İslam düşünce tarihi 2010-2011 güz dönemi sonu soruları
1) Hariciler’in “ Hüküm yalnız Allah’ındır” sözü aşağıdakilerden hangisini ifade etmez? Allah’ın verdiği karar tartışılamaz.
Kur’an’ın anlamı yine Kur’an’a bakarak anlaşılır.
Kur’an insanlar arasında mutlak hakemdir.
Kur’an’ı yorumlama eylemi Allah’ın hükmünü ortaya çıkaracak şekilde olmalıdır.
Kur’ani hakikat kendiliğinden apaçıktır. 2) Aşağıdaki düşünürlerden hangisi Osmanlı “Tehafüt” geleneği içinde yer almaz? Hocazade( Muslihiddin Mustafa)
Kemalpaşazade(ıbn Kemal)
Müeyyedzade(Abdullah çelebi)
Bedreddin Simavi
Muhammed Karabaği 3) Suhreverdi’ye göre bilgiye ulaşmada en yetkin kişi kimdir? Filozof
Ayetullah
Hakim-i Müteellih
Müteellih
Alim-i Müteellih 4) İbn Bâacce’ ye göre bozuk bir toplumda yaşayan,entelektüel kabiliyetleri gelişmiş bir filozof nasıl erdemli kalabilir ve mutluluğa ulaşabilir? Bilinçli bir şekilde yalnızlığı tercih ederek
Dini ibadetlere yoğun bir şekilde kendini vererek
Ülke yöneticilerini konu hakkında uyararak
Aile bağlarını güçlendirerek
Müzik eğitimine ağırlık vererek 5) Aşağıdakilerden hangisi ıbn Sinâ’nın eserlerinden biri değildir? Uyûn’ül -Hikme
Risale fi def’il-a**an
Dânişnâme-i Alâi
En-Necât
Eş-şifa 6) Osmanlı düşüncesinde yatay bilincin temel özelliği aşağıdakilerden hangisidir? Eski-yeni şekilde olmak üzere zamansal( tarihsel) süreci ikiye bölme
Tek hakikat tasarımına göre algılama
Hakikatin çokluğunu kabullenme
Batının üstünlüğüne inanma
Yükseliş dönemi Osmanlı düşüncesini yüceltme
Hakikatin çokluğunu kabullenme 7) Aşağıdaki düşünürlerden hangisi ıslam dünyasında Aristoteles’in pek çok eserini şerh etmiş ve O’nu en iyi anlamış kişi olarak ün yapmıştır? Gazzali
Farabi
İbn Rüşd
İbn Sinâ
Kindi 8) Aşağıdakilerden hangisi Tehafüt geleneğinin en önemli sonucu olarak kabul edilebilir? Felsefi problemlerle ilgili tartışmanın halkın bütün kesimlerine yayılması
Felsefi düşüncenin canlı tutulup bu alanda dinamizmin sağlanması
Filozofların, devlet ve toplum nazarında itibar kazanması
Felsefenin dini düşünceyi açıklayan bir şekle dönüştürülmesi
Dinin, felsefenin etkisinden kurtarılması. 9) Osmanlı düşüncesindeki sentezleme çabası hangi temel yöntemi izlemiştir? Soyutlama( düşünür kılma)
Taklit
Analiz
Eleştiri
Sorgulama 10) İbn Haldun’a göre aşağıdakilerden hangisi göçebe/bedevi yaşamın özelliklerinden biridir? Rahatlığa alışma
Korkaklık
Kırılganlık
İş bölümü
Özgürlük 11) İbrahim Kasapbaşızâde aşağıdaki felsefe akımlarından hangisi ile ilgili eser yazmıştır? Eflatunculuk
Şüphecilik
Sofistik
Dehrilik
Fisagorculuk 12) Aşağıdakilerden hangisi ıbn Miskeveyh’in eserlerinden biridir? Tehafüt
Tahkik mâ lil- Hind
Tecaribü’l-Ümem
Şifaü’s-Sail
Mukaddime 13) Bir dönem İslam Felsefesinin önemli terimlerinden biri olarak kullanılan “tehafüt” kavramının karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? Kapalılık
Faydasızlık
Düzensizlik
Tutarsızlık
Karasızlık 14) Batının Müslümanlara karşı önyargısına şahit olarak Müslüman olmuş ünlü Fransız düşünür Roger Garaudy’nin dinler ve milletler arasındaki bu önyargı ile mücadele etmek için UNESCO’ya bağlı olarak kurduğu enstitü aşağıdakilerden hangisidir? Sanal ıletişim Enstitüsü
Açık Toplum Enstitüsü
Medeniyetlerin Diyalogu için Milletlerarası Enstitüsü
Dinlerarası Barış Enstitüsü
Davranış Bilimleri Enstitüsü 15) İslam filozoflarını eserlerini asıllarından okumak ve ıslam dini hakkında doğrudan bilgi edinmek amacıyla Arapça öğrenen modern batılı filozof kimdir? Hamilton
Locke
Descartes
Hume
Kant 16) Batıda Ortaçağın erken dönemlerinde “Avennesar” adıyla anılan Müslüman filozof kimdir? İbn Bâacce
Farabi
Kindi
İbn Rüşd
İbn Sinâ 17) İbn Haldun’a göre toplumları bir arada tutan ve tarihteki toplumların yükselişini açıklayan şey aşağıdakilerden hangisidir? Sosyal gelişmişlik
Tarihdaşlık
Zenginlik
Dindaşlık
Asabiye 18) Aşağıdakilerden hangisi ıbn Haldun’a göre, bir toplumun geçirdiği aşamalardan biridir? Teknoloji aşaması
Sanayi aşaması
Medeniyet aşaması
Tanım aşaması
İmar aşaması 19) Taşköprüzâde’nin ilimlerin tasnifi ile ilgili eseri aşağıdakilerden hangisidir? Tehafütü’l- Felasife
Keşfü’z-Zunun
Kitabu’z-Zâhira
Mevzuât-ı Ulûm
Er-Risaletü’l- Esiriyye fi’l-Mizan 20) Allah’ın varlığı ve varlığının ispatı konularında Farabi’den çok etkilenen skolastik dönem düşünürü aşağıdakilerden hangisidir? Bacon
Hegel
Descartes
Scot
St.Thomas