|
Konu Kimliği: Konu Sahibi kurtmehmet,Açılış Tarihi: 05 Şubat 2009 (23:46), Konuya Son Cevap : 06 Şubat 2009 (18:04). Konuya 5 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
05 Şubat 2009, 23:46 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 5446 Üyelik T.:
30 Kasım 2008 | namaz Vitir Namazının 3.rekatında Neden Tekbir Getirilir? essalamünaleyküm hep merak etmişimdir vitir mamazını kılarken ücüncü rekatta fatiha ve zammi sureden sonra neden tekbir getiriyoruz ikinci bir merakım ben2007 deallahınizni ile hac görevimi yaptım 50 gün o kutsal topraklarda kaldım şafi mezhebinde sünnetnamazları kılmadıklarını gördüm bu konularda beni aydınlatırsanız cok sevinirim şimdiden teşekkürler ALLAH a emenet olun salamünaleyküm |
Konu Sahibi kurtmehmet 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Hırsızlığa KESİN çözüm! -Müthiş cevap | Serbest Kürsü | kurtmehmet | 0 | 1547 | 31 Ekim 2014 17:09 |
MEDİNEWEB de kurban pazarı | Resim/Karikatür | İnceSızı | 2 | 2203 | 21 Ekim 2012 12:42 |
Yaşanmış gerçek olay | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 13 | 6086 | 26 Eylül 2012 23:24 |
Mü’minlerin baharı ramazan | Oruç-Ramazan | GÖKCEN_AZRA | 2 | 1850 | 18 Temmuz 2012 15:38 |
Müslümanlar kardeştir.. | Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler | suhtem | 2 | 1828 | 17 Nisan 2011 23:09 |
06 Şubat 2009, 00:03 | Mesaj No:2 |
Cvp: namaz Alınan bu tekbire "intikal tekbiri" denir Çünkü, tekbirden önce okunanlar birer sûre ve âyettir Kunut duaları ise Peygamberimizden rivayet edilen birer duadır İşte âyetle dua arasını ayırmak ve dua hâline intikal etmek için tekbir alınmaktadır Elleri kaldırarak sesli olarak tekbir almanın hikmeti de Tahtâvî'de geçtiğine göre, sağır ve kör gibi özürlü kimselere tekbir alındığını bildirmek içindir1-1 et-Tahtâvî, s 305 KUNUT!... Kunut Arapça Ka-Ne-Te kökünden geliyor. Kanete; İhlasla Bağlılığını sürdürmek, Kullukta Devamlılık-Sebat demek. Kanete kökünden bir kelime olan “KÂNİTİYN=Kullukta ihlasla sebat gösterenler” ifadesini bir de ayetlerde görelim: -Namazlara ve orta namaza devam edin. Kânitiyn olarak: Allah’a gönülden boyun eğerek yönelin. (Bakara/238) -"Ey Meryem, Rabbin için Kânit olarak; ihlaslı ve amelde sebatlı olarak Secdeye kapan ve rükû edenlerle birlikte rükû et."(A.İmran/43) İşte onun için Rahmet-i Rabbaniden yeni-diri bir güç elde ederek kulluk bilincini pekiştirmek üzere bu dualar okunuyor. Beyni Formatlama manası BURADA. Vitir namazı ve onda okunan Kunut Duaları; Fatiha Suresinde yer alan İSTİÂNE VE TEABBUD SÖZLEŞMEMİZİN bir tekrarı, bilinç tazelemesi ve hatta yenilenmesi!... Düşünün!... Güneşin radyoaktif etkilerinin neredeyse sıfırlandığı, gündüz birbirini sürekli etkileyen insan beyinlerinin uykuya daldığı, beyni yeni ilhamlara açan hormonların epifizden salgılanmaya başladığı Teheccüd saatinde Vitir Namazını, Kunut Dualarının anlamını düşünerek ve yaşayarak eda ediyorsunuz!.. Bu ne muhteşem bir hal değil mi?... Hanefî mezhebine göre vitir namazının üçüncü rekâtında Fatiha ve zamm-ı sûre okunduktan sonra "Allahü Ekber" diyerek eller kaldırılır ve yana salıverilmeden kunut duaları okunur, sonradan rükûa varılır. Vitir namazının hem kendisi, hem üçüncü rekâtta alınan tekbir, hem de okunan Kunut duaları vaciptir. Peygamberimiz (a.s.m.) de vitir namazını bu şekilde kılmışlardır. Bunu Hz. Ali ve İbni Ömer (r.a.) gibi Sahabîler haber vermektedir. Hanefi Mezhebine göre vacip ve farz namazlarda okunan duaların sünnete uygun olması gerekir. Bu nedenle kunut dualarını okuduktan sonra rukuya gidilmelidir. Ancak nafile namazlarda başka dualar da okunabilir ve uzun uzun dua edilebilir. Diğer mezheplerde ise durum farklıdır. Mekke'de kılınan vitir namazlarında uzun dua okunması bundandır. Ayrıca Vitir namazı Hanefilere göre vacip ise de Şafi emzhebine göre sünnettir. Vitir namazında 3. rekatte kunût tekbiri almak vaciptir. İftitah, kunût ve zâid tekbirleri alırken elleri kaldırmak sünnettir. Vitir namazının üçüncü rekatinde Kunut Duası okumak, Hanefi Mezhebi'ne göre vaciptir. Diğer üç mezhebe göre, vitir namazında kunût duası okumak sünnettir. Vitir namazında üçüncü rekatte, zamm-ı sûreden sonra kunût tekbiri alınır, ardından içinden kunût duaları okunur. Cemaatle kılınan vitir namazında, hem imam, hem cemaat kunût dualarını içinden okur. alıntı | |
06 Şubat 2009, 00:13 | Mesaj No:3 |
Cvp: namaz
Değerli Kardeşimiz; Meşrû bir mazeretin dışında namazı kazâya bırakan kimse, bir hatâ işlemiş ve günaha girmiş olur. Bu uitibarla kazâya kalan namazın, en kısa zamanda kılınması gerekir. Çünkü beş vakit namazın edâsı farz olduğu gibi, kazası da farzdır. Kazâya kalan namazın kılınmasıyla sadece borç ödenmiş olur. Günahın affedilmesi için de ayrıca tevbe istiğfar etmek lâzımdır. Namaz borcundan bir an evvel kurtulmak için, hakkında Peygamberimizin hadisi bulunmayan nâfile namazların yerine kaza kılmak daha isabetli olur. Ancak, Hanefî mezhebine göre, hakkında hadis bulunan nafile namazların yerine kaza kılmak uygun değildir. Bu hususta Hanefî fıkıh kitaplarında şu hüküm yer alır: “Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktançok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler kaza namazları için terk edilmezler.1 Herşeyden evvel, namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler bir yerde farz namazların tamamlayıcısı hükmündedir ve Peygamberimizin (a.s.m.) şefaatine vesiledir. Bunun için,namazını kazaya bırakan kimse bir yandan namazlarını kaza etmekle borçtan kurtulurken, diğer taraftan da sünnetleri kılarak Peygamberimize olan bağlılığını göstermiş olur. Mesele Hanefî mezhebine göre böyle iken, diğer üç mezhebe göre, kaza namazı olan bir kimsenin nafile namazları ile meşgul olması, sünnet kılması caiz değil, haramdır. Mâlikî mezhebine göre, üzerinde kaza namazı bulunan bir kimsein nafile namazı kılması haramdır. Ancak beş vakit namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine dair ruhsat vardır. Bunların dışında meselâ teravih namazı ile meşgul olunduğu takdirde sevap alınsa da, kaza namazı geriye bırakıldığı için günah işlenmiş olur. Şâfiî mezhebine göre de, üzerinde kaza namazı borcu olan bir insanın, bu namazları kılıp borcundan kurtuluncaya kadar gerek beş vakit namazların sünnetlerini, gerekse diğer nafileleri kılması mekruhtur. Çünkü bir an önce kazaların kılınıp bitirilmesi gerekir. Hanbelî mezhebine göre ise üzerinde kaza namazı olan bir kimsenin nafile ile meşgul olması haramdır. Ancak vitir ile beş vakit namazın sünnetlerini kılması caizdir. Fakat, kazaları çoksa bunları da kılmayarak kaza namazlarıyla meşgul olması daha iyidir. Yalnız sabah namazının sünneti bundan hariçtir, onu kılmak gerekir.2 Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, “Sünnetyerine kaza kılmak caiz değildir” mânâsına gelmez. Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakkın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlamayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir. 1. Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), 1:125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492; Halebî-i Sağîr, s.349. 2. el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492. Mehmed Paksu | |
06 Şubat 2009, 00:14 | Mesaj No:4 |
Cvp: namaz
İmam şafii sünneti terkedin demiyor sünnet yerine farz olan kaza namazını kılın diyor. Yalnızca bir tercih meselesi. Vakit bulamayan kimseler kaza namazlarını kılmamak yerine namazın sünnetleri yerinde kaza kılabilirler demiş. Bu hüküm yalnızca sünnetler için değil boşa geçirilen her zaman için kaza kılınması gerekir. Gereksiz yere zaman harcayıp sonra da sünnet yerine kaza kılın anlamında değildir. Boş olan her vakitte kaza kılınması gerekir. Ayrıca hadiste geçen sünnet deyimi Peygamberimizin hayatı anlamındadır ve farz, vacip ve sünneti içine alır. Yoksa "sünneti terkeden bizden değildir" demek "namazın sünnetini terkeden" anlamında değildir. Peygamberimizin bütün sünnetlerinden yüz çeviren anlamındadır. | |
06 Şubat 2009, 18:02 | Mesaj No:5 |
Vitir Namazının 3.rekatında Neden Tekbir Getirilir?
Değerli Kardeşimiz; Vitir namazının üçüncü rekatında kıyamda iken tekbir alınması zammı sure ile kunut dualarının arasını ayırmak içindir Hanefî mezhebine göre vitir namazının üçüncü rekâtında Fatiha ve zamm-ı sûre okunduktan sonra "Allahü Ekber" diyerek eller kaldırılır ve yana salıverilmeden kunut duaları okunur, sonradan rükûa varılır Vitir namazının hem kendisi, hem üçüncü rekâtta alınan tekbir, hem de okunan Kunut duaları vaciptir Peygamberimiz (asm) de vitir namazını bu şekilde kılmışlardır Bunu Hz Ali ve İbni Ömer (ra) gibi Sahabîler haber vermektedir Alman bu tekbire "intikal tekbiri" denir Çünkü, tekbirden önce okunanlar birer sûre ve âyettir Kunut duaları ise Peygamberimizden rivayet edilen birer duadır İşte âyetle dua arasını ayırmak ve dua hâline intikal etmek için tekbir alınmaktadır Elleri kaldırarak sesli olarak tekbir almanın hikmeti de Tahtâvî'de geçtiğine göre, sağır ve kör gibi özürlü kimselere tekbir alındığını bildirmek içindir1 Bu tekbiri alırken elleri kaldırmanın nereden geldiği ve nasıl sünnet olduğu hususunda ise Ruhu'l-Beyan tefsirinde çeşitli rivayetler kaydedilmektedir Bu rivayetlerden birisi şu şekildedir "Miraç Gecesi Resul-i Ekrem Efendimiz (asm) Mescid-i Aksâ'da bütün Peygamberlere imam oldu ve onlara iki rekât namaz kıldırdı Hz Musa Peygamberimizden Sidre-i Müntehâ'ya vardığı zaman kendisi nâmına bir rekât namaz kılmasını istedi Peygamberimizin Hz Musa ile Miraç Gecesinde karşılaşacağı Secde Sûresinde meâlen şöyle ifade edilir: 'And olsun ki, Biz Musa'ya Tevrat'ı verdik; o Tevrat'a nasıl kavuştuysa sen de Bizim vaadimize kavuşacağından öylece şüphe etme Biz o kitabı İsrailoğullan için bir hidayet rehberi kılmıştık12 Bu âyetin birkaç tefsiri vardır Bunlardan birisi, Peygamberimizin, Kur'ân'ın tamamına kavuşacağından şüphe etmemesi, diğeri de Miraç Gecesinde Hz Musa'ya kavuşacağından şüphe etmemesidir "Peygamberimiz (asm) Miraç'ta, Sidre-i Mühteha'ya çıktı, bir rekât namaz kıldı Buna bir rekât da kendisi ilâve etti Namaz iki rekât oldu Cenab-ı Hak kendisine bir rekât daha kılmasını emretti Böylece namaz, akşam namazı gibi vitir [tek> oldu İşte Peygamberimiz üçün-cü rekâtı kılacağı sırada İlâhî rahmet ve nur tecelli etti Peygamberimiz o nur içinde kaldı Ve kendinden geçmiş vaziyette elleri çözüldü Sonunda ellerini kaldırarak tekbir aldı İşte elleri kaldırmak böylece sünnet oldu,"3 Başka bir rivayette ise, Peygamberimiz üçüncü rekâtı kılacağı sırada Fatiha ve zamm-ı sûre okudu Rükûa gideceği sırada Cehennemi gördü Cehennem ehli kömür gibi sim siyah olmuştu Peygamberimiz bu halde de kendisinden geçti ve elleri çözülüverdi Hemen Cebrail (as) geldi, Peygamberimizin üzerine Kevser suyundan döktü Böylece Peygamberimiz kendine geldi Tekbir alıp kunut dualarını okudu Kunut duasında Cehennemden ve Cehennem ehlinden Allah'a sığındı Vitir namazının vakti ve fazileti hakkında da Peygamber Efendimiz şöyle buyurmaktadır: "Allah size bir namazı ziyâde kıldı ki, o namaz sizin hakkınızda kırmızı tüylü develerden daha hayırlıdır İşte o namaz vitir namazıdır O namazı yatsı ile şafağın atışı arasında verdi"4 Bilindiği üzere, Arapların yanında o zamanlar en kıymetli dünya malı kırmızı tüylü develerdi Hadiste, vitir namazının en kıymetli dünya malından daha hayırlı olduğu bildirilmektedir Bütün bu rivayetler ve hikmetleri ile birlikte, ibâdetlerle ilgili meselelerde aranan esas husus, Peygamberimiz nasıl kılmış ve tatbik etmişse, onu taklit edip yapmaktır Zaten hikmet ve maslahatların sadece bir teşvik tarafı bulunmaktadır 1 et-Tahtâvî, s 305; Nimet-i islâm, s 308 2 Secde Sûresi, 23 3 Ruhu'l-Beyan, 4:413-414 4 Ebû Dâvud, Salât:336 Mehmed Paksu, Sorulu-Cevaplı İbadet Hayatımız Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet Editör | |
06 Şubat 2009, 18:04 | Mesaj No:6 |
Cvp: Vitir Namazının 3.rekatında Neden Tekbir Getirilir?
Değerli Kardeşimiz; 2- Hanefi Mezhebine göre vacip ve farz namazlarda okunan duaların sünnete uygun olması gerekir Bu nedenle kunut dualarını okuduktan sonra rukuya gidilmelidir Ancak nafile namazlarda başka dualar da okunabilir ve uzun uzun dua edilebilir Diğer mezheplerde ise durum farklıdır Mekke'de kılınan vitir namazlarında uzun dua okunması bundandır Ayrıca Vitir namazı Hanefilere göre vacip ise de Şafi emzhebine göre sünnettir 3- Vitir namazında 3 rekatte kunût tekbiri almak vaciptir İftitah, kunût ve zâid tekbirleri alırken elleri kaldırmak sünnettir Vitir namazının üçüncü rekatinde Kunut Duası okumak, Hanefi Mezhebi'ne göre vaciptir Diğer üç mezhebe göre, vitir namazında kunût duası okumak sünnettir Vitir namazında üçüncü rekatte, zamm-ı sûreden sonra kunût tekbiri alınır, ardından içinden kunût duaları okunur Cemaatle kılınan vitir namazında, hem imam, hem cemaat kunût dualarını içinden okur Kunût Duaları Kunût duasının sözleriyle ilgili olarak çeşitli rivayetler vardır Hanefilere göre, kunût duası olarak, bilinen "Allahumme inna neste'inuke ve Allahumme iyyake na'budu…" duaları okunur Kunût duaları, Allah Teâlâ'ya övgü ve duayı içine alan sözlerdir Bu duaları seçip okumak sünnettir Kunût duaları, biraz dolaşık olduğu için ezberlenmesi zordur Bu yüzden, kunût bilmeyenler, "Rabbenâ âtinâ" duasını okur Rabbenâ Âtinâ duasını da bilmeyenler, üç defa "Allahummeğfirlî" (Allahım, beni bağışla) veya Yârabbi (Ey rabbim) diye dua eder Kunût dualarını bilip bilmemeye göre, şöyle bir sıra izlenir: kunût duaları, rabbenâ âtinâ duası, 3 defa Allahümmegfirlî duası, Yârabbi duası Kunût dualarını bilmeyenler, Rabbenâ ve allahummegfirlî dualarını okudukları için, sehiv secdesi yapmaları gerekmez Kunut Duasını Unutmak Namazın aslî vaciplerinden birinin terk edilmesi durumunda, sehiv secdesi gerekir Dolayısıyla, vitir namazında aslî vacip olan kunûtu veya tekbirini unutmak da, namaz sonunda sehiv secdesini gerektirir Böyle bir durumda rükûya eğilince veya sonrasında, kunût duasının okunmadığı hatırlanırsa, kunût için geri dönülmez, kunût artık düşmüş olur, bu unutma dolayısıyla namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Buna rağmen dönülür ve kunût okunursa, rükû yeniden yapılır, ayrıca namaz sonunda sehiv secdesi de yapılır Ama rükûdan doğrulduktan sonra yanılarak kunût okunursa, yeniden rükû yapılmaz, doğrudan secdeye gidilir, namaz sonunda sehiv secdesi yapılır Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet Editör | |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Konuyu değerlendir | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Vitir Namazını Niye Kılıyoruz Biliyor musunuz... | nurşen35 | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 04 Aralık 2020 13:56 |
Sabah namazının sünnetini evde kılmak ve ilk rekatında Kafirun, ikinci rekatında İhla | KuM TaNeSi | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 10 Nisan 2009 00:06 |
Vitir Namazı | Huzurİslam | Hadis-i Şerif | 2 | 01 Aralık 2008 02:45 |
Teşrik Günlerinde Tekbir hakkında hadisler | MERVE DEMİR | Hadis-i Şerif | 0 | 26 Kasım 2008 10:23 |
İstiğfar; Tesbih; Tehlil; Tekbir; Tahmid Ve Havkale | Verda_Naz | Hadis-i Şerif | 0 | 26 Kasım 2008 04:06 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|