![]() |
merhaba hocalarım ramazandan sonra şevval ayında 6 gün oruç tutmanın sevabı çok büyük diye genelde çoğu kişi tutuyor demin yazı okudum kafam karıştı size sorum hanefi mezhebine göre şevval ayında allah rızası için tutulan 6 gün orucunun hükmü veya geçerliliği var mı |
Birbirinden güzel sorularınız icin teşekkür ederiz. Musadenizle genele sorulduğu için cevap vermek isteriz. Ebu hanîfe ve imam Ebu yusuf bu orucun mekruh olduğu kanaatindedirler. İmam malik de böyle düşünür ve fıkıh ve hadis ehlinden bu orucu tutan hiç kimseyi görmediğini söylermiş. Ama kendisinin kimseye sezdirmeden bu orucu tuttuğu da söylenir. Mutlaka tutulması gereken bir oruç olduğu zannedilmesin diye böyle yaparmış ama alimlerin çoğu bu hadisi şerifi böyle bağlayıcı olmayan bir konuda amel etmeye elverişli görmüşler ve bu orucu tutmanın müstehap olduğu kanaatine varmışlardır. Bu bilgilerden çıkan sonuç şudur: şevval’de tutulan altı gün orucunun¸ ramazan’ın hemen peşinden ve ramazana denk bir değerde tutulması bazı alimlere göre mekruhtur. Çünkü bu uygulamada bu orucun ramazan orucuna benzetilmesi anlamı vardır. Oysa ramazan orucu bununla kıyaslanamayacak kadar önemlidir. Ama meseleyi bilen insanların şevval ayında altı gün oruç tutmaları müstehaptır. |
selamün aleyküm hocalarım benim sorum: nafile oruç tutan bir kadın ayhali olunca orucuna devam edemez bu orucu ayhali bitince tutmak zorunda mı |
İmam Buhârî, Ebu’z-Zinad’ın şöyle dediğini nakleder: “Sünnetler ve hakkın çeşitli şekilleri (şer’î hükümler), çoğu kez insan aklının kavrayamayacağı şekilde gelir. Müslümanların ona uymaktan başka çaresi yoktur. Meselâ hayızlı kadın orucu kaza eder de, namazı kaza etmez.” (Buhârî, Savm 41) Muâze adında bir hanım Hz. Aişe radıyallahu anha’ya gelerek: “Neden âdet gören bir kadın temizlendikten sonra âdet günlerinde kılamadığı namazları kaza etmiyor da tutamadığı oruçları kaza ediyor?’’ diye sordu Hz. Aişe: “Sen Harûriye’den misin?” dedi. Kadın: “Hayır, Harûriye’den değilim ama öğrenmek için soruyorum” dedi. Bunun üzerine Hz. Aişe: “Vaktiyle bu iş bizim başımıza geldiğinde orucu kaza etmekle emrolunduk, namazın kazası ile emrolunmadık.” dedi. (İbni Mâce, Taharet 119) Hadiste geçen “Bizim başımıza bu olay gelince orucu tutmamız emredilirdi, ama namazı kılmamız emredilmezdi.” mealindeki ifadenin anlamı şudur: Hz. Peygamber (a.s.m) kendisinin aybaşı halinde namaz kılmadığını bildiği halde, ona daha sonra namazını kaza etmesini emretmemiştir. Eğer namazın kazası olsaydı, mutlaka onu emrederdi.(Nevevî, a.g.e). - Bu açıklamadan; İmam Nevevînin “kaza / kada” kelimesini bizim bildiğimiz anlamda kullandığını ve bu anlayışın bütün Müslümanlara ait olduğuna inandığını anlayabiliriz. - İmam Nevevî, söz konusu hadisi açıklarken şu görüşlere yer vermiştir: "Bütün Müslümanlar, aybaşı ve loğusa halinde olan bir kadına namaz ve orucun farz olmadığı hususunda ittifak etmişlerdir. Yine, bütün Müslümanlar, bu durumdaki kadınların temizlendikten sonra da namazlarını kaza etmekle yükümlü olmadıklarında ittifak etmişlerdir." "Keza, bu durumdaki kadınların -temizlendikten sonra- oruçlarını kaza etmekle yükümlü oldukları hususunda da ittifak etmişlerdir." "Namaz ile oruç arasındaki fark şundan kaynaklanıyor: Oruç yılda bir defa farz olmaktadır. Namaz ise her gün beş defa kılınması gereken bir farzdır. Namazın kazasından –özel hallerinde olan- kadınların muaf tutulması, Allah’ın onlara bir lütfudur, kolaylığı esas alan bir din olarak İslam’ın bir toleransıdır." (Nevevî, söz konusu hadisin şerhi). |
Harûriye nedir? Kardeşlerim Hz. Ali (ra)’ye karşı birleşen Hariciler, ilk toplandığı yer olan “Heravra”’ya nispeten Haruriyye adını almışlardır |
kefaret olması için Cinsel ilişki ramazan gününde yapılmış olmalıdır. Ramazan ayı dışında nafile, adak, kazâ veya kefaret orucu tutmakta olan bir kişi cinsel ilişkide bulunduğunda orucu her ne kadar bozulursa da kendisine kefaret ve tazir gerekmez bu yazıyı buldum son cümlesi doğru mu |
Kaza kefaret yada nafile oruçluyken cimada bulunmak orucu bozar ve kaza gerekir. Ramazandan kalma kaza orucu dahildir. Usulen nafile oruc harici digerlerinde cimada bulunulması caiz değildir. Bir kadın nafile namz kilsa kocası cima icin davet etse kadından nafileyi birakmasini istese eşinin isteğini getirmeli. |
Alıntı:
|
merhaba hocalarım altın alımı veresiye ile caiz değildir ama bu veresiyeye faiz karışmasa olur mu sorum şu: birisi oğlunu evlendirecek kuyumcuya gitti 10 binlik altın aldı 3 bin lirayı ödeyemedi 2 ay veya 3 ay sonra 3 bini öderim dedi veya 10 binlik altını aldı güzün hasat zamanında 10 bin lirayı ödeyeceğim dedi bunlar doğru mu yoksa caiz değil mi |
Alıntı:
Altın işi yapan kuyumcular bile altın aldıkları toptanciya nakit değil altın olarak borçlanırlar. Aksi takdirde kesin bir zarar söz konusudur. Vesselam |
SAAT: 18:11 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.