![]() |
Mutezile, ahlaki açıdan Allahın adalet ve hikmet sıfatlarının irade hürriyetinin temeli olduğunu savunur. İnsan kendi fiillerinin yaratıcısıdır. Ahlaken iyi ve kötü akıl tarafından bilinebilir. Çünkü iyi ve kötü objektiftir ve bu anlamda evrenseldir. Eşarilere göre ise, insan fiillerinin yaratıcısı olamaz. Çünkü Allahın kudret ve iradesi dışında hiçbir şey gerçekleşemez. insanın fiillerinde hürriyet değil sorumluluk önemlidir. iyi ile kötü akıl tarafından bilinemez. Bir şey Allah iyi dediği için iyi, kötü dediği için kötüdür. Diğer bir ifadeyle Allahın emrettiği iyi, yasakladığı ise kötüdür. iyi ile kötü sübjektiftir ve bu nedenle evrensel olamaz. Maturidiler de ahlaki iyi ile kötünün akıl tarafından bilinebileceğini dolayısıyla objektif ve evrensel olduğunu kabul eder. Bu nedenle insan fiillerinde hürdür. İnsan fiillerinin yaratıcısı değil, kazananıdır. |
Toplam 1 Eklenti bulunuyor. ewet000 İSLAM AHLAK FELSEFESİ |
Toplam 1 Eklenti bulunuyor. c*. İSLAM AHLAK FELSEFESİ AŞIRILIK: İFRAT AZLIK: TEFRİT |
Hikmet Erdeminin Altında Yer Alan Erdemler a) Zekâ b) Çabuk anlama c) Zihin açıklığı d) Kolay öğrenme e) İyi düşünme f) Ezberleme g) Hatırlama Cesaret Erdeminin Kapsamına Giren Erdemler a) Olgun nefs b) Olayları cesur karşılama c) Yüksek gayret d) Sebat e) Yumuşak huyluluk f) Ölçülü olmak g) Yüreklilik h) Dayanıklılık, katlanmak i) Tevazu j) Onur duygusu k) Yufka yüreklilik (Rikkat) |
İffet faziletinin kapsamına giren erdemler: a) Hayâ b) Merhamet c) Yumuşaklık d) Nefsin güzel ahlâkla donanmaya rağbet etmesi e) Uyumlu ve geçimli olmak f) Arzuları dizginlemek g) Sabır h) Kötülük sebeplerine karşı dirençli olmak i) Musibet ve belaya karşı sabır j) Kanaat k) Vakar l) Fedakârlık etmek m) Cömertlik n) Kerem |
Adalet Erdemine Dâhil Olan Erdemler: a) Sadâkat b) Ülfet (uzlaşma, kaynaşma) c) Vefâ d) Şefkat e) Yakınlarıyla ilgilenmek, f) Mükâfat g) Müşterek işlerde insaf ve itidal üzerine davranmak h) Herkese karşı dürüst davranmak i) Yakın ve dostlarının sevgisini kazanmak j) Teslim (her şeyi ile ilâhî iradeye dayanmak) k) Tevekkül l) İbâdet |
Ahlâkî Hastalıklar İslâm ahlâkçıları ruhanî hastalıkların rezilet olduğunu belirtir. Dolayısıyla onlara hastalık gözüyle bakarlar. 1) Temyiz Gücünün Hastalıkları Temyiz: Şaşkınlık reziletinin bağlı olduğu nefsani güçtür (a) Fazlalık yönünde: Şaşkınlık (hayret), (b) Eksiklik yönünde: Basit cahillik 2) Öfke Gücünün Hastalıkları (a) Fazlalık yönünde: Öfke (b) Eksiklik yönünde: Korkaklık 3) Arzu Gücünün Hastalıkları (a) Fazlalık yönünde: Arzunun fazlalığı (şehvet hastalığı) (b) Eksiklik yönünde: Tembellik Üzüntü Kıskançlık |
“Çerağ Uyandırma” Ne demektir? Alevilikte CEM bir bütün olarak ibadettir. Cem’de belirli bir süre sonra 3 tane mum (ÇERAĞ) yakılır. Çerağ yakmanın amacı, mü'minlerin gönlünde Allah, Muhammed ve Ali Nurunun, batın çerağ’ının uyanması ve böylece Allah'ın vahdaniyet, sır ve hikmetlerini kavramaya, anlamaya hazırlanmaktır. Yani, Hakk'ın nurunu görebilmek, Tanrı'ya ulaşabilmektir. Delil (Çerağ) Tanrı'nın nurunu simgeler. Canların muradı Hakk'ın nurunu görebilmektir. Yani Tanrı'ya ulaşabilmek, gerçeklere erebilmektir. Çerağ, Ahzab 45,46 ve Nur Süresi 35,36. Ayetler Hükmünce Uyarılır. |
“Düşkünlük” Nedir? Alevîlik inanç ve ilkelerine karşı suç işleyen, Yol’un, Erkân’ın kurallarını çiğneyen, yani Hak-Muhammed-Ali Yolu’nda yasaklanan eylemleri yapan, bu nedenle Yol’dan süreli ya da süresiz olarak uzaklaştırılan kimseye Düşkün (Suçlu) denilir. |
Tevellâ ve Teberrâ Ne Demektir? Tevellâ: Ehl-i Beyt’i cân-ü gönülden sevmektir. Teberrâ: Ehl-i Beyt’e düşman olanlara, Kerbelâ’da İmam Hüseyin’i şehit edenlere lânet etmektir. Bu Alevi-Bektaşilikte temel olan ehlibeyte inancın, yaşamın bütününe etki etmesini sağlamaktır. Çünkü Alevi-Bektaşiler, Tevella ve Teberra’nın kendilerini “gürûh-ı nâcî” olmalarının bir şartı olarak görmektedirler. |
SAAT: 03:14 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.