Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM GENEL.::. > Edebiyat > Makale ve Köşe Yazıları

Konu Kimliği: Konu Sahibi KARAKÖSE,Açılış Tarihi:  03Haziran 2010 (22:08), Konuya Son Cevap : 03Haziran 2010 (22:08). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 03Haziran 2010, 22:08   Mesaj No:1
Medineweb Sadık Üyesi
KARAKÖSE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:KARAKÖSE isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5710
Üyelik T.: 18 Aralık 2008
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:44
Mesaj: 326
Konular: 48
Beğenildi:14
Beğendi:0
Takdirleri:53
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Müslümanlarda Kurban Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL

Müslümanlarda Kurban Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL


Bir kurban bayramını daha geride bıraktık. Kurban kesimi sırasında günümüz müslümanının kurban ibadetine bakışını, kurban kesim şeklini irdelediğimizde, birçok çelişki ile karşılaşıyoruz.

Günümüz Müslüman’ının Kurban paradoksuna geçmeden önce, kurban kavramı hakkında birkaç bilgi verelim.

Kurban kesmek tarihten günümüze tüm inançlarda bereket getirmesi, ömrü uzatması, ruhu beslemesi vs. gibi değişik amaçlarla teşvik edilmiştir. Hayvanların kesim işlemi de amacına göre toplu halde, işkence çektirerek, karnını yarıp kalbini çıkararak, boğazlayarak vs. gibi değişik şekillerde yapılmıştır.

Kurban her zaman kan ile ilişkilendirilmiştir. Kimi kültürlerde kan kutsanıp yere dökülmemesine özen gösterilmiş, kimi kültürlerde de yine kutsandığından dolayı akıtılıp sağa sola sürülmesi gerektiğine inanılmıştır. Sonuç olarak tarih boyunca kana birçok toplum tarafından değişik kutsi değerler atfedilmiştir.

Günümüze geldiğimizde yukarıda saydığımız akıldışı inançların hala yaşama şansı bulduğuna tanık oluyoruz.
Akıldan uzak amaçlarla hayvan öldürmeyi kutsayan inancın yanında materyalist kültürüne bağlı kimi şahıslarda kurban kavramını merhamet ve zulüm çemberi içine çekerek değerlendirmeye çalışırlar. Edebiyatın da yardımı ile hayvan sevgisini trajik bir üslup ile dile getirirler. Kurban Bayramında merhamet sözcüklerini üzerine basa basa kullanan materyalist duygu, herhangi bir zamanda sağlıklı et ihtiyacını karşılamak için süt kuzusu kestirebiliyor. Normal zamanlarda hayvan kesimi sağlıklı beslenme konusu olurken, kurban merhamet-zulüm kategorisine alınıyor.

Materyalizmin merhamet dolu yüreği günümüzde at, eşek, köpek, domuz etlerinin modern tezgâhlarda sağlıklı dana eti olarak fahiş fiyata satılmasına karşı çıkmazken, fakirlerin sağlıklı beslenmelerine azda olsa katkıda bulunacak olan kurban ibadetine karşı çıkmayı bir güzellik olarak görür.
Bir gerçek vardır, insan etçildir. İnsanoğlunun etçilliği süt kuzusu kavurması ile beslenen zenginlerde sağlıklı beslenme yolu olarak değerlendirilirken, kurban etinden faydalanan fakirlerde kötülenemez.

Buraya kadar tarihin kurban ibadetine yüklediği anlam ile gayri Müslimlerin kurbana olumsuz bakışları ve bu olumsuzluğun kaynağını vermeye çalıştık. Müslüman dünyasına gelirsek;

Günümüz Müslüman’ı kurban kavramını İslam’dan uzak bir bakışla değerlendirmektedir. Özellikle kurban = kan akıtmak düşüncesi İslam öğretisi ile çelişen bir düşüncedir.

Bazı dinlerde yaratıcının kan görmek istediğine, kandan hoşlandığına inanılır. Hıristiyanlıkta da bu inanç vardır. Kanımca Hıristiyanlıktaki bu inanç Müslümanlara bulaşmış ve onları olumsuz etkilemiştir.

Oysa kurban insan-hayvan ilişkisi üzerine kurulu değildir, hedeflediği şey zengin-fakir yani insan-insan ilişkisidir. Bununla birlikte kurban edilecek hayvan sağlıklı olmalı ve en az acı çekecek şekilde kesilmelidir. İslam’da kurbanın amacı Sosyolojik, psikolojik ve biyolojik olarak değerlendirilebilir fakat eğlenme, kan ile dans etme, hayvan keserek yaratıcıyı ya da başka birilerini onurlandırma olarak değerlendirilemez. İslam inancında kesilen hayvanın ne kanı nede eti Allaha ulaşmaz. Allah da kurbanın ne kanını nede etini istiyor değildir. Allahın istediği yoksullara yardım ederek takva sahibi olmaktır.

Bazı zeki Müslümanlar kurban keserken kan akar, demek ki kurbanın amacı kan akıtmaktır düşüncesinde o kadar ileri giderler ki, kurban kan akıtmak değildir diyenleri islamı tahrif etmekle suçlarlar. Hayvanın gözlerini bağlamadan kesmek, hayvana bıçak göstermek, keserken ayaklarını bağlamayıp ani bir hareketle kontrolden çıkması ile daha çok acı çekmesine sebep olmak, yere yatıramadığı büyük baş hayvanın önce ayaklarını kesmek, kesemediği hayvanı bıçaklayarak yere yatırmaya çalışmak, hayvanın akan kanını kutsamak ve alınlara sürmek, hayvan henüz çırpınıyorken ayaklarını kesmek, kesilen kurbanı kimseye ikram etmemek, aynı apartmanda yaşayan zenginlerin birbirlerine kurban eti göndermeleri, faiz parası ile kurban almak, zekattan kaçarak kurban kesimine sığınmak ve malını zekat yerine kurbanla temizlemeye çalışmak, komşulara hava atmak için büyük baş hayvan kesmek, etin yağlı ve kemikli kısmını dağıtmak gibi anormallikler günümüz Müslüman’ında karşılaştığımız hareketlerdir.

Kurban Allaha yakınlaşmak için bir araçtır. Anlamı düşünseldir ama ibadetin kendisi eylemseldir. Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail kıssasında anlamını bulan kurban, Allaha yakın olmak için en çok değer verilenden vazgeçebilme imtihanıdır.

İnsan ailesini, dostunu, yoldaşını, üstadını vs.en çok sever, ancak insanın insanı bir şeyler için feda etme, harcama hakkı yoktur. Her birey kendi hayatını neye harcayacağına kendisi karar verebilme hürriyetine sahiptir. Bu sebeple kurban ibadeti amacı itibarı ile en çok sevdiğinden vazgeçebilmeyi gerektirirken, uygulamada dünya malına duyulan sevginin kırılması olarak mevcudiyet kazanır.
Dünya malı arasında en çok ihtiyaç duyulan şey besindir. İlim, rahatlık, huzur, sağlık, güvenlik gibi zaruri ihtiyaçların hiçbiri besin kadar öneme sahip değildir. Bundan dolayı kurban en çok ihtiyaç duyulan, dolayısıyla en çok istenen, sevilen şeyi, yani besini infak etmeyi emreder.
İnsanoğlunun beslenmesinde et ayrı bir öneme sahip olduğundan, kurban fakirlere sağlıklı et ikram etmeyi emreder.

O halde kurban şudur; insanoğlu kendisini dünyaya bağlayan tatlı parasını harcayacak ve sağlıklı bir hayvan satın alacaktır. Sonra aldığı hayvanı kesecek ve et ihtiyacını karşılamada zorluk çeken fakirlere dağıtacaktır. Bunu yaparken övünmeyecek, ikramda bulunduğu fakirleri küçümsemeyecek, etin yağsız ve kemiksiz kısmını dağıtacak, hayvanı keserken İslami usullere göre kesecek, hayvanın ne etini nede kanını kutsamayacaktır.

KARAKÖSE
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi KARAKÖSE 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Müslümanlarda Din İşleri Müdürlüğü... Makale ve Köşe Yazıları KARAKÖSE 0 1823 16 Mart 2012 15:51
Müslümanlarda Sahabe Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL Makale ve Köşe Yazıları Yitiksevda 6 3109 03 Ocak 2012 10:45
Müslümanlarda Hadis Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL Makale ve Köşe Yazıları Medine-web 22 7774 05 Ağustos 2011 09:04
Müslümanlarda Kuran Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL Makale ve Köşe Yazıları Medine-web 23 8899 20 Temmuz 2011 09:29
Müslümanlarda İman Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL Makale ve Köşe Yazıları Yitiksevda 4 1849 02 Mayıs 2011 09:36

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Müslümanlarda Cami Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL KARAKÖSE Makale ve Köşe Yazıları 3 08 Ekim 2013 20:26
Müslümanlarda Cehalet Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL KARAKÖSE Makale ve Köşe Yazıları 0 17 Ocak 2011 13:26
Müslümanlarda Mezhep Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL KARAKÖSE İslam/Dinler/Mezhepler 1 10 Ocak 2011 20:06
Müslümanlarda Garibanlık Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL KARAKÖSE Makale ve Köşe Yazıları 2 24 Kasım 2010 23:04
Müslümanlarda Recim paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL KARAKÖSE Makale ve Köşe Yazıları 59 11 Ağustos 2010 11:46

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.