yalnızca Banadır, böylece Ben de size yaptıklarınızı haber vereceğim. (Lokman Suresi, 14-15)

Şeytan, isyankarlığı ve enaniyeti (kibri) nedeniyle Allah’a itaat etmemiş ve Adem’e secde edilmesi emrine karşı gelmiştir.


" Ve meleklere: "Adem’e secde edin" dedik. İblis hariç (hepsi) secde ettiler. O ise, diretti ve kibirlendi, (böylece) kafirlerden oldu." (Bakara Suresi, 34)

Ayetiyle bildirildiği gibi, kibrinden kaynaklanan bu sapkın mantığı onu küfre sürüklemiştir. Dolayısıyla kâfirlerin ilki olan İblis’in yandaşlarına itaat, insanı sonsuz azaba sürükleyecek bir yola sokar. Allah, bu nedenle kâfirlere itaati yasaklar ve ayetin devamında ifade edildiği gibi küfre karşı Kuran’la mücadeleyi emreder:

"Öyleyse kafirlere itaat etme ve onlara (Kur’an’la) büyük bir cihad ver." (Furkan Suresi, 52)

Kur’an’ın Kalem Suresi’nde, itaat edilmesi yasaklanan diğer kimselerden şu şekilde söz edilir:

Şu halde yalanlayanlara itaat etme. Onlar, senin kendilerine yaranmanı (uzlaşmanı) arzu ettiler; o zaman onlar da sana yaranıp-uzlaşacaklardı. Şunların hiçbirine itaat etme: Yemin edip duran, aşağılık, Alabildiğine ayıplayıp kötüleyen, söz getirip götüren (gizlilik içinde söz ve haber taşıyan), Hayrı engelleyip sürdüren, saldırgan, olabildiğince günahkâr, Zorba-saygısız, sonra da kulağı kesik; Mal (servet) ve çocuklar sahibi oldu diye, Kendisine ayetlerimiz okunduğu zaman: "(Bunlar) Eskilerin uydurma masallarıdır" diyen. Yakında biz onun hortumu (burnu) üzerine damga vuracağız. (Kalem Suresi, 8…….16)

Hüküm verenlerin Hakimi Allah, ayetlerde özellikleri belirtilen bu günahkar kişilere itaat edilmemesini emrederken, “damga vurarak”, onlara kendilerinden silinmeyecek çirkin bir iz bırakacağını da bildirir.

Yüce Yaratıcı Rabb’imiz, Kendisine nankörlük eden günahkarlara itaat etmeyi de “Öyleyse, Rabbinin hükmüne sabır göster. Onlardan günahkar veya nankör olana itaat etme. (İnsan Suresi, 24) ayetiyle yasaklar.

Kur’an’da ayrıca, Semud Kavmine gönderilen Salih Peygamber’in dilinden, yeryüzünde düzeni bozan kişilere itaat etmeme konusunda da uyarı vardır:

"Artık Allah’tan sakının ve bana itaat edin. Ve ölçüsüzce davrananların emrine itaat etmeyin. Ki onlar, yeryüzünde bozgunculuk çıkarıyor ve dirlik-düzenlik kurmuyorlar (ıslah etmiyorlar)." (Şuara Suresi, 150-151-152)

Her nefis kendine basirettir. İtaatten çıkmış şeytanın konumuna düşmek istemiyorsak, koşulsuz itaat etmeliyiz. Dikkat çekilen kişilere itaat edilmemesi konusunda da Allah’a kararlılıkla itaat etmeliyiz.




Medineweb 07 Nisan 2011 13:46

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Allah razı olsun kamer abi :)

HakikaT 07 Nisan 2011 23:47

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
[QUOTE=müslümanlardan;125556]
Alıntı:

HakikaT Üyemizden Alıntı (Mesaj 125472)
Onlar için hayır duada bulunun ...

Hadiste yönetimde olanlara karşı hissi ve yıkıcı muhalefet yapılmasının uygun olmadığına dikkatler çekilmektedir. Yöneticilerin hayrı için dua edilmeli, yapıcı ve yol gösterici olunmalıdır...haikatten alıntı...

sizin kuranve islam ve hadis anlayışınız bumu arkadaşım....


bu gün yönetimde olan idareciler ALLAHIN HÜKMÜYLE HÜKMET MİYORLAR, SİZ HALEN HİSSİ DAVRANDIĞIMIMIZI MI DÜŞÜNÜYORSUNUZ,
YOKSA İDAREDEKİ YÖNETİCİLER ALLAHIN HÜKMÜYLE Mİ HÜKMEDİYORLAR.......

Pes diyorum sana abi..Hükümden bahsediyorsun kul hakkına zan ediyorsun..Nasıl bir islam anlayışı diyorsun kendi islama bakış açını ve anlayışını değilde benim islam anlayışımı sorgluyorsun..Kusura bakma ama abi benim islam anlayışım beni ilgilendir seni yada bir başkasını değil..O anlayışımla amel edende benim hesaba çekilende ben..

Benim ordaki hadisi şerifi öne sürmemde tek sebebiyet ve niyet sadece 4 mzhepten oluşan imamlardı..Hadisi şerifte sizlerde bilirsinizki ozaman söylendiğinde devlet idarecileri islam anlayışı ve hükmüne göre idarecilerdi..Nasıl olurda bu zamanın idarecileriyle kıyaslayıp düşünebilirsiiz aklım almıyor.Ve hadisler olsun ayetler olsun ozamanın yaşamına ve isam hükmüne göre inildiğini hepimiz bilmekteyiz..Sizin bana bu soruyu sormanızı aklı selim olarak karşılamıyorum af ola..




Nisâ Suresi 59. ayet
Ey iman edenler! Allah'a itaat edin. Peygamber'e ve sizden olan ülülemre (idarecilere) de itaat edin. Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz Allah'a ve ahirete gerçekten inanıyorsanız onu Allah'a ve Resul'e götürün (onların talimatına göre halledin); bu hem hayırlı, hem de netice bakımından daha güzeldir.

Müslümanlardan abi bu ayeteki yorumunuzuda dile getirirmisiniz..?


kamer34 08 Nisan 2011 00:15

Cevap: Dört Mezhepten Birine Uymak Şart Mıdır?
 
Müslümanlardan sayın abim hakikat editörümüz o manada kullanmadığını ben zaten biliyordum. Ben hakikat editörümüzü eleştirmek için değil sadece itaat hususundaki islamın genel hükümlerine değindim. Yani konuyu biraz daha geniş ele aldım. Çünkü itaatin kimlere ve hangi konulrda yapılacağı ayet ve hadislerle sabittir inşallah. Arkadaşlar birbirimizin kalbini kırmadan birbirlerimizi iyice anlayarak cevap yazar isek daha faudalı olacaktır.
Allah emanet olunuz.


SAAT: 11:36

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320