Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tefsir Çalışmaları (https://www.forum.medineweb.net/199-tefsir-calismalari)
-   -   BİR AYET BİR YORUM (https://www.forum.medineweb.net/tefsir-calismalari/14645-bir-ayet-bir-yorum.html)

Seleme 07Haziran 2009 12:42

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Biz inanlar doğumdan itibaren devamlı birilerinin yönetimi altında kalıp onların istekleri ve yönlendirmeleri ile hareket eden bir toplumuz.Ayet-i celile ise asıl yönetim hakkının herşeyin sahibi olan Allah tarafından olması gerektiği üzerinde duruyor.Yine ayete göre Allah'ın hükmüne göre yönetilmeyen insanlar cahil olarak nitelendiriliyor.Bu ayetin neticesinde Allah'dan başka hükümdar arayanlar Allah muhafaza şirke sapmaya kadar ilerleyebilir.
"Allah bize yeter,o ne güzel vekildir." Al-i imran...

Yitiksevda 07Haziran 2009 17:57

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Kuran'a yönelme kuran'ın hükümleri ile hükmetme ciddi bir iştir. Kuran'a yöneldiğini iddia eden bazı kesimler ,Kuran'a uyma yerine Kuran'ı kendilerine uydurma çabası içine girebilmekteler.Bunlar başkala*rını tenkit ederken kendi durumlarının farkına bile varamıyorlar.

Allah Teala şöyle buyurur. Allah'ın ipine hep birlikte sımsıkı sarı*lın birbirinizden ayrılma*yın(Ali İm*ran 103)

Allah'ın indirdiği kitabın hükümleri ile hükmedilmesini, ve bu hükümler ile hükmetmeyen uygulamayan kesimlerden uzak durulmasını ve Allah'ın hükümleri dışında hükmektem isteyenler Allah'a ortak koşmaktan başka bir şey yapmamışlardır,Bütün beşeri sistemler gelip geçicidir Allah'ın Emir ve yasakları dışında kalan ideolojiler hükümsüzdür.

FECR 07Haziran 2009 18:40

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Maide suresi Medine'de nazil olan surelerden birisidir.Artık insanlar Mekke Dönemindeki işkence/zulüm/adaletsizlik gibi olumsuz şartların cenderesinden geçmiş,kurtulmuş yani Cahili yaşam şartlarından kurtulmuş bir topluluk ve bu topluluğun oluşturduğu emri bil ma'ruf nehyi anil münker esası üzerine tesis edilmiş bir cemaat oluşmuştur.
İki toplumun yani İslami Toplum ile Cahili Toplumun kendine göre hükümleri/yasaları/yaşayışları vardır.Kur'an ayetlerinde bu iki toplumun farklılıklarını ortaya koyarak,hala cahiliyye özlemi çekenlere,cahiliyye zamanını güzel günler olarak görenlere ihtaren onların aklını kullanmayan insanlar olduğunu vurguluyor.
Cahiliyye yasaları ile İslamın yasaları arasında ne gibi farklılıklar vardır acaba?
-Cahiliyye yasalarında en önemli etken insan aklı ve hevasıdır,İslam'da ise vahy önceliklidir
-Cahiliyye yasalarında dünyevi menfaatler kaale alınarak yasalar hazırlanır,İslam'da ise insanın ahiretini kurtaracak,Allaha iyi bir kul olmasını sağlayacak yasalar ön planda tutulur.
-Cahiliyye yasalarında dünyevi mutluluk öncelikli olmasına rağmen,İslam'da ise hem dünyevi hem de uhrevi mutluluk esastır.
-Cahiliyye yasalarında kayırmacılık etkindir,İslam'da kayırmacılık yoktur
-Cahiliyye yasalarında adalet kişiseldir,İslam'da ise toplumsal adalet söz konusudur
-Cahiliyye yasalarında insanlar yaptıkları yasaları gerektiğinde çiğnerler,İslam'da ise Allahın yasalarını peygamber de ,Alim de ,Şeyh de olsa çiğneyemez.
vs . vs....................
Allah Maide suresi 50.ayette aklını kullanan insanlara bir gerçeği sunuyor:
Allah hüküm verenlerin en hayırlısıdır,iyisidir
Allah Tin suresi 8.ayette de şöyle buyuruyor:
Allah, hükmedenlerin en iyi hükmedeni değil midir?

NUR 07Haziran 2009 19:17

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Bu günkü ayetin sebeb-i nüzulünü şu hadisi şeriften öğrenebiliriz:



Fasil : TEFSİR BÖLÜMÜ - ESBAB-I NÜZULE DAİR
Konu : Maide Suresi
Ravi : İbnu Abbas
Hadis : Kureyza ve en-Nadir, Medine`de yaşayan Yahudilerden iki kabile idi. Bunlardan en-Nadir kabilesi Kureyza kabilesinden daha şerefli kabul ediliyordu. Sözgelimi, Kureyza kabilesine mensup birisi, en-Nadir`den birini öldürecek olsa kısas olarak katil öldürülürdü, ama en-Nadir`den bir kimse Kureyza`dan birisini öldürecek olsa, yüz vask hurma ile fidye ödenirdi (katil öldürülmezdi). Resulullah (sav)`ın peygamberliğinden sonra en-Nadir`den birisi Kureyza`dan bir adam öldürdü. Kureyzalılar: "Katili bize teslim edin, onu öldüreceğiz" dediler. Öbür taraf "Sizinle bizim aramızda Muhammed hakem olsun" dediler ve Resulullah (sav)`a geldiler. Bunun üzerine şu ayet indi: "... Eğer hükmedersen, aralarında adaletle hüküm ver, Allah adil olanları sever" (Maide 43). Adaletle hükümden maksat "cana mukabil can"dı. Daha sonra şu ayet indi: "Cahiliye devri hükmünü mü istiyorlar? Yakinen bilen bir millet için Allah`tan daha iyi hüküm veren kim vardır?" (Maide, 50)


HadisNo : 587
kütübü sitte

FECR 08Haziran 2009 20:10

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Rad suresi 11.ayette Allah insanın yaptığı her hareketin gözlendiğini ifade ediyor.Her şey kayıt altına alınıyor.Melekler tarafından kaydediliyor.Dünyada bizler "BİRİ BİZİ GÖZETLİYOR" hissi içerisinde olduğumuzda yaptığımız hareketleri,attığımız adımları dikkatli atmalıyız.Yapılan işleri,söylenen sözler,kalpten geçenler bile izleniyor,dinleniyor,yazılıyor.
"İnsan hiç bir söz söylemez ki yanı başında onu zapteden bir melek bulunmasın." (50/Kaf 18)
"Muhakkak ki üzerinizde koruyucu melekler vardır. Şe-refli yazıcılar her yaptığınızı bilmektedirler."(82/İnfitâr 10,12)

Bu ayetler insanların başıboş bırakılmadığını gösterir.Bu bilinçte olan insan Rabbına karşı nankörlük etmekten çekinir ve Allahın istediği bir insan olmaya çalışır.
Bir kameraların olduğu bir iş yerinde çalıştığınızı farz edin.Her yaptığınız hareket kamerada gözüküyor,konuşmalar kayıt alıtına alınıyor.Bu işyerinde patronun emirlerine karşı gelir mi çalışan kimse?.Gelemez tabiiki.Gelirse eğer hemen işten çıkarılacağını bilir.
Dünyada yaşayan mümin kimseler de her yaptıklarının görüldüğünü,duyulduğu bilerek hareket ederek ahireti kazanırlar.Bu bilince sahip olmayan kimseler ise günah işlemekten çekinmezler ve günahları hayatını kuşatır.Böylece cehennemi hak eder.
Ayet bundan sonra toplumsal değişimin yani tağyirin nasıl olması gerektiğini ortaya koymaktadır:
Bir topluluk kendini değiştirmedikçe Allah onların halini değiştirmez.Bu ayete iki yönlü de bakabiliriz.
Bir topluluk iyi durumunu değiştirip kötü duruma geçmedikçe Allah onları kötü duruma sokmaz
Bir topluluk kötü durumunu değiştirip iyiye yönelmedikçe Allah onları iyi duruma sokmaz
Öncelikle insanlar kendi değişimi kabul edecekler.Hep insanlardan bir serzeniş duyarız:Bu toplum niye değişmiyor?.İslam bu topluma nasıl hakim olacak? gibi.
Bu soruların cevabı aslında kendimizde saklı.Biz kendimiz değişmeye başlarsak toplum da değişmeye başlar.Biz değişmezsek toplumda değişmez.
Bizim önce nefsimiz,ailemizde hayatımız İslami olacak ki,toplumun hayatı da islami olsun.Biz kendimiz islami olmadan toplumun islami olmasını beklemek muhal bir istekdir.Allahın dini bir beklenti dini değildir,yaşanan bir dindir.Hayatla iç içedir.İnsanın tağyirine,değişimine bağlı toplumun diğer katmanları da değişime geçer.
İnsanlar kötülük üzerine ittifak ettikleri müddetçe Allah onların halini düzeltmez.Bu Allahın insanlar için kötülük istediğinden değil,insanların kötülükte ısrar etmek istemelerinden kaynaklanmaktadır.Onları eğer kendileri değişmeden de içinde bulundukları durumdan kurtuluşları mümkün değildir.Boşu boşuna "kurtarıcılar" bekler dururlar.
Değişecek olan de sensin
Toplumu değiştirecek olan da sensin

Yitiksevda 09Haziran 2009 11:35

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Nur kardeşim bugünün ayetini siz belirleseniz.

NUR 09Haziran 2009 14:38

re: BİR AYET BİR YORUM
 
özür diliyorum mesajınız yazıldığında online değildim.bugünkü ayetin yorumuna katılalım inşallah:

Tüm mahlukatın yaratıcısı Yüce Rabbimiz yeryüzünde yaşayan canlılardan bir tek insan türüne akledip düşünme yetisi vermiştir.Ve onu'' iman '' gibi bir nimetle donatmış.İmanının ve yaratılış amacının gereğine uygun yaşamasını emretmiş.Buna uymadığı taktirde ise yakıtı insanlar ve taş olan cehennem azabını hak edeceğini bizlere bu ayette haber veriyor.Bu ayeti ilk duyduğumda çok etkilenmiştim.Bir sobaya bile iki dakika odun- kömür atmasanız o ateş zamanla zayıflar ve giderek söner. o cehennem ki, edebideye kadar var olacak , kim bilir ne kadar yakıtı olacak ki hiç sönmeyecek....

Diğer nokta ise, ''kendinizi ve yakınlarınızı koruyun '' ifadesidir.İman etmek, amel işlemek bireyseldir, ama İslam bizleri yalnız kendimizden sorumlu tutmaz.Başta ailemize;akrabalarımıza, komşularımıza, tanıdığımız/ tanımadığımız insanlara karşı bile sorumluyuz.Çünkü bizler bu sorumluluğu ezelde kabul ettik, yüklendik.

O halde müslüman kişi namazımı kılayım, orucumu tutayım, tesbihimi çekeyim diyerek bu yükten kurtulamaz.Önce kendi çocuklarımızı en güzel biçimde yetiştireceğiz, sonra etrafımızdaki tüm insanlar için çaba sarfedeceğiz.Duyarsız kalır , yalnız kendi paçamızı kurtarmak istersek sorumlu olduğumuz kişiler ahirete yakamıza yapışır, Allah' c. c.a karşı da mahçup oluruz.

NUR 09Haziran 2009 14:41

Re: Bir ayet bir yorum
 
Alıntı:

ilahi sevda Üyemizden Alıntı
Günün ayeti tahrim suresinden

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ

نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ

لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ





SİZ EY imana ermiş olanlar! Yakıtı insanlar ve taşlar olan (öteki dünyanın) ateş(in)den kendinizi ve size yakın olanları koruyun: onun başında (gözetici olarak) bulunanlar, emrettiği hiçbir şeyde Allah'a karşı gelmeyen, ama (daima) kendilerinden isteneni yapan kararlı (ve) azimli meleklerdir.8TAHRİM/6)

...

Yitiksevda 10Haziran 2009 23:13

re: BİR AYET BİR YORUM
 
İman edenlerle karşılaştıkları zaman, İman ettik. derler. Fakat şeytanlarıyla başbaşa kaldıklarında ise, derler ki, şüphesiz biz, sizinle beraberiz,onlarla sadece alay ediyoruz. Bakara, 14

Onlar kendilerini eziyetten, kınamalardan ve ölümden
kurtarmak için müminmiş gibi görünerek münafıklık yapıyorlar,
iki yüzlü davranıyorlar.

Onlar gizli açık her şeylerini bilen yüce Allah'ı aldatabileceklerini
sanıyorlar. Şöyle ki Onların avam tabakası, bu tabakaya
özgü saflıklarıyla kimi zaman müminlerle rahat bir şekilde konuşabiliyorlardı.

FECR 11Haziran 2009 18:07

re: BİR AYET BİR YORUM
 
Bütün peygamberler davetini insanların karşısına çıkarken kendilerini insanüstü,ölümsüz olarak lanse etmemişlerdir.Onlar da bir insandı,yemek yer,uyur,çarşılarda gezer,insani ihtiyaçlarını giderirdi.Onların diğer insanlardan farkı;onlara Allah tarafından vahyediliyor olmasıdır.Peygamberler kendilerine vahyedildikten sonra bile kendilerini insanüstü,gizemli görmemişler,yine halkın içinde yaşamlarını devam ettirmişlerdir.Peygamberleri peygamber kılan özellik,kendilerine iletin vahyin temsilcisi ve tebliğcisi olmalarıdır.
Bütün peygamberlerin öğretileri,insanları kula kulluktan kurtarmak tek ilaha yani Allah'a kulluk etmeye yönelik idi.Yani insanları Tevhide yöneltek idi.Tevhidin karşısında da tarih boyunca şirk gelmiştir.Tevhid ve şirk aynı çatı altında barınamaz,barınmaya çalıştırmak demek,tevhidin bozulması demektir.
Bu ayette Rabbına kavuşmayı umanlar ifadesi de dikkat çekiçidir.Kimler Rabbına kavuşmayı umarlar,kimler kavuşmayı ummazlar? ve kavuşmayı umduğunu söyleyen kimselerin özellikleri veya yapması gerekenler nelerdir diye insanın aklına gelebilecek sorulardır.
Dil ile bazı şeyleri söylemek yeterli olur mu acaba?
Bu ayete baktığımızda Rabbına kavuşmayı umanlardan iki şey isteniyor:
1-Ameli salih yapsın
2-Allaha şirk koşmasın

Hangi ameller salih amel haline gelir, veya her amel salih amel midir?.Fasid amel nedir gibi soruların cevaplarını düşünerek,Kur'an'ı okuyarak bulmaya çalışmalıyız.

İnsanların yaptığı kimi iyi,güzel ameller hasene diye adlandırılabilir.Bu hasene eğer topluma mal oluyorsa,yani yapılan iyilik toplumsallaşıyorsa o zaman "salihat" kısmına giriyor.
Her hasene-iyilik salihat kısmına girmez ama her salihat aynı zamanda hasenedir-iyiliktir.Bu ince ayrıntıyı aklımızın bir kenarına not edelim.

Rabbına ulaşmayı uman kimse salihat yapmakla kalmayacak şirke de bulaşmamış olacak.Eğer şirke bulaşırsa salihatın salihliği de kalmaz,yapılan ameller heba olur,ahirette karşılığını bulamaz.


SAAT: 00:53

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306