www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi AK'L SLAM,Al Tarihi: 13 ubat 2009 (10:00), Konuya Son Cevap : 13 ubat 2009 (10:00). Konuya 0 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:1 |
Durumu: ![]() Medine No : 38 yelik T.:
30Haziran 2007 | ![]() KURAN OKUMA EKLLER Kur’an Okuma ekilleri phesiz mslmanlar tarih boyunca birok olumlu okuma ekli gelitirmitir. Bu olumlu okuma ekillerini altgrupta toplamak mmkndr: 1)Tahlili okuma 2) cmali okuma 3)Konuluokuma 4) karlatrmal okuma 5) Kavram almas yararak okuma6)Nzul srasna gre okuma 1-Tahlilli Okuma zellikleri:Okuyucupasif, metin aktiftir. Metnin bir blm esas alnr, ayet ayet okunur,tm Kur’an mushafna genel btncl bir yaklam amalanmaz. Metinkonumac, okuyan dinleyici gibidir. Dil bilgisi, hadis, siyet bilgisiveri olarak kullanlr. Genellikle mushaf sras takip edililir. Faydalar: a)Okuyucu dinleme pozisyonunda kald iin ahlakidir. b)Konunun detaylarna inerek ayrntlar arasnda yer alan hakikatleredikkat etme alkanl kazandrr. cmali okumann illetlerini tedavieder. Zaaflar: a)Azami fayda iin Arapa bilmek gerekir,mealden bu yntem snrl fayda salar. Dier yntemler meal almasiin daha uygundur. b) Teczii/atomik olduu iin anlamlararasnda karlatrma yapmaya elverili deildir, yanl sonularagtrebilir. Toplumsal hayatn rettii sorunlarla Kur’an arasnda bakurma hedefi belirsizdir. c) Ne yapmal deil, nasl anlamal?Sorusu daha n plandadr. Bu da Kur’an’n amele dnk bir bilgi kaynaolarak telakki edilmesi yerine, salt bir bilgi deposu gibi-malumatfuruuluk arac gibi alglanmasna nesnelemesine yol aabilir. rnekler: Nuz, efaat, Ru’yetullah: rnek eserler: Tefsiru’l-Celaleyn 2- cmali/Genel Okuma zellikleri: Genel olarak okunur, detaya inilmez, zet bilgi elde etmek amalanr. Faydalar: Kur’an’ ilk okumaya balayanlar iin elverilidir. Arapa bilmek art deildir. Zaaflar: nemli detaylar gzden karlabilir. rnekler: Btn mealler. Mahmut eltut, Tefsiru’l-Eczai’l-Ula, ilk on cz. 3- Konulu Okuma Okuyucumetin karsnda aktiftir, ayetlerin ayrntlarna inilmez, sadecekonuyla ilgili boyutu zerinde durulur. Ayet ayet parac bir ekildedeil, btncl olarak gidilir. Okuyucu sorar, Kur’an cevap verir. Tahliliokumaya benzer, ama belli bir konu btnl olduu iin onunzaaflarn tamaz. cmali okumaya benzer, ama daha detayldr, konummkn olduu kadar analiz edilir. Tahlili ve icmali okumann birileriki aamasdr. Faydalar: a)Mealden yaplabilecek bir alma eklidir. b)Konunun detaylarna inme imkan verir. Zaaflar: a)Kur’an.Dnyann yz lm nedir? gibi her soruya cevap vermesi gereken birkitap deildir. Yorumun grameri, gerein metni kuatma altna almaihtimali vardr. Bu yntemle yaplan okumada Kur’an’ zorlakonuturmaya almak doru deildir; o bir bulmaca-bilmece kitab,keifler atlas deildir. b)Ayetlerin sadece bir ynne arlkverildii iin dier boyutlar gzden karlabilir. Fkhn kodifikeederek formelletirmesi byle olur. rnek: Kevser Suresi, kurban kes.Namaz ile kurban arasndaki kopmaz iliki gzden karlabilir rnekler: Kur’an’da Ahiret, Aile Hayat... Eserler:seyyid Kutup, Fi zilali’l-Kur’an; Muhammed Bagr es-Sadr, Kur’an Okulu;bni Kuteybe, Te’vlu Mkilt’l-Kur’an; bni Kayyim el-Cevzi,el-Beyan Fi Ahkami’l-Kur’an; Ragb el-sfehani, el-Mfredat. 4- Karlatrmal Okuma zellikleri:Ayetleri ayetlerle, konular konularla, grleri grlerlekarlatrarak okuma eklidir. Grler karlatrlrken tercihedilen gr belirtilir. Mesela Peygamberimiz “imana zulmkartranlar” ayetindeki zulm irk olarak tefsir eden ayetlekarlatrmtr. mana zulm kartranlar: ( ); irk byk birzulmdr: ( ) Faydalar: a)Arapa bilmek zorunlu deildir. b)Ayetler arasnda grnte varolan elikiler karlatrmaylagiderilebilir. Vehimleri yok eder. Bir ayetteki kapal veya yanlanlalabilecek bir aklama dier ayetlerde giderilir. Kur’anMfesser’dir: Allah’n aklamalardr. Mubindir: apak gerektir,tozlanan hakikatlerin stndeki rtleri kaldrr. r. “nefslerinizi yok edin-kendinizi veya birbirinizi ldrn” (Bakara,2/54.) “Nefslerinizildrmeyin” (Nisa,4/29.); birbirinizi alamayn:49/11. kisininuzlatrlmas: Nefs’te hem fucur hem de takva vardr: ems,91/7-10.Nefs ktl emreder: 12/53. Bu yzden onu zeletiri yaparakarndrmak gerekir: 14/22,79/40; 17/79,73/20(Gece namaz). Nefsin heristediini yapma yeri dnya deil, Ahiret’tir:41/31. c)Karlatrmalar ve kyaslar okumaya canllk katar. d) Mteabih olanmuhkeme irca ederek okumay retir. r. “Allah’ eli”, “Hibir eyO’na denk deildir, O hibir eye benzemez” Zaaflar: a)Grler arasnda tercihte bulunma zorluu yaanlr, zannn akntsna kaplma riski tar. Eserler:Grlerin Karlatrlmas balamnda Taberi Tefsiri; Rivayetlerinkarlatrlmas balamnda bni Kesir, Tefsiru’l-Kebir; Kur’an ileKitab Mukaddes’in karlatrlmas balamnda Said imek, Kur’anKssalarna Giri; Muhammed Hamidullah’n meal almas. 5-Kavram almas Yaparak Okuma Kelimezmlemesi yaplarak okunur. nemli bir kelime seilir, btntrevleriyle birlikte karlr. Seilen anahtar kelimenin getiiayetler bulunur, terimin ilikiye girdii e anlaml ve zt anlamlkelimeler tespit edilir. Fiil cmlesi ve isim cmlesi iindekibalamna dikkat edilir. Takip edilmesi gereken genellikle udur: a)Eer isim cmlesinde geiyorsa isim mi sfat m olduu tespitedilmelidir. Eer fiil cmlesinde geiyorsa, hangi fiilde, hangi fiilinznesi olarak, hangi zneye bal, hangi ahs zamiriyle birliktegetiine dikkat etmek gerekir. Mesela musahhar klmak, gne, ay,yldzlar ve nehirlerle ilgili bir kelimdir. b) Esas kelimeninyakn anlaml kelimeleri tespit edilerek, hem konunun birbirinekarmas nlenir hem de konunun kapsam ortaya karlmaya allr.Mesela Halk/yaratmak kelimesinin yakn anlaml komular unlardr:Halaka: Ceale (yapt), Bedee (Balad), Bena (ina etti), Nebete(Bitirdi), Besse (retti, oaltt). Bunlarn tersi: Heleke (yok etti),Batale (boa kard), Habeta (deerini sfrlad). Bular e anlamldeil, yakn anlamldr. c)Benzer ve zt anlaml kelimelerarasnda bir anlam alan-anlam haritas oluturmak gerekir. cehl’inztt hilm; kfrn ztt iman, kafirin ztt akir, ve bu tavrlarngerekletii zemin Allah’ nimetlerine kar kullarn tutumlar. Buanlam alannda anahtar kelime imandr. El-lm kelimesinin anlamalannda yakin, zan, hars vardr; tersi cehl ve kfr kelimeleridir. d)Gnmzdeki kullanmlaryla gemiteki kullanmlar karlatrlr;tahrif varsa gsterilir. Mesela Millet Kur’an’da din demek ikengnmzde ulus anlamnda kullanlmaktadr. Faydalar: Efradn cami, ayarn mani olacak ekilde konuyu tahlil etmeye yarar. Zaaflar: a)Arapa bilmek gerekir. b)Ayrntl analiz gerektirdii iin zordur, Tahll ve Konulu okuma yntemlerinden yararlanlr. c)Teorik ve formel kalma riski tadndan dolay, konunun yeterincehayatn iindeki karlklar bulunamazsa ameli boyut ikinci plandakalabilir. Eserler: Mevdudi, Drt Terim 6- Nzul Srasna Gre Okuma Sureleripeygamberimize indii srayla okumaktr. Snnet ve Siyer bilgilerindenyararlanlr. Ayetler kronolojik bir seyir takib edilerek okunur,anlalmaya allr. Faydalar: a)Tenzil ve tertilin hikmetlerini kavramay kolaylatrr. b) slami mcadelenin seyrini, hareketin safhalarn takib etmek mmkndr. Zaaflar: a)Nzul Srasn tespit ictihadi olduu iin zannidir b)Mekki-Medeniayrm mutlaklatrlabilir. Sralama mutlak olarak alglanrsa birksm sorumluluklarn zamannn gelmedii vehmine kaplabilir. OysaKur’an’n tamam inmi, tamamlanmtr. Dolaysyla hangi aamadaolursak olalm Kur’an’n tm gcmz nisbetinde yaamakla sorumluyuz.Unutulmamaldr ki, Kur’an’n mushaf sralamasyla bize ulamasnsalayan Allah’tr. (Kyame,75/16-17): peygamberimizin kalbinde oluantoplam denetleyen Allah’tr. Bunun hikmeti “nzul srasmutlaklatrlmasn, Kategorize edilmesin”diyedir. Eserler: zzet Derveze, Tefsirul’l-Hadis, Ekin Yaynlar, Szn z Buokuma ekillerinin her birinin kendine zg stn yanlar ve yinekendine zg zaaflar vardr. Bu nedenle sadece birine bel balamakdoru deildir. Tmnden yeri geldike yararlanmak gerekir. Hangiyntemden yararlanrsak yararlanalm aslolan Kur’an’dr.Dinleyen-dinlenen ilikisinde biz insanlarn hidayet kitabnnhidayetinden yararlanabilmemiz iin niyetlerimiz, ahlaki tutumlarmzbelirleyici bir rol oynar. slam mmeti bu okuma ekillerinintmnden yararlanan eserler ortaya koymay her zaman baarmtr. Bykoranda tasvib gren bu eserlerden bazlar unlardr: Zemaheri,Keaf; Elmall Hamdi Yazr, Hak Dini Kur’an Dili; Seyyid Kutup, FiZilali’l-Kur’an. ALINTI _ KAYNAK BELRTLMEM.. |
![]() |
![]() | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
![]() | Kur'n- Kerim Genel | Medineweb | 1 | 3022 | 01 Ocak 2013 15:58 |
![]() | Anket'ler-Rportaj'lar | EyMeN&TaLhA | 1 | 2867 | 02 Kasm 2010 00:14 |
![]() | Ashab-Kiram(r.a) | Hdimul slam | 5 | 5088 | 16 Temmuz 2010 00:33 |
![]() | Kssalar-Hikayeler-Nasihatler | Hdimul slam | 4 | 2322 | 24 Nisan 2010 14:15 |
![]() | Serbest Krs | Beytl Ahzan | 3 | 2368 | 02 Mart 2010 21:27 |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
Seenekler | |
Konuyu deerlendir | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Kuran Kerim`i Okuma ve Anlama | umut628 | Kur'n- Kerim Genel | 1 | 06 Kasm 2019 22:29 |
Kuran Okuma ve Tecvid III-vize sorular | f_hoca | Kur’an Okuma ve Tecvid 3 | 2 | 09 Aralk 2015 14:48 |
Kuran Okuma ve Tecvit I Snav Sorular | Medine-web | Kur’an Okuma ve Tecvid -I | 0 | 28 Ekim 2013 12:46 |
KURAN OKUMA ve TECVD (1-5. Hafta zeti) | f_kryln | Kur’an Okuma ve Tecvid -I | 0 | 25 Ekim 2013 15:18 |
Hutbe:Kuran- kerimi okuma ve okutmann fazileti | Muhteem | Tebli-rad-Vaaz-Hutbe-Nasihat | 0 | 14 Austos 2008 17:49 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|